Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Ei tarvinnutkaan aloittaa koko chapteria alusta vaan riitti edellinen luku, niin sitten pääsi eteenpäin. Nyt menossa chapter 7. Kerkesin jo tosin kattomaan tubesta loput, katotaan tuleeko tää silti pelattua läpi.Tai aloittaa chapter alusta?
Ehkä nykyisin mutta on sieltä saman tasoista ja pienempääkin julkaisua saanut vuosien saatossa.Kyllä se tuolla Gigantti / markettiskaalalla on pieni julkaisu.
Oliko peli ykkösosan tyyliin kädestä ohjattu putki ja käytännössä ei vaihtoehtoisia tapoja edetä (kun vaihtoehdoksi ei lasketa eri tuliefektien käyttöä)?Peli meni eilen läpi. Tykkäsin kovasti.
A Plague Tale: Requiem on siinä mielessä hyvin perinteinen jatko-osa, että se jatkaa melko suoraan siitä mihin edellinen jäi. Se käyttää hyväkseen samoja perusjuttuja, mutta kaikki on isompaa ja hienompaa. Mukaan on saatu myös uusia ominaisuuksia ja onnistuneesti rytmitettyjä kohtauksia, joissa mennään rauhallista hyvän olon hetkistä karmiviin pakokauhun täyttämiin kujanjuoksuihin. Alueet ovat laajempia ja pelillisiä juttuja on tullut lisää. Perinteinen jatko-osa siis, mutta erittäin onnistunut sellainen.
Peli on äärimmäisen nätti. Ympäristöt ovat todella yksityiskohtaisia. Keskeiset hahmomallitkin ovat erittäin hienoja, mutta kasvoanimaatioissa ehkä vielä pientä hiottavaa. Nekin tosin näyttävät paremmilta kuin monissa muissa peleissä, mutta eivät yllä pelin muun visuaalisen annin tasolle. Huikean hieno peli kyseessä, ja siitä päästäänkin sopivasti kritiikkiin. Kun on näin hienon näköistä, niin se näyttää vaatineen veronsa suorituskyvyssä. No se ja tuhannet ja taas tuhannet rotat ruudulla yhtä aikaa. Pelasin pelin suurimmaksi osin tietokoneella, jolla se pyöri selvästi paremmin kuin konsolilla, vaikkei siltikään täysin tasaisesti. Konsolilla peli taas tuntui jonkin verran kankealta.
Läpipeluu kesti hieman päälle 18 tuntia, joka on selvästi enemmän kuin mitä käytin aikaa ensimmäisen osan parissa. Tarina eteni vahvasti ohjattuna ja järkevästi rytmitettynä. Mukaan mahtui iloa, surua ja tiukkoja tilanteita. Loppua kohden meno yltyi jopa odotettua eeppisempiin mittasuhteisiin. Tilanteita pystyi ratkomaan hiippailen, mutta myös taistellen. Ympäristön hyväksikäyttö oli niin ikään sallittua. Laajemmat alueet antoivat näihin runsaasti mahdollisuuksia.
Hieno peli.
Edetään putkessa kyllä, mutta putki on tietyissä tilanteissa leveä. Vaihtoehtoisiksi tavoiksi laskisin hiippailun, vihollisten listimisen ja ympäristön hyödyntämisen. Mitään varsinaisia tarinaan vaikuttavia valintoja ei ole.Oliko peli ykkösosan tyyliin kädestä ohjattu putki ja käytännössä ei vaihtoehtoisia tapoja edetä (kun vaihtoehdoksi ei lasketa eri tuliefektien käyttöä)?
Täysin samaa mieltä. Tätä olisin voinut painottaa enemmän myös omassa "Peli läpi" -tekstissäni. Tarinassa oli useampi koskettava hetki. Silloin kun et halua tehdä jotain pelissä, mutta tiedät että sinun pitää se tehdä pelissä edetäksesi, niin ollaan riipaisevan tarinan äärellä.Huh olipas se hieno ja samalla todella raskas kokemus.. Harvoja pelejä missä näin vahvasti koko pelin tarina kosketti..
Tähän tuli myös patch, joka korjasi bugeja yms ja vähensi frame droppeja. Joku näppärä voi linkittää tarkemmat tiedot. XSX:llä kokoa karvan alle 10 gigaa. Itse en ehtinyt vielä kokeilemaan.