Juu, aika monesta kohtaa samaa mieltä. Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että mieluummin siinä levyllä on edes jollain tasolla pelattava versio pelistä kuin ei lainkaan pelattavaa. Tietenkin mieluiten siinä olisi mahdollisimman hyvin pelittävä versio, mitä tuokin sivusto yrittää kartoittaa. Tuo sivusto on tosiaan seurausta tuosta trendistä, mutta toisaalta se ehkä tuo myös näkyvämmäksi tätä ilmiötä niille, jotka eivät siitä aiemmin ole olleet tietoisia. Ehkä sillä voi olla merkitystä.
Tuolta sivustolta voi valita kyllä ihan alustakohtaisestikin näytettävät tilastot, jolloin karsiutuvat nuo vanhat pelit pois. Otetaan esimerkiksi nämä, joista on enemmän merkintöjä:
PS4 (915 merkintää) - 71 % ei vaadi latausta, 17 % latausta suositellaan
PS5 (278 merkintää) - 69 % ei vaadi latausta, 19 % latausta suositellaan
Switch (365 merkintää) - 81 % ei vaadi latausta, 12 % latausta suositellaan
Luonnollisesti nämä tiedot eivät ole täydellisiä, mutta ne ovat tällä hetkellä parasta mahdollista tietoa aiheesta.
Tottakai. En ite näe kauheasti järkeä jälleenmyyntiarvon ulkopuolella fyysisille peleille joissa ei levyllä ole edes puoliakaan pelistä ja joudut jokatapauksessa lataamaan sit valtaosan pelistä joka on naamioitu päivitykseksi. Samasta syystä olin aika tyytyväinen että aiemmin mainittu FF16 sisältää levyllä täysin toimivan pelin ilman kummosempia bugeja, toki tuokin saanut päivityksiä sen jälestä jotka myös lisänneet tavaraa peliin. Joka taas luo tilanteen että levyllä oleva versio on puutteellinen vrt päivitetty versio. En tiiä voiko kukaan perustella miks olis fiksua ettei sillä levyllä olis pelattavaa versiota pelistä ilman päivitystä.
Mutta en näe et tilanne on välttämättä ainakaan parempaan suuntaan muuttumassa. Pelien koko kasvaa, ei välttämättä 100gb levykään enää riitä. Julkasijat tykkää säästää rahaa siellä missä voivat, niin helpompi laittaa yhdelle levylle ja loput ladataan. Toinen pointti taas on se et julkasupäivät on vedetty nykyään sen verran kireälle, että siinä vaiheessa kun peli menee kultaan, on studiolla yleensä vielä ainakin pari kuukautta hyvää aikaa runtata pahimpia bugeja pois. Ja ottaen huomioon et kuinka bugisia aika iso osa peleistä nykysin julkasussa on, niin ilman tota kahden kuukauden työmäärää vastaavaa päivitystä se 1.0 versio on aika tönkkö.
Mut on muutama julkasija jotka jopa jaksaa ihan yrittääkkin. FF7 Rebirth kun tulee kahdella levyllä, niin uskosin et siinä levyllä on suoraan ihan pelattava versio pelistä ihan kuten FF16/7 Remake oli. Sillon 2020 Remakea sai tietyistä kaupoista aika paljon etupeltoon, niin siihen ei heti ollu day 1 patchia tarjolla myöskään, enkä ainakaan nopeasti muista että olis ongelmia ollu sen pelaamisen kanssa.
Törmäsin itse aika vasta melko huikeaan juttuun. Nimittäin Nintendo kuulemma tekee peleistään päivitettyjä versioita. Kortille. Se siis päivittää fyysiselle kortille uudemman version pelistä päivityksineen kun fyysisestä tehdään uusi painos tms.
Tarkalleen ottaen en muista että missä ja minkä pelin kohdalla tuo tuli vastaan mutta olin todella positiivisesti yllättynyt että kukaan, edes Nintendo, tekee noin huikeaa hommaa nykyaikana. Eikä ilmeisesti edes pidä siitä mitään ääntä. Toinen ääripää on se, että jonkin pelin "goty-versio" on 1:1-perusversio mutta uusissa kansipapereissa ja lisäsisällön koodilapulla varustettuna.
Noin muutenkin Switchillä on voinut olla varmin että saa toimivan pelin. Tai siis ainakin jos pelaaminen keskittyy Nintendon omiin peleihin.
Vaikka meno "day one"-päivityksineen on tympeää, niin ei onneksi vielä ihan toivotonta.
Toinen ääripää on sitten se Xbox. Tuo jo mainittu seikka, että levyllä ei sitä uudempaa versiota yleensä ole, on se merkittävin syy miksi en enää ole pitkään aikaan ostanut yhtään mitään pelejä Xboxille vaan ostot on keskittyneet täysin PS5:lle. Onneksi konsolit on noin muuten niin tasaveroisia että on yleensä ihan yksi ja sama kummalle ne pelit muuten ostaa. Red Dead Redemption 2 ja Control tuli varta vasten ostettua Xbox One X:lle koska ne toimivat selkeästi paremmin sillä kuin Sonyn konsolilla.
Juu, noinhan sen periaatteessa pitäiskin mennä. Tai ei ainakaan ole mitään syytä miksei uusintapainoksessa olis pelin nykysin versio suoraan levyllä. En ihan varmaks osaa nyt sanoa enkä nopeasti googlestakaan mitään löytänyt, mut mun mielestä jotkut PS4 pelitkin on saanu uusintajulkasuja joissa levyllä olis ollu tuoreempaa versiota kun 1.0
Se minkä takia Nintendo tossa onnistuu, on se et niillä ei oikeastaan oo loputonta varastoa fyysisiä pelejä nurkissa homehtumassa. Siis niitten julkasemia pelejä. Tekevät uusintapainoksia tarvittaessa, joita ei oikeastaan tunnista muusta kun siitä et mikä kortin sarjanumero on. Samalla sit kortille menee päivitetty versio pelistä, koska toi nyt ei taida kirjaimellisesti maksaa yhtään mitään. Vaihtaa vaan tiedoston mikä kortille menee ja siinäpä se. Sonyn strategia taas tuntuu olevan et tehään yks helvetin iso painos jokasesta pelistä ja myydään sitä sit maailmanloppuun asti. Toki on jotkut Sonynkin yksinoikeudet julkaistu GOTY-painoksina ihan just niinkun pitääkin, Horizon Forbidden Westin Complete Edition tulee kahdella levyllä ja ajantasasilla päivityksillä, ei mitään latauskoodipelleilyä mitä noissa harmittavan usein tuppaa olemaan. Mut veikkaan et tossakin on aika paljon kehittäjästä ja julkaisijasta kiinni, samalla tavalla FF7 Remaken PS5 versio oli täysin uusi painos yhdellä levyllä, mut silti se DLC oli erillisellä koodilla. Liekö sit ollu just sopivan iso et ois pitäny toista levyä laittaa kylkeen, paha sanoa, mut huono ratkaisu toikin, et ei se squareltakaan aina nappiin mene.
Kolmannen osapuolen julkasijat on sit Nintendonkin puolella huomattavasti laiskempia. Ne kortit kuitenkin maksaa ja mitä isompi kapasiteetti, sitä enemmän luonnollisesti. Samasta syystä niitä kansia koristaa se aivan saatanan ruma valkonen palkki tekstillä joka kertoo et nettiyhteys vaaditaan. Laitetaan osa pelistä pienikokoselle kortille, loput ladataan konsolille. Kuluttajan vastuulla ostaa oma muistikortti Switchille jos ei se sisäänrakennettu 32/64gb riitä. Ulkomuistista noita Switchin kortteja saa 8-32gb kokosina, ja yllättäen jos halvimmalla mennään niin sit se on 8gb kortilla, loput verkosta. CDPR kehtas kaivaa kuvetta ja laitto Witcher 3 32gb kortille jotta netistä ei tarvitse ladata mitään, mikä on aika harvinainen veto. Samalla tavalla Nintendon julkasemat pelit ei myöskään vaadi pahemmin latailua, tai välttämättä edes päivityksiä kun ne julkastaan ihan fiksussa kunnossa ulos noin muutenkin, mut toisaalta ne ei yleensä mitään tilahirmuja olekaan.