Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gameskeeper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone
Siis hetkinen... Tällä 15€ PC Game Passilla pystyy pelaamaan myös Xboxille tulevat Day One-pelit Xboxilla?
Uskoisin, että ne pelit voi pelata vain PC:llä ja siinä viitataan Microsoftin julkaisemiin peleihin. En tiedä kenen mielestä oli hyvä ajatus nimetä Microsoft Studios -> "Xbox Game Studios". Älyttömän sekavaa tässä (sirtymä?)vaiheessa. Tulee mieleen tämä Series-konsoleiden nimeämishomma tämän sukupolven alkupuolelta, joka ei mielestäni ollut ollenkaan näin sekava ja silti se aiheutti sekaannusta joillekin.

PC, jolle muutenkin pelit saa edullisemmmin, hyötyy nyt siis Day 1 pelien hinnoittelunkin osalta, koska niiden pelaaminen ei vaadi ultimatea. Microsoft kannustaa game passilaisia siirtymään PC puolelle tällä hinnoittelulla.

Mulla ajatuksena ottaa game pass käyttöön vain marraskuussa black ops 7 pelaamista varten tuo 15€ pc tilaus. Eikös tuo sillä ole pelattavissa?

Uudet muuntosuhteet jos haluaa kikkailla. Napsun verran taas huonontuneet.
Essentialista Ultimateen 40 prosentin muunnoksella on minusta ihan se sama tai lähes sama mitä Coresta Ultimateen oli. Tai siis eikö se ollut aikaisemmin 3:1? Vai muistanko ihan väärin? Muuntosuhde on siis ihan ok ja kun Game Pass koodeja pystyy ainakin vielä ostamaan kohtuu halpaan hintaan, niin voi sittenkin olla että Ultimaten käyttö jatkuu.

Itse ostin suoraan ultimatea vuodeksi 12,5 e kuukaudessa, mikä on vielä ihan ok. Vielä ehtii ennen kuin hintojen nousu mitä todennäköisimmin valuu koodien hintoihin.

Noin muutoin Ultimaten hinnan nosto on kyllä niin veret seisauttava, että "best deal in gaming" jäänee historiaan. Vaikka hintaan sisältyy huikea määrä sisältöä, ei sitä realistisesti pysty ns. normaali jantteri kuluttamaan.

Hyvää paketissa on se, että cloud gaming tuotiin alemmille tiereille ja keskitason jäsenyys näyttää selvästi olevan se ehkä useammille suunnattu paketti. Täytyy tuon Ulltimaten reilu vuoden ajan jälkeen katsoa, millaiseksi Premium on muodostunut.

Tuo PC Game Pass on tosiaan viestitty sekavasti ja se vaikuttaa olevan aika passeli hintasuhteeltaan. Tiedä sitten onko sekin osa Microsoftin strategiaa yrittää lyödä läpi konsolinomaisten pc:den saralla (Allyt jne).

P. S Pelikuplan ulkopuolelta täytyy todeta, että urheilupuolellahan nuo paketit ovat karannneet aivan käsistä jo ajat sitten. Lähes viittäkymppiä maksaa kuussa, jos nyt haluaa vaikka jotain Liigaa katsoa. Sen lasin läpi, kun katsoo Gamepassin hintaa, niin eihän se yllätä. Toki eri media, mutta kallista on pelejäkin tuottaa.

Ei ole enää 'puoli-ilmaista', tai edes 'halpaa kuin saippua', kuten ne vuosia foorumia kiertäneet lentävät mainoslauseet kuuluivat. Hinnan korotus luokkaa kaksinkertainen. Eli niinhän siinä sitten lopulta kävi, kuin muutamia vuosia sitten täällä ennakoin, kun Activision-kaupat varmistuivat ja isoon ääneen täällä juhlittiin, että 'käytännössä samaan saippuarahaan saa kohta pelata CoDitkin ja kaikki!'. Saippuasta joutuu nyt maksamaan käytännössä tuplat. Noista minun ennakoinneistani ei silloin tykätty, mutta oikeassahan olin. Oikeassa siitäkin huolimatta, vaikka en mikään taloustieteilijä ekonomi olekaan. Maalaisjärkikin sen sanoo, ettei mikään 'puoli-ilmainen sisäänheittotarjous' voi ikuisuuksiin kestää.

Ihan selvä asiahan sen olisi pitänyt olla käytännössä kaikille, että kun käytetään 60+ miljardia rahaa, niin eivät ne sillä rahalla ostetut tuotteet ja palvelut tuosta vaan 'ilmaiseksi' asiakkaille putkahda. Olen edelleen sitä mieltä, että tuo 13€/kk-hinnoittelu oli sisäänheittoa, mutta kun Microsoft huomasi, ettei sillä hinnalla Game Passin tilaajakunta kasva 'kuin' sinne noin 25 miljoonaan, missä luvuissa se käsittääkseni on ollut jo aika pitkään, niin kyllähän siinä paineita nostaa hintoja tulee. Varsinkin, kun samaan aikaan konsolit eivät katoa asiakkaiden kärryihin kaupoista ja Microsoft alkaa enemmän ja enemmän näyttämään julkaisijalta ja palveluntarjoajalta ja vähenevässä määrin laitevalmistajalta. Palveluista on nyhdettävä ne rahat, mitä on saatavissa. Game Passin vanha hinta ei kasvattanut tilaajamääriä, eikä juuri myynyt konsoleitakaan, joten nyt tilanne on tämä.

Tähän viestiin ei ole syytä suhtautua minään lällättelynä. Kunhan nyt vaan totean ja muistutan, että "Mitäs mä sanoin!". Ja kyllähän tuo hintojen nosto selvästi jossain tuntuu, kun tämänkin ketjun paria viimeistä sivua lukee. Foorumin suurimmatkin 'Microsoftin mainosmiehet' toteamassa, että "Alkaa olla liian hapokasta, ei taida enää tulevaisuudessa pystyä!".

Sinänsähän tuo tuleva 27€/kk ei edes ole mikään karmea hinta, vaan aikalailla linjassa muihinkin kuukausittaisiin sisältöpalveluihin. Toki ala on vähän eri, mutta 30+ euroa kuussa joutuu normitilanteissa maksamaan esimerkiksi erilaisista Viasatin/Viaplayn palveluista, jotka tarjoavat enemmän elokuvia, sarjoja ja urheilua, mitä kukaan ehtii kuukaudessa kuluttamaan. Samahan se on Game Passin puolella myös, ei kukaan koskaan ehdi kaikkea tarjolla olevaa materiaalia edes kokeilemaan.

P. S Pelikuplan ulkopuolelta täytyy todeta, että urheilupuolellahan nuo paketit ovat karannneet aivan käsistä jo ajat sitten. Lähes viittäkymppiä maksaa kuussa, jos nyt haluaa vaikka jotain Liigaa katsoa. Sen lasin läpi, kun katsoo Gamepassin hintaa, niin eihän se yllätä. Toki eri media, mutta kallista on pelejäkin tuottaa.
Joo itse peilaan nimenomaan näihin niin ei tuo hinta tunnu kovin pahalta. Ultimaatti taitaa nyt olla 18€/kk joten 9€ korotus siihen tulee joka on kyllä ihan merkittävä mutta omalla kohdalla varsinkin kun tuo Fortniten passi kuuluu nykyään hintaan niin voin sanoa että säästän tässä rahaa kun pojat sen verran sitä pelaavat ja saa niitä passeja ostella kokoajan.

Mun mielestä pitäisi olla vielä 4 vaihtoehto tuohon Ultimaten ja Premiumin väliin mistä olisi jätetty vaikka kaikki EAplayt, Ubisoft + ja tuo Fortnite pois ja maksaisit vain niistä day one peleistä sekä muuten isosta kirjastosta peleistä ja hinnaksi vaikka 20€. Nyt jos noita ei käytä niin kyllä se vähän harmittaa turhaan maksella. Mutta joo toistaiseksi mennään nyt ainakin Ultimaatilla, katsellaan tuota PC-optiota kun se seuraava kotikonsoli tulee että onko se enemmän pc vai konsoli niin mitä sitten tehdään. Ally X on myös tilauksessa niin siinä mielessä Ultimaatti sopii myös kivasti.

Peleillä on kuitenkin se ero että urheilussa voi suoraan verrata paikalle menoon. Kun kalliimmat liput per ottelu ovat satoja euroja, 50€ kuussa kuulostaa halvalta. Etenkin kun TV:n myötä saa kaikkea muutakin, hidastukset, selostukset ja useamman paikkakunnan ottelut jne.

Peleillä ei oikein vastaavaa referenssiä ole. Lähin on ostopelit ja kun aikakin on kuitenkin rajallista, niin ei ole mitenkään taattua että edes sen yhden AAA-pelin ehtii pelata läpi kuukaudessa.

Ehkä tuo game pass ultimate sopii sellaiselle massakuluttajalle jolla perhekkin pelaa eri laitteilla ja voi ajatella että tuollainen n. 330€ menoerä vuodessa pelaamiseen on ihan siedettävä perheelle moneen muuhun harrastukseen nähden. Day 1 pelaajille tuo PC puolen hinta on kyllä huomattavasti houkuttelevampi.

Itse ostin suoraan ultimatea vuodeksi 12,5 e kuukaudessa, mikä on vielä ihan ok. Vielä ehtii ennen kuin hintojen nousu mitä todennäköisimmin valuu koodien hintoihin.
Otin itse kanssa nyt Ultimatea puoli vuotta lisää 90 euron hintaan, eli 15€/kk, mikä on kuitenkin puoleen hintaan ohjevähittäishintaan nähden. Jos palvelua saa jatkossakin tähän hintaan, niin ehkä tässä panikoi vähän turhaan. Nyt sitten tilaus voimassa 19.6.2026 asti.

Tavallaan haluaisin odottaa että tilaus vanhenee että saa ostettua Corea/Essentialia halvalla ja muunnoksella sitten Ultimatea, mutta tosiaan ainakin vielä saa Ultimateakin suoraan puoleen hintaan, niin ajattelin että otetaan nyt puoli vuotta lisää.

Jo nyt tarjonta on niin laajaa ja laadukasta, ettei tarjonnan lisääminen tuo minulle mitään lisäarvoa. Jo nyt monet ihan todella kiinnostavatkin pelit ehtii tulla ja mennä ennen kuin itse ehdin niitä pelaamaan.
Tämäpä juuri: veikkaan että enemmistölle siellä on ollut pelattavaa riittävästi jo aiemmin, joten ei lisämäärä ainakaan lisähintaa perustele. Ehkä joillekin Fortnite Crew (maksaa normisti 10e/kk) tai muut ekstrat voi hinnan perustella mutta ei pelien määrä luultavasti yksinään. Ellei sitten halua harrastaa itsepetosta ajatellen että maksaa määrästä vaikka ei sitä edes ehdi hyödyntää sen enempää kuin aiemmallakaan hinnalla.

Ei ole enää 'puoli-ilmaista', tai edes 'halpaa kuin saippua', kuten ne vuosia foorumia kiertäneet lentävät mainoslauseet kuuluivat. Hinnan korotus luokkaa kaksinkertainen. Eli niinhän siinä sitten lopulta kävi, kuin muutamia vuosia sitten täällä ennakoin, kun Activision-kaupat varmistuivat ja isoon ääneen täällä juhlittiin, että 'käytännössä samaan saippuarahaan saa kohta pelata CoDitkin ja kaikki!'. Saippuasta joutuu nyt maksamaan käytännössä tuplat. Noista minun ennakoinneistani ei silloin tykätty, mutta oikeassahan olin. Oikeassa siitäkin huolimatta, vaikka en mikään taloustieteilijä ekonomi olekaan. Maalaisjärkikin sen sanoo, ettei mikään 'puoli-ilmainen sisäänheittotarjous' voi ikuisuuksiin kestää.
Niin ja ihmiset jo silloin sanoi että hinta varmasti joskus nousee ja katsotaan tilannetta uusiksi. Et sinä siis ole ainoa joka on tiennyt miten hommat tulee menemään. Silloin puhuttiin meneillään olevasta tilanteesta ja tyypit aikoi hyödyntää tilausta niin kauan kuin se kenenkin kukkarolle sopii.

Joo itse peilaan nimenomaan näihin niin ei tuo hinta tunnu kovin pahalta. Ultimaatti taitaa nyt olla 18€/kk joten 9€ korotus siihen tulee joka on kyllä ihan merkittävä mutta omalla kohdalla varsinkin kun tuo Fortniten passi kuuluu nykyään hintaan niin voin sanoa että säästän tässä rahaa kun pojat sen verran sitä pelaavat ja saa niitä passeja ostella kokoajan.
Tällä logiikalla voisi sitten ajatella että on halpaa koska ei ole yhtä kallis kuin etelänmatka, tai jotain muuta kalliimpaa. Aina löytyy siis joku vertailukohde, joka on kalliimpaa, jos sillä haluaa itsepetosta harrastaa ja perustella jonkin halpuutta.

Mun mielestä pitäisi olla vielä 4 vaihtoehto tuohon Ultimaten ja Premiumin väliin mistä olisi jätetty vaikka kaikki EAplayt, Ubisoft + ja tuo Fortnite pois ja maksaisit vain niistä day one peleistä sekä muuten isosta kirjastosta peleistä ja hinnaksi vaikka 20€. Nyt jos noita ei käytä niin kyllä se vähän harmittaa turhaan maksella. Mutta joo toistaiseksi mennään nyt ainakin Ultimaatilla, katsellaan tuota PC-optiota kun se seuraava kotikonsoli tulee että onko se enemmän pc vai konsoli niin mitä sitten tehdään. Ally X on myös tilauksessa niin siinä mielessä Ultimaatti sopii myös kivasti.
Tämä olisi todella loistava juttu. Ei joku EA, Ubi (varsinkaan "classicit") ja Fortnite jaksa niin paljoa kiinnostaa, joten 20 euron tilaus jossa olisi ne GP:n tärkeimmät olisi todellakin paikallaan. Mutta turha toivo, näissähän on sama meininki kuin liittymissä ja muissa että kaikki yritetään saada hivutettua kalleimpien tilausten sisään tavalla tai toisella. Merkittävin tapa onkin se, että sieltä puuttuu välistä se järkevin tilausmalli: halvimmat on yleensä turhia ja riittämättömiä ja kalleimmissa on paljon, mitä ei suurin osa tarvitse. Valitse niistä sitten.

Peleillä on kuitenkin se ero että urheilussa voi suoraan verrata paikalle menoon. Kun kalliimmat liput per ottelu ovat satoja euroja, 50€ kuussa kuulostaa halvalta. Etenkin kun TV:n myötä saa kaikkea muutakin, hidastukset, selostukset ja useamman paikkakunnan ottelut jne.
What? Nimenomaan peleissähän olet itse siellä pelimaailmassa ja urheilussa vain tapitat muiden juoksemista pyörylöiden perässä. :D

Viimeksi muokattu:
Niin ja ihmiset jo silloin sanoi että hinta varmasti joskus nousee ja katsotaan tilannetta uusiksi. Et sinä siis ole ainoa joka on tiennyt miten hommat tulee menemään. Silloin puhuttiin meneillään olevasta tilanteesta ja tyypit aikoi hyödyntää tilausta niin kauan kuin se kenenkin kukkarolle sopii.
Tottakai kaikki odotti Game Passin hinnan nousua, kun palvelussa on niin paljon isoja pelejä suoraan julkaisussa. Tässä on kuitenkin menty vuosia tosi halvalla hinnalla.

Se että hinta nyt nousee oli enemmänkin että milloin kuin että nouseeko koskaan. Jos spekuloi hinnan nousulla joskus kolme vuotta sitten, niin mitä merkitystä sillä nyt on, kun tässä on kuitenkin taas ne kolme vuotta saatu käyttää palvelua halpaan hintaan.

Vieläkin 15€/kk on tosi hyvä hinta. Jos jatkossakin palvelua sillä hinnalla saa, niin tottakai tilaan.

What? Nimenomaan peleissähän olet itse siellä pelimaailmassa ja urheilussa vain tapitat muiden juoksemista pöyrylöiden perässä.
Aivan. Tuo 50€/kk vertautuu siis siihen katsotko mieluummin kotisohvalta vaiko menet paikan päälle sateeseen ja räntään ja maksat yhdestä pelistä 200€. Silloin tuo 50€/kk voi tuntua edulliselta. Puhumattakaan siitä jos pelit ovat ihan eri paikkakunnalla.

Aivan. Tuo 50€/kk vertautuu siis siihen katsotko mieluummin kotisohvalta vaiko menet paikan päälle sateeseen ja räntään ja maksat yhdestä pelistä 200€. Silloin tuo 50€/kk voi tuntua edulliselta. Puhumattakaan siitä jos pelit ovat ihan eri paikkakunnalla.
Okei, tartuin ehkä liikaa siihen missä puhuttiin paikan päällä olosta ja kamerakulmista, jotka on peleissä vähän eri tasolla.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin saahan sitä vertailla. Ei minusta ole vain asioita, joita on järkevää vertailla ja sen kautta muka perustella että toinen on siihen nähden halvempi/kalliimpi tms. Sama olisi sitten sanoa vaikka että kun ostelee harrastuksekseen autoja, niin pelaaminen on siihen nähden halpaa.

Itsekin harrastan kuvaamista ja kameroiden hinnat on vähän eri tasoja kuin pelaamisen varusteet. En kuitenkaan näe mitään järkeä vertailla näitä harrastuksia keskenään ja perustella toisen järkevyyttä sillä tapaa. Mutta jokainen saa tehdä tietty kuten haluaa, jos se vaikka Game Passista maksamista helpottaa. Itse huomasin jo ajat sitten etten käytä GP:a tarpeeksi edes sen halpahinnan edestä - ja mikä tärkeintä, en halua tukea vuokrapelaamista vaan ostaa pelini.

Okei, tartuin ehkä liikaa siihen missä puhuttiin paikan päällä olosta ja kamerakulmista, jotka on peleissä vähän eri tasolla.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin saahan sitä vertailla. Ei minusta ole vain asioita, joita on järkevää vertailla ja sen kautta muka perustella että toinen on siihen nähden halvempi/kalliimpi tms. Sama olisi sitten sanoa vaikka että kun ostelee harrastuksekseen autoja, niin pelaaminen on siihen nähden halpaa.

Itsekin harrastan kuvaamista ja kameroiden hinnat on vähän eri tasoja kuin pelaamisen varusteet. En kuitenkaan näe mitään järkeä vertailla näitä harrastuksia keskenään ja perustella toisen järkevyyttä sillä tapaa. Mutta jokainen saa tehdä tietty kuten haluaa, jos se vaikka Game Passista maksamista helpottaa. Itse huomasin jo ajat sitten etten käytä GP:a tarpeeksi edes sen halpahinnan edestä - ja mikä tärkeintä, en halua tukea vuokrapelaamista vaan ostaa pelini.
Ei minulla nyt ole tästä tämän enempää tarvetta jatkaa, mutta olen sikäli eri mieltä että kyllähän pelaaminen on yksi harrastus siinä missä kaikki muutkin. Itse asiassa yksi halvimmista vaikka maksaisi tuon ultimaten hinnan. Pelaamisessa on vain totuttu halvempiin hintoihin, niin shokki on kovempi.

Sikäli ollaan kyllä hyvinkin samoilla linjoilla että itse olen myös 99% ostanut pelini. Playstation plussaa käytin kun sitä kautta sai aikoinaan hyviä pelejä, ja online pelaaminen vaati sen, mutta xbox game pass mulla on ollut vain näiden euron tarjousten kautta. Tämä hinnannousu ei siis oikeastaan minua koske, kunhan nyt sivusta pohdin asiaa.

Essentialista Ultimateen 40 prosentin muunnoksella on minusta ihan se sama tai lähes sama mitä Coresta Ultimateen oli. Tai siis eikö se ollut aikaisemmin 3:1? Vai muistanko ihan väärin? Muuntosuhde on siis ihan ok ja kun Game Pass koodeja pystyy ainakin vielä ostamaan kohtuu halpaan hintaan, niin voi sittenkin olla että Ultimaten käyttö jatkuu.
Se oli aiemmin 50% core->ultimate. Ja sitä aiemmin vielä vähän parempi, eli ennen standardia core/gold/mikälie -> ultimate 2:3. (2 vuotta ultimatea 3 vuodella alempaa).

Viimeksi muokattu:
Näkisin että olet onnistunut maksimoimaan oman siirtymävaiheesi ;) MS kokoinen firma katselee strategiaa oletettavasti 5-10 vuoden päähän - he näkee miljoonia 'sinuja, ja minuja' siellä siirtymävaiheessa ja laskee oletetut dollarit sen mukaan. Ennemmin tai myöhemmin kaikki maksaa listahintaa ilman mitään ns. halvennustaikatemppuja
Kaivelin vanhan viestini parin vuoden takaa. Alkaa se päähäntaputtelu pikkuhiljaa loppua ja aletaan nostella tehdasta ns. normiasetuksille.

Onhan tuo Game Passin hinnan nousu kieltämättä aika kovaa, eikä nyt olla tekemässä sitä tavoilla, mikä olisi sinänsä samalla kuitenkin edes jollakin tapaa kuluttajaystävällistäkin. Kovin sekavilta kuviot näyttävät jatkoon, ja esim. kaltaiseni pelien suurkuluttaja käytännössä pakotetaan ottamaan tuo ultimate, jos aion palvelusta saada kuitenkin aidosti rahoilleni vastinetta.

Vaikka hinnanousu nyt toki varsin karu on, niin ei se nyt silti täällä nähtyjen höpöhöpökommenttien tuplasti nousua nyt sentään ole. Alle kympin kuussa kun korotus edelleenkin on Ultimatessakin. Itsekin totean edelleen, että TV-kanavien urheilupakettien hintoihin nähden mennään vieläkin varsin kohtuullisissa hinnoissa. Itselläni toki on noiden urheilukanavien kohdalla mennyt homma siihen, että samaan aikaan ei enää Viaplayta ja Katsomon Liigapakettia ole tullut pidettyä, paitsi ehkä playoffsien aikaan hetken. Noissa kun mennään jo yli 30 tai jopa 40 euron kuukausihinnan per palvelu, niin ollaan kyllä itsellenikin kipurajoilla, tai ainakin joutuu juurikin miettimään, että montaako tuon hintaista palvelua haluan pitää samaan aikaan käytössä.

Kovin helpolla Game Pass ei jatkossakaan ole se mistä olen ainakaan ensimmäisenä luopumassa, mutta onhan tuo hinnankorotus siinä mielessä varsinkin ikävää, että uskon itsekin sen karsivan varsin kovalla kädellä Game Passin nykyisiä käyttäjiä. Kyllä tässä kieltämättä herää epäilys siitä, että halutaan ajaa porukka nimenomaan tuon PC:n Game Passin käyttäjiksi. Mielestäni tämä viittaisi entistä vahvemmin siihen, että se seuraava MS:n ”konsoli” tulisi olemaan enemmänkin PC konsolimaisemmin ja käyttäjäystävällisemmin nykyisiin PC:eihin nähden muotoiltuna pakettina. Tietynlainen MS:n studioiden pelien pelaamista varten standardisoitu PC-pelipaketti, jolla sitten toivottavasti taklattaisiinkin PC-pelaamisen säätö-/yhteensopivuusongelmia, jotka aikoinaan vieraannuttivat itsenikin kokonaan PC-pelaamisesta.

Sinänsä saattaisi olla tuollainen pelipaketti ihan hyvä ratkaisu, mutta itse kyllä kaipaisin siihen sitten kuitenkin MS:n konsoleiden pelikirjastojen pelaamisen mahdollisuutta, jotta ihan oikeasti innostuisin tuollaisesta laitteesta. Saas tosiaan nähdä mitä sieltä on tulossa. Jotain tuon suuntaista väittäisin joka tapauksessa sen olevan.

Tuolla GamePassin sivuilla lukee että voit tienata jotain pisteitä, joilla voi sitten Storesta ostaa pelejä yms.. Onko kellään tietoa miten noita pisteitä saa?

Ylös Bottom