Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

AnimeDewil

New Member
olen huomannut ettei teidän sivut näy kaikilla sellaimilla täysin oikein aakkosten suhteen ja se meinaa pikkasen häiritä kun käytän ensi sijaisesti mozilla webbi sellaimia ja oon joutunut vaihtamaan explorer tai opera sellaimeen.

joten moderaattoreille yks pyyntö, et joku korjais/tarkistas jokkaisella sellaimella webbi sivu koodit.

ainakin kun tarkistaa mozilla ja mozilla firefox sellaimella, kun ne näyttää 100% HTML standartin mukkaan, internet explorer sellaimelle optimoidut sivut eivät ole HTML standartin mukaset täysin ääkkösten suhteen.

BBS kyl näkkyy sellaimella oikein, se on sentään suur plussa.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Onko varma, ettei omassa mozilla webbi selaimessasi ole vika? Onko asetuksesi kunnossa?
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

on se kunnossa, oon kokeillut poistaa ja asentaa uudestaan kumpaakin mozillaa, eikä ollut vaikutusta.
olen huomannut kanssa uusien konneitten kans saman ongelman kun olen niihin kans asentanna mozillan firefox sellaimen.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Just. Itellä ei ole ollut mitään ongelmia. Se voi olla, että puuttuu sivuilta joku määritys, eikös HTML:ssä määritellä jotenkin se koodaus?
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Minullakin on juuri tuo Firefox, eikä mitään ongelmia ole näillä eikä muilla sivuilla ilmennyt.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

En tarkoittanut tuota, vaan sitä, että sivun alussa määritellää merkistö.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Pyörittelin ennen julkaisua sivuja Geckoilla (Firefox, Mozilla, Netscape), Operalla ja IE:llä, joten eiköhän kaiken pitäisi olla kunnossa.

Katsopas esim. Firefoxissa View -> Character Encoding ja mitä se siellä näyttää?
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

NviperO sanoi:
Pyörittelin ennen julkaisua sivuja Geckoilla (Firefox, Mozilla, Netscape), Operalla ja IE:llä, joten eiköhän kaiken pitäisi olla kunnossa.

Katsopas esim. Firefoxissa View -> Character Encoding ja mitä se siellä näyttää?

empä ole ennen niihin kiinnittännä huomiota itselläni ja kokeilin CUSTOMIZE... kohtaa sieltä ja siel oli vain nämä kaks päällä:
Western (ISO-8859-1)
Unicode (UTF-8)

ja lisäsin sinne päälle kaikki muutkin, joten seurailen et auttokos kaikille sivvuille.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Ei sinne tarvitse lisäillä noita erikoisuuksia. Itsellänikin on siellä vain nuo 2. Sen sijaan siinä customizen alla on lista eri encodingeja, ja yhden vieressä on pallura. Se merkitsee sitä encodingia, mikä on käytössä. Ainakaan UTF-8 ei näytä ääkkösiä, joten kannattaa pitää päällä vaikka tuo ISO-8859-1.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Olen käyttäny Firefoxia 0.7 versiosta asti, ja aina päivittänyt uuteen versioon kun se on tullut.
Täällä BBS:ssä, n.4kk sitten mulla oli sama ongelma, joka kesti kylläkin vain sen yhden päivän ja korjautu itsestään.
AfterDawn.com sivuston kanssa ongelmia on ollut ääkkösten kanssa aina silloin tällöin, enkä osannut sitä mitenkää korjata.
Character encodingilla/Merkistökoodauksella ei tuntunut olevan kuin hetkellinen apu, se unohti mihi sen pallukan oli pistäny kun painoi Päivitä tai kun eteni seuraavalle sivulle jne.
Selaimen versiollakaan ei tunnu olevan vaikutusta, se on tapahtunu 0.7:n, 0.8:n ja 0.9:n kanssa ainakin yhtenä päivänä.
Ja käyn Afterdawnissa usein, viikottain ja siis harvoin, tosi harvoin ääkköset on näkyny Kysymys-merkkeinä.

Luukku.com:n etusivun kanssa oli myös outo ongelma, osassa tekstissä
ä ja ö-kirjaimet näkyi oikein, osassa tekstissä ?-merkkeinä.
Sitä sivua ihmettelin, ja kun veljellä on oma firefox:n käyttäjä profiili, sillä sivu näkyi oikein, omalla profiilillani ei.
Ei se sivu tainnu näkyä kuin sen päivän sekaisin, ja FF:n versio oli 0.9.

ps: Asiasta hieman off-topicciin.
FireFox:sta tuli ulos versio 0.9.3
http://www.mozilla.org/products/firefox/
sivulla lukee 0.9, asennus tiedosto on 0.9.3 ja heidän etusivulla lukee sama.
http://www.mozilla.org

Ja sen saa suomenkieliseksi asentamalla kielipaketin:
http://www.dabase.com/~ville/mozilla/firefox.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Character encoding tulee olla Western (ISO-8859-1). Välillä nuo selainta automaagiset tunnsitukset tunnistavat tuon asetuksen väärin, joten se kannattaa laittaa kohdalleen oikeaksi.

Koodauksen saa vaihdettua esim. firefoxilla view -> character encoding -> Western (ISO-8859-1), tällä lähtee äät ja ööt toimaan.

HTML-koodissa on erikoismerkit äätä jo öötä varten, mutta nämä ovatkin vain sitä varten, että ne näkyvät aina ja jokatapauksessa, oli mikä tahansa merkkikoodaus päällä, mutta ihan normaalisti näppämistöllä kirjoitetu ääkkösmerkit näkyvät ihan oikein, jos on vain oikea merkkikoodaus päällä.
 
Vastaus: äät ja ööt ei taho näkkyy kaikilla sellaimilla oikein

Sivulla on muutenkin "virhe", lang=en vois vaikka muuttaa lang=fi kun kerran suomea täällä käyteään.
Toisaalta ei mitään ongelmia ole, vaikka käytän konetta FI/EN/CN sekotuksella.
 
Ylös Bottom