Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Vastaan vaikka tänne tästä aiheesta:

Kaapissa se on säilytysboksissaan. En välillä pelaa moneen viikkoon sillä, joten pölyä se vain keräisi pöytätasolla enkä halua mitään laitetta pitää jatkuvasti latauksessa tai virroissa ellei pelaaminen ole aktiivista. Telakka on tietysti tv-tasolla ja silloin onkin helppo vain sujauttaa konsoli sisään.

Ykkös-Switch on nykyään telakassa (lapsi kun sitä pelailee) mutta olen huomannut että kerää ihan helvetisti pölyä, joten en kyllä halua uudempaa laitetta samaan "kohtaloon". Ykköstäkin yritän laittaa välillä koteloonsa mutta sitten tulee lapsi jossain kohtaa sitä pyytämään tai on sen sinne hakenut ja jättänyt. Hänelläkin sen pelaaminen on sitä että välissä pari päivää Mariota ja sitten viikkoja vain Xboxilla Fortniteä, eli ihan hyvin voisi Switch olla kotelossa odottamassa satunnaisia pelihetkiä.
Kuulostaa kyllä jotenkin hankalalta, mutta jokainen tietysti tavallaan.
No eihän niitä vaiheita ymmärrä jos ei ole kertonut niistä aiemmin. Silti tuo kiteytyy oikeastaan siihen, että jos se läppäri on jo sylissä, niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Ei edes tv-tasolle kurkottamista, jos se siellä olisi ja sattuisi sen vieressä vielä istumaan.
Kuten sanottu, jos se läppäri kaivetaan jotain muuta käyttöä varten joka ilta sohvalle mukaan, niin eihän siinä sitten mitään. Täällä suunnalla se läppärin kaivaminen on paljon isompi toimenpide kuin Switchin, mutta toisaalta eipä se omassa arjessa olekaan sellainen joka illan rutiini, vaan pikemminkin tarve läppärin sohvakäytölle on hyvin harvinaista.
Ei ole virtoja oletuksena päällä eikä myöskään mitään standby-hommia missään, mistä ne vain pois saa.
Sammutan virrat aina illan viimeisen käytön jälkeen ja päälle seuraavana päivänä kun pelaa seuraavan kerran. Samalla lailla muidenkin laitteiden kanssa. Eihän tuota tarvitse jatkuvasti seinässä kiinni olla kuin yksi tv, modeemi, pakastin, kello, jääkaappi ja tiski-/pyykkikoneet.
Onko tähän toimintatapaan joku muu syy kuin pieni säästö sähkölaskussa? Itse ainakin ajattelen, että esim. tulipalon riski on vähintään yhtä suuri jollain jatkuvasti virrassa olevalla kodinkoneella kuin sillä että pelikonsoli on pistorasiassa kiinni (stand-by tilassa, mutta varsinkin ilman). Voin toki olla väärässä.

Kyllä kai nuokin voi pois ottaa verkkovirrasta jos niitä ei käytä. Kellonkin voi sitten asettaa oikeaan aikaan kun sen kytkee päälle nähdäkseen paljon se oikein on.
No jääkaappi & pakastin poikkeuksena - paitsi jos ne on tyhjä tietysti.
Niin totta, jos ottaa virrat aina pois konsoleista, niin miksi televisioon jätetään virrat. Sehän on hyvin samankaltainen viihdeaparaatti. Modeemikin on siinä ja siinä, mutta sen bootti ja verkon ylösnouseminen kestää tietysti hetken. Pyykkikoneen sen sijaan voisi repäistä virroista ihan yhtä helposti kuin konsolin. Tiskikone on meidän keittiössä vähän hankalampi, mutta ei mahdoton.

Onko tähän toimintatapaan joku muu syy kuin pieni säästö sähkölaskussa? Itse ainakin ajattelen, että esim. tulipalon riski on vähintään yhtä suuri jollain jatkuvasti virrassa olevalla kodinkoneella kuin sillä että pelikonsoli on pistorasiassa kiinni (stand-by tilassa, mutta varsinkin ilman). Voin toki olla väärässä.
Vaikka en Shamaniac olekaan, niin vastaan tähän kysymykseen omakohtaisella kokemuksella. Itsekin otan aina TV:n, konsolin ja vastaavat viihdelaitteet irti illalla käytön jälkeen ja kytken takaisin vasta seuraavana päivänä, kun seuraavan kerran tulee käyttöä. Sähkölaskussa ei varmaan juuri tunnu mitään, mutta estääpä hajoamisen esimerkiksi ukkosella.

Kävipä viime kesänä nimittäin niin, että aurinko paistoi myöhäisillalla ja toisella puolella taloa rävähti muutaman minuutin tujakka vesikuuro, jota sitten täysin varoittamatta tähditti yksi kaamea ukkospamaus ihan kirjaimellisesti vajaan sadan metrin päähän. Minulla oli jo laitteet irti, eikä käynyt mitään, mutta naapuritalon isännällä kävi huonompi tuuri, kun kuulemma pamahti kerralla telkkari ja seinässä ollut pöytätietokone.

Vaikka en Shamaniac olekaan, niin vastaan tähän kysymykseen omakohtaisella kokemuksella. Itsekin otan aina TV:n, konsolin ja vastaavat viihdelaitteet irti illalla käytön jälkeen ja kytken takaisin vasta seuraavana päivänä, kun seuraavan kerran tulee käyttöä. Sähkölaskussa ei varmaan juuri tunnu mitään, mutta estääpä hajoamisen esimerkiksi ukkosella.

Kävipä viime kesänä nimittäin niin, että aurinko paistoi myöhäisillalla ja toisella puolella taloa rävähti muutaman minuutin tujakka vesikuuro, jota sitten täysin varoittamatta tähditti yksi kaamea ukkospamaus ihan kirjaimellisesti vajaan sadan metrin päähän. Minulla oli jo laitteet irti, eikä käynyt mitään, mutta naapuritalon isännällä kävi huonompi tuuri, kun kuulemma pamahti kerralla telkkari ja seinässä ollut pöytätietokone.
Riski ukkosella tietysti on, jos se noin yllättäen pääsee yllättämään, mutta eikö siinä kohdistu samankaltainen riski myös niihin jatkuvasti seinässä oleviin sähkölaitteisiin? Siis niihin, jota ei tavan mukaan joka ilta irrotella. Mutta totta, näiden tiettyjen laitteiden kohdalla riski tällöin pienenee. Harvinaista joka tapauksessa.

Kyllä tämä riski lienee ihan todellinen jos on vähän eilisen sähköinfraa taajamassa. Omakotitaloa ja johdotukset ilmassa sen sijaan että maan alla yms.

Kaippa noillekin on ratkaisunsa (UPS) varmaan nyt ekana tulee mieleen estämään virtapiikit. Ei kai noi jääkaapit noille ole sillain herkkiä vrt elektroniikka?

Riski ukkosella tietysti on, jos se noin yllättäen pääsee yllättämään, mutta eikö siinä kohdistu samankaltainen riski myös niihin jatkuvasti seinässä oleviin sähkölaitteisiin? Siis niihin, jota ei tavan mukaan joka ilta irrotella. Mutta totta, näiden tiettyjen laitteiden kohdalla riski tällöin pienenee. Harvinaista joka tapauksessa.
Tietysti kylmälaitteisiin kohdistuu aina riski, eikä niitä noin voi irroitella. Viihdekamojen kanssa kuitenkin voi ja voi ainakin ehkäistä sitä ukkosriskiä. Ukkonen kun voi keväästä syksyyn iskeä kohdalle silloinkin, kun ei ole kotona, joten parempi pitää silloinkin irti. Olen joskus saanut sellaisen käsityksen, että viihdevehkeissä(telkkarit, konsolit, tietokoneet...) olisi enemmän komponentteja, jotka hajoaisivat herkemmin virtapiikeistä versus yksinkertaisemmat kylmälaitteet esimerkiksi. Tässä siis tarkoitan ei älyominaisuuksia omaavia 'perusjääkaappeja' ja vastaavia.

Parempi pitää irti ne, jotka voi helposti irti pitää, niin ei tarvitse niistä huolia. Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, eikä kaikkea estää, mutta ainakin ne kannattaa ehkäistä, mitkä helposti voi.
Kyllä tämä riski lienee ihan todellinen jos on vähän eilisen sähköverkkoa taajamassa. Omakotitaloa ja johdotukset ilmassa sen sijaan että maan alla yms.
Tässä kävi sinänsä hassusti täällä meillä, että sähköt kyllä kulkevat maan alla ja asutaan luhtitaloyhteisössä, mutta silti varoittamatta jysähti puuhun tuossa kivenheiton päässä viime kesänä. Puuta lähempänä olleessa talossa hajosi tosiaan laitteita, mutta tässä meillä ei mennyt mitään. Onneksi oli kaikki herkimmät laitteet jo irti siinä vaiheessa.

Tässä kävi sinänsä hassusti täällä meillä, että sähköt kyllä kulkevat maan alla ja asutaan luhtitaloyhteisössä, mutta silti varoittamatta jysähti puuhun tuossa kivenheiton päässä viime kesänä. Puuta lähempänä olleessa talossa hajosi tosiaan laitteita, mutta tässä meillä ei mennyt mitään. Onneksi oli kaikki herkimmät laitteet jo irti siinä vaiheessa.
Enhän mä näistä mitään tiedä mutta onko ukkosenjohdattimia siellä teillä kiinteistöissänne?

Enhän mä näistä mitään tiedä mutta onko ukkosenjohdattimia siellä teillä kiinteistöissänne?
Mielestäni kyllä on ja sähkökaapeissa on nuo ylijännitesuojat kyllä, että napsahtaa tietyistä pistokkeista virrat pois, jos iskee vaikkapa leivänpaahdin maihin tai vastaavaa. Ilmeisesti oli kuitenkin sen verran korkea puu, että tuli salama sitä pitkin maahan ja lähimmästä talosta kärähti jotain. Ja se salama tosiaan iski tuohon 'ihan viereen', kun näkyi välähdys ja saman tien kaamea pamahdus ilman mitään kauempaa kuuluvia murinoita.

Samaa mietin itsekin. Itselläni ollut telkkarit jotain 40 vuotta aina virtajohto kytkettynä, eikä koskaan ole hajonneet mihinkään virtapiikkeihin. Toki yksi Thompsonin sysipaska kuvaputkitelkkari päsähti vaan yhtäkkiä käynnistyttyään, ja menikin takuuseen, kun oli vain muutaman kuukauden ollut käytössä. Tuossakaan tilanteessa ei tiettävästi ollut virtapiikkiä, vaan ihan vaan susikappale muutenkin heikossa telkkarimerkissä. Sen jälkeen olen omistanut ainoastaan Philipsin telkkareita, joissa ei sitten ole koskaan ollut minkäänlaista vikaa n. 23 vuoden aikana. Taloudessa on sinä aikana ollut aina 3 telkkaria eri huoneissa. Ja jokainen niistä siis kytkettynä aina sähkövirtaan.

Toki voi olla, että olen juurikin siksi välttynyt noilta ongelmilta, koska en ole koskaan asunut omakotitalossa, joissa taitaa olla vähän erilaisia ratkaisuja ukkosenjohdattimien osalta, ja varsinkin vanhemmissa taloissa voi noita virtapiikkiongelmia kai herkemmin tulla.

Itse olen siis asunut aina varsin moderneissa kerrostaloissa, ja nyt viimeiset 17 vuotta kaksikerroksisessa pienkerrostalossa Espoossa. Tälle alueelle ei tunnu ukkonen usein lähelle tulevan, joten toki voi olla, että sekin on osaltaan vaikuttanut siihen, etten ole ongelmia joutunut kohtaamaan. Ja en siis ole 40 vuoden aikana ottanut yhdestäkään omistamastani yli kymmenestä telkkarista, tai itse asiassa yhdestäkään muustakaan sähkölaitteesta piuhaa pois seinästä, vaikka olisin ollut viikkojakin poissa kotoa. Yksi kirkasvalolamppu oli joskus hajonnut niin, että ei enää käynnistynyt, mutta siitäkään en osaa sanoa, mikä se vika oli. Oli se tainnut jo 10 vuotta olla käytössä, joten ehkä tuli vaan tiensä päähän? Muita sähkölaitteita tai elektroniikkaa minulla ei siis ole hajonnut. Ei edes valtavasta määrästä omistamistani konsoleista. Niitä kun on muistaakseni jotain kolmisenkymmentä ollut minulla kaikkiaan. Ja kaikissa virtapiuha aina seinässä kiinni niin kauan, kuin ovat jonkinlaisessa käytössä vielä olleet.

Viimeksi muokattu:
Mielestäni kyllä on ja sähkökaapeissa on nuo ylijännitesuojat kyllä, että napsahtaa tietyistä pistokkeista virrat pois, jos iskee vaikkapa leivänpaahdin maihin tai vastaavaa. Ilmeisesti oli kuitenkin sen verran korkea puu, että tuli salama sitä pitkin maahan ja lähimmästä talosta kärähti jotain. Ja se salama tosiaan iski tuohon 'ihan viereen', kun näkyi välähdys ja saman tien kaamea pamahdus ilman mitään kauempaa kuuluvia murinoita.
Ylijännitesuojat kyllä ottaa ne pahimmat poies mutta (mutuilen) että elektroniikka on yleisesti ottaen aika herkkää virtapiikeille. Ylijännitesuojat auttaa ettei tule tulipaloja mutta ei tuollaisia pienempiä piikkejä suodata.

Joku alan ammattilainen olisi tervetullut avaamaan tätä kun kiinnostaa itseänikin onko tulkintani edes lähellä oikein.

Skidinä kun maalla asusteli niin meillä kyllä otettiin aina virtapiuhat irti televisioista, konsoleista ja tietokoneista. Oli kallion päälle rakennettu ja ukkonen jäi aina siihen paikalle junnaamaan. Ja ne oli kovia ukkosia. Pari kertaa pamahti tietokone ukkosen takia niin alkoi olemaan aika varovainen. Ja paloi meillä pihasaunakin salaman vuoksi. Kerrostalossa asustellut nyt yli 20 vuotta ja täällä otan piuhat irti vain kun lähden pois pidemmäksi aikaa. Ukkosillakaan ei tarvitse irrotella. Toista se tosiaan on omakotitaloissa.

Kyllä kai nuokin voi pois ottaa verkkovirrasta jos niitä ei käytä. Kellonkin voi sitten asettaa oikeaan aikaan kun sen kytkee päälle nähdäkseen paljon se oikein on.
No jääkaappi & pakastin poikkeuksena - paitsi jos ne on tyhjä tietysti.
Voihan sitä ottaa mitä tahansa pois mutta kiinni on ne, jotka on pakko olla, ovat vaikeita irrottaa tai joita myös lapset käyttävät (kuten se yksi tv).

Kuulostaa kyllä jotenkin hankalalta, mutta jokainen tietysti tavallaan.
Varmaan joo, jos ei ole tottunut mutta itselle ihan normimeno. Onhan sitä joidenkin mielestä jo levyn vaihtaminen liian työläs prosessi, jolloin pitää ostaa digiä jne.

Kuten sanottu, jos se läppäri kaivetaan jotain muuta käyttöä varten joka ilta sohvalle mukaan, niin eihän siinä sitten mitään. Täällä suunnalla se läppärin kaivaminen on paljon isompi toimenpide kuin Switchin, mutta toisaalta eipä se omassa arjessa olekaan sellainen joka illan rutiini, vaan pikemminkin tarve läppärin sohvakäytölle on hyvin harvinaista.
No nytkin tässä sillä mainitulla läppärillä olen, joten jos alkaisi pelihimo tulemaan, niin ei olisi iso homma painaa joku peli päälle. Olettaen että tämä peliä pyörittäisi mutta toki kyse oli Into the Breachistä, joka pyörii varmaan melkein millä vain koneella. Yleensähän en siis pc:llä ikinä edes pelaa.

Ei se sähkö ole edes mikään syy. Enemmänkin tapa, jota tehtiin jo lapsuudenkodissa. Ja se, että kun joka laitteessa on standby-tilat ja muut, niin kyllä niistä jotain tulee vuodessa. Ei ehkä itsellä mutta sitä ajattelee että kantaa sen älyttömän pienen osuuden edes itse kasaan. En sitten tiedä miten paljon vaikuttaisi jos kaikki tekisi yhtäkkiä samaa.

Ei tälle tavalle siis mitään järkevää syytä ole. Se on eniten tapa, joka juontuu maalta, missä ukkosen vuoksi tuota tehtiin. Samoin kun lähdettiin pidemmäksi aikaa pois, niin tehtiin samaa. Varmaan tuli jotkut traumat ja nyt repii jatkuvasti ympäri vuoden noita pois. En kyllä edes muista että mitään olisi ikinä ukkosen takia hajonnut mutta ehkä juuri siksi en muista, kun ne pysyi ehjinä tuon repimisen takia? En minä tiedä, liian vaikea kysymys.

Niin totta, jos ottaa virrat aina pois konsoleista, niin miksi televisioon jätetään virrat. Sehän on hyvin samankaltainen viihdeaparaatti. Modeemikin on siinä ja siinä, mutta sen bootti ja verkon ylösnouseminen kestää tietysti hetken. Pyykkikoneen sen sijaan voisi repäistä virroista ihan yhtä helposti kuin konsolin. Tiskikone on meidän keittiössä vähän hankalampi, mutta ei mahdoton.
Juuri sen käytännöllisyyden vuoksi. Tietyt laitteet vain joko pitää olla kiinni tai ne on niin ärsyttävässä paikassa ettei jaksa irrotella. Televisiota katsoo lapset enkä halua että ainakaan pienempi laittaa itse töpseleitä seinään. Modeemi taas otti nokkiinsa siitä että sitä otti aina pois ja huomasin että kun sitä pitää kiinni, niin toimii paremmin.

Riskit ottaa ja kyse on vähemmän itselle merkittävistä laitteista. Enemmän kyrsii jos joku pleikkari hajoaa kuin astianpesukone.

Riskit ottaa ja kyse on vähemmän itselle merkittävistä laitteista. Enemmän kyrsii jos joku pleikkari hajoaa kuin astianpesukone.
Tässäkin muuten jännä näkemysero, koska jos jonkun laitteen pitäisi hajota, niin kyllä minä toivoisin että se olisi ennemmin pelikonsoli kuin astianpesukone.

Ensinnäkin pelikonsoli on selvästi helpompi korvata. Sen kun käy hakemassa lähimmästä marketista tai elektroniikkaliikkeestä uuden. Tiskikone sen sijaan saattaa olla sen verran iso ettei se edes mahdu autoon, joten tarvitaan kuljetusta, pakettiauton vuokraa yms. Sen jälkeen tulee laitteen asennus. Konsolin lyö verkkoon, kirjautuu sisään ja latailee pelit. Tiskikonetta tuskin saat vakuutusyhtiön mielestä edes itse asentaa paikalleen, joten ei muuta kuin soittoa asentajalle, että milloin mahtaisi ehtiä paikalle.

Sitten on vielä se, että perusarki kyllä kärsisi tiskikoneen tai vaikka jääkaapin hajoamisesta selvästi enemmän kuin pelikonsolin.

Mutta joo, eipä siinä. En tietenkään haluaisi että pelikonsolikaan hajoaisi. :)

Ylös Bottom