Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

Vastaus: Pelilehdet

Isobritannialaista NGamer-lehteä olen lukenut sen ykkösnumerosta lähtien. Lehden edeltäjää NGC:tä seurasin lähes alusta saakka, heti hankittua ensimmäisen kotikonsolini, GameCuben.

Viime vuosikymmenen puolella ostelin vielä silloin tällöin Pelit- tai Pelaaja-lehtiä. Huomasin kuitenkin pian, että niissä on aivan liian vähän minua kiinnostavaa sisältöä hintaansa nähden. Ulkomainen NGamer on toki kotimaisia julkaisuja hintavampi, mutta en nähnyt tarpeelliseksi maksaa arvosteluista, joiden pelejä en luultavasti tule hankkimaan. Kaikilla kun ei ole varaa ostaa aina uuden konsolisukupolven myötä sekä Sonyn, Microsoftin että Nintendon uutukaisia. ;) Toki lueskelen yleissivistyksen vuoksi netistä aina välillä naapurikonsoleidenkin uutisia ja arvosteluita, mutta eniten minua kiinnostavat uutiset Nintendo-rintamalla.

NGamerin ulkoasu on välillä melko psykedeelinen - pieniä palstoja, alaviitteitä, kuvatekstejä kuvien yllä ja päällä, värikkäitä taustakuvia jne. - mutta tämän antaa vielä jotenkuten anteeksi, kun toimituksella on vain niin veikeä huumorintaju. Arvosteluiden, ennakoiden ja uutisten lisäksi lehdessä on vaihtuvia artikkeleita, vanhan ajan kirjepalsta, kilpailuja, kokoelma outoja nettilinkkejä sekä kaikenlaista muuta. Lehti tuntuu vain paranevan vuosi vuodelta, ja ahmin sitä innoissani joka kuukausi.

Hieno asia lehdessä on myös se, että joka numerossa tulee vähintään pari kylkiäistä (vinkkikirjoja, julisteita, tarroja jne.). Nostaahan se vähän lehden hintaa, mutta ainakin minusta on mukavampi lueskella peliohjeita pokkarista pelaamisen sivussa kuin erikseen tietokoneen ruudulta. Tottumuskysymys tietysti.
 
Vastaus: Pelilehdet

Tietääkö kukaan, että mistä voisi löytyä ulkomaisia pelilehtiä, siis jostain kirjakaupasta suomessa? Ainut minkä olen löytänyt on Official Playstation-UK lehden Akateemisesta kirjakaupasta.
 
Vastaus: Pelilehdet

Monet suuremmat kaupat (Prismat, Citymarketit) myyvät myös englanninkielisiä pelilehtiä, kuten Edgeä tai GamesTM:ää. Jos tällainen kauppa löytyy läheltä, kannattaa käydä tsekkailemassa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Ainut minkä olen löytänyt on Official Playstation-UK lehden Akateemisesta kirjakaupasta.

Akateeminen myy kyllä myös Edgeä ja mielestäni myös GamesTM -lehteä - ainakin pääkaupunkiseudulla. Itse melkein suosittelisin noita kalliiden ja osin aika PR-henkisten "official PS/official Xbox" -lehtien sijaan. Edge on kohtuu kriittinen arvostelujen suhteen, kun GamesTM on ehkä asteen rennompi tapaus.
 
Vastaus: Pelilehdet

Oukkei ja kiitokset. Tänään vaan kävin Akateemisen, suomalaisen ja Infon läpi ja tuo Official playstation magazine-UK oli ainut tuolla Turun hansan Akateemisesssa.

Ps. Oli muuten sellanen tilanne ettei Suomalaisessa kirjakaupassa ollut edes Pelaajaa eikä Pelit-lehteä.
 
Vastaus: Pelaaja-lehti

Ostin kesällä tämän matkalukemiseksi ja yllätyin, että kuinka paska tämä lehti on. Kaikki tekstit oli todella lyhyitä ja pienimmistäkin asioista oli tehty juttua. Lisäksi arvostelut olivat ihan perseestä. Taisin maksaa siitä vielä 6-7e :mad:

GPP messuilla jaettiin Pelit -lehteä ja siihenkin suhtauduin kriittisesti, mutta se oli paljon parempi. Onko Pelit siis yleisesti ottaen ylivoimasesti parempi kuin Pelaaja vai oliko tuo kesän lehti pelkkä poikkeus? Ajattelin ruveta tilaamaan jompaakumpaa.
 
Vastaus: Pelaaja-lehti

GPP messuilla jaettiin Pelit -lehteä ja siihenkin suhtauduin kriittisesti, mutta se oli paljon parempi. Onko Pelit siis yleisesti ottaen ylivoimasesti parempi kuin Pelaaja vai oliko tuo kesän lehti pelkkä poikkeus? Ajattelin ruveta tilaamaan jompaakumpaa.

Osta muutama irtonumero lisää kumpaakin lehteä (tai käy lukemassa vanhempia lehtiä kirjastossa) ja päätä itse kumman linja yleisesti ottaen vaikuttaa paremmalta? Tuskin kukaan muu osaa puolestasi päättää :)
 
Vastaus: Pelaaja-lehti

Onko Pelit siis yleisesti ottaen ylivoimasesti parempi kuin Pelaaja vai oliko tuo kesän lehti pelkkä poikkeus?

Lehtien eroa voisi luonnehtia niin, että toisessa lehdessä työskentelee toimittajia ja toisessa fanipoikia.

Paremmuusjärjestys on hyvin henkilökohtaista.
 
Vastaus: Pelilehdet

Erona pelit-lehden ja pelaajan välillä on myös se, että osa pelit-lehden toimittajista kirjoitti peleistä ennen kuin pelaajan-lehden kolleegat olivat edes syntyneet.
 
Vastaus: Pelaaja-lehti

Onko Pelit siis yleisesti ottaen ylivoimasesti parempi kuin Pelaaja vai oliko tuo kesän lehti pelkkä poikkeus?

Mitä itse olen Pelaajaa kaupassa selaillut, niin olen saanut siitä aika samanlaisen kuvan kuin sinä. Pelit-lehteä taas tulee luettua aina kirjastossa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Itse olen pelaajan kestotilaaja vuodesta 2009 ja lehti oli toki heinäkuussa hieman arvostelujen osalta vajaa, mutta se selittynee sillä pelien puutteella. Pelit lehdessä on ollut vuosia sellainen "alamäki" menossa, eikä ne arvostelut aukea ihan heti esimerkiksi kuvatekstit on mielestäni huonoja. Pelaajalehden ulkoasu ja sisältö on onnistunut ja uutiset parempia lehdessä kuin sen nettisivuilla. Arvostelut tulee aina luettua läpi ja niistä jää hyvä kokonaiskuva pelistä vaikka joskus on eriävät mielipiteet arvostelijan kanssa.

Muita pelilehtiä tulee luettua, kuten Ngamer ja OfficialNintendoMagazine ONM Niistä voin sanoa sen verran, no ne on vain nintendo lehtiä :)
 
Vastaus: Pelilehdet

Itse pidän Pelaajaa parempana. Alunperin olin Pelit-lehden tilaaja, mutta vaihdon pelaajaan, koska pc-jutut ei kiinnosta ollenkaan. Pelaajalla on myös paljon parempi verkosto eli siis Facebook, twitter, youtube, pelaajacast ja omat nettisivut kuntaas Pelit-lehdellä on vaan ne nettisivut missä esim. uutisointi on huonompaa kuin Pelaajalehti.comissa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajalla on myös paljon parempi verkosto eli siis Facebook, twitter, youtube, pelaajacast ja omat nettisivut kuntaas Pelit-lehdellä

Varsinkin Pelaajacast on erinomainen lisuke. Olen täysin samaa mieltä, paitsi yhdestä asiasta. Pelaajan web-sivujen uutisointia en pysty mitenkään päin kehumaan. Se on aivan hirveää kuraa ja nykyisessä tilassa häpeäpilkku koko suomalaisessa peliuutisoinnissa....
 
Vastaus: Pelilehdet

Varsinkin Pelaajacast on erinomainen lisuke.
Pelaajacast on oma lempparini, ja ainoa podcast, jota edes seuraan.

Pelaajan web-sivujen uutisointia en pysty mitenkään päin kehumaan. Se on aivan hirveää kuraa ja nykyisessä tilassa häpeäpilkku koko suomalaisessa peliuutisoinnissa....
Tasosta voi tietysti olla monta mieltä, mutta kävijöitä saitille se tuntuu keräävän. Kun vielä about vuosi sitten mm. KonsoliFIN oli lähes viikosta toiseen TNS Metrixin mittausten mukaan Pelaajalehti.comin edellä, nykyään huitelevat lähes tuplalukemissa. Se mikä on toisille halpamaista klikkien keräilyä, on toisille raakaa bisnestä.
 
Vastaus: Pelilehdet

Viime kuukausina alkanut heräämään kysymys Pelaaja-lehden arvioiden tasosta. Itse kun tilailen sekä Pelitiä että Pelaajaa, niin tulee ihmeteltyä millä järjellä Pelaaja saa arvioitua osan peleistä kuukautta, pahimmillaan kahta, ennen Pelitiä. Ei siinä mitään, jos peli on kuukautta myöhemmin arvioituna tai aikaisemmin, mutta lähinnä tuo arvioinnin laatu herättää ajatuksia. Onko Pelaaja vain nykyisin pelifirmojen listalla niin paljon korkeammalla, että on perusteellista että esim. PES2011 arvio tuli Pelaajassa lokakuussa ja Pelitissä joulukuussa. Muita vastaavia esimerkkejä kuukauden erosta voisi olla GT5, SWFU2 jne. jne. Ihan hyvin ovat kyllä tähän asti vetäneet, vaikkakin luonnollisia erimielisyyksiä välillä tulee.
 
Vastaus: Pelilehdet

Onko Pelaaja vain nykyisin pelifirmojen listalla niin paljon korkeammalla, että on perusteellista että esim. PES2011 arvio tuli Pelaajassa lokakuussa ja Pelitissä joulukuussa..

Mielestäni tähän (näin siis olen lukenut esim. uusimmasta Pelitistä) on syynä ainakin osittain se, että Pelit-lehti ei tee kuuden sivun hypejuttuja tulevista peleistä, vaan kieltäytyy tuollaisista suoriltaan. Tämän seurauksena arvostelukappaleita ei saada aikaisemmin, kuten kilpailijoilla on taipumuksena. Paljon varmasti on kyse myös siitä millaiset suhteet on mihinkin suuntaan.

Onnea muuten Pelit-lehdelle, nro. 200 tuli juuri ulos! Ja laadukasta luettavaa oli historiikkeineen.
 
Vastaus: Pelilehdet

Mielestäni tähän (näin siis olen lukenut esim. uusimmasta Pelitistä) on syynä ainakin osittain se, että Pelit-lehti ei tee kuuden sivun hypejuttuja tulevista peleistä, vaan kieltäytyy tuollaisista suoriltaan. Tämän seurauksena arvostelukappaleita ei saada aikaisemmin, kuten kilpailijoilla on taipumuksena. Paljon varmasti on kyse myös siitä millaiset suhteet on mihinkin suuntaan.

Onnea muuten Pelit-lehdelle, nro. 200 tuli juuri ulos! Ja laadukasta luettavaa oli historiikkeineen.

Tuo kieltämättä selittäisi paljonkin. Aiheeseen liittyen oli muikea sarjakuvakin juhlalehdessä.

Tosin enpä tiedä onko suurta eroa noissa Pelaajan ja Pelitin ennakoissa, kun välillä tuntuu ettei tekstin sisältömäärässä juurikaan ole eroa. Pelitissä vain pienemmät kuvat, mutta kaipa se Activiosionin helikopterilennättely/luksuslomien jälkeen näyttää tiedoissa pahalta, kun onkin vain aukeaman juttu.

Ja tosiaan, onnea Pelitille laatujulkaisusta, ja ennakkoon jo onnea kilpailevalle tuotokselle ensimmäisistä satasten paukkumisista. Tuntuu oudolta että näidenkin lehtien välillä on vain 100 numeroa (joskin toki Pelaaja tulee 12 kertaa vuodessa), kun Pelitiä tuli luettua jo sillon aikanaan kauan kauan sitten. Pelaajan tulemisen taas muistaa vieläkin kun sen joskus sai Playeronesta ilmaiseksi hakea.
 
Vastaus: Pelilehdet

Onnea Pelit-lehdelle (huomatkaa oikea kirjoitusmuoto, kakarat ;) ). Voisin ostaakin joulukuun numeron vessalukemistoksi.
 
Vastaus: Pelilehdet

Onnea Pelit-lehdelle (huomatkaa oikea kirjoitusmuoto, kakarat ;) ). Voisin ostaakin joulukuun numeron vessalukemistoksi.

[ohiaiheen]Kuules vanhus, kun lukiosta on aikanaan grindattu läpi, on perustuslaillinenkin oikeus kirjoitella kieliopillisesti aivan miten sattuu. :) [/ohiaiheen]

Jotta aiheessa pysytään, niin yllätti ettei lehden tekijöiden muisteluihin Zei-Zeitä (Kasvia) mukaan otettu.
 
Ylös Bottom