Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport

Sitä vanhaa rata olisi myös hankala mallintaa tarkasti, kun on luonto kasvanut sen tilalle.

Toki teoriassa sehän videopeleissä olisi hyvä, kun ei ole oikean maailman rajoituksia. Ja periaatteessa voisi tehdä mitä vain. Realistisesti vaan lisenssit ovat välillä esteinä ja ei muutenkaan videopeleissä aina niin hirveästi vapaita ratkaisuja tehdä, vaan pyritään jonkinlaiseen realistisuuteen.

Uusi Hockenheim ei niitä omia lempiratoja ole, mutta kyllähän siellä toisaalta saa aikaiseksi todella hyviä kisoja aikaan.
 
Sitä vanhaa rata olisi myös hankala mallintaa tarkasti, kun on luonto kasvanut sen tilalle.

Toki teoriassa sehän videopeleissä olisi hyvä, kun ei ole oikean maailman rajoituksia. Ja periaatteessa voisi tehdä mitä vain. Realistisesti vaan lisenssit ovat välillä esteinä ja ei muutenkaan videopeleissä aina niin hirveästi vapaita ratkaisuja tehdä, vaan pyritään jonkinlaiseen realistisuuteen.

Uusi Hockenheim ei niitä omia lempiratoja ole, mutta kyllähän siellä toisaalta saa aikaiseksi todella hyviä kisoja aikaan.
Nämä Forzan radathan on mallinnettu erittäin tarkasti (ainakin heidän omien sanojensa mukaan) ja siksi esim. sellaisia ratoja joita on ollut vanhoissa Forzissa ei nyt ollutkaan tässä uudessa suoraan julkaisussa, kuten paljon puhetta herättänyt Nürre. Jos halutaan pitää tämä taso ratojen laadussa, niin hankala on tosiaan vanhaa Hockenheimia mallintaa. Voisinhan se vetää niin sanotusti vanhojen kuvien perusteella ja soveltaen, mutta ehkä siinä silloin tulevat nuo lisenssiasiat tapetille.

Sekä RaceRoomissa että F1 peleissä Hockenheim on osoittautunut tosi hyväksi radaksi ajaa kisaa. Muutama erinomainen ohituspaikka ja sitten teknisiä osioita, jossa tehdä eroa ohituksen jälkeen. Harmi että uusissa F1 peleissä rataa ei ole enää pariin vuoteen nähty. Saisi tulla jonkin sortin Legacy ratana, kuten siellä muutama muukin on.
 
Auton säätövalikossa kun on viimeisenä se "autokohtainen ratin säätö" niin millähän ihmeellä sen saa auki...
Tuo mitä tuossa aikaisemmin ihmettelen niin liekö tullut viime päivityksessä mut nyt näyttää tämä "autokohtainen ratin säätö" olevan käytössä.
Tuo mitä tuossa aikaisemmin ihmettelen niin liekö tullut viime päivityksessä mut nyt näyttää tämä "autokohtainen ratin säätö" olevan käytössä.
No ei saatana, pätkä-Audia säädin ja tuo kohta oli myös säädettävissä.. 2 kierrosta radalla ja nyt tuo taas lukossa.. En tiedä kumpi enemmän sekoilee, itse vai peli.
 
Viimeksi muokattu:
Sekä RaceRoomissa että F1 peleissä Hockenheim on osoittautunut tosi hyväksi radaksi ajaa kisaa. Muutama erinomainen ohituspaikka ja sitten teknisiä osioita, jossa tehdä eroa ohituksen jälkeen. Harmi että uusissa F1 peleissä rataa ei ole enää pariin vuoteen nähty. Saisi tulla jonkin sortin Legacy ratana, kuten siellä muutama muukin on.
Kyllä tuo nykyinen Hockenheim on sekin hyvä rata ja varmaan ainoa F1 rata, jonka osaan suunnilleen ulkoa.
 
Tämä uusin päivitys oli onnistunut, ainakin performance RT osalta. Nyt ei enään välky maalipinnat ja varjot jää jumiin minne sattuu tuntuu myös sulavammalta nämä nimenomaan performance RT osalta, et kyllä nyt kelpaa ajella raytraicing päällä. Et pikkuhiljaa tästä saadaan vielä loistavampi ajopeli. Rankku systeemi kisoissa kyllä vielä kaipaa korjauksia. Mahtavaa myöskin kun autoja ja ratoja tulee tasaiseen tahtiin peliin niin ja eivät ole yksinpeliäkään unohtaneet.
 
Omaan makuun uusimmassa päivityksessä ei oikein muuta tapahtunut kuin korjattiin bugeja.. mm. autojen ostonäkymä jopa päivittyy reaaliajassa nyt, ennen jos meni loppupään autoon, katsoi sitä ja palasi listanäkymään niin saattoi olla vain tyhjää autojen paikalla ja kesti sekunteja että autokuvakkeita alkoi näkymään.
Minua ärsyttää edelleen tuo graafinen ulkoasu, autojen valaistus on vaan ihan kuralla monessa tilanteissa ja eipä teippien ja autojen maalien sävy täsmää vieläkään.

Ja valikoiden toiminta.. esim. siinä "whats new" näkymässä ei liikutakkaan ylävalikossa L1-R1 näppäimillä vaan tatilla.. kaikesta näkee että että homma on jäänyt täysin kesken pitkästä kehitysajasta huolimatta. F7 on paljon monipuolisempi ja mielenkiintoisempi ajopeli.. eikä tässä uudessa toiveistani huolimatta se yksinpelin uudistukset sitten oikein toimineet.
Ainut hyvä tässä on oikeastaan ajomalli, auton käytös ja toimiva ulkokamera näkymä... mikä nyt ei ole mikään kehitys kun se on toiminut ennenkin forzassa.

Ja juu, vielä yksi mikä ärsyttää pelillisesti.. ottaneet FOMO taktiikan peliin, eli tuodaan aikarajattua sitä ja tätä, tulee uusi urakisa rypäs mutta autot maksaa sikana... paitsi jos ostat sen auton juuri nyt niin saat 150000 krediittä alennusta.. harmi vaan kun niitä autoja pitää ostaa joka etappiin.. että menee pari miltsiä jos haluaa pelata nekin kisat.. ja 3miltsiä jos et liity FOMO junaan..
 
Ei toki pitäs valittaa car passista jonka ihan ite otin ns. maksullisessa deluxe paketissa.. mutta on kyllä ollut surkeita autoja, lähes kaikki jotain kilpureita, ja minusta kierrätettyä kamaa fm7:sta.. tarjonta eroaa ihan kympillä fh3,4,5 car passien tarjonnasta, siellä oli erikoisia ja mielenkiintoisiakin autoja.. näillä fm2023 autoilla ei oikein edes tee mitään, niille ei ole kisoja urassa (no ehkä lopussa 1..2? kun kaikki luokkakisat aukeaa)
Surkeaa on myös päivitystahti.. peli on olevinaan niin "palvelua" mutta se ei näy pelin tarpeellisissa päivityksissä ja suurinosa materiaalista mitä tulee moninpeliin ja FOMOiluun..
 
Olihan tää koko peli melkosta sumutusta mikkisoftalta. 10 vuotta vanha Motorsport 5 näyttää paremmalta kuin tämä tekele. Miten sattuukin olemaan samat renkaan jäljet tuossa Forza vitosessa, kuin uusimmassa painoksessa? "Build from the ground up", niinhän se olikin.

55c77a7901fd843c08e3ff4dce1db9967697a94f.png


06ffdf0649e59ccd7ffc655edfa3755fb67559b5.jpeg
 
Ei niillä ole kiirettä fixailla.. itelle tuli kisassa ekaa kertaa näkyville, widebodykitn mukaan eivät ole näemmä saaneet vanteiden offsettiä vieläkään laitettua?
20240106_161511.jpg
 
Vaikuttaisi siltä, että tämä Forza on julkaistu pari vuotta liian aikaisin ja varsinainen peli tulee sitten, kunhan ovat saaneet sen viimeisteltyä. Toivottavasti jatkavat nyt kehittelyä ja jossain vaiheessa saadaan bugit pois ja karsitut ominaisuudet lisättyä peliin. Pääasia, eli ajaminen on kuitenkin mielestäni hyvin toteutettu vaikka en peliä ole kovin usein ehtinytkään vielä pelaamaan. Ehkä sekin kertoo jotain, jos peli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun miettii, mitä autopeliä pelaisi. Aika jännää, että nyt on tullut useampikin tällainen teknisesti vähän kökkö mutta ajettavuudeltaan hyvä "uuden sukupolven" autopeli. WRC tulee heti mieleen ja The Crew Motorfest. NFS Unboundkin oli kökkö, mutta vähän eri syistä. Voisi tulla sellainen kaikin puolin onnistunutkin ajopeli välillä. Sitä olen odottanut jo vuosia. Forza Motorsport on kuitenkin se peli, josta odotan sitä hyvää peliä. GT7:n ongelmat ovat niin syvällä, että siihen on usko jo mennyt ajat sitten.

Nyt kun aloin miettimään, edellinen kaikin puolin kunnollinen ajopeli oli vuoden 2016 Forza Horizon 3. Sen jälkeen en muista yhtään ongelmatonta autopeliä simcade/arcade-akselilla.
 
Jahas, muutoksia tulee.. aikataulu toki hieman askarruttaa.. noissa siis kestää ja mitenkäs sitten ne kaikki muut vajaukset? Ite toki olen niin hidas pelaamaan että ei nyt yksinpeli ura puoli heti lopu mutta kyllähän tuo silti vähän tuntuu motivaation puute tulevan.. kaikki kisat alkaa vaan tuntua liian samoilta. No toki autoissa on isotkin erot käytöksessä ja edelleen fysiikka & pelattavuus parasta mitä on autopeleissä minun makuun.

 
Aattelin eilen että pitkästä aikaa testaan peliä taas kun uusi ratti Moza R9, en oo oikeesti pelannut ajopeliä aikaisemmin missä olis huonompi tuntuma ratilla, vanhalla t300:lla oli selvästi parempi. Ainakin sai tilaa koneelle nyt kun pelin poisti. :D
En vaan ymmärrä miten voi olla noin huono dd ratilla, netissäkin kun lukee mitä parempi ratti sitä huonommalta Forza tuntuu. Ei sen ihan niin pitäis mennä. :D

Onneksi tulee pelattua muita autopelejä paljon enemmän.
 
CarPG pisteitä voi ostaa maaliskuun päivityksen jälkeen pelin kisavoitto rahoilla ja kaikki osat avautuu laitettavaksi heti alkuun (kyseiselle autolle hankittujen cpg pisteiden rajoissa) CPG kokemuspisteitä voi edelleen kerätä ajamallakin.
Sinällään ok niin pääsee ne nettipelaajat virittelemään auton tappiin yksinpeliin koskematta.

 
CarPG pisteitä voi ostaa maaliskuun päivityksen jälkeen pelin kisavoitto rahoilla ja kaikki osat avautuu laitettavaksi heti alkuun (kyseiselle autolle hankittujen cpg pisteiden rajoissa) CPG kokemuspisteitä voi edelleen kerätä ajamallakin.
Sinällään ok niin pääsee ne nettipelaajat virittelemään auton tappiin yksinpeliin koskematta.

Nyt on siis huomattu, että koko levelöintisysteemi oli huono idea, ja yritetään (moottoriurheilulle tyypilliseen tapaan) korjata asia tekemällä siitä entistä monimutkaisempi. Nytkö pitää siis ostaa ensin kokemuspisteitä, ja sitten sen jälkeen vielä erikseen osat?

Eipä mulla tätä peliä tosin edes ole, kunhan sivusta seurailen.
 
Nyt on siis huomattu, että koko levelöintisysteemi oli huono idea, ja yritetään (moottoriurheilulle tyypilliseen tapaan) korjata asia tekemällä siitä entistä monimutkaisempi. Nytkö pitää siis ostaa ensin kokemuspisteitä, ja sitten sen jälkeen vielä erikseen osat?

Eipä mulla tätä peliä tosin edes ole, kunhan sivusta seurailen.
Se on ollut näemmä huono online pelaajille.. yksinpelissä tuosta ei minusta ole varsinaista haittaa mutta ei sitten hyötyäkään.. enemmän tykkäsin fm7 luokka rajoista ja joko sopivan auton "luokkasovituksesta" tai omasta vapaasta virityksestä siihen. Tässä uudessa vähän erilainen vaan tuo autokehitys.. kisaputki voi alkaa pienemmällä autoluokalla ja kasvaa kisojen myötä joten sekin toimii tavallaan
Osat tulee ns. ilmaisena.. autot ostetaan pelirahalla ja tuossa muutoksessa osat "autolla ajamisen kokemuspisteillä" tai siten että ostaa niitä kokemuspisteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Päivitys 5 tuli ja ovat salaa yrittäneet korjata kirkkaiden värien tukkeutumista jotka näkyi ylikorostuneena pääväreinä tietyssä valaistus olosuhteissa. Tästä olen parit kuvat tännekin laittanut. Tätä ei siis mainita patch notessa..

Ovat siis nyt lisänneet aktiivisemman tonemäppäyksen joka reagoi siis ylikirkkauksiin muuttamalla kuvan tonemap käyrää dynaamisemmin.. toimii monessa kohtaa ok mutta ei näköjään kaikessa. Jos autoon osuu kirkas auringon heijastus niin peli tummentaa koko kuvaa.. kuvan yleiskirkkaus siis pumppaa näkyvästi.
20240215_090106.jpg
edit: Laitanpa videonkin "bugista".. no, huolimaton toteutus ehkä parempi nimitys.


Pelissä on nyt tämän 5. päivityksen jälkeen ollut taipumusta esittää keskipäivän kisat jotensakin ylikirkkaana, vieläkin hailakkaampana kuin ennen.. osin heijastuu tuohon videoonkin kun xbox ei ole kovin hyvää hrd -> sdr muutosta saanut aikaiseksi..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom