Vastaus: Pelilehdet

Ei vaan. Jokainen saa arvostaa ketä haluaa. Suosittelen silti tutkimaan asiaa myös toiselta kantilta.
Fanijauhanta on sitten asia erikseen...
Ja tässä asiassa ei ole mitään salaliittoteoriaa, koska itse pelitoimittajatkin ovat asiasta avautuneet ja sen myöntäneet.
Mikä on hyvää ja kuinka se määritellään? Kuka määrittelee? Riittääkö hyvä, vai tekisikö mieli jossain vaiheessa parempaa?
Mietin vielä tuota Hesarin juttua. Ja sitä kuinka siinä kerrottiin valtasuhteista pelimediaan mm. ennakoiden ja yksinoikeusjuttujen kautta.
Mitä jos meillä olisi media, joka olisi tuon yläpuolella? Media, joka itse maksaisi pelinsä eikä kumartelisi peliteollisuuden pakanajumalia. Ennakkoja tuskin saisi ainakaan alkuun ja arvostelut olisivat myöhemmässä kuin nykytyylillä., mutta tämä voisi poikia jotakin muuta???
Tämä on nyt vain tällaista pallottelua ja leikittelyä ajatuksella. Joku voi ottaa kopin ja jatkaa...
Vähän ajattelinkin asian olevan näin. Eli juuri se pelijournalistien oman egon ja persoonan esiintuominen, mitä aikaisemmin täälläkin arvosteltiin, on ainakin tässä suhteessa tuottanut satoa...Niinkin naiivi, mutta samalla luonnollinen syy, että "tunnen" Pelaajan jätkät. Tarkoittaen sitä, että olen kuunnellut heidän podcastiaan, lukenut heidän foorumiviestejään, katsonut PelaajaHD-häröilyä, nauttinut Finngamerin keräilyvideoista Juutubessa, lukenut heidän lehteään jne. Tästä kokonaisuudesta olen muodostanut sen käsityksen, että siellä on hyviä tyyppejä töissä. Sihvosesta taasen mulla ei ole mitään ennakkotuntemusta, joten eipä tuo luottamusta herätä. Lisäksi kommenttinsa olivat liian kärkeviä, eivätkä mielestäni vastaa missään nimessä koko totuutta, jos edes osaa siitä. "Suomessa ei ole ikinä ollut pelijournalismia" tyyppinen loksauttelu on jo liikaa.

Ei vaan. Jokainen saa arvostaa ketä haluaa. Suosittelen silti tutkimaan asiaa myös toiselta kantilta.
Nyt mennään aiheen vierestä. Ei tässä ole kyse pelkästään siitä, että jonkun tietyn pelin pitäisi saada joku tietty numero. Ei, vaan siitä kuinka paljon se instanssi, jota pitäisi objektiivisesti arvioida, pääsee vaikuttamaan arviointia suorittavaan tahoon! Nuo arvonumerot ovat vain seuraamusta edellä mainitusta.Kyse vaan on lähinnä siitä, että tässä on taas vahva salaliittoteoria-ilmiö. Eli asiaa on hyvin vaikea todistaa suuntaan tai toiseen ja kyse on lopulta vaan mutusta. Monesti se homma menee esim. niin, että jos se oma inhokkipeli saikin jostain lehdestä kympin, niin välitön mielipide on se, että arvostelu oli maksettu. Toisaalta taas jos oma suosikkipeli saa kympin, niin tämähän arvio oli täysin pelin meriiteillä ansaittu. Näin siis, kun netissä seuraa ihmisten mielipiteitä tästä asiasta, josta nytkin keskustellaan.
Fanijauhanta on sitten asia erikseen...
Ja tässä asiassa ei ole mitään salaliittoteoriaa, koska itse pelitoimittajatkin ovat asiasta avautuneet ja sen myöntäneet.
Siitä vaan sitten silmät kiinni kaikki ja nautitaan ilman huolen häivää peleistä. Mitä väliä sen on mitä se koneisto meille eteen antaa. Kunhan se on hyvää.Minä en vain yksinkertaisesti jaksa olla niin pirun huolissaan tällaisesta asiasta, joka ei vaikuta minuun mitenkään.
Miksi pitäisi?
Enemmän pelaamista ja siitä nauttimista, vähemmän huolta siitä kuinka suuret pahat markkinakoneistot meitä taas koijaa.
Mikä on hyvää ja kuinka se määritellään? Kuka määrittelee? Riittääkö hyvä, vai tekisikö mieli jossain vaiheessa parempaa?
En minäkään. Minä kaipaan kriitikkoa joka pyrkii objektiivisuuteen ja esittämään arvioimansa asian hyvät ja huonot puolet rehellisesti. Jopa siitä ennakkomaistiaisesta.Minä en kaipaa mitään kyynistä superkriitikkoa kertomaan mulle, että 5 vuotta odottamani peli onkin oikeasti pelkkää kuraa, koska se oli törkeän laadukkaasti tehty, hiottu, hauska pelata jne., mutta silti löysin sieltä tämän x-listan virheitä, kun etsimällä etsin.
Mietin vielä tuota Hesarin juttua. Ja sitä kuinka siinä kerrottiin valtasuhteista pelimediaan mm. ennakoiden ja yksinoikeusjuttujen kautta.
Mitä jos meillä olisi media, joka olisi tuon yläpuolella? Media, joka itse maksaisi pelinsä eikä kumartelisi peliteollisuuden pakanajumalia. Ennakkoja tuskin saisi ainakaan alkuun ja arvostelut olisivat myöhemmässä kuin nykytyylillä., mutta tämä voisi poikia jotakin muuta???
Tämä on nyt vain tällaista pallottelua ja leikittelyä ajatuksella. Joku voi ottaa kopin ja jatkaa...