Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Itse olen varsinkin Falloutien kohdalla kokenut niiden pelien räiskinnän jotenkin 'kulmikkaana' ja epätarkkana, joka varmaan johtuu juuri paljolti 30 fps-ratkaisuista. Ei noissa peleissä vaan ampuminen ole koskaan tuntunut niin luontevalta kuin 60 fps-räiskinnöissä ja siksi pelasinkin FO 3, New Vegasin ja 4:n mahdollisimman paljon VATSia käyttäen ja nelosessa hahmo oli pääasiassa snaipperi, koska se räiskintä ei vaan jostain syystä ole noissa peleissä ollut niin luontevaa ja tarkkaa.
Toki 30 fps tekee toiminnasta "kulmikkaampaa", mutta Fallouteissa ei myöskään ole samanlaista aim assistia kuin Codeissa tai Bäffissä. Varmaan se suurin syy kuitenkin jos ei meinaa osua yhtä helposti. BF4 30 fps oli kuitenkin ihan pelattava PS3:lla, mutta toki PS4:lle "lennosta" vaihtaessa ero tuntui kuin yöltä ja päivältä kun olikin 60 fps.
 
Kannattaa varautua siihen että aina "next genin" kanssa hehkutetaan kuinka uudet pelit tulevat kaikki pyörimään 60fps, mutta sitten tuleekin pelejä, jotka eivät tähän kykene. Konsolit kuitenkin määrittävät sen minimitehon mitä pelit pystyvät käyttämään, joten uuden sukupolven tullessa pelintekijät voivat laittaa taas vähän lisää hienouksia peleihinsä ja yhtäkkiä taas ollaan 30fps maailmassa jumissa.

PS4/Xbox One aikoihin tätä samaa "kaikki pelit voivat olla 60fps tästä eteenpäin" hehkutettiin ja konsoleiden perusversioilla oli erittäin paljon 30fps pelejä. En usko että tulee tästä muuttumaan mihinkään edes PS6/Xbox Series 720 tai myöhempien konsolien kanssa.
 
Kannattaa varautua siihen että aina "next genin" kanssa hehkutetaan kuinka uudet pelit tulevat kaikki pyörimään 60fps, mutta sitten tuleekin pelejä, jotka eivät tähän kykene. Konsolit kuitenkin määrittävät sen minimitehon mitä pelit pystyvät käyttämään, joten uuden sukupolven tullessa pelintekijät voivat laittaa taas vähän lisää hienouksia peleihinsä ja yhtäkkiä taas ollaan 30fps maailmassa jumissa.

PS4/Xbox One aikoihin tätä samaa "kaikki pelit voivat olla 60fps tästä eteenpäin" hehkutettiin ja konsoleiden perusversioilla oli erittäin paljon 30fps pelejä. En usko että tulee tästä muuttumaan mihinkään edes PS6/Xbox Series 720 tai myöhempien konsolien kanssa.
Näinhän se juurikin menee. Sitten kun osa pelinkehittäjistä ei oikein millään halua tinkiä pelin näyttävyyteen liittyvissä asioissa, niin välillä mennään FPS:n osalta pitkäänkin sitten siinä 30 FPS-tasolla, kunnes sitten jossain välissä peli viimeinkin päivitetään viilauksilla 60 FPS-tasolle.

Itse ihmettelen joidenkin suurta herkkyyttä tässä asiassa, kun varmaan kaikki ovat kuitenkin jossain vaiheessa pelanneet valtaosin 30 FPS-pelejä ja niitä pitäneet suorastaan hyvinä. Itselle ei FPS lopulta mikään ratkaiseva asia peleissä ole. Toki valitsen 60 FPS-asetuksen, jos se on pelissä saatavilla, mutta en kuitenkaan pidä peliä kelvottomana, jos siinä on vain 30 FPS, jos peli on muutoin selvästi laadukas teos.
 
Itse kuulun niihin jotka aina sanonut että 60fps on ihan tarpeeksi...Mutta kun tietokoneen ostin vuonna 2016 ja gtx 1080 näyttiksen niin aluksi pelasin 60fps kun oli vaan 60hz näyttö. Mutta sit kun näytön päivitin 165hz, niin oli pakko myös päivittää näytönohjain sit kun tuli rtx 3080.. :D Eikä sekään oikein riittänyt niin piti vielä päivittää näyttö 240hz ja näytönohjaimenkin päivitin taas. :D PS5 löytyy ja toi 60fps on kyl joissakin peleissä ihan tuskaa omasta mielestäni kun tottunut sellaisiin 150-240fps. Olen fps jonne, myönnän. :D
 
Mutta en ehkä "huutista" kohdistaisi yksittäisiin julkaisijoihin kun ei Bethesda varmasti ainoa ole, joka 30 fps pelejä julkaisee. En itse edes uskonut että nykyinen sukupolvi muuttuisi yhtään aiemmista vaan nimenomaan oletin että tulee varmasti taas sitä että syystä tai toisesta pitää taas laskea ruudunpäivitystä.
Vastaan tähän täällä että ei mene yleiseksi framerate-jutusteluksi Starfield-ketjussa..

Eli siis. Eikös näitä '30fps only' pelejä ole toistaiseksi vain kourallinen? Starfield, Redfall, The Medium ja Gotham Knights tulee itselleni mieleen. Mitäs muita on? Pari peliä on saanut jälkeenpäin performance moden päivityksen kautta: Watchdogs: Legion, A Plague Tale: Requiem, muita?


Jotenkin mälsää että framerate olisi sellainen pelin tekninen osa-alue jossa ei joidenkin studioiden mielestä tarvitse mennä eteenpäin. Että ne samat 90-luvun 30fps olisi ihan ok tänäkin päivänä, kunhan vaan saadaan tiskiin 4K-resoluutiota, raytracingia ja lisää voileipiä pelimaailmaan. :(
 
Onhan niitä vähän missä pelkästään 30fps modi on. Toisaalta varmasti tähänkin 60fps modi tulee joskus. Sit taas on paljon myös näitä missä "60fps" modi on. Eli ei toimiva, tai päivityksillä myöhemmin korjattu kuntoon.
 
Eli siis. Eikös näitä '30fps only' pelejä ole toistaiseksi vain kourallinen? Starfield, Redfall, The Medium ja Gotham Knights tulee itselleni mieleen. Mitäs muita on? Pari peliä on saanut jälkeenpäin performance moden päivityksen kautta: Watchdogs: Legion, A Plague Tale: Requiem, muita?
Meinasin ehkä myös yleisemmin että "aina" on ollut meno sama. Jossain kohtaa "pitää" olla niin paljon resoluutiota ja/tai karkkia ruudulla että taas lasketaan sieltä mistä aina eli ruudunpäivityksestä.

En todellakaan usko että Bethesda tulee olemaan ainoa.

Mutta siinä olet varmasti oikeassa että onhan tuo onneksi vähentynyt ja lisäksi on tullut vaihtoehto että haluaako laskea silmäkarkkeja vaiko ruudunpäivitystä.

En kuitenkaan itse jaksa uskoa että tuosta päästään ikinä eroon :D Jos päästääkin niin sitten valitetaan että "taas tätä 60 fps, pitäisi olla jo 120" ja homma toistaa itseään.

Enkä minä siis ole kehitystä vastaan tai sitä että pidetään tietyt standardit mutta minun on siis vaikea uskoa että tuosta ollaan vielä tässäkään sukupolvessa pääsemässä eroon.

Jotenkin mälsää että framerate olisi sellainen pelin tekninen osa-alue jossa ei joidenkin studioiden mielestä tarvitse mennä eteenpäin. Että ne samat 90-luvun 30fps olisi ihan ok tänäkin päivänä, kunhan vaan saadaan tiskiin 4K-resoluutiota, raytracingia ja lisää voileipiä pelimaailmaan. :(
Niin, ikävää tuo tietysti on ja erityisesti se siinä harmittaa että kuitenkin kai pc:llä voi säätää asetuksia ja konsoleilla ei ilmeisesti ole kuin se 30 fps vaihtoehto?
 
Tuntuu että monet ihmettelevät että miten nykypäivänä voi pelata 30fps. Minun mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä. Tietenkin riippuu ihan ihmisestä ja mihin on tottunut.

Itse olen aloittanut kunnolla peliharrastuksen ihan alkuperäisellä xboxilla. Eli pohjiltani olen konsolipelaaja, vaikka PC:llä on tullut melkein enemmän pelattua. Ikinä en ole päässyt vain pelaamaan sillä uusimmalla ja kuumimmalla raudalla. Enkä nykyään oikein raaski laittaa siihen paljon rahaa.

Eli toisinsanoen olen tottunut pienempää FPS:ään. Toki kieltämättä tökkii nykyään jos FPS tippuu PC:llä pelatessa, mutta sitten konsoleilla siihen tottuu alkukankeuden jälkeen nopeasti. Hyvin on esimerkiksi maistunut Botwi ja tämä RDR "remasteri" FPS:stä huolimatta.
 
Ylös Bottom