Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance (2018) - pelti kiinni keskiajalla!

Miten sins tuota rahaa saat? Eihän alussa ole mitään varastettavaa, kun ei ole tiirikoita?
Heti kotikylästä on mahdollisuus saada tiirikoitaja Talmbergista lisää. Itse en siellä niitä saanut, joten kärvistelin niin kauan, kunnes sain hevosen. Sen jälkeen lähdin kulkijoiden jne saalistukseen.

Nykyisin sit pystyy öisin hiippailemaan joka taloon ja varastelee.
 
Alkutaival takana täälläkin ja onpas kivaa menoa ollut. Keskiaika-teema ilman lohikäärmeitä ja taikuutta on vähän vieraampi itselle, mutta ei ollenkaan hassumpi lähtökohta. Realismi iskee kyllä hyvin tännekin.

Alussa olin hyvin pihalla. Siis tosi. Manasin joitain alkutehtäviä joissa henki lähti paetessa, mietin jo että tässäkö tämä nyt oli tämä hienous. Ratsastat pakoon ja yks nuoli niskaan ja se on siinä. Sitten muistin että tässä oli haettu sitä realismia, niin älysin mutkitella hevosella hieman väistellen nuolia. Jo onnistui.

Valintoja pukkasi matkan varrella tasaisesti. En tiedä oliko niillä vielä suurempaa vaikutusta. Huomasin myös, että tehtävät pystyi tekemään erittäin nokkelastikin. Tässä esimerkki alusta:

Alussa piti hakea rahat juoppotalonpojalta, oli velkaa isälle. No keskustelemalla ei päässyt mihinkään. Nyrkkitappeluksi meni. Ottelu oli pitkä ja tiukka, mutta hävisin. Olin hieman jopa vihainen. Henry pohti voisiko tiirikoida arkut ja että kaverilta voisi tiirikan löytää. Päätin kuitenkin tutkia Kuneshin taloa itse ilman tiirikkaa. Kunesh kuitenkin lampsikin perässä sisälle ja piilouduin. Hiivin hänen selkäänsä ja kuristin hänet tajuttomaksi. Otin avaimet arkkuihin, kotiavaimet ja housut häneltä.

Otin vasaran, naulat ym ja myin ne kauppiaalle ja ostin isän pyytämät Coalit. Avaimet heitin torin laidalle mutalammikkoon :D Kunesh tulikin myöhemmin luokseni ja oli itkuinen tapahtuneesta, sinänsä hauska tilanne, herra nimittäin lampsi ilman housuja koko kylän poikki.

Pelissä on joitain pieniä bugeja siellä täällä ollut, muttei vielä mitään pelin kaatavaa. Hevosen kanssa kävely on joskus turhauttavaa kun koni jää kiinni milloin mihinkin. Taistelut on mahtavia ja haastavia. Eilen kävin metsästämässä, ja se tuntui kiinnostavalta myös. Oheistekemistä kyllä piisaa ja seikkailu on mieleistä. Viel kun ehtisi vain pelata.

Miinus tallenussysteemistä. On hölmö ratkaisu ettet voi muuten itse tallentaa, kuin potionilla tai nukkumalla omassa sängyssä, tai kylpylässä. Vapaa tallennus ois poikaa.
 
Miinus tallenussysteemistä. On hölmö ratkaisu ettet voi muuten itse tallentaa, kuin potionilla tai nukkumalla omassa sängyssä, tai kylpylässä. Vapaa tallennus ois poikaa.

Nukkuahan voi myös tavernoissa, joita on suunnilleen joka kylässä sekä metsistä löytyvissä campeissa.
 
Noh se on sitten niitä mielipidekysymyksiä tuo tallentaminen. Itse en kokenut mielekkääksi, varsinkin kun tallennusten välille voi parhaillaan tulla pitkiäkin aikoja ja jos satut kuolemaan johonkin ihme juttuun, niin syö vähän fiilistä pelata samat uudelleen. Ja pelin alkupuolella noita potioneja tai rahaa ei vielä riesaksi asti ole ollut.

Mutta ei mikään suuren suuri ongelma ole itselle. Realismin kannalta tuo on varmasti ihan hyvä systeemi, eli pitää muistaa leiriytyä ym.
 
Yhden jousia valmistavan hepun arkun pölliminen ois tuonu 4400, mut ei tol oo rahaa ostaa ku 2,8k.

Mut lievä eri pelin alkuun ku ei saa ostettua kympin tiirikkaa. :p:cool:
Näytä liitetiedosto 234

Tiirikoiminen/yöllä taloissa hiipiminen on kyllä tässä pelissä törkeän hauskaa. Eilen tuli hiivittyä Rattayn asekauppiaan tiloihin ja huomasin että pääsen vihdoinkin noihin "very hard" arkkuihin käsiksi... Kaikki arkut auki ja kamat reppuun :D. Pelkästään rahana taisi tulla 6.5k ja siihen vielä aseet päälle. Tällä hetkellä ei ole rahasta tai varusteista pulaa ;)
 
Noh se on sitten niitä mielipidekysymyksiä tuo tallentaminen. Itse en kokenut mielekkääksi, varsinkin kun tallennusten välille voi parhaillaan tulla pitkiäkin aikoja ja jos satut kuolemaan johonkin ihme juttuun, niin syö vähän fiilistä pelata samat uudelleen. Ja pelin alkupuolella noita potioneja tai rahaa ei vielä riesaksi asti ole ollut.

Mutta ei mikään suuren suuri ongelma ole itselle. Realismin kannalta tuo on varmasti ihan hyvä systeemi, eli pitää muistaa leiriytyä ym.
Eihän siinä pitkiä taukoja tule, kun tallennat missä haluat sillä juomalla. Lisäksi kun 5min välein on taverna nenän edessä, ni voi tallentaa.
 
Noh se on sitten niitä mielipidekysymyksiä tuo tallentaminen. Itse en kokenut mielekkääksi, varsinkin kun tallennusten välille voi parhaillaan tulla pitkiäkin aikoja ja jos satut kuolemaan johonkin ihme juttuun, niin syö vähän fiilistä pelata samat uudelleen. Ja pelin alkupuolella noita potioneja tai rahaa ei vielä riesaksi asti ole ollut.

Mutta ei mikään suuren suuri ongelma ole itselle. Realismin kannalta tuo on varmasti ihan hyvä systeemi, eli pitää muistaa leiriytyä ym.

Itsekin aloittelin pelin pari päivää sitten ja sama harmistus tallennuksen kanssa. Vapaan maailman pelissä saisi aina olla vapaa tallennus, ihan sama vaikka realismiin pyritään. Pelin pitää olla mielekäs pelata. Se että kuolet ja edelliseen tallennukseen on vaikka puolikin tuntia, ei ole mielekästä. Lisäksi hektisessä arjessa tämä ärsyttää myös pelisessioiden pituuden vuoksi. Sanotaan nyt vaikka tilanne, että tiedät ehtiväsi pelata noin tunnin. Pelaat tehtävän läpi ja peli tallentaa. Aikaa on kulunut 45 minuuttia. Uskaaltaako tässä enää lähteä pelaamaan, kun ei tiedä miten seuraava tehtävä sankariamme vie ja milloin tallennus tulee (tiedän toki tallennusjuomat, mutta tämä ei täysin poista ongelmaa varsinkaan alussa).

Ehkä osalle pieni juttu, mutta kyllä tällainen peli kaipaa vapaata tallennusta. Tietokoneelle modi hoitaa jo tämän (https://www.pcgamer.com/kingdom-come-deliverance-unlimited-saves-mod/). Toivottavasti saamme myös konsoleille mahdollisuuden päivityksen myötä.
 
Aika perussettiä pitäisi olla, että tarjottaisiin vapaa (tai edes save & quit) tallennus optiona. Sitten tietysti realismi-moodi sitä haluaville.

Syynä erityisesti edellä mainitut perheeseen ja ajankäyttöön liittyvät syyt, jotka lienevät ilmeiset. Ei pitäisi olla ongelma, että peliin tehtäisiin yksinkertaisia mukautuksia, jotta se toimisi erilaisille pelaajille. Vaihtoehtojen tarjoamisen ei pitäisi olla keneltäkään pois, joten vähän ihmetyttää nykyisten ratkaisujen intohimoinen puolustaminen.

EDIT. Sinänsä olen sitä mieltä, että toki studiolla täytyy olla mahdollisuus pitää omasta visiostaan kiinni ja "olla miellyttämättä kaikkia". En vain tiedä onko tallennussysteemi se paikka, jossa kannattaa olla ehdoton. Mielestäni ei. Saa olla eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika perussettiä pitäisi olla, että tarjottaisiin vapaa (tai edes save & quit) tallennus optiona. Sitten tietysti realismi-moodi sitä haluaville.

Syynä erityisesti edellä mainitut perheeseen ja ajankäyttöön liittyvät syyt, jotka lienevät ilmeiset. Ei pitäisi olla ongelma, että peliin tehtäisiin yksinkertaisia mukautuksia, jotta se toimisi erilaisille pelaajille. Vaihtoehtojen tarjoamisen ei pitäisi olla keneltäkään pois, joten vähän ihmetyttää nykyisten ratkaisujen intohimoinen puolustaminen.
Puolustan itse ainakin siksi, että voin tallentaa ihan missä haluan, kuten porukka toivoo.
Ja vaikka täytyis yks kaks lopettaa, eikä halua käyttää juomaa, noin 2minuutissa olen tallentanut lähimmässä tavernassa.

Mutta se, että ilman vaivaa (teet itse juomat), menee puolet pelin ideasta, kun sulla ei ole mitään riskiä menettää mitään, kun voit tallentaa missä vain.

Tän pelin hienous on kokoajan ollut siinä, että ei uskalla lähteä minne vain, kun pelkää kuolemaa ja pelatun ajan menetystä.

Nyt kun voin tallentaa missä vain, mutta se vaatii multakin työtä, niin käytän sitä silti harkiten ja käyn tallentamassa tavernassa.

Pystyn lopettamaan tällä hetkellä pelin ihan koska vain 0-2min aikana. Eli tallennus ei todellakaan voi olla ongelma.
 
Se on hyvä, että peliin on sentään rakennettu work-around ja snapseilla homma onnistuu. Ja Omenanraato tehnyt hyvää duunia ominaisuuden mainostamisessa/opastamisessa. Toki jäppisellä on vähän enemmän pelitunteja vyön alla. Pelin alussa tuskin snapseja on ihan niin helposti saatavilla?

Itsellä pelin hankinta vasta edessä. Jo kestonsa puolesta aiheuttaa ongelmia arkielämään sovittamisen kanssa. Siksi mieluusti ottaisin itse vieläkin joustavamman savetuksen ja sallisin muille aidomman roolipelielämyksen nykyisen järjestelmän voimin. Nää on näitä henkilökohtaisia juttuja.
 
Kuten todettu, mielipideasioita nämä. Mulla ei ainakaan pelin ekan 20 tunnin aikana oo ku yks snapsi tallentamista varten ja rahaa aikalailla nollat. Lisäksi lähimmän kylän porukka ei edes puhu mulle kun tein huonon valinnan aiemmin pelissä, niin ei se aina ole niin yksinkertaista. En tiiä ottavatko silloin edes taverniin nukkumaan? Kauppiaat tai sivutehtävät ei ainakaan aukea enää ennen kuin oon mainettani puhdistanut. Myönnän että suurin osa pelin asioista on vielä aikalailla kysymysmerkkiä minulle. Esimerkiksi rahan ansaintatavat ei ole tiedossa. Yhden miekan varastin ja myin, ja nyt edes kerjäläiset ei tuu jutulle :D

Systeemi on hieno, mutta henk koht olisin ennemmin toivonut vapaata tallentamista. Nykyinen systeemi ei kuitenkaan vähennä pelihaluja, tai estä niitä. Pitää vain aikatauluttaa vähän eri tavalla. Ja jos tarvii tunnin tauon vaikkapa perheen vuoksi, niin sitten voi pauseakin käyttää siihen.

Itsehän pidän myös realismista, ja esimerkiksi en käytä avoimen maailman peleissä fast travelia ollenkaan. Kuka mihinkin on mieltynyt.
 
Mielestäni tallennussysteemi on hyvä kuten se nyt on. Pelin koko dynamiikka muuttuisi vapaan tallennuksen myötä. Pelissä voisi harrastaa save spammiä joka poistaisi ison osan vaaran tunteesta. Tämä on iso osa draivia joka painostaa kehittämään hahmoa ja opettemaan taistelumekaniikkaa. Minulla peli loppuu usein (esim. Skyrim) sillä sekunnilla kun vaaran tunne häviää ja hahmo on täysin ylivoimainen.

Ymmärrän toki että tämä ei kaikille ole sopivin ratkaisu ja ei ole ollut itsellenikään joka hetki. Pitkän jalkapatinkan jälkeen (ilman tietenkin tallentamista) päätin vanhasta tottumuksesta tulla korkealta kukkulalta alas parkourmaisesti hyppien kiveltä kivelle… no ei varmaan tarvitse sanoa miten kävi. :D
 
Opettelet vain lukemaan, niin sen jälkeen voit tehdä itse ilmaiseksi juomat, en ole itse ostanut ainuttakaan juomaa.

Alkaa tunteja olemaan kyllä takana.
1AAFB4E6-F01A-451F-B8D0-12B81C13145E.jpeg
 
Vaikka hyvä peli onkin ja viihdyn sen parissa, niin nyt laitan sen hetkeksi jäähylle ja odotan päivitystä Xbox One-versioon. Eräs questi bugaa niin, että tein sen kyllä, mutta sitten se tulikin takaisin, eikä sitä voi tehdä enää, eli se on koko aika avoinna siellä quest-listassa. Se ärsyttää aika paljon.

Mutta voiko tämä pitää paikkansa, että Xbox One-versio ei ole saanut vielä edes sitä Day one-patchia? Oman pelin koko on siinä 24 gigan tienoilla. Day One-patchin lataamisen jälkeen koko on yli 40 gigaa. PS4- ja Steam-käyttäjät ovat päivityksen saaneet. Boxin päivitys kuulemma valmis, mutta odottaa jossain Mikkisoftan limbossa. Jos olisin tajunnut tuon aikaisemmin, niin olisin aloittanut pelaamisen vasta myöhemmin. Nyt teen niin, että päivityksen saavuttua aloitan pelin aivan alusta. Helvetti sentään!
 
Mikäs tehtävä sulla kyseessä? Mulla nimittäin yksi tekee myös tuon, että vaikka tein, se ilmestyi uudestaan. Se vain on kaksiosainen, enkä oo sitä toista vielä tehnyt, niin en tiedä miten tuokaan käyttäytyy.

Mutta en jaksa siitä murehtia, kun ei ne kartalla näy tms, kun sen ottaa pois.
 
Vaikka hyvä peli onkin ja viihdyn sen parissa, niin nyt laitan sen hetkeksi jäähylle ja odotan päivitystä Xbox One-versioon. Eräs questi bugaa niin, että tein sen kyllä, mutta sitten se tulikin takaisin, eikä sitä voi tehdä enää, eli se on koko aika avoinna siellä quest-listassa. Se ärsyttää aika paljon.

Mutta voiko tämä pitää paikkansa, että Xbox One-versio ei ole saanut vielä edes sitä Day one-patchia? Oman pelin koko on siinä 24 gigan tienoilla. Day One-patchin lataamisen jälkeen koko on yli 40 gigaa. PS4- ja Steam-käyttäjät ovat päivityksen saaneet. Boxin päivitys kuulemma valmis, mutta odottaa jossain Mikkisoftan limbossa. Jos olisin tajunnut tuon aikaisemmin, niin olisin aloittanut pelaamisen vasta myöhemmin. Nyt teen niin, että päivityksen saavuttua aloitan pelin aivan alusta. Helvetti sentään!
Vähän sama fiilis..Jäin jumiin, kun yhden päätehtävässä pitäisi tavata eräs mies ja ei siellä huoneessa ole, missä pitäisi..Oon koittanut nukkua yms..Ja aloittaa tallennuksesta uudestaan, kokeilla seuraavana päivänä ja ukkoa ei näy vaan...Kaverilla koitettiin hänen ps4 sama kohta ja siellähän se ukko istui kiltisti pöydän ääressä..Ei omassa pelissä..Toinen tallennus sitten muutaman tunnin taaksepäin, niin pakko ottaa nyt taukoa..
 
Etkä ole tappanut sitä miestä, tai joku muu? Tässähän voi siis tappaa tyyppejä, jotka estää tiettyjen tehtävien tekemisen, kun on väärän pistäny kylmäksi.
 
Mikäs tehtävä sulla kyseessä? Mulla nimittäin yksi tekee myös tuon, että vaikka tein, se ilmestyi uudestaan. Se vain on kaksiosainen, enkä oo sitä toista vielä tehnyt, niin en tiedä miten tuokaan käyttäytyy.

Mutta en jaksa siitä murehtia, kun ei ne kartalla näy tms, kun sen ottaa pois.

on se, kun pitää varastaa hevonen sille yhdelle myllärille sieltä yksiltä talleilta. Vein hevosen, tehtävä suoritettu. Sen jälkeen otin vastaan uuden tehtävän. Se aukesi aivan normaalisti, mutta tuli myös se sama hevostehtävä uusiksi. Ja sitä ei voi tehdä lainkaan uudestaan. Eli se on auki siellä nyt koko aika.
 
Ylös Bottom