Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Viimeksi pelatut pelit

Jade Empiren saa gog.comista hintaan 3,49e ja toimii varmasti vaikka perunalla. Mukana on vaikka mitä herkkua digitaalisessa muodossa, ohjekirja, soundtrack, pelin taidetta ym. Kaikki tämä DRM-vapaasti. Tuskin on järkeä maksaa enemmän vähemmän kattavasta julkaisusta.

Itse ostin aikoinaan Xboxille digitaalisena alennuksesta enkä köyhtynyt siitä kuin 2-3 euroa. Tarviiko tästäkin "morkata" Xboxia? Itse en pelaa lainkaan tietokoneilla, en edes omista sellaista, joten kyllä, ostan pelini sille konsolille millä pelailen. Eikä harmita vaikka jääkin jotkut digitaaliset taidekirjat saamatta. En niitä muutenkaan katsele.

Jade Empire oli itselleni ehkä rakkain alkuperäisen Xboxin peleistä. Ostin sen heti julkaisussa ja rakastuin täysin. Tälle pelille olen toivonut ja tulen aina toivomaan jatkoa. Ansaitsisi sen täysin. Voisikin muuten aloittaa taas pelin alusta.
 
Soma (2015, PS4)

Soma on jonkinlaiseen kulttimaineeseen noussut kauhupeli, jossa päähenkilö Simon menee auto-onnettomuuden jälkeen vuonna 2015 aivokuvaukseen ja herääkin sen jälkeen 100 vuoden päässä tulevaisuudessa merenalaisessa tutkimuslaitoksessa, jonka henkilöstö on kadonnut johonkin. Mielestäni pelistä ei kannata juuri enempää tietää etukäteen.

Pelimaustani sen verran, että pienet puzzlet siellä täällä on ok, mutta enemmän pidän suoraviivaisista peleistä joissa eteneminen on jouhevaa ja voi itse rentoutua. Soma olikin täydellinen vastakohta näille pelien makunystyröilleni.

Odotin Soman olevan eräänlainen interaktiivinen novelli/kävelysimulaattori, mutta käytännössä Soma oli yhtä puzzlea. Joka ikinen kerta kun etenit uudelle alueelle, siellä odotti joku tekninen ongelma, kadonnut mikrosiru, erilaista vipujen ja nappuloiden vääntelyä tai muuta kevyttä puzzlea. Eteneminen oli jatkuvaa suossa tarpomista. Oman mausteen siihen toi pimeät ja sokkelomaiset pelialueet, joihin helposti hukkasi itsensä. Samalla piti vältellä käytävillä liikkuvia hirviöitä, jotka olivat pelottavuuden sijasta lähinnä rasittavia.

Jossain vaiheessa alkoi olemaan niin iso tatti otsassa, että oli pakko kaivaa walktrough esiin ja edetä sen kanssa. Ilman sitä tämä 10 tunnin peli olisi vienyt varmaankin 20 tuntia.

Kaksi peliä elämässäni on tuntunut työltä: tämä, sekä Death Stranding.

Tulipa negatiivista vuodatusta vahingossa. Tarinan takia minä pelin kuitenkin taistelin läpi ja oli kyllä kekseliäimpiä ja sykähdyttävimpiä mihin olen peleissä törmännyt. Jäi todella takaraivoon kummittelemaan ja jätti tunteen, että kannatti kuitenkin pelata loppuun.

Jos olet kärsivällinen, pidät jatkuvasta pulmanratkonnasta ja upeasta tarinasta, eikä PS3 aikakauden grafiikat häiritse, niin suosittelen.
 
Viimeksi muokattu:
Soma (2015, PS4)
Laittaisin ehkä tuon ekan kappaleen spoileriin koska minulle tuo paljastui pelin aikana ja oli yksi yllätyksistä. En tiedä kertooko traileri tai pelin kuvaus jo tuon mutta olen aina sitä mieltä että mitä "neitseellisempänä" teoksen kokee, niin sitä parempi.

Joka ikinen kerta kun etenit uudelle alueelle, siellä odotti joku tekninen ongelma, kadonnut mikrosiru, erilaista vipujen ja nappuloiden vääntelyä tai muuta kevyttä puzzlea. Eteneminen oli jatkuvaa suossa tarpomista. Oman mausteen siihen toi pimeät ja sokkelomaiset pelialueet, joihin helposti hukkasi itsensä. Samalla piti vältellä käytävillä liikkuvia hirviöitä, jotka olivat pelottavuuden sijasta lähinnä rasittavia.
Siitä on aikaa kun pelin pelasin mutta minusta se oli aika perusmeininkiä mitä tulee kauhukävelysimulaattoreihin. En siis kokenut "yleistä tasoa" kummempana suossa tarpomisena. Hirviöt taas on näissä yleensä aina rasittavia ja kai tavallaan pelin pointtikin. Esimerkiksi Alien Isolation. Ottihan se körmy päähän mutta se on vähän homman ideakin että se jarruttaa ja laittaa etenemään aika tuskaisen hitaasti ja varovasti.

Pelissähän on myös se joku pelitila, jossa hirviöt on kokonaan pois haittaamasta. Jos asia alkaa liikaa häiritsemään tavalla tai toisella. Oma näkemys on että siinä lähtee koko pelin ideasta iso pala pois mutta kyllä tuosta kannattaa jo pelkkä tarinakin kokea, vaikka sitten ilman mörköjen haittoja.

Jossain vaiheessa alkoi olemaan niin iso tatti otsassa, että oli pakko kaivaa walktrough esiin ja edetä sen kanssa. Ilman sitä tämä 10 tunnin peli olisi vienyt varmaankin 20 tuntia.
Tämäkin varmasti subjektiivista mutta en muista että pelissä ihan kauheasti olisi jäänyt jumiin. Ainahan näihin tuntuu joku hetki mukaan mahtuvan kun on "jumissa", kunnes usein tajuaa olevansa täysi idiootti kun ei tajunnut jotain täysin selvää asiaa :D

Kaksi peliä elämässäni on tuntunut työltä: tämä, sekä Death Stranding.
Melko äärimmäinen näkemys. Ainakin omasta mielestä DS on merkittävästi työläämpi jo kestonsakin osalta. Mutta ehkä suhteessa kestoonsa voi ollakin, jos sen niin kokee.

Tulipa negatiivista vuodatusta vahingossa. Tarinan takia minä pelin kuitenkin taistelin läpi ja oli kyllä kekseliäimpiä ja sykähdyttävimpiä mihin olen peleissä törmännyt. Jäi todella takaraivoon kummittelemaan ja jätti tunteen, että kannatti kuitenkin pelata loppuun.
Omaltakin kohdalta voin sanoa että sitä negatiivista puolta jotenkin tulee helpommin vaikka kokonaisuus olisi merkittävästi plussan puolella. SOMA tosiaan on yksi parhaista kävelysimulaattoreista tai pelitarinoista mitä on tullut vastaan. Se on niitä, joita ajoittain muistelee ja pyörittelee mielessään.

Jos olet kärsivällinen, pidät jatkuvasta pulmanratkonnasta ja upeasta tarinasta, eikä PS3 aikakauden grafiikat häiritse, niin suosittelen.
Eikä kärsivällisyyskään ole vaade jos pelaa ilman mörkölöitä :)

Eikö tästä muuten ole mitään ehostettua versiota uudemmille laitteille?
 
Onkos Alienation kans tuttu juttu ? Housemarquen pelihän se sekin :) siinähän pääsee sitten vähän muita kuin zombeja lahtailemaan hivenen samantyylisesti mutta toki erojakin löytyy useammassakin jutussa.. kuitenkin näissä suht paljon samaa puuta käytettynä kun on alettu niitä eroja sitten hivenen veistelemään.. ihan jees tämä siis mutta se zombie lahtailu vie kyl kuitenkin voiton tässä parivaljakossa ja pari astetta korkeammalle itsensä kiskoo. Alienationista sai joissain päin mualimaa myös levyllisen version :) Lieköhän tuosta Dead Nationista on mitään fyysistä ilmaantunut missään suunnalla ?

Aiemmin mainittu Nex Machina on sitten huomattavasti enempi suoraviivainen bullett hell tyylinen tykitys, twin stick shooter. Tuo löytyykin sit multa PC:ltä ja ihna kiva sitäkin välillä pelailla.. mutta aikalailla kyllä tuosta aiemmin mainitusta kaksikosta sitten todellakin eroaa..
..toki Outland sit kans tietsikalta löytyy Housemarquen aiemmista touhuiluista.. se vetelee sitten vähän 2Deenä "hitusen samoilla linjoilla" kuitenkin periaatteessa mutta tulokulma hommeliin on erivinkkelistä kuin vaikkapas tuossa Nex Machina, toki platformeria kans joka on sitten jotain vallan muuta noihin muihin verrattuna.
Sydänsilmäemoji Alienationille. Aivan huikean hyvä co-op-peli, jota pelasin todella mielelläni yksinkin. Pisti vielä paremmaksi kuin sinänsä erinomainen Dead Nation. Omasta mielestäni ihan parhaita suomalaisten tekemiä pelejä koskaan!
 
Tämä on ollut ajatuksena pelata jo pitemmän aikaa, mutta aina jokin muu on kiilannut edelle. Ehkä tässä tosiaan tuo visuaalinen tyyli ei ole siitä helpoimmin sulavasta päästä. Joka tapauksessa innostus tähän peliin on lähtöisin toisesta tarinapainotteisesta sotapelistä eli Valiant Hearts: The Great War-pelistä. Sitä suosittelen kyllä kaikille, jos on vielä pelaamatta.

Valiant Hearts on kyllä tosi hyvä. Täältäkin suosittelut.

11-11 Memories Retold odottelee hyllyssä vuoroaan. Ehkä se joskus tulee backlogista vastaan. Toivottavasti. :D
 
Sitä olis taas tälläisessä viisikossa tarjontaa pelattavaksi.. onko jollain näistä kenties johonkin suositusta jotta olisko tullut kyseistä peliä pelattua ? tai mitä ei ehdottomasti kantsis pelata noista kenties, käy tokiinsa niinkinpäin suositukset vallan mainiosti.

Song of the Deep – Insomniac teki aikoinaan sinne väliin jotain muutakin kuin niitä tunnettuja ”perussarjojansa”.

Killer is Dead – Nightmare Edition .. lienee jonkin sortin toimintaa nyt sitten, mutta missä muodossa ? ja ainakin visuaalisesti ihan mielenkiintoisen oloinen, mutta entäpä se itse peli !? mikäs se on tuossa miehiään sitten.

Asterix at the Olympic Games .. onkohan tämä painottunut johonkin ”urheilu”lajeihin ja niiden pelaamiseen.. vai onko tämä enempikin jokin tyylipuhdas seikkailupeli, jossa sitten muutamana minilajina olis sit jotain ”otteluita”.. perhanan takakannestakaan kun ei tuohon asiaan ota oikein mitään selkoa :D

Teraway Unfolded – jonkin sorttista peliä olis tarjolla, mitä lie tarkemmin ottaen ?

Batman : Arkham Origins Blackgate Deluxe Edition – toi olis PS Vitalla ihan fyysisenä mutta Steamissa olis sitten Deluxe Edition lisäksi, niin liekö sitten sen pariin ois parempi suunnata, vaikka itse peli enempi niin sanotusti Vita peli vois ollakin.
Pyrin antamaan rakentavaa kritiikkiä, joten älä suutu. :)

Kirjoitat Viimeksi pelatut pelit -ketjuun mutta oletko siis pelannut näitä pelejä? Jos olet, niin kerro esim. miksi palasit jonkun vanhemman pelin pariin, mitä pidit pelistä, minkälainen peli on ja niin edelleen.

Nythän lähinnä luettelet pelejä omasta kokoelmastasi kuvien kanssa, joten viesti voisi sopia Kuvat omista pelikokoelmista -ketjuun tai koska myös kyselet, että millaisia nämä pelit edes on, niin ehkä Mikä peli seuraavaksi -ketjuun. Lisäksi osan samoista kuvista taisitkin jo laittaa Pelihankinnat -ketjuun. Eli onko nämä sittenkin vasta ostettuja pelejä ja nyt kyselet mitä niistä pelaisit ensin?

Foorumilla on näitä eri tyyppisiä ketjuja, jotka saattavat hämmentää. Kyllä itse ainakin joutuu välillä miettimään mihin ketjuun joku oma viesti sopisi, mutta luettavuuden kannalta niitä eri tyyppisiä ketjuja on tehty, että löytyisi aiheen alta aiheeseen sopivat viestit. Älä tosiaan ota tätä viestiä missään nimessä pahalla, vaan lähinnä semmoisena ajatuksia herättävänä, että mihin ketjuun viesti voisi parhaiten sopia.
 
Ja joo, onhan aika tietysti syönyt sen terävimmän VAU -efektin tämän ikäisistä peleistä, mutta KOTORit ja Jade Empire on kyllä niin rautaisia pelejä, että itse pystyn katsomaan puutteiden ohi. Toki ymmärrän, jos joku ei pysty.

Itsekin olen Jade Empiren ostellut viime vuonna hintaan 3,29€ digitaalisesti Xboxille, mutta vielä ei ole tullut kokeiltua miten tuo lähtee vuonna 2024. Julkaisun aikaan oli kuitenkin aivan erinomainen peli, kuten BioWaren muutkin pelit tuohon aikaan, joten eiköhän tuo vieläkin toimi.

Omasta digitaalisesta retronurkasta tuli valikoitua PlatinumGamesin työstämä, kulttimaineeseen noussut Metal Gear Rising: Revengeance, joka on myös tullut ostettua tässä sukupolvessa kelpoon 4,99€ hintaan. Tätä en ikinä aikaisemmin ollutkaan pelannut, joten mitään nostalgiaa ei tätä kohtaan ole. Välivideot ei teknisesti huimaa, mutta pelillisesti tämä on kestänyt ihan hyvin aikaa omasta mielestä ja taitaa pyöriä 60FPS Series S:llä, joten erittäin pelattavassa kunnossa tämä tuntuu olevan. Vasta ihan pienen pintaraapaisun ehdin ottamaan, joten vielä ei toki tiedä kantaako tämä vielä pidemmän päälle, mutta palataan tähän sitten aikanaan.
 
Shadowgrounds (2005)
Shadowgrounds Survivor (2007)
Magicka (2011)
Duke Nuk(u/e)m (2D) (1991)
Duke Nukem 3D (1996)
Duke Nukem Forever (2011)
Fable Anniversary (2004/2014)


Shadowgrounds
Kotimaista tuotantoa, elikkäs Frozenbyten peli olis kyseessä, joten todistetusti ovat tehneet muutakin kuin Trine sarjaa :) näitä pari kappaletta ja toki muutama muukin siihen vielä myöhemmin lisäksi, kuten Nine Parchments pelin.

Ylhäältä tai lievästi yläviistosta kuvattua ”seikkailua, räiskintää”, joka tuo leffoista jopa ehkäpä yllättäen hieman Aliensin mieleen ! moni pitänee tätä vähän kuin ois tässä naitettu Alien Breed sekä Quake 3 pelit yhteen. Johtunee noista rakennuksista, aseistuksesta jne… tässä on astetta enempi sitten tarinapuolta kans kun tehdään tutkimuksia ja korjaus”retkiä” siellä kans pelkän räiskinnän lomassa. Välianiamatiot ovat sitten 3Deetä ja omanaikakautensa tuotosta, tähän päivään todella tönkköä ja kulmikasta jne… mutta eipä tuokaan nyt meikäläistä yhtään häirinnyt, melkeinpä toi vaan lisää tunnelmaa tässä tapauksessa kuin näitä ois sliipattu nykykuosiin.

Hyvää tässä on tuo tietty tunnelma, joka on hyvin läsnä koko ajan. Toki hirveästi ns. variaatiota ei maisemissa ole missä temmelletään että ne pidemmän päälle hieman toistavanoloista mutta ei tuo nyt olennaisesti meikäläistä haitannut..

..valoilla leikittelyä on kivasti ja sen avulla ja sen takia tämä peli osittain sitä tunnelmaa tihkuukin eri tavalla kuin muut aikakautensa pelit ja pitääpä pintansa vielä kelvollisesti tänäkin päivänä. Tämän aikakauden peliksi poikkeuksellisen hyvin. Sitä varjoa ja pimeää on siellä, toki tässä on myös taskulamppu jolla voi pimeätä karkoittaa, jotta näkee mitä siellä varjoissa kenties lymyilee tai on.. sitten se eka "perusmöömeli", niin se säikkyy valoa, joten ne voi pitää jo valon avulla kaukana itsestään, jos pääsevät sivulle tai taakse pimeyteen niin sieltä kyl sit iskevät. Taskulamppuhan tässä kuluu kun se on päällä, aika hitaasti onneksi.. sit valoisilla alueilla kun sen ottaa pois päältä, niin se sit latautuu itsestään, mikä on hyvä juttu ettei tarvitse mitään ylimääräistä pattereja metstästellä ja sellaista.

Aseita sitten kertyy matkan varrella ja niitä sitten pystyy kans hivenen parantamaan.

Pelattavuus itsessään (lähinnä sankarimme liikkuminen ja ohjaaminen) on vähän siinä siinä että onko nihkeää ja kankeaa mutta ei se mulle ollut, lopulta tätä pystyy ihan tarpeeksi ketterästi ohjastamaan. Joten ihan mielellään tätä pelaa tuoltakin osin.

Tallentamisen puolesta tulee sitten sapiskaa ja kunnolla, jos ei peräti raippaa. Kentät kuitenkin suht pitkiä kestoltaan että niitä ei ihan tuosta vain ruimase läpi.. checkpointteja nyt jonkin verran on kentässä, suht harvassa kuitenkin mutta ne toimii vaan sillä pelikerralla mitä olet pelaamassa.. itse pääsavetus on aina kentän alussa vain, eli ei tallennu kesken kentän laisinkaan.. tekee sen että jos peliä alkaa pelaamaan niin siihen saa etukäteen varata aikaa jonkisen verran jotta sen sitten pelaa samalla läpi, ettei joudu seuraavalla kerralla samaa kenttää siis alusta taas tahkoamaan.

Maistui tänäkin päivänä taas jos ei sentään erinomaisen hyvältä, niin hyvältä ja tunnelmalliselta .. kelpoa tekemisen meininkiä ja tunnelmaakin kyllä tästä irti kivasti saa :)

"The music (and the sound effects!) were created by Frozenbyte's incredibly talented in-house musician Ari Pulkkinen. In addition, the guitarist from Finnish monster metal band Lordi, Amen, worked closely with Ari on the aggressive action tracks and performed live guitar to create several awesome riffs that are used on the Soundtrack."

------------

Shadowgrounds Survivor
Oma pelinsä tämä, mutta enempikin tuohon aikakauteen sopvialla tävalla tämän voisi helposti nimetä ”lisärilevy” alkuperäiseen jossa kuitenkin kiitettevän paljon pelattavaa.

Tässä olennaisena erona on että vuorotellen tässä on kolme hivenen erityyppistä päähahmoa ja heillä aseitus vallankin vähän erityylistä joten sillain vähän erityylisesti joutuu enempi nyt sitten niitä räiskintäkohtauksia lähestymään.

Grafiikka itse pelissä saanut kasvojenkohotusta, toki maisemat edelleen hyvinkin samantyyliset mutta näyttävyyttä ilmaantunut aste lisää, samoin välivideoihin on reippaasti sitten enempi panostettu. Vaikkei ne mitään superertyistä nyt olekaan.

Hyvin pitkälti kuitenkin sitä samaa mitä eka ”emo”peli jo tarjosi.. hivenen näyttävämpi ja tosiaan suurin ero ehdottomasti toi kolmella eri hahmolla pelailu.. jolla koetettu ehkä sitä tuoda hivenen lähemmäksi pelaajaa että ois sillain ”tykästyttävämmät” hahmot. Sellainen kokeilu joka toimii joillekin astetta paremmin ja toisille ihan turhanpäiväinen ”lisäys”.

------------

Magicka
Ekasta pelistä vastaa siis tyypit tekivät sittemmin mm. Helldivers pelin..

..peli on periaatteessa tarkoitettu coop pelattavaksi.. 1-4 pelaajaa siis pystyy olemaan tässä kerralla. Yksinkin pystyy pelaamaan mutta on se pirulauta aika haastavaa ja osa hauskuudesta katoaa siinä samalla.

Olet maagi jolla on kymmenen erilaista ”ainesosasta” joita väsäilemällä ja ketjuttamalla luot erinäisiä taikoja…

Peli luo heti hyvälle mielelle kun hahmot alussa avaavat suunsa ja tutoriaalin kautta aletaan esittelemään itse pelin jujuja miten tätä pitää pelata.. puhuvat vallan hauskaa kieltä joka ei ole mitään oikeasti mutta saa väkisinkin hymyn huulille, onneksi tekstitys tulee avuksi että siitä sitten tajuaa hiljalleen kuinka hauska ja tietyllä tapaa syvällinen pelimekaniikka tässä onkaan :) ..

..taikayhdistelmiä on häkellyttävän paljon ja mitenkä niitä pystyy myös muokkaamaan lennosta.. mm. voimakkuutteen, kestoon, voimakkuuteen, vaikutusalaan kuin pitkälle toimii jne… toki lopputulos voi pieleen mennessä olla itselle enempi haitallista ja pieleenhän niitä välillä menee kun tosiaan sellaisten ”näppäinkombojen” takana välillä loitsut että huh huh ! :D mut idea on niin mainio ja toimiikin käytännössä yllättävänä hyvin (vaikka haastavaa se on siellä toiminnan temmellyksen keskellä sitten pelaajaparan toteuttaa), niin ei haittaa vaikka välillä tulee itsellensä enempi hallaa tehtyä kuin vihulle..

..siinä mielessä jos olet vaikka vedessä kahlannut ja puku on märkä, niin sähköisyyteen ei kantsi mennä taikaosastolla, ennen kuin on vaikka tulen avulla itseään vähän kuivatellut.. sillain kivasti otetaan tuotakin puolta huomioon riittävästi, aivan kuten mahtavassa Noita pelissä :)

..tietynlainen vapaus tuossa taikuudessa on kyllä pelin kaikki kaikessa, se lähinnä kymmenellä erinäppäimellä (kahdeksan niistä ”luonnonelementtejä” kuten tulta, jäätä jne…) jotka vierekkäin niin niistä kombotetaan parhaimmillaan viidenpituisia ”riimuja”.. kun samalla koetaan hiirellä sitten äijää siellä ruudulla ohjailla ja napsutella mihinkä kävelis.. noita kombottelemalla saa yllättäviäkin juttuja välillä aivan vahingossa aikaiseksi, mitä ei edes uskoisi olevan mahdollista.. ihan perusjutut taioissa nyt irtoaa luonnollisella päättelykyvylläkin mutta niiden monipuolisuus ja laajuus todella yllättää jos haluaa ottaa itseään niskasta kiinni ja niihin kunnolla tutustua ja leikitellä..

..toki valitettavasti peli ei anna aikaa tuohon tutkimustyöhän kunnolla. Homma on koko ajan niin tajuttoman hektistä että hyvä kun ne perusjutskat muistaa ja koettaa selviytyä, vaikeustaso vallankaan pidemmälle mennessä alkaa olemaan aika armoton.. kun tosiaan oma ”haastepelinsä” on jo se loitsuilu itsessään, mutta ilman sitä tämä peli ei olisi mitään.

Muutoinkin peli on tehty puoliksi huvitellen ja sisältää vallan kelvollista huumoria siellä sun täällä vastaan tulevaksi.. monipuolisesti populaarikulttuuri viittaus jutskia on todella paljon :D

Niin pelin perusidean on sitten taistella hulppeasti tulvivaa vihulaiskaartia vastaan noiden taikojen avulla, joka erottaa tämän selkeästi muista samantyylisistä peleistä (kuten Alienation, Helldivers jne…)

Omaleimainen ja tällä kertaa toimii todella monella tasolla edukseen :) ”Hulvatonta LoitsintaTykitystä” ! oikestaan suurin miinus on se haaste sitten joka vastaan tulee, mainio pläjäys noin muutoin.

Tästä tuli ilmeisesti toinenkin osa sittemmin, siinä kuitenkin itse tekijät vaihtuivat ja oli kait pitkälti valjumpi ja vesitetympi yritys kopioida tätä aitoa ja alkuperäistä lumoa.

---------------------------------------------------------------

Duke Nukem (2D) (Duke Nukum)
Apogee näitä tosiaan tehtaili ysärillä enempikin, siis tämän tyyppisiä pelejä enempikin (Secret Agent, Crystal Caves, Biomenace, Commander Keen, Monster Bash…) .. suoraan sivulta kuvattuja ”pompipelejä”, joissa se ammuskelu oli kans sitten juttu myös samalla.

Tosiaan itse pääsankarimme ei viel ollut lyönyt itseään läpi, sen se tekisi vasta 3D muodossa sitten kunnolla.

Varsinaisesti mitään kovinkaan originellia ei Duke tuonut hahmona vielä tapetille, joten se jäi noiden aiemmin mainittujen pelien jalkoihin sitten noin muutoin pelillisten seikkojen ja nappaavuuden osalta.

----------------------------------------------------------------

Duke Nukem 3D
Sit pläjähti eetteriin räiskintää joka erosi asenteeltaan jonkisen verran muista aikakautensa suurista nimistä … machoilevaa asennetta vailla vertaa. Varmasti osan sai näkemään tämä peli punaista ja aiheutti sitten pahennusta.

Hahmon itsensä elvistely.. joka oli poikkeuksellista räiskintäpelissä että päähahmo yleensä mitään suustansa juurikaan lateli niin heitti aina sopivissa tai sopimattomissa kohdissa täysin ylitsepursuavia onelinereita, kornia, machoa.. joka osa porukkaan upposi kuin veitsi voihin ja osan varmaan karkotti pelin parista..

..toki muutakin sisältöä pelissä oli joka paheksutti monia, kuten ne stripparit..

Pelin alussa on vaikkapa kenttä jossa pääset elokuvateatterin syövereihin, jo mainokset siinä ulkopuolella ja sisäpuolelle tulevista leffoista ovat huomiota herättäviä.. voipa muuten sen tulevan leffan käydä sieltä pistää oikein kelalta pyörimäänkin :) ..muutoinkin sieltä löytyy arcadepelisalia, Duke Nukem fliperi (jota muuten pääsee Foreverissä oikein pelaamaankin siellä itse pelin sisällä)..

..joten sillain tosi kiva kenttä heti alussa pläjäytetään pelaajan nokan eteen :)

Muutoinkin kentät on luotu sillain että niissä on piilotettua matskua ja noin muutoinkin ihan pelkkä eteneminen vaatii jo paikkojen ”tutkiskelua” että homma ei vie kädestä pitäen tai selästä työntäen kentän alusta loppuun, mihinkä suuntaan on sittemmin menty. Toki haittapuolena on se että voi oikeasti matkanteko tössätä pidemmäksikin aikaa ja pahasti, jos jää jotain jostain huomaamatta.. sillain tietyllä tapaa jopa ”jumiin jääminen” on mahdollista tälläisessä kenttäsuunnittelussa.

Vihulaisista on ehdottomasti mieleenpainuvin, edelleen se ”karju” siellä :) aina yhtä mukava tavata. Muut avaruuden ihmeet nyt ei sillain niin erityistä ole meikäläisen makuun. Toki kepittää Foreverin vastaavat ihan mennen tullen.

Pelillisesti vähän kömpelöä liikkumista (mutta eipä se meikäläiselle tänäkään päivänä esteeksi muodostunut, tunnelma korvaa kyl), vaikkapas toki Doomiin verrattuna paljon enempi tasoja kun voi hypätä ilmaan tässä sit, niin kentistä saa astetta monipuolisempia aikaan jo. Räiskyttelyhän ei sillain hirveän tähtäyspainotteista ole, riittää kun pyssynpiippu osoittaa sinne suuntaan missä vihu menee.

Pieninä fiilistelypaloina menee tänäkin päivänä vielä mainiosti :D

--------------------------------

Duke Nukem Forever
Kävi läpi melkoisen kehityshelvetin ja ikuisuusprojektiksi jo tuomittiin, mutta lopulta todella yllättäen Gearbox sitten pelin kasaan laittoi ja nyt sitten jotain tuuttas mistä lie ulos.

Pelihän alkaa kun olet kusella ja pääset siinä itse liruttelemaan.. toiminnan tuiskeen sekaan mennään heti mutta tovin päästä selviää että pelaatkin itse Dukella omaa nimikkopeliäsi, kun samalla kaksostytöt hääräilevät suineen siellä jalkovälissäsi..

..siitä hiljalleen selviää että Duke melkoisessa asemassa maailmassa on. Kaikki tuntuvat miestä ihailevan loputtoman pirteästi, sellaista tekopyhää uhkuen..

..miehestä on tehty musikaaleja noita mainoksia on ihan kiva bongailla sieltä täältä seiniltä, Jaws leffan tyylistä kans löytyy julistemuodossa.. action figuureja on miehestä tehty ja se kyllä tässä selviää ja ties mitä… sitä Duken omaa flipperia on hauska pelata tovin ajan :)

…sitten vaikkapas eräs innokas lapsifani pyytää Dukesta kertovan kirjan signeeraamaan.. siinä voi sitten taiteilla siihen mitä vaan, siinä peruspaintia jopa kehittyneempi systeemi on vapaalla kädellä piirrellä, jopa kasarii/ysärikynä löytyy josta voi yhdestä kynästä vaihtaa sitä väriä ! :D pelissä voi taiteilla myös erikseen ihan taulullekin isomman taideteoksen jos haluaa.. ihan uskomattomia teoksia on kyllä porukat tuolla piirrelleet tai kirjoittelleet ! ..

..sit löytyy taidenäyttelyä jossa on tauluina edellisistä peleistä ”maalauksia” ! toi kans tosi kiva :)

Itse räiskintä/toiminta on valitettavasti on menettänyt ne paljon mainostetut ”ballsinsa” aivan täysin. Kentät ovat tylsiä pieniä ahtaumia.. räiskintä ei oikein tunnu miltään tai missään :( Vihulaiset täysin mitäänsanomattoman näköistä geneeristä höttöä… isommat bossitkin, hohhoijaa tasolla enempi..

..pelillisesti tässä aletaan sitten kikkailemaan kaikennäköisillä … välillä sinut pienennetään minikokoiseksi ja vetelet biljardipöydillä kuin ”micromachines” paitsi et ajele vaan platform tyylisesti pomppimish*levettiä.. toki välillä myös ajelet minikokoisena radio-ohjattavalla mutta onnetonta sekin kaahailu pelillisesti.. toisaalla taas katselet ikkunan takaa kun itse sillä radio-ohjattavalla tuupit kamoja ja yrität tuoda työntämällä sieltä jonkin esineen ulottuvillesi jne...

…kaiken maailman tuollaisia astetta pienempiä tai jopa ”isompi minipelejä”, jotka vievät aivan muualle kuin siihen räiskintään tuntuu olevan todella päälleliimatun oloisesti.. kyllä Duken pitäisi kuitenkin olla aito ja ehtää räiskintäpeli.

Tuollainen ”vanhojen muistelu” ja niiden asioiden bongailu on tässä se juttu ! jonka varjolla/innoittamana voi saada tämän pelin itsensä läpi pelaamaan.. ”vanhat parrat” voivat saada, vaikka ajat ovat muuttuneetkin aika totaalisestikin niin noista ylitsevuotavista humoristijutuista ja sitä myöden tästä jottain irtikin, sen verran törkyä ja sillain ”itsepiikikästä” huumoria on että se voi jopa pelisarjan veteraaneillekin tässä toimia, ei kuitenkaan välttämättä kaikille heillekään..

..jos kuitenkaan Duke ei ole sieltä aiemmin Hail to the King Baby 3D muodossa tuttu juttu, sekä iskenyt kunnolla … niin eipä tällä hirveästi ole varsinkaan pelillisesti suoranaisesti tarjottavana itsestään.. lähinnä jää pelkkä generisyys jäljelle, jos kaikki se muu on siitä ympäriltä riisuttu.

Ai niin pelin mukana tulee myös 3D juliste !!! :D vuosituhanannen huonoin idea !! toki ne "papru" lasit a'la sinipuna vai mitkä lie siinä ne kaksi väriä oli niin kans jotta saa julisteesta kaiken irti ! .

------------------------------------

Fable Anniversary
Tämä versio ilmeisesti parantelee kosmeettisesti sitä alkuperäistä sit.

Olikohan se itse suurisuinen Peter Molineux, joka tämän takana pitkälti oli.. taidettiin hehkutella että nyt tulee niin itsenäiseksi kehityvä maailma että pelaaja vaan haukkoo henkeään että mitäs ympärillä oikein sitten tapahtuukaan..

..itse asiassa tämä on melkoisen putkimainen juoksentelu lopulta. Alkuaikojen rope tyyliin, löytyy sitä päätehtävää sieltä ja muutama sivutehtävä sitä mukaan ilmaantuu kun homma etenee.

Aloitetaan ihan lapsuudesta ja alussa voi tehdä kolttosia tai hyvää muiden eteen.. pehmonallejen kanssa alussa setvitään ja siskolle koetetaan suklaata saada ostettua synttärilahjaksi.. siinä sitten kylä teurastetaan ja vanhemmat kuolee.. sisko katoaa jonnekin ja siitä ei tietoa… homma sitten etenee asteittain ja ikää pikkuhiljaa tuloo ja jätkästä alkaa kasvamaan melkoinen niittokone kun häntä koulutetaan.. keppi, miekka jne… lähitaistelu, sitten jouskalla voi rätkiä pidemmälle, pienimuotoista magiaa voi myös heitellä vaikka salaman muodossa vihun niskaan.. alussa tässäkin lähinnä vihuina jotain hyönteisiä joita tuhoat pelloilta jos haluaa olla hyvis..

..taistelu on yksinkertaista muutaman napin naputtelua mutta suht jouhevaa jotta mikäpä siinä.. pelillisestihan tämä on hyvin yksinkertaistettu ja tietyllä tavalla jopa minimalistinen nykyisiin turboähkyihin verrattuna, juttu joka ei meikäläisen papruissa ole välttämättä lainkaan huono seikka kuitenkaan.. käyttöliittymä tosi kankea, tavaroiden selaus ja niiden päälle laittaminen jne..

.. jotain ”kykypuita” on että voipi kehittyä, varsinkin noissa kolmessa eri taistelumuodossa ja muutoin että saa lisää HooPeetä ja sillain…

..seikkailullinen puoli se tässä se juttu vois olla joka enempi kiinnostais.. tarinallisestihan tästä tulee lopulta se että kostamaan mennään perheen kuolemaa. Mainostetut valinnat ollako oikeasti hyvis vai pahis niin jää aikamoisen statistin rooliin kun sieltä jostain sivusta hommaa seurailee..

..muina pikkujuttuina.. taloa voi hankkia, naimisiin mennä.. kapakkatappeluita voi rahan perään tehdä vaikkapas jos rahasta puutetta. Maailmasta tai siellä olevista ainakin osasta henkiköistä on pyritty tekemään sillain että niillä olis ne päivärutiinit jonka mukaan elävät, no joo tuo oli Ultima V:ssa aikoinaan kans.. ai niin voi tässä huvikseen piereskellä ja röytäillä kun sattuu huvittamaan, olipa muita läsnä tai ei.. lienee sitä brittiläistä huumoria silaus sitten toi puoli.

Graafisestihan homma selkeytyy heti että ei aivan tuoreesta pelistä ole kyse.. animaatiot ovat aika lapsenkengissään, kamerakulmat ovat mitä ovat varsinkin jutellessa) mutta vaikka se sillain yksinkertaista on niin jollain tavalla tähän maailmaan, miltä se kuitenkin näyttää kaikessa ”kolkkoudessaan” niin siihen kyllä heltuu ja jollain tasolla pitää kyllä, ripuas sellaista tiettyä satumaisuuttaa siitä irtoaa, toki saisi huomattavasti enempikin irrota. Tosin en tiiä onko se alkuperäinen visio ollut huomattavasti värikkäämpi ? tässä tuntuu olevan jokin haaleusfiltteri päällä.

Ois kyllä ihan mielenkiintoista testata kun löytyy tietsikalle fyysisenä Fable The Lost Chapters peli mikä siis on se alkuperäinen ja lisäri siinä mukana, niin miltä tämä peli näytti ihan alkuperäisessä muotissaan noin visaalisesti ja graafisesti ilman, onko eroa siinä millain ja kumpi parempi ? :)

Ihan kiva vanhan ajan, sellainen yksinkertainen ja selkeä seikkailu.. jossa vähän yritelmä viritelmiä toimintaropeilunkin suuntaan. Mistään monipuolisuus ja laaja-alaisuus ihmeestä ei ole kyse. Sellaista oikein kunnon satumaisuutta tähän olis ripauksen toivonut kyllä lisää.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt! On aika potkia takapuolia ja pureskella purukumia, mutta oletkos testaillut noita ensimmäisen Playstationin Dukeja tai Manhattan Projectia? Nuo ovat varmaan jääneet (syystäkin?) näiden isompien julkaisujen varjoon.

Duke Nukem 3D tuli aikanaan pelattua heti julkaisussa, koska kaverin isä omisti elektroniikkakaupan, josta sitten aina lainailtiin pelejä ja laitteita. Those were the days. Peli itsessään löi ällikällä, ja pienen kylän pojat olivat ihmeissään, kun pikselistrippareille sai livauttaa dollareita vastineeksi pikselitisseistä. Toki peli muutenkin näytti upealta ja pelattavuus oli todellakin kohdallaan. Erittäin miehiset ja naurettavat onelinerit eivät ainakaan lannistaneet tunnelmaa.


Dukesta on tullut haalittua aikojen saatossa, käytännössä kaikki mahdollinen tuolla PC:n puolella mitä ovat julkaisseet.. niin fyysisenä kuin digitaalisena lisäksi kans. Mitään konsolijuttuja mulla ei ole Dukesta lainkaan.

Shadowgroundista jäi nuo musat mainitsematta aluksi, niin siellä suunnalla ihan mielenkiintoista tekijää asialla...
"The music (and the sound effects!) were created by Frozenbyte's incredibly talented in-house musician Ari Pulkkinen. In addition, the guitarist from Finnish monster metal band Lordi, Amen, worked closely with Ari on the aggressive action tracks and performed live guitar to create several awesome riffs that are used on the Soundtrack."

Tuli vielä tuosta DN Forerer mukana tulleesta 3D julisteesta mieleen, miksihän ihmeessä eivät ole tehneet siitä edes kaksipuoleista julistetta ja toiselle ihan normi juliste sit, tosin lieko sellaista ainetta että toisen puolen tehoste ei olis enää toiminut :D toki ei hel*vetti noiden ”lasien” kautta pysty hetkeä pidempään ylipäätään mitään katsoa.. nyt tuo 3Dtuhoaa kuitenkin sellaiseksi ”utuiseksi sutuksi” tuon julisteen ilman niitä laseja.. kyllä siinä niillä laseilla katsottuna vähän sellaista pinta korostusta näkyy mutta efektinä kuitenkin mitäänsanomaton ja sit se pilaa vielä ne värit ihan totaalisesti..

..toki tuota kuvaa nyt olis seinälle halunnutkaan laittaa, alkuperäinen 3D ois jo sit aivan toinen ääni kellossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jumalavida pakko sanoa toi Eka ja Toka Sam pelit, siis ei helvetti kun on nämä aikoinaan missannut.. jos oisin näitä vaikkapas ihan viime vuonna pelannut (ekan kerran) niin ois ollut kyllä ollut ihan GOTY kamaa ! :) siinä ois saattanut jäädä Alan Waket ja kumppanit nuolemaan näppejään.

Todella raikas tuulahdus .. äärimmäisen hyvät kontrollit, näyttää aivan saakulin hyvältä sillä omalla tavallaan edelleen.. toisin kuin muut räiskintäpelit tuolta menneisyydestä niin eivät välttämättä ole kovin kummoisesti kestäneet aikaa.. siis kontrollit ja varsinkaan grafiikat mutta tässä ne yllättäen ovat !

Näitä nyt pelatessa tulee samanlainen fiilis puseroon, kun kauan aikaa sitten pelasi Doom tai Duke Nukem 3D pelejä kun uutukaistaan vielä hohkasivat. Toki sillä erotuksellä että tämä tykittää ja sykityttää tänäkin päivänä aivan täydellä teholla :) oikestaan jokaisella osa-alueella.. toisin kuin edellä mainitut enää näinä päivinä.

Aivan helmeä kamaa tänäkin päivänä ! ainakin noi kaksi ja toka toki nostaa panoksia entisestään.

Serious Sam
- Serious Sam : The First Encounter (2001)
- Serious Sam : The Second Encounter (2002)

- Serious Sam : Siberian Mayhem (2022)

Serious Sam
Ei ole jotenkin vaan näiden tai siis tämän pelisarjan kelkkaa tullut hypättyä mukaan oikein missään vaiheessa.. itseltäni löytyy vain kaksi sarjan peliä, näitähän näyttää olevan melkoisesti julkaistu määrällisesti.. joten tässä vaiheessa vähän kinkkinen että mitä sitä koettais tästä sarjasta irti nyt suht pikaisesti saada, järjestyksessä ei varmaan kaikkea jaksa tahkota kun sen verran paljon ja tuskin nyt hirveästi toisistaan kuitenkaan poikkeavat !? varmaan tapahtumapaikat suurin muuttuja olettaisin mutta mistäpä sitä tietää että onko siellä pelillisiä uudistuksia väsätty jossain välissä..

..jäi jotenkin sellainen mielikuva että yrittäis olla jotenkin hauska ja paikata omalta osaltaan Duke Nukemin aukkoa, mut taitaa se huumori tässä kuitenkin perustua sitten ihan muihin juttuihin kuin siinä.

Itselläni siis Serious Sam : The First Encounter (2001) sekä Serious Sam : Siberian Mayhem (2022). Taitanee olla aika pitkälti ne äärilaidat, että sillain vois ollakin ihan kivakaksikko. Tiedä sitten onko siellä välillä kenties jo pelisarjan kuninkuuden jokin osia itselleen lunastanut.

Ilmeisesti toi toinen peli noista mainituistani, olis se ihka ensimmäinen tuotos sarjaan ja tuolloin tais jopa melkeinpä indie touhua olla kyseinen pulju melkeinpä, Croteam tekassut nämä kaikki SS:t.. ainoa heidän muu pelinsä joka tulee äkkiseltään mieleen on Football Glory ysäriltä.. joka koetti kovasti kopioida Sensible Socceria ja lisäs siihen heidän omaa kroatilaista humoristisuutta mm. viuhahduksia kentällä sun muuta hubailua, tapahtimilla jotka sinänsä olivat pitkälti irrallisia itse peliosuudesta kuitenkin .. ai perkule onhan ne sitten The Talos Principlen tehneet kans !

Koklataans nyt sitten sitten ekana mistä on lähdetty liikkeelle !

-------

Matkakohteena olis Egypti. The First Encounterin muodossa.

Alussa oli aikamoisen autiota eka kenttä ja vihujakin todella harvakseltaan.. maisematkin aika yksinkertaisesti tehty mutta sillain hyvällä tavalla vanhan kunnon pelin fiilis siitä hohkasi jo heti kättelyssä.. jollain härön pervolla tavalla näyttää oikeastaan yllättävän kivalta tämä :) tässä saa muuten valkata vapaasti että pelaatko silmistä kahteltuna vai siten että Sam kokonaan siinä sun edessä kekkuloi.

Toisessa kentässä alkoi jo vähän esimakua saamaan että mitä tuleman pitää vihulaisten muodossa.. ja kyllä sieltä tulee mm. äijiä jotka kantaa omaa päätänsä kädessä ja melkoisia itsemurhakandidaatteja ovat..

..tosin älli ei paljon vihujen päätä pakota, ne rynniin täysillä päin, tuntuu ettei mitään muuta taktiikka heillä ole aikeissa toteuttaa pelaajan päänupin vietäväksi.

Toisessa kentässä muuten aika hauska tilanne bongattavaksi, kun sellainen jättimäinen kivipallo alkaa sieltä yht’äkkiä vyorya sua kohti, sitten kun se on saanut väistettyä henkikullan säilyessä ja toki suunnistettua kahtomaan että mistäs huoneesta se tulikaan, niin lienee jokin faaraon kammio missä mukavaa kamaa saatavilla kera rikkauksien ja olin kuulevinana samalla itsensä Samin viheltävän hivenen Indiana Jones tunnaria ! :D siis hemmetti mitä tuli just todistettua :D .. toki jo aiemminkin Sam on kerinnyt jo vähän pienesti vislailemaan tutunkuuloisia jutskia pelaajan korvakäytävään :)

Visuaalisuus on ollut todella positiivinen ylläri.. hyvin yksinkertaisesta on saatu tietyllä tapaa jopa näyttävää aikaiseksi.. eikä homma häpeä tänä päivänäkään ja graffat kestää huomattavasti paremmin ajan hampaan nakertamista kuin lukemattomat muut tuon ajan ja vallankin hivenen tätä ennen tulleet räiskyttelyt. Mieleen tulee jotenkin Quake tuolta visuaaliselta ilmeeltään ja vallankin noi katakombit tuol Egyptin tantereella.. silti näyttää miellyttävämmältä ja mukavammalta mun silmään..

..pyörii hyvin, rullaa vikkelästi, pelattavuus kohdillaan. Pieni pomppiminen ja kyyristely onnistuu tarvittaessa..

..siitä kun kenttiä etenee niin alkaa tulemaan niin pikku hiljaa alkaa vihulaisten tiheys horisontissa kasvamaan oikein kunnolla.. varmaan oli tämän pelin juttu erityisesti, se että tosiaan määrällisesti noita vihulaisia tuotiin siihen tahtiin kerralla että muilla ei siinä saralla ollut mitään sanottavaa vastaan että missä sitä vihulaispopulaatio määrällisesti mayhemmäisesti ylivoimaisesti eniten oli.

Kentät ovat keskimäärin napakoita, tiukkoja.. mutteivat ahtaita lainkaan.. jotta temmellys niissä sujuu varsin luonnollisesti kuin itsestään.

Tässä Sam ei ole sellainen Duken tapainen ”kommentaattori” vielä.. jotain todella yksittäisiä heittoja Sam viskaa ilmoille siellä ja toisen täällä mutta melkoisen harvakseltaan kuitenkin.. liekö sitten tulevaisuudessa enempi ”senkin” aika.

Vihulaisista ylipäätään, niin on siellä ihan kivasti erilailla kuitenkin kimppuun käyviä variaatioita, sitten mikä kivaa niin tuntuu että juurikin Egyptin suunnalta on niihin sitä paikallista henkeä myös haettu ja aikamoisen hyvin saatukin ujutettua.

Pelaaminen on hauskaa, sujuvaa.. perustavanlaatuista räiskintää ei juuri muuta, mutta sitähän tässä on tilattu ja saatu aika tarkalleen sitä mitä on tilattu ja jopa paremman makuisena kuin uskalti odottaa ! :) harmi että jäänyt aikoinaan pelaamatta, hyvää kuitenkin että näinkin vanhoilla päivillään tämä peli pystyi lunastamaan lupauksensa täysin puhtain paperein ja liehuvin lipuin.

Pelistä huokuu sellaista puhtaan alkukantaista, räiskintäpelin alkuvoimaa ! Pelattavuuden ja perinteisen puhtoisen räiskintäpelaamisen ilosanomaa :)

Aiemmin kun tosiaan Quake tuli kans mainittua niin olikos siinä Nine Inch Nails musiikkii, sillä saralla varmasti se vei sit kyllä.. mutta nyt kun toi Quake II RTX tuli tyrkylle ilmaisena tapauksena, niin kyllä jos nämä kaksi (eka Sam ja Q2RTX) ottais taistoa … niin kyllä itselläni näistä veis pidemmän korren Sam soikoon ! sitä on vaan niin paljon mukavampi pelata :)

Tämän jäljiltä kyllä sitten lähtee enemmän kuin mainioin mielin sitten suuntaamaan Siberiaan. Toki ne muutkin olis kyllä mielenkiintoista ja epäilemättä myös kivaa tahkota kans, siis kakkonen, kolmonen ja nelonen.

Ai niin sitten se versio mitä itse tästä pelasin nyt, niin on toi GOGissa oleva .. tästähän on kait tullut HD päivityksenkin omaava mutta tämä ei ole se siis…
https://www.gog.com/en/game/serious_sam_the_first_encounter

---------

Serious Sam : The Second Encounter (2002)
Pitihän se kakkonen hankkia tuon ekan innoittama kans ja ihan pikaisesti testata heti tuon ekan perään kun niin olemattomaan hintaankin tarjolla..

..varsin absurdin oloinen aloitus :D sut viskotaan lammikkoon josta sitten kun pintaan nousee niin huomataan että tässähän olis viidakkoa tarjolla, laiturilta sitten löytyy oikein moottorisaha..

..heti alkuunsa tosiaan vehreän ja värikkään oloista meininkiä vallankin jos vertaa siihen ekan "keltaisuuteen" siitä kun lähtee viidakkoon tarpomaan niin sieltä juoksee niitä pääkadessä olevia tuttuja hemmoja ekasta vastaan, yläosattomissa ja huutavat sitä tauotontaa aaaaaaaaarrrrhhhh huutoansa.. tulee jotenkin etäisesti Tarzanin huuto tuosta mieleen, vallankin kun viidakossa ollaan :D .. muutoinkin aika tutun oloisia mörököllejä siinä alussa tulee vastaan, mut luulis että ne siitä osittain ainakin muuttuisi siihen suuntaan missä päin mualimaa viuhdotaan menemään..

..sieltä sitten hiljakseen paljastuu jokin atsteekkien temppelin näköinen hökötys..

Eka kenttä tässä tokassa pelissä .. on jo laajuudessaan aivan toista tasoa kuin mitä ekan pelin vallankaan alkupään kentät olivat.. monipuolisesti mennään niin viidakossa kuin temppelissä ja temppelistä löytyy halutessaan vähän ”puzzleiluakin” jonka voi myös halutessaan ohittaa .. aseistuksena tässä heti ladataan liekinheitintä, moottorisahaa, tarkkuuskivääriä kätöseen. Tuttuja vihuja mutta myös uusia muutama tulee kans eka kentässä kehiin..

..ja se liekinheitin on kyllä ärhäkkä peli, sillä saa hyvin kyllä karistettua porukkaa ! :) Tuohon tykkiin ja tykinkuuliin en ole oikein oikein päässyt sinuiksi mitenkään :D

Grafiikka näyttää astetta ”monipuolisemmalta” kans heti kättelyssä.

Tosiaan huomattavasti paljon sellaista ”kokeellisempaa” juttua tähän kakkoseen laitettu noihin kenttiin vallankin.. kuten eräs pieni alue jossa korkeita pylväitä ja lattia on kuin supertrampoliini siellä alla ja niin siitä vaan pomppii koko ajan, niin ite kuin vihut. Sit platform tyylillä leikittely lisääntynyt jne… monipuolisuutta juu kyllä, mutta viekö se liikaa sitten pääasialta pois, toistaiseksi ei ole vienyt onneksi.

Erään kentän päätteeksi kun jonkin sorttisen artifakti pääkallon sai niin alkoihan se sille juttelemaan sitten ”Hamletmaisesti”.. näitä pieniä jutskia on siellä täällä kans.

..saas nähdä mitä tuleman pitää tämän parissa ! alkuainakin on erittäinkin lupaava :)

---------

Siberian Mayhem
Tämän pariin sitten pitäis lähteä seuraavaksi.. erittäin mielenkiinnolla voi sitten oikeasti verrata, tuoreella muistilla mitenkä hommat ovat muuttuneet..

..tosiaan kun aiempi oli eka peli sieltä ”historian hämäristä” niin tämä on suht tuore tapaus.. joten graafinen anti ainakin muuttunut melkoisesti jos ei totaalisestikin.

Pystyykö peli kuitenkaan tarjoamaan yhtä luonnollista ja mukaansa vievää räiskyttelyä kuin mitä eka aikoinaan teki ja minulle antoi vielä säväyksen tänäkin päivänä !? se lienee se suurin kysymys.. ilmeisesti puhdas räiskintä kait tässäkin on edelleen pääosassa, itsensä Samin lisäksi.. joten siltä osin ei olla taidettu sitä lähteä onneksi muuttamaan ! Tiedä sitten onko jotain pelillisiä jippoja sun muuta sitten lisätty.. alkuperäisessä oli kaikki oleellinen ja siinä se, miten lie tässä ?

Tämä on ilmeisesti neljännen pelin jokin ”lisäri” mutta erillisenä pelinä kuitenkin tehty ja julkaistu..

..ilmeisesti kolmosessa on kait enempi sit tuotu sitä Samia itsessään mukaan ja lieköhän tässä nyt sitten on Duke se esikuvallinen heppu, tuleeko tässä enempi niitä sen tyylisiä höpinöitä, onelinereita jne… ilmoille ? Viedäänkö hahmoa huomattavasti sinne suuntaan tosiaan siinä kolmosessa ja siitä eteenpäin ?

Jos etukäteen vähän traileria ja videota katsellut niin olettaisin seuraavaa olevan tulossa…

Liipasin sormi ei kyllä saa olla kovin jäykässä kunnossa, vaan vetreän virkeänä ! jos meinaa ettei kuolo korjaa satoaan ennen kuin on edes peli kerinnyt kunnolla käyntiin pyörähtää.

Mömmeleitä tulee sitä tahtia että vähänkään heikompaa alkaa jo todella nopeasti hirviötyttämään, ilmeisesti meno vain kiihtyy sitten mitä pidemmälle pelissä etenee, ainakin sellaista huhua on ollut aiempien pelien osalta liikkeellä.

Paukkurautoja jos toisiakin käytetään kyllä siiten tahtiin että se liipasinsormi on kyllä ylityöllistetty ja pelaajan elinehto.

…saas nähdä pitääkö tuo etukäteisoletus paikkaansa ja mitä kenties muuta on tarjolla ? vai onko se tyylipuhtaasti juurikin tuota..

…tuo kaikki uumoilu tuossa yläpuolella selvinnee ja juttua tämän pelin osalta tähän editoin ja naputtelen aikanaan .. mitä tämän pelin parissa tuleman piti…

…jos vaan luoja niin vielä suo…
 
Viimeksi muokattu:
Olen viimein saavuttanut merkittävän henkilökohtaisen tavoitteeni videopelien maailmassa: olen pelannut läpi jokaisen Halo-pelin!

Halo 3, Halo Reach ja Halo Infinite ovat nousseet henkilökohtaisiksi suosikeikseni tässä pelisarjassa. Kukin näistä peleistä tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen, joka erottuu niin tarinankerronnaltaan, pelimekaniikoiltaan kuin visuaaliselta toteutukseltaankin.

Halo 3 päättää alkuperäisen trilogian tarinan mestarillisesti, tarjoten syvällisen ja tunteikkaan päätöksen konfliktille, joka on jatkunut läpi sarjan. Sen moninpeli on yksi kaikkien aikojen parhaista, yhdistäen saumattomasti tiivistä toimintaa, strategista pelikenttien hallintaa ja innovatiivisia pelitiloja, jotka ovat pitäneet yhteisön aktiivisena ja sitoutuneena vuosien ajan.

Halo Reach taas tarjoaa erilaisen näkökulman Halo-universumiin, keskittyen Noble-tiimin tarinaan ennen tapahtumia, jotka käynnistivät koko sarjan. Reachin tarina on sydäntäsärkevä, ja se kertoo uhrauksista ja sankaruudesta tavalla, joka on jäänyt monen pelaajan mieleen. Lisäksi sen moninpelitilat ja Forge-editori ovat tarjonneet lähes rajattomat mahdollisuudet luovuudelle ja omien pelikokemusten luomiselle.

Halo Infinite, tuorein lisäys sarjaan, on puolestaan tuonut mukanaan uudistuksia ja laajentanut Halo-universumia uusilla tavoilla. Sen avoimen maailman lähestymistapa ja Zeta Halo -rengasplaneetan tutkiminen tarjoavat uudenlaisen vapauden pelaajille, samalla kun tarina vie Master Chiefin ja ihmiskunnan kohtaamaan uusia uhkia. Infinite onnistuu myös yhdistämään kunnioituksella sarjan perinteitä uusiin elementteihin, mikä tekee siitä sekä kunnianosoituksen että uuden alun Halo-sarjalle.

Vaikka ymmärrän ja kunnioitan Halo 2:n merkittävää asemaa pelisarjassa ja sen innovaatioita, kuten kaksoisaseiden käyttöä ja moninpelin vallankumouksellista Xbox Live -tukea, henkilökohtaiset suosikkini ovat toiset. Halo 2 oli epäilemättä merkkipaalu videopelien historiassa, ja se syvensi Halo-universumin lorea sekä esitteli monia elementtejä, jotka ovat edelleen tärkeitä sarjassa. Monille pelaajille Halo 2:n tarina, hahmot ja moninpeli edustavat sarjan huippua, mutta itselleni Halo 3, Reach ja Infinite ovat ne, jotka ovat jättäneet pysyvimmän vaikutuksen.

Olen sitä mieltä, että Halo Infinite on paras Halo-pelisarjan peli.
 
The Detail
Kotimaista laatua se olis tämä.

Tarinallisesti tämä on aikamoisen aikuismainen ja juttuja joita vastaan tulee ovat pitkälti alamaailman veristä arkea .. siltä osin ei mihinkään hirmuisiin ylilyönteihin lähdetä haihattelemaan ja se on todella hyvä ja toimiva ratkaisu ! tarinat näissä ovat kuitenkin mielenkiintoisia ja niihin uppoutuu yllättävänkin vahvasti ! toki suomalaisittain melankolinen sävy siinä rinnalla kulkee.

Seikkailupeli joka on pitkälti interaktiivista novellia (hahmojen kanssakäymistä, joissa pääsee aina muutamasta vaihtoehdosta valkkailemaan erinäisissä tilanteissa .. johon on kuitenkin ajoittain lisätty pieninä paloina ja mausteina ”point’n’click” jutskaa, sit välillä nopeita valintoja pitää tehdä kun tulee toimintakohtaus omitakeisella sarjismaisella kerronnalla ja toteutuksella kuorrutettuna ! toimii todella hyvin yhteen kun vielä noir siellä tausalla kummittelee vaikuttimena.. homma etenee todella sutjakkaasti joka tapauksessa ja pelillisesti ei juurikaan haastavia pulmia tai kikkailuja vastaan tule..

..cocktail joka toimii :) Varoituksen sanana on kuitenkin sanottava että alkuunsa tuo erinäisten kerronnallisten ja pelillisten juttujen sekamelska saattaa jopa vieroksuttaa ja kummastuttaa montakin pelaajaa.. mitä pidemmälle pelaa niin sitä enempi siihen pääsin ainakin itse sisään ja sitä mukavammalta se maistui ja antoi tietyllä tapaa just tälle pelille sen Oman Leimansa, jota tämä erityisesti kaipasikin.. jotta siitä perusmassasta erottuisi.. tällä kertaa voisin sanoa että edukseen..

..hahmokatras pelissä on suht runsas lopulta ja itse asialla pelaaja useammallakin pelaa niistä sitten.. dialogia on pääsääntöisesti yllättävän nasevaa ja sitä seuraa oikeasti todella innolla.. näihin hahmoihin jopa kiintyy tietyllä tapaa ja ne menneisyyden haamut heitä kalvavat ja melkoisia siipirikkoja on tässä oikeastaan itse kukin, mutta se jos mikä tekee heistä sinällään varsin aidonoloisia.

Kolme episodiahan näitä on sitten julkaistu kaikkinensa.. (itse tällä hetkellä menossa toisessa, suht pitkällä) Alun perin kait oli tarkoitus että viiteen episodiin ois homma jaoteltu mutta rahnalliset ongelmat kait iskivät kesken teon ja sen takia homma jouduttiin (erittäin valitettavasti) supistamaan ja kiirehtimällä purkittamaan ja valitettavasti se kait näkyy tuossa tarinallisessa puolessa sitten valitettavankin paljon.

 
Forsaken - Remastered
Peli joka aikoinaan ilmestyessään (vuonna 1998) ihmetytti meikäläistä kansitaiteellaan (toki niitä kansia oli kahta erilaista, joissa toisessa ei sitä naista sitten ollut lainkaan) että miten toi nainen liittyy tähän peliin millään tavoin.. ehkäpä se on ääninäyttelijä siinä aluksen äänenä, jopa kahdessakin roolissa.. vallan seksikäs ääni kyllä. En oikein muuta syytä keksi, tai sitten se on jotain markkinointimiesten todellisia neronleimauksia jota tälläinen tavallinen pulliainen ei ota heti onkeensa.

Tässä pelissä jos missä täydellisen vapaa 360asteen liikkuminen (pienellä ”lento”aluksella siis liikutaan) tuo sen lisäsysäyksen tälle pelille joka tästä mainion luo :) okei on siellä seinät vastassa että niihin kyllä törmää että ihan vapaasti ei voi menne tahansa ujeltaa menemään.

Muistuttaa hyvin paljon aikansa kovia räiskintäpelejä paitsi tässä liikutaan mihin suuntaan vaan ja se on se juttu joka tämän erottaa perinteisestä räiskintäpelistä. Sitä kautta genreen todella suurta ja hyvän viihdyttävää vaihtelua. Äärimmäisen nopeavauhtista menoa ja kontrollit pelittää ja pysyy vauhdissa yllättävän hyvin ! toki se nyt on pelin elinehtokin.

Nyt tämä Remastered versio sellaista framerate tykitystä näyttöjen tuen osalta.. niin jumankeuta että on muuten sulavaa tuo liikkuminen kaikkinensa ja tekee pelistä tietyllä tavalla jopa hyvännäköisenkin sitten liikkeessä.. paikalla olleessaan ja still kuvissa niin näyttää kieltämättä karulta ja onkin toki mutta täydellisen sulavan liikkeen hurmoksessa tuo tulee täysin toissijaiseksi seikaksi ja jää täysin taka-alalle eikä siihen kiinnitä huomiota vaikka paikka paikoin tekstuurit ”ovat mitä ovat” tarkkuusluokaltaan, siis tooooodella alhaista.

Musatkin ajavat asiansa mainiosti siellä taustalla, parhaimmillaan kivaa teknoa sieltä pauhaa.

Osassa kentissä on aikaraja ja se on veemäinen juttu se, onneksi ei kaikissa jotta voi rauhassa niissä sitten edetä ja ”tutkia paikkoja”.

Puhdasta räiskinnän riemua tällä kertaa joka suuntaan mennen tullen ja siinä sivussa räiskien ! :) näin äärimmäisen pitkän ajan jälkeen kun nyt pelin kiillotellun version pariin palas, niin ei hirveän kauaa mennyt että tempas taas ihan täysillä mukaansa.. tuo samalla aivan uuden ulottuvuuden koko genreen.

Nightdive Studios sitten tehnyt remasteroinnin tälle vuonna 2018.
https://www.gog.com/game/forsaken

Itse pelihän on sinänsä paljon velkaa Descent (1995) pelille. Descent pelejä tulin kolme kappaletta, suht pikaiseen tahtiin.. neljättä ei koskaan tullut mutta.. pidemmän ajan jälkeen, elikkäs vuonna 2018 tuli sitten Overload niminen peli, joissa osa samoja tekijöitä kuin alkuperäisessä Descentissä ja porukat pitävät tuota niin sanotusti nelosena nyt sitten.. kun vielä saman jutun ääreen palasivat, tosi eri niemellä tällä kertaa.. mutta samasta puusta veistetty peli hieman tuoreempana nyt sit.

Desktop Screenshot 2024.02.02 - 21.11.34.31.png
 
Viimeksi muokattu:
Gabriel Knight
Mainio seikkailupelisarja ! Sinänsä hassua että saman poppoon tekemiä pelejä kaikki kolme.. kaikki ovat seikkailupelejä ja pohjalla on jokaisessa poin’n’click.. silti niiden toteutus tapa on kuitenkin hyvin toisistaan aina poikkeava…

..kovasti kehuja ovat saaneet itse tarinoinnista johon on oikeasta maailmasta mytologiaa mukaan ympätty niin paljon kuin vain mahdollista :) ”tosi juttuja”, toki vähän häilyväinen sinänsä kun aiheina Voodoo, Ihmissusi sekä Vampyyrit.

Kaikkien kolmen jutun itse se tarina on kaikki kaikessa ja kestää aikaansa erinomaisesti :) ei ole menettänyt vetovoimaansa yhtään. Pelillisestihän nuo sitten ovat vanhentuneet sinänsä melkoisesti, tai siis ulkoisesti.. eka toki uuden versionsa myötä tuo graffoja lähemmäksi täksi päiväksi.. kakkosen videoiden laatu on todella heikkoa mössöä ja puuroa tänä päivänä.. kolmannen kolmiulotteisuus tekee hahmoista todella kulmikkaita ja varsin yksinkertaisen näköisiä viritelmiä…

..sinällään voivat olla silmämääräisesti nykyajan pelaajalle aivan totaalinen kauhistus, paitsi se ekan kiillotus nyt erikseen.. tosin sen tekniikka noin ylipäätään kestää ylivoimaisesti aikaa parhaiten siinä ihan alkuperäisessä kuosissaankin .. noh nykyään varmaan kaikki noista kolmesta tekniikasta sen verran kehittynyt että tänä päivänä tehdessä niin kestäis jokainen noista ajan hampaan nakerrusta aivan toisella tavalla kuin vielä noina päivinä (kun ne tehtiin) jolloin noi kyseiset tekniikat olivat aika lapsenkengissänsä vielä ja koneiden tehot eivät vain riittäneet enempiin, toisin kuin nykypäivänä riittäisivät.


Gabriel Knight : Sins of the Fathers
Tämä on perinteisimmällä tavalla toteutettu 2D kliksuttelu. On tullut myös siloiteltu ja kiilloteltu 20th Anniversary Edition joka graafisesti muuttaa melkoisesti ulkonäköä. Aiheena tässä voodoo.

Gabriel Knight 2 : The Beast Within
Tämä on sitten toteutettu käytännössä melkeinpä kokonaan videopätkillä FMV juttuna. Aiheena ihmissudet.

Gabriel Knight 3 : Blood of the Sacred, Blood of the Damned
Tämä on sitten tehty täysin puhtaasti 3D muodossa ja välillä jopa kuvattu sitten oikein silmistä (first person) muodossa. Graafisesti poikkeaa todella paljon noista edellisistä. Aiheena tässä vampyyrit.


The Best video game stories EVER. Gabriel Knight
“Jane Jensen and Robert Holmes teamed up with Adventure Game Hotspot to share the history of Gabriel Knight in the “untold story : Legacy of the Shadowhunter. An in depth, behind the scenes retrospective on Sierra Online's greatest point and click adventure game series. From Gabriel Knight Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition to Mobeius, Sierra Online to Pinkerton Road Studios.”


0:00 A message from Jane and Robert
0:10 Prologue
01:50 Sins of the Fathers Story
09:14 GK1 Development
11:45 The Beat Within Story
20:24 Gabriel Knight 2 Development
23:52 Blood of the Sacred Blood of the Damned Story
30:24 GK3 Development
34:31 Epilogue
 
Mashed
Hyvin Micro Machines tyylinen että pojoa tulee omaan pussiin muilta lähtee) aina tulee kun tiputtaa muut ruudulta pois perästä hiihtelemästä. Neljä autoa tässä parhaimmillaan yhtä aikaa tulessa ja kilpailemassa.. osa kisoista alussa tuollain siis.. pääpointti taitaa olla kuitenkin pidemmän päälle siinä että ajellaan ennalta sovittu määrä kierroksia ja se kuka ekana maalissa voittaa, joten tuollaista "tiputussysteemiä" ei sitten niissä ole.

Toki tässä kuvakulma hitusen armollisempi (kuin mitä MM tarjoilee) että näkee enempi eteenpäinkin :) eikä vauhtikaan aivan yhtä hirmuista reaktiotestiä ole tässä.

Ajomallinnus on tälläiseen pelin jees omaan makuun, alussa vähän hapuilemista ja hakemista mutta kun vauhtiin pääsee ja hiljalleen alkaa selkärankaan iskostumaan niin toimii kyllä edukseen.. itse pelannut näppiksellä ja se kääntyminen alkaa sieltä paranemaan kerta kerralta.. en tiiä millainen touch ois sitten pädillä huristella tässä, ei ole tullut koklattua.

Pelkän kovan kaasujalan lisäksi myös muuta kiusantekovälinettä (9 erisorttista lajiketta) löytyy avuksi vastustajan päänmenoksi menon hidastamiseksi ja tyssäyttämiseksi.

Ratoja on 13 kappaletta siunaantunut tähän peliin.

Ulkonäöllisesti lienee varmasti ”nykyajan hepuille” jopa suht karua katseltavaa. Toki itselleni kuitenkin kaikki olennainen on tässä selkeästi esillä, hommasta ottaa hyvin selvää mitä ruudulla tapahtuu joten siltä osin riittää meikälle enempi kuin hyvin ja mitä enempi pelaa niin sitä enempi tähän tottuu myös suussa sulava rullaavuus on mainiota (ainakin tietsikalla tahkotessa kun frameratet on kohdillaan ja resoluutiotakin saa aina perusHD tasolle asti) ei tässä maisemia olla tultu ihailemaan vaan vastustajaa kepittämään ja ottamaan häneltä pisteet ja sitä kautta luulot pois, joten asiansa ajaa vaikkei silmäkarkkia tarjoakaan..

..moninpelinä (joka siis neljälle tarjolla maksimissaan, ihan paikallisesti samasta ruudustakin mahdollista) tässä luonnollisesti se hauskuus nousee monenteen potenssiin verrattuna siihen että tekoälyä niistelis kerta toisensa perään.

Joka tapauksessa peli on yllättävän hauska :) ja addiktoiva tapaus edelleen ! vaikka ei sinänsä kovin tuoretta tapausta olekaan, niin sanotusti ”parasta ennen päivä” ei ole mennyt vielä toistaiseksi umpeen tämän pelin tapauksessa, vaikka parisenkymmentä vuotta (2004) sitten jo ilmestyikin. Mieluummin tätä tykittää tänä päivänä kuin vaikkapa viimeisintä Micro Machinesiä vuodelta 2017.. toki tämä sitten enempi siihen ei "tiputus" jutskaan kuitenkin panostaa että vähän erityylinen peli tämä lopulta oli, vaikka alku jotain muuta siinä "lupailikin"..

..toki sitten kun muutettiin vähän tai aika olennaisestikin sitä kisailutyyliä, niin sitten rinnalle ilmaantuu myös Blur (2010).. jolla on omat todella kovat vahvuutensa taasen tälläisessä rallattelussa !

Tekijänä on Supersonic Software, joka teki aikoinaan myös Micro Machines 2 (1994) pelin joten eipä ihme että sitä hivenen muistuttaa, toki suuri muutos on toi kuvakulma.. mut MM2 lienee se peli jota eniten kyseisestä pelisarjasta on tullut pelattua .

Pelistähän on tullut myös Fully Loaded versio, joka lisäilee vähän kaikkea peliin ja taitaa jo mukana olleita ratojakin vähän muokata parempaan suuntaan.

PS2:lla melkoisen erikoinen ratkaisu jos peliä pelaa nelinpelinä…
While the game allows four-player multiplayer, the PlayStation 2 only natively supported two controllers. Since the game used so few buttons, the PlayStation 2 version uniquely allows two people to share a controller – one player would use the D-pad and the left stick, the other would use the colored buttons and the right stick. The game supports the PS2 multi tap for four players.”

Japanissa melkoisella nimellä ilmestynyt tämä peli.. jos pelin nimi käännettäisiin enkuksi olisi se seuraavanlainen Simple 2000 Series Ultimate Vol. 28: Bōsō! Kenka Grand Prix, Drive to Survive.

 
Viimeksi muokattu:
Tower 57
Tästä tulee ajoittain erittäin vahvasti mieleen The Chaos Engine..

..
meikäläisen papruissa se on vaan hyvä juttu se ! Tempo on aika passeli tässä että ei ole aivan täysin päätöntä kouhottamista vaan hivenen kerkiää miettiä, mitä tekee jos vihuja alkaa enempikin kiihtyvällä tahdilla luokse lappaamaan tai ympärillä pörräämään liiankin innokkaasti. Tosin pidemmälle mentäessä tahti kyllä kiristyy.

..ei ole kuitenkaan mikään ”yksi yhteen” kopio vaan tuo erilaista juttua lisää jos jonkinmoista !

Peli on pohjimmiltaan ”ylhäältä” kuvattu twin stick shooter. Perusjuttujen verran myös tavarat ovat tuhoutuvia ja sopivassa kohdissa seinistä saatta salajuttuja löytää kans, aivan kuten silloin 16-bittisten kulta-aikoina.

Dystooppinen dieselpunk olis noin ikään kuin visuaaliselta puolelta tarjolla.. suht charmikkaaksi ovat saaneet kokonaisuuden luotua maailman osalta.. co-op mahdollisuus löytyy ! ..

..pelattavia hahmoja yhteensä 6 kappaletta mistä valkata, joista alussa valkataan kolme seikkailulla (ainakin jos yksikseen pelailee).. yksi vaikuttaa vahvasti Abraham Lincolnilta. Luonnollisesti jokaisella hahmolla on erilainen aseistus & varustus sitten kun heillä pelataan. Yksin pelatessa vain siis yksi sankareista on ruudulla kerrallaan, tuota hahmoa voi vaihdella lennostakin mutta sillä on seuraamuksensa jotta tauottomasti sitä ei voi harrastaa.. jos köplästi käy niin sitten hypätään seuraavaan hahmoon.

Aseita on jos jonkisenmoisia ja niitä saa sitten myös päiviteltyä paremmiksi ja niitä riittää kyllä erikoisiakin ja hivenen voi itsekin valkkailla millaisia sitä sitten käyttelee.

Vihuja on kans jos jonkinmoista ”mönkijää” sun muuta öklötystä. Erikoisin tapaus oli kun avas oven niin se vaan viuhahti (mikä lie pirulainen) ja pisti pelaajaparan kahteen osaan, jalat jai siihen mutta yläruumiilla pääs lähimmäisen pisteelle (kun ei se kuitenkaan siihen kuollut ja homma on pakollinen juttu pelissä).. josta sai uudet paremmat jalat sit joten ei hätiä mitiä siltä osin ! .. siellä voi myös muita kehonosia päivittää ja niistä erilaisia hyötyjä tottakait tulee.

Saanut suht ristiriitaisen vastaanoton ja paljon soraääniäkin.. itsekin kun aikoinaan tätä testailin niin ei jotenkin sitten kuitenkaan lähtenyt kunnolla liitoon mutta nyt antoi kuitenkin pelille uuden tilaisuuden niin maistuu huomattavasti paremmalta tällä kertaa heti alusta alkaen :) mistä lie sitten johtuukaan.

Ovat muuten oikeasti panostaneet noihin traileihinsa :D joita peräti oikein kolmin kappalein ! :)

11 Facts Trailer…


..laitetaan kaksi muuta traileria spoilereihin, ehdottomasti katsomisen arvoisia ne kans ! :) niin ja pistetään kans yksi suomalainen pieni video joka sisältää arvostelua tälle pelille.
Esittely traileri..


Enempi itse pelintuoksinaan keskittyvä traileri…


Extra Life - Tower 57 yhdistää hienosti retroa ja riemukasta nykyräiskintää (arvostelu)
 
3 out of 10
Pelihän on aivan mainion hulppea tapaus ! hupaisaa feel good menoa oikein vimosen päälle :)

Ei todellakaan vaikea vaan todella kevyt seikkailupeli, jotta homma etenee tuosta vain koko ajan kuin itsestään.. välillä tulee erinäköisiä yksinkertaisia minipelejä mutta toistaiseksi ovat olleet mukavia ja hauskoja nekin.

Pelihän kertoo todella humoristisella tavalla surkeasta pelintekijäfirmasta, joiden peleistä ei kukaan koskaan tunnu pitävän ja he haluavat pysyä omissa visioissaan vaikka pelaajat eivät sitä sulattaisi lainkaan ja toki kertoo myös erityisesti heidän työntekijöistään, jossa pelaaja on uusi siis uunituore tulokas porukkaan.

Aikoinaan tullut tämä EpicGameStoresta ilmaisena kokonaisuudessaan kera kaikkien episodien.. itse nyt tosiaan vasta testasin tätä ja ainakin alku on ollut tosiaan todella hupaisan, leppoisan, letkeää hyvän mielen tuottajaa :) ..

..tosin pelillisesti tämä ei ihan hirmuisia sinänsä tarjoa että enempi huumoripitoisena sellaisena seurattavana tarinana mutta erittäin mielenkiintoisesta aiheesta ja pelin päähahmot ovat kerrankin jotain muuta kuin mitä yleensä ovat ! Aivan helkutin positiivinen ylläri ollut kyllä :)

Traileri on aika heikko tapaus, itse peli huomattavasti hauskempi.
 
Viimeksi muokattu:
Metroid Prime Remastered - loppufiiliksiä

Otin itseäni niskasta kiinni ja päätin pelata Metroid Prime remasteredin vihdoin läpi. Pari tuntia meni koska olin niin loppuvaiheissa. Se oli lopulta vähän pettymys vaikka osa "kökköydestä" selittyykin pelin iällä. Alussa tykkäsin enemmän kuin lopussa. Liikaa kököltä tuntuvaa taistelua ja turhauttavaa edestakaisin juoksua.

Hassua että juuri edestakaisin juoksu kuuluu genreen mutta se tökki. En vain sisäistänyt karttaa ja alueita niin hyvin että muistaisin ilman jatkuvaa kartan vilkuilua mistä pääsee mihinkin. Päälle vielä pitkähköt lataustauot niin tuntui tympeältä puurtamiselta. Plus että välivideot piti myös katsoa uusiksi jos kuoli vaikka pomotaistelussa. Ja skannit menetti jos et muistanut uusiksi skannata kuoleman jälkeen.

Aikanaan ollut varmasti huikea teos, ja osittain toki yhä, mutta ei jäänyt oloa että "missä Prime 2, äkkiä tänne".

Primen pelattuani ajattelin että ehkä sitä tuoreempaakin Metroidia täytyy jatkaa eteenpäin, joten:

Metroid Dread - fiiliksiä.

Laittelin pelin päälle ja ihmetyin kun tallennuksen kellossa on alle 2 tuntia peliaikaa. On siis jäänyt hyvin alussa kesken, joten ajattelin ottaa ihan suoraan alusta uusiksi. Ja kannatti. Peli on huiman sulava ja tyydyttävä pelata vaikka aika äkkiä muisti ne ärsyttävyydet, joiden vuoksi peli jäi tauolle. Kentät tuntuvat suoraviivaiselta menolta ja vaikka uusia kykyjä varsinkin alussa satelee, ei niiden kanssa tunnu olevan tarvetta juurikaan backtrackailla. Ei vaikka tässä pelissä se on todella sulavaa ja nopeaa hommaa. Tosin kartta on sekava kuvakkeiltaan ja maailma ei jää oikein myöskään mieleen että pärjäisi ilman. Se myös on turhauttavaa että joskus se ainoa reitti eteenpäin on seinä, joka pitää ampua, eikä sitä tiedä ellei ammu joka helvetin seinää. Nyt hommaa auttoi se, että muistin jo ekalla kerralla miettineeni samassa kohtaa etenemissuuntaa, kunnes ammuin oikeaa seinää tai lattiaa, ja pääsin eteenpäin.

Mutta innostuin pelistä kuitenkin sen verran että itsekin yllätyin. Eiköhän tämä nyt tule pelattua loppuun asti.
 
Ei taida kuulua varsinaisesti tähän ketjuun, mutta en äkkiseltään keksinyt mihin muuallekaan ois tämän voinut pistellä nyt tähän hätään ja tältä istumalta.

Näköjään noita Splinter Cell sarjan pelejä jokunen kerääntynyt tuonne Ubisoftin Storeen jotain kautta ilmaisena meikäläisellä.. löytyis seuraavat.. Spinter Cell (2002), Splinter Cell Chaos Theory (2005), Splinter Cell Conviction (2010), Splinter Cell Blacklist (2013) ..onkohan nuo millaisia noin ylipäätään (kelpo tasoa kenties) ? kun ei ole juurikaan tullut testattua tai saatika pelattua, onko noista jokin ylitse muiden ? onko noi jotain jatkumoa vai erillisiä juttuja ? varmaan muitakin sarjan pelejä on tehty kans.

Onko noi vähän kuin Metal Gear Solidit, mutta todella paljon maanläheisempää menoa sit ?
 
Joku on varmaan täysin eri mieltä mutta tykkäsin Convictionista ja vielä reilusti enemmän Blacklististä. Tosin on paljon aikaa kun ne pelasin ja tuoreempaa mielipidettä ei löydy. Ehkä tuntuisivat nykyään huonommilta kun on tullut varmasti pelattua parempia hiippailuja niiden jälkeen.
 
Ylös Bottom