IGN heitti ilmoille artikkelin viime aikoina huolestuttavasti lisääntyneistä julkaisussa rikkinäisistä peleistä. Ikään kuin suurena mysteerinä esitetään kysymys, miten ongelmaan voisi puuttua. Asia ei loppujen lopuksi ole edes kovin monimutkainen.
Firmathan pyrkivät tekemään rahaa, se on kirjaimellisesti elinehto. Kaikki tarvitsevat rahaa ruokaan, lainanlyhennyksiin ja videopeleihin, ja tietysti sijoittajat haluavat vastinetta firman käyttöön antamalleen pääomalle. Pelikehitys on siinä mielessä inhottavaa bisnestä, että se sitoo pääomaa paljon ja pitkäksi aikaa. Nykyisin pelien budjetit heiluvat kymmenissä miljoonissa, ja tämä raha on kiinni projektissa siihen asti, kunnes levyjä on alettu lähettää kanavaan. Eli tyypillisesti ainakin kahden-kolmen vuoden ajan.
Liiketoiminnan optimointiin kuuluu käyttöpääoman minimointi. Käyttöpääoma tarkoittaa sitä rahasummaa, joka on kiinni operaation pyörittämisessä. Käyttöpääomaa voidaan vapauttaa tietysti pienentämällä kustannuksia, mutta kelvollisia tapoja ovat myös omien maksettavien viivyttäminen mahdollisimman pitkään, tai omien saatavien aikaistaminen. Yksi tapa aikaistaa saatavia pelibisneksessä on pelien ennakkomyynti. Ja tähän vipuun ovat monet julkaisijat tarttuneet molemmin käsin.
Pelejä markkinoidaan nykyään aggressiivisesti, ennakkoversioita lähetellään toimittajille, ja demoja (tunnetaan nykyään myös nimellä beta) julkaistaan innostamaan pelaajia. Uusiakin IP:itä hypetetään rajusti ja vanhoista tutuista pelisarjoista tehdään aina vain uusia osia. Tähän vielä lisätään rajattuja erikoisversioita ja ennakkotilaajien etuja, jotta saadaan pelaajat raottamaan kukkaron nyörejä entistä aikaisemmin.
Ei tässä mitään, ihan normaalia bisnestä, ja mikäs siinä, jos joku haluaa päästä suosikkipelinsä kimppuun niin pian kuin mahdollista. Mutta jossain kohtaa tulee raja vastaan. Ja monien pelien kohdalla se on tullut jo.
Koska isot rahat alkavat liikkua vasta siinä vaiheessa, kun peli on ulkona ja sen voi ostaa Prismasta maitopurkkia ja roiskeläppäpizzaa hakiessa, täytyy peli saada myyntiin. Paras aika myydä pelejä on marras-joulukuu, ja silloinhan nähtiinkin sellaisia mestariteoksia kuin Assassin's Creed Unity, Driveclub ja Halo Master Chief Collection. Kaikki näistä olivat enemmän tai vähemmän rikki. Ja ainakin kaksi niistä myi varsin hyvin. Ja ainakin yksi sai sangen hyviä arvosanoja ennen julkaisua.
Me olemme itse aiheuttaneet ongelman.
Tilaamalla (ja jopa maksamalla) pelin ennakkoon me siunaamme etukäteishypetyksen. Viestitämme julkaisijoille, että olemme ostaneet markkinointiviestinne, tässä rahat. Tärkeimmäksi pidettäväksi lupaukseksi muodostuu julkaisupäivä, joka on samalla myös kustantajan ja pelikauppiaan tilipäivä. Kaiken muun saa korjattua myöhemmin, jos rahasäkin päällä lepäillessä moiselle pikkuseikalle enää liikenee kiinnostusta. Edes jatkuva ala-arvoisten pökäleiden julkaiseminen ei saa myyntikäyriä kaartumaan kaakkoon, ja vaikka seiskan arvosana voi kirpaista studion väkeä, bobbykotickit ja kumppanit voivat yhä pyyhkiä kyyneleensä satasen seteleihin.
Itse olen lopettanut pelien ennakkotilaamisen. En itse asiassa enää kiiruhda ostamaan peliä edes ensimmäisenä päivänä. Niin paljon kuin Assassin's Creed -sarjasta nautinkin, ostin Black Flagin vasta pari viikkoa sitten ja Unityn hankin, kun kuulen ettei se ole enää onneton bugiläjä.
Mitä tällä vuodatuksella yritän sanoa on, että älkää ostako pelejä ennakkoon, jos ette halua huolimattomien roiskaisujen yleistyvän entisestään. Odottakaa myyntiversioon perustuvia arvosteluja ja höydyntäkää peli-streameja. Lompakolla äänestämisestä puhuminen ei auta mitään. Lompakolla äänestäminen auttaa.
http://www.ign.com/articles/2015/01/19/how-you-can-help-put-a-stop-to-broken-games
Firmathan pyrkivät tekemään rahaa, se on kirjaimellisesti elinehto. Kaikki tarvitsevat rahaa ruokaan, lainanlyhennyksiin ja videopeleihin, ja tietysti sijoittajat haluavat vastinetta firman käyttöön antamalleen pääomalle. Pelikehitys on siinä mielessä inhottavaa bisnestä, että se sitoo pääomaa paljon ja pitkäksi aikaa. Nykyisin pelien budjetit heiluvat kymmenissä miljoonissa, ja tämä raha on kiinni projektissa siihen asti, kunnes levyjä on alettu lähettää kanavaan. Eli tyypillisesti ainakin kahden-kolmen vuoden ajan.
Liiketoiminnan optimointiin kuuluu käyttöpääoman minimointi. Käyttöpääoma tarkoittaa sitä rahasummaa, joka on kiinni operaation pyörittämisessä. Käyttöpääomaa voidaan vapauttaa tietysti pienentämällä kustannuksia, mutta kelvollisia tapoja ovat myös omien maksettavien viivyttäminen mahdollisimman pitkään, tai omien saatavien aikaistaminen. Yksi tapa aikaistaa saatavia pelibisneksessä on pelien ennakkomyynti. Ja tähän vipuun ovat monet julkaisijat tarttuneet molemmin käsin.
Pelejä markkinoidaan nykyään aggressiivisesti, ennakkoversioita lähetellään toimittajille, ja demoja (tunnetaan nykyään myös nimellä beta) julkaistaan innostamaan pelaajia. Uusiakin IP:itä hypetetään rajusti ja vanhoista tutuista pelisarjoista tehdään aina vain uusia osia. Tähän vielä lisätään rajattuja erikoisversioita ja ennakkotilaajien etuja, jotta saadaan pelaajat raottamaan kukkaron nyörejä entistä aikaisemmin.
Ei tässä mitään, ihan normaalia bisnestä, ja mikäs siinä, jos joku haluaa päästä suosikkipelinsä kimppuun niin pian kuin mahdollista. Mutta jossain kohtaa tulee raja vastaan. Ja monien pelien kohdalla se on tullut jo.
Koska isot rahat alkavat liikkua vasta siinä vaiheessa, kun peli on ulkona ja sen voi ostaa Prismasta maitopurkkia ja roiskeläppäpizzaa hakiessa, täytyy peli saada myyntiin. Paras aika myydä pelejä on marras-joulukuu, ja silloinhan nähtiinkin sellaisia mestariteoksia kuin Assassin's Creed Unity, Driveclub ja Halo Master Chief Collection. Kaikki näistä olivat enemmän tai vähemmän rikki. Ja ainakin kaksi niistä myi varsin hyvin. Ja ainakin yksi sai sangen hyviä arvosanoja ennen julkaisua.
Me olemme itse aiheuttaneet ongelman.
Tilaamalla (ja jopa maksamalla) pelin ennakkoon me siunaamme etukäteishypetyksen. Viestitämme julkaisijoille, että olemme ostaneet markkinointiviestinne, tässä rahat. Tärkeimmäksi pidettäväksi lupaukseksi muodostuu julkaisupäivä, joka on samalla myös kustantajan ja pelikauppiaan tilipäivä. Kaiken muun saa korjattua myöhemmin, jos rahasäkin päällä lepäillessä moiselle pikkuseikalle enää liikenee kiinnostusta. Edes jatkuva ala-arvoisten pökäleiden julkaiseminen ei saa myyntikäyriä kaartumaan kaakkoon, ja vaikka seiskan arvosana voi kirpaista studion väkeä, bobbykotickit ja kumppanit voivat yhä pyyhkiä kyyneleensä satasen seteleihin.
Itse olen lopettanut pelien ennakkotilaamisen. En itse asiassa enää kiiruhda ostamaan peliä edes ensimmäisenä päivänä. Niin paljon kuin Assassin's Creed -sarjasta nautinkin, ostin Black Flagin vasta pari viikkoa sitten ja Unityn hankin, kun kuulen ettei se ole enää onneton bugiläjä.
Mitä tällä vuodatuksella yritän sanoa on, että älkää ostako pelejä ennakkoon, jos ette halua huolimattomien roiskaisujen yleistyvän entisestään. Odottakaa myyntiversioon perustuvia arvosteluja ja höydyntäkää peli-streameja. Lompakolla äänestämisestä puhuminen ei auta mitään. Lompakolla äänestäminen auttaa.
http://www.ign.com/articles/2015/01/19/how-you-can-help-put-a-stop-to-broken-games