Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

Vastaus: Pelilehdet

Sitähän se toki oikeasti tarkoittaakin, mutta ironia on tässä se vitsi.

No mutta kun ei noista sun jutuista aina tiedä. ;)

Mutta ihan oikeasti puhuttuna on mielenkiintoista, että tuota laatikkoa tuolla sivustolla tapaa näkyä, mutta koskaan en ole tainnut mainosta siinä nähdä.
 
Vastaus: Pelilehdet

Siinähän lukee alussa ihan selkeästi: "Tämä on mainos". Case closed. :)

Onko esim. tämäkin mainos:
Dead to Rights: Retribution - Gamereactor Suomi

;)

(Pointti siis, että taitaa olla vain joku sivuston valmis "tila" mainoksille tms. Ei liitty juttuihin/arvosteluihin..)

(EDIT: Oli siis TT-2k:n ironiaa tuo reply, sekoilin ja missasin parit uudemmat viestit..)

Mutta kuten sanoin, niin tuo UFC-ennakko oli käännösjuttu. Ei suomalaisen porukan käsialaa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Webmasteri vaan kämmännyt noiden mainospaikkojen kanssa, eikä ole pitänyt kiirettä asian kanssa :)

Hyvä kun otit esiin tuon Gamereactorin UFC-satutarinan. Toimittajan valinta reissuun on tainnut mennä reisille, koska miekkoselta on livennyt käsistä toimittajan periaatteet (jos niitä on edes ollut...).

Ollut vielä niin töpinöissään ja retkahtanut UFC-pomo Dana Whiten kelkkaan, loppu on historiaa kun kaikki on imeytynyt sellaisenaan ja bonarit vielä päälle. Tuon kaltaiset kieli ruskeana kirjoitetut hötöt ei paljon imartele lehteä, vaikka ehkä luulevat lukijoiden arvostavan tälläisiä superhienoja lukukokemuksia.... :D

Sen kyllä myönnän, että MMA:sta kirjoittaminen voi olla hankalaa jos ei ole perehtynyt lajiin sen enempää. Gladiaattoritouhu ottaa katsojan järjeltä vallan ja tunteet pääsevät pintaan. Tunnelma on varmasti päätä huimaava ja siinäpä sitä harjaantumatonta katsojaa viedään. Koita sitten kirjoittaa tapahtumasta kylmänviileästi kun housut märkänä henkeä haukkoen seuraa tapahtumia kehän laidalta.
 
Vastaus: Pelilehdet

Sen kyllä myönnän, että MMA:sta kirjoittaminen voi olla hankalaa jos ei ole perehtynyt lajiin sen enempää. Gladiaattoritouhu ottaa katsojan järjeltä vallan ja tunteet pääsevät pintaan. Tunnelma on varmasti päätä huimaava ja siinäpä sitä harjaantumatonta katsojaa viedään. Koita sitten kirjoittaa tapahtumasta kylmänviileästi kun housut märkänä henkeä haukkoen seuraa tapahtumia kehän laidalta.

Ei sen silti pitäisi mennä läheskään noin överiksi. Sitäpaitsi avustajan/toimittajan kämmäystilanteessa on viimeistään päätoimittajan homma viheltää homma poikki ja vaatia/tehdä tarvittavat muutokset.
 
Vastaus: Pelilehdet

Niin, ongelmahan usein on vähän se, että pelitoimittajat (ja varmaan muutkin "viihdealalla" toimivat) ovat nuorta/nuorehkoa porukkaa, jotka helposti sitten vähän sokaistuvat kun tarjoilu ja palvelu pelaa, kaikki ovat aurinkoisia ja mukavia, ja puitteet ovat astetta hulppeammat (parhaassa tapauksessa jopa lennot ja hotska maksettu järjestäjän toimesta yms). Illalla voi sitten vielä olla baarin piikki auki. Onhan se asteen vaikeampaa silloin alkaa vain tylsästi pelkästä pelistä kirjoittamaan.. Siis ts. PR-koneisto onnistuu tehtävässään. ;)

(Näin ei tietenkään tapahdu aina - ei voi yleistääkään...)

Mutta onhan se tosiaan niinkin, että voiko jossain pelin julkistus/PR-tilaisuudessa saada kovin paljon kriittistä jutunjuurta, kun pelattavana voi olla joku pieni demo ja aikaa muutenkin rajallisesti. Kukaan ei kovin helposti tuossa vaiheessa puhu pelin mahd. ongelmista tai kehitystyön karikoista. Eikä paljon muutenkaan voida paljastaa juonesta tai kokonaisuudesta. Ja usein noissa pelit voivat olla jopa vielä beta-vaiheessa, eli niitä tulllaan hiomaan vielä melkoisesti. Tarkoitus on enemmänkin juuri esitellä peliä/konseptia/nostattaa hypeä, eikä näyttää valmista tuotetta.

Hyvä pelijournalisti on luultavasti pelialan ja pelit tunteva henkilö, joka osaa myös journalismin periaatteet - ja osaa tietyllä tavalla "kirjoittaa". Hyvästä pelaajasta ei välttämättä tule hyvää kirjoittajaa - ja päinvastoin. Pelkkä nuoruuden into ja palo pelaamiseen ei valitettavasti vielä riitä.

Hyvä journalisti kuitenkin ymmärtää nopeasti sen, ettei juttumatkojen kaikki käänteet liity itse julkaistavaan juttuun, vaan enemmänkin verkostoitumiseen ja suhteisiin - niistä kun voi olla myöhemmin paljon hyötyä. Ei lukijoita kiinnosta tippaakaan se, joiko toimitaja PR-tilaisuudessa bisseä tuopista vai suoraan pullosta. Tai minkä väriset tapetit seinissä olivat. Onhan se asteen mukavampaa kuunnella presentaatiota, kun edessä on vähän virvoketta ja mutusteltavaa, mutta itse jutun sisällön kanssa sillä on aika hemmetin vähän tekemistä..

Pelijournalistien pitäisi keskittyä enemmän olennaiseen: Itse peleihin.
 
Vastaus: Pelilehdet

Ei sen silti pitäisi mennä läheskään noin överiksi. Sitäpaitsi avustajan/toimittajan kämmäystilanteessa on viimeistään päätoimittajan homma viheltää homma poikki ja vaatia/tehdä tarvittavat muutokset.

Joo, olen täysin samaa mieltä.

Yritin vaan järkeillä, että mitä on mahdollisesti tapahtunut toimittajan reppanalle kun on sylkenyt ulos tuollaista tekstiä. Korjauskelvotonta matskua tuo nimittäin on... :p
 
Vastaus: Pelilehdet

Gamereactor nyt on muutenkin aika turha julkaisu. Päätoimittaja tilittää, miten stressaavaa lehden teko on ja aika ei riitä millään ja samaan hengenvetoon selostaa miten oli taas viikon lomalla Pattayalla tai kaljotteli kavereiden kanssa. Lisäksi suurin osa sisällöstä on käännöksiä tanskalaisten jutuista, joten en näe kovin suurta merkitystä tällä kotimaan toimituksella itse lehden valmistumista ajatellen. Voisivat heittää kaikki suomalaiset pihalle ja käännättää englanniksi tuon lätyn. Tulisi varmasti halvemmaksi eikä tarvitsisi katsella kuinka kaverit leikkii toimittajaa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Gamereactor nyt on muutenkin aika turha julkaisu.

Tämä on ehkä vähän turhan rankasti sanottu, koska lehti on kuitenkin ilmainen. Ja veikkaan, että suurin osa (en tiedä esim. päätoimittajasta) tekee hommaa ihan vapaaehtoispohjalta (tämä siis ainakin arvio).

Gamereactor on loistavaa lukemista vessareissuille. Pikku hiljaa tulee luettua lehti kannesta kanteen. ;)

Päätoimittaja tilittää, miten stressaavaa lehden teko on ja aika ei riitä millään ja samaan hengenvetoon selostaa miten oli taas viikon lomalla Pattayalla tai kaljotteli kavereiden kanssa.

Niin, tämä on ikäänkuin samaa sarjaa kuin mistä aiemmin vähän puhuin, eli ajatellaan että toimittajien siviilielämä tai muu epäolennainen jotenkin kiinnostaa lukijoita (heh, saati että kerrotaan milloin ollaan lomalla ja missä).. Välillä tosiaan tuntuu, ettei päätoimittajien (ja muiden) pääkirjoituksiin keksitä mitään järkevää sanottavaa.

Pelilehtien pitäisi kylmästi laittaa lehteen kirjoittavat henkilöt pienelle äidinkielen kurssille, jossa käydään ihan journalismin perusteita yms läpi. Se voisi avata aika monen silmät (toisin kuin moni ehkä kuvittelee, niin samat perussäännöt pätevät esim. niin taloustoimittajilla kuin pelitoimittajillekin - pitää osata kirjoittaa). Paras tapa oppia on saada kunnon palautetta siitä mitä kirjoittaa esim. joltain kirjoittamisen ammattilaiselta. Sillä voidaan ikäänkuin "ohjata" toimittajia oikeaan suuntaan ja karsia mahd. pois sellaiset selkeät perusvirheet, jotka toistuvat liian usein.

On korkea aika ottaa pelijournalismi vakavissaan, koska nykyään pelaaminen on kaikkien harrastus, ei enää vain tietyn hardcore-porukan. Siinä hyvä alku on itse journalismin tason parantaminen.
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelilehtien pitäisi kylmästi laittaa lehteen kirjoittavat henkilöt pienelle äidinkielen kurssille, jossa käydään ihan journalismin perusteita yms läpi.

o/

Osallistun innoissani mainitsemallesi kurssille, jos sellaiseen ilmaiseksi pääsisi (vaikka en lehteen kirjoittelekaan).
 
Vastaus: Pelilehdet

Samaa mieltä Cobretin kanssa, ei minua kiinnosta pätkääkään saiko se Puha varattua liput sinne Paramoren keikalle vai ei.
 
Vastaus: Pelilehdet

Juu, se ärsyttää kun noihin pelilehtiin tulee niitä "toimituksen kalenteri" -osioita ja toimittajat tilittävät yksityiselämästään. Pelkkää saissen jauhantaa ja jossain välissä tulee se "Kovakiire päällä. Illalla pitää lenkittää koira, mutta lehti kuitenkin saatiin painoon." Pitääkö sekin nyt jokalehteen laittaa. Itse uskon, että lehteä kädessään pitelevä ei epäile, etteikö lehteä olisi saatu painetuksi. :confused:

Lisäksi inhoan artikkeleita tai peliarvosteluita jotka alkavat aukeamankokoisella kuvalla, joka suurennoksesta johtuen on parhaimmillaan pikselimössöä. Kertoo tosi paljon vaikka GOW3:sta, kun voi nähdä Kratoksen päästä aukeaman kokoisen irvistyksen. Olen kyllä nähnyt Kratoksen 2 metrisen pahvikuvan, eikä sekään auttanut valottamaan peliä. Samaan sarjaan menee kaikki muukin täytemateriaali jota nykypäivän pelilehdissä on ihan liikaa. Mainokset nyt vielä jotenkin sulattaa, mutta kun osa materiaalista on tyystin puhdasta sivuntäytettä ja se on lehtien toimituksen tuottamaa. Ei siis ihme, että lisämateriaalia ruvetaan hakemaan toimittajien yksityiselämästä. Siis juuri siitä joka ei ole juuri koskaan kiinnostanut ketään. Aion käydä tänään kaupassa. Kiinnostaisiko jotain lukea aiheesta? Ai ei vai? Entä jos olisin pelitoimittaja? No ei sitten. :rolleyes:

Täytyy sanoa, että vaikka pelitlehti ei ulkoasultaan ole se kaunein, niin ehkä kuitenkin asiapitoisin ja todellista infoa täynnä. Onhan siinäkin tyystin turhia sivuja, mutta ehkäpä vähiten kaikista pelilehdistä.

Mutta tosiaan. Gamereactoria on paha dissata, kun se on ilmainen. Eipä siitä kyllä mitään jaksaisi maksaakkaan, mutta ilmaisena se vielä menettelee. Muutama ihan asiallinen arvostelu on siitä tullut luettua, mutta lasken sen silti puuttuvaksi lenkiksi mainoslehtisen ja peli arvostelu lehtien väliin. Tuo UFC juttu varmaankin kertoo paremmin mitä tarkoitan mainoslehtisellä.
 
Vastaus: Pelilehdet

Aihetta (PR vs pelijournalismi) laajemmin sivuttiin aika vasta Hesarissa:
Peliyhtit painostavat toimittajia - HS.fi - Kulttuuri

Vaikka toki "pelitutkija" Tanja Sihvosen kommenteista voidaan olla montaa mieltä, niin aihe on kyllä relevantti..

Ai että tuli hyvä mieli! Vihdoinkin joku päästelee samoja ajatuksia paperille kuin minä! Itse olen ainakin Sihvosen kannalla. Ja samasta asiasta on kirjoittanut muutes Nnirvikin, paljon vähäeleisemmin tosin.

On korkea aika ottaa pelijournalismi vakavissaan, koska nykyään pelaaminen on kaikkien harrastus, ei enää vain tietyn hardcore-porukan. Siinä hyvä alku on itse journalismin tason parantaminen.
Juuri näin! Pelijournalismin on aika ottaa itsensä vakavasti! Sitten kun se tapahtuu, on meidän kuluttajien ja lukijoiden vuoro. Mutta ennen kuin tämä voi tapahtua, pitää siitä lammasmaisesta lähestymisestä päästä eroon. Olen jo pitkään itsekseni ärissyt sitä, mitä tuossa Hesarinkin jutussa tuotiin esiin, että ennakoissa pelit ovat usein NIIN SIIISTEJÄ ja TÄTÄ KANNATTAA ODOTTAA(!!!). Kun julkkari tapahtuu, niin ei ne sitten aina olekaan niin ihmeellisiä... toki jotkut pelit pitävät arvonsa sittenkin. Mutta kuinka usein jossakin ennakossa uskalletaan sanoa, että "Hei, kamoon! Oletteko tosissanne tätä julkaisemassa?"?

Samaa mieltä Cobretin kanssa, ei minua kiinnosta pätkääkään saiko se Puha varattua liput sinne Paramoren keikalle vai ei.

Juu, se ärsyttää kun noihin pelilehtiin tulee niitä "toimituksen kalenteri" -osioita ja toimittajat tilittävät yksityiselämästään. Pelkkää saissen jauhantaa ja jossain välissä tulee se "Kovakiire päällä. Illalla pitää lenkittää koira, mutta lehti kuitenkin saatiin painoon." Pitääkö sekin nyt jokalehteen laittaa. Itse uskon, että lehteä kädessään pitelevä ei epäile, etteikö lehteä olisi saatu painetuksi. :confused:

Täytyy sanoa, että vaikka pelitlehti ei ulkoasultaan ole se kaunein, niin ehkä kuitenkin asiapitoisin ja todellista infoa täynnä. Onhan siinäkin tyystin turhia sivuja, mutta ehkäpä vähiten kaikista pelilehdistä.

Mutta tosiaan. Gamereactoria on paha dissata, kun se on ilmainen. Eipä siitä kyllä mitään jaksaisi maksaakkaan, mutta ilmaisena se vielä menettelee. Muutama ihan asiallinen arvostelu on siitä tullut luettua, mutta lasken sen silti puuttuvaksi lenkiksi mainoslehtisen ja peli arvostelu lehtien väliin. Tuo UFC juttu varmaankin kertoo paremmin mitä tarkoitan mainoslehtisellä.

Välillä tuntuu, että toimittajat pyrkivät saamaan itselleen jonkinmoisen statuksen tai luomaan oman hahmon. Tuovat oman persoonansa (liikaa) esiin. Mikä taasen ei omasta mielestäni ole hyvää journalismia. En nyt tarkoita, etteikö tekstiä voi tuottaa hauskasti ja omintakeisesti. Mutta juurikin tuollaiset "Minulla oli kolme viikkoa tosi paha ummettus ja sitten oli kauheaa, kun piti se lehtikin saada ulos"-tyyppiset liirum laarumit voisi unohtaa ihan suosiolla.

Gamereactorista vielä. Miksei sitä voi dissata? Paska on paskaa, ostit sitä sitten biolanin säkissä marketista tai keräät kaduilta omaan pussiin. Toinen maksaa toinen ei, paskaa pussissa on kuitenkin lopputulos.

Olen edelleen Pelit-lehden tilaaja, mutta nyt luettuani tätä ketjua ja suoltaessani omaa ajatusoksennustani tänne, alkaa pipoa kiristämään ja polttelemaan niin pahasti, että perun senkin perhana läpyskän! Onhan meillä netti!

Ja loppuun vielä anteeksi kaikilta pelitoimittajilta, jotka tätä luette, mutta koittakaa skarpata! Hyvää yötä!
 
Vastaus: Pelilehdet

Gamereactorista vielä. Miksei sitä voi dissata? Paska on paskaa, ostit sitä sitten biolanin säkissä marketista tai keräät kaduilta omaan pussiin. Toinen maksaa toinen ei, paskaa pussissa on kuitenkin lopputulos.

Saahan sillä gameraktorilla vaikka pyyhkiä arsetta, ei siinä mitään. Itse vain olen suhtautunut siihen kuin hobbyhallin kuvastoon. Sitten jos sitä pitää ruveta vertaamaan kunnon pelijournalismiin, niin siinä vaiheessa iskeytyy kanteen leima "saissea".

Olen edelleen Pelit-lehden tilaaja, mutta nyt luettuani tätä ketjua ja suoltaessani omaa ajatusoksennustani tänne, alkaa pipoa kiristämään ja polttelemaan niin pahasti, että perun senkin perhana läpyskän! Onhan meillä netti!

Täytyy myöntää, että itsekkin ihmettelen miksi tilaan pelit lehteä. Jos jostain oikeasti haluan jotain tietää, niin löydän itseni tietokoneen äärestä. Joskus tullut ajateltua, että lehden lukeminen pitää ajantasalla, mutta hittovie niin ei sekään pidä paikkaansa. Lehti ei yleisesti ottaen myöskään ole ihan sitä kohdeyleisöa varten johon kuulun. Ehkä tilaus lähtee loppuviimein siitä syystä, että aamukahvilla ja vessa istunnoilla on hauska lukea välillä jotain muutakin kuin helsingin sanomia tai kurkistella, että mistäs ruudusta se ankka luuraa.

On lehden lukemisessa oma hauskuuntensa. Lehtä lukiessa joku muu pättää mitä luet ja se on välillä ihan mukavaa. Tarvitsee vain käännellä sivuja. Nettiä selatessa pitää aina olla jokin ajatus siitä, mitä haluaa tietää. Eli raa'an tiedon lisäksi pelipehdet ovat myös viihdettä ja tuo viihdesana saattaa korostua jatkossa kun peleistä tulee enemmän kaikkien harrastus.

Mutta saattaa olla, että lopetan myös tilaamisen. On se vaan pirunvaikea tuottaa lehteä jossa on yksi uutisosio ja muuten kannesta kanteen peliarvosteluita. Kaikki muu saisi puolestani jäädä pois, mutta nyt sitä "muuta" on parhaimmillaan jo yli puolet lehdestä.
 
Vastaus: Pelilehdet

On se vaan pirunvaikea tuottaa lehteä jossa on yksi uutisosio ja muuten kannesta kanteen peliarvosteluita. Kaikki muu saisi puolestani jäädä pois, mutta nyt sitä "muuta" on parhaimmillaan jo yli puolet lehdestä.
Kuulostaa hyvin kuivalta. En tiedä millaista "puhdasta journalismia" te kaipaatte, mutta kyllä mä haen noilta pelilehdiltä myös muuta sisältöä. Arvostelut ovat itse asiassa sitä tylsintä kamaa, koska paljon paremman kuvan saa nettikeskiarvoja vertaillessa, laadukkaan videoarvostelun katsoessa tai käyttäjien kommentteja lukiessa. Lehden uutiset taas ovat auttamatta vanhentuneita nettikaudella.

Lehdeltä kaipaan laadukkaita kolumneja, ennakkomehusteluja (kyllä, osaan suhtautua niihin tarvittaessa myös kriittisesti), haastatteluja ja erikoisartikkeleja. Miksi arvostan paljon parjattuja hypeprevikoita jopa arvostelujen yli? Silloin kun peli on ulkona, niin sitä ollaan jo pelaamassa. Kun peli on vasta tuloillaan, niin siitä voi vain lukea. Tietty se on jäkikäteenkin kiva katsoa, mitä joku tietty arvostelija oli mieltä, mutta tämä on lähinnä kuriositeetti. Ainakin itselleni arvostelut ovat menettäneet arvoaan, koska peleistä on saatavilla niin paljon tietoa jo ennen julkaisua ja arvosteluja, että ostopäätös ja ennakkotilaus tehdään jo kauan ennen kuin embargot paukkuvat.

Pelaajassa oli oikein hyvä kolumni tuota pelitutkijan artikkelia ja yleisesti ks. aihetta koskien. Siinä myönnettiin alan ongelmat, mutta suunnattiin katsetta myös parempaan tulevaisuuteen. Osuvaa kritiikkiä oli myös tuota artikkelia koskien.
 
Vastaus: Pelilehdet

Kuulostaa hyvin kuivalta. En tiedä millaista "puhdasta journalismia" te kaipaatte, mutta

Ei kannata yleistää. Tuo on ihan minun mielipide ja pidän korkeimmassa arvossa juuri arvosteluita. Hype on ok ja pari kolumniakaan ei vielä haittaa hirveästi. Siinä meneekin meikäläisen raja. Lähes kaikki muu on mielestäni turhaakin turhempaa. Toki toivoisin, että se uutisosio olisi kattava, mutta senkään suhteen en jaksa esim lukea kolmea aukeamaa jostain konferenssissa jossa oli puhumassa se ja se, ja joku oli sitämieltä että, + palkinnot meni...

Viihde arvo on toki tärkeä, mutta minulle peliarvosteluiden lukeminen on juurikin sitä viihdettä. Hype on ihan jees viihdettä myös, mutta sen suhteen lehdet vain häviävät netille niin ankarasti, että ei mitään rajaa.
 
Vastaus: Pelilehdet

Pelaajassa on alkanut ärsyttää yhä enenevissä määrin kasvanut spoilereiden viljely. Etenkin arvostelut vilisevät näitä. On sitten kyseessä jatko-osan arvostelun aloittaminen edellisosan päätöksen kuvailulla tai liian paljastavat vihjeet arvosteltavan pelin loppupään juonenkäänteistä, tällaiset "lipsautukset" saavat sapen kiehumaan.

Enkä ole todellakaan tyyppiä, joka spoilaantuu herkästi esim. tätä foorumia lukemalla, mutta selkeät (odottamattomat) juonenkäänteet ja edellisosan lopetukset pitäisi pystyä mielestäni välttämään. Etenkin, kun (oletettavasti) lehden arvostelun kirjoittamiseen kulutetaan enemmän aikaa ja ajatusta kuin netin keskustelupalstoilla keskimäärin.

Noh, Pelaajan puolivuotisjakso loppui juuri tässä taloudessa, eli ehkä hetken mennään taas pelkän netin voimalla. Ainakin kunnes puhelinmyyjällä on taas tarpeeksi hyvä kylkiäinen tarjota lehden mukaan.. :rolleyes:

Ja tuo pelitoimittajien kiireiden päivittely on täälläkin osunut silmään, eikä todellakaan hyvässä mielessä. "Laiska töitään luettelee" - kuuluu jo wanha sanontakin.
 
Vastaus: Pelilehdet

Ei kannata yleistää.
Kai sitä nyt kohteliaasti teititellä saa? :rolleyes:

Ei vaan, "teillä" tarkoitin ihan yleisluontoisesti tässä ketjussa nähtävillä olevaa ajatussuuntausta, jossa pelimedia halutaan puhdistaa kaikesta "huonosta journalismista", kuten kiireiden valittelusta tai kaljoittelutarinoista. Näistä olen toki samaa mieltä, mutta jokaisen on tehtävä omat linjavetonsa tämän "huonon journalismin" suhteen, eikä mitään yleisiä sääntöjä voida vetää, kuten koitin omalla viestilläni alleviivata. Ihmiset hakevat eri juttuja pelilehdiltä.

Ovatko nämä kiireiden valittelu ja kaljoittelutarinat tms. sitten niin suuri ongelma kuin on kuvattu? Mieleen nousee lähinnä puhtaasti mainosrahoitteinen Game Reactor, enkä toisessa lukemassani lehdessä, Pelaajassa ole moista havainnut. Pelaajassa nämä jutut rajoittuvat korkeintaan toimituksen verkossa pitämään blogiin, joka on pidettävä mielestäni täysin erillään itse lehden materiaalista.

TeRm0z, samaa mieltä, vaikka tämä toki vaihtelee jutuittain, eikä siten voida täysin yleistää. Jos Everlasti tai kumppanit tätä kuitenkin lukee, niin välttäkää merkkaamattomia spoilereita pliiz.
 
Ylös Bottom