Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajopelit (kinastelut, suositukset, vertailut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katselin eilen Jimmy Broadbentin striimiä kun pelasi Project Cars 3. Edellinen osa oli mukavaa ajeltavaa ratilla, mutta tämä uusi on mennyt ihan liikaa arcaden suuntaan. Tekoälykin näytti olevan aivan liian helppo vastus, jäi kahdella kierroksella 10sek.

Harmi kun tosiaan konsoleilla ei ole liikaa ajosimuja.

Jos tekoäly jää Jimmylle 10s niin olen aika varma, että se tarjoaa mulle enemmän kuin tarpeeksi vastusta :D

Jos tekoäly jää Jimmylle 10s niin olen aika varma, että se tarjoaa mulle enemmän kuin tarpeeksi vastusta :D
Veteli päin seinää ja mutkat sladissa ja tekoäly jäi silti :D Melko helpolta siis näytti ainakin noissa alun kisoissa.

Kyllä tuo tulee ajopelien ystävänä ostettua mutta olisin halunnu realistista menoa.

Vielä se, että tuollaiset ehdottomat kommentit on vähän tympeitä, varsinkin kun taidat tarkoittaa nimenomaan simuissa etkä niin, että jopa arcade-ajeluissa on jokin "ainoa oikea" kuvakulma olemassa.

Lisäyksenä se, että pelaan itse 3 monitorilla joten näkymäkin on erilainen.

Mielestäni kuvakulmaa ei pidä lukita minkään periaatteen takia, vaan se on realismia ja simut on realismia. Monelle tämän pelin piti olla simu mutta toisin kävi.
Mutta tämä juuri kertoo kenelle peli on suunnattu, se tuossa on pointti.

• Like
Reactions: XYU

Mielestäni kuvakulmaa ei pidä lukita minkään periaatteen takia, vaan se on realismia ja simut on realismia. Monelle tämän pelin piti olla simu mutta toisin kävi.

Taitaa näkyä tässä pc3 laaduttomuudessa tuo Codemastersin omistajuus. Eli ulos vanhat projektit (pun intended), ja työn alle uutta nimikettä. Wrc-lisenssi vaatii panosta, ja slightly mad osaa asfaltin

Vesi kielellä odottelen Codemasters+Slightly madin WRC-lisenssipeliä!! Toivottavasti tulee myös rata-autoilua laadukkaassa muodossa. Tosin Assetto Corsa competizione on aika namia. Ja onhan meillä aina project cars 2 (ostin helahoidon hiljattain Pc:lle, vaikka oli ps4:lla jo. Oli rahan arvoinen. Nätti ku sika pienenä!)

Mulla autopelien tarkoitukset on näin:
Koristelu: Gran Turismo Sport
Rata-ajo: Assetto corsa competizione
Ralli: Dirt rally 2.0
Hauskanpito viriautoilla: Forza motorsport 7
Vaihtelua autoissa: Project cars 2
Aivot narikkaan&nasta päähän: Forza horizon 4.

Katotaan josko iracing tai r2 jossain kohtaa. Hyviä pelejä löytyy. Tosin Forza motorsport 7 on ykkönen, siinä on Alfa Romeo 75 (Milano). Rakas auto nuoruudesta. Tuhat kaakkia konehuoneeseen ja sit mennään nyrrelle katsomaan miten pitkään pysyy radalla.

Itse olen aina ajanut konepelti-kuvakulmalla, koska ohjaamokulma on täysi vitsi peleissä, kun ei voi vapaasti käyttää silmiä ja päätä nähdäkseen kunnolla, toisin kuin realistisessa tosielämässä. Tähän on kuitenkin korjaus jo olemassa joissain ajopeleissä ja tulevaisuudessa varmaankin kaikissa: VR! Dirt Rally VR on täysin luonnollinen ja mahtavantuntuinen ohjaamosta, eikä tulisi mieleenkään pelata konepellistä. Flatilla ruudulla pelatessa ohjaamokulma on kuitenkin vitsi..
Isoimpana ongelmana tosiaan juuri tuo, että päätä ei voi luonnollisesti kääntää jos ei ole jokin VR-tuki.

Kukaan tuskin ajaa oikeaa autoa niin, että katsoo 100% ajasta suoraan eteenpäin. Siinäpä siis vallan oiva argumentti miksi on täysin ok valita jokin muu kuin "ainoa realistinen"-kuvakulma. Se ei siis ole täysin realistinen kuin siinä mielessä, jos ajattelee että kuskin pää on liimattu kypärän kera sojottamaan suoraan eteenpäin.

Kolmella monitorilla pelatessa voi tosiaan päästä jo siihen oikeaan malliin, jossa päätä kääntelemällä voi samalla tapaa havainnoida kuin oikeastikin ajaessa. En vain nyt ajatellut sen olevan mikään normi vaan ajattelin lähinnä peruspelaajaa. Ei kai nyt kaikilla rattipelaajillakaan ole kolmea monitoria sentään?

Periaatteesta en puhunutkaan. Mielipiteeni vain oli, että jos realismi mielestäni pilaa kokemusta, niin valitsen epärealistisen vaihtoehdon. Tässä siis sen leijuvan kameran. Tuossa Cyrus1 laittoikin sen syyn miksi se "ratin takaa"-kuvakulma ei yleensä toimi: päätä ei voi kääntää (tai se haittaa pelaamista). Lisäksi jos pelaa ratilla, niin siinä kuvassakin on pahimmassa tapauksessa se ratti (tietenkin pelistä riippuvainen tämä).

Eikö se juuri ole periaate, että "se on realismia ja simut on realismia"? Simuthan eivät nimensä mukaisestikaan ole kuin simulaatioita jostain asiasta, joka ei ole sama asia kuin realismi vaan sen jäljittelyä. Pääosin se "ratin takaa"-kuvakulma ei siinä jäljittelyssä onnistu vaan vaatii VR-tuen tai useamman näytön, jotta päästään lähemmäs realismia.

Mutta tajusin kyllä pointtisi: simulaation jäljitellessä oikeaa elämää, on hieman outoa pelata sitä jostain muusta kuvakulmasta, jos se realistisin on hyvin toteutettu tai on laitteet, jotka sen mahdollistavat. Kaikilla ei tosin ole, joten tällöin on minusta ihan ok valita joku toinenkin vaihtoehto koska onhan se typerä että kuskin pää on lukittu katsomaan suoraan eteenpäin.

Project Cars 3 ennakkoversio fiiliksiä, gran turismo ja forza motorsport fanit tulevat pitämään tästä paljon. Ensi viikonloppuna ajelemaan.

Tuosta tulee kyllä enemmän mieleen uusi grid kuin forza joka ei sinänsä ole huono asia sillä mulle kelpaa molemmat.
Mulla on vaan jo valmiiksi gridin ja dirt rally 2:n lisärit odottamassa syksyä ja ilmojen viilenemistä jotta rattia jaksaa taas veivata.
Eipähän tule ajopeleistä pulaa kun tuon lisäksi tulee dirt 5 ja kummatkin saa varmaan ostaa alennuksesta joskus maaliskuun paikkeilla.

Katselin eilen Jimmy Broadbentin striimiä kun pelasi Project Cars 3. Edellinen osa oli mukavaa ajeltavaa ratilla, mutta tämä uusi on mennyt ihan liikaa arcaden suuntaan. Tekoälykin näytti olevan aivan liian helppo vastus, jäi kahdella kierroksella 10sek.

Harmi kun tosiaan konsoleilla ei ole liikaa ajosimuja.
Mä oon yrittänyt hakea tätä kyseistä videota Jimmyn kanavalta mut ei tunnu löytyvän. Kaikki Project Cars haut mitä tein ohjaa PC2 videoon.

Mä oon yrittänyt hakea tätä kyseistä videota Jimmyn kanavalta mut ei tunnu löytyvän. Kaikki Project Cars haut mitä tein ohjaa PC2 videoon.
Itsekin olisin halunnut katsoa vielä kun näin striimiä vain alusta, mutta ei löydy herran kanavalta tosiaan tuota tallennetta.

Tuosta tulee kyllä enemmän mieleen uusi grid kuin forza joka ei sinänsä ole huono asia sillä mulle kelpaa molemmat.
Mulla on vaan jo valmiiksi gridin ja dirt rally 2:n lisärit odottamassa syksyä ja ilmojen viilenemistä jotta rattia jaksaa taas veivata.
Eipähän tule ajopeleistä pulaa kun tuon lisäksi tulee dirt 5 ja kummatkin saa varmaan ostaa alennuksesta joskus maaliskuun paikkeilla.
Ehkä se on Codemastersin tavoite, kun he vielä ostivat SMS:n. Yhdistää Project Cars Gridin kanssa. :(

Viimeksi muokattu:
Tällä videolla käydään läpi pelin autolistaa ja miten auto käyttäytyy jos pelaa ohjaimella ja suurinosa ajoavuista on pois päältä. Itse en malttanut odotella perjantaihin vaaan pistin Deluxe version tilaukseen niin pääsee huomenna ajelemaan jo, 60€ ei ollut niin paha hinta sille.

Tällä videolla käydään läpi pelin autolistaa ja miten auto käyttäytyy jos pelaa ohjaimella ja suurinosa ajoavuista on pois päältä. Itse en malttanut odotella perjantaihin vaaan pistin Deluxe version tilaukseen niin pääsee huomenna ajelemaan jo, 60€ ei ollut niin paha hinta sille.

Vaikka toi tyyppi hehkuttaa ajettavuutta, niin omaan silmään näyttää, että auton läpi on lyöty keppi ja kääntyy sen varassa, kun lähtee luistamaan, lopputulos epäloogista menoa. Tuotahan se on ollut noilla aina, jo Shiftistä asti.

Edit. Itseasiassa ajettavuudesta tulee nähdyn perusteella mieleen juurikin Shift 2, jota hiukan modattu.

Viimeksi muokattu:
Vaikka toi tyyppi hehkuttaa ajettavuutta, niin omaan silmään näyttää, että auton läpi on lyöty keppi ja kääntyy sen varassa, kun lähtee luistamaan, lopputulos epäloogista menoa. Tuotahan se on ollut noilla aina, jo Shiftistä asti.

Edit. Itseasiassa ajettavuudesta tulee nähdyn perusteella mieleen juurikin Shift 2, jota hiukan modattu.
Toisaalta jos on ihan rehellisesti arcaden suuntaan nojaavaa niin tuollaista se ajettavuus monesti on. Painon tuntua on varmaan otettu ihan harkitusti pois ja auto kääntyy "liian" kiikkerästi. Toisaalta tämä ei tarkoita etteikö tuo olisi hauska ajettava.

Toisaalta jos on ihan rehellisesti arcaden suuntaan nojaavaa niin tuollaista se ajettavuus monesti on. Painon tuntua on varmaan otettu ihan harkitusti pois ja auto kääntyy "liian" kiikkerästi. Toisaalta tämä ei tarkoita etteikö tuo olisi hauska ajettava.

Juu, voi olla erittäin viihdyttävä, kunhan asennoituu oikein. Tuo videon tyyppi vaan jauhoi, että on ihan simutason ajettavuus, niin otti korvaan ja silmään :D Tykkään esim Bugbearin jokkispelistä, pädillä ja ratilla.

Toisaalta jos pelissä voi viritellä ja säätää autoa miten tykkää, se on pc: n puolelle jotain erilaista. Enkä nyt tarkoita sitä että kalleimmat osat kiinni ja voitat kaikki, vaan että on enemmän keskitytty siihen että mitä autoon tungetaan ja mikä tekee siitä esim. ylitehoisen tai huonosti ohjattavan jne.

Saattaa jäädä PC3 alekorista kaivettavaksi.

Btw. digiprostilla on tämä kans testattavana ollut (löytyy youtubesta) ja huonosti kun espanjaa ymmärrän niin silti sieltä löytyi se "arcade" sana.

Mitäs hyviä ajopelejä sieltä olisi seuraavaksi luvassa uusille konsoleille?

Simut ja hyvät arcadet maistuu. Alkaisi olla kova halu hyvälle ajopelille ja GT7 sekä FM8 ovat vielä aika kaukana.

Mitäs hyviä ajopelejä sieltä olisi seuraavaksi luvassa uusille konsoleille?

Simut ja hyvät arcadet maistuu. Alkaisi olla kova halu hyvälle ajopelille ja GT7 sekä FM8 ovat vielä aika kaukana.
Aika vähän sieltä on mitään varteenotettavia tulossa noiden mainitsemiesi lisäksi. Minulla tärkeä autopeli on joka vuotinen formula, joka ilmestyy todennäköisesti joskus kesällä. Että jos F1 kiinnostaa, niin tuo on tietysti ihan pätevä ajelupeli. Muuten on aika hiljaista.

Aika vähän sieltä on mitään varteenotettavia tulossa noiden mainitsemiesi lisäksi. Minulla tärkeä autopeli on joka vuotinen formula, joka ilmestyy todennäköisesti joskus kesällä. Että jos F1 kiinnostaa, niin tuo on tietysti ihan pätevä ajelupeli. Muuten on aika hiljaista.
Joo näköjään, piti oikein tutkia asiaa. Ei hirveästi ole toistaiseksi tiedossa uusia mielenkiintoisia autopelejä.

Uusi Test Drive on tulossa, mutta julkaisu saattaa olla vasta ensi vuonna ja pelin taso on aika iso kysymysmerkki. Simbinin GTR3 on pitkään ollut pimennossa, saa nähdä kuullaanko siitä vielä jotain.

Isoimmat toiveet olisi varmaan sitten Wreckfestin next-gen päivityksessä, mutta senkin toteutuminen lienee aika epätodennäköistä tällä hetkellä.

Joten odotellaan mitä kaikkea Codemasters/EA:lla on kehityksessä. Taitaa kuitenkin tänä vuonna brömistelyt jäädä edelleen vanhojen pelien pelaamiseksi. Harmi.

Ylös Bottom