Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

Vastaus: Pelilehdet

Eikun ne artikkelit on nimenomaan SE JUTTU Edgessä.


(Tuohon liittyämättä) myös brittien Games TM -lehteä näkyy nykyään lehtipisteissä. Se on yksi parhaista.
 
Vastaus: Pelilehdet

Minkäslainen lehti on sisällön puolesta tuo Edge? Irtonumeron hinnat ovat ilmeisen kalliita, reilua 10 euroa mitä nähnyt lehtikioskeissa, mutta ainakin paperin laatu ja visuaalinen anti ovat todella komeaa katsottavaa näin pikaisella selauksella...vaan onko sisältö sitten jotain tyypillistä jenkkihehkutusta (minkä maalainen lehti muuten?) ja ostettua pelimainosta toisensa perään, vai löytyykö tuosta jotain ihan asiapitoistakin tekstiä? Ja keskittyykö sisältö vain arvosteluihin, vai löytyykö Pelit-lehden tapaan tekstiä pelimarkkinoista, kehityksestä ym. yleisistä aiheista?

Edgen pelijutut ovat kyllä laadukasta kamaa ja niillähän on tavallaan "international focus" (lainatakseni heidän sanojaan). Ja nimenomaan markkinoita, kehitystä ym syynätään aika hyvin. Ero Edgen ja Pelit-lehden välillä on sarjassa "yö ja päivä". ;) Jos pelilehtiä rankataan, niin varmaan Edge on siellä kärkipäässä.

Lehti on UK-pohjainen, mutta raportoi aika laaja-alaisesti: "Edge Magazine is published from the UK but distributed globally. Edge-Online is published from both San Francisco and the UK and features contributors from around the world."

Edgen arvosteluista voidaan kuitenkin olla aika montaa mieltä (varsinkin kun lehti ei kerro arvostelijan nimeä jostain kumman syystä - ihan kuin arvostelu olisi jotenkin "kasvoton") ja lehden asteikkohan ei välttämättä ole ihan verrattavissa suoraan muihin. Edgen asteikon mukaan 8 tuntuu jo olevan erinomainen peli ja yleistä on, että peli saa 7 tai jopa 6. Muut usein antavat ikäänkuin numeron "enemmän".. Itse pidän arvosteluita välillä ylikriittisinä (ja välillä epäjohdonmukaisina, koska sitten joku MW2 saa 9:n aika helposti). Pelit kun ovat kuitenkin viihdettä, yrittää Edge olla miten elitistinen tai ei. ;)
 
Vastaus: Pelilehdet

Tulihan ne irtonumerot Playstation Official Magazinesta ja PSM3-lehdestä vihdoin parin kuukauden (!) odottelun jälkeen. Paljon on kyllä tavaraa kummassakin ja huomaanpa miten paljon Pelaaja-lehti on ottanut vaikutteita tuosta ensimmäisestä (kuukausikalenteri, pelialaan liittyvien härveleiden esittelysivu ym ym).

Kävin kilpaa siitä, että kumman näistä nyt tilaisi. Kummankin mukana tulee levy, PSM3:n mukana kaksipuoleinen dvd, jossa arvosteluja, previkoita, hd-videoita ym. POM-lehden dvd sisälsi pelkästään Storestakin saatavilla olevia demoja. Kätevä tietty, jos on hitaampi netti tai kovalevy täynnä. Itselleni nämä dvd:t olivat kummankin lehden osalta kyllä täysin turhanpäiväistä tilpehööriä. PSM3:n mukana tuli komea ja kiiltävä spesiaalilehtinen Bioshock 2:sta myös lisänä. Itse POM-lehden paperi oli paksumpaa ja täten mukavempaa kuin PSM3:ssa.

Sisältö kuitenkin ratkaisee ja tämän yhden numeron perusteella kallistuisin juuri ja juuri tuon POMin puoleen. PSM3:n arvostelut ja jutut olivat hauskempia ja leppoisampia, mutta POMin sisältö ja aiheet olivat enemmän mieleeni. Plussaa toisaalta taas Official Magazinelle siitä, että suurin osa arvosteluista oli naisten käsialaa ja ne olivatkin sitä rennointa ja mukavinta luettavaa.

Se oli vähän siinä ja siinä, että kumpi ratkaisee, mutta esim PSM3:n parikymmensivuinen Online-osio ei anna meikäläiselle mitään. Taitaa tulla tuo Official Magazine tilattua kuitenkin nyt ensalkuun. Toivottavasti lehti ei tule aina 2 kk myöhässä!
 
Vastaus: Pelilehdet

Itse en tilaa mitään, koska netistä saa kaiken mahdollisen tiedon peleihin liittyvistä asioista.

Kakkalukemiseksi sitten tosin lainaan yleensä solu-kaverilta joko Pelaajan tai Pelit-lehden (hän on kestotilaaja), koska konetta en nyt viitsi vessaan viedä.
 
Vastaus: Pelilehdet

Edgeä tuli ennen tilattua mutta ovat niin kovasti arvosteluita vähentäneet ja muita turhia juttuja lisänneet niin peruin tilauksen. Kyllä se irto-numeroina tulee ostettua jos on artikkeli oikean aiheisia.

Muita lehtiä mitä tulee täältä ostettua on tuo Games (tm) ja Retro Gamer. Saman julkaisin lehtiä taitaa olla ja useasti tuo retro osasto on samaa. Mutta tuo Games on mieleen koska siinä enemmän sisältöä mitä Edge'ssä on.

Niin jos ei tullut selväksi lehdistä niin UKssa asustelen. Helpompi hankkia paikallisia lehtiä :)

Pelaaja podcastia on tullut kuunteltua silloin tällöin ja tekisi kyllä mieli tilata lehti tänne asti.
 
Vastaus: Pelilehdet

Do Not Trust This Magazine's Review Scores

Some would say that Famitsu has sold its soul long, long ago. The publication always has exclusives and game reveals before anyone else, arousing the suspicions of some.

There are even rumors that all the game announcements are written by game publishers themselves, and not by Famitsu. These, however, are rumors, and are unconfirmed. Famitsu's handling of MGS: Peace Walker, however, has been blunt and brazen, and destroys any illusion of impartial reviews. Forever.

Earlier, Kotaku pointed out that Famitsu appears in Peace Walker — along with Doritos, Mountain Dew, Axe body spray and rival Japanese game mag Dengeki. But it goes deeper than that.

500x_hamaru.jpg


Hirokazu Hamamura, the former Famitsu editor-in-chief, is the current president of Enterbrain, the company that publishes Famitsu. He also appears in an ad campaign for Peace Walker from the game's publisher, Konami. A two-page spread. And he's even on a Konami Peace Walker website.

Sure, Hamamura is a recognizable face for the industry in Japan, but his publication is reviewing this game — and giving the title its highest score! And if Famitsu is going to do stuff like this, surely it should offer a full disclosure. However, the game's review makes no mention of the in-game tie-ins, and no mention of Hamamura's prominence in the title's ad campaign.

Lähde:
Do Not Trust This Magazine's Review Scores - Famitsu - Kotaku

Famitsun sielun myynti on paljastunut. Famitsu on antanut kahdessa vuodessa yhtä monelle pelille täydet pisteet kuin aikaisemmin 20 vuodessa.

Famitsu on sponsoroinut Peace Walkeria, pelin sisällä on mm. lehden mainoksia. Famitsu-lehteä julkaiseva Hirokazu Hamamura pelailee suu virneessä Peace walkeria pelin mainoskampanjassa. Näistä mainoksista ja suhteista ei mainita mitään ja kuin kirsikkana kakussa Famitsu tarjoilee kultavadilla täydet 40/40 pistettä pelille.

Peace Walker olisi varmasti vastaanotettu hyvin ilman näin tökeröä myynninedistämistä.
 
Vastaus: Pelilehdet

Famitsun sielun myynti on paljastunut. Famitsu on antanut kahdessa vuodessa yhtä monelle pelille täydet pisteet kuin aikaisemmin 20 vuodessa.

Siis sinänsähän niiden tosi läheiset suhteet julkaisijoihin ja lukijoiden toiveiden huomioiminen ei ole uusia juttuja, mutta ehkä tuo sitten on joku rajanylitys.

Tämä muutaman vuoden takainen teksti on aika selventävä:

Contrary to what hordes of western gamers believe, people don't "pay" Famitsu for a specific review score. I know this because I have dinner with Famitsu guys once a week.

It's more like, a company pays Famitsu "protection money" -- in other words, they pay them to review their games, period. Famitsu -- and most of Japanese journalism, in fact -- is basically just vanity PR. And proud of it!

The editors of Famitsu are, to a certain extent, deeply entrenched in the most fascinating role-playing games of their lives. Sure, it's a love of games that gets them to apply for the job. However, once "in", they must play the "role" of a person who is batshit nuts in love with the very idea of videogames. The guys at Famitsu, however, are usually such resiliently affable personalities that they can do this job and still provide hilarious conversation at dinners where they are not even drunk (yet).

That, and let's face it -- games like Sonic have creepily devoted fans who are even more devoted than, say, James. In other words, they are blinded by their love for Sonic. Or Final Fantasy, or Kingdom Hearts. The chief purpose of the "MOST WANTED" poll in each week's issue can be assumed, then, to be to gauge what games the readers do not want to receive a low score. The readers who vote in that poll are the people who buy the magazine, read it cover to cover, and chatter endlessly on 2ch about it. (Keep in mind that, unlike, say, 4chan, 2ch also contains a mind-numbingly high amount of sterile, plain, humble conversation about a range of topics, such as videogames. That is to say that, sometimes, on 2ch, anonymity lends people the choice to be, you know, not assholes. Of course, the other way around happens a lot of the time, as well.)

When Famitsu rates a game high, they do it out of respect for the readers -- avid players of Kingdom Hearts as most of them are. Avid players of Kingdom Hearts don't want to be told what Famitsu really thinks of their fucking piece of shit hobby. So Famitsu awards the "courtesy score" -- which used to be all nines and a ten, and is now all tens and a nine. When Famitsu KNOWS a game is going to sell 2 million copies in a week regardless of what they say, this is what they do.

You can try to refute the above paragraph. However, you will not be successful!

Famitsu is still very careful about perfect scores. No matter what, readers will bawl when a perfect score is given. They will be either overjoyed or deeply angry. Final Fantasy XII's perfect score, to look at 2ch, was "the biggest debacle in the history of the magazine". No. FFXII was a game that made giant, drastic, sweeping attempts to change a genre. Famitsu made a conscious decision to give it a perfect score, despite the game not being perfect. They wanted to send a message -- a gentle one -- "Please make an honest attempt to like this game better than those other games." It's very noble of them.

Yet Famitsu makes more money off the back cover advertisement than off all the newsstand sales combined (they offer no subscription service). What Famitsu is -- and you wouldn't know this unless you've held a heavy issue in your hand on a tired Friday morning -- is straightforward (if not entirely honest) PR in a pretty, meaty, high-quality bundle. It's an advertisement feast. If the western concepts of "journalistic integrity" are distorted and twisted within its pages, they're done so very lovingly. Because, you see, that degree of over-thinking really doesn't exist here. You can cry "viral!!!!!!!!!!!!" and "TEH PAID!!!!!!!!!!" all you want at Famitsu's features and articles. However, you can't change that it's a hell of a thing to look at on the train on Friday morning, or at lunch on Friday afternoon; it provides stimulating topics of conversation (for geekos) over Friday dinner.

The people who read Famitsu are not brainwashed by the contents of the magazine. They take it in, shrug some of it off, and form their own opinions on the fly. Whether they're enlightened about the finer points of its making or not, they are always suspicious of the fact that they can think for themselves. It's a free country, and a free world, et cetera.

So, sorry if the magazine doesn't fit your conservative American psychologies :(

. . . I tried to write a column about this once on Next-Gen.biz, and the editor fired me back a nasty email: "WE CAN'T RUN THIS FUCKIN' THING MAN!! WE'LL GET HIT FOR SLANDER!!"

I replied, "Actually, I think you mean libel. And, no?"

selectbutton :: View topic - On Famitsu and paid off review scores
 
Vastaus: Pelilehdet

Tätä Famitsua käsittelevää artikkelia en ole ennen lukenutkaan, ja sellaisenaan todella järkeenkäypää, perusteltua ja uskottavaa. Kaikkihan me tiedämme, ettei tämä ole mitään todellista journalismia, vaan juurikin PR:ää.
 
Vastaus: Pelilehdet

Eipä tuo Famitsun "top pisteet" -lista kovin huonoja pelejä sisällä, vaikka en ole kaikkia jrpg-pelejä pelannutkaan. Ja koska " MGS: Peace Walker" ei ole vielä ilmestynyt, niin aika vaikea sanoa mitä suuri yleisö (vs pelimedia) pelistä ajattelee.. Olisiko se kova ylläri, että MGS-sarjaan saadaan taas laadukas osa?

Se on tietysti hyvä kysymys, että onko mikään peli lopulta täyden 10:n arvoinen.. Harvemmin. Täydellinen ei mikään ainakaan ole.

Mutta otsikosta olen ainakin samaa mieltä: "Do Not Trust This Magazine's Review Scores". Jokaisen pelaajan pitäisi muodostaa oma mielipiteensä, ei siinä lopulta edes arvosteluja tarvita. Peliarvostelut toimivat enemmänkin tietynlaisena suodattimena pelaajiin päin, koska harva ehtii kaikkia pelejä pelata tai vaikka ehtisi, niin rahaakin pitäisi löytyä ne kaikki ostaa.. Eli arvostelut auttavat rajaamaan edes osan peleistä "pois". Mutta toisaalta, jos joku peli todella kiinnostaa, niin pelaajat ostavat ne - arvosanoista riippumatta..
 
Vastaus: Pelilehdet

Eihän hommassa ole kyse itse pelistä! Ihan hyvin uusi MGS voi olla sikahyvä, mutta ei homma toimi niin, että se, että jos peli koetaan oikeasti loistavaksi, niin voidaan heittää journalismin periaatteet romukoppaan. Tosin eihän Famitsu niitä muutenkaan noudata, tai sitä kai edes väitä?
 
Vastaus: Pelilehdet

Niin, kyllä tuon Hirokazu Hamamuran olisi pitänyt "jäävätä" itsensä MGS-pelin PR-mainoksista. Ei epäilystäkään.

Mutta sinänsä pelin arvosteluhan voi saada täydet pisteet ihan pelin omista ansioista. Ja tuohon ei tavallaan voi saada koskaan "lopullista vastausta", koska Famitsun arvostelu on kuitenkin vain yksi mielipide..
 
Vastaus: Pelilehdet

Kuten Hex jo totesi, jutun pointti ei missään nimessä ole Peace Walker tai edes sen pisteet. Liirum laarumia Peace Walkerin hyvyydestä/huonoudesta ei kaivata, vaan jotain ihan muunlaista mielipidettä.

Famitsun toimintaa voidaan selittää monella eri tavalla, mutta onhan se ihan ihmeellistä toimintaa. Luulisi olevan arvostelijallakin helpompaa jos saisi kertoa rehdisti oman mielipiteensä eikä yrittää ajatella jotain mahdotonta. :p

Jos Japani tuntuu kaukaiselta ja vaikealta hahmottaa, niin Hamamuran paikalle vaikka Tuija Lindén tai Thomas Puha. Ei sama asia, mutta antaa vähän perspektiiviä.

Täällä tuollaisen sirkustempun jälkeen menisi kyllä lehdeltä uskottavuutta, mainetta ja kunniaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelilehdet

Aihetta (PR vs pelijournalismi) laajemmin sivuttiin aika vasta Hesarissa:
Peliyhtit painostavat toimittajia - HS.fi - Kulttuuri

Vaikka toki "pelitutkija" Tanja Sihvosen kommenteista voidaan olla montaa mieltä, niin aihe on kyllä relevantti..

Toiseksi viimeisin (nro 22) Gamereactor näyttää mallia, kirjoittajana Petter Hegevall (ei käsittääkseni Suomi-tiimiä):

"UFC 2010: Undisputed ennakko"

UFC 2010 - Las Vegasiin ja takaisin - Gamereactor Suomi - UFC 2010 Undisputed

"Täällä sitä ollaan, Mandalay Bay -hotellin 40. kerroksessa, keskellä Las Vegasia. Minut ja huiman pudotuksen erottaa vain ohut kerros lasia, eikä korkean paikan kammoni oikein halua sulattaa moista tietoa. Tästä huolimatta olen täysin taivaassa. UFC eli Ultimate Fighting Championship, maailman suurin vapaaottelijaorganisaatio, on järjestänyt gaalaillan. Vapaaottelijoiden eliitti on viettämässä rentoa iltaa ja minä olen keskellä sitä kaikkea.

Juttelen kahden UFC-kamppailijan, Josh Kosheckin ja Mike Swickin kanssa UFC 2009 Undisputedista ja litkimme laimeaa amerikkalaista olutta.."

Vau, että ihan Las Vegasissa bisseä litkimässä raavaiden karjujen kanssa. Ja tämä tieto kiinnostaa.. ketä?

Mutta toisaalta tuon tietyn hypetyksen nyt kestää ennakkojutuissa, jos sitten itse arvostelussa ollaan puolueettomia ja hyvällä tavalla kriittisiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelilehdet

Ziisuskraist mitä paskaa toi UFC-juttu oli!

....tai oikeastaan jo aika huvittava.
 
Vastaus: Pelilehdet

Siinähän lukee alussa ihan selkeästi: "Tämä on mainos". Case closed. :)

Aika näpsäkkää! :p

Perinteisesti lehtijutun näköisiksi tehdyt mainokset onkin tosiaan ympyröity ja merkitty "maksettu ilmoitus" -tekstillä .....mutta harvemmin toimittajat niitä valejuttuja itse naputtavat.
 
Vastaus: Pelilehdet

UFC-juttu oli kyllä melko hauskaa luettavaa, kyllä taisi Hegevallin Pete viihtyä Vegasissa tekstin perusteella. Tosin kyllä hepulta onnistuu haukutkin jos sattuu sille päälle tai taalaa ei livauteta taskuun, kuten Alan Wakesta huomasimme. (Dana White heitti oikein hauskaa läppää EA:sta.)

Tuo "Tämä on mainos:" -teksti on kyllä aivan naurettava ja tarkemmin ajateltuna tuolla tekstillä varustettuja GR-juttuja löytyy useampiakin, kuten Crysis 2:sta. Siinä kehut menivät jo nolouteen asti.
 
Vastaus: Pelilehdet

Minä kun luulin että tuo "Tämä on mainos:" näkyy silloin, kun paikalla pitäisi näkyä mainosbanneri, mutta ei siinä kuitenkaan sellaista sitten näy. Esimerkiksi tuon UFC-jutun kohdalla ei minulla laatikkoa/tekstiä näy.
 
Vastaus: Pelilehdet

Minä kun luulin että tuo "Tämä on mainos:" näkyy silloin, kun paikalla pitäisi näkyä mainosbanneri, mutta ei siinä kuitenkaan sellaista sitten näy.
Sitähän se toki oikeasti tarkoittaakin, mutta ironia on tässä se vitsi.
 
Vastaus: Pelilehdet

Tuota toki itsekin ajattelin, mutta eihän siinä näy koskaan mainosbanneria?

EDIT: Ah, loota näkyy myös uutisissa.
 
Ylös Bottom