Mossy
Well-Known Member
Läpi meni, että läpsähti. Noin 75 tuntia se otti aikaa ja lähes kaikki tuli tehtyä, mitä oli tarjolla. Kokonaisuudessaan erinomainen kokemus ja yksi tämän vuoden parhaista peleistä.
Erityisesti positiivisina asioina nousi esiin pelin ulkoasu, joka oli grafiikoiltaan ja suorituskyvyltään parasta pitkiin aikoihin, sekä toisena pelin taistelusysteemi. En oikein tiennyt mitä odottaa taistelusysteemiltä, sillä trailereissa se ei oikein päässyt oikeuksiinsa. Itse pelatessa pidin siitä kuitenkin suuresti. Olisin ehkä kuitenkin kaivannut siihen hieman enemmän syvyyttä omien tiimiläisten puolelta, sillä nyt tiimiläiset olivat lähinnä lisäiskuja, jotka täydensivät sankarin arsenaalia. Tässä myös hahmon kehitys oli sitä mitä se RPG peleissä parhaimmillaan on, eli aluksi hahmo tuntui suhteellisen heikolta, mutta lopussa pahimmatkin viholliset pisti pakettiin alta aikayksikön.
Tarinasta ja dialogista on ollut paljon puhetta tämän pelin kohdalla ja sanoisin, että molemmat olivat pääosin hyviä. Erityisesti päätarina oli lähes alusta loppuun hyvä ja piti homman mielenkiintoisena. Mitä taas dialogiin tulee, niin kuten jo aiemmin ketjussa kirjoitin, se piti sisällään enemmän vaihtelua. Välillä tuntui jopa siltä, että tietyt dialogikohtaukset olisivat voineet hyvin olla täysin eri peleistä, niin kaukana ne olivat toisistaan. Pääasiassa dialogi oli kuitenkin aika kevyttä, Marvelmaista sankaripöhinää, joka itselleni upposi ihan hyvin, mutta eipä siitä varmasti peliä tulla muistamaan.
Itseni yllätti positiivisesti myös ryhmäläiset, sillä pidin lähes jokaisesta. Mikä oli erityisen hauska huomata, niin myös sellaiset ryhmäläiset, jotka ensin ärsyttivät, olivat loppua kohden todella tärkeitä hahmoja. Esimerkiksi Bellaraa en voinut aluksi sietää, mutta mitä pidemmälle peli eteni, niin pidin hänestä yhä enemmän ja enemmän. Lopussa jopa harkitsin häntä romanssikumppanikseni.
Pidin myös pelin alueista suuresti. Ne olivat hyvin erilaisia keskenään, mutta jokainen hyvin visuaalisesti näyttäviä. Peliä oli kritisoitu liian putkimaisista kentistä, mutta itse kyllä pidin tätä vain positiivisena asiana. En kovinkaan usein syty massiivisille avoimille alueille, varsinkaan jos ne on täynnä tyhjää tilaa. Tästä esimerkkinä juuri DA: Inquisition. Tässä alueet on tiiviitä ja ei koskaan tuntunut siltä, että juoksisit vain turhaan jonkun valtavan preerian poikki.
Itselleni Dragon Age peleissä parasta on ollut aina se maailma ja lore. Tällä osa-alueella peli onnistui ihan hyvin. Olisin kuitenkin ehdottomasti kaivannut vielä enemmän. Esimerkiksi Tevinter jäi pelissä lopulta hyvin pieneen sivuosaan, kun tämä alue ja siihen liittyvä historia oli yksi isoimmista asioista mitä peliltä odotin etukäteen. Peli kuitenkin tarjoili myös erinomaisia loren palasia ja maailmanrakennusta esimerkiksi Grey Wardenien ympärille.
Erinomainen peli, joka ylitti kyllä reippaasti omat odotukseni. Itselleni tämä oli selkeä parannus Inquisitionista, mutta ei kuitenkaan aivan yllä sinne Originsin tasolle omalla listallani. Toivon kuitenkin, että Bioware jatkaa sarjan parissa ja toivon, että seuraavassa osassa tarina sekä dialogi tarjoaisi pelaajalla paremmat mahdollisuudet roolipelaamiseen.
Erityisesti positiivisina asioina nousi esiin pelin ulkoasu, joka oli grafiikoiltaan ja suorituskyvyltään parasta pitkiin aikoihin, sekä toisena pelin taistelusysteemi. En oikein tiennyt mitä odottaa taistelusysteemiltä, sillä trailereissa se ei oikein päässyt oikeuksiinsa. Itse pelatessa pidin siitä kuitenkin suuresti. Olisin ehkä kuitenkin kaivannut siihen hieman enemmän syvyyttä omien tiimiläisten puolelta, sillä nyt tiimiläiset olivat lähinnä lisäiskuja, jotka täydensivät sankarin arsenaalia. Tässä myös hahmon kehitys oli sitä mitä se RPG peleissä parhaimmillaan on, eli aluksi hahmo tuntui suhteellisen heikolta, mutta lopussa pahimmatkin viholliset pisti pakettiin alta aikayksikön.
Tarinasta ja dialogista on ollut paljon puhetta tämän pelin kohdalla ja sanoisin, että molemmat olivat pääosin hyviä. Erityisesti päätarina oli lähes alusta loppuun hyvä ja piti homman mielenkiintoisena. Mitä taas dialogiin tulee, niin kuten jo aiemmin ketjussa kirjoitin, se piti sisällään enemmän vaihtelua. Välillä tuntui jopa siltä, että tietyt dialogikohtaukset olisivat voineet hyvin olla täysin eri peleistä, niin kaukana ne olivat toisistaan. Pääasiassa dialogi oli kuitenkin aika kevyttä, Marvelmaista sankaripöhinää, joka itselleni upposi ihan hyvin, mutta eipä siitä varmasti peliä tulla muistamaan.
Itseni yllätti positiivisesti myös ryhmäläiset, sillä pidin lähes jokaisesta. Mikä oli erityisen hauska huomata, niin myös sellaiset ryhmäläiset, jotka ensin ärsyttivät, olivat loppua kohden todella tärkeitä hahmoja. Esimerkiksi Bellaraa en voinut aluksi sietää, mutta mitä pidemmälle peli eteni, niin pidin hänestä yhä enemmän ja enemmän. Lopussa jopa harkitsin häntä romanssikumppanikseni.
Pidin myös pelin alueista suuresti. Ne olivat hyvin erilaisia keskenään, mutta jokainen hyvin visuaalisesti näyttäviä. Peliä oli kritisoitu liian putkimaisista kentistä, mutta itse kyllä pidin tätä vain positiivisena asiana. En kovinkaan usein syty massiivisille avoimille alueille, varsinkaan jos ne on täynnä tyhjää tilaa. Tästä esimerkkinä juuri DA: Inquisition. Tässä alueet on tiiviitä ja ei koskaan tuntunut siltä, että juoksisit vain turhaan jonkun valtavan preerian poikki.
Itselleni Dragon Age peleissä parasta on ollut aina se maailma ja lore. Tällä osa-alueella peli onnistui ihan hyvin. Olisin kuitenkin ehdottomasti kaivannut vielä enemmän. Esimerkiksi Tevinter jäi pelissä lopulta hyvin pieneen sivuosaan, kun tämä alue ja siihen liittyvä historia oli yksi isoimmista asioista mitä peliltä odotin etukäteen. Peli kuitenkin tarjoili myös erinomaisia loren palasia ja maailmanrakennusta esimerkiksi Grey Wardenien ympärille.
Erinomainen peli, joka ylitti kyllä reippaasti omat odotukseni. Itselleni tämä oli selkeä parannus Inquisitionista, mutta ei kuitenkaan aivan yllä sinne Originsin tasolle omalla listallani. Toivon kuitenkin, että Bioware jatkaa sarjan parissa ja toivon, että seuraavassa osassa tarina sekä dialogi tarjoaisi pelaajalla paremmat mahdollisuudet roolipelaamiseen.