Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metaphor: ReFantazio

Vasta 4 ja puoli tuntia takana ja tuli juuri tavattua 1728632496379.png. Hieno hahmo ja tässä pelissä ei heikoille ole sijaa. Yksi asia joka tekee pelistä paljon monipuolisemman on se että saat valita joka hahmolle niiden classin ja tämä mahdollistaa sen että voit helpommin käyttää ketä hahmoa vaan sen sijaan että tarvitsisi turvautua johonkin tiettyyn jos bossilla on vaikka heikkous tämän elementtiin. Aseluokkaa en ole varma voiko vaihtaa ? mutta ilmeisesti eri luokilla on eri tehokkuus tiettyjä vihollisia vastaan.
 
Vasta 4 ja puoli tuntia takana ja tuli juuri tavattua Näytä liitetiedosto 17863. Hieno hahmo ja tässä pelissä ei heikoille ole sijaa. Yksi asia joka tekee pelistä paljon monipuolisemman on se että saat valita joka hahmolle niiden classin ja tämä mahdollistaa sen että voit helpommin käyttää ketä hahmoa vaan sen sijaan että tarvitsisi turvautua johonkin tiettyyn jos bossilla on vaikka heikkous tämän elementtiin. Aseluokkaa en ole varma voiko vaihtaa ? mutta ilmeisesti eri luokilla on eri tehokkuus tiettyjä vihollisia vastaan.
 
+30h takana (pelasin jo demoa hurjat 20 tuntia, tein aika paljon valmisteluja) ja on kyllä todella Loistava peli, vahva vuoden peli ehdokas itselleni, peli on tosiaan hyvin slow phased eli todella hitastempoinen, varautukaa siihen että dialogia on paljon ja se pitää suurimalta osin lukea itse, story, anime scenet ja Välillä companion keskustelut on Voiced, pelissä on paljon myös sellaista visual novelmaista dialogia, Trails of sky cold Steel pelien tapaan. Itse taas tosiaan tykkään siitä että hahmoja pohjustetaan hitaasti ja tuollei visual novelmaisesti.

Mitä tulee taisteluun niin Itse tottakai pelaan peliä vain Hardilla (harmillisesti vaikein taso aukee vasta new game+:lla), varsinkin kun on Atluksen toisen pelisarjan Trails of the sky Cold Steel Nightmare tason veteraani, niin suurinosa fighteista, menee jopa niin että bossi viholliset ja Bounty ei saa vuoroakaan tai osumaa eli niin sanotusti no damage tyyliin. koska siihen on tottunut että fightit pitää hoitaa Cold Steelissä tuohon tyyliin.
Trails pelit ei kyllä ole atluksen pelejä. Mutta hyviä ovat ja hyvin maistuu kyllä tämäkin.
 
Trails pelit ei kyllä ole atluksen pelejä. Mutta hyviä ovat ja hyvin maistuu kyllä tämäkin.

hyvä korjaus., Eiku niin nehän olivatkin Xseedin ja Nihonin pelejä, sekotin tuon Xseedin, Atlukseen

kyllä se on sanottava että peli on muuten Goty tasoa, mutta ainut miinus toistaiseksi, on ollut vähän turhan helppo hardilla. oisi saanut olla se Regicide vaikeusaste suoraan pelattavissa, Bounty viholliset ei eroa vaikeudeltaan hirveästi juuri normi rivivihollisesta. eikä oikein bossitkaan tarjoa tarpeeksi haastetta. no suht alussahan tässä mennään vielä että toivon mukaan peli siitä sitten vaikenee.
 
Viimeksi muokattu:
hyvä korjaus., Eiku niin nehän olivatkin Xseedin ja Nihonin pelejä, sekotin tuon Xseedin, Atlukseen

kyllä se on sanottava että peli on muuten Goty tasoa, mutta ainut miinus toistaiseksi, on ollut vähän turhan helppo hardilla. oisi saanut olla se Regicide vaikeusaste suoraan pelattavissa, Bounty viholliset ei eroa vaikeudeltaan hirveästi juuri normi rivivihollisesta. eikä oikein bossitkaan tarjoa tarpeeksi haastetta. no suht alussahan tässä mennään vielä että toivon mukaan peli siitä sitten vaikenee.
Hitto. Harmi että on Hardillakin turhan helppo, ounastelin tota jo vähän demossa kun random encounterien kaava tuntu menevän silleen et vihut ei saa vuoroakaan jos heikkoudet tiedossa ja niitä pääsee käyttämään hyväks, tuli nopeasti sellanen fiilis et jos kaikki random encounterit on tätä niin se kyllä saattaa käydä tylsäks yllättävän nopeastikin.

Itellä vasta Collectori matkalla, mut eipä tuo haittaa kun SH2 on vielä aika pahasti kesken. Jos tässä viikonlopun aikana tuota hinkkaisi pois alta edes sen ekan pelikerran verran niin sais tähän siirtyä hyvillä mielin sit alkuviikosta. Tarkotus oli kyllä SH2 platina hankkia mut taitaa multa tunnit loppua kesken viikonlopusta…
 
Aloittelinpa tässä demon, ja pakko sanoa, että ihan alkufiilikset oli jossain määrin pettyneet. Pelissä on kyllä visuaalista tyyliä, mutta tekstuurit, valaistus yms. saivat sen näyttämään ennemmin PS3- kuin PS5-peliltä. Lisäksi suorituskyvyssä oli selkeästi parantamisen varaa. Toisaalta, kun ei kyseessä mikään reaktioräiskintä ole, niin fps tipahteluilla ei ole itselle suurtakaan väliä. Kuitenkin, kun peli näyttää suorastaan rujolta, tuntuu melko anteeksiantamattomalta, että performanssikaan ei ollut kovinkaan hyvällä tasolla.

Se mikä merkitsee tämän tyyppisessä pelissä, on kuitenkin tarina, maailma ja hahmot. Ja ne muuten iskivät heti. Pelistä oikein huokuu fiilis, että nyt ollaan astuttu rikkaaseen maailmaan joka on täynnänsä mielenkiintoista lorea ja jota kansoittavat kiinnostavat hahmot ja yhteisöt. Näkee, että tekijät ovat oikeasti tykänneet luoda tätä maailmaa ja ovat huomioineet jokaisen yksityiskohdan ja sisäisen logiikan hyvin harkiten. Varsinaisesti en osaa perustella miksi, mutta itselle pelin miljööstä tulee mieleen Berserk animen/mangan synkkä, väkivaltainen ja armoton fantasiamaailma. Todella upea tunnelma siis, kun tuo mieleen Berserkin kaltaisen mestariteoksen.

Vaikka takana on nyt vasta alle pari tuntia demoa, taidan huomenissa jo rientää kaupoille ostamaan pelin. Vaikuttaa heti alkuun sellaiselta tapaukselta, jolle haluaa antaa tukensa.
 
Ensimmäiset kuutisen tuntia takana ja saatu sen verran pelattua että on päästy takaisin Grand Tradiin.

Heti tuntee että peli on varsin omaperäinen! Monia tuttuja elementtejä Persona -sarjan pelaajille kun pääse eteenpäin, mutta alun tarinankerronta ja alustus on mielestäni lupaava!

Myös graafinen tyyli ja miljöö esim. Grand Tradissa on upea sekoitus vanhaa viktoriaanista ja etelä-euroopan maiden kapeita kujia ja käytäviä. Täällä olisi mukava tepastella vähän vapaamminkin!

Musiikki on ollut tähän asti tunnelmaan sopivaa ja myös tietyllä tavalla aika omintakeistakin.

Vaikeusaste on itsellä Hardilla,mutta itselle tuo on juuri sopiva. Ainakin itselle tuntuu että jos tekee yhdenkin virheen matsissa niin se on samantien kaks ukkoa ulos. On joutunut jo yhteenkin bossiin kokeilee muutamia kertoja.
 
Vaikka se ei siitä hyväksyttävää tee, pelin graafisen ulosannin heikkouden selittää se että peliä tehtiin 8 vuotta ja koska se aloitettiin heti Persona 5 jälkeen se käyttää samaa moottoria joka olisi pitänyt heittää roskiin jo ajat sitten. Senhän Atlus toki on tehnyt jo esim. Persona 3 remakella joka käyttää Unreal pelimoottoria. Ajattelin vaan jos joku ihmettelee miksi peli näyttää niin vanhalta.
 
Mulle demopuraisu oli valloittava kokemus. Maailma, lore ja hahmot imaisivat heti mukaan. Protagonistin fantasiakirja herättää miellyttäviä Tarina vailla loppua -viboja. Käyttöliittymän pistämätön tyylittely ja musiikkivalinnat miellyttävät. Kultasilmään sahaa ps3-grafiikka semminkin kun tiimillä on selvästi kykyä omaperäiseen visuaaliseen leikittelyyn.

Vaan suurin syy sormen vielä empiä ostonapilla on elämän rajallisten tuntien realiteetti. Baldur on vasta act 2:sessa ja muistan karvaasti, kuinka muuten mainio Persona 5 jäi kesken ihan liian pitkän kestonsa vuoksi.
 
Pitääkö lähteä tallennuksen kautta uudestaan tilanteeseen vai mitä tapahtuu turpakeikan jälkeen?

Tallennus jäi silloin lähelle bossia, eli oli oven takana.

Matseissa on myös "retry" toiminto, jolla pystyy aloittamaan matsin uudelleen. Eli jos tuntuu että teki kardinaalimunauksen tai muutenvaan tulee tukkaan niin painaa retry niin ei tarvii edes katsella game over ruutuja, vaan se aloittaa bossimähinät alusta samantien.
 
Wuhuu Lyall onnistui sittenkin fixaamaan pelin HUD:in niin ettei se ole venytetty ultrawide näytöillä. Rajattu 16:9 kuvasuhteeseen mutta sekin paljon parempi kuin venytetty oksennus.

1728717646508.jpeg1728717747461.jpeg

Nyt alkaa pikkuhiljaa aukeamaan pelin sosiaaliset puolet myös ja hyvin Persona tyylisethän ne on mutta tehty pelin teemaan sopivaksi miten nostetaan statseja ja muuta. Jätän tämän pelin nyt kuitenkin vähän sivummalle siihen asti että saa Silent Hillin purkkiin.
 
on tää kyllä todella maaginen peli, +33 tuntia tuli pelailtua tätä viikonlopun aikana ja hahmot on levelillä 39, (kokonais pelikello 51h), Paras JRPG sitten Xenoblade Chronicles 3:n, (FF7 Rebirthin lasken nykyään enemmän ARPG:ksi) ,Writing ja dialogi, musiikit, Hahmot ja Tarina on todella kovalla tasolla, vaikka pelissä on helvetisti dialogia niin se on niin laadukasta että sitä lukee mielellään, tosin toivoisin että peli olisi enemmän voiced, tosiaan peli on ehkä 30% voiced ja välillä tulee jopa osioita mainquest:ssa että ei ole voiced, companion questit sitten on taas erittäin harvoin voiced.

Mukava ollut myös huomata että kyllä pelissä sitä lisä haastettakin riittää aina välillä. esim dungeonit voi suorittaa huonossa säässä jolloin Weaknessit ei enää tehoa mutta saat parempaa, loottia, kun saatat kohdata Over/High level vihollisia ja saat bonus expaa eli enemmän expaa. sillon pelin vaikeusaste on kohillaan, et halutessaan jos etsii haastetta niin kyllä sen löytää. muutenkin sanottava että mitä pidemmälle pelaa niin peli enemmin vaikeentuu ku helpottuu, et viholliset tekee enemmän damagea ja niillä on kovemmat buffit myös eli aika nopeesti kuolo korjaa jos ei varustaudu tai optimoi partyäsi.

jos tosiaan peli hylkäsi LOTR vaikutteet niin sen sijaan peli on ottanut hyvin vaikutteita yhdestä kaikkien aikojen lempi animeistani eli Shingeki no Kyojinista. muitakin anime vaikutteita löytyy ja peli onkin tarinaltaan kun hemmetin hyvä anime. mistä pidän kovasti. saisi olla enemmän vaan niitä anime pätkiä
 
Viimeksi muokattu:
Tuli nyt polkastua tää käyntiin, ja ihan kivahan tätä on pelata mut tuntuu et random encounterit menee turhan pahasti tietyllä kaavalla ja se on et ekalla tai tokalla vuorolla homma pakettiin ilman et vihu saa vuoroakaan. Katotaan tapahtuuko muutosta. Tää on Hardilla tosiaan.

Lisäks toi heti pelin alussa esitelty Louis tuntuu jotenkin öh, turhan karikatyyriltä? Äijä täräyttää aikeet tiskiin ja vittuilee kansalaisille minkä kerkeää ja silti kannatusta löytyy? Mitä helvettiä? Ei tässä ees annettu ymmärtää et jotenkin voiman kautta hallittais tai mitään vaan toi nyt on vaan tollanen höhö oon överipahis vaan koska voin-tyylinen heppu. Ei mitään motiiviin viittaavaa tai muutakaan ees vilauteltu niin toi on ihan paperinohut hahmo nykyhetkellä ja tää tökkii mulle ihan maksimit vastaan.

Toki vasta 4h takana mut toi nyt jotenkin tuntu olevan niin tökerösti toteutettu et tähän on parempi tulla jotain syvyyttä ja jokseenkin äkkiä tai vuoden paskin antagonisti-palkinnon saaja on selvillä.

Mut noh, pelataan etiäpäin ja katotaan mitä käy. Harvemmin atlusin pelit pettymyksiä on ja tuskin tääkään siihen taittuu, mut ei kyllä aiemmin oo ollu näin vahvoja negatiivisia fiiliksiä siitä miten joku hahmo on kirjotettu.
 
Ylös Bottom