Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rioichi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miksei tuota voi vain kirjoittaa kuten se on: Pelaaja loppuu. Pelit jatkuu. Mitään yhdistymisiä ei ole, lukuunottamatta asiakas-/tilauspuolta.

Tai no, en tietenkään voi olla täysin varma että siirtyykö joku osa tekijöistä Pelit-lehteen mutta* veikkaan että tämä on vain sanahelinää. Käytännössä tilanne tulee luultavasti olemaan juuri se, mitä jo kirjoitin: yksi loppuu, toinen jatkaa. Turha siinä mistään yhdistymisestä on puhua.

Taittajille Pelit-lehdessä tosin olisi tarvetta, jos jollekin. Se olisi myös näkyvin muutos, jonka jälkeen saattaisin ajatella asiaa edes jollain lailla yhdistymisenä.

EDIT: * Voinkin näköjään olla varma, sillä ainakin yhdessä tiedotteessa todetaan että työntekijät ei siirry. Mikään muu kuin tilaukset ei siis siirry. Mitään "yhdistymistä" ei oikeasti siis tunnu olevan tai jos onkin, on se aika huonosti ilmaistu. Sanahelinää. Samaa kuin operaattoreilla liittymien "yhtenäistämiset": termejä, joilla hienostellaan asiaa muka paremmaksi.

Pelit-lehden tilaamista ja lukemista toki jatkan mutta ärsyttää tällaiset mainos- ja hienostelujargonit.

Viimeksi muokattu:
Mä mietin tuota taittoa kanssa, että se on ollut Pelaajassa aika paljon paremmin hanskassa. Välillä Pelit-lehdessä on ollut ihan karmeita virityksiä ja kokeiluita. Toisaalta viime vuosista en tiedä mitään, kun ei vain ole ollut lukuhaluja. Minulla menee kaikki lehdet suoraan roskiin tai kaappiin, jos ei joku muu niitä lue. Vaikka olisi kiinnostavakin aihe, ei vaan formaatti tunnu enää siltä, että jaksaisi innostua. Muutama vuosikerta 80-luvun Mikrobittejä on silti vielä hyllyssä odottamassa parempia lukuaikoja. Luen ne ehkä vanhainkodissa. Jotenkin vain on tullut kynnys tarttua vanhoihin lehtiin sen jälkeen, kun useampi kirjoittaja on jo heittänyt lusikan nurkkaan.

Mä mietin tuota taittoa kanssa, että se on ollut Pelaajassa aika paljon paremmin hanskassa. Välillä Pelit-lehdessä on ollut ihan karmeita virityksiä ja kokeiluita. Toisaalta viime vuosista en tiedä mitään, kun ei vain ole ollut lukuhaluja.
Kyllä se näin on vielä tänäkin päivänä. Pelaaja oli uudempi tulokas mutta Pelit on silti se, joka näyttää siltä että sitä tehtäisiin amatööri-voimin autotallista käsin vaikka lähtötilanne oli juuri toisinpäin. Tai no, en tiedä mistä Pelit lähti mutta sieltä se ei ainakaan ole kummemmin kehittynyt taitoltaan.

Minulla menee kaikki lehdet suoraan roskiin tai kaappiin, jos ei joku muu niitä lue. Vaikka olisi kiinnostavakin aihe, ei vaan formaatti tunnu enää siltä, että jaksaisi innostua.
Miksi sinulle edes tulee lehtiä? :O Minä en taas jaksa lukea digilehtiä (siis diginäköispainoksia) kun se paperi-lehden formaatti diginä ei vain toimi.

Paperisen käyttis on paljon toimivampi kuin digin.

Muutama vuosikerta 80-luvun Mikrobittejä on silti vielä hyllyssä odottamassa parempia lukuaikoja. Luen ne ehkä vanhainkodissa. Jotenkin vain on tullut kynnys tarttua vanhoihin lehtiin sen jälkeen, kun useampi kirjoittaja on jo heittänyt lusikan nurkkaan.
Melkoinen backlog! :D Itsellä ei ole merkitystä sillä että mikä on kirjoittajan status. Jutut merkkaa. Bonusta tietysti jos joku itselle mieluisa kirjoittaja mutta ei sillä jo painettujen juttujen kannalta ole merkitystä että onko jatkossa kirjoittamassa vaiko ei. Samalla logiikalla jäisi aika monet biisit kuuntelematta kun ei ole enää artisti elossa. :D

On kyllä todella surullinen juttu. Ei oo ku pari kuukautta siitä kun tilausjakso uudistu ja nyt sitten tuleeki 10 kk tota b-luokan lehteä josta harvemmin oon suostunu edes maksamaan. Aivan hurja tasoero ollut näillä kahdella lehdellä.

Aikakauden päätös tämäkin. Toki itsekin tähän osasyyllinen, kun en ole Pelaajaa (tai mitään muutakaan lehteä) tilannut vuosiin. Edge-lehteä ostan silloin tällöin irtonumeroina, kun Akateemisessa piipahdan.

Yllätyin tästä kun tänään tekstari kilahti. Mulla on Pelaaja -lehdestä lähes täydellinen kokoelma 2002-2025, 11 ensimmäistä numeroa vaan puuttuu. Saattaa jäädä puuttumaankin kun näköjään pelaajashopista hävinnyt kaikki, olis pitänyt sieltä ostella noita puuttuvia jo aikaa sitten. Tori.fi, huutonet tai divarit voi löytyä enää noita ensimmäisiä.

Tarkistin laskusta että olen maksanut Pelaajan 11/2025 asti että kattellaan millanen tuosta Pelit lehdestä tulee että loppuuko tilaus siihen minun osalta. En ainakaan ala Pelit lehteä vuodesta 1992 asti keräillä, lehtiä muutenkin jo tuhannen kappaleen kokoelmat :D

Itse tilannut alusta asti Pelit lehteä. Joskus myös Pelaajaa. Aina tykännyt Pelit lehdestä enemmän.. Ikävä uutinen tämä.. Näköjään Pelaajan tilaajat saa jatkossa Pelit lehden..

Viimeksi muokattu:
Ennusmerkit oli jo ilmassa kun osa pelaaja lehden numeroista ilmestyi vain digitaalisena. Ihme että näinkin pitkään kaksi suomalaista lehteä ilmestyi, kun ulkomailla englanninkielisiäkin on paljon kuollut.

Eipä tämä voitto ole Pelit-lehdellekkään. Jossain näin kommentin että 15v sitten pelit lehden vuoden peli äänestyksessä voittaja keräsi 11 000 ääntä, nykyisin 1000.

Aika… Juttu… En olisi uskonut, että aikuinen mies kokee menettäneensä yhden osan itseään. Parku pääsi kun luin pääkirjoituksen.

Lehden ilmestymisen aikana olen mennyt naimisiin, saanut kolme lasta, kasvattanut kaksi niistä aikuisiksi, haudannut niin isovanhempani kuin äitini, eronnut, omistanut eri 7 autoa ja palannut aina Mercedes Benz A-sarjalaisen rattiin. Ja koko ajan postiluukusta on tipahdellut tasaiseen tahtiin Pelaajalehti, joka on kertonut mitä pelimaailmassa tapahtuu. Ja joka kuukausi tämä luettu takakannesta kanteen ja kannesta takaisin loppuun.

Olen tilannut Pelaaja -lehteä numerosta yksi alkaen. Ensimmäisen numeron kansikuvapoika oli itse Mario ja pelinä Super Mario Sunshine. Ai että Gamecube-fania hemmoteltiin. Tämän lehden ääressä on kuolattu niin DS:n, PSP:n kuin PS3:n ja 4:n esittelyitä. XBox, Switch, kaikki saaneet tasapuolisen huomion. Pelaajilta pelaajille. Tämä on ollut osa suomalaista pelihistoriaa.

Kiitos Pelaajalle. Maailma muuttui, verkko on vain helvatun raaka maailma.

Tilasin Pelaajan joskus sen alkuaikoina. Eräänä päivänä postiluukusta ei suinkaan sujahtanut itse lehti, vaan postin ilmoitus saapuneesta paketista. Olin, että mitäs tämä nyt on? En muista tilanneeni mitään. No ei kun hakemaan. Avasin paketin heti postissa, ja siellä oli ihka uusi Nokia 3650 puhelin. Saatteessa luki jotakuinkin, että onnea, kaikkien Palaaja lehden tilanneiden kesken arvottiin uusi ja upea Nokia 3650 puhelin ja arpaonni osui sinuun. No en tilatessani tiennyt mistään arvonnasta joten yllätys oli melkoinen. Taisi olla ensimmäinen omistamani puhelin jossa värinäyttö, ja taatusti ensimmäinen jossa oli kamera. Kyllä riitti kavereille lesottavaa.
Puhelin on edelleen tuolla kaapin perukoilla.

Pelimestari 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa oli mulle se kovin. Pelit-lehtiä tuli keräiltyä myös, mutta mun makuun Pelaaja oli jotenkin nääh. Tilt oli ok. Mutta olihan noissa se oma tunnelmansa kun sai katsoa kuvia, arvosteluita, artikkeleita kannesta kanteen. Sai pikkupoikana haaveilla niistä peleistä, konsoleista. Katsomalla kuvia. Harmi kun Pelimestari kauan sitten loppui, siinä oli parhaat kannet!

Pelimestari 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa oli mulle se kovin. Pelit-lehtiä tuli keräiltyä myös, mutta mun makuun Pelaaja oli jotenkin nääh. Tilt oli ok. Mutta olihan noissa se oma tunnelmansa kun sai katsoa kuvia, arvosteluita, artikkeleita kannesta kanteen. Sai pikkupoikana haaveilla niistä peleistä, konsoleista. Katsomalla kuvia. Harmi kun Pelimestari kauan sitten loppui, siinä oli parhaat kannet!
Minäkin muistelen että Pelaaja oli heikko noihin aikoihin, nousten kuitenkin vuosien varrella ylivoimaiseksi ykköseksi. Voi toki olla että maku muuttui itsellä kun ikää tuli, en tiedä.
Kova on harmitus kun loppu tuli vaikka merkit oli ilmassa jo kauan. Ja narratiivi "yhdistymisestä" on kyllä nolo. Ostivat pois ja tappoivat kituvan.

Pelimestarin kuvat... Elämä oli kiehtovampaa ennen, nyt kun voi periaatteessa ostaa minkä vaan pelin koska vaan. Tylsää.

Harmi kun Pelimestari kauan sitten loppui, siinä oli parhaat kannet!
Mielipideasioita tietty mutta onpahan kansi lyöty täyteen kaikkea (mitä siis googlesta kuvia kansia katselin). Hirveitä sekasotkuja meikäläisen mielestä. Juuri sellaisia, mitä ikävän moni lehti on tai ainakin oli. Tulee joku (jonkin aikakauden) Seiska mieleen.

Eipä tosin alkupään Pelaajankaan kannet erityisesti tyylikkyydellään esiin nouse, toisin kuin myöhemmät.

Itselle jonkinlaisessa "nuoruuden klassikko/legenda"-maineessa on Virallinen Playstation Lehti. Sitä ostin pitkään irtonumeroina varsinkin niiden demojen vuoksi. En kyllä muista saiko sitä edes tilattua. Ei senkään kannet kauhean tyylikkäitä ole, ainakaan näin jälkikäteen katseltuna, mutta melkoinen nostalgiatrippi ne itselle olisivat.

Mielipideasioita tietty mutta onpahan kansi lyöty täyteen kaikkea (mitä siis googlesta kuvia kansia katselin). Hirveitä sekasotkuja meikäläisen mielestä. Juuri sellaisia, mitä ikävän moni lehti on tai ainakin oli. Tulee joku (jonkin aikakauden) Seiska mieleen.

Eipä tosin alkupään Pelaajankaan kannet erityisesti tyylikkyydellään esiin nouse, toisin kuin myöhemmät.
Aika kultaa muistot niin kuin sanotaan mutta hyviä muistoja.

Ylös Bottom