Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

60 Hz pelit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Prisoner

Active Member
Löytyisikö jostain selkeää listaa siitä mitkä XBOXin PAL-pelit tukee progressiivista 60 hz tilaa? Eli mitkä pelit toimis hyvin VGA-liitännällä ja monitorilla?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Löytyisikö jostain selkeää listaa siitä mitkä XBOXin PAL-pelit tukee progressiivista 60 hz tilaa? Eli mitkä pelit toimis hyvin VGA-liitännällä ja monitorilla?
60hz -moodi ja progressiivisuus ovat täysin eri asioita.

Yksikään PAL-peli ei tue progressiivista kuvaa jo senkin takia, että progressiivisen videon ulostulo on ohjelmallisesti poistettu PAL Xboxista.

Ainoat vaihtoehdot PAL Xboxin kuvan saamiseksi monitorille ovat:

- paskan "VGA-boksin" (tällainen) ostaminen, kuvanlaatu ala-arvoinen

sekä

- TV-kortin ostaminen.

Jälkimmäinen on suositeltava vaihtoehto, mutta vaatii hieman perehtymistä asiaan. Täältä BBS:stä löytyy lisää tietoa ja ohjeita asiasta.

Modatusta Xboxista saa progressiivisen NTSC-komponenttivideon ulos PAL-peleillä. Modatusta 1.0-version koneesta saa kotitekoisella kaapelilla + bios-häkillä ulos aidon VGA-signaalin. Näistä ei enempää.

t. Ola
 
Korjaan hieman alkuperäistä kysymystä..

Löytyykö mistään selkeää listaa PAL-peleistä, jotka tukee 60 Hz tilaa TV:llä? Konsolifin arvosteluissa se mainitaan, mutta osa arvosteluista on tehty NTSC-peleillä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Löytyykö mistään selkeää listaa PAL-peleistä, jotka tukee 60 Hz tilaa TV:llä? Konsolifin arvosteluissa se mainitaan, mutta osa arvosteluista on tehty NTSC-peleillä...

NTSC-versioita on käytetty kuitenkin melko vähän. Lehdistöversiot ovat PAL-muodossa ja suurimmalta osin täysin samanlaisia ominaisuuksiltaan kuin myyntikappaleetkin. Arvostelujen oikean laidan "muuta"-kohdassa sanotaan yleensä mistä versiosta on kyse. Jos kyseinen kohta puuttuu, on peli sama kuin mikä löytyy kaupasta. Oletuksena kaikki ovat joka tapauksessa euroversioita.

Kieltämättä tuollainen lista olisi kätevä.
 
Re: Re: 60 Hz pelit

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Modatusta Xboxista saa progressiivisen NTSC-komponenttivideon ulos PAL-peleillä. Modatusta 1.0-version koneesta saa kotitekoisella kaapelilla + bios-häkillä ulos aidon VGA-signaalin. Näistä ei enempää.

t. Ola
Ootko koittanut ja jos olet, niin millainen oli kuva? Onko sulla aiheesta jotain linkkiä heittää?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Yksikään PAL-peli ei tue progressiivista kuvaa jo senkin takia, että progressiivisen videon ulostulo on ohjelmallisesti poistettu PAL Xboxista
Jaa ettei yksikään peli tue? Oletko kokeillut jokaista?

Ainakin Halossa toimii progressiivitila vallan mainiosti. (PAL Halo, modaamaton ja avaamaton PAL XBox) Olen kokeillut 1.0 ja 1.1 bokseilla.

Itsekin olisin kiinnostunut saamaan listan peleistä (Halon lisäksi) joissa toimii.
 
Re: Re: 60 Hz pelit

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Grez
Jaa ettei yksikään peli tue? Oletko kokeillut jokaista?

Ainakin Halossa toimii progressiivitila vallan mainiosti. (PAL Halo, modaamaton ja avaamaton PAL XBox) Olen kokeillut 1.0 ja 1.1 bokseilla.

Itsekin olisin kiinnostunut saamaan listan peleistä (Halon lisäksi) joissa toimii.
Miten olet todennut tämän? Mikä näyttölaite?

Edit: Ah, anna kun arvaan. Kyse on Digital-X:n VGA-boksista.

Sehän ei toimi enää uusien pelien kanssa ilman modausta, koska Microsoft teki muutoksen devkittiin tjsp.

Eikö noista Digital-X -adapterin tukemista peleistä ole lista firman sivuilla? Edit: Tältä saitilta löytyy.

Joka tapauksessa, *komponentti*kaapelilla pelit eivät toimi progena ilman modausta.

t. Ola
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Re: Re: 60 Hz pelit

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Miten olet todennut tämän? Mikä näyttölaite?
Tavallinen monitori ja itse tehty YPrPb -> RGB -muunnin. Yleensä komponenttisignaalista puhuttaessa tarkoitetaan YPrPb:tä vaikka toki myös RGB on komponenttisignaali.

Lisäksi olen katsonut synkat oskilloskoopilla ja todennut synkin olevan 30kHz eli VGA-monitorien tukemalla alueella.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Edit: Ah, anna kun arvaan. Kyse on Digital-X:n VGA-boksista.
En ole tutustunut Digital-X:n VGA-boksiin, joten en osaa sanoa onko tuo oma kytkentäni vastaava.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Sehän ei toimi enää uusien pelien kanssa ilman modausta, koska Microsoft teki muutoksen devkittiin tjsp.
Niin, ja tämän threadin alkuperäisessä viestissä nimenomaan kysyttiin listaa peleistä (=vanhoista peleistä) joissa tuo toimii ja nerokas vastaus kysymykseen oli, että ei missään.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Eikö noista Digital-X -adapterin tukemista peleistä ole lista firman sivuilla? Edit: Tältä saitilta löytyy.
Kiitoksia linkistä.. Tosin ainakin muutama mikä tuossa listassa on "Ja" merkinnällä ei toimi tuolla minun boksillani.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Joka tapauksessa, *komponentti*kaapelilla pelit eivät toimi progena ilman modausta.
Paitsi edelleenkin ainakin tuo Halo, koska minun kaapelini, jolla se on testattu, ottaa signaalin sisään komponenttina ja se kyllä tulee 100% varmuudella ulos modaamattomasta boksistani..
 
Digital-X:n VGA-boksi on käsittääkseni myöskin ihan perus YPrPb -> RGB muunnin? No yhtä kaikki. Grez, ei sattuisi olemaan kytkentäkaaviota tuosta muuntimestasi? Tulisi ihan käyttöä kun nyt tuon xboksin saan repäistyä jostain.
 
Vielä näistä KONSOLIFIN arvosteluista... Widescreen-kohdassa lukee joskus Tuetaan, joskus Tukee ja joskus Yhteensopiva. Tarkoittaako nämä kaikki samaa eli pelissä on tällöin anamorfinen widescreen kuva?

VGA-kuvan saa siis modatulla koneella. Tämähän on loistava juttu. Mutta jos PAL60-pelit nykii VGA:lla, joutuu hankkimaan NTSC-version pelistä. Mutta tällöin taas menettää live-yhteyden. Voi voi, kun on vaikeaa! Microsoft on taas onnistunut tekemään elmästämme mahdollisimman hankalaa. Milloinkohan Apple julkaisee oman konsolin? Taisivat tosin turhautua niihin yrityksiin jo 90-luvulla...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Mutta jos PAL60-pelit nykii VGA:lla, joutuu hankkimaan NTSC-version pelistä.

Hetkinen, nyt voisi joku osaava selventää hieman. Miksi PAL60-pelit nykisivät yhtään sen enempää kuin NTSC-pelit? Vaatiiiko tuo PAL60 sitten jotenkin enemmän konetehoa, esim. johonkin muunnokseen tai jotain?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan triple_a
Hetkinen, nyt voisi joku osaava selventää hieman. Miksi PAL60-pelit nykisivät yhtään sen enempää kuin NTSC-pelit? Vaatiiiko tuo PAL60 sitten jotenkin enemmän konetehoa, esim. johonkin muunnokseen tai jotain?
Normaali NTSC-resoluutio on 720x480, normaali PAL-resoluutio on 720x576. Tavallisessa PALissa on 50 kuvaa sekunnissa, NTSC:ssä 60. Eli teoriassa PAL60:ssä on 20% enemmän piirrettävää kuin NTSC:ssä. (Tosin vain joka toinen juova piirrettään kussakin kuvassa, mutta eiköhän tuo boksi silti sisäisesti laske kokokuvia jotka Conexantin videonkoodauspiiri sitten lomittelee.)

Todennäköisempi syy nykimiseen on kylläkin jossain muualla.
 
Yksi syy tuohon PAL60-pelien nykimiseen voisi olla seuraava:

Normaalilla PAL signaalilla max fps on 50. PAL60 se on 60. Nyt jos peli hidastuu hetkellisesti vaikkapa 40fps, ero 50:een on pienempi kuin 60:een ja sitä ei huomaa niin helposti eikä se ole niin häiritsevää.
 
Itse asiassa jos todellinen päivitysnopeus on 40Hz, niin se näyttää pahemmalta 50Hz:n televisiossa kuin 60Hz televisiossa.
 
Olen joskus vähän ymmällä näitten frame-käsitteiden kanssa. Jos PAL-tv kerran päivittää koko kuvan 25 kertaa sekunnissa niin mitä hiton merkitystä on enää pelin 60 fps päivitysnopeudella? Vai onko tässäkin markkinamiesten jekku eli todellinen päivitysnopeus kaikissa 60fps peleissä olisikin 30 fps?

Eipä näillä käsitteillä lopulta niin väliä ole. 60 Hz tila on oltava! Toisaalta se vasta hyvä alku euro-pelien laadun parantamisessa. Oma lukunsa ovat ne luokattomat halpis-käännökset, joissa PAL-kuvan vaatimat lisäjuovat jätetään mustiksi raidoiksi kuvan ylä- ja alareunaan. Kiva katsella niitä Tekkenin litistettyjä ukkoja.. Tää alkaa kai jo onneksi olemaan historiaa, mutta julkaisut pitäis kyllä tapahtua useissa tapauksissa nopeammin ja hinnat sais myös laskea.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Olen joskus vähän ymmällä näitten frame-käsitteiden kanssa. Jos PAL-tv kerran päivittää koko kuvan 25 kertaa sekunnissa niin mitä hiton merkitystä on enää pelin 60 fps päivitysnopeudella? Vai onko tässäkin markkinamiesten jekku eli todellinen päivitysnopeus kaikissa 60fps peleissä olisikin 30 fps?

Kokonaisia ruutuja piirretään tosiaan tuo 25 kappaletta sekunnisssa, mutta koska jokaisesta ruudusta piirretään ensin parilliset ja sitten parittomat juovat (interlace), tulee ruutujen yhteismääräksi tuo 50 kpl.

Noista päivitysnopeuksista vielä sen verran, että vain muutama uusi konsolipeli pyörii oikeasti tuon 50/60 fps vaikka arvostelijat väittäisivät mitä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Billpen
Kokonaisia ruutuja piirretään tosiaan tuo 25 kappaletta sekunnisssa, mutta koska jokaisesta ruudusta piirretään ensin parilliset ja sitten parittomat juovat (interlace), tulee ruutujen yhteismääräksi tuo 50 kpl.

No kyllähän tämä Hz-asia on täysin selvä juttu, mutta nuo fps-asiat onkin ne epäselvät. Onko halossa mainostettu 30 fps todellisuudessa 15 fps?
 
Ylös Bottom