Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Läpi meni, että läpsähti. Noin 75 tuntia se otti aikaa ja lähes kaikki tuli tehtyä, mitä oli tarjolla. Kokonaisuudessaan erinomainen kokemus ja yksi tämän vuoden parhaista peleistä.

Erityisesti positiivisina asioina nousi esiin pelin ulkoasu, joka oli grafiikoiltaan ja suorituskyvyltään parasta pitkiin aikoihin, sekä toisena pelin taistelusysteemi. En oikein tiennyt mitä odottaa taistelusysteemiltä, sillä trailereissa se ei oikein päässyt oikeuksiinsa. Itse pelatessa pidin siitä kuitenkin suuresti. Olisin ehkä kuitenkin kaivannut siihen hieman enemmän syvyyttä omien tiimiläisten puolelta, sillä nyt tiimiläiset olivat lähinnä lisäiskuja, jotka täydensivät sankarin arsenaalia. Tässä myös hahmon kehitys oli sitä mitä se RPG peleissä parhaimmillaan on, eli aluksi hahmo tuntui suhteellisen heikolta, mutta lopussa pahimmatkin viholliset pisti pakettiin alta aikayksikön.

Tarinasta ja dialogista on ollut paljon puhetta tämän pelin kohdalla ja sanoisin, että molemmat olivat pääosin hyviä. Erityisesti päätarina oli lähes alusta loppuun hyvä ja piti homman mielenkiintoisena. Mitä taas dialogiin tulee, niin kuten jo aiemmin ketjussa kirjoitin, se piti sisällään enemmän vaihtelua. Välillä tuntui jopa siltä, että tietyt dialogikohtaukset olisivat voineet hyvin olla täysin eri peleistä, niin kaukana ne olivat toisistaan. Pääasiassa dialogi oli kuitenkin aika kevyttä, Marvelmaista sankaripöhinää, joka itselleni upposi ihan hyvin, mutta eipä siitä varmasti peliä tulla muistamaan.

Itseni yllätti positiivisesti myös ryhmäläiset, sillä pidin lähes jokaisesta. Mikä oli erityisen hauska huomata, niin myös sellaiset ryhmäläiset, jotka ensin ärsyttivät, olivat loppua kohden todella tärkeitä hahmoja. Esimerkiksi Bellaraa en voinut aluksi sietää, mutta mitä pidemmälle peli eteni, niin pidin hänestä yhä enemmän ja enemmän. Lopussa jopa harkitsin häntä romanssikumppanikseni.

Pidin myös pelin alueista suuresti. Ne olivat hyvin erilaisia keskenään, mutta jokainen hyvin visuaalisesti näyttäviä. Peliä oli kritisoitu liian putkimaisista kentistä, mutta itse kyllä pidin tätä vain positiivisena asiana. En kovinkaan usein syty massiivisille avoimille alueille, varsinkaan jos ne on täynnä tyhjää tilaa. Tästä esimerkkinä juuri DA: Inquisition. Tässä alueet on tiiviitä ja ei koskaan tuntunut siltä, että juoksisit vain turhaan jonkun valtavan preerian poikki.

Itselleni Dragon Age peleissä parasta on ollut aina se maailma ja lore. Tällä osa-alueella peli onnistui ihan hyvin. Olisin kuitenkin ehdottomasti kaivannut vielä enemmän. Esimerkiksi Tevinter jäi pelissä lopulta hyvin pieneen sivuosaan, kun tämä alue ja siihen liittyvä historia oli yksi isoimmista asioista mitä peliltä odotin etukäteen. Peli kuitenkin tarjoili myös erinomaisia loren palasia ja maailmanrakennusta esimerkiksi Grey Wardenien ympärille.

Erinomainen peli, joka ylitti kyllä reippaasti omat odotukseni. Itselleni tämä oli selkeä parannus Inquisitionista, mutta ei kuitenkaan aivan yllä sinne Originsin tasolle omalla listallani. Toivon kuitenkin, että Bioware jatkaa sarjan parissa ja toivon, että seuraavassa osassa tarina sekä dialogi tarjoaisi pelaajalla paremmat mahdollisuudet roolipelaamiseen.
 
Olisi henkilökohtaisissa tarjouksissa tämä, 54,99€, Xboxin kauppapaikalla ja hirveästi houkuttelisi hankkia tuohon hintaan. Ja kyseessä siis Deluxe Edition. Mietin vaan että kun on jäänyt ensimmäistä osaa lukuunottamatta muut pelaamatta, voiko tähän osaan hypätä noin vaan?
 
Olisi henkilökohtaisissa tarjouksissa tämä, 54,99€, Xboxin kauppapaikalla ja hirveästi houkuttelisi hankkia tuohon hintaan. Ja kyseessä siis Deluxe Edition. Mietin vaan että kun on jäänyt ensimmäistä osaa lukuunottamatta muut pelaamatta, voiko tähän osaan hypätä noin vaan?
Itsekkin mietin aivan samaa. Kun ei tuo horizon tippaakaan jaksais kiinnostaa.
 
Olisi henkilökohtaisissa tarjouksissa tämä, 54,99€, Xboxin kauppapaikalla ja hirveästi houkuttelisi hankkia tuohon hintaan. Ja kyseessä siis Deluxe Edition. Mietin vaan että kun on jäänyt ensimmäistä osaa lukuunottamatta muut pelaamatta, voiko tähän osaan hypätä noin vaan?
Vastaisin, että voi. Alku jatkaa kohtalaisen suoraan edellisen pelin viimeisestä DLC:stä, mutta kuvittelisin että kyytiin pääsee siitä huolimatta hyvin. Ja siitä peli alkaakin pian seisomaan melkolailla omilla jaloillaan. Vaikka edellisistä peleistä tuttuja hahmoja toki vilahtelee mukavasti matkan varrella.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuo AngryJoen video katsottua silloinkun se julkaistiin ja olihan se ihan viihdyttävä vaikka en samaa mieltä monista asioista ollutkaan. Eniten kuitenkin huvitti kun Joe valitteli että tappelut kestää liian pitkään, mutta itsellä oli juurikin päinvastainen kokemus. En tiedä millä vaikeusasteella hän tämän pelasi, mutta kuten aiemmin tässä ketjussa valittelinkin niin itsellä suurin osa tappeluista oli aivan liian nopeasti ohi vaikka pelasin toiseksi vaikeimmalla vaikeusasteella. Ei taida Joe jaksaa enää käyttää aikaa RPG:n parhaimman osa-alueen kimpussa eli oman buildin rakentamisen.
 
Angry Joe ei tykännyt mutta saipahan peli hauskan videon aikaan ainakin.



Onpahan tuo ihan kamalaa tuo dialogi tälläkin videolla. Ja nuo muoviset hahmot noiden järkyttävän typerien ja myötähäpeää aiheuttavien keskustelujen kera saa itseni melkein oksurefleksin partaalle. Sekin saa, että peli tuli hommattua jossain hetken mielenhäiriössä viimeisimmistä aleista. Saapa nähdä pystyykö tuollaista koskaan loppuun pelaamaan, kun on kyllä ihan ennennäkemättömän typerää tuo dialogi! Huhhuijaa, että tuollaista voidaan ihan tosissaan tehdä! Ja vieläpä Biowaren toimesta!
 
Onpahan tuo ihan kamalaa tuo dialogi tälläkin videolla. Ja nuo muoviset hahmot noiden järkyttävän typerien ja myötähäpeää aiheuttavien keskustelujen kera saa itseni melkein oksurefleksin partaalle. Sekin saa, että peli tuli hommattua jossain hetken mielenhäiriössä viimeisimmistä aleista. Saapa nähdä pystyykö tuollaista koskaan loppuun pelaamaan, kun on kyllä ihan ennennäkemättömän typerää tuo dialogi! Huhhuijaa, että tuollaista voidaan ihan tosissaan tehdä! Ja vieläpä Biowaren toimesta!
Bioware on Bioware enää nimensä puolesta. Kaukana on ne ajat kun tuolta firmalta hyvää tuli. Legendat jotka tuon firman pelimaailman kartalle nosti ovat poistuneet aikoja sitten.

Kaikki on nykyään muutenki tehty niin överineutraaliksi ja turvalliseksi ettei vaan mielet pahoitu. Pelkään tulevan Mass Effectin puolesta.

Ja ei, tämä kommentti ei liity kenenkään sukupuoleen, rotuun, seksuaalisuuteen, uskontoon jne. vaan siihen miten hahmot, juoni yms. kirjoitetaan.

Tommoinenkin disclaimer pitää tänne tätänykyä liittää ettei täällä mene kellään pasmat sekaisin.
 
Vähän ehkä kiertää kehää tämäkin keskustelu, mutta en kyllä kokenut että dialogi tässä pelissä oli mitenkään erityisen kankeaa tai huonoa suurimman osan ajasta. Muutamia kohtia oli siellä täällä, mutta aika harvassa olivat.

Tarina ylipäätänsä oli mielestäni todella hyvä vaikkakin Rookille olisin kaivannut hieman paremman esittelyn pelin sisällä.

Tuntuu kyllä siltä että tämä haukkumisen määrä on aika suurta juurikin ihmisiltä, jotka olivat jo etukäteen päättäneet että peli on huono. Tuleeko siitä sellainen itsensä toteuttava ennuste jos pitkään hokee että onpa huono niin sitten sen pelin vain kokee huonona oli se sitten millainen tahansa?

Kaikki on nykyään muutenki tehty niin överineutraaliksi ja turvalliseksi ettei vaan mielet pahoitu.
Tämä lause hieman huvitti kun tästä kyseisestä pelistähän on mielet pahoitettu pahasti ja internet on pullollaan keskustelua siitä kuinka kaikki, mutta varsinkin tämä, on pilalla ja paskaa.
 
Tämä lause hieman huvitti kun tästä kyseisestä pelistähän on mielet pahoitettu pahasti ja internet on pullollaan keskustelua siitä kuinka kaikki, mutta varsinkin tämä, on pilalla ja paskaa.


Tietenkin tarkoitin, että nykypeleissä tarina ja hahmot kirjoitetaan hyvin yksinkertaisesti. Tämänkin pelin kohdalla moni julkaisun aikaan peliä hehkuttanut mediakin uskaltaa nyt vasta sitä kritisoida.
 
Vähän ehkä kiertää kehää tämäkin keskustelu, mutta en kyllä kokenut että dialogi tässä pelissä oli mitenkään erityisen kankeaa tai huonoa suurimman osan ajasta. Muutamia kohtia oli siellä täällä, mutta aika harvassa olivat.

Tarina ylipäätänsä oli mielestäni todella hyvä vaikkakin Rookille olisin kaivannut hieman paremman esittelyn pelin sisällä.

Tuntuu kyllä siltä että tämä haukkumisen määrä on aika suurta juurikin ihmisiltä, jotka olivat jo etukäteen päättäneet että peli on huono. Tuleeko siitä sellainen itsensä toteuttava ennuste jos pitkään hokee että onpa huono niin sitten sen pelin vain kokee huonona oli se sitten millainen tahansa?


Tämä lause hieman huvitti kun tästä kyseisestä pelistähän on mielet pahoitettu pahasti ja internet on pullollaan keskustelua siitä kuinka kaikki, mutta varsinkin tämä, on pilalla ja paskaa.
Tuo miten surkeaa tuo dialogi on, ei liity kyllä millään lailla mihinkään mainitsemaasi. Etkö todellakaan huomaa kuinka naurettavalla tavalla tuo dialogi on rakennettu? Siis kuin puhuisivat jollekin päiväkoti-ikäiselle. Kaikki selitetään kuin vajaaälyiselle ja toistellaan samoja asioita ihan varmuuden vuoksi. Samoja nimiä hoetaan joka toisessa lauseessa ja samalla tavalla toistellaan vähän väliä jotain olennaisia asioita ihan niinkuin puhuttaisiin jollekin viisivuotiaalle tai sitten viimeisillään olevalle dementiapotilaalle. Juuri tuollaista dialogia en itse kaipaisi yhtään mihinkään. En edes pikku kakkoseen.
 
Samoja nimiä hoetaan joka toisessa lauseessa ja samalla tavalla toistellaan vähän väliä jotain olennaisia asioita ihan niinkuin puhuttaisiin jollekin viisivuotiaalle tai sitten viimeisillään olevalle dementiapotilaalle.
Tuo on tuossa videossa aika reilusti kärjistettyä ja valikoitu useita eri keskusteluja putkeen, jotta saavat sen vaikuttamaan tuolta. Yksittäiset keskustelut eivät toistele turhan usein nimiä tai asioita. Joo, kyllähän sen etuliitteen "ancient elven gods" voisi jättää pois pelin alkupuolen jälkeen, mutta se että pahiksista puhutaan niiden nimillä on aika normaalia.

Etkö todellakaan huomaa kuinka naurettavalla tavalla tuo dialogi on rakennettu? Siis kuin puhuisivat jollekin päiväkoti-ikäiselle. Kaikki selitetään kuin vajaaälyiselle ja toistellaan samoja asioita ihan varmuuden vuoksi.
Ehkä olen juuri sopivan tyhmä sitten kohdeyleisöksi, mutta en kyllä kokenut sitä näin. Useimmat keskustelut vaikuttivat enemmän tai vähemmän luonnollisilta omaan korvaan.
 
Heti alkuun totean, että en ole The Veilguardia pelannut, enkä ota kantaa pelin tarinaan tai agendaan, mutta jos The Veilguardin dialogi on edes puolet sitä, mitä olen videoista nähnyt, niin aikamoista kuraa vaikuttaisi olevan. Toki ymmärrän, että varsinkin Angry Joen videot ovat reippaasti kärjistettyjä, mutta sillä tavallahan niitä katsomiskertoja saadaan.

Verrokiksi on pakko ottaa ensimmäinen Dragon Age, jonka nappasin eilen talteen Xbox Storesta, kun sen kerran saa vain muutamalla eurolla. Onhan peli muistoissani edelleen yksi parhaimmista länkkäri-ropeista vaikka edellisestä läpipeluusta on yli 10 vuotta aikaa. Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen voin jo nyt todeta, että dialogi on valovuosia edellä The Veilguardiasta. Ja tämä siis peliltä, joka julkaistiin vuonna 2009.

On kyllä harvinaisen totta, kun puhutaan, että Biowaren ei ole enää pitkään aikaan ollut merkki laadusta. Ennen niin hyviä pelejä puskeva firma tekee nykyään parhaimillaan vaan hyvin keskinkertaista kamaa.

Ja onhan tuo The Velguardin disneymäinen (ja ilmeisesti lähes veretön?) -grafiikka myös aika luotaantyöntävää. Ensimmäisessä Dragon Agessa veret kirjaimellisesti roiskui naamalle taisteluiden aikana.

The Veilguard saa jäädä odottelmaan alelaaria, nyt takaisin vikittelemään Morrigania.
 
Viimeksi muokattu:
Ja onhan tuo Velguardin disneymäinen (ja ilmeisesti lähes veretön?) -grafiikka myös aika luotaantyöntävää. Ensimmäisessä Dragon Agessa veret kirjaimellisesti roiskui naamalle taisteluiden aikana.

Juu. Mites mulla on ihan sellainen muistikuva että silloin aikoinaan kun Origins oli tuore, niin nimenomaan naurettiin sille kuinka helvetin hölmöltä se näytti kun pienimmänkin mätön jäljiltä koko sakki oli päästä varpaisiin veren peitossa. Henk koht en siis tuon puuttumista laskisi miinukseksi Veilguardille.

Ei siinä mitään. Pelinähän Origin on täyttä rautaa. Edelleenkin. Mun mielestä niin on myös Veilguard. Makunsa kullakin.
 
Juu. Mites mulla on ihan sellainen muistikuva että silloin aikoinaan kun Origins oli tuore, niin nimenomaan naurettiin sille kuinka helvetin hölmöltä se näytti kun pienimmänkin mätön jäljiltä koko sakki oli päästä varpaisiin veren peitossa. Henk koht en siis tuon puuttumista laskisi miinukseksi Veilguardille.

Ei siinä mitään. Pelinähän Origin on täyttä rautaa. Edelleenkin. Mun mielestä niin on myös Veilguard. Makunsa kullakin.
Itsekin uskon, että pelattavuus (toki ropemaisuudesta luopuminen tulee varmaankin jossain määrin myös harmittamaan) ja pelimaailman maisemat ainakin ovat mieleeni Veilguardissa. Mutta kyllä tuo dialogi nyt vaan niin kökköä on, ja hahmotkin niin Disneymäisen muovisia, että noissa asioissa tulee kyllä takuuvarmasti olemaan minulle sulateltavaa. Varmasti ristiriitainen peli itselleni. Sitä en toki epäile, ettei pelissä hyvääkin ole. Muuten en olisi sitä ostanut - edes ale-hintaan.
 
Veilguard jäi kesken ja se harmittaa, sillä olisin halunnut pitää siitä. Varmasti annan joskus vielä mahdollisuuden, mutta se käsittämätön kädestä pitäminen oli jotain minkä yli en päässyt. Valikoista sai lopulta quest markerit kovan työn ja tuskan jälkeen, mutta silti. Joka oven edessä on joku mihin pitää 4m päästä raahata joku palikka. Keskellä tietä leijalee taika orbeja ja jos ei keskellä niin talon katolla, joka on 2m vieressä. Peli piti kyllä ihan liian hölmönä vaikken mikään järjen jättiläinen olekaan. Tuntui, että eteneminen oli jatkuvasti sitä, että mene paikkaan x, Oho, se mitä etsit oli täysin avoimella paikalla eikä logiikka mulle ainakaan auennut eli immersio oli kuin esteettömällä luontopolulla kun koskemattomaan erämaahan kaipasi. Ja esteettömät luontopolut ovat hyvä asia, eivät vain minulle.

Ehkä tuo muuttuu, mutta ensimmäiset 4t olivat täysin samalla kaavalla.

Hienoa, että peli on löytänyt ne jotka siitä tykkäävät. Onhan tuo upean näköinen ja varmasti hyvää viihdettä vaikkei visuaalinen tyyli tai hahmot oikein innostaneetkaan. Modeilla onneksi sai ne kaikki jatkuvat karkkiefektit ja glown pois.
 
Jokainen tietysti tavallaan, mutta onhan se vähän hassua arvostella ja arvioida noin 100 tunnin roolipeli 4 tunnin perusteella. Ei siinä toki mitään, jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, mutta kuitenkin.

Omalla kohdalla peli avautui kunnolla tutkittavaksi vasta noin 10 tunnin jälkeen. Alussahan tehdään se joku viitisen tarinatehtävää hyvin putkimaisesti, jonka jälkeen eri alueita avautuu tutkittavaksi ja sivutehtäviä tehtäväksi. Ensimmäisen aktin aikana ei vielä saa edes kaikkia kumppaneita avattua itselle ja niin edelleen. Osaan isommista alueistakin pääsee ensimmäistä kertaa seikkailemaan vasta toisessa aktissa.

Kukin pelaa, kuten pelaa. Tai on pelaamatta. Kunhan tässä vaan totean, että ensimmäisen 4 tunnin aikana pelistä ei ole paljoa vielä nähnyt, eikä kokenut.
 
Jokainen tietysti tavallaan, mutta onhan se vähän hassua arvostella ja arvioida noin 100 tunnin roolipeli 4 tunnin perusteella. Ei siinä toki mitään, jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta, mutta kuitenkin.

Omalla kohdalla peli avautui kunnolla tutkittavaksi vasta noin 10 tunnin jälkeen. Alussahan tehdään se joku viitisen tarinatehtävää hyvin putkimaisesti, jonka jälkeen eri alueita avautuu tutkittavaksi ja sivutehtäviä tehtäväksi. Ensimmäisen aktin aikana ei vielä saa edes kaikkia kumppaneita avattua itselle ja niin edelleen. Osaan isommista alueistakin pääsee ensimmäistä kertaa seikkailemaan vasta toisessa aktissa.

Kukin pelaa, kuten pelaa. Tai on pelaamatta. Kunhan tässä vaan totean, että ensimmäisen 4 tunnin aikana pelistä ei ole paljoa vielä nähnyt, eikä kokenut.
Juuri näin. mainitsemiesi syiden perusteella aion antaa mahdollisuuden tulevaisuudessa, koska haluaisin heittäytyä hyvään tarinaan ja maailmaan. On se toisaalta kurjaa jos pelin avautumiseen ja muuttumiseen kestää 10tuntia. Huonoa pelisuunnittelua sikäli.
 
Aiemmin katsoin Dunkeyn videon pelistä ja nyt tuon Viha-Jorman, ja täytyy sanoa että vaikka nuo on nimenomaan tarkoituksella poimittuja pätkiä toistoa alleviivaamaan, niin kyllähän tuo pelin kirjoitus aika paskalta minustakin alkaa vaikuttaa. En toki tuomitse täysin tässä kohtaa, varsinkin kun tietää miten noita Youtube-videoita kannattaa tehdä: vihaa ja kärjistystä täyteen, niin klikit on taattu.

Vähän nyt kuitenkin tuntuu että ei tuo ihan tyhjästä tule. Siinä on sitten ihan sama mitä se aihe koskee, oli se sitten sukupuolet, identiteetit tai muinaiset haltiajumalat. Paska kirjoittaminen tai toteutus on paskaa aiheesta riippumatta.

Sitten kun aiemmatkaan pelit ei itselle kolahtaneet, niin taitaa jäädä tämä peli itsellä ostamatta. Tuntuu vähän että olisi sama aloittaa joku Assassin's Creed Valhalla, jolla saa varmasti ihan yhtä perustyydyttävää pelaamista ihan yhtä yhdentekevällä juonella. Tai no, enhän minä tiedä onko kummankaan näiden juonet yhdentekeviä mutta AC-peleissä ne on aina olleet itselle sellaista, joten en tiedä miksi Valhalla olisi muuta, ja Veilguard taas todella vaikuttaa että se on melko erikoisella tavalla toteutettu.

Toisaalta nämä on aina aika subjektiivisia. Itse olen aika tottunut siihen että näyttely, dialogi ja juoni on täysin yhdentekevää, sillä alunperin pelit oli pelaamista varten eikä mitään tarinoita. Kentät saattoi edustaa jotain samaa paikkaa ja siinä oli se punainen lanka, jos sitä oli. Aika hyvin siis pystyy antamaan anteeksi tuollaisen jos pelaaminen itsessään viihdyttää. En vain tiedä onko Veilguard tai Dragon Age itselle sitä pelaamista, joka innostaa. Tykkäsin toki Mass Effecteissä ihan jo taistelustakin ja aika paljonhan tuo siltä vaikuttaa. Tosin en taas tykkää siitä että on järkyttävä kykypuu, jonka parissa menee aikaa enemmän kuin soulsien hahmonluonnissa.

Niin, en tiedä mitä tämä tähän keskusteluun tuo. Ehkä oli vain tarkoitus sanoa että tässä kohtaa vaikuttaa että ongelma ei ole woke tai sen vastustajat, vaan se että ylipäänsä dialogit/tarina/hahmot on suunniteltu huonosti.
 
Ylös Bottom