Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Campaign Evolved

En ole oikein hirveästi tykännyt UE5 peleistä, mutta Halo CE näytti jo valoa tunnelin päässä. On erittäin näyttävä peli. Joitain UE5 ongelmia edelleen on olemassa, mutta toisaalta samalla niin monessa asiassa pesee Halo Infiniten.

Toki olen pelannut tätä PC:llä ja kaikki aikaisemmat kokemukset UE5:lla on konsolilla.

Tulipas nyt aloitettua Infinity tämän jälkeen. Semmoinen huomio heti, että ehkä tämä olisi pitänyt tehdä samalla pelimoottorilla kuin infinity, koska infinity näyttää vähintään yhtä hyvältä ellei jopa paremmalta ja fps on noin 3x se mitä Campaign evolvedissa.
Lisäksi tuo Infiniten kuva näyttää ihanan terävältä tämän suttuisuuden jälkeen. Tässä hyvä vertailuvideo grafiikoista ja selviää heti ensimmäisistä pelikuvista se mitä olen tarkoittanut sillä että tämä näyttää sumealta ja kuin pelaisi alemmalla resoluutiolla. Tässä kaikki kaukana on kauheaa mössöä kun taas infinitessä kaikki kaukanakin näyttää todella terävältä.

Kyllähän Infinite hyvän näköinen peli oli. Ihan nyt vaan päästä heittäen CE:n Silent Cartographer - kenttä on kyllä esimerkiksi komeampi kuin mitä Infinitessä on nähty. Varmaan juuri näin, että UE:ssa voi olla paremmat tietyt efektit, mutta kuvanlaadusta on jouduttu säästämään. Infiniten moottori on todennäköisesti paljon kevyempi.

Sen mitä olen huhupuheita ym. seurannut, niin moottorin vaihdos ei liity suoraan grafiikkaan, vaan siihen, että pelien kehittäminen on ollut vanhalla enginellä liian hidasta ja vaikeaa. Ongelma on esim. se, että jos halutaan alihankkijoita käyttää, niin monet osaavat vain UE:tä eivätkä muita moottoreita. Jos talolla on oma moottori, niin syntyy kuluja ja kitkaa, kun työntekijöitä joudutaan siihen kädestä pitäen perehdyttämään.

Jos em. realiteetteja ei oteta huomioon, niin mieluusti olisin itsekin nähnyt, että Slipspace engineä olisi jatkokehitetty kuopppaamisen sijaan. On rikkaus pelimaailmassa, että myös custom pelimoottoreita yhä löytyy. Näitä on onneksi vielä jäljellä, esim. meillä kotoisassa Suomessa.

Ylös Bottom