Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Älä osta pelejä ennakkoon

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
IGN heitti ilmoille artikkelin viime aikoina huolestuttavasti lisääntyneistä julkaisussa rikkinäisistä peleistä. Ikään kuin suurena mysteerinä esitetään kysymys, miten ongelmaan voisi puuttua. Asia ei loppujen lopuksi ole edes kovin monimutkainen.

Firmathan pyrkivät tekemään rahaa, se on kirjaimellisesti elinehto. Kaikki tarvitsevat rahaa ruokaan, lainanlyhennyksiin ja videopeleihin, ja tietysti sijoittajat haluavat vastinetta firman käyttöön antamalleen pääomalle. Pelikehitys on siinä mielessä inhottavaa bisnestä, että se sitoo pääomaa paljon ja pitkäksi aikaa. Nykyisin pelien budjetit heiluvat kymmenissä miljoonissa, ja tämä raha on kiinni projektissa siihen asti, kunnes levyjä on alettu lähettää kanavaan. Eli tyypillisesti ainakin kahden-kolmen vuoden ajan.

Liiketoiminnan optimointiin kuuluu käyttöpääoman minimointi. Käyttöpääoma tarkoittaa sitä rahasummaa, joka on kiinni operaation pyörittämisessä. Käyttöpääomaa voidaan vapauttaa tietysti pienentämällä kustannuksia, mutta kelvollisia tapoja ovat myös omien maksettavien viivyttäminen mahdollisimman pitkään, tai omien saatavien aikaistaminen. Yksi tapa aikaistaa saatavia pelibisneksessä on pelien ennakkomyynti. Ja tähän vipuun ovat monet julkaisijat tarttuneet molemmin käsin.

Pelejä markkinoidaan nykyään aggressiivisesti, ennakkoversioita lähetellään toimittajille, ja demoja (tunnetaan nykyään myös nimellä beta) julkaistaan innostamaan pelaajia. Uusiakin IP:itä hypetetään rajusti ja vanhoista tutuista pelisarjoista tehdään aina vain uusia osia. Tähän vielä lisätään rajattuja erikoisversioita ja ennakkotilaajien etuja, jotta saadaan pelaajat raottamaan kukkaron nyörejä entistä aikaisemmin.

Ei tässä mitään, ihan normaalia bisnestä, ja mikäs siinä, jos joku haluaa päästä suosikkipelinsä kimppuun niin pian kuin mahdollista. Mutta jossain kohtaa tulee raja vastaan. Ja monien pelien kohdalla se on tullut jo.

Koska isot rahat alkavat liikkua vasta siinä vaiheessa, kun peli on ulkona ja sen voi ostaa Prismasta maitopurkkia ja roiskeläppäpizzaa hakiessa, täytyy peli saada myyntiin. Paras aika myydä pelejä on marras-joulukuu, ja silloinhan nähtiinkin sellaisia mestariteoksia kuin Assassin's Creed Unity, Driveclub ja Halo Master Chief Collection. Kaikki näistä olivat enemmän tai vähemmän rikki. Ja ainakin kaksi niistä myi varsin hyvin. Ja ainakin yksi sai sangen hyviä arvosanoja ennen julkaisua.

Me olemme itse aiheuttaneet ongelman.

Tilaamalla (ja jopa maksamalla) pelin ennakkoon me siunaamme etukäteishypetyksen. Viestitämme julkaisijoille, että olemme ostaneet markkinointiviestinne, tässä rahat. Tärkeimmäksi pidettäväksi lupaukseksi muodostuu julkaisupäivä, joka on samalla myös kustantajan ja pelikauppiaan tilipäivä. Kaiken muun saa korjattua myöhemmin, jos rahasäkin päällä lepäillessä moiselle pikkuseikalle enää liikenee kiinnostusta. Edes jatkuva ala-arvoisten pökäleiden julkaiseminen ei saa myyntikäyriä kaartumaan kaakkoon, ja vaikka seiskan arvosana voi kirpaista studion väkeä, bobbykotickit ja kumppanit voivat yhä pyyhkiä kyyneleensä satasen seteleihin.

Itse olen lopettanut pelien ennakkotilaamisen. En itse asiassa enää kiiruhda ostamaan peliä edes ensimmäisenä päivänä. Niin paljon kuin Assassin's Creed -sarjasta nautinkin, ostin Black Flagin vasta pari viikkoa sitten ja Unityn hankin, kun kuulen ettei se ole enää onneton bugiläjä.

Mitä tällä vuodatuksella yritän sanoa on, että älkää ostako pelejä ennakkoon, jos ette halua huolimattomien roiskaisujen yleistyvän entisestään. Odottakaa myyntiversioon perustuvia arvosteluja ja höydyntäkää peli-streameja. Lompakolla äänestämisestä puhuminen ei auta mitään. Lompakolla äänestäminen auttaa.

http://www.ign.com/articles/2015/01/19/how-you-can-help-put-a-stop-to-broken-games
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Olen täysin samaa mieltä. Ihmettelen jos joku, edes tämän foorumin verran pelialaa seuraava, ennakkotilaa aaa-pelejä viime vuoden fiaskojen jälkeen.

PC-maailmassa huonot porttaukset ovat olleet arkipäivää jo useamman vuoden, joten siellä ennakkotilausboikotti on yleisempää. Toivottavasti käytäntö siirtyisi myös konsolimarkkinoille, varsinkin kun konsolipelit ovat yleensä huomattavasti kalliimpia kuin pc-pelit.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Aamen!

Ennakkotilauksilla oli aikoinaan tarkoitusta, koska pelien kopioita oli tarjolla vain rajallinen määrä julkaisun aikoihin. Nykyään ennakkotilauksella ei ole mitään merkitystä, kun pelin voi ladata myös digitaalisestikin, jos ei fyysistä kopiota saa hankittua kaupasta.

Digitaaliset lataukset kannattaa aina ostaa kivijalkaliikkeestä hankituilla latausseteleillä, koska tällöin lataussetelistä jää vähintään alv:in verran verotuloja Suomeen.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Iso peukku tälle. Samat ajatukset ovat itselläkin pyörineet mielessä, kun pari peliä olivat sittenkin vielä puolivalmiita vaikka toisin kuvittelin.

Playstation Storesta ennakkoon ostetut pelit rahastetaan vasta kylläkin päivä pari ennen kuin peli on ulkona. Siihen asti on siis harkinta-aikaa. Itsekin innostuin PS4:n myötä ennakkolatauksista ja ylipäätään pelin digitaalisesta versiosta, mutta aion jatkossa miettiä tarkemmin mihin rahani sijoitan.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Tuota mantraahan Colin Moriarty on jokseenkin toitottanut podcastien puolella, mutta nyt on perannut asiaa hieman laajemmin tekstin muodossa. Itse olen aivan samoilla linjoilla. Etenkin kun viime vuoden puolella tuli petyttyä niin monta kertaa oli kyseessä sitten rikkinäinen tai puolivillainen peli. Viimeisimmän KFIN-podcastin ketjussa tulikin jo luvattua tälle vuodelle, että AAA-pelien kohdalla katson ja kuulostelen arvioita ennen kuin valuutta vaihtaa omistajaa.

Itse olen tässä muutamien viime päivien aikana pohtinut olisiko oikein ostaa Driveclub nyt kun se on kohtuullisen hyvässä alennuksessa plussalaisille ja pleikkarilla on jonkinlainen pula ajopeleistä. En ole ostanut, kun mieltäni kaihertaa luvattu Driveclub-versio plussalaisille ja korviin kantautuneet ongelmat julkaisun aikaan. En halua tukea tällaista tapausta edes alehintaan. Katsotaan sitten, kun plussalaiset ovat saanneet mitä luvattiin ja pelistä löytyy paketti, missä on kaikki DLC:t.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Hienoja ja yleviä sanoja. Kun yritän muistella viime vuoden ostoksia, joita oli arviolta 10-20 väliltä, muistan vain yhden selvästi keskeneräisen pelin: Driveclub, jonka verkko-osio ei toiminut. En siis puhuisi mistään järisyttävästä ongelmasta ainakaan tällä näytöllä. Bugeja on toki tullut vastaan pitkin pelihistoriaa, jopa täysin pelaamista estäviä. Asia on noussut tapetille ehkä vain useamman ongelmatapauksen osuessa samaan lyhyeen hetkeen? Osan kohdalla myös selvästi liioitellaan. Assassin´s Creed Unity esimerkkinä.

En siis näe mitään syytä olla ennakkotilaamatta pelejä jatkossakaan. Pelien julkaisuaikatauluja on venytetty ja tästäkin jo sataa pyyhkeitä. Teet niin tai näin, aina narinaa. Pelit odottavat täällä jatkossakin julkaisupäivää valmiiksi ladattuina ja päivitettyinä. Kuluttajaboikotit koskettavat valistunutta marginaalia, suuren massan puuskuttaessa täydellä höyryllä kohti pelikauppaa.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Hienoja ja yleviä sanoja. Kun yritän muistella viime vuoden ostoksia, joita oli arviolta 10-20 väliltä, muistan vain yhden selvästi keskeneräisen pelin: Driveclub, jonka verkko-osio ei toiminut. En siis puhuisi mistään järisyttävästä ongelmasta ainakaan tällä näytöllä. Bugeja on toki tullut vastaan pitkin pelihistoriaa, jopa täysin pelaamista estäviä. Asia on noussut tapetille ehkä vain useamman ongelmatapauksen osuessa samaan lyhyeen hetkeen? Osan kohdalla myös selvästi liioitellaan. Assassin´s Creed Unity esimerkkinä.

En siis näe mitään syytä olla ennakkotilaamatta pelejä jatkossakaan. Pelien julkaisuaikatauluja on venytetty ja tästäkin jo sataa pyyhkeitä. Teet niin tai näin, aina narinaa. Pelit odottavat täällä jatkossakin julkaisupäivää valmiiksi ladattuina ja päivitettyinä. Kuluttajaboikotit koskettavat valistunutta marginaalia, suuren massan puuskuttaessa täydellä höyryllä kohti pelikauppaa.

Suuret massat seuraavat aktiivien perässä. Eiköhän massatkin ala heräilemään tilanteeseen, kun mediakin on tähän aiheeseen tarttunut ja jokainen varmasti on huomannut pelien laadullisen heikkenimisen nimenomaan AAA-nimikkeiden kohdalla.

Voihan sen pelin vielä päivää ennen laittaa latailemaan, jos arvosteluja on tarjolla ennen virallista julkaisuhetkeä. Arvostelujen puute taas on selkeä merkki siitä, ettei peli pysty lunastamaan lupauksiaan ja pelaajien tulisi välttää pelin ostamista ennen sen korjaamista.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Entäs Watch Dogs? Ihan selkeästi valheellista markkinointia, ei siitä pääse mihinkään. Destiny; sisältöä nolla. (toisaalta en nyt tiedä luvattiinko sitä edes kauheasti, ehkä yhteisön hype vaan rakensi saavuttamattoman jumalapelin ilman sen kummempaa faktaa).

Jos AC:Unity ei ole ollut jonkun mielestä julkaisussa pelikelvoton, niin nostan hattua. Toleranssi on kovin korkea.

En siis näe mitään syytä olla ennakkotilaamatta pelejä jatkossakaan.

Tässähän tämä keskeneräisten pelien julkaisun oikeitus on lausuttu.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Tätähän tää nykyään on. Peli pihalle ja korjataan jos jaksetaan.

2014 härskeimmät pelit:
1. NHL 15
2. Assu unity
3. BF4

Ensimmäinen kerta 17v ku änäri jäi ostamatta, enkä osta edes käytettynä sen verta härskisti on vedetty alta lipan.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Täyttä asiaa. Viime vuonna vielä ostin muutaman pelin ennakkoon, mutta se opetti hyvin ettei mihinkään voi luottaa tämän hetken pelimaailmassa. Eilen juuri mietin, että olisikohan Project Cars jo ennakkotilattavissa PS Storessa. Eihän sitä siellä ollut, mutta miksi ei vain odottaisi pelin julkaisuun asti ja näkisi mitä sieltä oikeasti tulee lopulisessa muodossa.

Kyllä ennen vanhaan isot pelit ja kovasti hypetetyt pelit olivat laadukkaasti tehty sekä toimivat hyvin. Osin sen takia ne myös nousivat niin hyviksi peleiksi, kun tiesi miten laadukasta tuotetta sieltä on taas tulossa. Tällä hetkellä voi niin helposti pettyä pelien hypetettyihin ominaisuuksiin tai tuotteen toimivuuteen, että pahasti ollaan menty taaksepäin vuosien saatossa. Sitä odottaa jokaista tämän vuoden isoa peliä tietyin varauksin, mutta toisaalta nyt on hyvä mahdollisuus pelien taas yllättää oikein tosissaan. Uskon vahvasti siihen, että pelimaailma noustaa pelit taas pääasemaan ja rahanhaju ei nouse enää jatkossa niin pahasti esiin.

Ja pitää vielä mainita, että ainakin itselleni on nuo ennakovaraus bonukset olleet ihan yhtä tyhjän kanssa. Rupeaa välillä jopa ärsyttämään se yliampuva mainonta, että "osta nyt vuosi ennen julkaisua niin saat eri värisen aseen ja miljoona muuta pientä tuhraa sälää".
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Makuasia sanoi musti kun muniaan nuoli. Kyllä tämä pläyeri ostaa pelejä ennakkoon kuten tähänkin asti MUTTA otan kyllä ensin hyvin selkoa pelin ennakoista ja mahdollisista revikoista ennen ostonappulan painamista.

Esimerkiksi Evolve. Pitkään mietin kiinnostaako peli vai ei ja kun pääsin betaa testaamaan niin kyllähän se sinetöi ostopäätökseni. Ehkä sitten palan helvetissä kun en jaksa alkaa mihinkään boikottikarkeloihin.

Jos haluan pelin heti niin ostan sen heti. Jos sieltä sitten paljastuu bugeja ja muuta ikävää niin se on sitten ison miehen vaan kestettävä. Itse tein valintani. Peace!

P.S haluaisin silti mahdollisuuden esimerkiksi 24 tunnin peruutusmahdollisuuteen jos peli onkin sitten täyttä jötändeerusta.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

En ole koskaan vielä tähän päivään mennessä ostanut pelelejä ennakkoon. Enkä osta jatkossakaan. Odottelen monesti siihen asti, että tulee vähintään se toinen korjaus. Yleensä siinä vaiheessa pelistä on parsittu kaikista pahimmat karikot pois.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Yksinpelien kohdallahan tämä toimii hienosti. Jos malttia on, niin todennäköisesti saat kaikista parhaan pelikokemuksen ostamalla pelin jälkikäteen, kun pahimmat bugit on karsittu pois. Tosin, jos kyseessä on vaikkapa uusi GTA, ei itsellä tälläistä itsehillintää kyllä löydy.

Moninpelien kohdalla tilanne on kuitenkin eri. Jos ostaa pelin pari viikkoa - kuukausi julkaisun jälkeen, olet auttamatta myöhässä. Muut viilettää maksimileveleillä ja kartat ulkoa oppineena pitkin tantereita, kun itse keräät vauhtia spawnin puolelta ja kiroat pelin alimpaan helvettiin. Pelin julkaisupäivänä on aivan eri tunnelma, kun kaikki lähtevät samalta viivalta (toki osa on voinut saada alpha/beta - versioista vähän etumatkaa).

En lukenut artikkelia, mutta en itse, miten pelimaailma pelastuisi, jos ostaisin pelin julkaisupäivänä sen sijaan, että ostan sen päivän tai kaksi ennen sitä.

Täytyy myös muistaa, että moni näistä "katastrofi" peleistä oli "ensimmäinen" versio uusille konsoleille. AC:ssa moottori uudistettiin rankalla kädellä, DriveClub oli täysin uusi IP kuten myös Destiny. NHL toki vähän ihmetyttää, miten se saatiinkaan niin urakalla kustua.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Samaa mieltä. Ei ennakoille. Yleensä nämä "huikeat" ennakkoedut saa ilmaiseksi tai ainakin edullisesti DLCnä hieman myöhemmin. EA ja Ubisoft pelit esimerkiksi. Kassavirran aikaistamisesta puheen ollen vieläkin huonommin voisi olla ja ehkä tulee olemaankin, jos Early Accessit rantautuu myös konsoleille. Siinä ei enää puuttuvat toiminnot tunnu missään kun kolme neljästä maksetusta pelistä ei edes koskaan tule julkaistuksi.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Kuluttajalle ei ole mitään syytä ostaa pelejä ennakkoon. Olen aina voinut käydä julkaisupäivänä kaupassa ostamasssa haluamani pelin ilman ongelmia.

Intressit ennakkotilauksiin onkin kokonaan julkaisijoilla, koska ennakkotilaukseet takaavat täyden hinnan pelistä ja vähentävät käytettyjen pelien myyntiä. Tämän takia keksitäänkin aivan älyttömiä ennakkotilaajan bonuksia, kuten kauppakohtaisia lisätehtäviä.

Ennakkotilauksissa olisikin järkeä jos niillä saisi tuntuvia bonuksia kuten selvästi alhaisemman hinnan.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Yksinpelien kohdallahan tämä toimii hienosti. Jos malttia on, niin todennäköisesti saat kaikista parhaan pelikokemuksen ostamalla pelin jälkikäteen, kun pahimmat bugit on karsittu pois. Tosin, jos kyseessä on vaikkapa uusi GTA, ei itsellä tälläistä itsehillintää kyllä löydy.

1.
Moninpelien kohdalla tilanne on kuitenkin eri. Jos ostaa pelin pari viikkoa - kuukausi julkaisun jälkeen, olet auttamatta myöhässä. Muut viilettää maksimileveleillä ja kartat ulkoa oppineena pitkin tantereita, kun itse keräät vauhtia spawnin puolelta ja kiroat pelin alimpaan helvettiin. Pelin julkaisupäivänä on aivan eri tunnelma, kun kaikki lähtevät samalta viivalta (toki osa on voinut saada alpha/beta - versioista vähän etumatkaa).

2.
En lukenut artikkelia, mutta en itse, miten pelimaailma pelastuisi, jos ostaisin pelin julkaisupäivänä sen sijaan, että ostan sen päivän tai kaksi ennen sitä.

1.
Ennakkotilauksen ideana oli aikoinaan, että saat oman fyysisen kopion pelistä julkaisupäivänä. Nykymaailmassa on mahdoton jäädä ilman omaa kopiota julkaisupäivänä! Fyysisiä versiota on melkein jokaisessa maitokaupassa tai pelaaja voi ostaa pelin suoraan digitaalisesta jakelusta. Et ehkä saa "ennakkovaraajan etuja", mutta jos et olisi ennakkovarannut peliä olisi sama sisältö ollut kaikkien saatavilla.

2.
Niin kauan kuin pelaajat ennakkotilaavat tai ostavat pelejä ennen niiden julkaisua ja arvosteluja.Ei julkaisijoilla ja pelistudioilla ole yhtä pakottavaa tarvetta viimeistellä peliä. Silloin saamme sitä mitä tilaamme.

Omasta mielestäni pelin voi ostaa/ennakkovarata, kunhan pelistä on luotettavia arvosteluja tarjolla. Itse kuitenkaan en osta/ennakkovaraa yhtään peliä ennen julkaisua tai ilman luotettavia arvosteluja.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Ennakkotilauksissa olisikin järkeä jos niillä saisi tuntuvia bonuksia kuten selvästi alhaisemman hinnan.

Juuri halpa hinta on miksi tulee ostettua ennakkoon ja siksi tuli ostettua GTA V pc versio steamiin kun sai puoleen hintaan eli 30€
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Itse en ole tälle uudelle sukupolvelle ostanut ensimmäistäkään peliä ennakkoon. Enkä kyllä siihen näe omalla kohdalla tarvettakaan. Usein tulee arvosteluja luettua ja mahdollisia demoja kokeiltua jos sellainen on julkaistu. Periaatteena olen muutenkin pitänyt että pelaan enemmän tai vähemmän aktiivisesti max muutamaa peliä kerrallaan. Jos on vajaa 10 peliä kesken niin ainainen takaisin kyseisen pelin fiilikseen pääseminen alkaa käymään työstä. Joten hyvin maltan esim julkkariviikolla jonain päivänä hipsiä kauppaan/storeen jos peli on vakuuttanut ja ns. playlistilla on tilaa uudelle pelille. :)
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Itse kyllä harrastan ennakkovarauksia kivijalkaliikkeestä. Meillä on täällä Hyvinkäällä ollut nyt muutaman vuoden GameStop paikallisessa ostoskeskuksessa ja siellä on hyvin sujuneet asiat. Itse tosin teen pohjatyötä ennen ennakkovarauksia ja varaan vasta sitten, kun tiedän pelin olevan laadukas. Esimerkiksi Witcher 3 on ennakkovarattu ja kiitos viime joulumarkkinoiden lunastettujen ennakkovarausten, olen jo useamman kympin maksanut pelistä GameStopin "ilmaisilla lahjakorteilla", joita saa lunastaessaan AAA-ennakkovarauksiaan(esim. AC: Unity ja DA:I). Ennakkovaratessa maksan aina vain varausmaksun 5 euroa per peli ja tässä vuosien varrella, kun olen muutaman ennakkovarauksen perunut päivää-paria ennen julkaisua arvostelujen takia, olen ilman nikotteluja saanut siirtää tuon vitosen johonkin toiseen peliin tulevaisuudessa.

Teen siis pohjatyötä ennakkovarattujen pelieni suhteen, koska olemme Euroopassa sen verran "onnekkaassa" asemassa, että suuri osa peleistä julkaistaan Amerikan mantereella muutamaa päivää aikaisemmin, jolloin saamme täällä lukea arvosteluja jo ennen julkaisua, joiden pohjalta voi hyvin muuttaa ennakkovaratun pelin ostopäätöstä tarvittaessa. Ennakkovarauksia teen sen takia, että haluan saada ennakkovarausbonuksia ja hoitaa peliostokseni ilman stressiä, että onkohan niitä pelejä vielä hyllyssä, kun itse kauppaan ehdin. Lisäksi haluan tukea paikallista GameStopia, koska olen saanut sieltä aina hyvää palvelua ja saan vanhoista peleistäni hyvää hyvitystä sitä kautta. Olen malttamaton persoona siinä mielessä, kun nykyään netti tarjoaa hirveän määrän tietoa uusista peleistä kuukausia ennakkoon, joten julkkaripäivänä on Metal Gear Solidit, Dragon Aget, GTA, Witcher ja muut saatava, niin miksei sitten ennakkovaraisi ja saisi vielä ilmaiseksi jotain pientä lisäkivaa siihen kylkeen. Ei se ennakkovaraus estä tekemästä taustatyötä ja lukemasta arvosteluja ennen kauppaan menemistä.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

1.
Ennakkotilauksen ideana oli aikoinaan, että saat oman fyysisen kopion pelistä julkaisupäivänä. Nykymaailmassa on mahdoton jäädä ilman omaa kopiota julkaisupäivänä! Fyysisiä versiota on melkein jokaisessa maitokaupassa tai pelaaja voi ostaa pelin suoraan digitaalisesta jakelusta. Et ehkä saa "ennakkovaraajan etuja", mutta jos et olisi ennakkovarannut peliä olisi sama sisältö ollut kaikkien saatavilla.

Niin, siis jos ennakkovaraan pelin, ennakkovaraan sen päivää paria ennen julkaisua esimerkiksi PSN:stä. Tällöin peli on valmiina pelattavaksi ladattuna / päivitettynä konsolilla. Peliä pääsee pelamaan vaikkapa heti, kunhan kello lyö 12 yöllä julkaisupäivänä. Fyysisen kopion jos hankin, niin tottakai käyn hakemassa sen maitokaupasta julkaisupäivänä.

2.
Niin kauan kuin pelaajat ennakkotilaavat tai ostavat pelejä ennen niiden julkaisua ja arvosteluja.Ei julkaisijoilla ja pelistudioilla ole yhtä pakottavaa tarvetta viimeistellä peliä. Silloin saamme sitä mitä tilaamme.

Omasta mielestäni pelin voi ostaa/ennakkovarata, kunhan pelistä on luotettavia arvosteluja tarjolla. Itse kuitenkaan en osta/ennakkovaraa yhtään peliä ennen julkaisua tai ilman luotettavia arvosteluja.

En tiedä pakottavasta, mutta kyllä pelistudioilla on tarve viimeistellä pelit mahdollisimman hyvin. Eikös Battlefield 4:stä saanut porukka rahojaan takaisin, kunhan vain haastoivat Studion ja Unityn tapauksessakin taisi saada ennakkovaraajat ilmaisen pelin hyvitykseksi, jossen nyt aivan väärin muista. Tämän lisäksi julkaisivat ensimmäisen DLC:n ilmaiseksi kaikkien saataville korvaukseksi epäonnistuneesta julkaisusta. En tiedä paljon AC:n dlc:tä yleensä ostetaan, mutta luulisi tuollaisen leikin jotain silti maksavan.

Ja eikös osallistuminen kick-started projektiinkin ole pelin ennakkovarausta? Onko tämäkin tuomittava suuntaus, että pelaajat pääsevät itse vaikuttamaan mihin peleihin he haluavat rahansa panostaa?

Ymmärrän kyllä, että jos peliä valheellisesti mainostamalla / hypettämällä kerätään ennakkotilaajilta rahat pois, niin se on väärin. Samaan hengenvetoon voisi kuitenkin kyseenalaistaa peliarvostelijoidenkin valta-aseman. Arvosteluista tässäkin ketjussa paljon peräänkuulutetaan, mutta kuka vahtiikaan sitä, ettei siellä raha vaikuta suoraan tai epäsuoraan arvosanoihin?

Viime sukupolven suosikkipelini metacritic arvosana oli 76, joten odottamalla arvosteluita ja luottamalla vain niihin olisi yksi elämäni parhaita pelikokemuksia jäänyt kokematta.
 
Ylös Bottom