Tätä kaipaisin kaikissa uusissa konsolipeleissä. Tarjotkaa vaihtoehdot: "silmäkarkkia@30fps" ja "sulavuutta@60fps". Tavallaan ihan sama kuinka paljon asetuksia pitää skaalata alaspäin tuohon kuuteenkymppiin päästäkseen, kunhan se olisi vaihtoehto. Jos tämä skaalaus onnistuu joka tapauksessa PC:llä, niin miksei se onnistuisi hyvinkin PC:n kaltaisilla uusilla konsoleilla? Ja vielä edelleen, jos jopa Cyberpunk 2077 saatiin pyörimään 60fps jopa Series S:llä, niin kyllä sitä skaalausta on ihan mahdollista tehdä.
Toisaalta miksi rajoittaa edes valmiisiin vaihtoehtoihin? Antaisivat ruksia yhtä lailla useampia vaihtoehtoja ja slidereita kuten pc:llä. Mikään ei estäisi. Sitten sinne voi laittaa ne kaksi tai kolme "oletusvaihtoehtoa" ja sitten tuo "custom", jossa saisi säätää kaikkea vapaammin. Jokainen varmasti löytäisi itselle sopivan paljon nykyistä paremmin.
Tietty, kuten ehkä itsekin, on moni nimenomaan konsolipelaaja juuri sen vuoksi että ei tarvitse "säätää" mutta minusta tuollainen ei kauheasti tuo lisää "säätämistä" jos katsoo kuinka paljon monissa peleissä kuitenkin voi säätää paljon kaikkea muutakin.
Vastaan nyt tähän jatko-osan ketjuun suoraan, niin on paremmin ketjun aiheessa.
Tätä nyt 6 tuntia takana ja hiippailu on pidetty oikein hyvin mukana kuvioissa, joten pelko pois.
Mahtava homma! Vielä kun saisin pelin noudettua. Tosin vielä on viimeiset trophyt ja keräiltävät ekasta jäljellä, joten ei sen kautta ihan mahdoton kiire. Paitsi että nämä kehut ja muut kyllä vähän polttelevat pelin pariin
Mahdollisuuksia on enemmän niin vihollisten listimiseen, mutta myös hiippailuun. Jo pelkät laajemmat alueet antavat tähän enemmän mahdollisuuksia. Jatko-osassa jopa palkitaan erilaiset etenemistyylit erilaisella hahmonkehityksellä. Teet asioita tietyllä tavalla, hahmo kehittyy tiettyyn suuntaan ja oppii tähän liittyviä taitoja. Sinulla on kolme eri etenemissuuntaa. Hiippailuun liittyvä, vihollisten tappamiseen liittyvä ja erilaisten apuvälineiden käyttöön liittyvä. Vaikuttaa hyvältä systeemiltä.
Hmm... Näissä systeemeissä vain saattaa minunlaistani "kaikenkokijaa" ärsyttää kun ei pääse kokemaan ja tekemään kaikkea yhdellä kertaa. Oikeasti minulle on pieni ongelma valita sopiva pelityyli ja usein haluankin tehdä vähän kaikkea.
Tykkäsin kovasti että ykkösessä sai ihan kaiken päivitettyä maksimiin yhdellä pelikerralla. Mitenhän mahtaa jatko-osassa olla? En halua tähän suoraa vastausta, kunhan pohdiskelen.
Samaan aikaan pelien hintoihin yritetään ujuttaa 10-15e korotusta perustuen kasvaneisiin kehityskustannuksiin jne, joten on perusteltua vaatia myös pelaajan näkökulmasta hinnan nostolle vastinetta, muutakin kun PS4 tasoista peliä PS5 kuorissa.
Plague Tale: Requiem maksaa 45 euroa useassa kaupassa. Ne on ne digit ja erityisesti Sony etunenässä, jotka on ajamassa niitä korkeampia hintoja. Katsoin muuten parin pelin hintoja tänään: diginä juuri se 15 euroa enemmän. Vertailuun tuli jokaisen alustan peli, eli sekä Nintendon, MS:n että Sonyn alustalle vertailupelit olivat diginä 15 euroa kalliimpia. Mutta tosiaan Sonylla on sitten se että esim. God of War on myös fyysisenä 70 euroa. Tosin vertailu on siinä mielessä huono, että vertailuun otin vain tämän viikonjulkaisupelejä, joista tapaa olla tarjouksia. Ehkä GOW2:stakin voi saada ainakin 60 euroon. Mikä sekin on kyllä 15 euroa kalliimpi kuin vertailemani Plague Tale: Requiem ja uusi Mario + Rabbids.
Mutta joka tapauksessa ei nuo hinnat ole (vielä) realisoituneet mutta siellä on tietyt tahot ajamassa porukkaa maksamaan kalliimpia hintoja peleistään (varsinkin diginä) samalla kun pelien ostaminen siirtyy nimenomaan sinne digipuolelle.
Kun peli lähtee kunnolla käyntiin, ei sitä malta laskea käsistä. Parina viime yönä ei ole "pystynyt" lopettaa pelaamista. Ollut ikävä sitä fiilistä. Elden Ringin aikoihin oli hieman samaa, mutta muuten ollut hiljainen pelivuosi itsellä. Pitäisi onneksi olla vielä hyvin pelitunteja edessä, jos tämä on tuplasti pidempi kuin ykkönen.
Olen kai jotenkin sekaisin mutta tämä fiilis minulla oli jo ensimmäisen pelin kanssa eikä se loppunut missään vaiheessa vaan piti otteessaan loppuun asti. On siis melkoiset hypet jo tästä jatko-osasta kun tuntuu olevan merkittävästi vielä parempi.
Requiem on tosi putkimainen, mutta silti maailmaan on ripoteltu pieni määrä keräiltäviä/löydettäviä asioita, jotka voi helposti mennä ohi ja jotka monesti tuntuvat palkitsevalta löytää, kun niitä ei jatkuvasti tule vastaan. Itse tykkään nuohota kaikki paikat ja silti on pari matkamuistoa jäänyt välistä. Toivoisin sprint-mahdollisuutta jokaiseen alueeseen, niin nuohous kävisi nopeammin.
Tämäkin tuntuu niin tutulta ja ekasta pelistä: pienistä alueista huolimatta meni osa keräiltävistä ohi mutta silti ne olivat aina jotenkin loogisissa paikoissa eikä missä sattuu. Eikä tosiaan ollut joka paikassa tai mitään copypaste-"höyheniä"
Allekirjoitan myös ensimmäisen pelin turhautumisen aiheen, nimittäin se sprint saisi toimia useammin kuin vain sallituissa kohdin. Tuo tosin haittaa lähinnä uusintayrityksissä tai keräiltävien keräilyssä sillä ekalla kerralla meni joka tapauksessa pääosin fiilistelyn merkeissä.