Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?
Ei tuo 12%:n luku järin suuri ole, kun ottaa huomioon että on parikin tutkimusta joiden mukaan videopelit aiheuttaa 50%:lle ihmisistä matkapahoinvoinnin tyylisiä oireita
Luvun pienuus riippuu myös hieman siitä, sisältääkö se kaikki britit, vai vain ne, joilla on stereonäkö. Mikäli luku sisältää sokeat, yksisilmäiset, sekä muut ryhmät, jotka eivät pysty reaalimaailmassakaan erottamaan syvyyttä, niin aika harvojen vaivaksihan tuo jää.
Lasittoman 3D:n kohdalla tuo riippuu varmaankin aika paljon toteutustekniikasta. Silmän fysiologiasta en mahdottomia tiedä, mutta onko ihmisillä, jotka eivät laseilla 3D:tä näe, normaali syvyysnäkö kadulla kävellessä (siis ihan tutkitusti normaali syvyysnäkö, ei ajan myötä harjoiteltua)? Ja onko näillä ihmisillä, jotka eivät suljinlaseilla 3D:tä havaitse, eroa vaikkapa prismalinsseillä katsellessa pyöröpolarisaatioon perustuvaa 3D:tä? Kyseessä on kaksi aivan erilaista tekniikkaa, toisessa silmät näkevät kuvat vuoron perään, toisessa taas molemmille silmille heijastetaan samalta ruudulta kahta kuvaa eri polarisaatiolla ja lasit suodattavat kummallekin silmälle oman kuvan. Jotenkin kuitenkin epäilisin, ettei lasittoman 3D:n kohdalla tilanne juurikaan helpotu lasittomaan verrattuna.
Yleistä höpinää nykyisistä ongelmista, mikäli laseista halutaan kokonaan eroon:
Hologrammitelevisio ja normaali lasiton 3D ovat kovin erilaisia. Toinen näyttää aitoa kolmiulotteista kuvaa, toinen projisoi tietystä paikasta kuvattua 3D:tä riippumatta siihen, minne ruutua katseleva ihminen liikkuu. Lasitonta 3D:tä katsellessa voit väärästä kohtaa katsoessasi nähdä kuvan väärinpäin, eli oikean silmän kuva menee vasemmalle ja päinvastoin. Sama homma jos käännät 3D-lasit ylösalaisin. Lasittomilla vehkeillä myös katseluetäisyys on pakko pitää vakiona kaikkien katseluun osallistuvien ihmisten välillä, lapset eivät siis voi istua lattialla ja riehua samalla kun äiti ja isi makoilevat sohvalla kokoperheenelokuvia katsellessa. Lähempänä ruutua kuva kun näkyy 30cm silmien välille oikein.
Nykyisellään lasittomassa 3D:ssä on ongelmana juuri se, että pää on pakko pitää suht paikallaan ja pystysuorassa, tai kuva kärsii pahasti. Syynä on yksinkertaisesti se, että kumpikin silmä tarvitsee oman kuvansa ja näitä ei voi tuottaa ihan mahdottoman tiheään, tai jonkun silmät alkavatkin nähdä liian montaa kuvaa yhtä aikaa. Samoin ongelmana on se, että erilaisilla silmien välimatkalla katselevat ihmiset näkevät 3D:n eri tavalla. Jos oletusarvoisesti kuvat taitetaan vaikkapa 6,5cm etäisyydelle toisistaan (arvio keksimääräisestä pupillien välimatkasta), aikuinen jolla välimatka on vaikka 8cm, tai lapsi jolla välimatka on alle 5cm kuva ei välttämättä näy juuri lainkaan kolmiulotteisena.
Jos kummankin silmän tarvitsema kuva lähetetään riittävällä leveydellä, jotta kuka tahansa voi siitä nauttia, niin samalla saadaan laskettua minimimatka, jolla välillä 3D voi näkyä oikeinpäin ja paljonko päätään voi heilutella. Matka ei ole kovin suuri, vähemmän kuin pupilliesi välimatka. Samoin rennosta elokuvahetkestä jää pois loikoilun mahdollisuus, mikäli pää kääntyy liikaa vaakatasoon.
Onneksi joku muu vastaa kehityspuolesta ja saattaa keksiä näihin ongelmiin ratkaisun, omassa mielessä pyörii vain silmien paikan seuraaminen ja kuvan tuottaminen tämän perusteella, mutta siinäkin on omat ongelmansa, mikäli halutaan seurata useamman ihmisen päätä ja yritetään keksiä riittävän tarkka, mutta samalla jännästi muotoutuva prisma, joka hoitaa pikselien heijastelua.
Hologrammitekniikassa on myös omat ongelmansa, näyttötekniikkaan en tuossa tapauksessa halua edes puuttua, koska homma on niin alkutekijöissään. Kuvauspuolella voi kuitenkin kuvitella, ongelman siitä, miten saadaan kuvattua hologrammikelpoista liikkuvaa kuvamateriaalia. Hologrammit jäänevät ainakin alustavasti lähinnä tietokonegrafiikan käyttöön, sovelluksia noille varmasti löytyy lukemattomia. Datamääräthän ovat myös valtavia, mitä tuollaiseen tarvitaan, jos useampia pikseleitä kuvaan kaivataan hyvin monelta suunnalta.
Tällä hetkellä ja varmaan vielä joitakin vuosia eteenpäin tuo suljinlaseja käyttävä systeemi on varmaankin se varteenotettavin, mikäli halutaan yleistelevisiota kotikäyttöön, millä myös 3D sujuu. Lasittomia oikeasti käyttökelpoisia telkkuja saataneen odotella vielä pitkään. Joku voi sitten kaivaa tämän postin esiin ja näyttää pitkää nenää, kun huomenna julkaistaan lasiton telkun, jolla katseluasennolla ei ole mitään väliä.