Itse olen aina ajanut konepelti-kuvakulmalla, koska ohjaamokulma on täysi vitsi peleissä, kun ei voi vapaasti käyttää silmiä ja päätä nähdäkseen kunnolla, toisin kuin realistisessa tosielämässä. Tähän on kuitenkin korjaus jo olemassa joissain ajopeleissä ja tulevaisuudessa varmaankin kaikissa: VR! Dirt Rally VR on täysin luonnollinen ja mahtavantuntuinen ohjaamosta, eikä tulisi mieleenkään pelata konepellistä. Flatilla ruudulla pelatessa ohjaamokulma on kuitenkin vitsi..
Isoimpana ongelmana tosiaan juuri tuo, että päätä ei voi luonnollisesti kääntää jos ei ole jokin VR-tuki.
Kukaan tuskin ajaa oikeaa autoa niin, että katsoo 100% ajasta suoraan eteenpäin. Siinäpä siis vallan oiva argumentti miksi on täysin ok valita jokin muu kuin "ainoa realistinen"-kuvakulma. Se ei siis ole täysin realistinen kuin siinä mielessä, jos ajattelee että kuskin pää on liimattu kypärän kera sojottamaan suoraan eteenpäin.
Lisäyksenä se, että pelaan itse 3 monitorilla joten näkymäkin on erilainen.
Mielestäni kuvakulmaa ei pidä lukita minkään periaatteen takia, vaan se on realismia ja simut on realismia. Monelle tämän pelin piti olla simu mutta toisin kävi.
Mutta tämä juuri kertoo kenelle peli on suunnattu, se tuossa on pointti.
Kolmella monitorilla pelatessa voi tosiaan päästä jo siihen oikeaan malliin, jossa päätä kääntelemällä voi samalla tapaa havainnoida kuin oikeastikin ajaessa. En vain nyt ajatellut sen olevan mikään normi vaan ajattelin lähinnä peruspelaajaa. Ei kai nyt kaikilla rattipelaajillakaan ole kolmea monitoria sentään?
Periaatteesta en puhunutkaan. Mielipiteeni vain oli, että jos realismi mielestäni pilaa kokemusta, niin valitsen epärealistisen vaihtoehdon. Tässä siis sen leijuvan kameran. Tuossa Cyrus1 laittoikin sen syyn miksi se "ratin takaa"-kuvakulma ei yleensä toimi: päätä ei voi kääntää (tai se haittaa pelaamista). Lisäksi jos pelaa ratilla, niin siinä kuvassakin on pahimmassa tapauksessa se ratti (tietenkin pelistä riippuvainen tämä).
Eikö se juuri ole periaate, että "se on realismia ja simut on realismia"? Simuthan eivät nimensä mukaisestikaan ole kuin simulaatioita jostain asiasta, joka ei ole sama asia kuin realismi vaan sen jäljittelyä. Pääosin se "ratin takaa"-kuvakulma ei siinä jäljittelyssä onnistu vaan vaatii VR-tuen tai useamman näytön, jotta päästään lähemmäs realismia.
Mutta tajusin kyllä pointtisi: simulaation jäljitellessä oikeaa elämää, on hieman outoa pelata sitä jostain muusta kuvakulmasta, jos se realistisin on hyvin toteutettu tai on laitteet, jotka sen mahdollistavat. Kaikilla ei tosin ole, joten tällöin on minusta ihan ok valita joku toinenkin vaihtoehto koska onhan se typerä että kuskin pää on lukittu katsomaan suoraan eteenpäin.