Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun ketjussa on myynneistä puhuttu, niin EA on vihdoin julkaissut virallista asiaan liittyvää.




Eli uutta Dragon Agea pelasi (huom. ei suoraan myyntiluku, koska EA Play on mukana tässä) 1,5 miljoonaa pelaajaa, joka on puolet vähemmän EA:n odotuksiin nähden.

Näin isolle julkaisulle 1,5 miljoonaa pelaajaa kuulostaa aika vähälle. Itseasiassa minusta jopa nuo 3 miljoonan odotukset kuulostaa aika maltillisilta, kun kyseessä on niin iso IP kuin Dragon Age. Näillä myynneillä ei varmaan tarvitse ihan heti uutta Dragon Agea odotella.
Onpas harmi, että jäi noin vähäiseksi, vaikka sarjan myynnit on aina olleet ihan miten sattuu. Eka Dragon Age myi 3 miljoonaa kappaletta, toka 2 miljoonaa ja Inquisition hurjat 12 miljoonaa. Eli periaatteessa mentiin takaisin sinne alkulähteille, mutta eihän tuollainen kelpaa jos kerran on jo päästy huomattavasti korkeampiin lukemiin. Ehkä EA:n ei olisi kannattanut odottaa yli 10 vuotta tehdä jatkoa pelille.
 
Onpas harmi, että jäi noin vähäiseksi, vaikka sarjan myynnit on aina olleet ihan miten sattuu. Eka Dragon Age myi 3 miljoonaa kappaletta, toka 2 miljoonaa ja Inquisition hurjat 12 miljoonaa. Eli periaatteessa mentiin takaisin sinne alkulähteille, mutta eihän tuollainen kelpaa jos kerran on jo päästy huomattavasti korkeampiin lukemiin. Ehkä EA:n ei olisi kannattanut odottaa yli 10 vuotta tehdä jatkoa pelille.
Ensimmäinen ja toinen tuskin myöskään maksoivat tehdä yhtä paljon kuin Inquisition tai Veilguard, joten niiden alhaisemmat myynnit eivät varmaan ole olleet ainakaan taloudellisesti niin paha asia. Tässä tietysti ehkä Inquisitionin myynnit johtivat harhaan siitä millainen suosio Dragon Agella nyt ylipäätään on. Ehkä. Tosin jos EA:n odotukset uudelle pelille olivat vain 3 miljoonaa pelaajaa, niin siellä ollaan oltu jopa paremmin kartalla pelin mahdollisen suosion suhteen kuin mitä voisi olettaa.
 
Ensimmäinen ja toinen tuskin myöskään maksoivat tehdä yhtä paljon kuin Inquisition tai Veilguard, joten niiden alhaisemmat myynnit eivät varmaan ole olleet ainakaan taloudellisesti niin paha asia. Tässä tietysti ehkä Inquisitionin myynnit johtivat harhaan siitä millainen suosio Dragon Agella nyt ylipäätään on. Ehkä. Tosin jos EA:n odotukset uudelle pelille olivat vain 3 miljoonaa pelaajaa, niin siellä ollaan oltu jopa paremmin kartalla pelin mahdollisen suosion suhteen kuin mitä voisi olettaa.
Ihan totta kummankin suhteen. En vieläkään käsitä, mitä siellä on mietitty kun ollaan kuviteltu että tästä sarjasta piti ensin vääntää vuosien ajan live service palvelua ja sitten todeta ettei se fanikunta ehkä sittenkään ole siellä. Kuitenkaan ei tule johtoportaalle kenkää. On suoranainen ihme, että pelin ohjaaja ja tekijätiimi sai vikasta osasta näinkin hyvän kaiken sekoilun keskellä.
 
Vaikka aika hyvä peli oli mun mielestä, niin alhaiset myyntiluvut eivät ihmetytä. Taidettu niin paljon pelisarjaa muuttaa, ettei ole ihmekään ettei myy. Ite oon vain Inquisitionia ja tätä pelannu, niin kyllä se edellinen vaan parempi oli. Ehkä vähän turhan tiivis maailma, hahmoista tehty sellaisia ettei ketään vaan loukattaisi, ja oli jokseenkin lapsellinen. Edelliset oli vissiin raaempia ja verta lensi kunnolla, niin en ihmettele myyntilukuja. Wokea en taas pelissä huomannut, oon vissiin niin tyhmä etten sellasta nähny. :) Mitä sillä ikinä tarkotetaankaan, osa ainakin tarkoittaa asioita mistä ei pidä. Elikkäs mun mielestä kaikki anime on wokee, koska en vaan tykkää siitä, heh! :D
 
Viimein pelasin loppuun. Originsista eli vuodesta 2009 lähtien olen pitänyt sarjasta, ja mielestäni maailma ja tarinan isot tapahtumat eivät merkittävästi poikenneet aiemmasta, vaan meno oli hyvin samanlaista kuin aiemmin.

Vaan isona puutteena ja pettymyksenä pelaaja ei voi enää sanoa kellekään companionille ikävästi tai olla edes eri mieltä asioista. Pelin "approves/disapproves"-järjestelmä on käytännössä aivan hyödytön, kun on äärimmäisen harvinaista, että voi tehdä valinnan, josta joku on eri mieltä.

Kaikki on pakotettu kaikkien kavereiksi, mikä tappaa immersiota ja vie valtavasti tehoa ja painoarvoa pois päähahmon ja muiden hahmojen välisistä suhteista.

Valintapeleistä aina vitsaillaan siitä, miten lopulta päädytään keskusteluissa samaan lopputulokseen valinnoista riippumatta, mutta Veilguard kyllä lyö ennätyksen dialogivaihtoehtojen turhuudessa. Lähes aina pelaajalla on valittavinaan kolme juuri ja juuri toisistaan eroavaa sävyä, joilla sanoa: "Olen samaa mieltä." Paljon on tullut valintapelejä vuosien varrella pelattua ja en muista, missä pelissä olisi yhtä kuohitut vaihtoehdot.
 
Nyt se EA mylläys alkaa mistä huhuttiin, ilmeisesti koko kirjoittajatiimi sai lähteä. Ei ole koskaan kivaa ilkkua muiden töiden menetystä, toivottavasti löytävät hyvät uudet projektit.

 
EA CEO on sitä mieltä että peli epäonnistui koska siinä ei ollut live service elementtejä. Jos siellä näin ajatellaan niin voidaan olla aika varmoja että seuraava ME niitä tulee sisältämään ja epäonnistumaan vielä pahemmin.

Nuo pelidirikat ovat kyllä välillä niin pahasti kuutamolla, että oikein hirvittää. Toki näin se on missä tahansa johtamisessa, jos johtajan tuntuma todellisuuteen on väärä tai vääristynyt. Suomen hallituskin tekee pääosin ratkaisuja, joilla Suomeen aiheutuu entistä syvempi negatiivisuuden kierre, joka lamaannuttaa eri toimialoja. Se velkaraha ei olisi valtiontaloudessa ongelma, vaan ongelma on se, että yhteiskunnassa olevat rahat menevät liikaa sellaisten tahojen taskuun, jotka eivät tee yhteiskunnan kannalta elvyttäviä toimia paskaakaan, vaan ainoastaan se oma etu kiinnostaa. Mutta ei tästä sen enempää kuin, totean vain, että tietämätön mutta äärimmäisen voimakastahtoinen ja itseriittoinen johtaja saa paljon vahinkoa aikaan missä tahansa. Vaikkapa USA:n presidenttinä…
 
Niin noi pomot vaan kattoo että tuliko rahaa tarpeeksi -> ei -> epäonnistuminen -> studio kiinni ja devaajille potkut. Mikromaksuilla ois tullut rahaa sisään ehkä jopa niinkin paljon että taloudelliset tavoitteet ois täyttyneet.
 
Voi luoja paratkoon miten sekaisin johtoporras voi olla. Noh, EA:n tapauksessa ei hirveästi yllätä mutta surullista tulevaisuuden kannalta. Live service pelleily megatrendi sais jo loppua niin nämä isot firmat alkaisi käyttämään resurssejaan järkevämmin. Tai miten olis että jos rahasta on kyse niin ei käytettäisi siihen kehitykseen niin hemmetisti rahaa? AAA pelien aikakausi hiipuu.
 
Viimeinen Biowaren peli, joka on tietääkseni tuottanut voittoa on tullut 2014, joten sinällään ovat olleet yllättävänkin kärsivällisiä. EA on ymmärtääkseni antanut tähän asti aika lailla vapaat kädet Biowarelle.
Pökäleet (Andromeda & Anthem) on syntynyt ihan Biowaren touhuilujen tuotoksina. Veilguardin kohdalla Bioware ei ns. osannut lukea huonetta ja teki pelin joka vetosi osaan porukasta ja osaan taas ei sit yhtään.
 
Ylös Bottom