Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 4: Beyond

Onkohan se sulava ja viimeistelty myös switch ykkösellä? Switch kagosta ku ei ole eikä tule vähän aikaa olemaan. Nyt on paha ku stalker 2 myös kiinnostais ja sit tämäkin sulava ja viimeistelty, ei oo köyhällä helppoa kun pitää valita joko tai/joskus myöhemmin sitten jne.

Tossa @pelle laitto edellisellä sivulla hyvän vertailuvideon, grafiikat ymmärettävästi rujommat ykkösellä, mutta fps on tasainen ja sulava. Sen perusteella, plus parin muun arvion uskalsin ite hommata. Tänään en kerkee vielä alotella mut voin vaikka alkuviikosta laitella kokemuksia ykkösen versiosta kun saan tunteja alle.
 
Tuli juuri päästyä jääalue ja että kun tässä on niin hemmetin hyvin tehty noi pääkentät. Tunnelma kun jostain kauhupelistä tuolla alueella. Uusia kykyjä taas auki ja blssi taistelukin oli loistava. Kaikki bossit olleet tosi hyviä. Muuten pelissä on ollut yllättävä vähän taistelua verrattuna aikaisempiin Prime peleihin. Seikkailun ja tutkimisen tuntu edellä menty vahvasti.
 
Tuli juuri päästyä jääalue ja että kun tässä on niin hemmetin hyvin tehty noi pääkentät. Tunnelma kun jostain kauhupelistä tuolla alueella. Uusia kykyjä taas auki ja blssi taistelukin oli loistava. Kaikki bossit olleet tosi hyviä. Muuten pelissä on ollut yllättävä vähän taistelua verrattuna aikaisempiin Prime peleihin. Seikkailun ja tutkimisen tuntu edellä menty vahvasti.
Tuo on kieltämättä hienosti tehty, menisi ihan kauhupelistä. Vielä kun lukee niitä alueelle ripoteltuja tutkijoiden memoja, niin jännitys kohdillaan.

Ymmärrän myös kritiikin taustahuutelijasta paremmin, toivottavasti joku tuleva patch korjaa asian. Pahimmillaan on ollut tilanne, jossa olen ollut menossa kahden tapahtuman väliä suorinta/nopeinta reittiä ja peli ehtii tästä huolimatta kertoa mihin pitää mennä. Antaisi pelaajan edes 30min haahuilla, ennen kuin hienovaraisesti ohjaisi oikeaan suuntaan.

On myös selvinnyt miksi tuollainen on peliin lisätty. Vaikka Primet pelattu useasti läpi, niin olisi kyllä muutama kohta ollut pitkän pelailun takana ilman apuja. Sen verran epälooginen on ollut ratkaisu(ainakin omille aivoille)Kertonee sekin omaa tarinaansa tuotantohaasteista.

Kaikesta kritiikistä huolimatta tämän hetken arvosana olisi 9/10
 
Ymmärrän myös kritiikin taustahuutelijasta paremmin, toivottavasti joku tuleva patch korjaa asian. Pahimmillaan on ollut tilanne, jossa olen ollut menossa kahden tapahtuman väliä suorinta/nopeinta reittiä ja peli ehtii tästä huolimatta kertoa mihin pitää mennä.

Skillup tuosta mainitsi arvostelussaan kun se joutui pelin lopussa ajamaan ympäri aavikkoa yli tunnin keräämässä niitä vihreitä kristalleja ja 10 minuutin välein herra mackenzie ilmoittelee, että muista kerätä niitä kristalleja :D
Joten muistakaa jokainen siellä aavikolla hajottaa ja kerätä niitä kun olette menossa johonkin sillä se yks mittari täytyy saada täyteen.


Hemmetti kun jouluruuhkan takia mä saan ilmeisesti hakea tän postista vasta maanantaina enkä edes tiedä mistä postista kun yks tilaus meni jo 2km päähän tuon läheisen r-kioskin sijaan joten ehkä tiistaina pääsen aloittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Skillup tuosta mainitsi arvostelussaan kun se joutui pelin lopussa ajamaan ympäri aavikkoa yli tunnin keräämässä niitä vihreitä kristalleja ja 10 minuutin välein herra mackenzie ilmoittelee, että muista kerätä niitä kristalleja :D
Joten muistakaa jokainen siellä aavikolla hajottaa ja kerätä niitä kun olette menossa johonkin sillä se yks mittari täytyy saada täyteen.

Voisiko tällaiset saada spoilerien taakse, en halua tietää mitä pelissä pitää tehdä etukäteen.
 
No ei tuo mikään spoileri ole. Sama kun sanois kuinka ekan kahden primen kohdalla tarttee metsästää niitä artifacteja.
Laitoin sen nyt kuitenkin piiloon.
 
Loppusuoralla mennään, 97% kamoista kyydissä. On muuten yllättävän lyhyt rykäisy, joku 18h itsellä takana ja tosiaan kerättävät melkein kerätty. Edelleen on vahvistunut pelin tietty kaksijakoisuus, ihan kuin peliä olisi kehittänyt saman firman alla kaksi osastoa. Ne itse kentät on pääosin ihan timanttia, mutta muut asiat on vähän meh.
Laitetaan spoilerin alle, vaikka enemmän QoL:
Kannattaa kerätä niitä vihreitä kristalleja aina kun mahdollista ja seurata Logista niiden kertymistä(kertyy ihan hel*etin hitaasti). Ja käydä tallentamassa ne sinne basecampin viereen kun tietty taso on saavutettu. Nimimerkillä "Eilen 30min kristalleja keräten"
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olen minäkin viimein päässyt testaamaan ja lähinnä kokeilin miten ohjaus toimii.
Tarkoitus oli pelata joyconit erillään gyro tähtäyksen kanssa, mutta tuolla tavalla ohjaus toimii ihan kuten wii versioissa eli kamera kääntyy vain ja ainoastaan viemällä tähtäin ruudun reunaan ja oikea tatti ei tee mitään.
Joten päätin sitten kokeilla sitä hiiri moodia ja ilokseni huomasin, että NÄMÄ aiemmin ostamani silikoni suojat lisää just tarpeeksi muhkeutta joyconeihin mun pienille käsille joten hiiri moodissa tuo kumpu on vasten kämmentä ja nyt hiiri moodia voi jopa käyttää.

Ei tuo tietenkään pc hiirelle pärjää ja varsinkin jos koittaa siirtää tähtäintä vaan hieman niin huomaa ettei se oikein tykkää liikkua, mutta nopeammat liikkeet toimii ihan ilman lagia joten on tämä paaaaljon parempi mitä ps2 pelien hiirituki ja niitäkin on tullut pelattua ilman isompia ongelmia.
Pelasin ihan sohvalla istuen ja laitoin hiirimaton vaan vierelle kun noin mä pc pelejäkin pelaan.
Noiden suojien kanssa vasemman joyconin - napin painaminen tuotti kyllä ongelmia, mutta siitä selvisi kun määritin sen siihen ylempänä olevaan kylkinappulaan.

Plussaa myös siitä, että switch 2 versiota voi pelata myös ekan switchin ohjaimella jos haluaa.

edit:

On siellä sittenkin sellainen moodi jonka halusin.
Moodiksi dual stick fusion ja sitten kameran asetuksista enable motion controls päälle.
Kyllä mä silti aloitan hiiren kanssa kun sillä kääntyminen on niin paljon näpsäkämpää.
Eri juttu sitten kuinka nopeasti tulee käsi tai ranne kipeäksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on saatu kaikki shotit auki ja se aukaisi paljon kerättävää sekä vanhoille alueille että avoimeen alueeseen. On tuo Viola kyllä niin pirun hauska vehje, helposti voi tuntikin vierähtää kun vaan ajelee ja etsii upgradeja. Vielä pitäisi yksi upgrade Samukselle saada kun paljon on paikkoja mihin mennä hämähäkin avulla.
 
Peli läpi täällä, ihan viihdyttävä kokemus kokonaisuudessaan. Arvosana menee sinne Opencritic/Metacriticin kanssa samoihin. Itseasiassa kannattaa katsoa creditit ja huomioida miten paljon alihankintaa tämän tekemiseen on käytetty. Toki taitaa nykyisin olla monen firman tapa, mutta mielestäni tässä oli keskivertoa reippaammin studioita ollut mukana. Se varmaan osittain selittää epätasaisuuden, liian monta kokkia sopassa.
Peli jättää Metroidmaisesti paljon auki jatko-osien varalle ja loppu on jollain tavalla epäSamusmainen
 
Olipas ärsyttävä kohta pelissä. Piti löytää hahmo aavikolta ja kun se on aika valtava ja hahmoa ei oltu merkitty niin aika seilaamista edestakas se oli. Parasta oli se että kun menin baseen niin samainen hahmo oli sielläkin mutta se ei voinut antaa sitä tavaraa minkä siltä tarvitsee siellä basessa vaan se piti löytää sieltä aavikolta. Tuo oli ensimmäinen vähän isompi lapsuus pelissä. Olisi voinut vaikka antaa jonkun suunnan että hän lähti tänne ja tänne päin.

Nyt ollaan aika loppuvaiheilla varmaankin joten pitää vielä putsata jo käytyjä paikkoja sen minkä jaksaa.
 
Olipas ärsyttävä kohta pelissä. Piti löytää hahmo aavikolta ja kun se on aika valtava ja hahmoa ei oltu merkitty niin aika seilaamista edestakas se oli. Parasta oli se että kun menin baseen niin samainen hahmo oli sielläkin mutta se ei voinut antaa sitä tavaraa minkä siltä tarvitsee siellä basessa vaan se piti löytää sieltä aavikolta. Tuo oli ensimmäinen vähän isompi lapsuus pelissä. Olisi voinut vaikka antaa jonkun suunnan että hän lähti tänne ja tänne päin.
Itse törmäsin täysin tuurilla tuohon, luulin että tuo oli vaihtoehtoinen juttu. Tuo loppu muutenkin tuntuu hieman nopeasti kasatulta.
 
Nyt olen minäkin päässyt jo sinne jääalueelle ja ainakin vielä tykännyt vaikka kyllä mackenzie on saanut useamman kerran huokailemaan.
Esimerkkinä se paikka josta se prätkä saadaan ja aika alussa se ohjeistaa sua mistä ovesta pitää mennä ja sitten hissillä alas ja kehtaa vielä kysyä tartteeko ohjeet toistaa.
Kyseisessä kohdassa on tasan yks toimiva ovi joka vie tasan sinne hissille joten kukaan ei varmasti tartte tuossa minkään tason opastusta.

Sitten kun pääsi ekaa kertaa ajamaan aavikolla ja mä halusin vaan tutkia mitä löydettävää siellä on kun se värikäs aavikko oli muutenkin kivaa vaihtelua edellisen paikan pimeiden käytävien jälkeen niin eiköhän se heti soita "hei ooks käyny tuolla tutkimassa aluetta vielä" ja sitten kun se ei jää vaan tuohon yhteen kertaan vaan se ottaa yhteyttä tasan niin kauan kunnes menet sinne mihin se haluaa.

Se ykkösen systeemi oli ihan tarpeeks hyvä jossa tuli kerran se vinkki ilmoitus kuinka jossain on havaittu jotain uutta ja sitten tuli merkki karttaan joten sulla oli se suunta selvillä, mutta et tiennyt mitä siellä odottaa ja muistaakseni tuonkin sai pois jos halusi.
Voisiko tällaiset saada spoilerien taakse, en halua tietää mitä pelissä pitää tehdä etukäteen.

Tähän vielä palatakseni voin sanoa, että mä en kyllä kertonut mitään mitä et vielä tiennyt sillä aikasempien viestien mukaan olit pelannut jo sen jääalueen ja ennen kuin sieltä alun viidakko alueelta lähdetään pois niin sulle kerrotaan, että sun kuuluu kerätä niitä kristalleja ja tuoda niitä takaisin siihen yhteen terminaaliin ja sekin kerrotaan mitä varten niitä kerätään.
Jo aiemmin kerrotaan myös kuinka monta teleportteri avainta tarvitaan ja pause välikon yhdeltä välilehdeltä löytyy se kristalli mittari ja siinä vieressä on ne avaimet. Ei tartte olla nero tajutakseen, että se mittari kuuluu saada täyteen.

Kaikki tuo info annetaan ekan 2-3 tunnin aikana riippuen siitä millaista tahtia pelaa ja sä olit tuon pisteen jälkeen jo mennyt kaks seuraavaa aluettakin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olen minäkin päässyt jo sinne jääalueelle ja ainakin vielä tykännyt vaikka kyllä mackenzie on saanut useamman kerran huokailemaan.
Esimerkkinä se paikka josta se prätkä saadaan ja aika alussa se ohjeistaa sua mistä ovesta pitää mennä ja sitten hissillä alas ja kehtaa vielä kysyä tartteeko ohjeet toistaa.
Kyseisessä kohdassa on tasan yks toimiva ovi joka vie tasan sinne hissille joten kukaan ei varmasti tartte tuossa minkään tason opastusta.

Sitten kun pääsi ekaa kertaa ajamaan aavikolla ja mä halusin vaan tutkia mitä löydettävää siellä on kun se värikäs aavikko oli muutenkin kivaa vaihtelua edellisen paikan pimeiden käytävien jälkeen niin eiköhän se heti soita "hei ooks käyny tuolla tutkimassa aluetta vielä" ja sitten kun se ei jää vaan tuohon yhteen kertaan vaan se ottaa yhteyttä tasan niin kauan kunnes menet sinne mihin se haluaa.

Se ykkösen systeemi oli ihan tarpeeks hyvä jossa tuli kerran se vinkki ilmoitus kuinka jossain on havaittu jotain uutta ja sitten tuli merkki karttaan joten sulla oli se suunta selvillä, mutta et tiennyt mitä siellä odottaa ja muistaakseni tuonkin sai pois jos halusi.


Tähän vielä palatakseni voin sanoa, että mä en kyllä kertonut mitään mitä et vielä tiennyt sillä aikasempien viestien mukaan olit pelannut jo sen jääalueen ja ennen kuin sieltä alun viidakko alueelta lähdetään pois niin sulle kerrotaan, että sun kuuluu kerätä niitä kristalleja ja tuoda niitä takaisin siihen yhteen terminaaliin ja sekin kerrotaan mitä varten niitä kerätään.
Jo aiemmin kerrotaan myös kuinka monta teleportteri avainta tarvitaan ja pause välikon yhdeltä välilehdeltä löytyy se kristalli mittari ja siinä vieressä on ne avaimet. Ei tartte olla nero tajutakseen, että se mittari kuuluu saada täyteen.

Kaikki tuo info annetaan ekan 2-3 tunnin aikana riippuen siitä millaista tahtia pelaa ja sä olit tuon pisteen jälkeen jo mennyt kaks seuraavaa aluettakin läpi.

Tottaki mä tiesin että niitä pitää kerätä. Mutta en pidä siitä et joku katsoo youutuubista mitä saa kun kerää kaikki ja tulee sitten tänne kertomaan että kerätkää niitä siitä saa jotain hyvää. Se vie kaiken ilon siitä keräämisestä.
 
Noniin näin se vuosien odotus on ohi ja Prime 4 pelattu, oliko se kaiken odottamisen arvoinen.


Puhutaan niistä hyvistä asioista ensin. Pelin grafiikat on upeat ja framerate täydellinen, Sen äänimaailma on hyvä, joskin esim. sähködunkun musiikki alkoi kyllä ärsyttämään mitä enemmän siellä vietti aikaa ja muutenkaan pelin soundtrack ei yllä vanhojen tasolle mutta on hyvä. Pelattavuus on suht täydellinen, kontrollit toimii olit sitten jalan, pallona tai mopolla menossa. Tässä ei myös tullut vastaan bugin bugia tai mitään pienintäkään ongelmaa, se on yksi viimeistellyimistä peleistä mitä olen pitkään aikaan pelannut. Myöskin peli ajoittain tuo sen vanhan Prime fiiliksen kun saat rauhassa tutkia alueita ja ratkoa miten tavaroita löytää. Bossi taistelut oli hyviä ja kaikissa oli suhte helppo keksiä miten ne voitetaan. Lore oli ihan mielenkiintoista.

Mitkä on sitten ne negatiiviset asiat. Aloitetaan pienemmistä jutuista. Vihollisten eri määrä on aika suppea ja Avaruus Piraattien puuttuminen näkyy todella pahasti koska samojen robottien tappaminen kerta toisensa jälkeen käy tylsäksi. Tässä on todella vähän mitään tasohyppelyä vaan kokoajan mennään juosten tai välillä muututaan palloksi että päästään onkalon läpi. Myöskin suurinosa upgrade itemeistä vaan annetaan sinulel tai on todella helppo löytää. Siellä oli muutama kinkkisempi mutta ne voidaan laskea kahden käden sormilla. Kenttä arkkitehtuuri tuntuu liian tylsältä verrattuna edellisen trilogian uniikkiin luukkiin. Se miten Sylux on laitettu peliin on täysi kopio Dark Samuksesta Prime 2:ssa, tosin Dark Samus oli paljon mielenkiintoisempi hahmo.

Pelin rakenne on kuitenkin isoin ongelma, loppupeleissä tässä tulee vaan liikaa edestakaisin kulkemista kun sinulla ei ole tarvittavia kykyjä kun vasta lopussa. Olihan sitä edestakisin kulkemista myös vanhassa trilogiassa mutta sen rakenne teki siitä paljon mielekkäämpää ja se tuntui luonnolliselta edistymiseltä, sinulla oli myös eri reittejä eri paikkoihin. Tämä on niin sanottu Ocarina of Time rakenne. Yksi iso hubi alue josta sitten mennään eri dunkkuihin ja se ei ole vain yksi tai kaksi kertaa kun joudut ajamaan sen aavikon läpi paikasta toiseen kun saat uusia kykyjä. Myöskin se että sinulla on loppua kohden todella vähän vapautta kulkea yksin vaan NPC kaverit seuraa perässä höpöttäen kokoajan ei kyllä kuulu Metroid peliin.

En nyt oikeen ymmärtänyt oliko sillä jotain merkitystä että keräsi 100% vihreät kristallit. Ekan kristallin täyttämisestä sai sen puvun jonka kyky tuntui aika turhalta ja oli suht ruma. Mutta sen toisen kristallin täyttymisen jälkeen en huomannut mitään. Onko se vain vaatimus 100% läpäisyyn ?

Pelin loppu oli myös todella tyhmä, kuvitteliko ne oikeasti että me välitetään näistä hahmoista niin paljon että saisi jotain tunteita herätettyä kun ne joutuu jättämään kuolemaan.

Paljon oli asioita joista en pitänyt pelissä mutta tosiasia on se että en kertaakaan tuntenut että peli olisi joten rasittava pelata tai huono, vain vähemmän hyvä kuin vanha Trilogia. Sen kauniit grafiikat ja loistava pelattavuus sokaisi alussa mutta mitä pidemmälle pääset sitä enemmän huomaat asioita joista et pidä pelissä jos vertaa vanhoihin peleihin. Liian yksinkertainen, liian käsistä pitelevä ja jokin tästä fiiliksestä vain puuttuu. Hyvä peli mutta heikoin Prime saagasta ja yksi heikoimpia Metroid pelejä noin ylipäätänsä. reilu 16h meni 96% skannit 100% itemit tulokseen joten kestoltaan aika samaa mittaa kun muutkin Prime pelit, tosin 2 on vähän pidempi kuin muut. Jos näitä lisää tulee niin toivon että palataan vanhaan tyyliin ja tuodaan ne Avaruus Piraatit ja Metroidit takaisin.

Nyt sitten palaan Zero Missionin pariin jota aloitin ennen tätä ja jatkan Metroid saagan pelaamista alusta. En tiedä haluanko tämän pariin vähään aikaan palata koska kaikki on nähty ja koettu enkä varsinaisesti kaipaa lisää tätä Metroidia.
 
Ylös Bottom