Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

A Plague Tale: Requiem

Kuumentaa laitetta jota tarvitsee työkäytössä? Ei se mihkään ylikuumene taikka hajoa vaikka sillä pelailee, automatiikka pitää siitä huolen. Yllättävän moni valittaa tuosta 30-40fps lukosta vaikka vasta hetki sitten melkein kaikki konsolipelit olivat 30fps. Mutta kyllä maistuu ja näyttää nätiltä, kuin oma naisystävä 10 vuotta sitten.
Niin se maku äkkiä muuttui konsolipelaajilla. Monta sukupolvea sitä 30fps jyystöä pitikin kestää. Toivottavasti tällaiset Plaguet ei sitä palauta valtavirraksi.
 
Kuumentaa laitetta jota tarvitsee työkäytössä? Ei se mihkään ylikuumene taikka hajoa vaikka sillä pelailee, automatiikka pitää siitä huolen. Yllättävän moni valittaa tuosta 30-40fps lukosta vaikka vasta hetki sitten melkein kaikki konsolipelit olivat 30fps. Mutta kyllä maistuu ja näyttää nätiltä, kuin oma naisystävä 10 vuotta sitten.
Nyt on viimeisen parin vuoden aikana tottunut käytännössä pelissä kuin pelissä pelaamaan 60 ruutua sekunnissa. Ja sitä ennenkin tietyissä peleissä. Kyllä se on pahaa takapakkia mennäkin nyt sitten puoleen tuosta. Ero sulavuudessa on niin selvä.

Tämä ja Gotham Knights asettavat tässä peräjälkeen tietynlaisen linjan. Jos pelit myyvät kuin häkä, niin tarvitseeko muidenkaan kehittäjien vaivautua tarjoamaan 60fps optiota?
 
Kuumentaa laitetta jota tarvitsee työkäytössä? Ei se mihkään ylikuumene taikka hajoa vaikka sillä pelailee, automatiikka pitää siitä huolen. Yllättävän moni valittaa tuosta 30-40fps lukosta vaikka vasta hetki sitten melkein kaikki konsolipelit olivat 30fps. Mutta kyllä maistuu ja näyttää nätiltä, kuin oma naisystävä 10 vuotta sitten.
Täysin sama ajatusmaailma itsellänikin. Ihmettelen, kun kuitenkin kaikki pelasivat innolla 10 vuotta sitten järjestään pelejä, joissa oli 30 FPS. Ilmeisesti tällaiset kultasilmä eivät voisi ajatellakaan pelaavansa enää esim. PS3-pelejä, mitä itse teen edelleen lähes päivittäin.

Toki boxilla taaksepäin yhteensopivia pelejä itsekin sitten vanhemmissa peleissä mieluummin pelaan, kun niissä on usein parannetut FPS:t ja resoluutiot. Ei tuo siltikään ole itselleni minkäänlainen kynnyskysymys, joten siksi vanha kunnon PS3:kin on edelleen varsin kovassa käytössä.
 
Passin kautta tämän latasin ennakkoon. Kun pääsi painamaan play, niin piti ladata 47gigan päivitystiedosto. No nyt olen toisessa chapterissa. Ei tää mitään vau efektiä aiheuta mutta pc menee ihan ok.
 
Passin kautta tämän latasin ennakkoon. Kun pääsi painamaan play, niin piti ladata 47gigan päivitystiedosto. No nyt olen toisessa chapterissa. Ei tää mitään vau efektiä aiheuta mutta pc menee ihan ok.
Ottaa hetken, että lähtee kunnolla. Samoin oli myös ekan osan kanssa.
 
Ymmärrän valituksen ruudunpäivityksistä mutta niinköhän nyt Gotham Knights ja Plague Tale 2 palauttaisivat koko pelialan takaisin 30 fps -menoon? Jos sen joku palauttaa niin se on ne syyt, mitä näidenkin takana on, eli pusketaan jotain (yleensä sitä grafiikkaa) niin paljon että ruudunpäivitys kärsii.

Ei tosiaan kiva homma kun on ehtinyt tottua lukuisiin 60 fps -peleihin mutta kyllä minäkin välillä olen ihmetellyt kun ihan vasta oli ihan normia pelailla 30 fps. Ei ehkä ideaalia mutta ei se mikään "jätän pelin kauppaan"-juttu enemmistölle ollut.

Muutenkaan en usko että kehittäjät sen vuoksi valitsisivat 30 fps:n että "sekin myy" vaan nimenomaan sen takia että pitää taas puskea koreaa kuvaa ruudulle kun muillakin on ja pelaajat odottaa niitä "true" nextgen-elämyksiä.

Ainahan ne on sitten olleet sitä että koreaa on mutta ei pyöri välttämättä niin hyvin.

En siis tarkoita puolustella epätasaista tai alhaista ruudunpäivitystä, kunhan vain mainitsin tällaisen huomion.

Ottaa hetken, että lähtee kunnolla. Samoin oli myös ekan osan kanssa.
Ykkösen alku tosiaan oli vähän sellainen että mietti jo että mitähän tästä tulee. Ei sinänsä huono mutta ei vakuuttanut. Mutta mitä pidemmälle päästiin niin sitä mielenkiintoisemmaksi peli tuli sekä tarinansa että pelimekaniikkojensa osalta.

Requiemin arvostelussa oli muuten ihan hiton loistava lause, joka on pakko tähän linkittää erikseen:
"Puoliaivottomien rottien lisäksi vastassa on täysin aivottomia sotilaita, joiden ohi hiippailuun riittää pieni kiven kilahdus jossain huoneen nurkassa." :D
 
Plague Talen konsoliversioiden ongelmana on, että nykyisiä tehokonsoleita heikompitasoisilla PC:eillä saa pelin pyörimään sujuvasti 60 fps laskemalla asetuksia ja se näyttää silti ihan hyvältä. Miksi tuollainen vaihtoehto on jätetty pois Series X:n ja PS5:n kohdalla? Kauniit kuvat saisi napattua pelilehtiin laatuasetuksilla ja sujuvaa pelaamista toivovat voisivat pelata pelin 60 fps. Varmaan yksi ongelma on, että peli tukee DLSS:ää mutta ei FSR:ää, jolloin konsolit jäävät entisestään Nvidian korttien jalkoihin.
 
Plague Talen konsoliversioiden ongelmana on, että nykyisiä tehokonsoleita heikompitasoisilla PC:eillä saa pelin pyörimään sujuvasti 60 fps laskemalla asetuksia ja se näyttää silti ihan hyvältä. Miksi tuollainen vaihtoehto on jätetty pois Series X:n ja PS5:n kohdalla? Kauniit kuvat saisi napattua pelilehtiin laatuasetuksilla ja sujuvaa pelaamista toivovat voisivat pelata pelin 60 fps. Varmaan yksi ongelma on, että peli tukee DLSS:ää mutta ei FSR:ää, jolloin konsolit jäävät entisestään Nvidian korttien jalkoihin.
Tätä kaipaisin kaikissa uusissa konsolipeleissä. Tarjotkaa vaihtoehdot: "silmäkarkkia@30fps" ja "sulavuutta@60fps". Tavallaan ihan sama kuinka paljon asetuksia pitää skaalata alaspäin tuohon kuuteenkymppiin päästäkseen, kunhan se olisi vaihtoehto. Jos tämä skaalaus onnistuu joka tapauksessa PC:llä, niin miksei se onnistuisi hyvinkin PC:n kaltaisilla uusilla konsoleilla? Ja vielä edelleen, jos jopa Cyberpunk 2077 saatiin pyörimään 60fps jopa Series S:llä, niin kyllä sitä skaalausta on ihan mahdollista tehdä.
Jatko-osan suhteen ei ole pelkoa kuin sen suhteen että onko se jo kohta liikaa taistelupainotteinen. En siis tiedä onko mutta jos miettii mitä ykkösen lopussa pystyy jo tekemään ja kakkosen jatkaessa siitä, voi olla että hiippailulle ei ole enää niin paljoa tarvetta. Toivonkin että hiippailu on silti saatu pidettyä tavalla tai toisella mukana ns. järkevimpänä vaihtoehtona.
Vastaan nyt tähän jatko-osan ketjuun suoraan, niin on paremmin ketjun aiheessa.
Tätä nyt 6 tuntia takana ja hiippailu on pidetty oikein hyvin mukana kuvioissa, joten pelko pois. :)

Mahdollisuuksia on enemmän niin vihollisten listimiseen, mutta myös hiippailuun. Jo pelkät laajemmat alueet antavat tähän enemmän mahdollisuuksia. Jatko-osassa jopa palkitaan erilaiset etenemistyylit erilaisella hahmonkehityksellä. Teet asioita tietyllä tavalla, hahmo kehittyy tiettyyn suuntaan ja oppii tähän liittyviä taitoja. Sinulla on kolme eri etenemissuuntaa. Hiippailuun liittyvä, vihollisten tappamiseen liittyvä ja erilaisten apuvälineiden käyttöön liittyvä. Vaikuttaa hyvältä systeemiltä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko vaan mun omassa näössä, mutta jotenkin tuntuu siltä että mitä terävämmät ja yksityiskohtaisemmat grafiikat on pelissä niin sitä enemmän tuo 30FPS häiritsee. Ei se minua ainakaan vanhoissa peleissä samalla tavalla pistä silmään.

Ehdottomasti pelintekijöiden pitäisi isosti huomioida peleissä 60fps mode jos minulta kysytään.
 
En tiedä onko vaan mun omassa näössä, mutta jotenkin tuntuu siltä että mitä terävämmät ja yksityiskohtaisemmat grafiikat on pelissä niin sitä enemmän tuo 30FPS häiritsee. Ei se minua ainakaan vanhoissa peleissä samalla tavalla pistä silmään.

Ehdottomasti pelintekijöiden pitäisi isosti huomioida peleissä 60fps mode jos minulta kysytään.
Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ainakin tässä Plague Talessa motion blurin toteutus on jotenkin huono - tai vähintäänkin outo. Motion blur + 30 fps = häiritsee enemmän. Tosin ilman motion bluria minusta ainakin tuntui, että kuvan reunat repeili. Chromatic Aberration on toinen asetus minkä kanssa kannattaa tehdä testejä. Näyttääkö paremmalta ilman sitä vai se päällä.
 
En tiedä onko vaan mun omassa näössä, mutta jotenkin tuntuu siltä että mitä terävämmät ja yksityiskohtaisemmat grafiikat on pelissä niin sitä enemmän tuo 30FPS häiritsee. Ei se minua ainakaan vanhoissa peleissä samalla tavalla pistä silmään.
Jos kamera pyörii koko ajan, 30 fps häiritsee enemmän. Monissa peleissä on korjattu efekteillä hitaan ruudunpäivityksen vaikutuksia. Kuvakulmakin vaikuttaa tosi paljon. Jossain diablon tyylisessä isometrisessä pelissä ruudunpäivitys ei ole niin olennainen.
 
Lähes koko edellinen ja siitä aikasemmat konsolipelit pelattiin mukisematta 30fps ja jopa siitä alle ja nyt sit pari peliä nykykonsoleilla pyörii 30fps ja siitä nyt sit jengi pelko perseessä vaahtoaa kuinka "jos nämä myyvät kun häkä" nii muut tekijät yhtäkkiä laiskistuu ja palataan takas 30fps standardiin. Nyt oikeesti :D
 
Lähes koko edellinen ja siitä aikasemmat konsolipelit pelattiin mukisematta 30fps ja jopa siitä alle ja nyt sit pari peliä nykykonsoleilla pyörii 30fps ja siitä nyt sit jengi pelko perseessä vaahtoaa kuinka "jos nämä myyvät kun häkä" nii muut tekijät yhtäkkiä laiskistuu ja palataan takas 30fps standardiin. Nyt oikeesti :D
No suuntaus on ainakin väärä. Eikä muut tekijät välttämättä laiskistu, vaan todetaan että resursseja kannattaa suunnata muualle kuin 60fps moden toteuttamiseen.

Kaksi esimerkkiä ei tietenkään tee tästä vielä paluuta vanhaan standardiin, mutta tuskin sinäkään haluaisit sinne palata. :)
 
F1 22:n Performance (120fps) moden jälkeen peli tuntuu nykivältä. Jos multa kysytään niin kaikki pelit sais olla väh. 60fps.

Otsikon peliä kokeilin, niin ei oo mun peli. Liian putkijuoksu, enkä tykkää ääninäyttelystä. Poistoon menee!
 
Lähes koko edellinen ja siitä aikasemmat konsolipelit pelattiin mukisematta 30fps ja jopa siitä alle ja nyt sit pari peliä nykykonsoleilla pyörii 30fps ja siitä nyt sit jengi pelko perseessä vaahtoaa kuinka "jos nämä myyvät kun häkä" nii muut tekijät yhtäkkiä laiskistuu ja palataan takas 30fps standardiin. Nyt oikeesti :D
Ymmärrän pointin viestistäsi ja allekirjoitan asiasta itkemisen lapsellisuuden täysin kun puhutaan yksittäisistä tapauksista, mutta samaan aikaan myönnän kyllä kuuluvani siihen kylähullujen joukkoon joka heinäseipäiden ja palavien soihtujen kanssa marssii Halloweenina vaatien 60fps modea.

Ollaan kuitenkin siirrytty seuraavaan konsolisukupolveen jo pari vuotta sitten, jonka myötä odotuksetkin saa mielestäni päivittyä nykylaitteiston mukaisille vaatimustasolle, jota itselleni 60fps ehdottomasti edustaa. PS4 aikakaudella tähän harva pystyi ja sen hyväksyin kun ei myllyssä tehot riittänyt.

Samaan aikaan pelien hintoihin yritetään ujuttaa 10-15e korotusta perustuen kasvaneisiin kehityskustannuksiin jne, joten on perusteltua vaatia myös pelaajan näkökulmasta hinnan nostolle vastinetta, muutakin kun PS4 tasoista peliä PS5 kuorissa.


Ja ettei mene täysin offariksi niin tämän ykkösosa ei oikein aiheuta väristyksiä mihinkään suuntaan, mutta tämä jatko-osa kiinnostaa todella paljon, hiotumman mekaniikan takia. Onko ihan tekemätön paikka lähteä suoraan tämän kimppuun?
 
Ja ettei mene täysin offariksi niin tämän ykkösosa ei oikein aiheuta väristyksiä mihinkään suuntaan, mutta tämä jatko-osa kiinnostaa todella paljon, hiotumman mekaniikan takia. Onko ihan tekemätön paikka lähteä suoraan tämän kimppuun?
Ei täysin mahdotonta, mutta kyllä siinä silloin jää jotain asioita vähän hämärän peittoon. Ja uskaltaisin väittää että varsinkin alkuun voi hahmot tuntua vähän etäisiltä.

Lukaise kertaus ykkösosan tapahtumista, niin ainakin silloin olet kärryillä heti alusta asti.
 
Ja ettei mene täysin offariksi niin tämän ykkösosa ei oikein aiheuta väristyksiä mihinkään suuntaan, mutta tämä jatko-osa kiinnostaa todella paljon, hiotumman mekaniikan takia. Onko ihan tekemätön paikka lähteä suoraan tämän kimppuun?
Itse jätin ykkösen kesken, kun ei vain napannut, mutta nyt pelasin tästä Requiemista chapter ykkösen ja vaikuttaa jotenkin paljon kiinnostavammalta.

Vaikka tämä onkin vain 30fps, niin kaukana ollaan siitä diashowsta miksi tätä ollaan haukuttu, eikä tuo ainakaan mua häirinnyt :D
 


Mattyltä isoja kehuja. Aika monesti oon herran kanssa samoilla linjoilla asioissa ja niin ehkä tässäkin.

Kun peli lähtee kunnolla käyntiin, ei sitä malta laskea käsistä. Parina viime yönä ei ole "pystynyt" lopettaa pelaamista. Ollut ikävä sitä fiilistä. Elden Ringin aikoihin oli hieman samaa, mutta muuten ollut hiljainen pelivuosi itsellä. Pitäisi onneksi olla vielä hyvin pelitunteja edessä, jos tämä on tuplasti pidempi kuin ykkönen.

Requiem on tosi putkimainen, mutta silti maailmaan on ripoteltu pieni määrä keräiltäviä/löydettäviä asioita, jotka voi helposti mennä ohi ja jotka monesti tuntuvat palkitsevalta löytää, kun niitä ei jatkuvasti tule vastaan. Itse tykkään nuohota kaikki paikat ja silti on pari matkamuistoa jäänyt välistä. Toivoisin sprint-mahdollisuutta jokaiseen alueeseen, niin nuohous kävisi nopeammin. :D

Kun rotat vyöryy kunnolla päälle, on siinä next-genin tunnelmaa. On muutenkin ehkä kaunein peli omaan silmään tähän mennessä. HDR/Dolby Vision ihan upea. 40fps(+?) ei ole enää häirinnyt kun siihen tottui.
 
Tätä kaipaisin kaikissa uusissa konsolipeleissä. Tarjotkaa vaihtoehdot: "silmäkarkkia@30fps" ja "sulavuutta@60fps". Tavallaan ihan sama kuinka paljon asetuksia pitää skaalata alaspäin tuohon kuuteenkymppiin päästäkseen, kunhan se olisi vaihtoehto. Jos tämä skaalaus onnistuu joka tapauksessa PC:llä, niin miksei se onnistuisi hyvinkin PC:n kaltaisilla uusilla konsoleilla? Ja vielä edelleen, jos jopa Cyberpunk 2077 saatiin pyörimään 60fps jopa Series S:llä, niin kyllä sitä skaalausta on ihan mahdollista tehdä.
Toisaalta miksi rajoittaa edes valmiisiin vaihtoehtoihin? Antaisivat ruksia yhtä lailla useampia vaihtoehtoja ja slidereita kuten pc:llä. Mikään ei estäisi. Sitten sinne voi laittaa ne kaksi tai kolme "oletusvaihtoehtoa" ja sitten tuo "custom", jossa saisi säätää kaikkea vapaammin. Jokainen varmasti löytäisi itselle sopivan paljon nykyistä paremmin.

Tietty, kuten ehkä itsekin, on moni nimenomaan konsolipelaaja juuri sen vuoksi että ei tarvitse "säätää" mutta minusta tuollainen ei kauheasti tuo lisää "säätämistä" jos katsoo kuinka paljon monissa peleissä kuitenkin voi säätää paljon kaikkea muutakin.

Vastaan nyt tähän jatko-osan ketjuun suoraan, niin on paremmin ketjun aiheessa.
Tätä nyt 6 tuntia takana ja hiippailu on pidetty oikein hyvin mukana kuvioissa, joten pelko pois. :)
Mahtava homma! Vielä kun saisin pelin noudettua. Tosin vielä on viimeiset trophyt ja keräiltävät ekasta jäljellä, joten ei sen kautta ihan mahdoton kiire. Paitsi että nämä kehut ja muut kyllä vähän polttelevat pelin pariin :)

Mahdollisuuksia on enemmän niin vihollisten listimiseen, mutta myös hiippailuun. Jo pelkät laajemmat alueet antavat tähän enemmän mahdollisuuksia. Jatko-osassa jopa palkitaan erilaiset etenemistyylit erilaisella hahmonkehityksellä. Teet asioita tietyllä tavalla, hahmo kehittyy tiettyyn suuntaan ja oppii tähän liittyviä taitoja. Sinulla on kolme eri etenemissuuntaa. Hiippailuun liittyvä, vihollisten tappamiseen liittyvä ja erilaisten apuvälineiden käyttöön liittyvä. Vaikuttaa hyvältä systeemiltä.
Hmm... Näissä systeemeissä vain saattaa minunlaistani "kaikenkokijaa" ärsyttää kun ei pääse kokemaan ja tekemään kaikkea yhdellä kertaa. Oikeasti minulle on pieni ongelma valita sopiva pelityyli ja usein haluankin tehdä vähän kaikkea.

Tykkäsin kovasti että ykkösessä sai ihan kaiken päivitettyä maksimiin yhdellä pelikerralla. Mitenhän mahtaa jatko-osassa olla? En halua tähän suoraa vastausta, kunhan pohdiskelen.

Samaan aikaan pelien hintoihin yritetään ujuttaa 10-15e korotusta perustuen kasvaneisiin kehityskustannuksiin jne, joten on perusteltua vaatia myös pelaajan näkökulmasta hinnan nostolle vastinetta, muutakin kun PS4 tasoista peliä PS5 kuorissa.
Plague Tale: Requiem maksaa 45 euroa useassa kaupassa. Ne on ne digit ja erityisesti Sony etunenässä, jotka on ajamassa niitä korkeampia hintoja. Katsoin muuten parin pelin hintoja tänään: diginä juuri se 15 euroa enemmän. Vertailuun tuli jokaisen alustan peli, eli sekä Nintendon, MS:n että Sonyn alustalle vertailupelit olivat diginä 15 euroa kalliimpia. Mutta tosiaan Sonylla on sitten se että esim. God of War on myös fyysisenä 70 euroa. Tosin vertailu on siinä mielessä huono, että vertailuun otin vain tämän viikonjulkaisupelejä, joista tapaa olla tarjouksia. Ehkä GOW2:stakin voi saada ainakin 60 euroon. Mikä sekin on kyllä 15 euroa kalliimpi kuin vertailemani Plague Tale: Requiem ja uusi Mario + Rabbids.

Mutta joka tapauksessa ei nuo hinnat ole (vielä) realisoituneet mutta siellä on tietyt tahot ajamassa porukkaa maksamaan kalliimpia hintoja peleistään (varsinkin diginä) samalla kun pelien ostaminen siirtyy nimenomaan sinne digipuolelle.

Kun peli lähtee kunnolla käyntiin, ei sitä malta laskea käsistä. Parina viime yönä ei ole "pystynyt" lopettaa pelaamista. Ollut ikävä sitä fiilistä. Elden Ringin aikoihin oli hieman samaa, mutta muuten ollut hiljainen pelivuosi itsellä. Pitäisi onneksi olla vielä hyvin pelitunteja edessä, jos tämä on tuplasti pidempi kuin ykkönen.
Olen kai jotenkin sekaisin mutta tämä fiilis minulla oli jo ensimmäisen pelin kanssa eikä se loppunut missään vaiheessa vaan piti otteessaan loppuun asti. On siis melkoiset hypet jo tästä jatko-osasta kun tuntuu olevan merkittävästi vielä parempi.

Requiem on tosi putkimainen, mutta silti maailmaan on ripoteltu pieni määrä keräiltäviä/löydettäviä asioita, jotka voi helposti mennä ohi ja jotka monesti tuntuvat palkitsevalta löytää, kun niitä ei jatkuvasti tule vastaan. Itse tykkään nuohota kaikki paikat ja silti on pari matkamuistoa jäänyt välistä. Toivoisin sprint-mahdollisuutta jokaiseen alueeseen, niin nuohous kävisi nopeammin. :D
Tämäkin tuntuu niin tutulta ja ekasta pelistä: pienistä alueista huolimatta meni osa keräiltävistä ohi mutta silti ne olivat aina jotenkin loogisissa paikoissa eikä missä sattuu. Eikä tosiaan ollut joka paikassa tai mitään copypaste-"höyheniä" :D Allekirjoitan myös ensimmäisen pelin turhautumisen aiheen, nimittäin se sprint saisi toimia useammin kuin vain sallituissa kohdin. Tuo tosin haittaa lähinnä uusintayrityksissä tai keräiltävien keräilyssä sillä ekalla kerralla meni joka tapauksessa pääosin fiilistelyn merkeissä.
 
Ylös Bottom