Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuoppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse suosittelen ostamaan osista kasatun pöytäkoneen. Aika pitkä korpivaellus tuli tehtyä kannettavien parissa, mutta ei niistä ole ollut oikeasti korvaamaan pöytäkoneita.
Riippuu varmaan käyttötarkoituksesta että korvaako joku jotain. En minä ainakaan voisi korvata omaa käyttöäni pöytäkoneella koska en vain halua erillistä hiirtä ja näppäimistöä käyttää sohvalla ja nojatuolissa ollessani. Samoin on vähän vaikea napata konetta mukaan vaikka lomareissulle jos se on pöytäkone.

Ja vaikka molemmat olisi vaihtoehtoja, niin silti voi olla läppäri ihan hyvä vaihtoehto. Meillä on töissä enemmistöllä läppäri + telakka, jossa hiiret, näppäimistö ja näytöt, jolloin ne toimii kuin pöytäkoneet. Etähommiin sitten nappaa vain läppärin mukaan. Itse olen ainoa, jolla on pelkkä pöytäkone mutta en toisaalta edes halua työkäyttöön tuota ettei tarvitse raahata mukana joka paikassa. Tehoilla tuota pöytäkonettani voisi toki perustella mutta toisaalta se ei ole edes erityisen tehokas, sillä itselläni on peliläppäri, joka on tehokkaampi.

Tuli nyt sitten siirryttyä Win 11-aikaan ihan uuden tietokoneen turvin. Uuden hankinta on ollut mielessä ja suunnitteilla jo pari vuotta tässä, mutta jäänyt tekemättä muiden juttujen takia. Nyt oli sitten 'viimeinen hetki' hoitaa homma kotiin, kun tuo Win 10-tuki loppui. Tietysti siihen tuli se vuoden jatkomahdollisuus, mutta ei jaksanut alkaa sen kanssa kikkailemaan. Varsinkin, kun eteen sattui ainakin omasta mielestäni hinnaltaan hyvä tarjous sellaiseen koneeseen, jolla luulisi taas tykittelevän peruskäyttöä ja ehkä pientä pelaamista monta vuotta eteenpäin. Kuulun siihen porukkaan, joka ostaa 'kallista' tavaraa harvoin, mutta ostaa sitten 'vähän parempaa', ettei tarvitse olla heti kohta taas uudestaan vaihtamassa ja päivittämässä.

Omaksi uudeksi koneeksi valikoitui nyt tällainen MSI:n 'budjetti peliläppäri' hintaan 599 €, joka tarjoaa omaan makuun ihan hyvän paketin. Laadukkaan oloinen ja jämäkkä ulkokuori tuo laadun tuntua. Pari vuotta sitten markkinoille tullut Ryzen-prossu ja 3050 GeForce ovat ainakin omaan makuun ihan hyvä paketti tähän hintaan. Paketista otettuna 'vain' 8 gigaa keskusmuistia, mutta laajennusmahdollisuus on olemassa, joten nopeutta voi sitten lisätä, jos tulee tarve. Puolen teran SSD on ainakin tässä vaiheessa ihan riittävä, 300+ gigaa jäi vielä vapaata tilaa musiikkikokoelmien ja vastaavien siirron jälkeen. Erityisen paljon tykkään tästä 144 hertsin näytöstä, joka on tosi kirkas ja tarkka, tosi mukava katsella. Sininen sattuu olemaan oma suosikkiväri ja tässä on vielä vaaleansininen/syaani taustavalaistu näppäimistö, joka tuo ainakin nyt tähän vähän vähempivaloiseen vuodenaikaan kivasti 'piristystä' ja väriä käyttämiseen.

Ensifiilikset tästä ovat positiiviset ja tyytyväiset, mutta aika näyttää, kuinka elämä tämän itselle uuden Win 11-käyttiksen kanssa sujuu. Aika paljon tuntuu olevan ihmeteltävää, että missä mikin juttu on.

^ Kirjottele sitten pelikokemuksia sillä mulla on kanssa harkinnassa joko peliläppäri tai steam machine + joku halpis läppäri riippuen siitä kuinka hyvä ja minkä hintainen steam machine on.
Tosin mä haluaisin pelata muutamat vr pelit ja sitten emulaattorilla ps2 ja gamecube pelejä ja jotain vanhempia pelejä.
Esim joku brutal legend olis kiva viimeinkin päästä pelaamaan kaikilla herkuilla 60fps. Mun nykyinen kone pyörittää sitä suurimman osan ajasta 60fps, mutta graffoista on pakko karsia aika paljon.
Edes joku tomb raider underworld ei pyöri ilman efektien karsimista :D
Kaikki uudet pelit tulee kuitenkin pelattua pleikalla tai boxilla.

Kaikki aina sanoo kuinka peliläppäreillä ei tee mitään ja samaan aikaan tubesta löytyy useamman vuoden vanhoja videoita missä niillä pelataan half life alyxia ilman mitään ongelmia joten kyllä nyky läppärienkin pitäisi tuosta suoriutua ihan heittämällä.
Ja mä haluan just laitteen jonka voi laittaa tuohon sohvan eteen pöydälle ja siirtää taas helposti pois joten iso pc on pois laskuista.
Ja muutenkin on varmaan pian tarvetta uudelle läppärille.
Onneks mulla ei ole kiire ja voin vaikka seuraavan vuoden tarkkailla mitä on tarjolla ja mihin hintaan, mutta silti olis kiva lukea jotain kokemuksia niin on jotain vertailupohjaa.

Ylös Bottom