Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gameskeeper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone
Ei, vaan suoraan vain ilmainen moninpeli peleihin, joista jo muutenkin maksetaan/maksettu. Se on yhä surkuhupaisaa että Fortniteä, mikä on ilmainen, saa pelata ilmaiseksi mutta kun ostat 80 euron premium-moninpelin, niin joudut maksamaan vielä erikseen että voit pelata sitä.
Tämä tosiaan on noissa peleissä aivan hullunkurinen logiikka. Ilmaispeliä saa pelata netissä ilmaiseksi, mutta kallilla ostetun räiskinnän nettisodista joutuu maksamaan vielä extraa päälle. Siinä tulee BäFästä ja CoDista pitkässä juoksussa todella kallis peli tuon takia. Maailmalla varmaan kuitenkin on aika paljon sellaisia pelaajia, joille nuo plussatilaukset, joilla online-pelaamiseen pääsee käsiksi, ovat päällä vain välillä, eikä jatkuvasti.

Jos ja kun niitä plussatilauksia pitää saada myytyä online-pelaamisen kustannuksella, niin kyllähän se pitäisi mennä sillä tavalla, että ilmaiseksi jaettavaa peliä netissä pelatakseen pitäisi joutua sitten maksamaan vähän extraa päälle. Vastaavasti täysihintaisista peleistä jo maksaneen pitäisi päästä pelaamaan ja käyttämään kaikkia sen pelin ominaisuuksia pelin ostettuaan. Lisäsisällöt tietysti asia erikseen, mutta onhan se aika hullunkurinen juttu, että ostamalla vaikka tulevan BäFän hintaan 80 euroa, niin saat pelistä vain 'puolet', eli sen yksinpelin. Moninpeliä varten joudut sitten maksamaan vielä kuukausimaksua päälle.
 
Ei, vaan suoraan vain ilmainen moninpeli peleihin, joista jo muutenkin maksetaan/maksettu.
Mutta kyllähän tuo olisi jo korkea aika voida pelata maksamiaan pelejä ilma lisämaksuja, varsinkin kun ilmaispelejä voi pelata ilmaiseksi.
No periaatteessa olen kyllä ihan samaa mieltä, mutta näin se on aina ollut... Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pitäisi vähintäänkin olla tilausvaihtoehto, joka mahdollistaa juuri ja juuri sen verkkopelaamisen ja on siihen nähden sopuhintainen, tyyliin 5€/kk... Tuskinpa monikaan maksaisi 10€/kk että saa rajoitetun 50 satunnaispelin game pass katalogin siihen kylkeen.

Varsinainen kalliimpi game pass sitten erikseen jos oikeesti game pass kiinnostaa. (Reilusti) rajattua game passia josta paljon pienemmällä todennäköisyydellä edes löytyy mielekästä pelattavaa, ei pitäisi käyttää tekosyynä verkkopelaamisen hinnan nostamiselle.
 
No periaatteessa olen kyllä ihan samaa mieltä, mutta näin se on aina ollut... Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pitäisi vähintäänkin olla tilausvaihtoehto, joka mahdollistaa juuri ja juuri sen verkkopelaamisen ja on siihen nähden sopuhintainen, tyyliin 5€/kk... Tuskinpa monikaan maksaisi 10€/kk että saa rajoitetun 50 satunnaispelin game pass katalogin siihen kylkeen.
En usko että tulee ilmaiseksi enkä myöskään usko että tuovat pelkkää nettipeliä erillisenä tarjolle. Mutta jos, niin Switch Onlinessä on järkevä hinnoittelu: alle 2 e/kk normihinnoilla halvimmillaan. Siitä sitten mallia, sillä jo tuo 5e/kk on mielestäni liikaa. Olkoonkin että "ei ole mitään" kun vertaa asiaan X tai Y. Sen pitäisi olla ilmaista.

Itsehän en tällä hetkellä tilaa muita palveluita kuin Switch Onlineä ja sitäkin sinä äärimmäisenä Family-pakettina, jolloin kaikki mahdollinen käytössä. Ja hinta on silti järkevä. PS5:lla ja Series X:llä en joko pelaa moninpelejä ollenkaan tai sitten se on Fortnite, jota jälkikasvu pelaa, joten ei onneksi tarvetta maksaakaan moninpelaamisesta erikseen.
 
No periaatteessa olen kyllä ihan samaa mieltä, mutta näin se on aina ollut... Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pitäisi vähintäänkin olla tilausvaihtoehto, joka mahdollistaa juuri ja juuri sen verkkopelaamisen ja on siihen nähden sopuhintainen, tyyliin 5€/kk... Tuskinpa monikaan maksaisi 10€/kk että saa rajoitetun 50 satunnaispelin game pass katalogin siihen kylkeen.

Varsinainen kalliimpi game pass sitten erikseen jos oikeesti game pass kiinnostaa. (Reilusti) rajattua game passia josta paljon pienemmällä todennäköisyydellä edes löytyy mielekästä pelattavaa, ei pitäisi käyttää tekosyynä verkkopelaamisen hinnan nostamiselle.
Itse ostanut aina tuon core/essential 12kk netistä, niin ei tuo 45€ hinta ole liian kalliilta itsestä tuntunut.
 
Ei, vaan suoraan vain ilmainen moninpeli peleihin, joista jo muutenkin maksetaan/maksettu. Se on yhä surkuhupaisaa että Fortniteä, mikä on ilmainen, saa pelata ilmaiseksi mutta kun ostat 80 euron premium-moninpelin, niin joudut maksamaan vielä erikseen että voit pelata sitä.

Itse olin mukana vähättelemässä nettipelaamisen maksullisuutta konsoleilla koska koin saavani Live Goldista enemmän, mitä maksoin. Ja olihan se halvempaa ja loppuvaiheessa sai vielä oikeasti omaksi pelejä joka kuukausi eikä kuten nyt, että pelit on pelattavissa vain kun tilaus on voimassa. Itse siis hyödyin jo pelkistä Live Gold -alennuksista enemmän mitä se aikoinaan maksoi. Enkä itse asiassa maksanut edes moninpelaamisesta koska en juurikaan pelaillut moninpelejä, joten se moninpelaus oli lähinnä ekstraa itselle.

Mutta kyllähän tuo olisi jo korkea aika voida pelata maksamiaan pelejä ilma lisämaksuja, varsinkin kun ilmaispelejä voi pelata ilmaiseksi.

Itseasiassa just tänäpä aiemmin tätä samaa mietin, että tuo maksullisuus ei ole enää tätä päivää. Kesällä loppui kikkailu Ultimate, jota "ehdin" vain ohkosesti hyödentämään, vaikka oli 6 vuotta aikaa. Syötin varastoon ostetut perus Live Gold koodit sisään 3 vuoden edestä, mutta jätin tällä kertaa Ultimate konversion tekemättä. Ei vaan kerkee eikä kiinnosta yksinpelit juurikaan. Perus Live tilaus on nyt siis kesään 2028 kesään voimassa. Tämä saattoi kyllä olla viimeinen kerta kun nettipeluusta suostun enää erikseen maksamaan, tämän viikon tapahtumat vielä oikein sementoi sitä ajatusta.

Olisi ollut ässä move poistaa konsolinettipeluun maksumuuri kokonaan tässä samassa clusterfuckissa, että olisi ollut edes yksi kunnollinen posi juttu. Mutta koska MS näköjään kusee omiin muroihin kaikin mahdollisin keinoin, niin eipä ne sitä vielä ainakaan tehnyt. Jännä nähdä kummassa leirissä tämä kortti käytetään ensin? Varmaankin MS, jos seuravaan sukupolven "konsolit" on PC-Hybrideitä. Saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vähän offtopic , mutta kyllähän nämä kuukausimaksullisten palveluiden hinnat ovat nousseet (pilviin) kautta viihdekentän, eikä hintojen nousu voi enään johtua inflaatiosta, vaan kyllä tässä on pakko olla kyse jostain muusta. Ettei vaan nyt olisi kuitenkin kyse siitä että tilaajamassaa on kasvatettu vuosia ns. persnetolla ja nyt sitten on saavutettu se piste kun tilaajamäärät ei enään merkittävästi kasva niin on pakko alkaa tehdä rahaa. Itse en ole ikinä ymmärtänyt, että miten voi olla ylipäätään hyvää bisnestä julkaista uusia pelejä tuonne gamepassiin tuolla nykyisellä (vanhalla) hinnalla. Vähän vanhempien pelien julkaisu game passissa ymmärrän täysin kun niillä ei olisi enään muutenkaan täysihintaisen pelin arvoa.
 
Ubi+ classics on kyllä ihan hyvä lisä, jos ei omista niitä pelejä jo. Fortnitea on vaikeampi ymmärtää, koska tuskin niin suuri osa Game Passin käyttäjistä on pelin aktiivisia pelaajia ja toisaalta, jos pelaa Fortnitea, miksi ei osta vaan sitä Crewta. Tuntuu, ettei MS:lla ole nyt ollut markkinatutkimus hallussa tai suunnitelma on jotain tällaista Trumpin innoittamaa 4D-shakkia, jolla yritetään jotenkin arkijärjen vastaisesti saavuttaa nerokkaita strategisia tavoitteita. Ehkä Game Passista leivotaan niin erityinen palvelu, että sen epäonnistumisen varjolla MS saa tekosyyn paeta konsolimarkkinoilta. Minusta se olisi liiketaloudellisesti ehkä jopa järkevää. Konsolibisnes on nyt hiipumassa ja pelien julkaisijana voi menestyä paremmin. Näkeehän sen siitäkin, että MS:n pelit hallitsevat nykyään usein PC:n ja pleikkarin myyntilistoja, vaikka pleiggarin fanipoikien mantran mukaan Xboxilla ei ole pelejä. Kun pelit julkaistaan monelle alustalle, niitä vastaan ei myöskään hyökätä niin voimakkaasti. Aika paljon MS on saanut negatiivisuutta ja pilkkaa julkaistessaan pelejä vain Xboxille. Niistä on oikein etsimällä etsitty vikoja silloin.

Näkisin, että MS on nyt yrittänyt kaikkea ja takki alkaa olla tyhjä konsolivalmistajana. Minun kaltaisilleni peliharrastajille taaksepäinyhteensopivuus ja vanhojen pelien parantelu oli se hyvä suunta, mutta sillä ei tullut menestystä. Game Pass jäi vähälle huomiolle silloin, kun se vielä oli pelaamisen paras diili. Mitä sitten voi enää tehdä? Itse lähtisin kaivamaan vielä syvemmältä nostalgiakaivosta ja elvyttäisin esim. Activisionin 80-luvun ja 90-luvun hittejä, mutta eihän sillä tiellä voi voittaa oikeasti?
 
Nyt tosiaan meni tuolla 17.99€ ja ilmoitus oli että myös seuraava 2.11 menee tuolla hinnalla.. että 2kk vielä roikun.. tarjontaa ei itselle kauheesti ole.. se outer 2 ehkä, pitänee alkaa selaamaan toria ja tarjouksia sitten forzien osalta joita voi tarvittaessa jokusen minuutin pelailla.
Tässä on vissiin sellainen tilanne, että EU:ssa ei olekaan ihan niin helppoa nostaa kuukausipalvelun hintaa, jos jatkuva laskutus on voimassa, eikä asiasta ole ilmoitettu etukäteen. Tästä syystä seuraavat kaksi kuukautta menee vielä vanhalla hinnalla.

Microsoft on ilmeisesti lähettänyt sähköpostia tilaajille tähän liittyen.
 
Minusta tuo brändi hapertuu ja uskoa on vaikea palauttaa.. miettikää, xbox one online pakko suunnitelmaa, pakko kinect ja "tv, sports, tv, sports" kuvitelmaa.. toipuminen edes jotenkin kesti pitkään. Nyt sitten xbox hardis tuntuu häipyvän kaikkialta, samoin pelit kivijalka kaupoista.. soppaan lisää tämä gamepass hintahärdelli ja ristiriitaiset lausunnot vähällä aikaa. Pelien kanssa ollut vaikeaa, ei oikein mikään tuota "laatua", Forza motorport kustiin, Halo oli melko floppi, Starfield ei sekään onnistunut jne mitälie muita keskinkertaisuuksia. En oikein usko xbox nextgeniin kun jos tässä matalasuhdanteessa mennään 1-2v ennen uutta rautaa niin ei ole enää jatkumoa ja paljon xbox porukkaa liukenee muualle.
 
Ei millään kikkailujaksoilla ole mitään väliä MSlle. Tarkoitan ihmisiä siis jotka on jäsenyyskonversioilla tai millä ikinään onnistunut keplottelemaan itselleen muutaman kuukauden tai jopa vuoden listahintaa alemman hinnan vaikka tästä ultimatesta. MS varmaan antaa heidän pitää kikkailunsa ilman mitään turhaa hässäkkää kuten vaikka haastaa EUn miljardisivuinen lakiviidakko. Massat on mitkä niitä kiinnostaa.

Inhorealistina katson että ne pitää päänsä vaikka kuluttajia jonkun verran lähtisikin kävelemään tässä hinnanoston yhteydessä. Niillä on focus heidän omien sanojen mukaan tuottaa enemmän omia AAA luokan IP pelejä ja olettavat että niiden vetovoima on riittävä tuolle hintatasolle varsinkin tulevaisuudessa.

Kuluttajia lähtee vaikka 5% niin eipä se haittaa kun saatavat nousi sen 10% :) Pitäähän ne satojen miljoonien hintaiset pelit jollain maksaa kun niitä ei myyntiinkään laiteta. Koska GP day one. Nyt vaan kiltisti odotellaan niitä satoja miljoonia maksaneita MS AAA IP pelejä :D
Starfield oli mielestäni erittäin hyvä. Lisää tuollaista, tai vaikka jatko-osa?
 
Miten tämä vitsi pitää tulkita kun arvo kerran laskee? Minusta tuon kaiken olisi pitänyt pysyä samana mutta ohessa olisi jotain leluja tai muita epäolennaisuuksia, jotka voi joillekin olla jees mutta suurelle osalle se perushamppariateria riittää. Nyt tuosta saa kuvan että "arvo" laskee vaikka myös sitä nostettiin pelien määrän kautta. Eikä Ubi ja Fortnite Crew olleet aiemmin osa "ateriaa", joten senkin osalta pöljä.

Ja kyllä, tiedän kritisoivani vitsiä/meemiä, jonka tuostakin ymmärtää mutta huomaan aina omistakin luomuksista heti pienetkin typeryydet ja ärsyttävyydet. Ikävän usein osan vasta kun homma on jo julki.

Ubi+ classics on kyllä ihan hyvä lisä, jos ei omista niitä pelejä jo. Fortnitea on vaikeampi ymmärtää, koska tuskin niin suuri osa Game Passin käyttäjistä on pelin aktiivisia pelaajia ja toisaalta, jos pelaa Fortnitea, miksi ei osta vaan sitä Crewta.
Yhtä turhaa minusta Ubi ja Crew. Crew'n näkisin jopa järkevämpänä, sillä jos sitä jo maksaa Ultimaten kanssa, niin hinta ei muutu mihinkään. Tietysti sama voi tapahtua jos on aiemmin tilannut Ubin systeemiä ja Ultimatea erikseen. Mutta yhtä helppoja tai vaikeita nuo minusta on ymmärtää, kyse on lähinnä siitä että onko kenellekin olennainen lisä vaiko ei. Enemmistölle varmaan kumpikin sellaisia että ei riitä (yksistään) perustelemaan hinnannostoa.

Ehkä Game Passista leivotaan niin erityinen palvelu, että sen epäonnistumisen varjolla MS saa tekosyyn paeta konsolimarkkinoilta. Minusta se olisi liiketaloudellisesti ehkä jopa järkevää. Konsolibisnes on nyt hiipumassa ja pelien julkaisijana voi menestyä paremmin.
Hetkinen? Siis meinaat että paskovat tahallaan palvelunsa että voivat luovuttaa, sen sijaan että vain luovuttaisivat? Aika erikoinen näkemys.

Näkeehän sen siitäkin, että MS:n pelit hallitsevat nykyään usein PC:n ja pleikkarin myyntilistoja, vaikka pleiggarin fanipoikien mantran mukaan Xboxilla ei ole pelejä.
Joo, toki se lause taitaa mennä tyyliin "Xbox got no games" mutta kyse on yksinoikeuksista. Ei sitä varmaan erikseen tarvitse täsmentää. Sekin että onko ne ostetut firmat nyt yhtäkkiä Xboxin tuotannoksi miellettäviä on oma asiansa. Toki ne on mutta itseäni en mieltäisi tekijäksi jos vain ostaisin jonkun teoksen tai sen tekijän omistukseeni.

Näkisin, että MS on nyt yrittänyt kaikkea ja takki alkaa olla tyhjä konsolivalmistajana. Minun kaltaisilleni peliharrastajille taaksepäinyhteensopivuus ja vanhojen pelien parantelu oli se hyvä suunta, mutta sillä ei tullut menestystä. Game Pass jäi vähälle huomiolle silloin, kun se vielä oli pelaamisen paras diili. Mitä sitten voi enää tehdä? Itse lähtisin kaivamaan vielä syvemmältä nostalgiakaivosta ja elvyttäisin esim. Activisionin 80-luvun ja 90-luvun hittejä, mutta eihän sillä tiellä voi voittaa oikeasti?
MS kusi hommansa ehkä Onella eikä sieltä kaivosta enää noustu. Ikävä juttu koska X360-aikana se oli helposti parempi vaihtoehto konsolina monellakin tapaa: ohjain, käyttis, pelit. Toki PS3:lla on paljon loistavia yksinoikeuksia mutta sitten kaikki käytännön asiat ihan paskaa: multiplattarit oli usein paskempia, ohjain ihan hirveä natiseva lelu ja käyttis jotain aivan hirveää.

Huvittavaa että nykyään tilanne onkin se, että Sony sai kiinni käyttiksen ja ohjaimen osalta ja Xbox menetti ne viimeisetkin yksinoikeudet mitä joskus oli. Miettikää nyt: Mass Effectkin oli joskus Xbox 360 yksinoikeus. Sitten mitään oikeasti merkittävää ne ei ole niiden wanhojen Gearsien, Halojen ja Forzien lisäksi saaneet tehtyä, joten ei ihme että ketään ei kiinnosta, varsinkin kun "always online -One" ilmoitettiin ja vieläpä kalliimmalla hintalapulla kuin PS4. Voin sanoa että ei kauheasti tarvinnut miettiä mikä oli ykkösvehje siinä sukupolvessa, olkoonkin että One X:lle vielä ostelin pelejäkin ja pelasin mm. RDR2:n.

MS kusi ihan itse hommansa samalla kun Sony petrasi ihan älyttömästi siitä mitä se oli PS3:lla.

Minusta tuo brändi hapertuu ja uskoa on vaikea palauttaa.. miettikää, xbox one online pakko suunnitelmaa, pakko kinect ja "tv, sports, tv, sports" kuvitelmaa.. toipuminen edes jotenkin kesti pitkään.
Minä taas olen sitä mieltä että nimenomaan siitä Onesta ei ikinä toivuttu. X360 oli hyvää aikaa ja MS:llä oli todella hyvä vauhti päällä. Sitten se oli sitä Kinectiä ja Always Onlineä, mistä pyydettiin vielä enemmän kuin perinteisestä pelikonsolista eli PS4:sta. Huvittavaa vielä muistella miten lesosti ne taisivat laitteensa esitellä, ihan kuin se olisi ollut mitä ihmiset halusi. Oikeasti iso harmi että pudottivat pallon niin täysin. Eniten itseä harmittaa se että lähtivät niin vahvasti digitaalisuuden perään ja sitähän tuokin Always Online oli osaltaan.

Kuluttajia lähtee vaikka 5% niin eipä se haittaa kun saatavat nousi sen 10% :) Pitäähän ne satojen miljoonien hintaiset pelit jollain maksaa kun niitä ei myyntiinkään laiteta. Koska GP day one.
Miten niin ei laiteta myyntiin? Onko minulta mennyt jotain ohi kun minusta ne kyllä saa myös ostettua ihan julkaisupäivänä jos haluaa.
 
Minulle tämä sukupolvi on pitkälti juuri Game Passin ansiosta ollut mahdollisesti parasta konsolipelaamista koskaan. Tässä on jatkuvasti päässyt pelaamaan Day One isoja AAA-hittejä ja mielenkiintoisia indie helmiä, eikä tarjonta ole kyllä missään nimessä hiipunut, vaan lähinnä vauhti on vaan kasvanut koko ajan. Ja juuri minulle tämä konsepti on toiminut erinomaisen hyvin.

Nyt Game Passin tarjonta on kunnossa ja se laajenee entisestään, mutta juuri minulle tarjonta on jo nyt "yli oman tarpeen", eikä se vieläkin isompi ateria tuo mitään lisäarvoa - ähky oli jo nykyisestä tarjonnasta. Siksi ensimmäistä kertaa keväällä joutunee miettimään, että kun nykyinen tilaus on katkolla, niin onkohan Game Pass Ultimatea syytä enää tilata jatkuvana tilauksensa enää ollenkaan. Eikä syy ole todellakaan palvelun heikko taso. Pelkästään tässä kuussa jopa päästään vielä mm. The Outer Worlds 2:n ja Ninja Gaiden 4:n pariin, joten paljon on kyllä rahallisesti arvoa tarjolla.

Nythän tässä purkautuu jostain syystä tähän Game Pass ketjuun vähän kaikenlaiset antipatiat Microsoftia kohtaan, aina Kinectistä lähtien, missä ei sinänsä ole tämän ketjun otsikon alla mitään järkeä, mutta ehkä se samalla kertoo siitä, että monelle Xbox on nimenomaan Game Pass jo nyt.

Mutta niin, aivan kohta 5v täyttävä Series sukupolvi on menty Game Passin kanssa ja se jatkuu omalta osaltani myös kuudennen vuoden puolelle - ja onhan nämä olleet kyllä erinomaisia vuosia, täynnä toinen toistaan kovempia vuosia tarjonnan puolesta.
 
Miten niin ei laiteta myyntiin? Onko minulta mennyt jotain ohi kun minusta ne kyllä saa myös ostettua ihan julkaisupäivänä jos haluaa.
Olet oikeassa, menee luonnollisesti myyntiinkin. Day one PCllekin nähtävästi? Ja jos linja pitää niin mahdollisesti pleikkarillekin joskus myöhemmin.

Anyway, Osaltani melkoisen epäonnistuneesti kirjoitettu ajatushahmotelma ilmaista uskomustani että MSn strategia on kustantaa kulunsa GP myynneillä eikä niinkään pelimyynneillä.

Eli hakea hyvinkin erilaista lähestymistapaa kuin Sony tai Nintendo tekee. Saattaa pitkässä juoksussa olla voittava strategia. Johan sitä nytkin on itketty mediassa kuinka pelien tekeminen on niin kovin kallista. Voisiko niiden rahoittaminen toimia noin paremmin että kerätään pääomaa GPn kautta eikä perinteisillä metodeilla?

Pelien teko on niin kovin kallista. Ja sitten kohta ne maksaa 150€ kaupasta. Alkaa GP kk hinta kiinnostamaan ;) vastahan me äskön päästiin yli siitä että nykyinen normi uudelle AAA pelille on sen 79-89€ eikä 59-69€ niinko ennenvanhaan.
Kunhan ajatusleikittelen tällä asialla. Tietämättä mistään mitään faktana.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä vitsi pitää tulkita kun arvo kerran laskee? Minusta tuon kaiken olisi pitänyt pysyä samana mutta ohessa olisi jotain leluja tai muita epäolennaisuuksia, jotka voi joillekin olla jees mutta suurelle osalle se perushamppariateria riittää. Nyt tuosta saa kuvan että "arvo" laskee vaikka myös sitä nostettiin pelien määrän kautta. Eikä Ubi ja Fortnite Crew olleet aiemmin osa "ateriaa", joten senkin osalta pöljä.
Kaikkia ei saa mahdutettua etteikö meemi kärsisi. Omasta perspektiivistä toki tein, minulle se suhteellinen arvo on ne day 1 pelit joita pelaan, kaikki muu on höttöä. Nyt kun hinta nousi niin tuotteen suhteellinen arvo minulle laski.
 
Anyway, Osaltani melkoisen epäonnistuneesti kirjoitettu ajatushahmotelma ilmaista uskomustani että MSn strategia on kustantaa kulunsa GP myynneillä eikä niinkään pelimyynneillä.
Ongelma on, että MS:n pelituotannon kulut ovat ihan eri mittaluokassa kuin Game Passin liikevaihto. Jotta Game Pass voisi olla korvaava vaihtoehto pelimyynneille, tilaajamäärät pitäisi olla ihan eri tasolla. Se on se keskeinen ongelma. MS tarvitsee pelien myyntiä edelleen, Game Pass on siinä lisukkeena, mutta sen volyymit eivät riitä tekemään siitä ainoaa kanavaa. Toisaalta jokainen tilaaja, joka pelaa uutuuspelit Game Passin kautta, heikentää pelien Day One myyntejä. MS:lle tuntuu olevan vaikeaa saada tasapainoa myyntien ja Game Pass tilausten välille. Siksi hinnan nostaminen on loogista, että menetettyjen myyntien tilalle saadaan enemmän rahaa tilauspalvelusta. Raha ei silloin vuoda ulos MS:n kourista. Game Passin tilausmäärille se voi olla haitallista, mutta toisaalta MS:lla on varaa kokeilla erilaisia strategioita ja katsoa, millä saadaan tuotto optimoitua. Hittipelien laittaminen Game Passiin ei ilmeisesti ole nostanut tilaajamääriä niin paljon, että se kompensoisi menetetyt Day One myynnit.

Nythän on ollut viime päivinä huhuja, että MS laittaisi konsolikehityksen kokonaan jäihin, mutta näkee sitten, kun tapahtuu.
 
Ongelma on, että MS:n pelituotannon kulut ovat ihan eri mittaluokassa kuin Game Passin liikevaihto.
Joo. Tosin taitaa tuo syy olla koko pelialan suurin uhka kun nuo tuotantokustannukset on pilvissä. Nykyään tarvii myydä monta miljoonaa peliä että pääsee pelin julkasia edes omilleen. Voin vain kuvitella paljon GTA6 tekemisen loppulasku on. No joka tapauksessa kestämätön tilanne on pelialalla
 
Inhorealistina katson että ne pitää päänsä vaikka kuluttajia jonkun verran lähtisikin kävelemään tässä hinnanoston yhteydessä. Niillä on focus heidän omien sanojen mukaan tuottaa enemmän omia AAA luokan IP pelejä ja olettavat että niiden vetovoima on riittävä tuolle hintatasolle varsinkin tulevaisuudessa.
Ongelma on, että MS:n pelituotannon kulut ovat ihan eri mittaluokassa kuin Game Passin liikevaihto. Jotta Game Pass voisi olla korvaava vaihtoehto pelimyynneille, tilaajamäärät pitäisi olla ihan eri tasolla. Se on se keskeinen ongelma. MS tarvitsee pelien myyntiä edelleen, Game Pass on siinä lisukkeena, mutta sen volyymit eivät riitä tekemään siitä ainoaa kanavaa. Toisaalta jokainen tilaaja, joka pelaa uutuuspelit Game Passin kautta, heikentää pelien Day One myyntejä. MS:lle tuntuu olevan vaikeaa saada tasapainoa myyntien ja Game Pass tilausten välille. Siksi hinnan nostaminen on loogista, että menetettyjen myyntien tilalle saadaan enemmän rahaa tilauspalvelusta. Raha ei silloin vuoda ulos MS:n kourista. Game Passin tilausmäärille se voi olla haitallista, mutta toisaalta MS:lla on varaa kokeilla erilaisia strategioita ja katsoa, millä saadaan tuotto optimoitua. Hittipelien laittaminen Game Passiin ei ilmeisesti ole nostanut tilaajamääriä niin paljon, että se kompensoisi menetetyt Day One myynnit.

Nythän on ollut viime päivinä huhuja, että MS laittaisi konsolikehityksen kokonaan jäihin, mutta näkee sitten, kun tapahtuu.
Yritinkin vihjailla että nimenomaan tulevaisuuden visoista puhutaan.
GPn on arvioitu takoneen 4,7 miljardin dollarin liikevaihdon vuonna 2024 joten ei ne ihan pennosilla pelaa.

Xbox-/Gaming-liiketoiminnan kokonaistulot FY24 (tilikausi joka päättyi kesäkuussa 2024) olivat noin 21.5 miljardia joten ei GP tosiaan yksinään tuota pyöritä ja edelleen on vahva tarve pelimyynnille. Vielä ainakin :D Toivottavasti tulevaisuudessakin :)
 
Aika harva tekee 80 miljardin investointeja 4,7 miljardin liikevaihdolliseen bisnekseen.

Tosin, kuten moni rahabisnestä ymmärtävä on huomauttanut, kaupan Microsoft teki niin sanotusti käteisellä, joten kyllä sieltä enemmän tulee rahnaa takaisin kuin tilillä makuuttamalla.

Ja sanotaan sekin, Microsoftin kykyä tehdä rahaa ei kannata aliarvioida, kyllä siellä on laskelmat ollut kohdillaan, että tuohon kauppaan ovat lähteneet.

Ja jotta tuo Game Passin liikevaihto saa vähän mittakaavaa, niin koko Wärtsilän liikevaihto oli noin 6,5 miljardia. Ei edes pelkkä Game Pass mitään nappikauppaa ole, jos niin kuvittelette.

Mutta niinhän se tosiaan on, että ei Microsoft pelkkää Game Passia myy, eikä myöskään halua myydä. Päivänselvää on, että Microsoft haluaa myydä pelejään ihan kaikkialla, kuten nyt nähdään, kun pelit löytyy kaikille konsoleille ja useista PC kaupoista. Kuluttaja itse valitsee missä ja miten pelinsä pelaa.
 
Ylös Bottom