Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siinä kohtaa kun pitää päteä termeillä tai ivata kun toinen ei satu niitä sillä hetkellä muistamaan/tuntemaan, taitaa itse asiaan olla sanomiset lopussa.

Vaikka en kyseisiä termejä tuossa kohtaa muistanutkaan (koska ei ole itsellä juurikaan käytössä missään), niin ymmärsin silti oleellisen, sillä en edelleenkään lähesty keskusteluita millään ennalta määritellyllä tavalla, vaan ennemminkin mahdollisimman laajasti, kuin pysymällä jollain "tasolla". En tosin myöskään koe että toisen keskustelutavan spekulointi edistää keskustelua millään tapaa ja se, että pysyisin vain jollain yhdellä "tasolla" kahdesta on lähinnä sinun suppea näkemyksesi asiasta.
Onko tuossa mun kuvassa ja logiikassa jotain 'epäloogista'? Sori, joo editoin sitä vastauksesi jälkeen.

Siinä kohtaa kun pitää päteä termeillä tai ivata kun toinen ei satu niitä sillä hetkellä muistamaan/tuntemaan, taitaa itse asiaan olla sanomiset lopussa.

Vaikka en kyseisiä termejä tuossa kohtaa muistanutkaan (koska ei ole itsellä juurikaan käytössä missään), niin ymmärsin silti oleellisen, sillä en edelleenkään lähesty keskusteluita millään ennalta määritellyllä tavalla, vaan ennemminkin mahdollisimman laajasti, kuin pysymällä jollain "tasolla". En tosin myöskään koe että toisen keskustelutavan spekulointi edistää keskustelua millään tapaa ja se, että pysyisin vain jollain yhdellä "tasolla" kahdesta on lähinnä sinun suppea näkemyksesi asiasta.

Osaan googlata ja googlan asiat jos minulle kerrotaan etten ole tajunnut jotain. Sain asian siis selville sillä aikaa kun piirtelit ja ehdin jo vastatakin, mikä on siis tässä viestissä heti ylhäällä.

Olet väärässä. Tuo on vain sinun näkemyksesi asiasta. Olen käsitellyt asiaa mielestäni paljon laajemmin ja jos laatikoiden kautta haluat mennä, niin ns. joka laatikon kautta.

Onhan se tietysti hauska argumentti piirtää laatikoita ja osoittaa että vastakeskustelija on alemmassa boksissa. :D

Mitä merkitystä tällä selityksellä on keskusteluun, jossa on ihan varmasti käsitelty asiaa pidemmälläkin tähtäimellä eli ylimmästä laatikosta käsin?

Tämän koko boksipelleilyn olisi voinut hoitaa kommentoimalla että "et näe asiaa pidemmällä aikavälillä" tms. Tosin eihän se pidä paikkaansa, sillä en ole väittänyt etteikö asiat muuttuisi pidemmässä kuvassa. Se vain ei tule tapahtumaan nyt, kuten tunnut toivovan. Huomaatko nyt, tuossakin olin jo ainakin kahdessa "boksissa"?
No, taktikointitason operointiin kuuluu juurikin vaikka että kaikki oheishärpäkkeet mitä kaupasta saa olisi enää USB-Cllä - tai vaikka ihan niinko Apple nyt tekee, noudatta strategiaa ja laita enää mitään USB-Ata sinne koneisiinsa.. Ja taktikointia on myös että olisi kavalvadi adaptereita ettei ihmiset joutuisi sentään ihan roskiin heittämään laitteitaan.

Olet oikeassa siinä että olet myös huomioinut 'pidemmällä aikavälillä - ja myös uskonut ettei se A kuole ikinä'. minusta tämä nykyinen 8-10v kun USB-C on ollut kuluttajaluokan laitteissa on jo aivan liian pitkä nyt jo. Ja kuten todettu, pidemmäksi muuttuu, kun sissikomppanja on sitkeä ja transitio taktikoinnissa on osaltaa epäonnistunut. (eli että on kaupan hyllyt edelleen väärällään noita A mallin härpättimiä). nämä kaksi viimeistä muodostaa yhteistyössä sen noidankehän mistä mainitsin.

Viimeksi muokattu:
Juu en mää @shamaniac jaksa sun kanssa enempää vääntää. Jos et ymmärrä miksi tuo on päivän selvä jarru kehitykselle niin sitten et ymmärrä. Paremmin sitä ei sinulle voi selittää, kun mitä täällä on moni jo yrittänyt.

No, taktikointitason operointiin kuuluu juurikin vaikka että kaikki oheishärpäkkeet mitä kaupasta saa olisi enää USB-Cllä - tai vaikka ihan niinko Apple nyt tekee, noudatta strategiaa ja laita enää mitään USB-Ata sinne koneisiinsa.. Ja taktikointia on myös että olisi kavalvadi adaptereita ettei ihmiset joutuisi sentään ihan roskiin heittämään laitteitaan.
Niin, ja? Ei nämä muuta mielipiteitäni siitä, että ostaisinko tietokoneen, jossa on vain C-liittimiä. Eikä siitä, että onko ihmisillä tarvetta muillekin liittimille. Valmistajat voi tehdä ja yrittää vaikka mitä ja millä tasolla mutta kysynnällä on merkitystä. Totta kai yksi strategia olisi pakottaa myymällä vain laitteita, joissa on pelkkää C-liitintä mutta en usko että sitä tapahtuu jos kysyntää on muillekin. Ja veikkaan että on vielä hyvänkin aikaa.

Olet oikeassa siinä että olet myös huomioinut 'pidemmällä aikavälillä - ja myös uskonut ettei se A kuole ikinä'. minusta tämä nykyinen 8-10v kun USB-C on ollut kuluttajaluokan laitteissa on jo aivan liian pitkä nyt jo. Ja kuten todettu, pidemmäksi muuttuu, kun sissikomppanja on sitkeä ja transitio taktikoinnissa on osaltaa epäonnistunut. (eli että on kaupan hyllyt väärällään noita A mallin härpättimiä)
Kai tajuat että tällaisissa siirtymissä on aina taustalla myös se, että voidaan myydä samoja tuotteita uusiksi? Juuri sekin on yksi syy, mikä itseäni ärsyttää pakotuksessa johonkin uuteen systeemiin ilman vaihtoehtoja. Sille tulee minulta melkein aina automaattinen ei.

Enkä vieläkään tajua että missä se liittimen elinikä on määritelty ellei siinä, miten paljon sille on käyttöä. USB-A on melko varmasti yleisin (tai ainakin yleisimpiä liitin ikinä, joten aika naiivia on ajatella että ihmiset muka suoriltaan ostaisi uusia laitteita, joihin vanhat ei enää mene suoraan kiinni. Joo, uudempi, parempi ja monipuolisempi tapa hoitaa sama asia on olemassa mutta kun ei se uusi laite päivitä kaikki olemassa olevia.

Täällä kovasti adaptereita ja muita kehutaan ratkaisuksi mutta samat nimet saattaa kehua miten kätevää on kun ei tarvitse laittaa enää levyä asemaan. Tällä siis haluan sanoa että jos tuollainen (levyn asemaan laittaminen) koetaan isoksi asiaksi, niin varmasti monelle se tutun liittimen puuttuminen tai adapterin vaatiminen on myös niin iso asia, ettei sitä pelkillä C-liittimillä varustettua läppäriä ihan silmää räpäyttämättä kaupasta haeta.

Juu en mää @shamaniac jaksa sun kanssa enempää vääntää. Jos et ymmärrä miksi tuo on päivän selvä jarru kehitykselle niin sitten et ymmärrä. Paremmin sitä ei sinulle voi selittää, kun mitä täällä on moni jo yrittänyt.
Ei tässä ole siitä kyse, etten olisi tajunnut että pääseminen haluamaanne tilanteeseen kestää pidempään pitämällä mukana myös vanhoja liitäntöjä.

En vain koe että USB-A on sillä tapaa vanhentunut tai turha liitäntä, että siitä pitäisi hankkiutua täysin eroon. SCART oli paljon vanhentuneempi kun sitä oli vielä HDMI:n rinnalla ja silti senkin mukana ololle oli syynsä.

Voisi myös argumentoida että pitämällä useampaa liitintä kehitys on nopeampaa. Ai miksikö? Jos kuluttajalla on SCART-laitteita ja tämä miettii uutta televisiota, katselee hän ehkä myös millä tavoin laitteita on ollut aiemmin kiinni töllössä: SCARTILLA: Pitää olla siis SCART-liitin. Mutta jos televisiossa on myös HDMI SCARTIN lisäksi, voi kuluttaja ostaa television, jonka kautta pääsee mukaan uudempaankin standardiin. Näin hän voi alkaa ostamaan HDMI-laitteita, jotka alkavat korvata vanhoja vehkeitä.

Jos kuluttajalle taas olisikin tarjolla vain HDMI-laitteita, olisi tällöin kaksi suuntaa: 1. ostaa vanhempi malli, jossa on SCART tai 2. hylätä kaikki olemassa olevat laitteet. Kysymys kuuluu: kuinka iso osa jättäisi kaikki ostamansa laitteet uuden standardin takia ja aloittaisi nollasta, ja kuinka moni alkaisi ostamaan uuden standardin laitteita jos tarjolla olisi laite, jossa on sekä vanha että uusi liitäntä?

Veikkaanpa että tuolla on isokin merkitys uusien standardien yleistymiseen. Minullekin on eksynyt USB-C laitteita jo kauan ennen kuin sain niihin mitään laitteita kiinni. En minä sitä liitintä silloin tarvinnut mutta koska se oli muiden mukana, niin minulla oli mahdollisuus ja syy ostaa laitteita, jotka siihen saa kiinni. Minulle annettiin siis mahdollisuus pikku hiljaa siirtyä kohti uudempaa systeemiä.

Minä uskon siis yhä että pakottamisella ei pitkälle pötkitä. Sillä pötkitään että annetaan syitä ostaa niitä uusia C-liittimen omaavia laitteita.

Viimeksi muokattu:
Niin, ja? Ei nämä muuta mielipiteitäni siitä, että ostaisinko tietokoneen, jossa on vain C-liittimiä. Eikä siitä, että onko ihmisillä tarvetta muillekin liittimille. Valmistajat voi tehdä ja yrittää vaikka mitä ja millä tasolla mutta kysynnällä on merkitystä. Totta kai yksi strategia olisi pakottaa myymällä vain laitteita, joissa on pelkkää C-liitintä mutta en usko että sitä tapahtuu jos kysyntää on muillekin. Ja veikkaan että on vielä hyvänkin aikaa.

Kai tajuat että tällaisissa siirtymissä on aina taustalla myös se, että voidaan myydä samoja tuotteita uusiksi? Juuri sekin on yksi syy, mikä itseäni ärsyttää pakotuksessa johonkin uuteen systeemiin ilman vaihtoehtoja. Sille tulee minulta melkein aina automaattinen ei.

Enkä vieläkään tajua että missä se liittimen elinikä on määritelty ellei siinä, miten paljon sille on käyttöä. USB-A on melko varmasti yleisin (tai ainakin yleisimpiä liitin ikinä, joten aika naiivia on ajatella että ihmiset muka suoriltaan ostaisi uusia laitteita, joihin vanhat ei enää mene suoraan kiinni. Joo, uudempi, parempi ja monipuolisempi tapa hoitaa sama asia on olemassa mutta kun ei se uusi laite päivitä kaikki olemassa olevia.

Täällä kovasti adaptereita ja muita kehutaan ratkaisuksi mutta samat nimet saattaa kehua miten kätevää on kun ei tarvitse laittaa enää levyä asemaan. Tällä siis haluan sanoa että jos tuollainen (levyn asemaan laittaminen) koetaan isoksi asiaksi, niin varmasti monelle se tutun liittimen puuttuminen tai adapterin vaatiminen on myös niin iso asia, ettei sitä pelkillä C-liittimillä varustettua läppäriä ihan silmää räpäyttämättä kaupasta haeta.

Ei tässä ole siitä kyse, etten olisi tajunnut että pääseminen haluamaanne tilanteeseen kestää pidempään pitämällä mukana myös vanhoja liitäntöjä.

Minusta myös tuntuu että tavoite yhdestä liitännästä on niin utopistinen että ehkä ongelmaa on myös siinä. Yksi standardi olisi jees mutta vähän vaikea uskoa että koskaan on totta. Siellä on joku USB-D jo sitten tulossa, jota haikailla kun USB-C on niin paska ja wanha.
Strategiaa luodessa ja sitä parhaimman mukaan noudattaessa ei sissikomppanjan mielipiteitä pitäisi juurikaan kuunnella koska 'se hirmuinen muutosvastarinta'. Ymmärrät varmaan että strategia epäonnistuu jos taktiikat alapuolella kompastelee?
Ei maailma muuttuisi ikinä miksikään jos sissit saisi sanella askelmerkit kaikessa. (mikä, nyt valitettavasti alkaa näyttämään todelta tuon USB-An osalta kun ei oikein homma tahdo edetä). Ollaan niillä USB-Alla koko loppuelämämme kun ei sinullakaan siellä ole sille Clle mitään käyttöä.

En mä tiedä, mä luovutan kanssa. Jos on tuollain vähän sulkeutunut ja ahdasmielinen eikä näe metsää puilta ;) (isoa kuvaa) niin sitten ei vaan näe. Olen antanut kaikkeni, hengästynyt ja lyöty maahan! :D

Jos taas tahdot sanoa että jokainen saa ja voi ostaa tarpeittensa mukaisia tuotteita ja koet että niitä on myös hyvä olla tarjolla eri käyttötapoihin, niin sittenhän me ollaan samaa mieltä. Täällä vain on useampi tuntunut haluavan pelkkiä USB-C -laitteita, mitä minä siis olen ihmetellyt.
Juu tästä en ole eri mieltä. Itse hankin silti laitteet mielummin vain usb-c liitännöillä (henk.koht laitteista puhuttaessa ainakin).

Yleistäminen Apple-käyttäjistä on kuitenkin typerää.

Strategiaa luodessa ja sitä parhaimman mukaan noudattaessa ei sissikomppanjan mielipiteitä pitäisi juurikaan kuunnella koska 'se hirmuinen muutosvastarinta'. Ymmärrät varmaan että strategia epäonnistuu jos taktiikat alapuolella kompastelee?
Ei maailma muuttuisi ikinä miksikään jos sissit saisi sanella askelmerkit kaikessa. (mikä, nyt valitettavasti alkaa näyttämään todelta tuon USB-An osalta kun ei oikein homma tahdo edetä). Ollaan niillä USB-Alla koko loppuelämämme kun ei sinullakaan siellä ole sille Clle mitään käyttöä.
Tulkitsenko nyt oikein että sissit on yhtä kuin me kuluttajat - vai onko sekin tarjoajapuolta? Sillä jos puhut kuluttajista, niin totta kai kuluttajat määrittää kysyntää. Ei täysin - sillä usein meille pyritään monin eri tavoin tarjoamaan sitä mitä firmat haluaa - mutta ainakin jossain määrin.

Miten muuten sen edes pitäisi mennä? Kuluttajillehan ne laitteet tehdään. Kumma homma jos pitää ostaa jotain tulevaisuutta ajatellen eikä omia käyttötarkoituksiaan.

En mä tiedä, mä luovutan kanssa. Jos on tuollain vähän sulkeutunut ja ahdasmielinen eikä näe metsää puilta ;) (isoa kuvaa) niin sitten ei vaan näe. Olen antanut kaikkeni, hengästynyt ja lyöty maahan! :D
En koe olevani sulkeutunut tai ahdasmielinen jos kerron mikä on käytännön tilanne nyt ja lähitulevaisuudessa. En ole kehitystä vastaan. Pidän USB-C:stä ja yksi standardi olisi loistava. En vain pääse eroon käytännön ongelmista, joita pakotettu ja nopea siirtymä aiheuttaisi. Ei edelleenkään siis sen kummempaa.

Jos taas "metsän puilta tai suuren kuvan näkemättömyys" on muka sitä, etten tajua että yhden standardin systeemi olisi loistava, niin kyllä minä sen tajuan. Tajuan myös mikä sitä estää tai jarruttaa. Sinne ei vain olla pääsemässä koska ei asiat tule menemään hypäten. Minä olen realisti ja myös pessimismiin paljolti taipuvainen, joten totean taas: sori vaan, mutta teidän haaveet ei tule toteutumaan vaan homma menee kuten ennenkin: pikku hiljaa. Syitä olen antanut ja nyt olen sitten "sulkeutunut" tai "ahdasmielinen", vaikka en itse suoranaisesti edes vastusta siirtymää/uutta, en vain ole sitä itse ensimmäisenä hankkimassa koska a) ostan muutenkin käytettyä ja b) en osta uutta teknologiaa, ellei ole oikeasti tarvetta. Näin olettaisin suuren osan ihmisistä toimivan: tarpeidensa mukaan eikä sen, että pitää väkisin saada joku muutos aikaan. Jos se edes tapahtuisi ilman kuluja, niin se voisi olla todennäköisempää.

Ainoat asiat, missä olen ollut kehityksen kärjessä on konsolit ja osittain kamerat. Kameroissa on muuten enemmän eri liitäntöjä kuin monissa läppäreissä nykyään. Ja niin pitää ollakin. Tosin on minulla myös Osmo Pocket 3, jossa on vain se ultimaattinen USB-C. Mutta se onkin sellainen höntsäkamera.

Onhan se tietysti hauska argumentti piirtää laatikoita ja osoittaa että vastakeskustelija on alemmassa boksissa. :D
Ettei jää pahaa verta, en ole tottunut noinpäin piirrellä, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
1768943854386.png

Jossain vaiheessa taisit kysyä onko strategia korvata 'kaikki' USB-Cllä. On tottakai. Mikä muu se voisi olla?
Ja joo, sissit tuossa kuvassa on meitä perus jamppoja, ristoja ja anneleita, kansalaisia jotka ylläpitää tuota noidankehää ja jarruttaa kehitystä.

Juu tästä en ole eri mieltä. Itse hankin silti laitteet mielummin vain usb-c liitännöillä (henk.koht laitteista puhuttaessa ainakin).
Jees, no ei minulla ole muiden henk. koht. tarpeita vastaan mitään. Hyvä että voi valita, siitähän tässä on paljolti ollut kysekin.

Yleistäminen Apple-käyttäjistä on kuitenkin typerää.
Haluatko kertoa mikä yleistyksessäni on typerää? On varmasti fakta että Applen laitteissa liittimet vähentyy, joten eikö ole faktaa että niiden käyttäjien pitää tätä sulattaa paremmin? En minä tuolla tarkoita mitään pahaa tai sano etteikö voisi olla Apple-käyttäjiä, jotka toivoisivat enemmän liittimiä. Tosin sitten ne on kyllä ostaneet väärän laitteen ja alustan.

Apple on varmasti yhtenäisimmän tarjonnan omaava valmistaja ja sen laitteissa muutokset tapahtuu yleensä kautta linjan, joten eikö tällöin ole täysin loogista ajattelua yleistää asia tuolla tapaa? Mikä siitä tekee typerää?

Ja jos totta puhutaan, niin jos jollain asioilla on faneja, niin ensimmäisten joukossa tulee Apple mieleen. Porukka jonottaa yötä myöten uusia kalliita vehkeitä, myy munuaisia, jne. Toki varmasti jotain Samsungiakin jonotetaan yhtä kiihkeästi sen fanien osalta mutta Applella sitä oli jo kauan ennen kuin muilla kilpailijoilla oli mitään, mikä olisi pystynyt vastaavaan äärimeininkiin. Enkä sano että kaikki Apple-käyttäjät on yhdestä (omena)puusta veistetty mutta kyllä varmaan aika varma veikkaus on että siellä on eniten faniporukkaa sekä käyttäjiä, jotka pitävät systeemistä niin paljon että sulattavat niitä isojakin muutoksia helpommin.
Ettei jää pahaa verta, en ole tottunut noinpäin piirrellä, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Näytä liitetiedosto 20419
No eipä tuo sitä asiaa auta kun kuitenkin väitit että olisin asiaa sinua suppeammin käsitellyt. Asian kannalta kuitenkin huonompi laatikko, mihin minut sijoitit.

Jossain vaiheessa taisit kysyä onko strategia korvata 'kaikki' USB-Cllä. On tottakai. Mikä muu se voisi olla?
Tähän on varmasti liittynyt myös joku aikaväli? Muut liittimet vähentyy, ehkä poistuu kokonaan. Joskus. Näin ajattelen koska se on erittäin todennäköistä ja näin se on aina mennyt. Oma veikkaukseni lisäksi oli se että USB-A roikkuu kohtuu pitkään mukana.

Ja joo, sissit tuossa kuvassa on meitä perus jamppoja, ristoja ja anneleita, kansalaisia jotka ylläpitää tuota noidankehää ja jarruttaa kehitystä.
Niin, eli kysyn toistamiseen: miksi kuluttajien pitäisi edistää mitään muuta kuin omia tarpeitaan? Ei kai kukaan osta laitteita sen takia että asiat kehittyy vaan siksi että saa tarpeitaan vastaavan tuotteen. Mikä muu rooli meillä edes pitäisi olla? Oletko Applen, Samsungin vai minkä firman töissä kun näkemyksesi selkeästi siis on enemmän standardin yleistämisessä kuin omassa parhaassasi? Tai jos omat parhaasi onkin sama kuin firmojen, niin miksi on muka vaikea ymmärtää että kuluttajat miettii järjellä eli omia tarpeitaan.

Tähän on varmasti liittynyt myös joku aikaväli? Muut liittimet vähentyy, ehkä poistuu kokonaan. Joskus. Näin ajattelen koska se on erittäin todennäköistä ja näin se on aina mennyt. Oma veikkaukseni lisäksi oli se että USB-A roikkuu kohtuu pitkään mukana.

Niin, eli kysyn toistamiseen: miksi kuluttajien pitäisi edistää mitään muuta kuin omia tarpeitaan? Ei kai kukaan osta laitteita sen takia että asiat kehittyy vaan siksi että saa tarpeitaan vastaavan tuotteen. Mikä muu rooli meillä edes pitäisi olla? Oletko Applen, Samsungin vai minkä firman töissä kun näkemyksesi selkeästi siis on enemmän standardin yleistämisessä kuin omassa parhaassasi? Tai jos omat parhaasi onkin sama kuin firmojen, niin miksi on muka vaikea ymmärtää että kuluttajat miettii järjellä eli omia tarpeitaan.
Aikaväli - johan tätä on hierottu sen 8-10 vuotta. Tästä olen monasti maininnut että noidankehää ylläpidetään meidän toimesta (ja epäonnistuneen taktiikan osalta tässä transitiossa). Kun menet kauppaan ja ostat uuden ränkylän, niin saanko arvata että valitset sen USB-An? USB-Cn sijasta?
Jos vastaat An niin teoriani osuu täydellisesti oikein. Kuluttaja & epäonnistunut taktisen tason transitio - ympyrä sulkeutuu.

IT joo mutta softapuolella töissä. En rauta. Niin ei ole henkilökohtaisia interessejä jos ei lasketa työnteon mukavuutta mitkä on saavutettavissa mm. siistillä työpöydällä ja laitteistolla mitkä toimii kivasti yhteen eikä nikottele. Softapuolella sitä nikottelua kuitenkin riittää ihan tarpeeksi niin ei naurata jos alkaa se työvälinepuolikin nikottelemaan.

Se että sinä olet jääräpäinen puolustaessasi vanhaa standardia, niin missähän sä sitten olet töissä? Jossain museossa?

Viimeksi muokattu:
Sissit ei oikeastaan sovellu tuohon, koska sissien pitää olla nopeita ja selvitä itsenäisesti yllättävissä tilanteissa tai tulevat tapetuiksi. Sissien pitää olla aina pari askelta edellä vihollista, ei kitistä jostain, että kaikki pitää olla samaa kuin ennenkin. Jokainen väijytys tai tiedustelu on erilainen. Siksi sissit käyttää aina USB-C:tä, jos se on mahdollista, mutta rakentaa vaikka MacGyver-henkisen paskan adapterin kaarnasta ja risuista, jos ei muu auta. Kun olin sissikoulutuksessa, meille opetettiin aseita aina Maxim-konekivääristä lähtien, että sitten tosipaikan tullen onnistuu soveltaminen. Anneli ja Risto istuu sohvalla pullakahvien kanssa ja valittaa siitä, että Lauantaitansseja ei ole esitetty 30 vuoteen.

Haluatko kertoa mikä yleistyksessäni on typerää? On varmasti fakta että Applen laitteissa liittimet vähentyy, joten eikö ole faktaa että niiden käyttäjien pitää tätä sulattaa paremmin?
Usein yleistäminen on typerää. Olen itse esimerkiksi tarvinnut viimeisen 8v aikana henkilökohtaisessa Maxbookissani usb-c reikää tasan ja vaan ainoastaan laitteen lataamiseen. Veikkaan, että monenkaan muun (merkistä riippumatta) ei tarvitse liittimen puuttumista sulatella, jos sitä ei yksinkertaisesti vaan tarvitse mihinkään. Bluetooth-napitkin olivat jo pitkään olleet käytössä ennen kuin lähti edes mahdollisuus laittaa kiinni langallisia, eikä tällä reiällä oikeasti ole markkinarakoa kun yhtään katsoo ympärilleen.

Jos sanot että Applen ostaja aktiivisesti joutuu sulattelemaan hankintaansa, josta puuttuu liittimiä, niin se kuulostaa kyllä juuri siltä että teet yleistyksen ostajakunnasta. Ostetaan hammasta purren tehden huonompi valinta, koska Apple, jota jonotetaan toinen munuainen kädessä räntäsateessa? Sieltähän tulee ne kaikki stereotypiat taas laitteiden hinnasta ja ostajakunnan fanaattisuudesta.

Kun menet kauppaan ja ostat uuden ränkylän, niin saanko arvata että valitset sen USB-An? USB-Cn sijasta?
Jos vastaat An niin teoriani osuu täydellisesti oikein. Kuluttaja & epäonnistunut taktisen tason transitio - ympyrä sulkeutuu.
Miksi aiheelle on taas merkitystä yksittäisen ihmisen käyttäytymisellä tai muutenkaan minun tekojeni analysoinnilla?

Minä olen tuohon muutenkin jo vastannut monta kertaa: ostan laitteen, joka sopii käyttötarkoituksiini. En minä niitä nyt helvetti soikoon liittimien perusteella osta kun niissä on usein kaikki muu tärkeämpää. Se järjestys menee niin että ensin katson että onko laitteessa tarvitsemani ominaisuudet ja sitten katson että mitä se vaatii käyttämistä varten, missä voi kyseeseen tulla myös liittimet jne. Usein kaikki laitteet saa kyllä kiinni.

Sinulta vain katoaa tämä pointti, joka on moneen kertaan todettu: vastaanottavissa laitteissa toivon liittimiä olevan tarpeellisen määrän ja valikoiman, jotta saan siihen kiinni haluamani laitteet. Liitettävien laitteiden kohdalla ei ole niin tarkkaa koska jos tuo vastaanottava laite on kunnossa, niin voin ostaa melkeinpä mitä vain. Asia, jota olen toitottanut moneen kertaan mutta yhä analysoit meikäläistä ja keksit asioita, joihin olet voinut lukea vastauksen jo useaan otteeseen.

IT joo mutta softapuolella töissä. En rauta. Niin ei ole henkilökohtaisia interessejä jos ei lasketa työnteon mukavuutta mitkä on saavutettavissa mm. siistillä työpöydällä ja laitteistolla mitkä toimii kivasti yhteen eikä nikottele. Softapuolella sitä nikottelua kuitenkin riittää ihan tarpeeksi niin ei naurata jos alkaa se työvälinepuolikin nikottelemaan.
Ja sinä saat nytkin kyllä hankittua vaivattomasti siistin työpöydän ja laitteiston ja onnistuu myös muilla kuin Applella. Ja silti voi olla muutakin kuin USB-C:tä. Ihan turha väittää ettei muuten muka onnistu.

Se että sinä olet jääräpäinen puolustaessasi vanhaa standardia, niin missähän sä sitten olet töissä? Jossain museossa?
Jos ajattelen vain omia tarpeitani, niin sehän on ihan sama missä olen töissä. Vitsillä siis heitin että olisit töissä jossain, mikä hyötyy näistä toivomistasi asioista. Minun näkemykseni ei kuitenkaan vaadi että olisin töissä museossa tms. vaan riittää että on kuluttaja. Minä kun tosiaan ostan sitä, minkä itse koen parhaaksi itselleni enkä niin että mikä on parasta että joku standardi yleistyy.

Usein yleistäminen on typerää. Olen itse esimerkiksi tarvinnut viimeisen 8v aikana henkilökohtaisessa Maxbookissani usb-c reikää tasan ja vaan ainoastaan laitteen lataamiseen. Veikkaan, että monenkaan muun (merkistä riippumatta) ei tarvitse liittimen puuttumista sulatella, jos sitä ei yksinkertaisesti vaan tarvitse mihinkään. Bluetooth-napitkin olivat jo pitkään olleet käytössä ennen kuin lähti edes mahdollisuus laittaa kiinni langallisia, eikä tällä reiällä oikeasti ole markkinarakoa kun yhtään katsoo ympärilleen.
Ei asian muotoilu eri tavalla muuta pointtia siitä että Applen laitteita käyttävät joko joutuvat tai ovat muutoksiin mukautuneet tai ovat ylipäänsä siirtyneet niihin koska heille riittää se, mitä Apple tarjoaa. Ja Applen tapa tosiaan on se, että laitteista vähennetään kaikki heidän mielestään turha. Liittimiä on yleensä ottaen vähemmän ja jos niitä on, ne ovat jotain uusinta tarjolla olevaa reikää.

Oliko tässä nyt kyse siitä että koet sanomani olevan väärässä (olet eri mieltä) vai että olen ilmaissut sen ikävästi? Mikäli tuo ensimmäinen, niin olisi ihan kiva kuulla näkemyksesi että miksi se ei muka pitäisi paikkansa?

Jos sanot että Applen ostaja aktiivisesti joutuu sulattelemaan hankintaansa, josta puuttuu liittimiä, niin se kuulostaa kyllä juuri siltä että teet yleistyksen ostajakunnasta. Ostetaan hammasta purren tehden huonompi valinta, koska Apple, jota jonotetaan toinen munuainen kädessä räntäsateessa? Sieltähän tulee ne kaikki stereotypiat taas laitteiden hinnasta ja ostajakunnan fanaattisuudesta.
En ole halunnut tai tarkoittanut missään vaiheessa sanoa että kaikki ostajat tai Applen tuotteiden omistajat. Väitänpä kuitenkin että Applea ostetaan paljon statuksen, fanituksen tai jonkun muun vastaavan takia. Tai on ehkä jossain kohtaa ostettu ja sitten kun on totuttu ja päästy sisään, niin niitä tarpeitakaan ei enää muualle enää ole.

Enkä myöskään sano etteikö faneja olisi muuallakin. Esim. näillä on faneja vastaavasti: Sony, Nintendo, Samsung, manga & anime, Pokemon. Varsinkin viimeksi mainittua on ihan aiheesta kritisoitu siitä, miten vähällä vaivalla pelejä tehdään ja silti porukka ostaa. Manga & anime tuolla välissä taas on sellainen, että joillekin nuo ja/tai kaikki japanista tuleva on automaattisesti 10/10.

Silti en myöskään väitä että kaikki, jotka yllä mainituista pitäisivät, olisivat ns. sokeita faneja tms.

Sinä nyt koet että minä puhun koko käyttäjäkunnasta kun tarkoitin nimenomaan että sinne mahtuu iso määrä sellaista porukkaa, joka antaa suosikilleen anteeksi enemmän kuin muille. Ei joku Acer vaikkapa kauheasti ole faneja kerännyt ja jos se vastaavasti vähentäisi portteja koneistaan, niin saisi varmasti enemmän valitusta asiasta. Tosin tässä osansa on myös ostajakunnassa, mikä oli myös osa pointtiani: Applen ostajat on tottuneet isoihinkin muutoksiin ja tuntuvat ehkä enemmän tai vähemmän haluavan nimenomaan uutta.

No eipä tuo sitä asiaa auta kun kuitenkin väitit että olisin asiaa sinua suppeammin käsitellyt. Asian kannalta kuitenkin huonompi laatikko, mihin minut sijoitit.
Huomaatko että meni iloisesti sarkasmitutkan ohi nyt siellä päässä.

Tuo jälkimmäinen kuvahanihan antaa ymmärtää että sekalainen joukko sissejä määrittää taktiikat sitten jollain taikatempulla strategian :D Mitähän siitä tulisi? Osaisitko kuvitella? Meillä olisi varmaan jokaiselle eri merkille eri liitännät sekä hiirille, näppiksille, kaikelle. Jokaiselle eri tuumakokoiselle näytölle eri liitännät. 16:9 vs joku widescreen, eri liitännät. Koska Sissi xyz näin halusi koska näin tai koska on vain aina ollut.

Langattomia tietonsiirtoprotokollia on 10 ja niitäkin tuetaan vain tiettyjen valmistajien toimesta.

Siksi strategiaa luodessa ja sitä parhaan mukaan noudattaessa kadunmiehen mielipide (vaikka sitten eriävä) voidaan rekisteröidä, ja antaa taktiikka tason tekemisen luoda ratkaisu ongelmaan (jos sellainen oikeasti on ilmeentynyt). Pääasia että strategiaa noudatetaan.

Nyt, taktisista laatikoista USB-A laatikko ja USB-C laatikko on ollut päällekkäin olemassa jo sen 8-10 vuotta (eikä vieläkään näy ollenkaan valoa tunnelin päässä) niin jossainhan on mennyt pieleen. Kun et tätä näkövinkkeliä ymmärrä, niin onhan se selvää että sinun näkövinkkeli on tuolta taktiselta tasolta (tai jopa sissitasolta).

Huomaan ettei sinulla ole kokemusta miten maailmaa pyöritetään ylätasolla tai miten muutoksia ajetaan käytäntöön. Kuten vaikka program mikä on jaettu kymmeniin projekteihin mitkä nekin saattaa pitää sisällään omia pienempiä projekteja. Ylätasolta johdetaan muutosta ja alakerta vikisee. niin se nyt vaan menee.
Mutta, ettet oikein ymmärrä, se on ihan ok. Sitä olen tässä olen sinulle yrittänyt opettaa :) Ja ei siinä, eihän sinun ikinä edes tarvitse oppia tuommoista yhtään mitään. Ostat vaan sellaista mitä tunnet tarvitsevasi.
Se että huomautan epäkohdasta (en sinusta vaan yleisesti [kuluttaja - huonosti toimeenpantu taktisen tason operointi]) - ei tee sinusta pahaa ihmistä :) Älä huoli.

Minä olen tuohon muutenkin jo vastannut monta kertaa
Sinulta vain katoaa tämä pointti, joka on moneen kertaan todettu
Asia, jota olen toitottanut moneen kertaan
^niin. olet sanonut moneen kertaan. Asia on kyllä ymmärretty.
Ja sinä saat nytkin kyllä hankittua vaivattomasti siistin työpöydän ja laitteiston ja onnistuu myös muilla kuin Applella.
Applekortti
Minä kun tosiaan ostan sitä, minkä itse koen parhaaksi itselleni
Toistoa
Ei asian muotoilu eri tavalla muuta pointtia siitä että Applen laitteita käyttävät
Applekortti
Oliko tässä nyt kyse siitä että koet sanomani olevan väärässä (olet eri mieltä) vai että olen ilmaissut sen ikävästi? Mikäli tuo ensimmäinen, niin olisi ihan kiva kuulla näkemyksesi että miksi se ei muka pitäisi paikkansa?
Ei varmaan mikään ole väärässä. Näet asiat vaan eri tavalla / dimensiosta kun minä.
En ole halunnut tai tarkoittanut missään vaiheessa sanoa että kaikki ostajat tai Applen tuotteiden omistajat. Väitänpä kuitenkin että Applea ostetaan paljon statuksen, fanituksen tai jonkun muun vastaavan takia.
Aijaha. ok, no väitä vaan. Itse kyllä palasin winkkarista takasin appleen ihan vaan sen takia kun on tämä käyttömukavuus ja luotettavuus vähän eri tasolla. Mutta jos se tekee minustä egoistin tai statuksen takia niin olkoon sitten niin. Sinähän tästä tiedä yhtään mitään, koska ne on ne Applet 'näkemättä paskaa'. Joku voisi kutsua tuota jopa ennakkoluuloiseksi? Eikun iin, sulla oli joku ipod vuosituhannen vaihteesta ja joku applen padi?

Sinulla voi olla omia stereotypioita vaikka lyhytkasvuisista ihmisistä. Tai parrakkaista miehistä. Tai eriparitissisistä naisista. Tässä viimeisessä tuo stereotypia saakin ihan uuden merkityksen :D Mutta voinhan mäkin heittää hatusta vaikka että USB-A fanittajat on useimmiten vähän hitaita viherpiipertäjä juntteja. Kyllä mielipiteitä maapalloon mahtuu.
Silti en myöskään väitä että kaikki, jotka yllä mainituista pitäisivät, olisivat ns. sokeita faneja tms.
Et väitä? Mutta jaksat tuota yllä lainaamaanikin toistella :D
"Väitänpä kuitenkin että Applea ostetaan paljon statuksen, fanituksen tai jonkun muun vastaavan takia."
Sinun kynästä.

Arvelinkin vähän ettet vaan pysty jättämään tätä tähän mihin jäi eilen. Minulla ei ole tähän enempää annettavaa. Sä olet tuolla laatikossa etkä oikein ymmärrä mitä olen ajanut takaa ja missä näen parannettavan varaa. Enkä nyt puhu sinusta henkilökohtaisesti vaan yleisesti.

Viimeksi muokattu:
Tarvittaessa siihen monitoriin olisi voinut kytkeä useammankin USB-A-liittimellä olevan vekottimen, mutta eipä ollut tarvetta.
Onpa fiksua kuljettaa läppärin lisäksi näyttöä joka paikkaan, kun ei siinä oo tarvittavia liitäntöjä. Kylläpäs vitsin murjaisit.
1. Nykypäivänä. Yksi tai kaksi USB-C johtoa riittää. Kaksi siinä tapauksessa että jos haluaa ladata kahta laitetta samaan aikaan. muussa tapauksessa yksi riittää. PSVR2 ohjeimetkin siitä latautuu siinä missä tietokone, puhelin, dualsense, powerbankit.
Höpöhöpö. Olet väärässä. Kyllä niitä ainakin 4 täytyisi olla, ja mieluiten niin et 1-2 olis A-liittimiä. Omassa läppärissä 2 USB-C:tä ja 1 USB-A, niin ne ei aina riitä omassa käytössä.

Se on naurettavaa, että kalliiseen läppäriin pitäis ostaa erikseen kaikenmaailman adaptereita ja johtoja, kun ei ole tarpeeksi monipuolisia liitäntöjä. On se kumma kun ei olemassa olevat johdot kelpaa kenellekään. Jos mun näkemystä ei ymmärretä, niin mä en voi sille mitään. Voi voi!

Höpöhöpö. Olet väärässä. Kyllä niitä ainakin 4 täytyisi olla, ja mieluiten niin et 1-2 olis A-liittimiä. Omassa läppärissä 2 USB-C:tä ja 1 USB-A, niin ne ei aina riitä omassa käytössä.

Se on naurettavaa, että kalliiseen läppäriin pitäis ostaa erikseen kaikenmaailman adaptereita ja johtoja, kun ei ole tarpeeksi monipuolisia liitäntöjä. On se kumma kun ei olemassa olevat johdot kelpaa kenellekään. Jos mun näkemystä ei ymmärretä, niin mä en voi sille mitään. Voi voi!
^kuten yllä keskusteltu, jos maailma olisi kaunis paikka, olisi läppäreissä tilaa usealla C portille (pelkästään - ja kaikki oheislaitteet olisi pelkkää USB-Ctä).
Yhden An tilalle mahtuu puolisentoista C porttia. Tiiviisti jos laittaa niin ehkä jopa kaksi. No, maailma ei ole valmis tuon asian suhteen - vielä - eikä ihan hetkeen tulekaan olemaan. Syy tällaiseen hitaaseen siirtymään on selitetty yllä niin ala tässä toistelemaan.

Niin, tosiaan, puhuin johtomäärästä mitä tarttee mukaan reissuun. En liitäntämääristä tietokoneessa. Sinä taisit sekoittaa nuo kaksi asiaa?

Viimeksi muokattu:
Huomaatko että meni iloisesti sarkasmitutkan ohi nyt siellä päässä.

Tuo jälkimmäinen kuvahanihan antaa ymmärtää että sekalainen joukko sissejä määrittää taktiikat sitten jollain taikatempulla strategian :D Mitähän siitä tulisi? Osaisitko kuvitella? Meillä olisi varmaan jokaiselle eri merkille eri liitännät sekä hiirille, näppiksille, kaikelle. Jokaiselle eri tuumakokoiselle näytölle eri liitännät. 16:9 vs joku widescreen, eri liitännät. Koska Sissi xyz näin halusi koska näin tai koska on vain aina ollut.
Vähän väsyttävää toistella tai selitellä sinulle asioita kun vetelet mukaan kaikkea ihan ihme ylimääräistä sissi- ja laatikkosettiä ja puhut ristiin rastiin asioista.

Nyt, taktisista laatikoista USB-A laatikko ja USB-C laatikko on ollut päällekkäin olemassa jo sen 8-10 vuotta (eikä vieläkään näy ollenkaan valoa tunnelin päässä) niin jossainhan on mennyt pieleen. Kun et tätä näkövinkkeliä ymmärrä, niin onhan se selvää että sinun näkövinkkeli on tuolta taktiselta tasolta (tai jopa sissitasolta).
Taktiset laatikot? Sissitaso?

Tässä keskustelussa ei ole ollut mitään järkeä enää vähään aikaan.

Huomaan ettei sinulla ole kokemusta miten maailmaa pyöritetään ylätasolla tai miten muutoksia ajetaan käytäntöön. Kuten vaikka program mikä on jaettu kymmeniin projekteihin mitkä nekin saattaa pitää sisällään omia pienempiä projekteja. Ylätasolta johdetaan muutosta ja alakerta vikisee. niin se nyt vaan menee.
Mutta, ettet oikein ymmärrä, se on ihan ok. Sitä olen tässä olen sinulle yrittänyt opettaa :) Ja ei siinä, eihän sinun ikinä edes tarvitse oppia tuommoista yhtään mitään. Ostat vaan sellaista mitä tunnet tarvitsevasi.
Huoh. No sovitaan sitten vaikka että en ymmärrä näitä sinun sissilaatikoitasi ja muita hienouksia. Enemmän olisi kyllä merkitystä sillä itse aiheella kuin näillä sinun opetustuokioillasi, joilla ei ole aiheeseen mitään merkitystä. Ja jos koit kouluttavasi minua, niin etkö nyt epäonnistunut aika pahasti opettajana kun et osannut asiaasi ymmärrettävästi selittää? Ne opettaa, jotka ei osaa? :D

Se on yhä kuluttajat, jotka on määrittämässä asioiden yleistymistä. Piste. Siihen on ihan turha tuoda mitään tasoja ja sissilaatikoita mukaan. Tuntuu nyt että yrität lähinnä päteä laatikoillasi kun ei ole itse aiheeseen sanottavaa.

Se että huomautan epäkohdasta (en sinusta vaan yleisesti [kuluttaja - huonosti toimeenpantu taktisen tason operointi]) - ei tee sinusta pahaa ihmistä :) Älä huoli.
Menen taas tähän ansaan kun lähden laatikoitesi sisään pomppimaan mutta pakko kysyä: miten se on epäkohta kun kuluttajat toimii kuten kuluttajat toimii? Ei bisnekset voi tai ainakaan niiden ei kannata rustata suunnitelmiin osaksi kuluttajia. Tai no, koska ne on vain suunnitelmia niin voi toki mutta kun ei ne ole töissä firmassa, niin ei ne toimi suunnitelman mukaan. Ja joo joo, suunnitelma on saada ne toimimaan halutulla tavalla mutta sinä väität että on epäkohta, kun kuluttaja ei tee kuten joku suuri suunnitelma "määrää". Ihan helvetin naurettava juttu.

Huoh. Itse aloitit vertaamaan Apple muihin, joten siksi minäkin sitä teen. Itse siis korttisi olet ensin pelannut. Pelaan vain samaa peliä.

Ei varmaan mikään ole väärässä. Näet asiat vaan eri tavalla / dimensiosta kun minä.
Tämä mihin vastasit, ei ollut sinulle. Kuten nähdään, et selvästi lue näitä viestejä kunnolla, joten ei ihme että keskustelu on mitä on: piirtelet laatikoita ja selität sissilaatikoista sen sijaan että harrastaisit lukemisen ymmärtämistä.

Aijaha. ok, no väitä vaan. Itse kyllä palasin winkkarista takasin appleen ihan vaan sen takia kun on tämä käyttömukavuus vähän erri tasolla. Mutta jos se tekee minustä egoistin tai statuksen takia niin olkoon sitten niin.
Ei tee enkä niin sanonut. Lue se tekstini uudestaan, siellä se vastaus on. Älä siis keksi jotain, mitä en ole sanonut. Tai selitä jostain laatikoista, jotka vain sotkee aiheesta keskustelua.

Sinulla voi olla omia stereotypioita vaikka lyhytkasvuisista ihmisistä. Tai parrakkaista miehistä. Voinhan mäkin heittää hatusta vaikka että USB-A fanittajat on useimmiten vähän hitaita viherpiipertäjä juntteja. Kyllä mielipiteitä maapalloon mahtuu.
Kyse ei ollut stereotypiasta. Lue se teksti, vastaus on siellä. Itsekin olet sanonut että Apple on poistanut liittimiä laitteistaan ja että se on hyvä. Olet argumentistani esimerkkitapaus mutta et sinä silti edes tajua mitä tämä "esimerkkitapaus" tarkoittaa, vaan luultavasti seuraavaksi luulet minun haukkuneen sinua jotenkin tässä. En ole sitäkään tehnyt.

Et väitä? Mutta jaksat tuota yllä lainaamaanikin toistella :D
Ai sitä että en tarkoita että kaikki ovat? Sitäkö kohtaa etsit kenties? Siellä se on, joten en siis tosiaan väitä.

Arvelinkin vähän ettet vaan pysty jättämään tätä tähän mihin jäi eilen. Minulla ei ole tähän enempää annettavaa.
Jättämään? Pitikö minun? Sinunhan se piti jo moneen kertaan. :D Annettavaa sinulla ei kyllä ole vähään aikaan ollut, joten ihan ok ettei jatketa.

Sä olet tuolla laatikossa etkä oikein ymmärrä mitä olen ajanut takaa ja missä näen parannettavan varaa. Enkä nyt puhu sinusta henkilökohtaisesti vaan yleisesti.
Tässäpä onkin oiva esimerkki sinun logiikasta: "olet laatikossa + et ymmärrä + en puhu henkilökohtaisesti", samassa kappaleessa. Huh huh.

^kuten yllä keskusteltu, jos maailma olisi kaunis paikka, olisi läppäreissä tilaa usealla C portille. Yhden An tilalle mahtuu puolisentoista C porttia. Tiiviisti jos laittaa niin ehkä jopa kaksi. No, maailma ei ole valmis tuon asian suhteen - vielä - eikä ihan hetkeen tulekaan olemaan. Syy tällaiseen hitaaseen siirtymään on selitetty yllä niin ala tässä toistelemaan.
Kumma kun niissä läppäreissä kuitenkin ihan todistettavasti on ollut ja yhä monin paikoin on monipuolisesti liitäntöjä. Niihin kyllä mahtuisi siis niitä, sen kuin laittaisi: on kaksi kylkeä ja takaosa. Ei ole enää edes levyasemia ja 2.5"-kovalevyjä viemässä tilaa. Ongelma on siinä, että niistä yritetään tehdä täysin sileitä vehkeitä joka puolelta eikä siinä etteikö niihin saisi halutessaan portteja enemmän.

Niin, tosiaan, puhuin johtomäärästä mitä tarttee mukaan. En liitäntämääristä tietokoneessa. Sinä taisit sekoittaa nuo kaksi asiaa?
Et vastannut minulle mutta tältä kantilta minäkin olen pitkälti asiaan ottanut osaa, en niinkään kamojen roudauksen kannalta.

Hyvin harvoin vien läppäriä edes kodista ulos, saati että ottaisin silloin mukaan muuta kuin sen ja virtajohdon. Jos jotain pitää matkalla ollessa yhdistää, niin se on yleensä vain puhelin ja sieltä saa langattomasti tai pilvipalveluiden kauttakin siirrot tehtyä. Se on sitä nykyaikaa kun ei tarvitse piuhoja ollenkaan, nääs. Kotona sitten taas on tosiaan paljon laitteita, jotka haluan suoraan kiinni läppäriin, joten läppärissä tai tietokoneessa tarvitsen X määrän eri portteja.

Siihen päälle vielä se näkemykseni, että onko kuluttajan kannalta syytä tai järkeä edistyksen takia ostaa uutta kamaa sen sijaan että ostaisi sitä mitä itse tarvitsee ja käyttää. Aika yksinkertaista eikä siihen tarvitse sissilaatikoita tai muuta sekoilua mukaan.

Vähän väsyttävää toistella tai selitellä sinulle asioita kun vetelet mukaan kaikkea ihan ihme ylimääräistä sissi- ja laatikkosettiä ja puhut ristiin rastiin asioista.

Taktiset laatikot? Sissitaso?

Tässä keskustelussa ei ole ollut mitään järkeä enää vähään aikaan.

Huoh. No sovitaan sitten vaikka että en ymmärrä näitä sinun sissilaatikoitasi ja muita hienouksia. Enemmän olisi kyllä merkitystä sillä itse aiheella kuin näillä sinun opetustuokioillasi, joilla ei ole aiheeseen mitään merkitystä. Ja jos koit kouluttavasi minua, niin etkö nyt epäonnistunut aika pahasti opettajana kun et osannut asiaasi ymmärrettävästi selittää? Ne opettaa, jotka ei osaa? :D

Se on yhä kuluttajat, jotka on määrittämässä asioiden yleistymistä. Piste. Siihen on ihan turha tuoda mitään tasoja ja sissilaatikoita mukaan. Tuntuu nyt että yrität lähinnä päteä laatikoillasi kun ei ole itse aiheeseen sanottavaa.

Menen taas tähän ansaan kun lähden laatikoitesi sisään pomppimaan mutta pakko kysyä: miten se on epäkohta kun kuluttajat toimii kuten kuluttajat toimii? Ei bisnekset voi tai ainakaan niiden ei kannata rustata suunnitelmiin osaksi kuluttajia. Tai no, koska ne on vain suunnitelmia niin voi toki mutta kun ei ne ole töissä firmassa, niin ei ne toimi suunnitelman mukaan. Ja joo joo, suunnitelma on saada ne toimimaan halutulla tavalla mutta sinä väität että on epäkohta, kun kuluttaja ei tee kuten joku suuri suunnitelma "määrää". Ihan helvetin naurettava juttu.

Huoh. Itse aloitit vertaamaan Apple muihin, joten siksi minäkin sitä teen. Itse siis korttisi olet ensin pelannut. Pelaan vain samaa peliä.

Tämä mihin vastasit, ei ollut sinulle. Kuten nähdään, et selvästi lue näitä viestejä kunnolla, joten ei ihme että keskustelu on mitä on: piirtelet laatikoita ja selität sissilaatikoista sen sijaan että harrastaisit lukemisen ymmärtämistä.

Ei tee enkä niin sanonut. Lue se tekstini uudestaan, siellä se vastaus on. Älä siis keksi jotain, mitä en ole sanonut. Tai selitä jostain laatikoista, jotka vain sotkee aiheesta keskustelua.

Kyse ei ollut stereotypiasta. Lue se teksti, vastaus on siellä. Itsekin olet sanonut että Apple on poistanut liittimiä laitteistaan ja että se on hyvä. Olet argumentistani esimerkkitapaus mutta et sinä silti edes tajua mitä tämä "esimerkkitapaus" tarkoittaa, vaan luultavasti seuraavaksi luulet minun haukkuneen sinua jotenkin tässä. En ole sitäkään tehnyt.

Ai sitä että en tarkoita että kaikki ovat? Sitäkö kohtaa etsit kenties? Siellä se on, joten en siis tosiaan väitä.

Jättämään? Pitikö minun? Sinunhan se piti jo moneen kertaan. :D Annettavaa sinulla ei kyllä ole vähään aikaan ollut, joten ihan ok ettei jatketa.

Tässäpä onkin oiva esimerkki sinun logiikasta: "olet laatikossa + et ymmärrä + en puhu henkilökohtaisesti", samassa kappaleessa. Huh huh.

Kumma kun niissä läppäreissä kuitenkin ihan todistettavasti on ollut ja yhä monin paikoin on monipuolisesti liitäntöjä. Niihin kyllä mahtuisi siis niitä, sen kuin laittaisi: on kaksi kylkeä ja takaosa. Ei ole enää edes levyasemia ja 2.5"-kovalevyjä viemässä tilaa. Ongelma on siinä, että niistä yritetään tehdä täysin sileitä vehkeitä joka puolelta eikä siinä etteikö niihin saisi halutessaan portteja enemmän.

Et vastannut minulle mutta tältä kantilta minäkin olen pitkälti asiaan ottanut osaa, en niinkään kamojen roudauksen kannalta.

Hyvin harvoin vien läppäriä edes kodista ulos, saati että ottaisin silloin mukaan muuta kuin sen ja virtajohdon. Jos jotain pitää matkalla ollessa yhdistää, niin se on yleensä vain puhelin ja sieltä saa langattomasti tai pilvipalveluiden kauttakin siirrot tehtyä. Se on sitä nykyaikaa kun ei tarvitse piuhoja ollenkaan, nääs. Kotona sitten taas on tosiaan paljon laitteita, jotka haluan suoraan kiinni läppäriin, joten läppärissä tai tietokoneessa tarvitsen X määrän eri portteja.

Siihen päälle vielä se näkemykseni, että onko kuluttajan kannalta syytä tai järkeä edistyksen takia ostaa uutta kamaa sen sijaan että ostaisi sitä mitä itse tarvitsee ja käyttää. Aika yksinkertaista eikä siihen tarvitse sissilaatikoita tai muuta sekoilua mukaan.
Totta, en enää kovasti jaksa edes lukea viestejäsi, olen pahoillani siitä. Kun on vaan sitä toistoa ja jankutusta.

Toistanpa hieman minäkin itseäni eiliseltä, hieman muokattu lause eiliseltä miksi me ei olla vielä lähelläkään kaunista ja täydellistä (no, ikinä mikään ole tietysti täydellinen):
"Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu."
Logiikka turhankin hitaaseen USB-C transitioon on aukoton. Kuluttajilta en odota että ne lähtisi massoissa jonkun 'aatteen' tai 'isomman kuvan' takia tekemään muutoksia omiin tottumuksiinsa mutta oheislaitetuottajilta ja tietokonevalmistajilta tällaista voisi jo alkaa pikkuhiljaa toivoa.

Ei ole teksti seinää niin tuo on helpompi lukea, ja ehkä jopa ymmärtää. En ole opettaja enkä osaa opettaa :) Pahoitteluni siitä, olen yrittänyt selittää oman näkövinkkelini niin yksinkertaisesti etten enää yksinkertaisempi osaa olla.

Ja ihan vielä että metsä näkyy puilta - osaatko arvata mitä tavoitteita on uuden standardin julkaisemisella?
Korvata vanhat standardit. Tämä on se strategialaatikko. Siellä tehdään uusia standardeja. Taktinen taso pitää huolen että kehitys etenee ja yhteensopivuudet yms. Nyt me ollaan jääty pahasti jälkeen tuossa USB-C siirtymässä. Tämä on niin taivahan simppeli juttu etten itsekään oikein usko että olen käyttänyt tällaisen asian selittämiseen näin paljon aikaa mutta on se välillä kiva vängätäkin :) Kiitos ylläpidolle kärsivällisyydestä, ja vänkäysseuralle vänkäämisestä :D

Edit: En itsekään oikein usko että kieli poskella vaivauduin, mutta sama asia ihan omilla nimillään - nyt jos ei mene kalloon edelleenkään niin luovutan:
1769028776794.png
Ylin taso strategia, noi päällekkäiset alempana, taktinen taso. Sissit jätin pois kuvasta sotkemasta. Huom, jätin USB 1.0, 2.0 mitkä myös tuohon USB-A muotoon perustui pois kuvasta ko loppu miehestä voimat ja powerpointista muste + vielä se että varmaan noitakin on edelleen olemassa siellä kaupan hyllyllä koska se 'noidankehä'

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom