Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Ei ole grafiikkateknologiaa? Etkös sä puhunut siitä että konsolitkin käyttää sitä?
En tiedä sun määritelmää grafiikkateknologialle, mutta mun kirjoissa physX kuuluu niihin, jotain savuja ja muuta pientä sillä lasketaan yleensä.
Niin, kumman kauan sulla meni ymmärtää. Yksinkertaisesti sanoin että "lyhentää pelin päivittämisen ja piirtämisen välillä kuluvaa aikaa" = parantaa frameratea, mutta sä aloit siitä vänkäämään.
Sanoit että näin ei välttämättä ole, koska maagisesti siellä oiskin jotain lisäefektejä laskettavana. Jos repäset tyhjästä näyttikselle täysin uutta työtä, niin silloin sama voidaan tehdä myös prossulle jolloin edes "lyhentää pelin päivittämisen ja piirtämisen välillä kuluvaa aikaa" ei pidä paikkaansa :)
Konsolit käyttää samaa periaatetta mutta ei se todellakaan ole grafiikkateknologiaa. Partikkeleiden liikeradat, savujen hajoaminen ja leviäminen ja näiden laskeminen on sama asia kuin 3D-mallien luiden asentojen sijoitellu kun liikkuvat vapaasti räsynukkeina tai liikutettuna animaation avulla interpoloiden.
Viesti 74
PhysX tuo juuri näitä "uusia efektejä" mitkä sinun mielestä ovat ainut merkittävä asia grafiikoissa.
Voisit ottaa asioista edes vähän selvää ennenkun alat laukomaan faktojasi täällä.
https://www.youtube.com/watch?v=w0nGhrE4fs8
Tätä edeltävä kirjoitukseni oli:
PhysX on fysiikka laskentaa näytönohjaimella eli sitä mitä Sony tällä hetkellä hehkuttaa omassa konsolissaan.
Ei se paranna grafiikkoja itsestään eikä vaikuta niihin kuin lyhentämällä prosessointi aikaa päivittämisen ja piirtämisen välillä.

Tätä toistelin vielä kerran tarkentaen koska tuossa ylemmässä viestissäsi et näemmä itse ymmärtänyt mitä se PhysX teki kun kerta aloit väittää vastaan.
Tämän jälkeen sanoit:
Viesti 77
Huoh... Tietty se voidaan laskea myös prosessorilla. Suunnillen kaikki mitä gpu laskee, voidaan laskea myös prosessorilla.
Kun osa laskennasta siirretään näyttikselle, voidaan prossulle antaa lisää laskettavaa = profit. Onko vaikea ymmärtää?
Tajuatko edes mistä puhut? "lyhentää pelin päivittämisen ja piirtämisen välillä kuluvaa aikaa" = parantaa frameratea
Eli juuri sitä mitä sanoin edellisessä viestissäni. Se mitä sinä annat ymmärtää että FPS kasvaa jos soveltaa GPGPU-tekniikkaa mutta näin ei pakolla käy jos se saatu lisäaika käytetään jonkin muun efektin piirtämiseen mikä käyttäisi tuon saadun lisäajan. Eli efektejä voidaan lisätä tuon voitetun ajan takia mutta FPS ei kasva.
Jos et olisi esittänyt sitä niinkuin jotain yleistä faktaa, niin en ois tarttunut.
Kai sitä nyt oikeasti pitäisi tajuta että jos jokin on makuasia niin ei sen toisen huudot muuta asiaa. En minäkään mene Final Fantasy-ketjuihin tai mihinkään muuhun ketjuun sanomaan peliä surkeaksi koska en itse tykännyt siitä tai välitä pelata kyseistä sarjaa. Mutta jos joku siitä tykkää niin en siitä ala väittelemäänkään.
Kuka sanoi että välitän pelien arvosanoista? Pointti oli vaan se, että se tosiaan on sun mielipide eikä mikään yleinen fakta.
Ainut mitä toit esille kommentistani oli tuo metascore. Siis täysin ainoa asia. Olisit nyt jotakin vastaavaa sanonut "En osaa sanoa, en ole pelannut.", "Olen pelannut mutta minua se ei säväyttänyt", "Pitääpä katsoa.", "Ei näyttänyt minulle mielenkiintoiselta." jne. Et oikeastaan edes antanut mitään muuta mistä puhua.
En kyllä ole tainnut sanonut että konsolit ovat syynä innovaation kuihtumiseen (kenelläs nyt on hankaluuksia hahmottaa kuka on sanonut mitäkin :rolleyes:), olen sanonut vain että konsolit hidastavat pc pelien grafiikkojen kehittymistä.
Mitä siihen vinkumiseen tulee, niin sehän ois siinä kun joku sanoo että teho pc työntää ulos parempaa kuvaa, mutta aina tulee joku sanomaan että "En välitä resoluutiosta, tekstuureiden laadusta enkä reunanpehmennyksestä, kosnolipelit näyttää yhtä hyviltä" tai jotain muuta vastaavaa.
Enhän mä tänne oo postaillu yksinäni jotain viestejä että "pc:llä on paremmat grafiikat" x10, vaan aina on joku joka on asiasta eri mieltä.
Saatoin ylitulkita kantaasi mikä johti tähän väärinkäsitykseen. Viestiä 74 ajattelin kun kirjoitin kuvani sinusta.
Juu, en minäkään tänne tule pistämään yksin viestejä missä totean tuon "En välitä resoluutiosta, tekstuureiden laadusta enkä reunanpehmennyksestä, consoles ftw!" koska se ei ole minulle ongelma tai tärkeä argumentti mutta se mikä kismittää että kun grafiikkojen eroista puhutaan niin aina tuodaan se teho-PC:n tuottama kuva ja perään "lol, noob consoles lololotrollolol" ja muuta kuinka "konsolit on kaiken pahan alku blaa blaa". Tottakai siellä tekniikan kärkipäässä tulee edistyneitä asioita mutta ne on niin kaukana normaaleista kuluttajista että koko aihe on turha. Samantien voisi hankkia älyttömän näytönohjainserveriklusterin jonka muokkaa pelikäyttöön ja pelaa sillä.
Nvidia on pistänyt tässä parin vuoden aikana pari demoa veden simuloinnista sekä karvaisista gorilloista mutta niiden käyttö pelin aikana ei ole kunnolla mahdollista koska GPU:ssa ei pakolla ole tarpeeksi tehoa laskea kyseisiä efektejä suuressa mittakaavassa.
En oo kyllä lueskellu tollasia planetsidesta, mitä äkkiä kattelin ni ei noi laitteistovaatimukset kummosilta näytä.
Jokatapauksessa, kaikki pelit ei pyöri kaikilla koneilla. Sille ei voi mitään ja asia on niin oli sitten konsoleita tai ei.
Nuo vaatimukset on nyt vähän harhaan johtavia koska SOE on luopumassa tuosta 32-bittisestä vaatimuksesta ja ovat vaihtamassa kokonaan tuohon 64-bittisen version kehittämiseen.
Ettäs kehtaat vai miten se meni ;)
Eihän ne olekaan teho pc:n tasolla, grafiikoissa. Eiköhän konsoleilla oo ihan muita etuja, olisin ostanut PS4 jos en olisi muutenkin tarvinnut konetta.
Kehtaan kehtaan.
Ei ne puut mitään 2D puita ole :D Eihän se hyvältä näytä maassa, mutta ilmassa kyllä. Ymmärtänet kuitenkin ettei kyse ole vain siitä että ollaan korkealla niin virheet ei näy, näyttäähän toi ilmasta paljon komeemmalta kuin BF3 tai BF3 jotka näyttää myös maassa hyviltä :)
Pistäppä Googleen "battlefield 3 2d trees" ja vilkaise kuvia. Ensimmäiset kuvat on Khargista mutta vastaavia tekeleitä löytyy Caspianista sekä End Game-lisäosasta.
Mutta on se edelleen tyhmää mielestäni kehua jollakin mutta lähempi tarkastelu osoittaa jotakin muuta.
Vaikka modaaminen olisi kuinka mahdollista, niin modeja taitaa tällä hetkellä olla vain yhteen peliin, joten modaaminen on etu pc:lle.
Oon sanonut ton aika monessa viestissä, mutta sä oot aina sen sivuuttanut ja tarttunut ja tarttunut johonkin muuhun mitä sanoin modeista.
Mielestäni tämä on ollut juu/ei-väittelyä missä sinä sanot että ei tarvitse ottaa huomioon modaamista konsoleilla koska vain yksi peli tukee sitä virallisesti ja PC:llä taas sitä tukee useampi peli mutta minä taas sanon että jopa se yksi riittää. Tuskin tämä tästä mihinkään etenee.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Eli juuri sitä mitä sanoin edellisessä viestissäni. Se mitä sinä annat ymmärtää että FPS kasvaa jos soveltaa GPGPU-tekniikkaa mutta näin ei pakolla käy jos se saatu lisäaika käytetään jonkin muun efektin piirtämiseen mikä käyttäisi tuon saadun lisäajan. Eli efektejä voidaan lisätä tuon voitetun ajan takia mutta FPS ei kasva.
Niin no aikalailla sinäkin siinä toistelit mitä minä sanoin kuin joku papukaija... Mahdoitkohan edes itse ymmärtää mitä se PhysX tekee, vain miten se meni :rolleyes:
Vieläkö sä jaksat tästäkin inttää vaikka oon varmasti sen selittänyt sen verran yksityiskohtaisesti, että tajusit että se parantaa fps jollei lisätä mitään ylimääräistä laskentaa.
Samalla lailla minä voisin sanoa että "lyhentää pelin päivittämisen ja piirtämisen välillä kuluvaa aikaa" ei pidä paikkaansa, koska saatu lisäaika voidaan käyttää jonkin muun laskemiseen. Tonkin sanoin edellisessä viestissä, mutta ethän sä sitä halunnut ymmärtää.
Kai sitä nyt oikeasti pitäisi tajuta että jos jokin on makuasia niin ei sen toisen huudot muuta asiaa. En minäkään mene Final Fantasy-ketjuihin tai mihinkään muuhun ketjuun sanomaan peliä surkeaksi koska en itse tykännyt siitä tai välitä pelata kyseistä sarjaa. Mutta jos joku siitä tykkää niin en siitä ala väittelemäänkään.
Sanoinko ettei se ole hyvä peli?
Voisin mäkin sanoa että pc on parempi koska DayZ on koko historian paras peli, mutta ei se keskustelua veisi mihinkään suuntaan.
Ainut mitä toit esille kommentistani oli tuo metascore. Siis täysin ainoa asia. Olisit nyt jotakin vastaavaa sanonut "En osaa sanoa, en ole pelannut.", "Olen pelannut mutta minua se ei säväyttänyt", "Pitääpä katsoa.", "Ei näyttänyt minulle mielenkiintoiselta." jne. Et oikeastaan edes antanut mitään muuta mistä puhua.
Niin no ei mua kiinnostakkaan puhua mistään Warhawkista, sille on oma ketju. Sen sijaan että annoin oman mielipiteeni, linkkasin vähän useamman ihmisen mielipiteet. Problem?
Pistäppä Googleen "battlefield 3 2d trees" ja vilkaise kuvia. Ensimmäiset kuvat on Khargista mutta vastaavia tekeleitä löytyy Caspianista sekä End Game-lisäosasta.
Jep, jossain mapin rajoilla minne ei normaalissa pelissä ole mitään asiaa... En voi noita nätiksi sanoa läheltä, mutta kaukaa niinkuin niitä normaalisti katsotaan näyttää hyvältä. Ihan turha noin kauas ois edes mitään 3D puita sijoittaa.
Tosin en mitään 2D puu metsiä kyllä löytäny.
Mutta on se edelleen tyhmää mielestäni kehua jollakin mutta lähempi tarkastelu osoittaa jotakin muuta.
Koska tekstuurit ei oo vektorigrafiikkaa lähempi tarkastelu osottaa aina jotain muuta ;)
Mielestäni tämä on ollut juu/ei-väittelyä missä sinä sanot että ei tarvitse ottaa huomioon modaamista konsoleilla koska vain yksi peli tukee sitä virallisesti ja PC:llä taas sitä tukee useampi peli mutta minä taas sanon että jopa se yksi riittää. Tuskin tämä tästä mihinkään etenee.
En ole edelleenkään sanonut ettei tarvitse ottaa huomioon, vaan että modaaminen on pc:n etu, vaikka konsoleilla olisikin yhdessä peleissä modeja.
Turha tästä on edes vääntää, asiahan ei edes ole mielipide asia.
Jos PC:llä on kaikki modit mitä konsoleilla + paljon enemmän muita, on modit pc:lle pakostikkin etu.
Se, miten iso se etu on onkin sitten mielipideasia.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Niin no aikalailla sinäkin siinä toistelit mitä minä sanoin kuin joku papukaija... Mahdoitkohan edes itse ymmärtää mitä se PhysX tekee, vain miten se meni :rolleyes:
Vieläkö sä jaksat tästäkin inttää vaikka oon varmasti sen selittänyt sen verran yksityiskohtaisesti, että tajusit että se parantaa fps jollei lisätä mitään ylimääräistä laskentaa.
Samalla lailla minä voisin sanoa että "lyhentää pelin päivittämisen ja piirtämisen välillä kuluvaa aikaa" ei pidä paikkaansa, koska saatu lisäaika voidaan käyttää jonkin muun laskemiseen. Tonkin sanoin edellisessä viestissä, mutta ethän sä sitä halunnut ymmärtää.
Enköhän minä sen ihan hyvin ymmärtänyt mitä PhysX pohjimmiltaan tekee ja miten. Pointti oli edelleen siinä että virheellisesti sen sanottiin olevan grafiikkateknologiaa. Sitä en tiedä miksi edelleen sanot etten ymmärtänyt mitä se teki ennen kuin sinä selitit sen omin sanoin. Se että jätin sanomatta mitä sillä voitetulla ajalla tehdään ei meinaa sitä etten ymmärrä. Eli edelleen, sanoinko jotakin aluksi väärin?
Mutta mitä tulee vielä PhysX:ään GPU:ssa niin sitä ei nähty edellisessä konsolisukupolvessa koska silloiset GPU:t eivät soveltuneet GPGPU-laskentaan pelien yhteydessä kauhean hyvin joten saatu etu oli minimaalinen jos edes sitäkään. Vasta v. 2007 Nvidia toi CUDA-teknologiansa markkinoille ja Apple pisti OpenCL:n aluille v. 2008 jolloin sitä voitiin pitää hyvänä ratkaisuna työtaakan jakamiseen CPU:n kanssa.
Ihan turha noin kauas ois edes mitään 3D puita sijoittaa.
Tosin en mitään 2D puu metsiä kyllä löytäny.
Ihan pelattavaa aluetta tuo Khargin alue joten sinne juuri pitäisi sijoittaa 3D-puita.
Eiköhän se Khargin rinne luokiteltaisi metsäksi.
Koska tekstuurit ei oo vektorigrafiikkaa lähempi tarkastelu osottaa aina jotain muuta ;)
Mutta nyt ei olla 10-30 cm päässä vaan 1-50 metrin päässä joten kyllä siihen voisi heittää tarkempaa tekstuuria.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Eli edelleen, sanoinko jotakin aluksi väärin?
En tiiä, en jaksa taas lukee noita vanhoja viestejä :p
Ihan pelattavaa aluetta tuo Khargin alue joten sinne juuri pitäisi sijoittaa 3D-puita.
Eiköhän se Khargin rinne luokiteltaisi metsäksi.
Aivan mapin rajalla kuulema, ja ei, tää ei mun mielestä ole metsää :)
fc4rq.jpg
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Ihan kättelyssä sanon sen verran, että kaikki kolme 8. sukupolven konsolia on alitehoisia jo niiden ilmestyessä eikä vain siksi, että PC pieksee ne satanolla joka suhteessa. Faktahan on, että näiden konsoleiden piti hinnaltaan olla sellaisia, että myös normaaleilla ehkä myös työpaikkansa taantuman takia menettäneillä on varaa sellainen ostaa. Wii U on asia sitten ihan erikseen joten en sitä edes vertaa PC:hen, kun se ei mitään samoja pelejä kuitenkaan saa. Harmittavaa tässä on juurikin se, että kaikki tulevat pelit näyttävät PC:llä paremmalta heti kättelyssä paremman resoluution ja ruudunpäivityksen ansiosta sekä muiden graafisten herkkujen joita konsolilla joudutaan karsimaan sekä myös sellasten effektien kun motion blur johon tuhlataan konsoleilla resursseja joka on ruma kuitenkin ja ainakin itse aina PC:llä pelatessa laitan pois päältä.

PC > PS4 > XONE > WiiU (tehojärjestys, peleistä voidaan keskustella erikseen)

Aiheesta kirjoittamiani artikkeleita ja videoita alla.

[video=youtube;OK5sC_JiA2s]https://www.youtube.com/watch?v=OK5sC_JiA2s[/video]
https://www.youtube.com/watch?v=OK5sC_JiA2s

[video=youtube;hwdFVDaR0ho]https://www.youtube.com/watch?v=hwdFVDaR0ho[/video]
https://www.youtube.com/watch?v=hwdFVDaR0ho

PS4 JA XBONE ALITEHOISIA?
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Huutonaurua kun käy täällä tekstejä lukemassa.

Mutta niin. Oman lusikkani työnnän tähän soppaan ja sanon, PC is the master race. Jos on rahaa. Itse esmes pistin tässä about vuosi sitten koneeseen sellaset 600€. Kotelon ja virtalähteen pidin aikaisemmasta kokoonpanosta..niin ja normi kovot. SSD kovon minä ostin. Näistä siis näytönohjain ja emolevy sekä muistikammat pistin uusiksi, kun oli alennuksessa kellotettavat, vanhat muistit myin (DDR3 1333 > DDR 1600). Eli siis niin, ymmärrän kyllä sen pointin että jos pitää tyhjästä nyhjästä pelikone, niin sellanen kone joka nyt ainakin 3v ruksuttaa täysillä asetuksilla maksaa sen 1000 ja yli. Itse en tue wintoosaa niin säästin lisenssi maksussa. Käytän sitä pelaamiseen koska mac on kallis shaiba ja linuxille vasta nyt alkaa tulla kunnolla ajureita ja pelejä. (enkä osaa eli tykkää käyttää linuxia)

Kyllä, omalla koneella siis saa nätin näköstä grafiikkaa kaikista peleistä ja framet pyörii yli 60, mutta vaikka on v-sync päällä niin joissain peleissä silti on ruudun repimistä. Joissain peleissä pitää ottaa antialiaising pois kun on ongelmaa (ajuri pohjaista yleensä, päivityksellä korjaantunu) tai jotain muuta vastaava. Yleensä siis päivityksen myötä alkanut toimimaan jotkut pelit paremmin.

Konsoleilla tykkään pelata siitä huolimatta joitain pelejä paljon mieluummin. Selän takaa kuvatut räiskinnät esmes, RPG (paitti witcher on poikkeus), auto pelit ja taso hyppelyt..adventure..niin. Oikeastaan lähinnä näitä RTS, strategia ja fps pelejä pelaan mieluummin PCllä (ei niitä hirveenä kyllä konsoleille olekkaan RTS pelejä) PC:llä nykyään saatan joitain tasohyppelyn tyylisiä pelejä pelata koska PS4 ohjainta käytän. Hiiri ja näppis ei vaan toimi omaan makuun näissä hommissa.

Konsolilla, jolla ne pelit varmasti näyttää normaalin ihmisen silmään riittävän hyvältä, ilman mahdollisia reunanpehmennyksiä sun muuta niin se konsoli versio riittää. Jos haluaa modata pelinsä ja olla kunnon grafiikka huora PC is the only way. Mutta se lysti maksaa.

Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen kun PS3 olen omistanut vuodesta 2009 ja nyt hieman etuajassa pistin PS4. (ajattelin että vasta 2015 ostan mutta oli pakko koska materia ja raha poltteli taskussa!) Monta vuotta siis on pelattavaa riittänyt PS3:lla ja vieläkin sillä pelaan, kun PS+ jäsenenä tulee pelejä sille..niin ja joitan ihan ostan kuitenkin pelejä kun halvalla saa. PC:llä vain ne jotkut tietyt pelit kuten Diablo ja Civ on nyt tullut ostetua. Sitten jotain steam ale kakkaa jota sen kerran pari pelaa ja sitten se jää bittihelvettiin odottamaan parempaa päivää. Vähän kuten PS4 + peleille on omalla kohdalla käynyt.

Siinä minun 2centin kolikkoni tähän asiaan. https://www.youtube.com/watch?v=XRGd0gD0QNE
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Ihan kättelyssä sanon sen verran, että kaikki kolme 8. sukupolven konsolia on alitehoisia jo niiden ilmestyessä eikä vain siksi, että PC pieksee ne satanolla joka suhteessa. Faktahan on, että näiden konsoleiden piti hinnaltaan olla sellaisia, että myös normaaleilla ehkä myös työpaikkansa taantuman takia menettäneillä on varaa sellainen ostaa. Wii U on asia sitten ihan erikseen joten en sitä edes vertaa PC:hen, kun se ei mitään samoja pelejä kuitenkaan saa. Harmittavaa tässä on juurikin se, että kaikki tulevat pelit näyttävät PC:llä paremmalta heti kättelyssä paremman resoluution ja ruudunpäivityksen ansiosta sekä muiden graafisten herkkujen joita konsolilla joudutaan karsimaan sekä myös sellasten effektien kun motion blur johon tuhlataan konsoleilla resursseja joka on ruma kuitenkin ja ainakin itse aina PC:llä pelatessa laitan pois päältä.


Speksejä vertaillessa tottakai ovat huonompia, mutta kun kehittäjät alkavat saada raudasta kunnolla irti, saadaan aika näyttävää jälkeä.(Ja on jo saatukin) Vaikka molemmissa onkin "paska AMD APU" en silti pidä niitä alitehoisina, jos vaan pelintekijät osaavat, saadaan hyvää grafiikkaa ja sulavaa ruudunpäivitystä aikaan. Multiplattareissa on yleensä se vikana, että pitää saada monelle koneelle väännettyä deadlineen mennessä jotain, ja se ei aina onnistu. Esim Watchdogsin PC-versio oli ala-arvoinen julkaisu.

Itse pelaan sekä PS4 että PC:llä.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Näissä nykyisissä konsoleissa ei tosin ole mitään monimutkaista rautaa (kuten PS3:en Cell-prosessori), joten niissä ei sen pahemmin ole mitään erikoista rautaa mistä saisi enemmän irti mitä ne nyt saavat.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Näissä nykyisissä konsoleissa ei tosin ole mitään monimutkaista rautaa (kuten PS3:en Cell-prosessori), joten niissä ei sen pahemmin ole mitään erikoista rautaa mistä saisi enemmän irti mitä ne nyt saavat.

Ei pidä paikkaansa. Pc-puolella optimointi ei ole ihan tärkein prioriteetti, kun sen voi korvata aina tehokkaammalla raudalla, sen sijaan konsoleilla koodia voi aina optimoida, jolloin tehoja nimenomaan saadaan lisää.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Aina oppii uusia jippoja joilla puristaa lisää irti(ei nyt loputtomiin), varsinkin kun tekee monta peliä samalle raudalle. Veikkaan että grafiikat pysyy aika kilpailukykyisinä vuosia vielä. Eikä nykyään enää mielestäni grafiikoiden laatu ole noussut samaa vauhtia kuin esim 10 vuotta sitten.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Speksejä vertaillessa tottakai ovat huonompia, mutta kun kehittäjät alkavat saada raudasta kunnolla irti, saadaan aika näyttävää jälkeä.(Ja on jo saatukin) Vaikka molemmissa onkin "paska AMD APU" en silti pidä niitä alitehoisina, jos vaan pelintekijät osaavat, saadaan hyvää grafiikkaa ja sulavaa ruudunpäivitystä aikaan. Multiplattareissa on yleensä se vikana, että pitää saada monelle koneelle väännettyä deadlineen mennessä jotain, ja se ei aina onnistu. Esim Watchdogsin PC-versio oli ala-arvoinen julkaisu.

Itse pelaan sekä PS4 että PC:llä.

Sulava ruudunpäivitys lienee enempi päätöspuolen hommia. Eli haetaanko sellaiset grafiikat joilla peli pyörii 99% ajasta 30/60fps, vai sellaiset joilla se pyörii 30fps 80% ajasta, dipaten välillä sinne 20-29 välille. Parempaa grafiikkaa toki tullaan vielä näkemään, mutta johan viimekin sukupolvessa olisi voitu toteuttaa 1080/60, jos grafiikasta olisi nipistetty. Eiköhän trendi jatku, eli valitaan 720p (tai joku alhaisempi??) ja sille koitetaan hakea 30fps. Jotta saadaan sitä awsum graphiks!-efektiä isommaksi.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Tällä hetkellä ja tulevaisuudessakaan ei ole olemassakaan täydellistä pelilaitetta. Konsolit jää hinnoittelun takia aina hivenen alitehoisiksi, jos on kova grafiikkahoe(vaikka nyt pyöriikin suht täpöillä) ja pc:llä piisaa potkua, mutta surkeat rajapinnat ja optimoinnin mahdottomuus valtavan laitekirjon takia. Paras olisi joku tonnin konsoli, jota voisi optimoida tietenkin ja olisi isot firmat takana julkaisemassa isoja nimikkeitä. Konsoleissa on kyllä se hyvä, että optimoinnit ja tekniikat paranee koko ajan ja pelien ulkoasu paranee ilman päivittelyitä. Kunpa playstation pyrkisi koko ajan siihen 1080p60fps, tai 60fps tietyissä peleissä. Destinyykin olisi sopinut 60fps hyvin, vaikka lukittu 30 vielä meneekin vaikka fps.

Nyt on kyllä niin kova prässi tuosta 1080/60fps sonynkin osalta. Naughty dog kyllä hoitaa hommat hienosti jälleen, kun uncharted 4 tavoitteena 60fps ja upea grafiikka. Itse veikkaan, että tässä genissä tulee reippaahkosti pelejä, jotka antaa valita yksinpeliin 30/60fps tehosteiden kustannuksella. Pc täytyy hommata, tai steambox jos pelit menee siihen "omg realistisesti heiluvat ja varjostavat hiukset11!!" Ja tässä 720p ja 25-30fps(ryse..). Nykyään tuo teho menee ihan mitättömiin pikkuseikkoihi. Kun katsoo vaikka project cars ps4 ja pc vertailua, pcllä esim aidompi nurmi ym pikkujuttua, jota ei hirveesti edes huomaa, mutta suosituksena vähintään 770ti..ps4 tasolle ja lähes samaan ulkonäköön pääsee sit varmaan jos suht "kansalais-pc:llä"
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

60fps ei ole konetehoista kiinni, ainoastaan siitä, haluaako kehittäjä tehdä pelistään 60fps:n. 60fps-pelejä nähtiin jo 90-luvulla.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Kun katsoo vaikka project cars ps4 ja pc vertailua, pcllä esim aidompi nurmi ym pikkujuttua, jota ei hirveesti edes huomaa, mutta suosituksena vähintään 770ti..ps4 tasolle ja lähes samaan ulkonäköön pääsee sit varmaan jos suht "kansalais-pc:llä"

Ensinnäkään sellaista näyttistä kuin "770ti" ei ole olemassakaan. Toisekseen, Project Carsin suosituksena on GTX600-sarja tai HD7000-sarja, jotka kummatkin ovat vuosikausia vanhoja. Ei mielestäni kova vaatimus siihen että peli pyörii paremmin ja kauniimmin kuin konsoleilla. Ja ei varmaan tarvitse edes mainita kunnollista rattitukea tän pelin kohdalla, asiaa jota konsoleilla ei nähtävästi ole eikä välttämättä tule olemaan ollenkaan tässä sukupolvessa ;-)
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Nyt on kyllä niin kova prässi tuosta 1080/60fps sonynkin osalta. Naughty dog kyllä hoitaa hommat hienosti jälleen, kun uncharted 4 tavoitteena 60fps ja upea grafiikka. Itse veikkaan, että tässä genissä tulee reippaahkosti pelejä, jotka antaa valita yksinpeliin 30/60fps tehosteiden kustannuksella. Pc täytyy hommata, tai steambox jos pelit menee siihen "omg realistisesti heiluvat ja varjostavat hiukset11!!" Ja tässä 720p ja 25-30fps(ryse..). Nykyään tuo teho menee ihan mitättömiin pikkuseikkoihi. Kun katsoo vaikka project cars ps4 ja pc vertailua, pcllä esim aidompi nurmi ym pikkujuttua, jota ei hirveesti edes huomaa, mutta suosituksena vähintään 770ti..ps4 tasolle ja lähes samaan ulkonäköön pääsee sit varmaan jos suht "kansalais-pc:llä"

Joku järki nyt tähän pc mollaamiseen varsinkin jos tiedot on noin hataralla pohjalla, hohoijaa.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

60fps ei ole konetehoista kiinni, ainoastaan siitä, haluaako kehittäjä tehdä pelistään 60fps:n. 60fps-pelejä nähtiin jo 90-luvulla.
Se että haluaako kehittäjä tehdä pelistään 60fps on nimenomaan koneen tehoista kiinni. Jos konsoleissa olisi rajaton laskukapasiteetti, niin tekisikö kehittäjät vieläkin 30fps pelejä "koska huvittaa"?
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Tarkoitti varmaan sitä, että sen 60fps saa kyllä jos karsii vähän silmäkarkista, tai panostaa vähän enemmän koodaukseen. Ja olisi aika noloa jos kahden tonnin PC:t häviäisi konsoleille, jotka maksavat saman/vähemmän kuin pelkkä näytönohjain. Tosin pc:llä saa turhan usein nykyään odotella pätsiä joka korjaisi bugit ja nykimiset, jos edes tulee. Ennen tämäkään ei ollut ongelma kun peli oli pakko olla valmis kun se tulee kauppoihin.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Tarkoitti varmaan sitä, että sen 60fps saa kyllä jos karsii vähän silmäkarkista, tai panostaa vähän enemmän koodaukseen.

Enemmän kyse juuri tuosta karsimisesta. Tai oikeastaan ihan siitä, että kehitysprojektin ensimmäisestä päivästä alkaen tavoitteena on koodata 60 ruudun sekuntinopeudella pyörivä peli. Tuohon pystyttiin edellisessä sukupolvessa ja sitä edellisessä. Sellaista myllyä ei ole nyt eikä koskaan tulevaisuudessa, joka pystyy 60fps:n ruudunpäivitykseen, jos peliin koodataan tarpeeksi silmäkarkkia tai muuten vain jätetään se optimoimatta.

Kyse ei ole siis suorituskyvystä eikä edes koodaustaidosta, vaan puhtaasti suunnitteluratkaisusta.
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Joku järki nyt tähän pc mollaamiseen varsinkin jos tiedot on noin hataralla pohjalla, hohoijaa.

Keskustelua saa paremmin, kuin kommentoi hiukan paremmin, kuin "hohhoijaa", tai vastaavasti voi olla hiljaa. En ole mollannut pc:tä millään tapaa.

Toisekseen project carsista oli ajat sitten tuo vertailu. Jos pc:llä pelaa luulisi tietävän, että se "recomended" ei tarkoita että kaikki toimii nupit kaakossa oujee! Kuten minium tarkoittaa, että peli lähtee juuri ja juuri käyntiin. Project cars vertailu oli kaikki nupit kaakossa testattavien pelattavana ja nimenomaan oli "näihin asetuksiin tarvitset 780 tason myllyn"

http://www.dualshockers.com/2014/05...enshot-comparison-gorgeous-on-both-platforms/

On the other hand texture detail and anistropic filtering seem to be exactly the same, and it’s worth mentioning that to run the PC version at maximum detail with a stable framerate you need at the very least a Geforce GTX 780.

HOHHOIJAAAA
 
Vastaus: 8. sukupolven konsolit vs. PC -ketju

Enemmän kyse juuri tuosta karsimisesta. Tai oikeastaan ihan siitä, että kehitysprojektin ensimmäisestä päivästä alkaen tavoitteena on koodata 60 ruudun sekuntinopeudella pyörivä peli. Tuohon pystyttiin edellisessä sukupolvessa ja sitä edellisessä. Sellaista myllyä ei ole nyt eikä koskaan tulevaisuudessa, joka pystyy 60fps:n ruudunpäivitykseen, jos peliin koodataan tarpeeksi silmäkarkkia tai muuten vain jätetään se optimoimatta.

Kyse ei ole siis suorituskyvystä eikä edes koodaustaidosta, vaan puhtaasti suunnitteluratkaisusta.
Ja tämä "puhdas suunnitteluratkaisu" joudutaan tehdä, koska konsoleissa ei riitä tehot näyttäviin grafiikoihin + 60fps :)
Jos konsolit olisi about 800e pc:n tehoisia, niin fps aika varmasti nostettaisiin 60fps, sen sijaan että lisätään kaikki mahdolliset grafiikka asetukset tappiin. Nyt sitä ei yksinkertaisesti voida tehdä, koska peli tulisi näyttämään liian rumalta verrattuna pc versioon, mikä ei varmasti tekisi hyvää konsoleitten myynnille.
Kyse on siis puhtaasta suorituskyky ongelmasta (verrattuna kilpailijaan).
Ja olisi aika noloa jos kahden tonnin PC:t häviäisi konsoleille, jotka maksavat saman/vähemmän kuin pelkkä näytönohjain.
Aika turha heitto taas, neljäsosa tosta hinnastakin alkaisi riittämään.
Tosin pc:llä saa turhan usein nykyään odotella pätsiä joka korjaisi bugit ja nykimiset, jos edes tulee. Ennen tämäkään ei ollut ongelma kun peli oli pakko olla valmis kun se tulee kauppoihin.
Samaahan saa konsoleillakin odotella, vai oliko mielessäsi nyt useampi tapaus joka koskisi vain pc:tä? Itselle tulee mieleen vain Watch Dogs ja Sim City. Itse en ainakaan ole koskaan ollut tilanteessa jossa odottelisin patchia, pc:llä tai konsolilla.
 
Ylös Bottom