Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muutoksia Sonyllä ja Hermen Hulst alennettu CEO roolistaan.

A dramatic restructuring at Sony Interactive Entertainment (SIE) has seen the company abandon its short-lived dual CEO structure, removing Hermen Hulst from his co-CEO position and leaving Hideaki Nishino as the sole leader of PlayStation.

 

Torille koko väki, sillä KonsoliFIN on nyt OpenCriticissä!
Jo oli aikakin! Tuleeko arvostelut englanniksi tämän myötä vai vaan sieltä luettavissa Suomen kielellä?

Aika paljon Opencriticiä lukevana täytyy sanoa että tarkasti valikoitu ei aina tarkoita laatua, mutta Konsolifin arvostelut on olleet laadukasta ja viihdyttävää luettavaa aina, joten
kiva nähdä jatkossa kotimaista arvosanaakin tuolla joukossa.

Hyvä merkkietappi, congrats!
 
Jo oli aikakin! Tuleeko arvostelut englanniksi tämän myötä vai vaan sieltä luettavissa Suomen kielellä?

Aika paljon Opencriticiä lukevana täytyy sanoa että tarkasti valikoitu ei aina tarkoita laatua, mutta Konsolifin arvostelut on olleet laadukasta ja viihdyttävää luettavaa aina, joten
kiva nähdä jatkossa kotimaista arvosanaakin tuolla joukossa.

Hyvä merkkietappi, congrats!
Arvostelut jatkavat ihan kuten ennenkin, mutta Openin listauksessa niistä tehdään tiivistelmä englanniksi kansainvälistä yleisöä varten.

Koko toimitus kiittää! Tätä on pitkään yritetty saada kasaan. Nyt voidaan iloisin mielin jatkaa tulevaan vuoteen.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Bobby Kotick (yksi surkeimmista CEO:sta koskaan) sanoo että EA:n entinen CEO on kaikkien aikojen huonoin videopeli puolella.

Pelaajat on siinä mielessä oikeasti vähän tyhmää porukkaa, että ne jostain syystä ei ymmärrä miten yritykset pyörii tai sitten jostain syystä kuvittelevat ettei peliyritykset ole pohjimmiltaan samoja yrityksiä kun kaikki muutkin. Yrityksen perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille tai muuten yritykseen sijoittaneille. Se fakta ei tuu koskaan muuttumaan.

Eikä myöskään sekään että yrityksen CEO:n tehtävä on käytännössä tiivistettävissä siihen että se varmistaa että yläoleva fakta toteutuu. Millään muulla ei oikeastaan juurikaan isommassa kuvassa oo väliä, kunhan sinne viivan alle jäävä luku alkaa plussalla ja sen perässä ois sit mielellään mahdollisimman monta numeroa. Jos näin ei ole, niin kyllä siihen tilalle etitään joku heppu joka hommat järjestää niin että siinä on se plussa. Jos tää ei oo mahdollista, niin yrityksen olemassaololle ei oo mitään syytä.

Pointtina ehkä se et jengi ihmettelee ja kauhistelee paljon erilaisia päätöksiä mitä pelifirmoissa tehdään. Ei niitä oikeasti kiinnosta vittuakaan mitä just sä oot mistäkin asiasta mieltä. Niitä kiinnostaa se iso kuva, toki tää on aika usein kytköksissä siihen et jos tehdään jotain tosi typerää niin se näkyy siinä että vuosituloksessa ehkä ei ookkaan plussaa. Mut se et jossain internetin nurkassa olevalla foorumilla tai redditissä tai missä tahansa kaulaparrat porukalla vihaa codia ja mikromaksuja ja päivittäin heittelee tikkaa printatulle kuvalle Kotickin naamasta, niin se ei kyllä oikeastaan vaikuta mihinkään. Ne jotka sitä codia pelaa ei todennäkösesti kiinnostu samoista asioista tai edes oo kauhean perillä, ja niiltä se raha saadaan. Ei ne vänkää internetissä videopeleistä pahemmin. Peruspelaaja ei tiedä, eikä sitä kiinnosta kuka sen pelin julkasseen firman CEO on.

Meni ehkä vähän ohi aiheen, eikä oo lainauksen henkilölle mitenkään tarkotettu teksti tai muutenkaan, mut mua vaan jokseenkin huvittaa toi et välillä saa lukea kun joku ajattelee et jonkun ison pelifirman CEO on Hitleristä seuraava tai se on suurinpiirtein tappanu sen mutsin tai jotain tekstistä päätellen. Sit siellä onkin taustalla joku et peli X saa lisää mikromaksuja tai jotain muuta yhtä merkittävää.

(disclaimerinä en oo Kotickin fani, ne väitetyt työntekijöiden uhkailut yms mitä se on tehny on täysin perseestä ja täysin tuomittava homma. Mutta pätäkkää, penniä, nappulaa ja flyysiä se ukko osas kyllä printata firman kultavuosina, sitä on kenenkään hankala kieltää, mikä itessään tekee siitä sen tärkeimmän kriteerin mukasesti "hyvän" CEO:n. Sillä meriitillä se kultanen kädenpuristus ja kultanen laskuvarjokin saatiin.)
 
Eiköhän tuota jokainen vähänkään kauemmin maapallolla tallannut tiedä että raha siellä on aina se millä pelit pilataan. Tai siis ahneus. Kaikkien pelien pitää olla uusi Fortnite tai vastaava, joten sitten tehdään Concordeja ja muita hienouksia.

Sehän noissa pomoissa usein nimenomaan on ongelmana että ne ajattelee vain sitä, mistä potentiaalisesti saa rahaa. Ne näkee sen Fortniten ja sanoo että tehdään sama. Tajuamatta että ei niillä välttämättä ole mitään saumaa tehdä sellaista. Pahimmassa tapauksessa niillä olisi jo hyvä idea tai jopa peli hyvällä mallilla mutta päälle keksitäänkin rakentaa se "rahantekokone", joka käytännössä pilaa sen potentiaalisesti hyvän pelin jollain geneerisellä "tällä muuten tehdään osakkeenomistajille rahnaa"-sonnalla.

Pelifirmat on kyllä voittoa tavoittelevia mutta ei sitä vain käy kiistäminen että ei pelejä voi täysin pelkkinä tuotteina käsitellä ja tehdä. Call of Dutyjenkin "summer blockbuster"-meininkiä on vastaavasti elokuvissa - jotka on myös pelien tapaan taidetta eikä pelkkiä tuotteita - mutta ei sielläkään jokainen ison rahan "blockbuster" päädy masseja tekemään.

Sanoisin itse että nimenomaan pelaajilla on usein enemmän hajua siitä, miten ääliömäisiä ratkaisuja siellä yläpäässä pelien suhteen tehdään. Samoin uskon että kehittäjät itse, joista varmasti pääosa on alalla rakkaudesta ja/tai intohimosta eikä rahanhimosta, tietäisivät paljon paremmin mikä pelissä pelinä toimii. Ja se mikä pelinä, eli tuotteena toimii, on potentiaalisesti myös myyvä, toisin kuin se, johon on vain yritetty matkia sen hetken trendikkäintä eli eniten rahaa tienaavaa tekelettä tai tekeleitä.

Väitän myös että harvemmin ne isot pomot tietää myöskään siitä, mikä on millekin tuotteella paras ansaitsemiskeino. Siinä käy juuri se että ylhäältä halutaan sen hetken trendiä vaikka se ei mitenkään omaan peliin sovi tai sitten halutaan sinne kaikki mahdollinen rahastus kerralla. Sekin on oikeasti taito osata "hinnoitella" oma tuotteensa, eli pelien suhteen päättää millä tavalla peli sitä rahaa mahdollisesti tuottaa. Ja nimenomaan niin, että osakkeenomistajat nauraa matkalla pankkiin (kuten vaikka Fortniten kohdalla) eikä niin että pelaajat nauraa matkalla kotiin pelaamaan jotain järkevämpää (kuin vaikka Concord).
 
Viimeksi muokattu:
Ahneus tukahduttaa luovuuden: kun pelit suunnitellaan vain numeroiden perusteella, syntyy elottomia ideoita. Todellinen taika syntyy, kun intohimo ja liiketoiminta ovat tasapainossa – se on se game changer, jota sekä pelaajat että kehittäjät kaipaavat.
 
Ylös Bottom