Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metaphor: ReFantazio

HideoMiyamoto

Well-Known Member
1713853401782.png

Nimi: Metaphor: ReFantazio
Kehittäjä: Atlus, Studio Zero
Julkaisija: Sega
Alustat: PS4/PS5,Xbox Series, PC
Lajityyppi: RPG
Julkaisu: 11.10.2024
Kotisivut: https://metaphor.atlus.com/index.html?lang=en
KonsoliFIN Pelisivu:

1713853114397.png

Collector's Edition Includes:​

  • Physical Base Game
  • Steelbook®
  • Soundtrack
  • Artbook
  • Homo Tenta Metallic Pins
  • Sticker Sheet
  • Kingdom of Euchronia Cloth Map
  • Costume & Battle BGM Set DLC Voucher
  • Shujin Academy School Uniform (7), Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Yasogami High School Uniform, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Gekkoukan High School Uniform, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Seven Sisters High School Uniform, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • St. Hermelin High School Uniform, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Jouin High School Uniform, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Samurai Garb, Battle BGM & Battle Jingle Set
  • Etrian Odyssey Series Classes Costume & Battle BGM Set
  • Atlus 35th Anniversary Digital History Book + Soundtrack
  • Pre-order Bonus Vouchers
  • Archetype EXP Chest Set
  • 10x Hero's Incenses (Increases Archetype Experiences by 100)
  • 5x Hero's Fruits (Increases Archetype Experiences by 500)
  • Adventurer's Journey Pack
  • 30,000 Reeve (In-game currency)
  • 5x Expensive Medicines (Restores 200 HP to one ally)
  • 5x Revival Medicines (Revives an ally)
  • 3x Magical Breads (Gradually recover MP while in dungeon)
  • 2x Stale Blackbreads (Deals heavy Almighty damage to one enemy)




From the creative minds behind Persona 3, 4, and 5 comes Metaphor: ReFantazio, a unique fantasy world, where your protagonist will journey alongside his fairy companion, Gallica, to lift the curse from the kingdom’s lost prince. Control your destiny, face your fears and awaken magical "Archetype" powers that lie dormant in your heart. By awakening to an “Archetype,” you will unlock the power to channel and combine the abilities of unique job classes. Strengthen your bonds and build your party to take down powerful foes and discover the kingdom’s true nature.

Atluksen roolipelit uppoaa usein ja tämä vaikuttaa että voimme saada Persona ja Shin Megami sarjojen jatkoksi uuden mielenkiintoisen tekeleen. Mielenkiinnolla odotan lopullista tuotetta mutta ainakin tuo yo esittely vakuutti itseni.
 
Viimeksi muokattu:
peli sen kun vaikuttaa vaan kokoajan paremalta ja paremmalta ja jo ensimmäinen traileri joka esiteltiin viime vuoden game of the year awardeissa teki itseeni suuren vaikutuksen, pommin varma day one hankinta itselleni, matty ylistää peliä aikalailla ja sanoo että se on hänen loppu vuoden odotetuin peli.



 
peli sen kun vaikuttaa vaan kokoajan paremalta ja paremmalta ja jo ensimmäinen traileri joka esiteltiin viime vuoden game of the year awardeissa teki itseeni suuren vaikutuksen, pommin varma day one hankinta itselleni, matty ylistää peliä aikalailla ja sanoo että se on hänen loppu vuoden odotetuin peli.




samoin, itselle hiljaisen pelivuoden ehdottomia helmiä joita odotan todella paljon.

Persona 5 on yksi suosikkipeleistäni ja vaikka SMT V ei lähtenyt niin sen isoimpia ongelmia itselle oli tarinan vähäisyys, joka näyttäisi tähän korjaantuneen.

En oikein tuosta taistelumekaniikasta saanut kiinni, ilmeisesti vuoropohjainen sekä aktiivinen järjestelmä? Eli jotain viimeisimmän FF kaltaisia boss mättöjä?

Hirveästi en viitsi trailereita katsoa etten spoilaannu liikaa
 
samoin, itselle hiljaisen pelivuoden ehdottomia helmiä joita odotan todella paljon.

Persona 5 on yksi suosikkipeleistäni ja vaikka SMT V ei lähtenyt niin sen isoimpia ongelmia itselle oli tarinan vähäisyys, joka näyttäisi tähän korjaantuneen.

En oikein tuosta taistelumekaniikasta saanut kiinni, ilmeisesti vuoropohjainen sekä aktiivinen järjestelmä? Eli jotain viimeisimmän FF kaltaisia boss mättöjä?

Hirveästi en viitsi trailereita katsoa etten spoilaannu liikaa
Toivottavasti ei ole paskottu peliä millään modernien FF:n taistelulla. Sais olla hyvin samaa mitä smt ja persona. Itsellekin yksi jo loistavan pelivuoden odotetuimmista peleistä.
 
Pari tuntia ehdin testaamaan (eli käytännössä en mitään), Atlus saisi pikku hiljaa päivittää grafiikkoja PS3 ajasta. PS5lla 65" näytöllä paikoin hirveän näköinen, taustat usein kauheaa sahalaitaa. Onneksi myös musiikki puoli on Atlus laatua.

Taistelu tuttua uudemmista Personista, jos ehdit tehdä yllätyshyökkäyksen, saat edun varsinaiseen taisteluun. Vihuilla on heikkoudet elementeille, jotka selvitettävä yms.
 
Viimeksi muokattu:
Mukava huomata että kerrankin demolla on tosiaan pituutta. uskoisin että semmoinen 6-7 tuntia ainakin tuon Mrhappy twiitin perusteella.

 
Demosta otettu pienet maistiaiset. Ensimmäinen huomio tämä on perus PC versio japanilaiselta studiolta, se näyttää 10 vuotta vanhalta ja pyörii jäätävän surkeasti raudalla joka maksaa maltaita. Ultrawide tuki jos saadaan päivitettyä modilla peliin niin se auttaa paljon, Persona 5 se ei onnistu ilman että HUDi näyttää paskalta joten toivotaan että tähän on mahdollista.

Muut huimot. Pelin art tyyli on törkeä hieno ja UI näyttää namilta. Teema on todella erilainen kuin muissa Atlus peleissä ja aika brutaalia menoa heti alussa ja tykkään. Niin pitkälle ei ehtinyt että olisi taisteluita voinut testata.

Tuomio alun perusteella, PC versio aivan jäätävän huono, peli vaikuttaa todella mielenkiintoiselta teemansa ja tarinan puolesta. EIköhän modaajat tästä PC veriosta tee paremman nopeasti koska se on varma että kehittäjät eivät sitä tee.
 
Demon perusteella kyllä vaikuttaa todella päheältä roolipeliltä. Erityisesti musiikki kyllä nostattaa hyvällä tavalla kylmiä väreitä vähän väliä. Ja tykästyin tarinaan!

Samalla aika hieno osoitus taas siitä että fotorealismi on aivan yhdentekevää kun peli on sulava ja tyylikäs ja pelattavuus on rautaista. Ei oo tosiaan tän generaation grafiikkakaunotar, mutta fiilis on kohdallaan ja sitä on helkkarin kiva pelata.

Odotan virallisesti suurella innolla kokoversiota!
 
Nyt on puoltoista tuntia peliä takana ja ensimmäinen bossi selätetty joten vähän kokemusta taisteluistakin.

Lukuunottamatta pelin vanhaa ulkonäköä ja surkeaa suorituskykyä on tässä ainekset Personan tasoiseen huippupeliin. Periaatteessa tämä on Persona peli eri teemalla, ainakin näin luolastojen ja taisteluiden perusteella. Mielenkiinnolla odotan miten pelin sosiaalinen puoli on hoidettu koska se on Persona peleissä itselle se mielenkiintoisempi osa-alue. En kuitenkaan jatka demoa ennenkuin tuo ultrawide tuki on saatu korjattua (jos koskaan saadaan) koska se tuhoaa paljon pelin ilmettä kun upea HUD on venytetty.

Alku on kuitenkin todella lupaava vaikka olin pelin suhteen epäileväinen.
 
Nyt on puoltoista tuntia peliä takana ja ensimmäinen bossi selätetty joten vähän kokemusta taisteluistakin.

Lukuunottamatta pelin vanhaa ulkonäköä ja surkeaa suorituskykyä on tässä ainekset Personan tasoiseen huippupeliin. Periaatteessa tämä on Persona peli eri teemalla, ainakin näin luolastojen ja taisteluiden perusteella. Mielenkiinnolla odotan miten pelin sosiaalinen puoli on hoidettu koska se on Persona peleissä itselle se mielenkiintoisempi osa-alue. En kuitenkaan jatka demoa ennenkuin tuo ultrawide tuki on saatu korjattua (jos koskaan saadaan) koska se tuhoaa paljon pelin ilmettä kun upea HUD on venytetty.

Alku on kuitenkin todella lupaava vaikka olin pelin suhteen epäileväinen.
Ulkoasu on kyllä tosiaan rujo, mutta jotenkin siihen tottuu aika nopeasti, koska tyyli sinällään on niin toimiva. Ite en huomannut pätkimistä ps5:llä, ehkä Atlus ei vain osaa pc-käännöksiä.

Jotenkin on kyllä hyvät vibat tästä!
 
Ulkoasu on kyllä tosiaan rujo, mutta jotenkin siihen tottuu aika nopeasti, koska tyyli sinällään on niin toimiva. Ite en huomannut pätkimistä ps5:llä, ehkä Atlus ei vain osaa pc-käännöksiä.

Jotenkin on kyllä hyvät vibat tästä!

Ei PC:lläkän itsellä pätkimistä ole modin ansiosta mutta framerate pitäisi olla korkeampi kuin 60-100 tämän näköisessä pelissä, se on riittävä jotta ei häiritse pelaamista mutta optimointia ei kyllä ainakaan demossa ole tehty.
 
Alku on kuitenkin todella lupaava vaikka olin pelin suhteen epäileväinen.

Näin tuntuu kuuluvan monesta suunnasta. Toivottavasti tosiaan myös lopullinen tuote on kunnossa ja meillä on jälleen yksi uusi laadukas moderni JRPG. Luonnollisesti ostoskoriin menee myös täälläkin, vaikka tuskin vielä ihan julkaisussa ehtii tämän kimppuun.
 
Kyllä toi PS5:lläkin droppailee frameja ihan selkeästi. Johtuu siitä että täähän pyörii samalla moottorilla kun Persona 5 joka on alunperin kehitetty PS3:lle ja siitä purkkajesarivirityksellä portattu PS4 ja siitä sit nykysukupolvelle. Yllättäen alkaa liitokset paukkumaan.

PS5 versio tulee tosin ostettua, en usko et PC versioon saadaan oikeaa ultrawidefiksiä kun noi HUD elementit on ankkuroitu 16:9 kuvasuhteelle ja venytettynä ne näyttää kauheilta, enkä usko et niitä saadaan venyttämättöminä siirrettyä reunoille myöskään, ottaen huomioon ettei P5 PC-versiossa tätä temppua saatu koskaan tehtyä ja sama moottori kyseessä. Sen verran kovakoodattu noi.

Ite peli on kiva. Yhdistelee osasia muista Atlusin peleistä, paljon on Personaa, mutta combat on SMT:stä press turnin myötä ja Archetypet muistuttaa taas Digital Devil Sagasta. Oikeen mukava sekotus omasta mielestä ja kelpaa itelle paremmin kun Personoista tuttu One More-tsydeemi. Tarinakin vaikuttaa ihan mielenkiintoselta, niin laitetaan julkasussa ostoon, katotaan jos demon viimeistelee pikkasen ennen julkasua.

Ennustelen jotain 90 nurkille metacriticciä. Aika turvallinen veto sinänsä kun Personan DNA näkyy todella vahvasti, mut mikäs siinä periaatteessa.

E:

Tjaa, saattaapa siinä ollakkin pikkasen toivoa et saa tuon HUDin fiksattua ultrawidellä. Monet UIn elementeistä on jaetuilla funktioilla kun taas P5 tapauksessa monet UI:n elementeistä oli erillisten funktioiden takana, eli yhtä muokkaamalla sai yhtä liikuteltua. Ongelmana tässä tosin on se et vaikka ton UI:n saa ankkuroitua 16:9 kuvasuhteeseen, on tässäkin todennäkösesti käytössä erilaisia koko kuvaruudun peittäviä filttereitä jotka tän fiksin kanssa peittää vaan 16:9 alueen, tarkoittaen sitä että ne reunat on ilman filtteriä kun taas se 16:9 alue on niiden kanssa, mikä sit taas näyttää typerältä

image.png
 
Viimeksi muokattu:
Atlus infoaa olevansa tietoinen PC version ongelmista. Modaaja korjasi ne jo parissa päivässä (Special K työkalu) joten saa nähdä mitä Atlus pelille tekee. Hyvä nähdä että saavat korjattua tuon HUDin edes 16:9 suhteeseen. Se on jo sata kertaa parempi kuin venytetty ja pelin voi jopa ostaa uutena.

 
Rewikat saadaan tänään siinä 17.00 aikoihin, aloitin tosiaan eilen vasta demon kunnolla ja nyt onkin yli 10 tuntia demoa jo takana, on kyllä demoksi tuossa ihan käsittämättömän paljon sisältöä, vielä on yksi päivä jäljelläkin. eiköhän nuo scoret asetu sinne 88-93 paikkeille, ja peli haastaa tosissaan FF7 Rebirthin vuoden RPG karkeloissa. kyllähän tää on niin kova tekele, että harkitsen vakavissani Diablon siirtämistä tulevaisuuteen, tai sit ostan molemmat mutta D4 lisärin pelaaminen loppuu kun seinään, kun pääsen tämän kimppuun. tiedän jo varmuudella että niin tulee käymään sen verran hyvin on tuo Metaphor vienyt mennessään.
 
Ylös Bottom