Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jos nyt kuvitellaan et nykyset Xboxit jäis viimesiksi malleiksi, ois Sonylla silti intressejä pysyä PC:n kintereillä edes jollakin tavalla. Liikaa jos jää tehoista jälkeen niin pelien kehitys menee hankalaksi jos tehoerot on liian suuria, enkä millään jaksais uskoa et Sony jättäis ton tehokonsolialueen niin sanotusti vapaaks riistaks tai kokonaan tyhjäkskään.

Se missä ero huomattais olis sit hinta. Nykyseltään kun on kaks toimijaa, niin pakkohan siinä on myös hinnalla kilpailla. Jos on yksin hiekkakentällä, niin sen hinnan saa pitkälti päättää ite ja lopputuloksena on se että sitä rautaa ei oo pakko myydä sillä tappiolla mitä yleensä sukupolven alussa joudutaan tehdä. Käytännössä vois tarkottaa sitä, että nähtäis uusintakierros PS3 julkasusta jossa hintaa oli se rapeat 700€ konsolilla noin tuoreeltaan. Mut toivotaan että toi tehokonsolikenttä ei jää yhden valmistajan temmellyskentäks jatkossa.

Onhan tuossa useampikin ongelma. Kuten noista Ubisoftin ja EA:n palveluista pleikkarin puolella huomaa, on se Sonylle ongelma jos ne uudet nimikkeet tuodaan heti tuoreeltaan tuon tilauksen piiriin. Sama aivan satavarmasti koskis myös Game Passia, sillä se suoraan astuu Sonynkin varpaille siinä mielessä et kukapa niitä pelejä sitten täyteen hintaan storesta siinä vaiheessa ostaisi?

Lisäksi tuo Game Passin tilaus tulisi jatkossa sit ostaa PS Storesta, mikä myös meinaa sitä että Sony haluaisi oman siivunsa siitä hinnasta. Eli hinta nousisi. Samalla myös varmaankin aika turha kuvitella et PS+ siitä rinnalta häviäisi mihinkään, joten käytännössä lopputulema olisi se et pitäisi nettipelaamisesta ja tuosta Game Passista maksaa molemmista erikseen, joka on todennäköisesti aika monelle kuluttajalle vähän turhan iso kuukausittainen kuluerä, etenkin jos ottaa huomioon sen että se Sonylle tuskin kävisi et Game Passissa olisi jatkossakin Day 1 julkaisuja kuten nyt.

En jotenkin ite ainakaan äkkiseltään nää että tästä asiasta pääsevät sinällänsä yhteisymmärrykseen siinä määrin että molemmat olisi tyytyväisiä.
pelit tulevat ps5 fyysisenä koska niitä myydään 85% ps5 15% on vaan digitaalisena versiona
 
fyysiset peli myy ps5 todella paljon enemän kuin digipelit
Tuntuu että ainoa tarkoitus on yrittää johtaa ihmisiä harhaan näillä valheilla ja puolitotuuksilla

In the second fiscal quarter of 2023, approximately 67 percent of Sony Corporation's PlayStation gaming sales were generated via digital downloads. Digital downloads of full PlayStation games spiked in early 2020 due to the global COVID-19 pandemic, which led to users spending more time at home and foregoing traditional retail channels while also playing more games in order to stay entertained.

 
Viimeksi muokattu:
fyysiset peli myy ps5 todella paljon enemän kuin digipelit
Oliskin asia näin, niin ei tarvitsisi murehtia, että fyysiset julkaisut tulisivat katoamaan lähitulevaisuudessa. Ikävä kyllä, asia ei ihan näin ole.

Olisi silti ihan kiva kun noinkin tarkoille prosenttiluvuille olisi lähde.
Ei nyt kannata liikoja odottaa tältä käyttäjältä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu että ainoa tarkoitus on yrittää johtaa ihmisiä harhaan näillä valheilla ja puolitotuuksilla

In the second fiscal quarter of 2023, approximately 67 percent of Sony Corporation's PlayStation gaming sales were generated via digital downloads. Digital downloads of full PlayStation games spiked in early 2020 due to the global COVID-19 pandemic, which led to users spending more time at home and foregoing traditional retail channels while also playing more games in order to stay entertained.

Mun mielestä pelkkien myyntimäärissä digi/fyysinen prosentin katsominen ei kerro oikeasti mikä todella on kysyntä digin/fyysisen välillä. Fyysisen pelin kannattajatkin kun käytännössä nykyään pakosta joutuvat ostamaan osan sisällöistä diginä. Tämä siksi, että kaikki pelit eivät saa ollenkaan fyysistä julkaisua ja toisena isona syynä on peleihin myytävät dlc:t. Esim. Itse olen fyysisten pelien kohdalla keskivertoa enemmän fyysiseen kallistuva kuluttaja ja ostan fyysisiä julkaisuja myös esim. Play-asiasta yms jos pelit eivät isoa kivijalkakauppoihin ilmestyvää fyysistä julkaisua saa. Siitä huolimatta osa ostoksistani on myös digiä, kun ostan fyysisenä hankkimiin peleihin noita dlc:itä (tänä vuonna jo esim. useampia musapaketteja Beat Saberiin ja Synth Rideriin) sekä joitain pienempiä indiepelejä, jotka eivät ole fyysisiä julkaisuja saaneet.

Kiinnostavampi prosentti olisikin nähdä paljon esim Spider-Man 2 myynneistä oli fyysistä ja paljon digiä. Tai jonkun muun vastaavan laajan fyysisenäkin versiona kauppoihin ilmestyneen pelin kohdalla näitä prosentteja. Veikkaan että näissä fyysinen/digi onkin jo aika tasavahvoja jollei fyysinen mene jopa digin ohi.
 
Mun mielestä pelkkien myyntimäärissä digi/fyysinen prosentin katsominen ei kerro oikeasti mikä todella on kysyntä digin/fyysisen välillä. Fyysisen pelin kannattajatkin kun käytännössä nykyään pakosta joutuvat ostamaan osan sisällöistä diginä. Tämä siksi, että kaikki pelit eivät saa ollenkaan fyysistä julkaisua ja toisena isona syynä on peleihin myytävät dlc:t. Esim. Itse olen fyysisten pelien kohdalla keskivertoa enemmän fyysiseen kallistuva kuluttaja ja ostan fyysisiä julkaisuja myös esim. Play-asiasta yms jos pelit eivät isoa kivijalkakauppoihin ilmestyvää fyysistä julkaisua saa. Siitä huolimatta osa ostoksistani on myös digiä, kun ostan fyysisenä hankkimiin peleihin noita dlc:itä (tänä vuonna jo esim. useampia musapaketteja Beat Saberiin ja Synth Rideriin) sekä joitain pienempiä indiepelejä, jotka eivät ole fyysisiä julkaisuja saaneet.

Kiinnostavampi prosentti olisikin nähdä paljon esim Spider-Man 2 myynneistä oli fyysistä ja paljon digiä. Tai jonkun muun vastaavan laajan fyysisenäkin versiona kauppoihin ilmestyneen pelin kohdalla näitä prosentteja. Veikkaan että näissä fyysinen/digi onkin jo aika tasavahvoja jollei fyysinen mene jopa digin ohi.
Kaikki pelit lähtevät sieltä Sony tehtaalta oli se myynti sitten Aasia tai prisma ja kyllä sielä ne toimitetut luvut on ylhäällä
 
Täällähän näitä tilastoja on nähtävillä, jos haluaa tarkemmin tutustua. Kyseessä siis Insomniac-vuodon materiaaleja, käyköön tämä sisältövaroituksesta.


Kuvan otsikossa on aika hyvin tiivistetty olennainen:
"Physical games make up 60% of 1st party unit sales for Sony, for games like Death Stranding (PS5) and Uncharted 4 physical sales are more than 80%"

Listan pelit ovat nopealla silmäyksellä kaikki sellaisia, että saatavilla on sekä fyysinen että digitaalinen versio. Otos on pieni, mutta periaate oikea. Yleisimmin esitetyissä 80/20-jakelusuhteissa ei ole ymmärtääkseni huomioitu saatavuutta. Silloin se on yhtä mielekäs tapa mitata asiaa kuin puhua Alan Wake 2:n fyysisen version myyntiluvuista.

Noi on hienoja lukuja. Itse ostan kaikki fyysisenä, mitkä vain saa.
 
Täällähän näitä tilastoja on nähtävillä, jos haluaa tarkemmin tutustua. Kyseessä siis Insomniac-vuodon materiaaleja, käyköön tämä sisältövaroituksesta.


Kuvan otsikossa on aika hyvin tiivistetty olennainen:
"Physical games make up 60% of 1st party unit sales for Sony, for games like Death Stranding (PS5) and Uncharted 4 physical sales are more than 80%"

Listan pelit ovat nopealla silmäyksellä kaikki sellaisia, että saatavilla on sekä fyysinen että digitaalinen versio. Otos on pieni, mutta periaate oikea. Yleisimmin esitetyissä 80/20-jakelusuhteissa ei ole ymmärtääkseni huomioitu saatavuutta. Silloin se on yhtä mielekäs tapa mitata asiaa kuin puhua Alan Wake 2:n fyysisen version myyntiluvuista.

Nämä taitaa olla ajalta ennen tuota minun linkaamaa tietoa kun Spider-Man tuli ulos 2018 ja muut pelit tossa listalla on myös samalta ajalta
 
Kaikki pelit lähtevät sieltä Sony tehtaalta oli se myynti sitten Aasia tai prisma ja kyllä sielä ne toimitetut luvut on ylhäällä
Niin mutta mitä ne prosentit kertoo siitä paljon fyysiselle pelille olisi oikeasti ostajia, jos kyseisestä pelistä ei ole ollenkaan fyysistä edes tarjolla tai jos tarjolla on vaan Aasian versiota tai jotain hyvin pienellä erällä tuotettua Limited run games versiota? Mielestäni vertailua on järkevä tehdä vaan niiden pelien kohdalla, joista on oikeasti ollut laajasti saatavilla myös sitä fyysistä versiota. Siksi digi/fyysinen kaikkien mahdollisten sisältöjen kokonaismyynnin suhteelliset prosentit ei ole kovin kiinnostavia.
 
Niin mutta mitä ne prosentit kertoo siitä paljon fyysiselle pelille olisi oikeasti ostajia, jos kyseisestä pelistä ei ole ollenkaan fyysistä edes tarjolla tai jos tarjolla on vaan Aasian versiota tai jotain hyvin pienellä erällä tuotettua Limited run games versiota? Mielestäni vertailua on järkevä tehdä vaan niiden pelien kohdalla, joista on oikeasti ollut laajasti saatavilla myös sitä fyysistä versiota. Siksi digi/fyysinen kaikkien mahdollisten sisältöjen kokonaismyynnin suhteelliset prosentit ei ole kovin kiinnostavia.
Niin ja nyt oli tosiaan kyse väittämästä että PS5 pelien fyysinen myyti on 85%
 
Ainut vähänkään järkevä tapa suhteuttaa fyysistä ja digitaalista myyntiä on tarkastella asiaa pelikohtaisesti. Tässäkin tapauksessa vain silloin kun pelistä on samanaikaisesti julkaistu digitaalinen ja fyysinen painos, joka on laajasti saatavilla, pois lukien sellaiset versiot missä on lisäsisältöä, koska lisäsisältö vetää ostajaa puoleensa.

Tällaisessakin vertailussa myyntien eroavaisuudet saattavat hyvin kertoa vain siitä millaiset ihmiset peliä pelaavat. Uskon erilaisten ihmisten ostavan pelin eri muodossa.

Pitkällä tähtäimellä uskon pelien myynnin siirtyvän yhä enemmän digitaaliseen muotoon. Fyysiset kappaleet tulevat todennäköisesti olemaan enemmän special edition mallisia missä on jotain fyysistä lisäsisältöä esim. taidekirjaa, hahmoja yms.

Jos vertaa tilannetta esimerkiksi elokuviin tai musiikkiin on peliala huomattavasti nuorempi, joten myös muutokset tulevat todennäköisesti myöhemmin kuin edellä mainituilla aloilla, jotka ovat jo pääasiassa siirtyneet digitaalisiksi tuotteiksi.
 
Edit: kuinka monta isompaa PS5 peliä 2023 oli digital only ?
Ei kovin montaa, mutta paljon on niitä pienempiä pelejä, joissa näin on? Tai kuinka monessa isommassa ps5 pelissä on tarjolla dlc:tä tai muita pelin sisäisiä lisäostoja, joita ei fyysisesti ole tarjolla? Kyllä nämä pelkästään digitaalisesti saatavilla olevat sisällöt vääristää pakostakin huomattavasti prosentteja niin, että kokonaismyynnistä prosentit näyttää olevan huomattavasti enemmän digiin kallellaan kuin ne ovat julkaisuissa, joista on olemassa myös fyysinen versio laajasti tarjolla. Siksi olisikin kiinnostavaa nähdä prosentteja myynnin jakautumisesta digin/fyysisen välille niiden pelien osalta, joista molemmat versiot on ollut laajasti tarjolla.
 
Jossain oli artikkeli(en nyt sitä löytänyt). Siinä oli Sonyn myynti 40% fyysinen ja 60% digitaalinen. Nintendolla fyysinen oli muistaakseni vielä yli 50%

Tuossa tuo artikkeli mainitsee tuon ainakin:

ei pidä paikaansa toi xboxsilla se myy vaan digia mutta kyllä playstation puolella pelit myy viellä enemän fyysisenä
 
Ylös Bottom