Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3D - pelaamisen tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karibu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Tekniikka on tosiaan siinä, ja on oikeasti vain ajan kysymys, milloin lasiton 3D tulee standardiksi. Lasit saattavat toimia nyt, mutta pitkällä tähtäimellä tekniikalla ei ole tulevaisuutta.

Saman voi sanoa mistä tahansa teknologiavempaimesta. "Miksi ostaa tämän sukupolven konsoleita kun tehokkaampia on kuitenkin tulossa vuosien päästä?", kehitys kehittyy. Lasittomien 3D-televisioiden tuloon, etenkin kilpailukykyiseen hintaan, voi vierähtää sellaiset 10-15 vuotta.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Saman voi sanoa mistä tahansa teknologiavempaimesta. "Miksi ostaa tämän sukupolven konsoleita kun tehokkaampia on kuitenkin tulossa vuosien päästä?", kehitys kehittyy. Lasittomien 3D-televisioiden tuloon, etenkin kilpailukykyiseen hintaan, voi vierähtää sellaiset 10-15 vuotta.

No voi toki, mutta nyt kyseessä on rakenteellinen ero. Lasittomasta 3D:sta ei enää paljoa voida parantaa periaatteellisesti katsoen.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Kerrotko miten tämä liittyy siihen mitä kysyin?

Näköjään se liittyy, koska..

Sitäpaitsi eikös se nyt ole ihan selvä, että lasiton 3D tulee myös telkkareihin ennemmin tai myöhemmin?

..olet asiasta näinkin varma.

Tekniikka on olemassa, siitä 3DS todisteena, kyllä sitä ennemmin tai myöhemmin sovelletaan myös isoihin ruutuihin..

Siis 3DS-konsolissa on käsitykseni mukaan kaksi näyttöä, joista toinen on 3D ja toinen normi.

Ilmeisesti myös 3D-efektin saa halutessaan "pois", mutta se tapahtuu ylänäytön sivulta poistamalla "jotain" ruudulta (en tiedä miten tuo tapahtuu, onko se siis joku "kalvo" vai mikä?):

"The system has a slider control on the right side of the top half of the system that can intensify or weaken the 3D effect – pushing the slider all the way down turns the stereoscopic effect off completely."

( Everything We Know About the 3DS - DS Feature at IGN )

Spekuloin vain, että miten sama hoidetaan 40-50" LCD/plasma-ruudulla - ilman laseja?

Ilmeisesti otat nämä asiat vi**uiluna tms, mutta minua aidosti kiinnostaa miten 3D-tekniikkaa voidaan tuoda tv-maailmaan ilman laseja. Koska se ilmeisesti on "vain ajan kysymys" osan mielestä.

Mikä tarve sulla on muuten mollata 3DS:ää, siinä on 3D-efekti ilman laseja, deal with it?

Eh? Nimenomaan en ole "3D-mollaus" leirissä ollenkaan, vaan edelleen penään faktaa tai linkkejä puhtaan spekuloinnin sijaan. Itse en usko, että "lasiton" 3D LCD/plasma-ruuduissa on ihan kulman takana. Mutta ehdottomasti voin olla väärässä. Tekniikka kuitenkin kehittyy ja kaikki 3DS-konsolin salat eivät nekään ole vielä kai tiedossa.

EDIT: Joohanh, sieltä se anti-Sony taas lipsahti. Usko jo nyt, että 3D ei ole "Sony". Se on "Sony", "Nintendo" ja jopa "MS". Ja "rimpula" oli vitsi, koska nyt puhun 40-50"+ LCD/plasma-tekniikasta.

EDIT2: Ja että se tulisi nyt kaikille selväksi: Jos 3D saadaan laadukkaasti olohuoneisiin ilman laseja, niin toki kaikki sen lasien sijaan valitsisivat. Myös minä.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Joohanh, sieltä se anti-Sony taas lipsahti. Usko jo nyt, että 3D ei ole "Sony". Se on "Sony", "Nintendo" ja jopa "MS". Ja "rimpula" oli vitsi, koska nyt puhun 40-50"+ LCD/plasma-tekniikasta.
Vääriin todistuksiin on aina tartuttava. Termin "usko nyt jo" käyttäminen ei onnistu, sillä ainoa lausunto mitä olen aiheeseen antanut on kuulunut näin:
Heh, miten tässä muka on kyse PS3:sta?

Ja itsehän tietysti puhuinkin siitä, mikä ajaa käyttäjää vähättelemään Nintendon lasitonta 3D:tä, enkä siitä, miten asiat oikeasti ovat.
---

Jaa että lasittomasta 3D:stä ei voisi enää pistää paremmaksi?
YouTube - Holographic TV
"Lasiton 3D on ihan turha, ei mene kauaa kun kaikilla on holografinen-TV!!1" ;)
Niin, mutta rakenteellisesti katsottunahan toimintaperiaate on sama: katsotaan kolmiulotteista kuvaa ruudusta ilman laseja. Tämä oli siis pointtini.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Niin, mutta rakenteellisesti katsottunahan toimintaperiaate on sama: katsotaan kolmiulotteista kuvaa ruudusta ilman laseja. Tämä oli siis pointtini.

Rakenteellisesti on hyvin eri asia että ruutu on kuin ikkuna toiseen huoneeseen, jos liikut myös katselukulma "ikkunassa" muuttuu. Verrattuna nykyiseen 3D:hen jossa kuva on aina sama... Jos olet käynyt katsomassa teatterissa 3D-leffaa ja joudut istumaan ihan laidassa&edessä niin huomaa että kuva näyttää melko erikoiselta kun kaukana screenin toisessa laidassa pienempänä näkyvä henkilö näyttääkin olevan lähempänä ja -mindfuck aaaaAARgh! :D
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Ja itsehän tietysti puhuinkin siitä, mikä ajaa käyttäjää vähättelemään Nintendon lasitonta 3D:tä, enkä siitä, miten asiat oikeasti ovat.

Muuten hyvä, mutta käsittääkseni kukaan ei ole mollannut 3DS-konsolia (sitä ei aikuisten oikeasti voi verrata isoihin tv-ruutuihin tässä vaiheessa - tietoa ei ole tarpeeksi - tähän viittasi "rimpula"-vitsi). Himmaat vaan sitä omaa mielikuvitusta, niin näet uhkiakin vähän vähemmän ympärillä.

Luulisi että on jo jonkinlaisia prototyyppejä Samsungilla ja Sonyllakin labroissa.

Voi ollakin, kukapa tietää. Mutta ilmeisesti teknologia ei vielä ole sillä tasolla, että niitä voitaisiin tuoda tv-maailmaan kohtuuhinnalla. Vaikea nähdä, että leffateattereissa ja kotona muuten käytettäisiin laseja. Mutta mielenkiinnolla seuraan tilannetta.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Spekuloin itsekin että lasiton 3D tv on "kulman takana" . 3D:tä markkinoidaan nyt enemmän kuin koskaan, ja näkisin asian siten että jotkut "raukat" ostavat 3D tv:n nyt ja katuvat myöhemmin. Käytännössä näillä "first generation" 3D tv:llä todennäköisesti kustannetaan tutkimustyö lasittomaan 3D:hen, vähän samaan tyyliin kuin HD-ready ---> Full-HD.

Uskoisin että 5-vuodessa tehdään jo harppaus lasittomaan teknologiaan. Se alkaa 3DS:n kaltaisista laitteista ja vähitellen edistytään ja keksitään miten 3D kuvan suodatus saadaan telkkareihin. Luulisi että on jo jonkinlaisia prototyyppejä Samsungilla ja Sonyllakin labroissa. Eikös philipskin ole jo näyttänyt lasittomia 3D tv:eitä messuilla jo muutama vuosi sitten ? Youtubissa taisi olla videota tästä jossa demonstroitiin Pinokkion isolla nenällä tätä teknologiaa.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Rakenteellisesti on hyvin eri asia että ruutu on kuin ikkuna toiseen huoneeseen, jos liikut myös katselukulma "ikkunassa" muuttuu.

Piirränpä kuvan:
lasitoni.png
lasillinen.png

Muuten hyvä, mutta käsittääkseni kukaan ei ole mollannut 3DS-konsolia (sitä ei aikuisten oikeasti voi verrata isoihin tv-ruutuihin tässä vaiheessa - tietoa ei ole tarpeeksi - tähän viittasi "rimpula"-vitsi).
Niinpä niin, ja juuri tätä. Totta helvetissä pientä ruutua voi verrata isoihin ruutuihin, sillä tekniikka on näin osoitettavasti olemassa ja kestää todella pienen hetken, kunnes suuremmat näytöt saadaan käyttöön.
Himmaat vaan sitä omaa mielikuvitusta, niin näet uhkiakin vähän vähemmän ympärillä.
Never. Tykkään puhua asioista ihan siten, miten kaikki niiden jo tietävät olevan.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Spekuloin itsekin että lasiton 3D tv on "kulman takana" . 3D:tä markkinoidaan nyt enemmän kuin koskaan, ja näkisin asian siten että jotkut "raukat" ostavat 3D tv:n nyt ja katuvat myöhemmin. Käytännössä näillä "first generation" 3D tv:llä todennäköisesti kustannetaan tutkimustyö lasittomaan 3D:hen, vähän samaan tyyliin kuin HD-ready ---> Full-HD.

Uskoisin että 5-vuodessa tehdään jo harppaus lasittomaan teknologiaan. Se alkaa 3DS:n kaltaisista laitteista ja vähitellen edistytään ja keksitään miten 3D kuvan suodatus saadaan telkkareihin. Luulisi että on jo jonkinlaisia prototyyppejä Samsungilla ja Sonyllakin labroissa. Eikös philipskin ole jo näyttänyt lasittomia 3D tv:eitä messuilla jo muutama vuosi sitten ? Youtubissa taisi olla videota tästä jossa demonstroitiin Pinokkion isolla nenällä tätä teknologiaa.

Tuo hyppäys HD readysta Full HD:hen ei ollut järin suuri, pelkkä resoluution nosto paneeleissa... Lasillinen 3D:kään ei ole mikään suuri teknologinen harppaus periaatteessa, virkistystaajuuden nosto kaksinkertaiseksi.

Lasiton 3D sen sijaan tehdään tällä hetkellä taittamalla valo pikseleistä eri silmiin joka toimii mainiosti 3DS:n tapaisella käsikonsolilla jota käyttää yksi henkilö kerrallaan jonka sijainti suhteessa ruutuun tiedetään ja pysyy vakiona (tuskin kukaan pelaa käsikonsolia 45 asteen kulmassa sivusta tai heiluttelee laitetta villisti). Oman ymmärryksen mukaan tarvitsee tapahtua melkoinen harppaus teknologiassa joka mahdollistaisi lasittoman 3D:n useammalle käyttäjälle (4 lienee melko normi kotioloissa... Ei aleta edes unelmoimaan vielä lasittomasta 3D:stä leffateattereissa joissa katsojia on 100+ :D) taittamalla valo jokaisen silmiin erikseen.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

...ja näkisin asian siten että jotkut "raukat" ostavat 3D tv:n nyt ja katuvat myöhemmin.

Mutta jos 3D-valmiuden/tuen saa ikään kuin samaan hintaan, niin miksi sitä pitäisi katua?

Aika harva täällä varmaan aikoo jotain tonnia - tai muutenkaan kauheasti ylimääräistä - siitä pelkästä 3D:stä maksaa.

Tässä taas lähestytään sitä pointtia mitä tässä on itse tullut jahdattua jo pidempään: 3D on lisä - ei asia jonka takia pelkästään tv-kauppoihin juostaan. Jos tuosta lisästä ei tarvitse kauheasti extaa maksaa, niin moni kokee sen tervetulleena lisänä.

Toinen pääpointtini on juuri ollut tuo 3D-tellujen hinta. Jos ne ovat lähellä muiden (=siis muuten teknisesti ym "vastaavien mallien") hintoja, niin ne pikku hiljaa alkavat löytää tiensä koteihin kun uuden tv:n hankkimista ylipäänsä harkitaan.

Itse näen tämän enemmänkin kysymyksenä siitä, että mikä on ylipäänsä se max budjetti kun tv-kaupoille ollaan menossa. 3D on aika helppo unohtaa, jos tarkoituksena on ostaa joku pesukoneliikkeen halpismalli. Mutta siinä samassa saa sitten luopua aika monesta muustakin asiasta.

Lasiton 3D sen sijaan tehdään tällä hetkellä taittamalla valo pikseleistä eri silmiin joka toimii mainiosti 3DS:n tapaisella käsikonsolilla jota käyttää yksi henkilö kerrallaan jonka sijainti suhteessa ruutuun tiedetään ja pysyy vakiona (tuskin kukaan pelaa käsikonsolia 45 asteen kulmassa sivusta tai heiluttelee laitetta villisti).

Tämä on hyvä pointti. Nintendon 3DS käsittääkseni vaatii tietyn oikean "kulman/etäisyyden", että 3D toimii kunnolla (ainakin se on tieto tässä vaiheessa):

"There is a "sweet spot" where players must hold the system straight in front of them and at a specific distance from their eyes, and though any drift outside of the sweet spot will kill the 3D effect, it's a wide enough range to enable a certain range of freedom."
( http://ds.ign.com/articles/109/1094930p1.html )

Tästähän on aikamoinen harppaus siihen, että koko poppoo istuu sohvalla vähän eri kulmissa yms.

Eivät nuo 3D-lasit tietenkään nekään ole kovin ideaali ratkaisu kyseiselle "poppoolle" (siellä sohvalla), joten ison porukan palvelu 3D:llä (kotioloissa) vaatii vielä halpahintaisten lasien tulemista markkinoille. Nyt suurin osa ostaa luultavasti vain yhden tai max. kaksi paria.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Havainnollistanpa vähän, kuinka väärässä olet holografisista televisioista verrattuna lasittomiin 3D televisioihin.
Vasemmalla holo, oikealla lasiton 3d
derpderp.jpg

Etkö ymmärrä, vai etkö vain halua ymmärtää? Puhumme tavasta, millä televisiota käytetään.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Pelaajacastissa oli hiljattain joku jamppa juttelemassa 3D:stä. Muistaakseni hän sanoi, että 3D efekti toimii ilman laseja jo suuremmillakin ruuduilla mutta menee vielä jonkin aikaa, että tekniikkaa tuodaan kuluttajille. En muista oliko syynä hinta vai kaipaako tekniikka vielä hiomista? Joku paremmin muistava voi korjata sanomisiani.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Puhumme tavasta, millä televisiota käytetään.

Eikö juuri tuo antamani esimerkki kuulu kategoriaan "kuinka televisiota käytetään" jos TV pystyisi tarjoamaan hyvän kuvan myös sivusta katsottaessa? ... Ei tarvitse vastata, kun alkaa mennä niin sivuraiteille tämä keskustelu.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Eikö juuri tuo antamani esimerkki kuulu kategoriaan "kuinka televisiota käytetään" jos TV pystyisi tarjoamaan hyvän kuvan myös sivusta katsottaessa? ... Ei tarvitse vastata, kun alkaa mennä niin sivuraiteille tämä keskustelu.

No ei tämä oikeastaan kovin sivuraiteille mene. Vastaus: ei kuulu. Kummassakin tapauksessa televisiota katsotaan paljain silmin, ja se miten hyvin televisio tässä toimii, on epäolennaista.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

No ei tämä oikeastaan kovin sivuraiteille mene. Vastaus: ei kuulu. Kummassakin tapauksessa televisiota katsotaan paljain silmin, ja se miten hyvin televisio tässä toimii, on epäolennaista.

Miksi sitten tarvitaan 3D:tä kun nykyisillä HD-telkkareitakin pystyy katsomaan paljain silmin?
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Ei tuo 12%:n luku järin suuri ole, kun ottaa huomioon että on parikin tutkimusta joiden mukaan videopelit aiheuttaa 50%:lle ihmisistä matkapahoinvoinnin tyylisiä oireita
Luvun pienuus riippuu myös hieman siitä, sisältääkö se kaikki britit, vai vain ne, joilla on stereonäkö. Mikäli luku sisältää sokeat, yksisilmäiset, sekä muut ryhmät, jotka eivät pysty reaalimaailmassakaan erottamaan syvyyttä, niin aika harvojen vaivaksihan tuo jää.

Lasittoman 3D:n kohdalla tuo riippuu varmaankin aika paljon toteutustekniikasta. Silmän fysiologiasta en mahdottomia tiedä, mutta onko ihmisillä, jotka eivät laseilla 3D:tä näe, normaali syvyysnäkö kadulla kävellessä (siis ihan tutkitusti normaali syvyysnäkö, ei ajan myötä harjoiteltua)? Ja onko näillä ihmisillä, jotka eivät suljinlaseilla 3D:tä havaitse, eroa vaikkapa prismalinsseillä katsellessa pyöröpolarisaatioon perustuvaa 3D:tä? Kyseessä on kaksi aivan erilaista tekniikkaa, toisessa silmät näkevät kuvat vuoron perään, toisessa taas molemmille silmille heijastetaan samalta ruudulta kahta kuvaa eri polarisaatiolla ja lasit suodattavat kummallekin silmälle oman kuvan. Jotenkin kuitenkin epäilisin, ettei lasittoman 3D:n kohdalla tilanne juurikaan helpotu lasittomaan verrattuna.

Yleistä höpinää nykyisistä ongelmista, mikäli laseista halutaan kokonaan eroon:
Hologrammitelevisio ja normaali lasiton 3D ovat kovin erilaisia. Toinen näyttää aitoa kolmiulotteista kuvaa, toinen projisoi tietystä paikasta kuvattua 3D:tä riippumatta siihen, minne ruutua katseleva ihminen liikkuu. Lasitonta 3D:tä katsellessa voit väärästä kohtaa katsoessasi nähdä kuvan väärinpäin, eli oikean silmän kuva menee vasemmalle ja päinvastoin. Sama homma jos käännät 3D-lasit ylösalaisin. Lasittomilla vehkeillä myös katseluetäisyys on pakko pitää vakiona kaikkien katseluun osallistuvien ihmisten välillä, lapset eivät siis voi istua lattialla ja riehua samalla kun äiti ja isi makoilevat sohvalla kokoperheenelokuvia katsellessa. Lähempänä ruutua kuva kun näkyy 30cm silmien välille oikein.

Nykyisellään lasittomassa 3D:ssä on ongelmana juuri se, että pää on pakko pitää suht paikallaan ja pystysuorassa, tai kuva kärsii pahasti. Syynä on yksinkertaisesti se, että kumpikin silmä tarvitsee oman kuvansa ja näitä ei voi tuottaa ihan mahdottoman tiheään, tai jonkun silmät alkavatkin nähdä liian montaa kuvaa yhtä aikaa. Samoin ongelmana on se, että erilaisilla silmien välimatkalla katselevat ihmiset näkevät 3D:n eri tavalla. Jos oletusarvoisesti kuvat taitetaan vaikkapa 6,5cm etäisyydelle toisistaan (arvio keksimääräisestä pupillien välimatkasta), aikuinen jolla välimatka on vaikka 8cm, tai lapsi jolla välimatka on alle 5cm kuva ei välttämättä näy juuri lainkaan kolmiulotteisena.

Jos kummankin silmän tarvitsema kuva lähetetään riittävällä leveydellä, jotta kuka tahansa voi siitä nauttia, niin samalla saadaan laskettua minimimatka, jolla välillä 3D voi näkyä oikeinpäin ja paljonko päätään voi heilutella. Matka ei ole kovin suuri, vähemmän kuin pupilliesi välimatka. Samoin rennosta elokuvahetkestä jää pois loikoilun mahdollisuus, mikäli pää kääntyy liikaa vaakatasoon.

Onneksi joku muu vastaa kehityspuolesta ja saattaa keksiä näihin ongelmiin ratkaisun, omassa mielessä pyörii vain silmien paikan seuraaminen ja kuvan tuottaminen tämän perusteella, mutta siinäkin on omat ongelmansa, mikäli halutaan seurata useamman ihmisen päätä ja yritetään keksiä riittävän tarkka, mutta samalla jännästi muotoutuva prisma, joka hoitaa pikselien heijastelua.

Hologrammitekniikassa on myös omat ongelmansa, näyttötekniikkaan en tuossa tapauksessa halua edes puuttua, koska homma on niin alkutekijöissään. Kuvauspuolella voi kuitenkin kuvitella, ongelman siitä, miten saadaan kuvattua hologrammikelpoista liikkuvaa kuvamateriaalia. Hologrammit jäänevät ainakin alustavasti lähinnä tietokonegrafiikan käyttöön, sovelluksia noille varmasti löytyy lukemattomia. Datamääräthän ovat myös valtavia, mitä tuollaiseen tarvitaan, jos useampia pikseleitä kuvaan kaivataan hyvin monelta suunnalta.

Tällä hetkellä ja varmaan vielä joitakin vuosia eteenpäin tuo suljinlaseja käyttävä systeemi on varmaankin se varteenotettavin, mikäli halutaan yleistelevisiota kotikäyttöön, millä myös 3D sujuu. Lasittomia oikeasti käyttökelpoisia telkkuja saataneen odotella vielä pitkään. Joku voi sitten kaivaa tämän postin esiin ja näyttää pitkää nenää, kun huomenna julkaistaan lasiton telkun, jolla katseluasennolla ei ole mitään väliä.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Tulipa testattua Gigantissa laseja ja jotain Blu-Ray -leffaa... noin 2 minuuttia jaksoin olla lasit päässä ja alkoi tekemään vähän häijyä. Fiilis oli täysin sama kun joskus vuosituhannen alussa hankin jotkin Gainwardin lasit ja yritin pelata Counter Strikeä 3D:nä: sellaista ikävää välkkymistä. Ei hyvä. Vaikea kuvitella että tästä ominaisuudesta tulisi koskaan erityisen kaivattu ominaisuus televisioissa jos kokemus jää tälle tasolle ja tuota huomaamatonta mutta siltikin olemassaolevaa välkkymistä ei saada pois kokonaan.
 
Vastaus: 3D - pelaamisen tulevaisuus?

Miksi sitten tarvitaan 3D:tä kun nykyisillä HD-telkkareitakin pystyy katsomaan paljain silmin?

En tee itseäni ilmeisesti edelleenkään selväksi. Kysymyshän liittyi pelkästään 3D:hen, ja miten sen katsominen olisi mielekästä. Holoa katsotaan samalla lailla kuin 3D:tä, ja tietysti tähän siirrytään, jos se on mahdollista holon paremmuuden takia.

Idea pähkinänkuoressa: Ilman laseja toteutettu kolmiulotteisuus valtaa ennen pitkää markkinat, käytettiin sen luomiseen sitten mitä tahansa tekniikkaa.
 
Ylös Bottom