Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Aikamatkailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumendaalen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Muumendaalen

New Member
Pistetäänpä sitten perkeleen scifimäistä threadia.
Eli mitä ootte mieltä onko aikamatkustus mahdollista? Itse olen todella noob, mutta jostain olen kuullut, että jokin tuntematon fysiikan laki estää muuttamasta menneisyyttä.

Linkkiä:

John Titor. Nimimerkki joka kirjoitteli eri keskustelupalstoille ja väitti olevansa tulevaisuudesta.

Andrew Carlssin. Mies joka tienas 800 dollarilla 350 miljoonaa parissa viikossa osakekaupoilla ja kuulusteluissa väitti olevansa tulevaisuudesta. Tyypin olemassaolosta ei löydy merkintöjä ennen joulukuuta 2002

täällä myös Carlssinista
 
Vastaus: Aikamatkailu

Muumendaalen sanoi:
Pistetäänpä sitten perkeleen scifimäistä threadia.
Eli mitä ootte mieltä onko aikamatkustus mahdollista? Itse olen todella noob, mutta jostain olen kuullut, että jokin tuntematon fysiikan laki estää muuttamasta menneisyyttä.

Koko ajanhan me matkustetaan ajassa ;) . Mitä kovempaa menee sitä hitaammin aika itselle menee, eli jos matkustelee raketilla melkein valonnopeutta, niin ympäröivässä maailmassa aika kuluu nopeammin, eli jos ajelet vaikka 10-vuotta avaruudessa valonnopeudella ja palaat maapallolle on täällä aikaa kulunut enemmän, mikäli muistan oikein.
 
Vastaus: Aikamatkailu

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation. Ihan mielenkiintoista tekstiä. Esimerkiksi (jos oikein ymmärsin) jos esine joutuu 10,000.001 km ympärysmitaltaan olevaan mustaan aukkoon, niin se aika mikä hänelle on päivä, on ulkopuoliselle katselijalle 3162.28 päivää. Itse en ainakaan alussa olevilla fysiikan opinnoillani miksi näin on, mutta mielenkiintoista joka tapauksessa :)

Siitä en tiedä voiko ajassa matkustaa taaksepäin, mutta aikadilataation avulla ainakin periaatteessa voisi matkustaa tulevaisuuteen. Käytäntö onkin sitten ihan eri asia. Eikös Tieteen kuvalehdessä ollut joskus juttua, että tiedemiehet tietäisivät periaatteessa miten aikamatkustus mahdollistettaisiin, mutta siihen liittyi kaikenlaista "mustaa ainetta", mustia aukkoja, yms. että nykytekniikalla ei puhelintakaan.
 
Vastaus: Aikamatkailu

Tämä ei ole mielipide, vaan tiukkaa faktaa: aikamatkailu on mahdollista. Siis periaatteessa, ei käytännössä, ei ainakaan nykyisellä teknologialla.

Aikakonehan on itse asiassa melko yksinkertainen vehjas, tässä rakennusohje Tieteen Kuvalehdestä:

Vaihe 1 - Madonreiän nappaaminen tai valmistaminen
Aikakoneen rakentamiseksi tarvitaan madonreikä, oikotie, joka yhdistää kaksi eri paikkaa universumissa. Maailmankaikkeudessa voi jo ollakin madonreikiä, jotka ovat syntyneet alkuräjähdyksen jälkeen. Jos madonreikiä on, niin mustien aukkojen tapaan niissä on paljon massaa. Koska ne taittavat kaukaisten galaksien valoa, ne voidaan myös havaita. Fysiikan teorioiden mukaan universumissa syntyy ja katoaa koko ajan pieniä madonreikiä. Jos ne saataisiin napatuksi ja laajennetuksi, niitä voitaisiin käyttää aikakoneessa. Pieniä madonreikiä voidaan saada aikaan myös hiukkaskiihdyttimissä. Cernissä otetaan2007 käyttöön uusi LHC-kiihdytin, jossa törmäytetään raskaita lyijy-ytimiä. Sillä tuotetaan heti alkuräjähdyksen jälkeen syntyneen keitoksen kaltainen plasma, jossa aineen pienimmät osaset - kvarkit, gluonit ja elektronit - kelluvat. Tällaista kvarkkigluoniplasmaa voidaan ehkä käyttäämadonreikien aikaansaamiseen.

Vaihe 2 - Madonreiän vakauttaminen
Kun kvarkkigluoniplasma, jonka tilavuus alun perinkin on pieni, tiivistetään tilaan, joka on 10^20 kertaa niin pieni kuin alkuperäinen, alkukeitos siirtyy mittakaavaan, jossa aika-avaruus on täynnä jatkuvasti syntyviä ja katoavia madonreikiä. Tällä hetkellä kvarkkigluoniplasmaa ei voida tiivistää, mutta se saattaa olla mahdollista sadan tai viidensadan vuoden kuluttua. Vaikka madonreikä saataisiinkin aikaan, se katoaa samalla hetkellä kun se syntyi, ellei sitä onnistuta vakauttamaan syntymishetkeensä. Se voi onnistua esimerkiksi negatiivisella energiapulssilla. Negatiivinen energia on avaruuden alue, jossa on "vähemmän kuin ei mitään". Lähtökohta on se, että tyhjinkään tyhjiö ei ole täysin tyhjä, sillä universumissa syntyy ja häviää koko ajan virtuaalihiukkasia. Alueella, jolla on vähemmän virtuaalihiukkasia kuin ympäristössä, on negatiivista energiaa. Niin kutsutuilla Casmirin levyillä tehdyssä kokeessa on osoitettu, että negatiivista energiaa on olemassa.

Vaihe 3 - Madonreiän laajentaminen
Negatiivisilla energiapulsseilla ei ainoastaan saada aikaan madonreikiä, vaan niitä voidaan myös käyttää madonreikien laajentamiseen niin, että esimerkiksi ihminen tai avaruusalus voi kulkea reiän läpi. Teoriassa voimakas laser voisi lähettää äärimmäisen lyhyitä pulsseja, joissa olisi sekä positiivista että negatiivista energiaa. Nämä kaksi energiamuotoa voidaan erottaa esimerkiksi puoliläpäisevän peilin avulla, joka päästää tavallisen valon lävitseen ja heijastaa negatiivisen energian madonreiän päähän. Pulssit saavat siten madonreiän laajenemaan halutun suuruiseksi.

Jotkut teoreetikot ennustavat, että kun madonreikä on riittävän suuri, se kykenee itse muodostamaan niin paljon negatiivista energiaa, että reikä pysyy auki. Jos niin ei käy, madonreikään pitää koko ajan suunnata negatiivista energiaa, jolla se pysyy auki.

Vaihe 4 - Madonreiän päiden venyttäminen
Madonreiästä tehdään aikakone viemällä sen päät mahdollisimman kauas toisistaan ajassa ja avaruudessa. Yksi tapa olisi käyttää vetokoukkuna madonreiän päihin luotuja sähkökenttiä. Madonreiän toinen pää voitaisiin sijoittaa Aurinkokunnan ulkoreunoille. Toisen pään avaruusalus puolestaan veisi neutronitähden luo. Koska neutronitähti on äärimmäisen tiivis, sillä on voimakas painovoimakenttä, jonka vuoksi aika kulkee neutronitähden läheisyydessä hitaammin kuin Aurinkokunnan laitamilla. Muutaman vuoden kuluttua madonreiän toinen pää tuotaisiin jälleen aurinkokunnan ulkoreunoille. Siten saataisiin kaksi lähekkäin olevaa madonreiän päätä, joissa on eri aika. Toinen keino on kiinnittää pienen madonreiän toinen pää ja lähettää toinen pää kiertämään vuosikausiksi hiukkaskiihdyttimeen lähes valon nopeudella. Siten päiden ajat eroavat jo ennen kuin reiät laajenevat.


Eli siitä vaan DIY-miehet askartelemaan. :D
 
Vastaus: Aikamatkailu

Jotenkin ihmetyttää nyt tämä madonrei'istä turiseminen. Miten ihmeessä kukaan edes tietää, että semmoinen yhdistäisi kaksi paikkaa/aikaa tjsp Universumissa oli käsite sitten aika tai paikka tai molemmat vaikka toisinpäin. :confused:
 
Vastaus: Aikamatkailu

Jarmo Hänninen sanoi:
Jotenkin ihmetyttää nyt tämä madonrei'istä turiseminen. Miten ihmeessä kukaan edes tietää, että semmoinen yhdistäisi kaksi paikkaa/aikaa tjsp Universumissa oli käsite sitten aika tai paikka tai molemmat vaikka toisinpäin. :confused:

Kyllä ne vain on viisaat professorit teorioillaan todistanut. Eihän siitäkään voi tietysti olla varma pitävätkö teoriat paikkaansa. Minusta on tyhmää kysyä jotain tyyliin "miten ihmeessä kukaan voi tietää, että [jotain tekstiä tähän]". Jos oma tieto ei riitä ymmärtämään jotain asiaa, niin ei pidä olettaa, että kukaan muukaan ei voisi tietää/ymmärtää sitä. Itse ainakin tyydyn (ainakin toistaiseksi) uskomaan minua viisaampien ihmisten laskelmia. Ehkä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa ollessani vanha ja älykäs valkotukkainen fyysikko, joka puurtaa kaiken maailman kaavoja ympäri vuorokauden todistan tuon kaiken vääräksi ja todistan oikeaksi teorian, jonka mukaan kaikki aine koostuu koirien muotoisista hiukkasista ;)
 
Vastaus: Aikamatkailu

Lloope sanoi:
Kyllä ne vain on viisaat professorit teorioillaan todistanut. Eihän siitäkään voi tietysti olla varma pitävätkö teoriat paikkaansa. Minusta on tyhmää kysyä jotain tyyliin "miten ihmeessä kukaan voi tietää, että [jotain tekstiä tähän]". Jos oma tieto ei riitä ymmärtämään jotain asiaa, niin ei pidä olettaa, että kukaan muukaan ei voisi tietää/ymmärtää sitä. Itse ainakin tyydyn (ainakin toistaiseksi) uskomaan minua viisaampien ihmisten laskelmia. Ehkä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa ollessani vanha ja älykäs valkotukkainen fyysikko, joka puurtaa kaiken maailman kaavoja ympäri vuorokauden todistan tuon kaiken vääräksi ja todistan oikeaksi teorian, jonka mukaan kaikki aine koostuu koirien muotoisista hiukkasista ;)

Tieteellä on nykyään ainakin minusta vähän sellainen ongelma, että nämä teoriat tuppaavat muuttumaan liian usein. Tieteen kuvalehti käy tästä esimerkkkinä. Sanottakoon että viime lehdessä olisi esitelty teoria, jonka mukaan Tähtiportti olisi mahdollinen. Seuraavassa tämä kumotaan ja sitä seuraavassa taas esitetään uusi teoria. On tietenkin luonnollista, että tieteen mennessä eteenpäin kumoutuvat vanhat teoriat uuden tiedon myötä.

Kunnoitan ja uskon tietenkin enemmän esimerkiksi Cernin porukoiden selityksiin kuin yläasteen rehtorin puheisiin. En siltikään uskalla sanoa itse juuta tahi jaata ennen kuin tuotakaan on todistettu mitenkään konkreettisesti tai voisin ymmärtää sen selvänä kuin pläkki, että sen on oltava totta. Jos tieteen vauhti uusien teorien kehittämisestä ja vanhojen kumoamisesta kiihtyy, eikä vakituista teoriaa millekään löydy, alkaa minulta mennä usko ;)

Niin paljon on vielä selvitettävää maailmankaikkeudessa. Ja kyllä se minuakin ihmetyttää, miten voidaan todistaa jonkin olemassaolo vain ja pelkästään jonkin hassun matemaattisen kaavan avulla ja luottaa siihen täysin. Tosin näinhän minä itsekin teen koko ajan. Ja voihan se olla, että joku nykyajan fysiikkamme perusajatus on täysin päin prinkkalaa, joka taas muuttaisi sitten käsitystämme maailmankaikkeudesta rajusti. Emmehän edes tiedä, onko tämä ainut maailmankaikkeus, onko tuolla muualla toinen sivilisaatio, joka painii samojen kysymyksien parissa, olemmeko olemassa lainkaan (vähän liian filosofinen kysymys ;)). Ihan hyvin te muutte voitte olla vain jonkun tyhmän avaruusolentoporukan tekemä leikkiympäristö minulle.

Ihminen itse valitsee, miten ja mihin uskoo. Minä uskon tieteeseen, mutten unohda uskonnollisia näkökulmia. Kuten sanoin, on vielä liikaa kysymyksiä, mihin en itse ainakaan ole saanut tyydyttävää vastausta. En miltään taholta. Oma ymmärrykseni fysiikassa ei tietenkään ole mitään yyberztasoa, joten en senkään takia voi uskoa ja luottaa vain matemaattisiin kaavoihin. I have to see it to believe it.

Aikamatkailuun kyllä liittyy niin monia paradokseja, että ihmetyttää mitä tapahtuu jos moinen on mahdollista käytännössä ja joskus onnistuu.

EDIT: Plääh, kait minussa sitten on agnostistin vikaa

EDITZOR: Itse kyllä haluaisin uskoa että kaikki tälläinen ihmeellinen häröily olisi mahdollista edes joskus. Haluan uskoa kaikkeen ihmeelliseen ja hämärään ja haluan kyllä tietoa näistä kiinnostavista asioista. On tämä vain ihmeellinen paikka, missä... ainakin luulen olevani.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Aikamatkailu

Lloope sanoi:
Kyllä ne vain on viisaat professorit teorioillaan todistanut. Eihän siitäkään voi tietysti olla varma pitävätkö teoriat paikkaansa. Minusta on tyhmää kysyä jotain tyyliin "miten ihmeessä kukaan voi tietää, että [jotain tekstiä tähän]". Jos oma tieto ei riitä ymmärtämään jotain asiaa, niin ei pidä olettaa, että kukaan muukaan ei voisi tietää/ymmärtää sitä. Itse ainakin tyydyn (ainakin toistaiseksi) uskomaan minua viisaampien ihmisten laskelmia. Ehkä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa ollessani vanha ja älykäs valkotukkainen fyysikko, joka puurtaa kaiken maailman kaavoja ympäri vuorokauden todistan tuon kaiken vääräksi ja todistan oikeaksi teorian, jonka mukaan kaikki aine koostuu koirien muotoisista hiukkasista ;)

Onhan se niinkin, mutta etelä-pohjanmaalaisena asiaan vaadin kunnon todisteet, enkä vain mitään poppatohtoreiden teorioita :D pistetäänpäs tohtorit ja professorit matkaan tutkimaan lähintä madonreikää - aikaahan siinä menee, mutta pääsevät ainakin testaamaan teorioitaan ;)

(huumoria peliin)
 
Vastaus: Aikamatkailu

mutta eiko sen olisi pitany tietaa etta se tulee jaamaan kiinni kun se on jo tapahtunu menneisyydessa
 
Vastaus: Aikamatkailu

Kaikki avaruuteen liittyvä on mielenkiintoista, sainhan lukiossa aineestani joka käsitteli avaruutta L:n, joten tämäkin kiinnostaa, harmittaa vaan kun en tuota aikamatkustamista koskaan tule näkemään.

Joku kenties katsonut Donnie Darkon liian monta kertaa? ;)
 
Vastaus: Aikamatkailu

Aikamatkailu on teoriassa mahdollista. En muista missä TV-ohjelmassa näin tästä joskus jutun, mutta siinä oli jotenkin kikkailtu mustilla aukoilla ja sitten kun rakennettiin niistä ikään kuin putki, onnistui siinä jotenkin aikamatkaaminen. Tai jotain. En lukenut linkkejä/keskustelua.
 
Vastaus: Aikamatkailu

Knight sanoi:
Aikamatkailu on teoriassa mahdollista. En muista missä TV-ohjelmassa näin tästä joskus jutun, mutta siinä oli jotenkin kikkailtu mustilla aukoilla ja sitten kun rakennettiin niistä ikään kuin putki, onnistui siinä jotenkin aikamatkaaminen. Tai jotain. En lukenut linkkejä/keskustelua.

Tuo putkihan on juurikin madonreikä. Näillä kyettäisiin matkustamaan ajassa ja/tai paikassa. Hienoja teorioita, mutta kaukana käytännön elämästä.
 
Vastaus: Aikamatkailu

No, jos se on mahdollista niin kai sieltä tulevaisuudesta joku tulee kohta käymään... ellei oo käyny jo.
 
Vastaus: Aikamatkailu

Knight sanoi:
Aikamatkailu on teoriassa mahdollista

:D kaikki on teoriassa mahdollista. Eikös teoriat pitäisi myös toteuttaa käytännössä ennenkuin asiaan voidaan suhtautua vakavasti ja siihen yleensä voisi u s k o a ? Siis, teoriassa. :rolleyes:
 
Vastaus: Aikamatkailu

Paavi^ sanoi:
Tuo putkihan on juurikin madonreikä. Näillä kyettäisiin matkustamaan ajassa ja/tai paikassa. Hienoja teorioita, mutta kaukana käytännön elämästä.

...ihan kuten esimerkiksi TV:n kaltainen vehje olisi varmasti joskus ollut ihmisille kaukainen ja mahdoton idea. Onneksi kuitenkaan ei tieteiden harjoittamista ja kokeilua lopetettu vain sen vuoksi, että joku vanha peräkammarinpoika tuli sanomaan, että "Paskapuhetta! Ei tule onnistumaan!"

Onhan se totta, että ei pidä luottaa, että nykyiset tieteelliset teoriat olisivat ainoita oikeita ja pystyisivät selittämään kaiken. Onneksi näin ei varmasti kukaan varteenotettava tiedemies uskokaan, vaan siksi he pyrkivät koko ajan tutkimaan lisää ja tarpeen tullen osoittamaan vanhat teoriat vääriksi. Kuitenkin tuon aikamatkailun ollessa kyseessä on mielestäni edes jotain syytä luottaa, että se olisi mahdollista, sillä suhteellisuusteoriaanhan se (ainakin pohjimmiltaan jossei kokonaankin) perustuu ja suhteellisuusteoria on kestänyt kaikenlaisia tutkimuksia ja todistuksia jo melkein sata vuotta. Yhtä hyvin voisin alkaa väittämään, että "kolme plus kolme ei sittenkään ole kuusi!". Mistä sitä koskaan tietää ;)
 
Vastaus: Aikamatkailu

Lloope sanoi:
...ihan kuten esimerkiksi TV:n kaltainen vehje olisi varmasti joskus ollut ihmisille kaukainen ja mahdoton idea. Onneksi kuitenkaan ei tieteiden harjoittamista ja kokeilua lopetettu vain sen vuoksi, että joku vanha peräkammarinpoika tuli sanomaan, että "Paskapuhetta! Ei tule onnistumaan!"

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Tekniikkahan kehittyy valtavalla vauhdilla, mutta tuo tuntuu siltikin hyvin kaukaiselta ajatukselta. Ja mitäs sitten jos aikamatkailu onnistuu käytännössä? Miten nämä paradoksit ratkaistaan? Enkä minä ole peräkammarinpoika. Enkä vanha. Ensin pitäisi varmistua edes universumin olemuksesta, jotta tuollaisia laitteita voisi edes ruveta suunnittelemaan. Tietenkin voi tulla jokin suurempi läpimurto joka muuttaa kaiken. En usko siltikään että ihmiskunta on edessä olemassa tarpeeksi kauan nähdäkseen aikamatkailun avartamaa maailmaa. Tämä vaatisi suuria muutoksia yhteiskuntarakenteessa ympäristöarvoista ihmisarvoihin.
 
Ylös Bottom