Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Triangle Strategy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Remeded
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites lunastiko odotuksia muilla?

Peli käynnistyi aika hitaasti mutta alkaa hiljalleen päästä käyntiin. Joku 7h takana ja tyyliin kolme taistelua, eli välillä tuntuu kuin pelaaminen olisi enemmän kirjan lukemista. Toisaalta juoni on ollut suht kiinnostava ja siinä on pysynyt toistaiseksi vielä hyvin kärryillä ja dialogia on jaksanut kahlata.

Ehtiipähän aina välillä juoda vaikka pannullisen kahvia pelaamisen yhteydessä odotellessa, että hahmoa pääsee edes liikuttamaan.

Mites lunastiko odotuksia muilla?

Peli käynnistyi aika hitaasti mutta alkaa hiljalleen päästä käyntiin. Joku 7h takana ja tyyliin kolme taistelua, eli välillä tuntuu kuin pelaaminen olisi enemmän kirjan lukemista. Toisaalta juoni on ollut suht kiinnostava ja siinä on pysynyt toistaiseksi vielä hyvin kärryillä ja dialogia on jaksanut kahlata.

Ehtiipähän aina välillä juoda vaikka pannullisen kahvia pelaamisen yhteydessä odotellessa, että hahmoa pääsee edes liikuttamaan.

Itsellä lunasti odotukset kyllä täysin. Nyt olen n. 17 tuntia pelannut ja on aivan käsittämättömän hyvä peli. Aluksi pelkäsin valintojen olevan aika mitättömiä sillä alkupään ensimmäinen valinta oli vain yhden chapterin ajan ja sen jälkeen tarina yhtyi taas, mutta chapter 7:ssa tulee valinta joka näyttäisi jakavan tarinan aika pitkälle ajalle. Ainakin useampi tunti jo mennyt eikä tarina ole vielä palannut samaan polkuun ja uusia valintoja on tullut.

Se mikä itseäni on vähän harmittanut on ei-tarina-kriittiset hahmot. Niitä saa tiimiinsä aina silloin tällöin ja heillä on todella omaperäisiä kykyjä, mutta niitä ei oikein tarvitse mihinkään niin olen aika pitkälti alkuperäisellä porukalla pelannut koko ajan. Olen kuitenkin kaikki pitänyt samalla levelillä ihan varmuuden vuoksi mock battlejen avulla jos jossain kohtaa tuleekin tarvetta jollekin tietylle kyvylle.

Pelin hitaus ja tekstipitoisuus on myös tuonut sen että tätä ei kannata todellakaan pelata väsyneenä, pari kertaa silmät lupsahdelleet aika reippaasti ja tekstiä tulee vain klikkailtua eteenpäin vaikka ei mitään sisäistä.

Itsellä lunasti odotukset kyllä täysin. Nyt olen n. 17 tuntia pelannut ja on aivan käsittämättömän hyvä peli. Aluksi pelkäsin valintojen olevan aika mitättömiä sillä alkupään ensimmäinen valinta oli vain yhden chapterin ajan ja sen jälkeen tarina yhtyi taas, mutta chapter 7:ssa tulee valinta joka näyttäisi jakavan tarinan aika pitkälle ajalle. Ainakin useampi tunti jo mennyt eikä tarina ole vielä palannut samaan polkuun ja uusia valintoja on tullut.

Se mikä itseäni on vähän harmittanut on ei-tarina-kriittiset hahmot. Niitä saa tiimiinsä aina silloin tällöin ja heillä on todella omaperäisiä kykyjä, mutta niitä ei oikein tarvitse mihinkään niin olen aika pitkälti alkuperäisellä porukalla pelannut koko ajan. Olen kuitenkin kaikki pitänyt samalla levelillä ihan varmuuden vuoksi mock battlejen avulla jos jossain kohtaa tuleekin tarvetta jollekin tietylle kyvylle.

Pelin hitaus ja tekstipitoisuus on myös tuonut sen että tätä ei kannata todellakaan pelata väsyneenä, pari kertaa silmät lupsahdelleet aika reippaasti ja tekstiä tulee vain klikkailtua eteenpäin vaikka ei mitään sisäistä.
Todellakin sama haaste ollut välillä Töiden jälkeen alkanut väsyneenä pelaamaan hetken niin alkaa helposti luppaisemaan. Tietyillä hahmoilla dialogi tuppaa olemaan myös hieman monotonisen kuuloista.

Olen kyllä pelannut useammat tämän tyyppiset pelit aikoinaan (FF tactics & Tactics Advance, Tactics Ogre), joten ei sinällään tarinavetoisuus ja sen kompleksisuus tullut yllätyksenä. Taistelut ovat juuri sellaista hyvää nostalgiaa, mistä pidän todella paljon. Ainoa huoli on tässä vaiheessa ehkä vaikeustason suhteen, sillä taistelut ovat olleet verrattain helppoja. Olen tottunut ja odotan Square Enixin strategioilta sellaista jäätävää haastetta ja permadeathia jne. Toivottavasti haastetta on vielä tulossa!

Toki tässä samaan aikaan Elden Ring on melko aluillaan ja haastetta siinä riittää pitkästä aikaa enemmän kuin tarpeeksi.

Gameplaysta tulee vahvasti mieleen kun pelais shakkia (mitä en osaa) mutta varmaa sama idea et pitää miettiä tarkkaan sijainnit ja siirrot tai käy huonosti ja se on meinaan hemmetin hauskaa/koukuttavaa. Eihän tää siis mikään action räiskinä oo ja senhän kaikki tietää, mut just matsi tai pari tarinalla ja kauniilla 2DHD raffoilla varustettu. Vähälle vaa jäännyt koska Elden Ring mutta todella paljon tykkään , kirjan lukeminen oli myös mainio vertaus ja sekin on hyvä asia.

Tosi hyviä arvosteluja saannut myös tämän tyyppiseks peliks, pisteet taitaa olla samat kun Octopath Traveleris, en tiedä onko vaa saavuttanut sitä "kultti" mainetta mitä octopath joka oli kai ensimmäinen joka esitti kyseisen graafisen tyylin. Ohan nämä eri pelejä, toinen enemmän seikkailua kun tämä nimensä mukaisesti strategia peli. Pientä seikkailuahan tässäkin onneksi on eikä vaan suoraan taistelusta toiseen, meinaan iskis ähky. Hyvä peli on :)

Tuli tämänkin demoa kokeiltua ja voi pojat että vakuutti. Tarina pelien ystävänä tämä ei jätä kylmäksi vaan puhetta ja tapahtumia riittää, upea graafinen tyyli ja korvia hivelevä soundtrack ja hyvä enkku ääninäyttely kyllä teki keskusteluista mielekästä seurattavaa.

En ihan hirveästi ole tällaisia pelejä pelannut, jotain disgaea joskus kokeilin, tässä vaan tuntuu hahmot, maailma ja teema iskevän kovaa. Ehdottomasti ostoon kun on pelaamattomien pelien kirjasto vähän lyhyempi.

Tuli tämänkin demoa kokeiltua ja voi pojat että vakuutti. Tarina pelien ystävänä tämä ei jätä kylmäksi vaan puhetta ja tapahtumia riittää, upea graafinen tyyli ja korvia hivelevä soundtrack ja hyvä enkku ääninäyttely kyllä teki keskusteluista mielekästä seurattavaa.

En ihan hirveästi ole tällaisia pelejä pelannut, jotain disgaea joskus kokeilin, tässä vaan tuntuu hahmot, maailma ja teema iskevän kovaa. Ehdottomasti ostoon kun on pelaamattomien pelien kirjasto vähän lyhyempi.
Hieno kuulla. Itse laitoin tämän VPD:ltä tilaukseen, kun kerran tarjosivat väkisin 5€:n alennuskoodia.:D

Miten peli pärjää digital foundryn käsittelyssä.

EDIT: Hyvin pärjäsi teknisesti ja kehui myös pelin tarinaa ja dialogia jotka kyllä vakuuttivat itsenikin. Vanhan koulukunnan SRPG pelaajat ovat kuin kotonaan.

Viimeksi muokattu:
Täällä on muutama chapter tahkottuna ja on kyllä maistunut. Tarinalle iso plussa, sillä se on jaksanut kiinnostaa hitaasta alusta huolimatta. Vaikeustaso tuntuu myös olevan hyvin balanssissa, sillä normaalilla riittää haastetta mutta ei mene hermot, ja hardilla lähtee tukka päästä niinkuin pitääkin.

Suorastaan kutkuttaa tietää mitä tapahtuisi eri valinnoissa pelissä. Uudelleenpeluuarvoa siis on.

Ääninäyttely on hyvää, joskin olisin suosinut japani-raitaa, mutta koska dialogia on niin paljon niin koin enkun helpommin seurattavaksi.

Ensimmäiset 10h tullut pelattua ja vähän hitaasta startista huolimatta imua on löytynyt alusta saakka. Taistelu toimii erinomaisesti, juonessa riittää seurattavaa sekä vaihtoehtoisia valintoja ja taiteelliset valinnat maistuvat oikein hyvin. Triangle Strategy oli itselleni yksi vuoden odotetuimmista peleistä ja toistaiseksi on kyllä lunastanut odotuksia. Toivottavasti seuraavatkin 20-30h pitävät samaa laatua yllä.

Oli jäänyt roikkumaan viimeiset taistelut, jotka juuri menivät läpi ja näin lopputekstit rullailevat hienon matkan päätteeksi. Vähän vajaa 42 tuntia meni ensimmäisessä läpipeluussa ja tässä ajassa tuli koettua kaikki mahdollinen sivujuonista hahmojen omiin tarinoihin sekä otettua kaikki mental mock battlet mitä tarjolla oli, joten mitään läpijuoksua ei tullut harrastettua. Tarinan haarautuvien juonikuvioiden ansiosta kaikkea ei voi kuitenkaan yhdellä kertaa kokea, joten uudelleenpeluuarvoa löytyy.

Triangle Strategyssa on tosiaan yllättävän paljon syvyyttä valintojen kanssa, jotka vaikuttavat pääjuoneen ilmeisen isosti. Vastaan tulee useampia haarautuvia juonia, joihin pelaaja voi itse vaikuttaa. Hahmot kerääntyvät isoimmista aihioista äänestämään ja pelaaja pääsee erinäisten keskusteluiden kautta ohjaamaan äänestystulosta. Tämä oli ainakin allekirjoittaneelle oikein mukavaa vaihtelua taisteluiden väliin ja noin muutenkin tarina pelissä oli varsinkin genreensä nähden vahvaa A-luokkaa. Kieroilua ja yllätyksiä riittää loppuun saakka.

Taistelusysteemi ja mekaniikat on todella tuttua genren ystäville, mitään suuria yllätyksiä ei tarjoilla, mutta miksipä sitä toimivaa muuttamaan. Triangle Strategy on todella hyvässä tasapainossa pelattavuuden osalta. Tappiot menee jokainen kerta pelaajan itsensä piikkiin ja myös normaalilla tasolla pääsee hyvin taktisen tekemisen makuun, vaikka mikään erityisen vaikea peli ei olekaan. Missään vaiheessa ei pelissä ole pakko grindata sen suuremmin kuin suorittamalla myös näitä harjoitusotteluita (mental mock battle), eikä kyllästyminen pääse iskemään.

Hahmoja ja erilaisia erikoiskykyjä riittää valikoimassa todella mukava määrä, mikä mahdollistaa monenlaiset tyylit lähestyä taisteluita. Hahmot ovat keskenään hyvin erilaisia ja uudet hahmot tuovat aina jotain uutta mukanaan. Resursseja kaikkien hahmojen ja aseiden tappiin asti kehittämiseen ei ainakaan ensimmäisellä läpipeluulla riitä, joten vähän pitää myös tästä syystä miettiä mihin keskittyy. Ja tasapaino on luonnollisesti olennaista taistelukentällä, kuten kuuluukin olla. Itselle syntyi selkeä 5-6 erilaisen hahmon selkäranka, joka löytyi lähes jokaisesta ottelussa avauksesta ja näiden ympärille sitten lisäsin tilanteeseen sopivia palasia.

Kaikki vaan toimii Triangle Strategyssä, joten jos taktiset roolipelit tähän klassiseen tyyliin (graafista ilmettä myöten) maistuu, niin tätä ei kannata jättää väliin. Itselleni tässä oli yksi vuoden odotetuimmista peleistä, enkä joutunut pettymään. Tässä on hyvin todennäköisesti henkilökohtainen Vuoden Peli.

Nostetaan ketjua, tämä aikoinaan jäi kesken syystä tai toisesta kun oli varmaa kaikkea muuta pelattavaa siihen aikaan, ei sen takia että peli olis huono. Näin joulun alla halusin jotain mitä voi pelata viltin alla suklaarasia vieressä. Alotin pelin alusta kun oli jo lähes 2 vuotta aikaa. Peli alkaa toooooodella hiiiiitaaasti, enkä tiie onko se välttämättä huono asia. Hahmoja esitetään yks toisensa jälkeen ja tarinaa ja dialogia senkin edestä, tämä peli vaatii ihan tietyn mielentilan, actionia saa odottaa.

Mutta nyt kun on fiilis kohillaan ite vaan tykkään että hahmot esitetään rauhassa, miksi tätä sotaa käydään, kuka ja ketkä on mitäkin, tutoriaalia lykätään väsymykseen asti. Mutta sit kun tää lähtee nii sit lähtee ja kovaa! Tarinaa haluaa oikeesti seurata ja kuten jo mainittu muistuttaa hyvin paljon kuulemma games of thronesia mitä en itse vielä ole nähnyt, pelaaminen on hieman kun shakkia pelais, pitää miettiä siirrot ja tarinaa on kun lukisi jotain hyvää kirjaa tai kattois jotain hyvää sarjaa erona että itse osallistut. Graafinen ilme oli alunperin syy miksi kiinnitin tähän huomiota, octopath traveler tyylillä 2DHD grafiikat ovat ilo silmälle.

Peli kun lähtee alkaa paljastumaan kuoren alta paljon muutakin kuin tunti tolkulla dialogia ja tutoriaalia. Tämä on myös mun ihan ensimmäinen tactical rpg (mikä virallinen nimi onkaan) mutta olen jo nyt ihastunut taas uuteen genreen. Loistava peli, mutta mitään god of war tapaista actionia turhaa tästä odottaa, mutta jos fiilis kohillaan on luvassa draamaa ja pitkiä eeppisiä taisteluja.

En ois kyl arvannut että tämä tarina tässä on näin hyvä, selkäänpuukotuksia, käänteitä, pettämistä, oikee kunnon draamaa, kaikki haluaa ajaa vain omia etujaan ja siinä yrität sitten pysyä mukana. Valintoja ja äänestämistä joka vie tarinan eri polulle riippuen miten äänestit, pelaaminen myös äärimmäisen hauskaa, taistelutkin alkanut jotenkin sujumaan alun jälkeen mutta siitä huolimatta ne kestää aivan törkeen kauan, ei illan aikana ole pystynyt vetää kun ehkä korkeintaan 2 matsia kun yhteen matsiin voi mennä helposti tunti jos toinenkin. Hahmojen kehitys myös vaikuttaa melko laajalta, jospa sen myötä taistelutkin nopeutuis, mut en usko. Eiköhän siel sit ne taistelutkin ala olemaan aina vaan isompia. Mutta kyllä tämä nyt on maistunut enemmän mitä alunperin oletin.

Pisteet ketjun ylösnostamisesta @Remeded

Olin jo ehtinyt autuaasti unohtaa koko pelin, mutta nyt kun ketju komeili etusivulla, löysi tämä Steamistä ostoskorini hetkessä. -60% hintalapun avittamana.
Saman tein juuri samasta syystä itsekin. Olin jo unohtanut koko pelin, kun olin ajatellut, etten tätä Switchille osta, kun ei sitten ole trophyja tai achievementteja, ja kuitenkin tulee varmaan joskus muille konsoleille. PC:llä en pelaa enää lainkaan, mutta kun tuo Steam Deck on löytynyt taloudesta jo reilun vuoden, niin hyvä sillekin on saada uutta pelattavaa. Ja nimenomaan sellaista, joka on täysin Steam Deck yhteensopivaa pelattavaa. Ja tätä kautta pelissä on myös saavutukset. Ei maailman tärkein asia, mutta aina valitsen silti pelin mieluummin saavutuksilla, kuin ilman niitä, jos se vain on mahdollista. Kiitos tosiaan ketjun ylös nostamisesta @Remeded !

Saman tein juuri samasta syystä itsekin. Olin jo unohtanut koko pelin, kun olin ajatellut, etten tätä Switchille osta, kun ei sitten ole trophyja tai achievementteja, ja kuitenkin tulee varmaan joskus muille konsoleille. PC:llä en pelaa enää lainkaan, mutta kun tuo Steam Deck on löytynyt taloudesta jo reilun vuoden, niin hyvä sillekin on saada uutta pelattavaa. Ja nimenomaan sellaista, joka on täysin Steam Deck yhteensopivaa pelattavaa. Ja tätä kautta pelissä on myös saavutukset. Ei maailman tärkein asia, mutta aina valitsen silti pelin mieluummin saavutuksilla, kuin ilman niitä, jos se vain on mahdollista. Kiitos tosiaan ketjun ylös nostamisesta @Remeded !

Hyvä kun löytyy steamdeck, nimittäin tämä peli on täydellinen handheld peli mun mielestä. Ihan jo sen takia kun tekstiä ja tarinaa on niin paljon että ittelläni ainakin puutuis perse jos pitäs sohval saatikka tietokoneen ruudulta istualteen pelata. Ehottomasti tarvii sen että löhöö sängys tai sohval lepposasti, alunperin lähin tätä pelaa (uudelleen alusta) ku kaipasin jotain hyvää peliä joulun alla suklaarasia vieressä, tämä oli siihen täydellinen ja nyt onkin sitten ihan koukussa.

Nyt kun peliä jo hieman enemmän takan uskaltaa jo kertoa enemmän, en ois alun perin uskonut että tähän näin koukkuun jäisi. Kunhan pääsee unettavan hitaasta alusta eteenpäin aukee peli kunnolla, eniten yllätti kyllä miten tarinaan jää koukkuun, lyhyesti siitä että pelin nimensä mukaisesti "triangle strategy" eli kolme kuningaskuntaa (mitä ne virallisesti onkaan) ovat olleet pitkään sovussa, mutta sitten alkaa selkäänpuukotukset, pettämiset, ahneus, ja sotahan siitä taas syntyy, kehen voi luottaa, kenellä on oma lehmä ojassa, vaikeita päätöksiä ja äänestämällä tarina lähtee sen mukaiselle polulle.

Eilenkin lopetin pelin ja rupesin kattoo jotain ohjelmaa netfliksistä, takaraivossa kummitteli kuitenkin että mitäköhän siinä nyt sit käy kun oli oikeudenkäynti/kuulustelu tulossa, pakkohan sitä oli taas jatkaa. Tarina on yllättävän synkkä ja brutaali, äkkiseltään katsottuna peli näyttää lepposalta pikseli lasten peliltä mitä se ei todellakaan ole.

Hahmot ovat äärimmäisen hyvin kirjoitettuja ja heidän juttuja kuuntelee ja hahmoista välittää että miten heidän käy. Taistelut voi loppua hyvin brutaalisti ja nopeasti mikäli et mieti tarkkaan sijainteja, voi käydä niinkin että olet ylivoimaisesti häviämässä ja partystä tippuu porukkaa ku kärpäsiä, siinä kun rauhoittuu ja miettii, tekee järkeviä siirtoja voi kääntyä taistelu vielä voitoksi, eilenkin oli 3 vs 6 ja yllättäen taistelu kääntyikin voitoksi.

Sit taas kuunellaan tarinaa ja välissä pieniä "freeroam" tutkimista josta löytää aarteita ja kysytään ihmisiltä asioita josta saa lisäinfoa joka helpottaa päätösten tekoa jne.

Tämä on mun ensimmäinen tactical rpg ja pakko myöntää että alkuun oli pihalla kun lumiukko eikä mitää hajua miten tämmöstä pelataan. Ei se kauheesti loppujen lopuksi erotu turned based rpgeestä.

Miinuksia jos pakko antaa niin monista rpg peleistä tuttu jokseenkin ärsyttävä ominaisuus että ne jotka ei ole sun partyssä taistelemassa eivät saa expaa, eli pakko käyttää hahmoja taistelussa jos haluaa että pysyvät mukana.

Tämä kyllä vaatii ehottomasti ainakin alkuun sen tietyn fiiliksen aloittaa, pitää olla malttia ennen kun peli ns. alkaa kunnolla ja vaikka alkaakin tekstiä ja tarinaa on tosi paljon ettei ole mitään spiderman actionia luvassa. Mutta jos niistä pääsee yli ja jos on tactical rpg ystävä niin heille varsinkin pakko ostos, jos on ihan uusi genrelle voisi varovasti suositella.

Ylös Bottom