Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

Edgeä lukee ainakin iPadilla mielellään. Hinnat eivät ole pahoja sisällön määrään ja laatuun sekä toteutukseen verrattuna. Ovathan nuo animaatiot vähän turhaa kikksilua, mutta kyllä siinä silmä silti lepää.
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajalehden 10-vuotisnumero luettu nyt läpi iPadin ruudulta. Etusormen ja peukalon välinen yhteistyö sujuu saumattomasti ja suurennos asettuu juuri sille tasolle kuin sen on venyttänyt lukemisen sujuvoittamiseksi. Näpäyttämällä ruutuun saa koko lehden sivut mini-ikoneina ruudun alalaitaan ja nopea hyppääminen onnistuu täältä kätevästi, kun muuten sivun kääntäminen tapahtuu tuttuun tapaan pyyhkäisyllä oikealta vasemmalle ja päinvastoin. Käytettävyys on sellaisella tasolla johon voi olla tyytyväinen. Parantamisen varaa on toki, ympäristön sallimissa puitteissa.

Peliarvosteluja voisi tukea suora Youtube-linkki. Sisältö joko virallinen traileri tai toimituksen tuottama. Runsaasti pelikuvaa ja kommentoituna. Ei aina sitä alkua tarinasta, vaan esimerkiksi yhteistyömuodosta mikäli sellaista herkkua on tarjolla. Nopeasti tehty yhden illan juttu.

Taustalle olisi kiva saada pyörimään tuorein podcasti, tai vaikkapa ihan peliarvosteluun teipattu lyhyt minicasti; toimittajien välinen ajatusten vaihto lopun tiivistelmänä. Ehkä myös arvostelun kirjoittamisen jälkeen asteen verran viisastuneempana. Mielenkiintoisen lisäarvon digimuotoinen lehti voisi saada myös ääniraidasta, jossa toimituskunta käy läpi lehden kannesta kanteen kommentoituna. Eräänlainen elokuvien ohjaajan kommenttiraita.

Thomas Puhalta juttu joka numeroon. Mobiilipelit samalle viivalle konsoleiden rinnalle. Kotimainen tuotanto näkyvästi esille, pelitalojen sisältäkin kuten tässä numerossa. Japanin sijasta voisi ikkunan avata Eurooppaan, tätä nykyä mielenkiintoisempi pelikenttä.

Tärkeää olisi luoda digiversiolle aitoa lisäarvoa printtiin nähden. Pelkkä alun fiilistely lasin läpi ei kuitenkaan riitä.
 
Nisupulla: Nuo "nopeat yhden illan jutut" ovat yllättävän vaativia, ja kuitenkin se pääpaino on itse lehden tekemisessä. Totta kai rajattomilla resursseilla tekisi kaikista toiveista totta, mutta jopa Pelaajalle kaikki ylimääräinen tarkoittaa ylimääräistä työtä, jonka joku joutuisi tekemään ja josta pitäisi maksaa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Nisupulla: Nuo "nopeat yhden illan jutut" ovat yllättävän vaativia, ja kuitenkin se pääpaino on itse lehden tekemisessä. Totta kai rajattomilla resursseilla tekisi kaikista toiveista totta, mutta jopa Pelaajalle kaikki ylimääräinen tarkoittaa ylimääräistä työtä, jonka joku joutuisi tekemään ja josta pitäisi maksaa.

Toki, siksi esitinkin vain helppoja ja lähes ilmaisia esimerkkejä joilla luoda aitoa lisäarvoa. Siihen ei tarvita järjettömästi lisää aikaa ja panostuksia. Nykyinen PelaajaHD voitaisiin valjastaa palvelemaan suoraan tätä tarkoitusta, kuten myös Podcast. Sopivat välineet löytyy jo vanhastaan, kyse on siitä mihin niitä kohdennetaan. Ilman merkittävää lisäarvoa ei digitaalipainoksella lyödä printtiä.

Samoin on laita myös KonsoliFIN:ssä. Sen sijaan että mennään erillään peliarvostelut, videot ja castit - voisi nämä olla yhdessä jotain vielä parempaa. Peliarvosteluihin aina videot mukaan, valmis tagi johon kuka tahansa voisi liittää videonsa Mediapuolelta. Gamerankingsin arviot korvaamaan arvosteluiden kommenttiosuuden. Podcastille näkyvyyttä etusivulle, samaan tapaan kuin muillekin osioille jo löytyy. Samoin kuin valokuvat, jotka näkyivätkin jossain vaiheessa yhteisenä Albumina. Yksinkertaisia asioita joilla myös meidät käyttäjät voitaisiin tuoda paremmin mukaan sisällöntuotantoon.
 
Vastaus: Pelilehdet

Jos luette nii mitä?

Pelaajaa ja Pelit-lehteä luen :)

Mitä pidätte niistä?
Peli lehdessä parasta on luultavammin Nnirvin jutut. Pelaajassa parasta kaikki :)

Mikä on paras?
Pelaaja!

Tilaatteko vai ostatteko irtonumeroita?
Kummatkin tilattu!
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelit lehteä on tullu lainattua kirjastosta. Sillä kerralla lainasin ainakin 15 lehtee. Itseasiassa se on ainoa ja mielestäni paras. En ole ajatellut tilata sitä lehteä ainakaan vielä. :D
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajaa on tullut tilattua ja lauettua jo useamman vuoden. Parasta siinä ovat asiantuntevat artikkelit, arvostelut ja ennakot. Uutiset eivät kuitenkaan lehdessä voi olla yhtä tuoreita, kuin netissä, joten peliuutiset tulee luettua lähinnä verkossa. Pelaajassa on hyvää myös se, että monipuolinen sisältö - lehti, cästi, videot ja verkkosivu boardeineen - tukee mukavasti toisiaan ja tarjoaa erilaista näkökulmaa pelaamiseen.
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajan viimeisimmän kannessa on DmC. I am interest.

En itse juttua ehtinyt tuossa katsoa, mutta osaako joku sanoa onko siinä jotain järkevääkin luettavaa vai onko setti kirjotettu etunenässä tällä Ninja Theoryn muutoksella uutishuoraamalla? Kannessa oli jotain paskaa jostain "itkettääkö muutos tms".
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajalehti.comin Valtteri Hyttisen jäähyväisblogi: Blogi: Sitä saa, mitä tilaa / Blogit / Pelaajalehti

Kotimaisen pelisaitin pyörittäminen kannattavasti tuskaa ja kyyneleitä. Asiallinen sisältö työllistää, mutta ei tuo välttämättä sille ansaittua huomiota Amppareissa yhtään enempää kuin kuvien katseluun kehottavat otsikot. Toimittajan kunnianhimoiset tavoitteet tehdä laatujournalismia kaatuvat tämän maailman realiteetteihin, jossa vain klikkauksilla on merkitystä. Satunniaskävijät houkutellaan paikalle tissikuvilla ja raflaavilla otsikoilla. Pitkiä tekstejä ei jakseta lukea. Asia pitää esittää napakan provosoivasti, jotta se jaksaisi herätellä lukijoita. Pitkä, hitaasti etenevä teksti väsyttää ja vie jo klikkailemaan muualle. Tähän on tultu. Ehkä evoluutio hoitaa tässäkin asiansa ja ajan kanssa kehittyy tavat nostaa sekä tasoa, että haalila suuri joukko vakiokävijöitä. Hesari meni jo maksumuurin taakse, mitä neuvoksi?
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajalehti.comin Valtteri Hyttisen jäähyväisblogi: Blogi: Sitä saa, mitä tilaa / Blogit / Pelaajalehti

Tätähän se on. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pelijournalismin kenttä on ihan liian pirstaloitunut näin pienelle maalle. Kukaan ei tee asioita isosti eikä yhdessä, vaan käännetään englanninkielisiä uutisia kotokuntoiseksi siellä täällä, ja sillä sitten pitäisi erottua kilpailijoista jotenkin. Amppariklikit ovat ihan kiva juttu näyttää kukkaromiehille ja mainoskampanjoiden ostajille, mutta jotta maksumuurit toteutuvat tarvitaan ihan erilaista meininkiä. Eli toiminta täytyy suunnitella uudestaan ja luovutaan uutisten sarjatulittamisesta, joka laadustaan huolimatta on sekundakamaa - väki tulee saitille, lukee setin ja lähtee kuuseen. Kyllä ne pelaajat jotka uutisia kaipaavat osaavat sen verran vieraanmaankieliä, että lukevat uutiset sieltä missä ne nopeiten ovat. Itsehän kirjoitin Kfiniin hakiessani heti ensimmäisenä, että yhtäkään uutista en kirjoita.

Peleistä kirjoittamisen juttu on mulle ollut aina ihan muualla. Kun muistellaan edesmenneitä Nintendo-lehtiä ja Super Powereita, nousee muistoihin isot jutut joissa kerrotaan pelihahmoista, pelimaailman tapahtumista tai erikoisesineistä yms. Toki naperona olin helppoa yleisöä tämän "tasoiselle" setille, eikä faktoja sun muuta ollut saavutettavissa yhtä paljon kuin nykyään, mutta kuitenkin, pohjimmiltaan tässä on se ongelma. Ei kerrota itse peleistä, vaan pääosassa ovat pelintekijät, studioiden riidat ja kaikki muut asiat tulevaisuuden projektinäkymistä ties minne.

Tokihan tässä kärjistän, mutta itse en pidä ollenkaan nykyisestä pelijournalismista. Puutuu se lämpö minkä äärellä muksuna viihtyi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajalehti.comin Valtteri Hyttisen jäähyväisblogi: Blogi: Sitä saa, mitä tilaa / Blogit / Pelaajalehti

Pitkiä tekstejä ei jakseta lukea. Asia pitää esittää napakan provosoivasti, jotta se jaksaisi herätellä lukijoita. Pitkä, hitaasti etenevä teksti väsyttää ja vie jo klikkailemaan muualle. Tähän on tultu. Ehkä evoluutio hoitaa tässäkin asiansa ja ajan kanssa kehittyy tavat nostaa sekä tasoa, että haalila suuri joukko vakiokävijöitä. Hesari meni jo maksumuurin taakse, mitä neuvoksi?

Hyttiseltä asiasisällöltään erinomainen teksti, joka summaa pitkälti omiakin ajatuksia. Eikä siis ainoastaan pelimedian alalta, vaan ihan Hesarista Seiskaan ja kaikkea siltä väliltä.

Mitä tulee tekstien pituuteen ja otsikoiden merkitykseen, on se selvä asia. Jos juttu on nälkävuoden pituinen, jää sen luku monilta puolitiehen eikä otsikkokaan välttämättä kiinnosta. Kuinka esimerkiksi Nintendo Direct -presentaatiot pitäisi uutisoida? Aika harvaa Amppareissa käyvää kiinnostaa otsikko "Nintendo Directissa nähtyä", joka kertoisi kaiken mahdollisen. Samalla viiteen osaan jaettuna, jossa jokainen lyhyehkö juttu, joka kertoo osuvammalla otsikolla esimerkiksi uudesta Mario Kartista, pitää kiinnostuksen paremmin yllä ja tuonee kävijöitäkin. Onhan kyseessä vähän sellaista haulikolla ampumisen meininkiä, mutta nykyaikana ihmiset aika harvoin lukevat uutista, jollei otsikko puhuttele.

Verkkomedioiden siirtyminen maksulliseksi on kovin vaikea asia. Toisaalta sitä toivoisi, jotta aktiivinen uutistuubi pysyisi laadukkaana, mutta samalla sen toteuttaminen on lähes mahdotonta. Esimerkiksi Hesarin siirtyminen maksun taakse on ikävän ristiriitaista. Kuinka minun pitäisi elämässään epäonnistuneena ihmisenä (ts. en tilaa Hesaria, Aamulehti kuitenkin tipahtaa postiluukusta aamuisin) suhtautua siihen, että maksaisin tai käyttäisin 1/5 -viikkolukuoikeudestani katsoakseni uutisen, joka kertoo Keskisuomalaisen uutisoineen jostakin? En voi kiistää, etteivätkö tällaiset tilanteet jättäisi melkoisen hapanta makua suuhun, vaikka ovatkin tietysti tuttu uutisten leviämisen tapa. Joku lehti tekee hienon tutkimuksen, joka on tuntia myöhemmin kaikissa verkkomedioissa kopioituna. Toki voin naatiskella sen printtilehdessä omahyväisesti aamukahvia litkiessäni, mutta tämä perustuukin vain fyysisen lehden suomaan elämykseen. Fyysisyys on toki osaltaan plussaa (sinä päivänä kun otan digilehden vessalukemiseksi, peli on menetetty ja minut saa... ei vaan pitää nylkeä elävältä), mutta esimerkiksi tuoreimpia kotimaisia pelilehtiä lukiessani pysähdyin kummallakin kerralla pohtimaan fyysisen uutisosion merkitystä. Okei, sitä on varmasti hauska fiilistellä vuosien päästä, mutta nykyhetkessä se on jo lehden julkaisupäivänä vanha juttu. Sinällään siis turha osio, samalla kun tekijätiimin omien pelisessioiden fiilistelyt ovat erinomaisen hauskoja juttua pitkän aikaa. Tuoreempana esimerkkinä Pelit-lehden Farming Simulator -artikkeli, vanhempana ikivihreä DEFCON-maratooni (1/07, 70-73), joka herättää hilpeyttä yhtä, vaikka lukukertoja on useita kymmeniä. Joko tuollainen laadukas oma sisältö on kestävää sorttia, tai sitten minulla on vain halvat huvit.

Noh, niin kauan kun otsikosta uupuu "KATSO KUVAT/VIDEO/TISSIT/jne.", maailmassa on toivoa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Tokihan tässä kärjistän, mutta itse en pidä ollenkaan nykyisestä pelijournalismista. Puutuu se lämpö minkä äärellä muksuna viihtyi.

Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, sillä itsekin noiden lehtien parissa kasvoin. Nettijournalismihan on kentästä riippumatta pääasiassa tätä leikkaa/liimaa -uutisointia, jossa lämminhenkisyys uhrataan juurikin klikkien metsästykseen. Samat uutiset voi lukea useammasta lähteestä 15 minuutin sisällä hieman eri sanankäänteillä maustettuna ja sensaatiohakuisilla otsikoilla kuorrutettuna.
 
Vastaus: Pelilehdet

Tapaus MikroBitti - ja mistä lehden myynti kertoo - http://www.digitoday.fi/bisnes/2015...i---ja-mista-lehden-myynti-kertoo/20155632/66

Lehtikustantajat Talentum ja Sanoma tiedottivat tänään kaupasta, jossa MB-lehti eli entinen MikroBitti siirtyi osaksi Talentumin tekniikkalehtiperhettä. MB:n myyntiä edelsi epäonnistunut lehtiuudistus. Sanoma muokkasi MikroBittiä rankalla kädellä vuonna 2012, kun lehti muutettiin harrastejulkaisusta kohti digitaalisen elämäntavan lifestyle-julkaisua. Samalla lehden nimi muuttui samalla MB:ksi.


Aikanaan Mikrobitti tuli kestotilauksena, mutta loppui tähän sisältöuudistukseen. Unohdettiin omat juuret eli tietokoneharrastajat ja muututtiin jokakodin yleislehdeksi. Nykyisin Skrollin tilaajana ei juuri enää odota Mikrobitiltä mitään, mutta toivotaan nyt kuitenkin kohennusta.
 
Vastaus: Pelilehdet

Tapaus MikroBitti - ja mistä lehden myynti kertoo - http://www.digitoday.fi/bisnes/2015...i---ja-mista-lehden-myynti-kertoo/20155632/66

Lehtikustantajat Talentum ja Sanoma tiedottivat tänään kaupasta, jossa MB-lehti eli entinen MikroBitti siirtyi osaksi Talentumin tekniikkalehtiperhettä. MB:n myyntiä edelsi epäonnistunut lehtiuudistus. Sanoma muokkasi MikroBittiä rankalla kädellä vuonna 2012, kun lehti muutettiin harrastejulkaisusta kohti digitaalisen elämäntavan lifestyle-julkaisua. Samalla lehden nimi muuttui samalla MB:ksi.


Aikanaan Mikrobitti tuli kestotilauksena, mutta loppui tähän sisältöuudistukseen. Unohdettiin omat juuret eli tietokoneharrastajat ja muututtiin jokakodin yleislehdeksi. Nykyisin Skrollin tilaajana ei juuri enää odota Mikrobitiltä mitään, mutta toivotaan nyt kuitenkin kohennusta.
Itse tilasin lehteä vielä vajaan vuoden muutoksen jälkeen, mutta lopetin sisällön mentyä kehnoon suuntaan. Pintaraapaisuja koko tekniikan kentältä ja Applen maksamia "vertailuja". Todellakin jäi ikävä niitä aikoja, kun Mikrobitissä julkaistiin usean sivun oppaita tietokoneen kasaamisesta ym. ja jopa juttusarjoja HTPC:n rakentamisesta jne.. Uusi MB jäi hyvin pinnalliseksi ja antoi varsin vähän asioihin vihkiytyneelle lukijalle.

Toivottavasti menee parempaan suuntaan. Nykyisellään tilaisin ennemmin vaikka Tekniikan Maailman.
 
Vastaus: Pelilehdet

Lopetin tilauksen MB myös kun uudistus tuli. Ensimmäinen huomio oli jo ulkoasun muuttuminen luotaantyöntäväksi halvan oloiselsi värittömäksi muuttuminen. Sisältö oli tyyliin Törnholmesterien perhe testasi sanyo supertelevisiota kaksi viikkoa jne rento viihteellisyys peliarvosteluineen muineen katosi. Laitoin heti silloin palautetta taisi mennä Ö-mappiin. Ihmettelen miten se oli mennyt läpi vanhojen MB toimittajien silmissä. Vai jyräsikö uusi päätoimittaja kaiken läpi? Itsekin ekat MB:t luettiin C-64 koodia vääntäen lehden ohjeilla. Those were the days :)
 
Vastaus: Pelilehdet

Tuli juuri tekastua tällainen harrastusprojekti http://www.arvosteluhaku.fi joka yhdistää kaikkien suomalaisten eri pelilehtien arvostelut samaan paikkaan. Ois mukava kuulla mitä mieltä ootte sivustosta.

Vaikka käytössä onkin bootstrap, niin ulkoasu on erittäin vanhahtava. Itse yrittäisin välttää noiden pyöristyksien käyttöä. Käyttäisin joko pelkkää ylämenua tai sivupalkkia, mutta en molempia.

Muutenkin olisin antanut sivun olla leveämpi, jos käyttäjän selain vain sen sallii.

Palveluna ihan kiva, mutta ulkoasu on hyvinkin puutteellinen ja saa sivustosta hieman sekavan oloisen.
 
Ylös Bottom