Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehdet

Kyllähän paperilehden vähentäminen on sellainen signaali, että kaikki ei ole ihan hyvin. Mikä on täysin ymmärrettävää.

Tässä tilanteessa kannattaa tilausta laittaa vetämään, jos laadukas kotimainen pelimedia kiinnostaa. Muutoin voi pian olla liian myöhäistä. Itselle lehti ei ole ollut niin sydämen asia, niin aiemmin on tullut usein kirjaston numero luettua. Nyt tuli tilaus tehtyä aika puhtaasti tukisyistä.
 
Siis tämän vuoden osalta on ilmoitettu, että tulee 12 numeroa, joista 10 paperisena. Luulen että puhtaalla digillä on melko turha spekuloida, koska todennäköisesti siinä tilanteessa vain lopettaisivat lehden kannattamattomana.
 
Mä menin kans tilaaamaan vähän aikaa sitten Pelit lehden mut ei jotenki tunnu yhtään niin hyvältä kun Pelaaja lehti.

Myös kuvat näyttää jotenkin todella halvalta? Pelkästää jo sen pikseli mössön takia mä voisin vielä vaihtaa Pelaajaan jos tulee joku tarjous vastaan.
 
Mä menin kans tilaaamaan vähän aikaa sitten Pelit lehden mut ei jotenki tunnu yhtään niin hyvältä kun Pelaaja lehti.

Myös kuvat näyttää jotenkin todella halvalta? Pelkästää jo sen pikseli mössön takia mä voisin vielä vaihtaa Pelaajaan jos tulee joku tarjous vastaan.
Tuon boldaamani kohdan vuoksihan Pelaajakin joutuu digiin siirtymään. Minä myös olen näitä tarjoustilaajia ja tiedän olevani osa ongelmaa.

Minua asiassa ärsytti oikeastaan vain se, että muutos tehtiin kesken tilauskauden. Olin tilannut fyysisen lehden ja yhtäkkiä niistä kaksi onkin digiä. Asiakaspalvelun kautta saatiin homma sovittua mutta ei jäänyt asiallinen maku suuhun yksipuolisesta muutoksesta. Ei vaikka syyt ymmärränkin.

Oman tilaukseni aion lopettaa kun alkaa olemaan liikaa digiä tai kun tilauksen hinta ei mielestäni vastaa enää saatavaa tuotetta. Epäilen että jää tähän kauteen tilaukseni.

Olen myös samaa mieltä siitä että Pelit-lehti on jotenkin oudon kökkö. Joka lehti on täynnä kirjoitusvirheitä ja viime lehdestä (ei uusimmasta) jopa puuttui jokin grafiikka kannesta kun tekstissä oli kohta sitä varten :D Ilmeisesti tuo uusimman lehden "30V."-kuvio. Lisäksi taitto on kauhean tylsää/insinöörimäistä, tyyliin "laitetaan nyt vaikka tämä kuva tähän" ilman mitään visiota/suuntaa. Plussaa nyt vaikka siitä että tekstiä lehdessä on enemmän. Mutta ihmetyttää miten voi olla noin tympeän näköinen lehti tuollaisesta aiheesta. Sitten se että uusimmassa lehdessä on taas jostain lentosimuista 3-5 sivua. Muistelen että olisi ollut parissa aiemmassakin. Kuinka monesta jostain Sturmovikistä tarvitsee tehdä juttuja? Tai niistä toisen maailmansodan strategiapeleistä? Kaiken huippu on se että ne on aina ne samat nimikkeetkin. Ja silti luen nekin, ei siinä. Ihmettelen vain että miksi ne on ajankohtaisia tai onko ne asia, jonka vuoksi lehteä tilataan? Kenelle ne on tehty? Onko ne samalla syy siihen että lehti näyttää miltä näyttää?

Pelaaja on hyvällä tapaa "harrastelijamaisempi". Siinä tuntee että sitä tekevät pelaajat. Kuten sloganinsa. Pelit tuntuu siltä että on perustettu lehti koska pitää olla lehti peleille, koska se varmaan menestyy. Ei siitä että asia olisi kiinnostanut. Toki nämä molemmat pyörii pitkälti ostotekstein eli harrastajien voimin, joten siellä on takana oikeat pelaajat mutta lehdillä on minusta todella eri ääripään fiilikset. Pelit on sellainen vanhan ajan muinaismuisto kun bisnespamput keksi että tehdään "nuorille mediaa" ja Pelaaja on oikeasti niiden nuorien tekemä lehti. Siis sellainen fiilis minulla aina näistä kahdesta lehdestä on.

Lisäksi Pelaajan taittajat/graafikot on niin paljon visuaalisesti parempia että joskus mietin onko Pelit-lehdessä sellaista ollenkaan vai ladotaanko kuvat ja tekstit vain johonkin oletuslayoutiin sen kummempia miettimättä että miltä näyttää tai saako edes selvää. Joskus en meinaa löytää Pelit-lehdestä (ei "Pelitistä", tyhmin taivutus ikinä) edes arvostelijan/kirjoittajan nimeä kun se hukkuu johonkin grafiikkaan tai on jossain, mihin se on siirretty koska siellä oli tilaa. Ei mitään jatkuvuutta ja yhtenäisyyttä tyylissään/layoutissaan.

Mutta jeps, tulipas melkoinen avautuminen taas. Joka kerta kun nämä lehdet tulevat niin mietin tätä samaa. Molempia tilaan vain tarjouksista ja pärjäisin ilmankin näin nettiaikana mutta paperisista julkaisuista Pelaajan mahdollinen loppuminen jopa harmittaa, Pelit-lehden ei.
 
No mä en niitä diginä kyllä jaksa lukea.

Joo samaa mieltä tosta Pelit lehdestä. Tuli vähän yllärinä kun en oo tainnu sitä aikasemmin tilailla. En kyllä silti toivoisi että se tai kukaan muukaan joutuu lopettamaan.

Btw joskus tilasin sellaisen hienon baseball tyylisen pelaaja paidan mut menin sit senkin johonkin kännissä hävittämään :(

No siksi kirjoitin tarjouksesta kun tällä hetkellä työtön / opiskelen ja yli 300 kiloa velkaa, korot, yhtiövastike, bensa ja oikeastaan kaiken hinta taitaa olla nousussa niin kyllä tässä niin kusessa ollaan kun ihminen voi olla :D Ei kyllä oo varaa mitään korkokattoja edes ottaa.

Siksi jopa myin mun ja muksun rakkaan PS5 pois.
 
Itsekin olen tilannut Pelit lehteä alusta asti ja edelleen. Pelaaja lehteäkin välillä on tullut tilattua, mutta Pelaaja ei omaan makuun ole koskaan oikein maistunut. Pelit lehden arvostelut yleensä paljon lähempänä omaa makua ja luotettavampia. Pelit lehden kannalta voisi olla jopa hyvä, että Pelaaja lopettaisi fyysisen lehden. Pelaajan nettisivut+podcast sit taas on 5/5 kamaa ja selvästi Pelit lehteä edellä.
 
Olen myös samaa mieltä siitä että Pelit-lehti on jotenkin oudon kökkö. Joka lehti on täynnä kirjoitusvirheitä ja viime lehdestä (ei uusimmasta) jopa puuttui jokin grafiikka kannesta kun tekstissä oli kohta sitä varten :D Ilmeisesti tuo uusimman lehden "30V."-kuvio. Lisäksi taitto on kauhean tylsää/insinöörimäistä, tyyliin "laitetaan nyt vaikka tämä kuva tähän" ilman mitään visiota/suuntaa. Plussaa nyt vaikka siitä että tekstiä lehdessä on enemmän. Mutta ihmetyttää miten voi olla noin tympeän näköinen lehti tuollaisesta aiheesta. Sitten se että uusimmassa lehdessä on taas jostain lentosimuista 3-5 sivua. Muistelen että olisi ollut parissa aiemmassakin. Kuinka monesta jostain Sturmovikistä tarvitsee tehdä juttuja? Tai niistä toisen maailmansodan strategiapeleistä? Kaiken huippu on se että ne on aina ne samat nimikkeetkin. Ja silti luen nekin, ei siinä. Ihmettelen vain että miksi ne on ajankohtaisia tai onko ne asia, jonka vuoksi lehteä tilataan? Kenelle ne on tehty? Onko ne samalla syy siihen että lehti näyttää miltä näyttää?

Pelit-lehti on edelleen vähän old school -jäänne 90-luvulta, jolloin se perustettiin ja milloin sitä itsekin aktiivisesti luin kestotilauksen muodossa. Lehti on myös varmaan 90-prosenttisesti PC-pelaajille suunnattu.

Taitto on ollut enemmän tai vähemmän samaa nyt ainakin viimeiset viisitoista-parikymmentä vuotta, varmaan tarkoituksellakin. Samantyyppinen ja vähän "kotikutoinen" se on ollut aina. Esim. juuri tuolloin 80- ja 90-luvuilla luin tuosta syystäkin paljon mieluummin silmäkarkkia tarjoavia brittilehtiä, vaikka Mikrobitti ja Pelit-lehti olivat ainoana suomalaisena toki kova juttu. Jälkimmäisen lanseeraus aikoinaan oli iso tapaus, josta muistaakseni myös vähän nuristiin Bitti-leirissä.

Lehden nykyinen päätoimittaja Tuukka Grönholm on entinen lehden arvostelija (tai "avustajista" puhuttiin...). Samoin Niko Nirvi näyttää olevan edelleen kuvioissa, mutta muut avustajat taitavat olla uudempaa kaartia.
 
Pelit-lehti on edelleen vähän old school -jäänne 90-luvulta, jolloin se perustettiin ja milloin sitä itsekin aktiivisesti luin kestotilauksen muodossa. Lehti on myös varmaan 90-prosenttisesti PC-pelaajille suunnattu.

Taitto on ollut enemmän tai vähemmän samaa nyt ainakin viimeiset viisitoista-parikymmentä vuotta, varmaan tarkoituksellakin. Samantyyppinen ja vähän "kotikutoinen" se on ollut aina. Esim. juuri tuolloin 80- ja 90-luvuilla luin tuosta syystäkin paljon mieluummin silmäkarkkia tarjoavia brittilehtiä, vaikka Mikrobitti ja Pelit-lehti olivat ainoana suomalaisena toki kova juttu. Jälkimmäisen lanseeraus aikoinaan oli iso tapaus, josta muistaakseni myös vähän nuristiin Bitti-leirissä.

Lehden nykyinen päätoimittaja Tuukka Grönholm on entinen lehden arvostelija (tai "avustajista" puhuttiin...). Samoin Niko Nirvi näyttää olevan edelleen kuvioissa, mutta muut avustajat taitavat olla uudempaa kaartia.
Kyllä Pelit lehti on konsoli lehti nykyään samanlailla kuin Pelaajakin(Konsolit tuli mukaan muistaakseni 2002). Toki PC pelejäkin on arvosteluissa edelleen, mutta enemmän on konsoli arvosteluja Pelit lehdessä kuin PC arvosteluja ..
 
Kyllä itsekkin arvostan fyysistä mediaa kaikissa muodoissa. Diginä otan vain, jos fyysisenä ei haluamaani asiaa saa. Sitten kun, joskus kaikki verkot pimenee niin esim. sitä digilehteä on huono päreen valossa lukea. :D
Toki näinkin. Pakko silti todeta, että jos päreen valossa joudutaan olemaan ja verkot pimenevät kokonaan, niin taitaa olla ihan muita murheita ja muutenkin ihan eri asioita jatkossa tehtävänä kuin pelilehtien (tai muidenkaan lehtien) lukeminen.
 
Toki näinkin. Pakko silti todeta, että jos päreen valossa joudutaan olemaan ja verkot pimenevät kokonaan, niin taitaa olla ihan muita murheita ja muutenkin ihan eri asioita jatkossa tehtävänä kuin pelilehtien (tai muidenkaan lehtien) lukeminen.
Kyllä itsekkin arvostan fyysistä mediaa kaikissa muodoissa. Diginä otan vain, jos fyysisenä ei haluamaani asiaa saa. Sitten kun, joskus kaikki verkot pimenee niin esim. sitä digilehteä on huono päreen valossa lukea. :D

Itse asiassa sitä PDF:ää on helpompi lukea ipadin taustavalolla kun päreen valossa lehteä. :D Tosin vaan niin kauan kun akkua riittää ja kun lehden saa PDF:nä, nythän pelaajalehden saa vaan issuusta, mikä on kyllä hölmö ratkaisu.
 
Jos maailmanloppu tulee, luen vain Metsästäjä-lehteä.

Muutenkin jää lehden lukemiset nykyään aika vähiin vaikka jos jonkinlaista turhaa lehteä kannetaan väkisin postilaatikkoon, kun en ole viitsinyt peruuttaa ilmaisia ammattilehtiä sun muuta ja puoliso niitä ilmeisesti lukee joskus. Lehdille kävi vähän sama kuin telkkarille. Nykyään pidän telkkarin katsomista eksoottisena retroiluna ja vähän sama on lehtien kanssa, ettei niitä tule luettua enää edes vessassa, vaan sielläkin kännykkä rulettaa.

Nirvin uho, ettei lehdet kuole netin vuoksi on tavallaan osoittautunut oikeaksi, kun ne pirulaiset vielä sinnittelevät, mutta toisaalta keräähän joku vielä postimerkkejäkin, vaikka se ei ole nykyään suosituimpien harrastusten joukossa. Varmaan sitten, jos elää seniliteettiin asti, palaa taas mielellään lapsuuden ja nuoruuden lehtien pariin lopullisesti ja nettiä ei enää osaa edes käyttää. Siellä ne lehdet jo odottavat sopivaa hetkeä laatikossa valmiina.

Ok, nyt on maailmanloppu ja oman elämän hiljainen hiipuminen käsitelty. Mitä seuraavaksi nousee mieleen pelilehdistä?
 
Tilaajille pelaaja-lehden tilnne on kyllä ikävä.

Itsekkin kuulun niihin jotka lukevat peliuutiset ja -arvostelut 99% netistä ja lehtiostokset koskevat sitten pääosin satunnaiseen laitehankintaan liittyvää testinumeron ostoa tai skrollin tapaisia lehtiä jotka kirjoittavat aiheista, joita ei juuri koostetusti netistä löydä.
 
Pelaajan päätoimittaja vaihtuu jälleen. Ville Arvekari tilalle ainakin toistaiseksi. Uusimmasta Pelaajacastista selviää..

 
Vintin siivouksessa löytyi vuosikertoja kyseisistä joskus tilaamistani pelilehdistä. Mukavaa retroluettavaa. :)
Mukana oli myös englanninkielisiä Play Magazine uk lehtiä, mutta postasin nyt nämä suomenkieliset lehdet tänne. Uudemmat pelit ja pelaajalehdet jätin myös suosiolla pois. Aika monta eri suomenkielistä lehteä on aikanaan ilmestynyt. Toki joistain näistä ei hirveän montaa numeroa ilmestynytkään.

20220529_143514.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom