Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Game Pass - pelien vuokrausta kuukausimaksulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gameskeeper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xone

Alle kymmenen prosenttia. Iso pala joo mutta ei silleen kuitenkaan ehkä ihan keskiössä vrt vaikka tonne palvelin / pilvipalveluihin.
Niin, argumenttina minulla oli siihen, että peliala on keskiössä, että se liittyy kiinteästi MS:n strategisista painopisteistä ainakin pilvipalveluihin ja tekoälyyn. Keskiössä oleminen ei tarkoita, että se olisi suurin, vaan että se on lähellä sellaisia ydintoimintoja, joille nähdään arvoa yrityksen tulevaisuuden suunnan suhteen. Se koskee tietysti enemmän osaa pelaamisesta ja osa jää vähän varjoon. Konsolipuoli on esimerkiksi sellainen, mikä ei nykytilanteessa pääse loistamaan erityisesti.

Tosin, kuten moni rahabisnestä ymmärtävä on huomauttanut, kaupan Microsoft teki niin sanotusti käteisellä, joten kyllä sieltä enemmän tulee rahnaa takaisin kuin tilillä makuuttamalla.
Tässä kannattaa ottaa huomioon vielä se, että tuohan ei ollut Microsoftille kulu, vaan investointi. Siinä, missä taseessa aikaisemmin näkyi 80mrd$, nyt siellä on Activision-Blizzard, joka on saman arvoinen (tai todennäköisesti valuoitu vielä arvokkaammaksi). Liika käteinen pankkitilillä on pörssiyhtiölle oikeasti painolasti, koska se ei tuota lisää rahaa, toisin kuin järkevät investoinnit. Nyt ATVI tuottaa Microsoftille jatkuvasti lisää kyhnyä, vähintään CoD-myynteinä, ilman että varallisuus on vähentynyt latin latia.

Toinen vaihtoehto olisi ollut maksaa osakkeenomistajille osinkoja, mutta MS on perinteisesti ollut tässä suhteessa aika nihkeä. Mutta yleensä osinkojen maksamista pidetään hyvänä vaihtoehtona, jos firman johdolla ei ole mitään ideaa siitä, mitä rahalla pitäisi tehdä. Makaamaan sitä ei missään tapauksessa pidä jättää, se on huonoa bisnestä.

Itsellä tuo Gamepass ultimate tilaus pysyy hinnanoususta huolimatta. Nousunkin jälkeen täysin hintansa arvoinen ja loistava palvelu.

Itse olen ostanut hiki hatussa Gamepass koodeja, joilla hinta pysyy maltillisena (15€/kk) vielä ensi vuodenkin. Pitää katsoa näiden loputtua asiaa uudestaan.

Olen tuosta arvosta, melkolailla samoilla linjoilla. Sisältöönsä nähden tuo 30€ ei vielä ole mahdoton hinta, varsinkaan kun suhteuttaa kilpailuun. Jos ehtisin pelata rajattomasti, niin en miettisi tuota hintaa hetkeäkään. Mutta koska aika on rajallista, niin ei tuosta Gamepassista pysty repimään kaikkea arvoa irti läheskään joka kuukausi. Varsinkaan silloin kun pelauksessa on joku muuta kautta hankittu peli.

Viimeksi muokattu:
Tapa miten MS hoitaa nämä hinnan nousut ja yleiset muutokset heidän konsolibisnekseen aiheuttaa melkoista kaaosta. Tuntuu että xboxilla joku päättää jotain jonka yli Satya Nadella kävelee ja sit tehdäänkin ihan toisin. Joskin tuo aikasempi päätös on jo esitelty yleisölle ja kun lopputulema onkin sitten ihan jotain muuta kuin tuossa esittelyssä on annettu ymmärtää, niin asiakkaiden luottamus xboxia kohtaa putoaa. Ymmärrän hinnan nousun GP Call of Dutyn saaminen joka vuosi ulos on kallista puuhaa. Itse kun näitä tulee seurattua joka päivä niin hyvin sekaiselta tuo näyttää. Negatiivinen julkisuus on hyvästä vain tiettyy pisteeseen.

Ylös Bottom