Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metaphor: ReFantazio

Joku 12h nyt ehtiny pelata ja pikkuhiljaa alkaa peli aukeamaan. Tosi paljon nauttinut tarinasta, loistavista hahmoista ja dialogista sekä pelin maailmasta. Tekniseen puoleenkin sai vähän parannusta kun otti AMD VSR (Virtual super resolution) käyttöön ja pelaan peliä nyt 5120x2160 resoluutiolla joten pahimmat sahalaidat on poissa ja tuo ei iske suorituskykyn läheskään niin pahasti kuin pelin oma resoluutio skaalain.

Matka on vasta alussa mutta mitä enemmän tätä pelaa sitä enemmän se alkaa maistua kun omia pikku juttuja jotka erottaa sen Persona peleistä. No mikään kiire ei ole tämän kanssa vaan nautitaan ajan kanssa taas mestarillisesta Atlus RPG:stä.
 
Pari iltaa nyt takana täyden pelin pelailua, ja on tämä kyllä upea teos. Kaikesta huokuu laadukkuus ja tekijätiimin rakkaus työtänsä kohtaan. Musiikki, hahmot, ympäristöt ja se miten fantasiamaailman lorea tuodaan orgaanisesti esiin kaikkien keskustelujen ja paikkojen kautta on suorastaan upeaa. Tarinassa olen vasta hyvin alkutekijöissään, mutta jo nyt on pari melko kutkuttavaa käännettä tullut vastaan. Stereotyyppisestä tai ennalta-arvattavasta juonesta ei siis voitane tämän pelin kohdalla puhua.

Jos nyt jotain pitää valittaa, niin kuten muutama muukin on maininnut, taistelua on melko paljon. Itse pärjäisin vähemmälläkin. Lisäksi, kuten sanottu, teknisesti pelissä jää toivomisen varaa. Vaikka estetiikka ja tyyli kantaa pitkälle, ei peliä voi mielestäni sen grafiikoista varsinaisesti kehua. Toivoo todella, että kunhan Persona 6 aikanaan ilmestyy, on käytössä jo uusi pelimoottori.

Kokonaisuudessaan, suosittelen peliä todella kovasti kaikille jotka jrpg-genrestä pitävät. Itse en videoiden perusteella juuri pelistä innostunut, mutta itse pelaaminen on kyllä aika lailla parasta mitä videopeliltä voi toivoa. Voin jo tässä alkuvaiheessa todeta, että oma vuoden pelini on melko varmasti tässä.
 
Pari iltaa nyt takana täyden pelin pelailua, ja on tämä kyllä upea teos. Kaikesta huokuu laadukkuus ja tekijätiimin rakkaus työtänsä kohtaan. Musiikki, hahmot, ympäristöt ja se miten fantasiamaailman lorea tuodaan orgaanisesti esiin kaikkien keskustelujen ja paikkojen kautta on suorastaan upeaa. Tarinassa olen vasta hyvin alkutekijöissään, mutta jo nyt on pari melko kutkuttavaa käännettä tullut vastaan. Stereotyyppisestä tai ennalta-arvattavasta juonesta ei siis voitane tämän pelin kohdalla puhua.

Jos nyt jotain pitää valittaa, niin kuten muutama muukin on maininnut, taistelua on melko paljon. Itse pärjäisin vähemmälläkin. Lisäksi, kuten sanottu, teknisesti pelissä jää toivomisen varaa. Vaikka estetiikka ja tyyli kantaa pitkälle, ei peliä voi mielestäni sen grafiikoista varsinaisesti kehua. Toivoo todella, että kunhan Persona 6 aikanaan ilmestyy, on käytössä jo uusi pelimoottori.

Kokonaisuudessaan, suosittelen peliä todella kovasti kaikille jotka jrpg-genrestä pitävät. Itse en videoiden perusteella juuri pelistä innostunut, mutta itse pelaaminen on kyllä aika lailla parasta mitä videopeliltä voi toivoa. Voin jo tässä alkuvaiheessa todeta, että oma vuoden pelini on melko varmasti tässä.

En usko että uutta moottoria tarvitsee toivoa. Persona 3 remake käyttää jo Unreal pelimoottoria joten eiköhän se ole heidän tulevaisuus. Tämän pelin kehitys aloitettiin niin kauan aikaa sitten että studiolla oli vielä vanha oma moottori käytössä.
 
Mä oon tätä nyt pelannut sen verran et ei ihan välttämättä kehtais edes sanoa, mut oletettavasti aika loppusuoralla oltaisiin. Reilu 50h kellossa niin ei varmaan tarvi puhua siitä et maistuuko vai ei.

Siitä huolimatta tää on tosi tutun ja turvallisen olonen ihan jokaselta aspektilta. Ei se huono juttu oo, sillä tähän on koottu Atlusin aiemmista peleistä ns. parhaat puolet ainakin kehittäjien näkökulmasta ja useasti oonkin samaa mieltä sen kanssa et kyseessä on hyvä mekaniikka. Press Turn on edelleen kuningas, vaikkakin Hardilla pelatessa se dungeoneissa tarkottaa sitä et joko ite saat sen ambushin tai sit kuolet. Suurimman osan ajasta siis, mä kyllä usein vetelen joku 10lvl alempana mitä muut pelaajat kun kattoo sitä touchpadin takana olevaa statistiikkaa. Minkä koen vähän oudoks kun oon kyllä kaiken vapaaehtosen sisällönkin kolunnu tässä ohella, mutta erikseen en oo mihinkään jääny grindaamaan koska yksinkertasesti vihaan sitä ja Atlusin pelit on niitä harvoja jotka mahdollistaa sen et sitä ei oo pakko tehdä.

Mut se mikä itteä häiritsee ehkä eniten on se et toi tarinakin on vähän turhan Atlus-kaavalla tehtailtu ja kulkee samoja polkuja mitä aiematkin on menneet. Tässä on aika paljon yllätyksiä ja twistejä, mut itelle muodostu ongelmaks se et olin suurimman osan jo ite aiemmin arvannu tai peli alkaa vihjailemaan asiasta niin ilmiselvästi just ennen ku se tapahtuu että sen tajuaa vähän tyhmempikin kaveri sit. Ei sinänsä iso homma, mut meneehän siitä vähän sitä yllätystä hukkaan sit kuitenkin.

Yhessä kohtaa tarinaa mentiin myös todella tiukassa putkessa ilman et välissä oli minkäänlaista luolaston nouhoamista tai vapaata tekemistä, ja tässä oikeasti meni varmaan lähemmäs kymmenen tuntia tota menoa. Se tuntu vähän siltä et oiskohan kiire tullu jossain välissä saada projekti kasaan, ja veikkaan et jos tästä uudelleenjulkasua nähdään (tyyliä SMT V Vengeance, P5 Royal, P4 Golden yms... tajuutte kyllä) niin tohon väliin ois hyvä keksiä vähän lisää lihaa luiden ympärille. Ei sillä etteikö pelillä olis mittaa jo nykymuodossaan muutenkin. Veikkaan että kelloon pitää lyödä helposti n. 15h lisää ennenkun lopputekstit rullaa.

Todennäkösesti oma GOTY tälle vuodelle kuitenkin pienistä puutteista ja ongelmista huolimatta. Vaikuttaa varmaan tekstin perusteella et en kauheasti pitäis tai nään vaan huonot puolet, mutta hyvien pelien kohdalla tuppaa olemaan vähän ankarampi puutoksien tai huonojen puolien osalta kun niitten pelien jotka on muuten vaan paskoja tai täysin keskivertoja tuotoksia.
 
itselle tunteja takana 89 ja itselleni kyseessä on Atluksen paras peli eli itselleni peli on parempi kun yksikään Persona, peli on myöskin yksi kaikkien aikojen parhaista JRPG peleistä. hahmot tosiaan huitelee siellä lvl +90 rahaa on 9.5 miljoonaa ja Magia 900k, viimeinen bossi enää jäljellä sen jälkeen alkaakin NG+ journey. Kaikki mahdollinen on tullut tehtyä ja joka-ikinen Archetype on 20 tasolla parhaat varusteet ostettu yms. huomenna varmaan alkaa mahdollisesti NG+ journey uudella ng+ difficulty mode Regicide vaikeusasteella. ehtii sopivasti sen vetämään ennenkö alkaa Karkelot Veilguardin parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama tunti takana ja hyvälle vaikuttaa. Vähän tuo PS3 tason grafiikka häiritsee ja jatkuvat latausruudut, vaikka ne ei ole pitkiä niin niitä on jatkuvasti.

Itse en ole noiden Atlus pelivalikoiden ystävä, erittäin levottomat ja joka suuntaan poukkoilevat, joka tekee niistä vaikealukuiset tämmöiselle keskittymishäiriöiselle.

Raakuus on yllättänyt tarinassa, joka toki vähän harmittaa kun peliä voi pelata vasta kun lapset saa unten maille.

Juonesta muuten en osaa vielä sanoa sen enempää, mutta kylmikset tulee joka kerta kun siirrytään anime(?)välianimaatioon. Tulee jopa fiilis, että tahtoisi skipata koko pelin ja katsoa vaan putkeen kaikki cutscenet (ymmärrän että tässä jäis vähän juoniaukkoja :p)
 
Itse en ole noiden Atlus pelivalikoiden ystävä, erittäin levottomat ja joka suuntaan poukkoilevat, joka tekee niistä vaikealukuiset tämmöiselle keskittymishäiriöiselle.
Minulla on tämä ihan sama. En tykännyt niistä yhtään Persona 5:nkään ulkoasussa.

Lisäksi oli taas ikävä huomata, että pelin teksti on valkoista mustalla pohjalla. Monilla ihmisillä se rasittaa silmiä kovasti, kuten jo Persona 5:ssä (joka jäi alkuvaiheissa kesken) huomasin.

Myöskin pelin 100 tunnin kesto hirvittää. Syksyn lyhyiden hittipelien eli Astro Botin, Zeldan ja Nevan jälkeen tekee mieli lisää samanlaisia lyhyitä 5-25 tunnin pläjäyksiä.

Näistä syistä en valitettavasti tule peliä todennäköisesti koskaan ostamaan, vaikka olen kuullut siitä arvostelujen muodossa paljon hyvää.
 
Ylös Bottom