Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metroid Prime 4: Beyond

Itse kyllä odotan nimenomaan että Prime 4 toisin ykkösen nykyaikaan. Pelissä siis toivottavasti on vähemmän sitä turhaa juoksua edestakaisin ja tuollaista on sujuvoitettu.

Tietysti se edestakaisin suhaaminen kuuluu genreen mutta kyllä se Primessä tuntui jotenkin vanhentuneelta. Paras olisi että alussa eteneminen on hidasta mutta varmaa ja mitä enemmän aukeaa kykyjä, niin sitä vauhdikkaammaksi ja vaivattomammaksi kaikki alun asiat tulisivat. Silloin ei välttämättä tarvitse pikamatkustusta. Samoin ihan vain oikotiet olisi hyvä ja toimivaksi osoitettu tapa vähentää turhaa ravaamista.
 
Ensimmäinen maistiainen otettu. Lähes puoltoista tuntia pelasin mutta pelin sisäinen kello näyttää 48 min joten se ei laske läheskään kaikkea pelin päälläoloa, en tiedä mitä se jättää laskematta.

Tämän pienen maistiasen perusteella tämä on todella todella laadukkaan ja viimeistellyn oloinen peli. Visuaalisesti aivan uskomattoman upea jopa 120hz tilassa ja sulava kuin vauvan pylly. Myös audio puoli on todella hyvä ollut ja yllätyin ääninäyttelyn laadusta, Mckenzie mikä lie oli on hulvattoman hauska tyyppi. Halusaisinko että se seurausi koko pelin ? Hell no. Mutta jos noita NPC hahmoja aina välillä tavataan niin ei tämän perusteella haittaa yhtään. Hulvatonta katsoa kun NPC säheltää ja Samus vaan tuijottaa sitä sanomatta mitään, voin vain kuvitella mitä se ajattelee.

Loistavat kontrollit kruunaavat pelikokemuksen tuntuu kyllä ihan 2025 peliltä kaikinpuolin. Mutta kuten sanottu olen hyvin alussa ja sain vasta ton ekan tyypin vietyä tonne base camppiin jossa ne sitten kai häärää jotain ? Uutta pukua saatikka mopoa edes saanut vielä joten tästä on hyvä jatkaa. Alku kuitenkin ylitti kaikki odotukset.
 
Mutta jos noita NPC hahmoja aina välillä tavataan niin ei tämän perusteella haittaa yhtään. Hulvatonta katsoa kun NPC säheltää ja Samus vaan tuijottaa sitä sanomatta mitään, voin vain kuvitella mitä se ajattelee.
Puhumattoman päähenkilön hyviä puolia on juuri se, että niihin hiljaisiin hetkiin voi helposti ajatella omat vuorosanansa. Usein toki puhumattomuus onkin paras repliikki mitä tilanteisiin voi edes antaa.
 
Hyvää tekstiä. Silmiin pisti tuo kysymys olisiko muutkan sarjan pelit saaneet hyviä arvioita nykypäivänä. Prime Remastered komeilee 94 Opencritic numerolla ja se on suurimmalta osin alkuperäinen kokemus joten en usko että vika on siinä että Metroid Prime sarjan tyyli on vanhentunut.
Kiitos, kiva että pohdinta maistui. :) Ja hyvä huomio, Metroid Prime Remasteredilla on tosiaan lähes alkuperäisen veroinen keskiarvo OpenCriticissä. Tarkoitukseni oli ehkä enemmänkin pohtia sitä, miten sarjaa kohdeltaisiin nykypäivänä ilman nostalgiakakkuloita. Omasta mielestäni vaikuttaa siltä, että tuon Remastered-julkaisun on moni arvostellut ehkä enemmänkin preservaation ja ennestään pelin kanssa sinut olevan pelaajan näkökulmasta. Ihan jokaista arviota en ole tietenkään lukenut, mutta veikkaisin että sellaisia tekstejä on vähemmän, missä MP Remastered olisi arvioitu ummikon silmin.

Mutta joo, korostan nyt tässä samalla vielä, että Metroid Prime on omissa kirjoissani monet kehunsa ansainnut, ja se on monin paikoin hyvin ajaton teos. Mutta tietyt aspektit ovat vain alkaneet häiritsemään siinä jonkin verran, ja remasteri olisi voinut tehdä ehkä enemmänkin uudistuksia tuttuun kaavaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on vähän enempi pelattu ja sain juuri Viola puvun joka on kyllä ihan hemmetin tyylikäs, sekä tietenkin itse Violan jolla ehdin ajaa 100 metriä mutta ajettavuus tuntui hyvältä.

Mitä tulee tuohon NPC apurin avustamiseen niin se näyttää sulle mihin pitää mennä samanlailla kun Remaster näytti kun olet ollut jumissa tarpeeksi kauan mutta tässä se tekee sen heti joten sulla on kokoajan joku määränpää joten ei ole sellaista haahuilua. Alkuun peli on kyllä ollut täyttä putkea joten eipä sitä haahuilua muutenkaan olisi päässyt tapahtumaan mutta kyllä silti saa pulmia ratkoa ja jne.

Tulee vähän Zelda mieleen noista uusista kyvyistä millä pitää luolastoissa edetä, ratkoa pulmia ja tappaa bosseja. Enemmän tuntunutkin joltain putkimaiselta seikkailulta tähän mennessä ja ei ole sellaista sokkeloista karttaa missä pitää keksiä mihin mennä. On vain yksi suunta mutta pitää keksiä miten sinne pääsee. Toki tuolla paikassa missä nyt olen oli muutama sellainen paikka mihin pääsee vain kyvyillä joita minulla ei ole joten kyllä tässä sitä palaamista paikkoihin kykyjen kanssa vielä on.

Tuntuu kuitenkin hyvin yksinkertaiselta eteneminen verrattuna alkuperäiseen trilogiaan ainakin näin alkuun. Joten peli voi sopia paremmin niille jotka ei välitä siitä kun pitää edestakas haahuilla mutta tämä voi vielä muuttua.

Yksi asia joka ei ole muuttunut on tallennus. Niitä pisteitä ei ole ihan joka nurkan takana ensimmäinen savepiste löytyi noin tunnin pelaamisen jälkeen joten kannattaa varata paljon aikaa pelille. Tässä on myös autosave mutta se on enemmänkin tarkoitettu bosseille koska molemmilla kerroilla kun olen lopettanut edellinen autosave on ollut kymmeniä minuutteja jäljessä manuaali tallennuksesta.
 
Yllättävän ristiriitainen vastaanotto. Eli ilmeisesti fanit varmasti tykkäävät kovasti, mutta ei välttämättä iske pertti peruspelaajalle joka ei entuudestaan Metroideista välitä. Harmi että ei tämäkään vielä ollut se Switch 2 system seller. Nyt vain sitä uutta mariota pihalle ja vähän äkkiä
 
Harmi että ei tämäkään vielä ollut se Switch 2 system seller.

Switch 2 näyttää myyvän yllättävän hyvin ilman system selleriä ;)

Ja itselle toki löytyy jo muutenkin tarpeeksi syitä ostaa Switch 2, tämä on vain yksi syy lisää. Selvästi kun kuitenkin laadukas Metroid sieltä kaikkien vaikeuksienkin jälkeen tuli ulos.
 
Switch 2 näyttää myyvän yllättävän hyvin ilman system selleriä ;)

Ja itselle toki löytyy jo muutenkin tarpeeksi syitä ostaa Switch 2, tämä on vain yksi syy lisää. Selvästi kun kuitenkin laadukas Metroid sieltä kaikkien vaikeuksienkin jälkeen tuli ulos.
Kyllä, mutta silti vielä puuttuu se the peli mitä odyssey ja breath of the wild oli. Toki breath of the wild julkaistiin Wii U:lle nii en tie voiko sitä laskea.
 
Ei puutu. Donkey Kong Bananza. On myös vuoden peli mittelöissä mukana ja nykypäivänä harvinaisia yli 90p pelejä.


Juu ja PS5 ei olemassa vaan on vain PS4.5 ;)
Series S/X

metroid nyt on 1 & 2 myöhästymisen syystä...10 vuotta kehitetty? Toisaalta gta 6 tulee olemaan ps5/6 peli. Myydyin Nintendo taitaa olla NYT analogue 3d. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan pikku vinkki niille, jotka haluaa enemmän alkuperäisen trilogian tyylistä löytämisen iloa: Ottakaa se Tutorial-täppä pois asetuksista, käsittääkseni ei poista kaikkia helpottavia "taustahuuteluita", mutta ainakin osan.
 
Ylös Bottom