Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hollow Knight: Silksong

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllähän tuolla on hyviä bellien farmauspaikkoja, eli paikkoja joissa on penkki ja sopivia vihuja tarpeeksi lähellä. Käytin kahta pelin aikana eri vaiheissa. Toisesta sai 7 bellia noin 10 sekunnin välein ja toisesta 29 belliä noin 15 sekunnin välein (penkki --> saalista vihut --> penkki --> saalista vihut jne.). Tuota voi tehdä aivottomasti 15-20 min ja rahahuolet ovat hetkellisesti poissa.
 
Oon tässä nyt pari päivää pelaillut act3:a ja on kyllä taas aikamoinen vaikeustasopomppaus tämä siirtyminen act2:sta act3:een. Saa nähdä saanko edes kaikkea täällä act3:ssa pelattua läpi… Iso respect niille, jotka nämä haasteet helposti voittaa jopa steel soul moodissa. Omat taidot ei tuolle tasolle kyllä ikinä yltäisi. Alkuperäisessä Hollow Knightissakin jätin suosiolla steel soulin ja myös godhomen bossrushit suosiolla pelaamatta, vaikka kaiken muun pelasinkin läpi.

Mutta vaikka Hollow Knightissakin jäi pelaamatta nuo pahimmat haasteet, niin siellä se ei harmittanut, kun olivat niin selvästi extra-kamaa. Tässä taas tämä act3 on kuitenkin yhä osa pääpeliä, niin en kyllä haluaisi tässä luovuttaa. Pitänee siis jatkaa yrittämistä ja ehkä nää haasteet tässä vielä tulee voitettua.
 
Oon tässä nyt pari päivää pelaillut act3:a ja on kyllä taas aikamoinen vaikeustasopomppaus tämä siirtyminen act2:sta act3:een. Saa nähdä saanko edes kaikkea täällä act3:ssa pelattua läpi… Iso respect niille, jotka nämä haasteet helposti voittaa jopa steel soul moodissa. Omat taidot ei tuolle tasolle kyllä ikinä yltäisi. Alkuperäisessä Hollow Knightissakin jätin suosiolla steel soulin ja myös godhomen bossrushit suosiolla pelaamatta, vaikka kaiken muun pelasinkin läpi.

Mutta vaikka Hollow Knightissakin jäi pelaamatta nuo pahimmat haasteet, niin siellä se ei harmittanut, kun olivat niin selvästi extra-kamaa. Tässä taas tämä act3 on kuitenkin yhä osa pääpeliä, niin en kyllä haluaisi tässä luovuttaa. Pitänee siis jatkaa yrittämistä ja ehkä nää haasteet tässä vielä tulee voitettua.
Ite en tuolla asti vielä ole mutta kuullut kanssa, että act3 on saanut joitain lopettamaan pelin siihen. Harmi jos näin on, itelläkään ei napostele ihan tuskan hiki päällä pelejä pelata vaikka jonkin verran haastetta onkin kiva olla.
 
Act 2 tällä hetkellä hyvässä vauhdissa, ehti tuossa pelata hieman enemmän kun oli pari päivää flunssan vuoksi sairauslomaa. Silksong on alkanut tuntumaan paremmalta nyt kun Citadelia on päässyt tutkimaan kunnolla, eikä ole niin suoraviivaista menoa kuin act 1 ja rosareja putoilee nyt niin reippaasti ettei tarvi kiroilla kun en saa unlockattua checkpointtia tai avattua karttaa.

Pomot ehdottomasti pelin kirkkainta antia, haastavia ovat ja kuolemia tulee vähintään se 10 per pomo mutta koko ajan oppii ja progressiota tulee. Ei vaikuta mikään epäreilulta tällä hetkellä. Ikävä tosiaan jos act 3 vetää tämän liian överiksi. Level design on paikoitellen sellaista mikä aiheuttaa enemmän turhautumista ja lievää itseään toistavuutta myös havaittavissa.
 
Mutta vaikka Hollow Knightissakin jäi pelaamatta nuo pahimmat haasteet, niin siellä se ei harmittanut, kun olivat niin selvästi extra-kamaa. Tässä taas tämä act3 on kuitenkin yhä osa pääpeliä, niin en kyllä haluaisi tässä luovuttaa. Pitänee siis jatkaa yrittämistä ja ehkä nää haasteet tässä vielä tulee voitettua.
Ei ole osa pääpeliä. Lopputekstit tulevat 2. näytöksen jälkeen, jolloin minäkin lopetin pelaamisen. Sanon ylpeästi vetäneeni Silksongin läpi (pelikin näytti "Game Completion" -ruudun tuntimäärän kera), en edes täyttänyt 3. näytökseen pääsyn vaatimuksia.
 
Ei ole osa pääpeliä. Lopputekstit tulevat 2. näytöksen jälkeen, jolloin minäkin lopetin pelaamisen. Sanon ylpeästi vetäneeni Silksongin läpi (pelikin näytti "Game Completion" -ruudun tuntimäärän kera), en edes täyttänyt 3. näytökseen pääsyn vaatimuksia.
Tästä eri mieltä. Vaikka bad endingin saa ilman act3:a, niin act3 vaaditaan good endingiin (ainakin toivon, että täältä on jonkinlainen good endling tulossa…). Kyllä mä silloin koen sen osaksi pääpeliä.

Mutta tällä hetkellä act3 ei enää muutenkaan tunnu niin mahdottomalta. Aloitin näköjään sen pelailun heti haastavimmasta jutusta. Kun annoin itselleni luvan väliaikaisesti luovuttaa sen kanssa ja tehdä muita juttuja, niin johan alkoi sujumaan, kun kävi keräilemässä ensin aseupgradet yms. talteen. On tämä act3 yhä act2:sta vaativampi, mutta ei tunnu enää mahdottomalta.
 
Act 2 loppubossi tuli tänään pelattua ja alkaa kyllä ähky iskemään. Varmaan nuo Act 3 vaadittavat jutut tulee tehtyä hitaammalla tahdilla ja pelailtua pienemmissä pätkissä rinnakkain uuden Silent hillin kanssa.
 
Juuri äsken lävähti ruutuun 100% suorituksen loppunäyttö. Eli kyllä mä sen act3:n sitten kuitenkin selvitin, vaikka haastetta löytyikin.

Pelailin lähes koko pelin sokkona hakematta mistään tietoa. Ihan lopussa otin kuitenkin netin avuksi viimeisten keräiltävien juttujen löytämiseksi. Aikaa meni kokonaisuudessan reilu 80 tuntia. Ainoa asia jota en suorittanut on guardian memento (en todellakaan ala edes yrittämään flea gamesien pompottelu- ja väistelypelejä tämän suorittamiseen. Jo aiemmin vaaditut tulokset näissä peleissä oli tuskaa saavuttaa), mutta sitä ei onneksi vaadita 100% suoritukseen.

Yleisesti voin sanoa, että pidin pelistä ihan hurjasti. Tällä olisi ollut mahdollisuus päästä mun listoilla jopa hollow knightia korkeammalle. Valitettavasti tässä oli tehty jotain valintoja, jotka tiputti tätä alaspäin mun listoilla. Mm. Pitkät juoksut pomoille ja toisinaan myös useamman perusvihojen aallon voittaminen joka kerta ennen pomon yrittämistä. Osassa pomoista myös pomon ohessa taistellessa liiallinen normivihujen spämmääminen. Ja myös ne 2 maskin damaget heti alusta asti jopa normaaleilla vihollisilla.

Mutta toisaalta tässä on myös ihan loistavaa tavaraa. Tässä on myös aivan loistavia ja superhauskoja pomoja. Hornetin liikkuminen on varsinkin alun jälkeen muutamien kykyjen tultua mukaan jopa hollow knightia hauskempaa (ja rakastin liikkumista hollow Knightissa). Hornetin liikkuminen on myös paljon enemmän omaan makuun tuunatavissa. Maailma on kiinnostava ja laaja ja tarina mielenkiintoinen. Pidin myös siitä, että Hornet osallistui keskusteluihin npc:iden kanssa eikä ollut hiljainen sankari.

Vaikka act3 oli haastavampi kuin act2, niin suosittelen kyllä ehdottomasti sen pelaamista. Siellä oli pari mun koko pelin lemppari pomoa ja lisäksi sen tuoma lisä tarinaan on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Varsinkin jos on pelannut myös Hollow Knightin.

Sitten vaan odottelemaan taas, että Team Cherry antaa meille jotain lisää joko dlc:n tai seuraavan pelin muodossa. Ehdottomasti menee heti ostoon oli se mitä vaan.
 
Juuri äsken lävähti ruutuun 100% suorituksen loppunäyttö. Eli kyllä mä sen act3:n sitten kuitenkin selvitin, vaikka haastetta löytyikin.

Pelailin lähes koko pelin sokkona hakematta mistään tietoa. Ihan lopussa otin kuitenkin netin avuksi viimeisten keräiltävien juttujen löytämiseksi. Aikaa meni kokonaisuudessan reilu 80 tuntia. Ainoa asia jota en suorittanut on guardian memento (en todellakaan ala edes yrittämään flea gamesien pompottelu- ja väistelypelejä tämän suorittamiseen. Jo aiemmin vaaditut tulokset näissä peleissä oli tuskaa saavuttaa), mutta sitä ei onneksi vaadita 100% suoritukseen.

Yleisesti voin sanoa, että pidin pelistä ihan hurjasti. Tällä olisi ollut mahdollisuus päästä mun listoilla jopa hollow knightia korkeammalle. Valitettavasti tässä oli tehty jotain valintoja, jotka tiputti tätä alaspäin mun listoilla. Mm. Pitkät juoksut pomoille ja toisinaan myös useamman perusvihojen aallon voittaminen joka kerta ennen pomon yrittämistä. Osassa pomoista myös pomon ohessa taistellessa liiallinen normivihujen spämmääminen. Ja myös ne 2 maskin damaget heti alusta asti jopa normaaleilla vihollisilla.

Mutta toisaalta tässä on myös ihan loistavaa tavaraa. Tässä on myös aivan loistavia ja superhauskoja pomoja. Hornetin liikkuminen on varsinkin alun jälkeen muutamien kykyjen tultua mukaan jopa hollow knightia hauskempaa (ja rakastin liikkumista hollow Knightissa). Hornetin liikkuminen on myös paljon enemmän omaan makuun tuunatavissa. Maailma on kiinnostava ja laaja ja tarina mielenkiintoinen. Pidin myös siitä, että Hornet osallistui keskusteluihin npc:iden kanssa eikä ollut hiljainen sankari.

Vaikka act3 oli haastavampi kuin act2, niin suosittelen kyllä ehdottomasti sen pelaamista. Siellä oli pari mun koko pelin lemppari pomoa ja lisäksi sen tuoma lisä tarinaan on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Varsinkin jos on pelannut myös Hollow Knightin.

Sitten vaan odottelemaan taas, että Team Cherry antaa meille jotain lisää joko dlc:n tai seuraavan pelin muodossa. Ehdottomasti menee heti ostoon oli se mitä vaan.
Pitkät bossijuoksut on kyllä yksinkertaisesti surkeaa pelisuunnittelua. Sitä en saa millään värikynällä mustasta valkoiseksi. Jos kuitenkin oikopolkujen löytäminen on aina mahdollista, niin sitten tuollainen vielä menettelee, mutta jos sekin on mahdollista, että on vaan niitä pitkiä bossijuoksuja ilman minkäänlaista oikopolkujen avaamisen mahdollisuutta, niin on kyllä sellainen juttu, että en tiedä jaksanko sitten koskaan pelata peliä loppuun.

Itselläni peli jäi kesken muutaman bossin jälkeen, vaikka aika hyvältä tuntuikin. Kesken jääminen tapahtui kuitenkin lähinnä siksi, että kipinän saaneena palasin jatkamaan Hollow Knight ykköstä, mutta sekin jäi sitten kuitenkin taas kesken, johonkin hieman turhauttavaan kohtaan. Taisi olla sellaiset mantikset, joka ei sillä erää oikein nopeusmuistipelinä innostanut, ja sitten lähtikin boxilla taas etenemään Henkan seikkailut Kingdom Come: Deliverancessa, ja sillä tiellä ollaankin oltu jo varmaan kohta sata tuntia. Toisen läpipeluun loppukin alkaa varmaan häämöttää. Ensimmäisen kerran meni läpi aikoinaan pleikkarilla.

Varmaan näihin Hollow Knighteihinkin tulee vielä palattua, mutta juuri nyt ei ehkä pää oikein kestä noita turhauttavia kohtia pelaamisessa, kun töissäkin on pahimpia ja turhauttavimpia aikoja meneillään. Silloin varsinkaan en peleissä vastaavia fiiliksiä oikein kaipaa, vaikka lopulta olisikin palkitsevuudenkin mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä pointteja edellisillä tuohon fiilis-puoleen. Itse aloin ehkä vähän huonossa tilanteessa pelaamaan Silksongia, kun olisi niin paljon muutakin tehtävää. Hollow Knightien pelityyppi ei sovi ainakaan itselle "pelaaan 10min ja teen sitten muita juttuja"-tyyppiseen pelailuun. Kyllä se myös palkitsee, mutta se myös syö ihan eri tavalla energiaa kun sitä pelaa. Itse pelistä olen pitänyt, vaikeustaso ihan rajalla sen suhteen onko jo turhauttava. Ei ainakaan pysty perään saman lajityypin peliä aloittamaan. Act2:ssa mennään ja pari etenemissuuntaa auki.
 
Sama ähky kyllä kans iskenyt itseenkin. Nyt act 2 loppu puolella, tarkoitus olisi loppu pomot seuraavaksi piestä, ainoastaan yksi alue tsekkaamatta (netistä kartta apua on käytetty). Ihan joka nurkkaa en ole edes kolunnut mutta tunteja on silti jo jotain 35h. Alun kankeuden jälkeen kun saa lisää kykyjä ja liikkuvuutta, peli on tuntunut koko ajan paremmalta ja mukavemmalta kuin eka Hollow Knight.

MUTTA täytyyhän se myöntää että on tämä ihan liian massiivinen metroidvania lajityypin peliksi. Joku 10-15h on aika passeli pituus mille tahansa metroidvanialle. Kömpelöt grindaus painotteiset mmo sivutehtävät ei myöskään hirveästi houkuttele ja niitä täytyy ilmeisesti tehdä act 3:sta varten... ääh. Haastavuus on suht passeli ollut, pomot on hyviä ja niiden opettelussa menee oma aikansa mutta eivät tunnu epäreiluilta. Samoin myös paljon parjatut hyppely kohtaukset on pääasiallisesti ollut hyviä, tulee vahvat Celeste vibat, joka on hieno peli. Mutta mutta, tässäkin tulee sellainen fiilis että voisi olla sellaista hiukan rennompaa menoa välillä. Silksongin pelaaminen on jollain tavalla aika raskasta.

Katotaan nyt miten act 2 päihityksen jälkeen jaksaa jatkaa, vähän ristiriitaiset fiilikset, hieno peli mutta...
 
Act 3seen jää kesken, en vain jaksa enää yhtäkään bossijuoksua. Harmillista, sillä parhaimmillaan todella upea peli, mutta pahimmillaan sitten todella rasittava. Act 3 olisi voitu minusta leikata kokonaan pois, ja kokonaisuus olisi paljon parempi sillä pelihän on muutenkin todella massiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
Act 3seen jää kesken, en vain jaksanut enää yhtäkään bossijuoksua. Harmillista, sillä parhaimmillaan todella upea peli, mutta pahimmillaan sitten todella rasittava. Act 3 olisi voitu minusta leikata kokonaan pois, ja kokonaisuus olisi paljon parempi sillä pelihän on muutenkin todella massiivinen.
Pomojuoksut (kai) lanseeranneetkin pelit, eli soulsit ja sen perilliset, on tuon minimoineet ja järkevöittäneet niin minkä ihmeen takia tuota sontaa pitää vielä peleihin laittaa. Samaan kastiin menee myös monivaiheiset pomot: olisi edes vaihtoehto skipata siinä kohtaa kun on kymmenen kertaa ekan vaiheen pieksänyt.

Silksongia en ole vielä ehtinyt hankkia mutta ei kauheasti ainakaan pistä ostohousuja ylemmäs jalkaan lukea tällaisesta.
 
Pomojuoksut (kai) lanseeranneetkin pelit, eli soulsit ja sen perilliset, on tuon minimoineet ja järkevöittäneet niin minkä ihmeen takia tuota sontaa pitää vielä peleihin laittaa. Samaan kastiin menee myös monivaiheiset pomot: olisi edes vaihtoehto skipata siinä kohtaa kun on kymmenen kertaa ekan vaiheen pieksänyt.

Silksongia en ole vielä ehtinyt hankkia mutta ei kauheasti ainakaan pistä ostohousuja ylemmäs jalkaan lukea tällaisesta.
Tuo pomolle juokseminen toimii omasta mielestä tiettyyn pisteeseen asti. Jos bossi on ns. ekalla kerralla voitettavissa, niin tuo juoksu toimii. Mietit juoksun aikana mitä teen toisin, jotta voitto tulee.
Jos taas bossilla on jotain hyökkäyksiä, joita on erittäin vaikea tai mahdoton tietää, juoksu menettää ideansa. Jos joudut juoksemaan tuon matkan tyyliin viisi kertaa, ennen kuin edes teoriassa mahdollista voittaa, on se vaan huonoa suunnittelua.
 
Tuo pomolle juokseminen toimii omasta mielestä tiettyyn pisteeseen asti. Jos bossi on ns. ekalla kerralla voitettavissa, niin tuo juoksu toimii. Mietit juoksun aikana mitä teen toisin, jotta voitto tulee.
Jos taas bossilla on jotain hyökkäyksiä, joita on erittäin vaikea tai mahdoton tietää, juoksu menettää ideansa. Jos joudut juoksemaan tuon matkan tyyliin viisi kertaa, ennen kuin edes teoriassa mahdollista voittaa, on se vaan huonoa suunnittelua.
Vanhat hyvät muistot nes ajoista kun parhaimmillaan sai koko kentän pelata alusta, kun kuoli ja muutaman lisärin jälkeen aloittaa koko pelin alusta
 
Huh, nyt on Silksongin viimeinen pomo kaadettu ja peli läpäisty. Oli kyllä melko tiukkaa vääntöä nuo pari act 3 pomotaistelua, viimeksi vastaavia fiiliksiä tullut aikoinaan Sekiron kanssa :D Kokonaisuutena aivan uskomaton teos ja melkoinen magnum opus genressään, vaikka ihan kaikista asioista en pitänytkään. Ihan hetkeen ei tämän pariin tule palattua, oli sen verran mammuttimainen järkäle ja loppua kohden alkoi olemaan jo pientä taisteluväsymystä ilmassa, mutta 60h jälkeen se ei varsinaisesti ihmetytä.

Ens viikolla pääseekin sitten Yotein pariin, joka on toivottavasti vähän stressitömämpi kokemus :D
 
Ylös Bottom