Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

720p vai 1080p HDTV ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika73
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: 720p vai 1080p HDTV ?

Hiikeri sanoi:
Nyky tykit, ainakin dlp teknikaalla olevat, vetää päihin jtn. LCD ruutuja 6-0 joka ikisellä alueella.
Sateenkaari-efekti? Huoneen valaistus? Lampun ikä? Tilan tarve? Hinta? Itse olen kääntymässä kanssa tykkiin, mutta aika rajun heiton laitoit.

Tottahan sitä makuasioista ja käyttötarpeista huolimatta löytyy yksi kaikille ylivertainen vaihtoehto.

Hex sanoi:
Tottahan sitä makuasioista ja käyttötarpeista huolimatta löytyy yksi kaikille ylivertainen vaihtoehto.
Tarkoitatko siis nyt jokaiselle itselleen sopivinta vaihtoehtoa vai jotain universaalia? Anna palaa, mikä se on?

pziuz sanoi:
Tarkoitatko siis nyt jokaiselle itselleen sopivinta vaihtoehtoa vai jotain universaalia? Anna palaa, mikä se on?
Hexin tarkoitus varmaankin oli kommentoida sarkastisesti tuota Hiikerin legendaarista heittoa tykin ylivertaisuudesta, joka siis ei ota yhtään huomioon eri ihmisten eri käyttötarkoituksia.

remform sanoi:
Ja tykit pieksää LCD:t joka ikisellä alueella? Kuten käynnistysajassa, äänekkyydessä, äänentoistossa ilman kotiteatteria, liitinten määrässä, jälkikustannuksissa (kangas, lampunvaihto, todennäköisesti pitkät kaapelivedot), toiminnassa ei-pimennetyssä huoneessa, sisäisen analogi/digivirittimen laadussa noin muutaman asian luetellakseni. :D
Start-up aika jtn. 30s., ääntä ei kuule kun tuleehan sitä ääntä muualtakin(katteli sitten leffoja tai pelaa), liittimet riittävät (hdmi, komponentti, vga(+rgb), s-video ja "komposti"),screenin tein itse(alle 100), jaksan 1-2 vuoden välein lampun vaihtaa(uusi 200), kerranhan ne kaapelit vain vedetään, ei se littu-tv:kään näy jos aurinko paistaa suoraan, käytän tallentavaa kaapeli digiboxia(telkkujen sisäiset, ne on eläkeläisille)... :D

pziuz sanoi:
Sateenkaari-efekti? Huoneen valaistus? Lampun ikä? Tilan tarve? Hinta? Itse olen kääntymässä kanssa tykkiin, mutta aika rajun heiton laitoit.
Menossa 3:s DLP tykki enkä näe sateenkaaria edelleenkään haitaksi asti mitenkään(vaikka 20 tuntia putkeen tuijottaa kuvaa krapuloissaan), olohuone on pimeä, tuhansia tunteja(toivottavasti :p ), vie tilaa vähemmän kuin tv(n. 27x27x8cm), tykki katossa > tyhjää tilaa, itse screeni on n. 1cm paksu joka on seinällä > tyhjää tilaa (en nuohoudu seiniä pitkin :) ), hinta alle 1000.

Kukin tietty taaplaa tyylillään, itselleni tykki on mitä mainioin kuvastin.

Hiikeri sanoi:
Start-up aika jtn. 30s., ääntä ei kuule kun tuleehan sitä ääntä muualtakin(katteli sitten leffoja tai pelaa), liittimet riittävät (hdmi, komponentti, vga(+rgb), s-video ja "komposti"),screenin tein itse(alle 100), jaksan 1-2 vuoden välein lampun vaihtaa(uusi 200), kerranhan ne kaapelit vain vedetään, ei se littu-tv:kään näy jos aurinko paistaa suoraan, käytän tallentavaa kaapeli digiboxia(telkkujen sisäiset, ne on eläkeläisille)... :D

Menossa 3:s DLP tykki enkä näe sateenkaaria edelleenkään haitaksi asti mitenkään(vaikka 20 tuntia putkeen tuijottaa kuvaa krapuloissaan), olohuone on pimeä, tuhansia tunteja(toivottavasti :p ), vie tilaa vähemmän kuin tv(n. 27x27x8cm), tykki katossa > tyhjää tilaa, itse screeni on n. 1cm paksu joka on seinällä > tyhjää tilaa (en nuohoudu seiniä pitkin :) ), hinta alle 1000.

Kukin tietty taaplaa tyylillään, itselleni tykki on mitä mainioin kuvastin.

Edelleen, hakkaako mielestäsi tykki LCD:n kaikissa noissa ominaisuuksissa 6-0? Esimerkiksi sun logiikan mukaan LCD:iden start-up aika on 3 minuuttia (30s x 6), LCD:hen pitää vaihtaa 1-2vuoden välein 1200 maksava lamppu (200 x 6) jne. Mieti nyt vähän mitä sanot, LCD:t on tykkiä huomattavasti käyttökelpoisempia suurimmassa osassa kotitalouksista. Kaikilla ei ole seinälle tilaa parimetriselle kankaalle, saati sitten kiinnostusta pimentää olohuonettaan pimennysverhoilla joka kertaa kun haluaa katsella uutiset (ja esim. itselläni olohuoneessa ikkunat 2:lla seinällä [= aurinko paistaa suoraan sisään aamusta iltaan] jolloin täydellinen pimennys tuskin olisi mahdollistakaan järkevästi toteuttaa).

Menossa 3:s DLP tykki enkä näe sateenkaaria edelleenkään haitaksi asti mitenkään

No se, että sä et niitä nää, ei sitä tarkota, etteikö muut niitä näkisi. Iso osa ihmisistä kuitenkin nuo sateenkaaret näkevät hyvin helposti, ja monille DLP-tykit ovat juuri tuosta syystä aivan totaalisen katselukelvottomia. Lisää tähän vielä erittäin säälittävä valovoimaisuus mihin tahansa LCD:hen verrattuna, lamppujen vaihto ja hinta, käynnistysaika, meteli ja sijoitteluongelmat niin ei ne tykit todellakaan ole kovin houkuttelevat vaihtoehto kovinkaan monelle ihmisille.

Tähän tarvii vaan todeta, että kyllä se iso kuva antaa aika paljon anteeksi. Pari tykkiä itsellä ollut ja vielä tulee kun vaan joskus saan uuden kämpän ja sinne kotiteatterille omistetun huoneen.

nothing sanoi:
Tähän tarvii vaan todeta, että kyllä se iso kuva antaa aika paljon anteeksi. Pari tykkiä itsellä ollut ja vielä tulee kun vaan joskus saan uuden kämpän ja sinne kotiteatterille omistetun huoneen.
Oikeastaan siinä isossa kuvassa näkyy herkemmin kaikki mahdolliset virheet ja kuvan heikkoudet, eli kyllä se pieni kuva antaa aika paljon anteeksi

(oli ihan pakko kommentoida, vaikka tiedän täysin hyvin, että tarkoitit täysin muuta ;) )

Karvapallo sanoi:
No se, että sä et niitä nää, ei sitä tarkota, etteikö muut niitä näkisi. Iso osa ihmisistä kuitenkin nuo sateenkaaret näkevät hyvin helposti, ja monille DLP-tykit ovat juuri tuosta syystä aivan totaalisen katselukelvottomia. Lisää tähän vielä erittäin säälittävä valovoimaisuus mihin tahansa LCD:hen verrattuna, lamppujen vaihto ja hinta, käynnistysaika, meteli ja sijoitteluongelmat niin ei ne tykit todellakaan ole kovin houkuttelevat vaihtoehto kovinkaan monelle ihmisille.
Itse asiassa DLP:lläkin saadaan sateenkaaret pois. Tällöin puhumme kuitenkin kolmen kennon DLP- tykeistä, joissa hinnat alkavat 17 000 eurosta ja resokin on silloin vain 720p.

Hiikerille vielä, että noilla sateenkaariefektien näkymisillä ei ole mitään tekemistä sillä, kuinka kauan tuijotat kangasta. Jotkut ihmiset vain ovat herkempiä näkemään ne. Lisäksi minua yllättää, että hehkutat alle tonnin DLP:tä. Oletko saanut jonkun hyvän tarjouksen vai onko siellä kenties halpa Optoma tai Epson? DLP ei ole mikään ylitse muiden tykeissäkään, LCD on ottanut tykkipuolella kovasti kiinni DLP:tä (kontrastit, valovoima ym.). Kolmen kennon DLP olisi oiva ratkaisu ja varmaankin kuvanlaadultaan parhain, mutta niihin ei kovin monella ole varaa. LCD on kuitenkin halvempi tekniikka rakentaa ja kuvan laadussa päästään kuitenkin lähelle (joissain osa-alueilla jopa parempiin tuloksiin, kuin) DLP:tä.
Harkintaa hehkutukseenkin. Itselle on tulossa tykki, mutta se ei todellakaan olisi ratkaisu, ellei minulla olisi yhtä huonetta pyhittää kokonaan pelaamiseen ja musiikin kuunteluun. Tykkejä ja LCD paneeleja on niin paljon kumpiakin, että on vaikea mennä sanomaan, kumpi lyö kumman. Tykillä saa toki edullisemmin ison kuvan, mutta jossain joudutaan antamaan periksi.

Sateenkaarista kärsiminen ei kai enää ole hirveän yleistä ainakaan nykyisillä väripyöränopeuksilla, mutta kyllä meitäkin löytyy. Minä näen sateenkaria tolkuttoman paljon niilläkin tykeillä, joilla ongelman pitäisi olla pienimmillään. DLP ei siis ole minulle mikään vaihtoehto, kuten ei nykyisessä asunnossa ja käyttötarpeissa tykki muutenkaan.

ai ai nyt mirai on taas pistäny kivan hintasen tv:n kauppaan
jos 720p telkkari on hakusessa nii kannattaa varmaa katsastaa ite oon varmaa kallistumassa tän puoleen ainakin toistaiseksi :rolleyes:
(pitäs viel se ps3:kin hommata:D )

jussi1989 sanoi:
ai ai nyt mirai on taas pistäny kivan hintasen tv:n kauppaan
jos 720p telkkari on hakusessa nii kannattaa varmaa katsastaa ite oon varmaa kallistumassa tän puoleen ainakin toistaiseksi :rolleyes:
(pitäs viel se ps3:kin hommata:D )

Joo on varmaan kuvanlaatukin yhtä hyvää kuin hintakin :rolleyes:

Itse en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan noihin halpis hd telkkuihin. Kannattaa mieluummin säästää lisää rahaa muutama satanen ja ostaa ihan kunnollinen, niin ei tule paha mieli kun kuvanlaatu on ihan arsesta.

Nupe_31 sanoi:
Joo on varmaan kuvanlaatukin yhtä hyvää kuin hintakin :rolleyes:

Itse en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan noihin halpis hd telkkuihin. Kannattaa mieluummin säästää lisää rahaa muutama satanen ja ostaa ihan kunnollinen, niin ei tule paha mieli kun kuvanlaatu on ihan arsesta.
Itseasiassa niissä Mirai telkuissa, mitä olen livenä nähnyt, on kuva ollut todella hyvä. Ja mitä esim. Miraihin tulee, niin lafka on yksi suurimmista paneelivalmistajista, jolta monet "tunnetut" ja "hyvät" merkit ovat ostaneet "omat" paneelinsa. Mirai (tai siis Chi Mei Corporation) teki vain päätöksen, kun taulutöllöt alkoivat ottaa tuulta alleen, että nyt aletaan pyörittämään omaa bisnestä. Ei mikään roskamerkki. :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

en mä kyl usko et toi 32 tuumanen on mikään huono telkku
kannattaa käydä verkkokauppa.comissa kattomassa mirain 42 full hd telkkarii ja sekin on hiton halpa ja kuitenkin näyttää pirun hyvältä
ja onhan mirain telkkareissa on vielä pidemmät takuut ku esim sampan uudessa m8 mallistossa
nii ja pikselitakuukin on huomattavasti parempi sampan m8 malliston telkkareissa vähintään 10 viallista pikseliä mut miraissa riittää neljä jos oikein muistan
ja hinta? samppahan ja kaikki sonyt ja muut "huippu" merkit repii tietenkin rahaa nimellä
mirai? en ollu kuullukkaan koko valmistajasta ennen ku tuli tonne verkkokauppaan toi 42 tuumanen töllö
nii enkä oo viell kuullu mitään pahaa sanottavaa mirain telkuista:)

pziuz sanoi:
Itseasiassa niissä Mirai telkuissa, mitä olen livenä nähnyt, on kuva ollut todella hyvä. Ja mitä esim. Miraihin tulee, niin lafka on yksi suurimmista paneelivalmistajista, jolta monet "tunnetut" ja "hyvät" merkit ovat ostaneet "omat" paneelinsa. Mirai (tai siis Chi Mei Corporation) teki vain päätöksen, kun taulutöllöt alkoivat ottaa tuulta alleen, että nyt aletaan pyörittämään omaa bisnestä. Ei mikään roskamerkki. :)

Jaah, että semmoinen tausta tuolla Mirailla on. Enpä tuota ole tiennytkään, luulin vain että se on yksi muiden halpis merkkien seassa. Olisi pitänyt tarkistaa taustat :)

Nupe_31 sanoi:
Jaah, että semmoinen tausta tuolla Mirailla on. Enpä tuota ole tiennytkään, luulin vain että se on yksi muiden halpis merkkien seassa. Olisi pitänyt tarkistaa taustat :)
Joo itse olin kanssa varma, että joku huuhaa-merkki, mutta sitten kun muutamassa lehdessä (en muista oliko Tekniikan Maailma, Hifi vai joku muu) oli juttua kyseisestä töllöstä, niin oli pakko käydä livenäkin katsomassa. :)
Testivoittoja ei taida Mirailla kauhesti olla, mutta eipä nuo missään häntäpäässäkään yleensä keiku. Kuvankäsittelypiirit eivät ilmeisesti yllä kilpailijoiden tasolle, mutta tutustumisen arvoinen ehdottomasti.

noniin nyt alkoi himottamaan uusi televisio PS3:n oston myötä. Kävin Veikon Koneella Kuopiossa äsken ja seuraavat kolme osoittautuivat ehkä parhaiksi malleiksi. 1080p telkkaria en ota sairaan hinnan takia.

Panasonic TH42PX70E 42" Plasma TV 1593

LG 50PC1D 50" Plasma TV 2082

SAMSUNG LE40R87BDX/XEE BORDEAUX+ 40" LCD 1634

Eli mikä näistä olisi sitten paras, itse en oikein osaa päättää, telkkuun tulisi kiinni PS3 & X360
Tietokoneen kautta voisi ehkä seurata jotain sarjoja, mutta muussa käytössä ei niin tärkeä (siis Plasma voisi sopia aivan hyvin) 50" on kyllä komean iso kuva, mutta hinta on kova.
Heitelkää ehdotuksia.

Ostaisin 50" LG:n. Omistan saman töllön, mutta ilman digiviritintä ja 42". On ollut pirun hyvä, mutta liian pieni. Kyllä siitä 50" voi melkein tuon verran maksaakin.

Zos kia cultus sanoi:
noniin nyt alkoi himottamaan uusi televisio PS3:n oston myötä. Kävin Veikon Koneella Kuopiossa äsken ja seuraavat kolme osoittautuivat ehkä parhaiksi malleiksi. 1080p telkkaria en ota sairaan hinnan takia.

Panasonic TH42PX70E 42" Plasma TV 1593

LG 50PC1D 50" Plasma TV 2082

SAMSUNG LE40R87BDX/XEE BORDEAUX+ 40" LCD 1634

Eli mikä näistä olisi sitten paras, itse en oikein osaa päättää, telkkuun tulisi kiinni PS3 & X360
Tietokoneen kautta voisi ehkä seurata jotain sarjoja, mutta muussa käytössä ei niin tärkeä (siis Plasma voisi sopia aivan hyvin) 50" on kyllä komean iso kuva, mutta hinta on kova.
Heitelkää ehdotuksia.

Ottaisin tuon Pansun PX70:n tai ehkä jopa siitä seuraavan mallin eli PX700:n. Erittäin paljon kehuttu malli ja mitä itse kävin ihmettelemässä niin olihan siinä upea kuva. dvdplazalta löytyy paljon juttua ko. telkkarista. LG:tä en valitsisi sen takia, koska kyseessä on vanha malli, jonka PC55 mallisto on pian korvaamassa. Lopullisen päätöksen tekisin tietty sen mukaan missä telkussa kuva näyttää parhaalta. Tuleeko tv tilaan, jossa on paljon ikkunoita ts. paljon luonnonvaloa? tuossa tapauksessa kannattaisi ehkä valita Samppa, koska se sopii valoisiin tiloihin paremmin.

Ylös Bottom