Vastaus: Alan Wake [Hype]
Enivei, miten puheripuli silti liittyy siihen mille markkinoille peli on suunnattu? Sitä lähinnä ihmettelin.
Sinällään ihan ymmärrettävää, että peli tehdään mahdollisimman suurille markkinoille. Mutta jos kaikki selitetään tyyliin: "I must open that door", "That is important, I may use that to fix this" tuhoavat nuo aika äkkiä tunnelman. Näin epäsuorasti asiaan liittyen Dark Floors on tästä tyyyppiesimerkki. Ei se kyllä loista muutenkaan elokuvallisesti, mutta pistää oikein parastaan ettei katsojan tarvitsisi ajatella yhtään itse. Yleensä mitä suuremmalle porukalle joku elokuva, tv-sarja tai peli tehdään, sitä enemmän ko. tyypissä tapahtuvia asioita selitetään - monesti aivan turhaan. Selittäminen on yleisintä amerikkalaisissa sarjoissa, mikä ei toki tarkoita välttämättä sitä, että amerikkalaisissa sarjoissa sitä eniten olisi. Yhdysvalloissa vain tehdään niin paljon sarjoja, jotka menestyvät, että pakostakin lajityyppiin tulee kaikenlaisia edustajia.
Mutta kuten sanoin; odotellaan. Alkutyypitykset vain eivät antaneet kovin positiivista kuvaa. Pitänee mainita, että odotukset ovat Max Payne -pelien jälkeen todella kovat (ehkä liiankin kovat), joten pienikin virhe saa ärtyisäksi. Eivät ne pelin virheet ole yhtään sen pienempiä vaikka tekijä onkin suomalainen firma. Toki pienelle porukalle vastaavantasoisesta tuotoksesta kuuluu suurempi kunnia kuin isommalle tekijäkaartille.
Kyllähän lopussa tietysti sitten kirjoitettiin hienosta tunnelmasta yleispätevästi, mutta jotain vähän spesifisempää kaipaisi tuollaisen lyttäyksen jälkeen.
Entäs jos tuo olikin toimittajan ensifiilis pelistä? Vai oliko hänen mielipiteensä kenties väärä, kun ei kehunut peliä maasta taivaaseen? Entä jos hänen ennakko-odotuksensa olivat kovia, ja pelin esittelyversio oli niihin nähden pettymys? Melko pienisieluinen saa henkilö olla, jos pelin tekijöiden kotimaan perusteella haukkuu peliä - mitä en usko Petter Hegevallin olevan.
Koko messujen ehdottomasti odotetuin peli oli eittämättä Alan Wake. Ihmiset jonottivat kuin heikkopäiset päästäkseen testaamaan Remedyn ikuisuusprojektia, minä etunenässä.
Itse saan ainakin tuosta sen kuvan, että herra on odottanut Remedyn tuotosta pitkään ja hartaasti. Siihen nähden ei kaiketi saanut toiveillensa vastinetta, ja kommentti oli pääpiirteiltään negatiivissävytteinen.