Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Tuo Building the Triller on kyllä aika kuivaa kamaa. Luulisi, että tällaiseen juonivetoiseen jännäripeliin ei tarvitsisi tehdä tuollaisia eri pelimuotoja esitteleviä 4 minuutin videoita, jotka pahimmassa tapauksessa spoilaavat tarinaa.

Mutta parasta oli se, että kun katsoin tämän youtubessa, luulin ensin sen olevan joku vitsikäs Alan Waken tapaan tehty Rockstarin Red Dead Redemptionin ensimmäisen esittelyvideon parodia. Siis tuohan oli ihan täydellinen kopio ja kyseisestä länkkäripelin esittelyvideosta oli lainattu lauseita. Illuusion rikkoikin yllättäen se, että kertojaääni sanoi "Remedy" siinä kohdin kun odotti "Rockstaria".

Peli voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta esittelyvideo oli makuuni liian pahasti kopioitu.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Alan Waken välianimaatiot ovat pelimoottorilla rendattuja videoita, paljastaa Remedyn Mikko Rautalahti pelin virallisella foorumilla.
The actual cinematics are all separate pre-rendered video files. We do have some sequences where we do what I guess could be called real-time cutscenes (like the "reveal camera" moments, for example), but percentagewise, those are definitely in the minority.

All of the cinematics have been rendered by our game engine, though. It's just that we use more high-resolution models because the camera tends to be a lot closer to the characters than during gameplay, and we throw in a bunch of post-processing to make things look very pretty.
Pelissä ei myöskään pitäisi olla minkäänlaisia lataustaikoja, pl. pelin käynnistyminen ja kuoleman jälkeen tapahtuva lataaminen edelliseen checkpointiin.

Lähde: Alan Wake
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Onko kukaan ennakkotilannut Alan Wakea? Itseä himottaisi tuo Collector's Edition. Uskon vakaasti, että pelistä tulee hyvä, ja pitäähän suomalaisia hieman tukea lompakollaan.

Ajat sitten tuli verkkiksetä tilattua CE. Itsellä on ainakin luotto korkealla tämän pelin suhteen. Toivottavasti ei hirveitä pettymyksiä tule.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kyllähän Wake on ollut odotuslistalla jo kauan ja vähäiset julkaistut tiedonmuruset ovat jaksaneet pitää mielenkiintoa yllä. Uskon, että lopputulos on laadukasta tavaraa. Ja vaikka peli jäisikin keskinkertaiseksi pannukakuksi, ovat suomalaiset pelintekijät sen verran harvassa, että koen kansalaisvelvollisuudekseni ostaa pelin arvosteluista yms riippumatta.

Kumpikin versio tilattuna. Keräilyversio briteistä ja normiversio GS:stä.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Onko kukaan ennakkotilannut Alan Wakea? Itseä himottaisi tuo Collector's Edition. Uskon vakaasti, että pelistä tulee hyvä, ja pitäähän suomalaisia hieman tukea lompakollaan.

Itsekin tilasin CE-version. UK-versio ei ainakaan kauhean kallis ( Play.com (UK) : Alan Wake: Limited Collector's Edition : Xbox 360 - Free Delivery ).

Arvosteluista viis, itsekin tuen kyllä Remedyn peliä jo ihan periaatteesta. Tämän pelin menestyksellä (tai sitten kolikon toisella puolella) on vaikutusta koko suomalaiseen peliteollisuuteen. Halusi Remedy sitä tai ei, niin se on lipunkantaja nykyään. Toivottavasti muitakin tulee..
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kauppisen Jukka tarjoilee meille ihanan rempseästi rönsyilevän ennakon:

Päivä vaihtuu illaksi, yöksi. Aurinko laskee, pimeys nousee. Ja Alania ahdistaa. Mitä ihmettä on tapahtunut? Missä vaimokulta on? On kulunut viikko siitä, kun Alan kuuli kauhistunutta kirkunaa. Viikko, josta Alan ei muista mitään. Viikko, jonka jälkeen synnit paljastetaan ja pimeyden voimat nostavat päätään.
--
Olivat olennot mistä tahansa, niiden toiminta on selkeää. He tahtovat pysäyttää Alanin. Se varmaan onnistuisikin, ellei Alan olisi saanut tukea ja neuvoja jostain toisaalta. Näin Alan tietää olentojen Akilleen kantapään. Ne eivät näet kestä valoa. Tämä onkin pelin toimintaosuuksien ydin. Pimeys. Valo. Ja tuliaseet.
--
Toimintaosiot tuntuvat muutenkin olevan mainiosti käsikirjoitettuja siten, että pelkän räiskinnän ohessa niissäkin on välillä jotain kierompaa, jopa huvittavaa. Pakkoa sanoa, että pelaajien ennakkoluuloilla ja -odotuksilla pelaaminen tuo menoon paikoittain jopa sarkastista huvittuneisuutta, kun sitä vain sisimmässään tietää, että missä tahansa kauhufilmissä ja -elokuvassa juuri tässä on väijytys. Paikka pedataan niin täydellisen valmiiksi - ja tavallaan tilanne laukeaakin sitten sillä, että eihän siinä mitään ollutkaan.

Hyvin ovat tekijät kauhuleffansa katsoneet, ne perkeleet. Ei näin saisi pientä ihmistä kiusata.
--
Jotkut ovat ehkä kiinnostuneista taisteluista ja Alanin aseista. Pyh. Ei aseilla ole merkitystä. Muutama torrakko. Mutta esimerkiksi Alanin näkemys pimeyden voimiin tehoavasta konekivääristä on repeilyttävän lystikäs.
--
Vihollisia ja ympäröivää pahuutta ei aina edes näytetä. Siitä annetaan vihjeitä. Sen aistii. Juuri siihen parhaimpien kauhuelokuvien tyyliin, jossa se todellinen pelko ja kauhu on juuri ja juuri kameran ulkopuolella. Tiedät että se on siellä. Mutta et näe. Ja siksi pelottaa.
--
Itselleni yksi suurimmista yllätyksistä oli kokea pelin mekaniikka omin pikku kätösin. Jos Max Paynet olivat uraauurtavia räiskintäpelejä, niin mitä ihmettä Alan sitten on? Räiskintäpeli, jossa tärkein ase onkin taskulamppu? Suoraviivaista toimintaa etsivät tulevat todennäköisesti tukehtumaan itkuunsa, kun Remedyn uusimmasta paskapelissä ei olekaan viittätoista eri asetta, joita voisi nykytrendien mukaisesti modata lisävarusteilla. Samoin ne, joista jatkuva rähäkkä on hyvän pelin merkki.
--
Mutta sitä ennen: nauttikaamme Alan Wakesta. Näkemäni ja pelaamani perusteella se on hieno, erilainen ja viiltävää tunnelmaa pursuava seikkailullinen trilleri. Toivottavasti Alan ei petä loppupuolellakaan - ja toivotaan, että sitä suoraviivaisinta toimintaa on mahdollisimman vähän. Tämän pelin vahvuudet kun ovat aivan muualla.

Lue koko artikkeli: Alan Wake -ensikosketus: eDome tuo valoa pimeyteen – eDome – Plaza
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Kauppisen Jukka tarjoilee meille ihanan rempseästi rönsyilevän ennakon:

Kuulostaa juuri siltä peliltä jota tässä on kielipitkällä odoteltu vuosi jos toinenkin. En missään nimessä kaipaa pelkkää räiskintää, kun sillä saralla tarjontaa kuitenkin on ihan reilusti. Toisaalta tunnelmallisia kauhutrillereitä onkin sitten vähän vähemmän tarjolla.

Tottakai tässä myös sinivalkoiset värit noustavat päätään ja peli on ostettava jo ihan tekijöiden takia. Toisaalta edelleen kova usko on siihen että peli on loistava(ennakko artikkeli tietysti vahvisti tätä käsitystä) ja olisivat kehittäjät olleet mistä tahansa, niin tällaisia pelejä ei sovi jättää pelaamatta.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

En missään nimessä kaipaa pelkkää räiskintää, kun sillä saralla tarjontaa kuitenkin on ihan reilusti. Toisaalta tunnelmallisia kauhutrillereitä onkin sitten vähän vähemmän tarjolla.

Tämä kuulostaa myös omaan korvaani aivan uskomattoman hyvältä ja hype sen kuin nousee, mutta toisaalta saa hieman huolestumaan pelin vastaanoton kannalta. Jos massat (ja kriitikot) syöksyvät pelaamaan Alan Wakea kauhuräiskinnän toivossa, voi lopputulos olla aika kiharaista.

No mutta, luotetaan ihmiskunnan aivoihin ja käsityskykyyn. Ne ovat vaan pettäneet niin monta kertaa.
--

Kun Remedyalerts niin anteliaasti taas pomppasi tuolta sirkuttimen puolelta esiin, niin tässä on vielä yksi ennakko/hands on sekä Häkkisen Oskarin haastattelu:

Toronto Thumbs: By Canadian Gamers Episodepic Alan Wake First Impressions
Watching the first chapter unfold had me wondering if the heavily plot-driven style of some recent games is the tip of the iceberg; a new genre of gameplay (or at least a dramatically improved one), appealing to a more sophisticated gaming crowd. As developers continue to try and keep content fresh, the emphasis on a solid story line plays an increasingly important role as the gaming industry attempts to cater to markets with an aging demographic, while also trying to ensnare a younger crowd. The evolution of television is an indicator, having moved towards intense and intelligent plot-driven episodic entertainment; it is inevitable that gaming industry would follow suit.

Adventure Corner - Interview with Oskari Oskari Häkkinen (Remedy Entertainment)
AC: What are your plans for the future?

Oskari: We want Alan Wake to be something bigger than just one game and we certainly hope that we'll have the opportunity to take, should this be a success, to take season one of Alan Wake to season two of Alan Wake. We've planned some DLC after season one. Just to be clear, this game will have a satisfactory and conclusive ending, so when you get your hands on Alan Wake you'll be happy you've reached all your goals, and you'll be happy that you've unraveled the mystery. But just like a TV series we'll leave some doors open for a bigger story as well. And hopefully if this is a success it will give us the opportunity to open up that bigger story that we already thought of.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Itse olen päättänyt olla spoilaamatta peliä itselleni yhtään sen enempää mitä ennakkohype jo tehnyt. Tuntuu siltä, että pelin ensimmäiset minuutit on jo käyty läpi foorumeilla ja arvosteluissa, mutta siitä eteenpäin tapahtuvan toiminnan olen päättänyt jättää toukokuun puoleen väliin. Odotukset ovat korkealla ja toivon että suomalainen osaaminen otetaan vastaan maailmalla arvoisellaan tavalla. Vielä 4 viikkoa...
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Pikselinlaskennasta huolimatta Alan Wake ei pyöri sub-HD-resoluutiolla, kuten Digital Foundryn Mazingerdude ehti NeoGAFissa jo ilmoittamaan. Tulos selittyy Remedyn foorumien Community Managerin mukaan sillä, että analyysi on tehty 960x540-resolla olevasta videosta. Itse pelin natiivitarkkuus on 1280x720.
Earlier this evening, it was reported on NeoGaf that upcoming Microsoft Xbox 360 exclusive, Alan Wake, was only running at the resolution of 547p -- which will be sub-HD levels. Well, to counter these claims, Remedy has clarified the situation with an official statement on the Alan Wake forums.

Community Manager stated: "The game is 720p. Those screenshots are based off footage captured at 960x540 like cocorenut pointed out, of course there will be some downsampling involved.
Valtakunnassa kaikki hyvin.

Lähde: Examiner
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Paitsi että venkoilu resoluution suhteen jatkuu. Remedyn Markus Mäki hieman kiertelee tarkemmassa teknisessä vastauksessaan.
Modern renderers don't work by rendering everything to a certain final on-screen resolution, but use a combination of techniques and buffers to compose the final detail-rich frames, optimizing to improve the visual experience and game performance.

Alan Wake's renderer on the Xbox360 uses about 50 different intermediate render targets in different resolutions, color depths and anti-alias settings for different purposes. These are used for example for cascaded shadow maps from sun & moon, shadow maps from flashlights, flares and street lights, z-prepass, tiled color buffers, light buffers for deferred rendering, vector blur, screen-space ambient occlusion, auto-exposure, HUD, video buffers, menus and so on. In the end all are combined to form one 720p image, with all intermediate buffer sizes selected to optimize image quality and GPU performance. All together the render targets take about 80 MB of memory, equivalent in size to over twenty 720p buffers.
Eli AW käyttääkin hyvin erikoista renderöintitapaa, jossa esim. osa geometriasta ja tekstuureista saatetaan renderöidä 540p-tarkkuudella, mutta toisaalta HUD on ihan aidosti 720p ja sitä rataa. Näistä yhdessä muodossa yksi 720p-kuva (jonka boksi voi skaalata vielä vaikka 1080p:ksi asti).

Lähde: GameTrailers
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Eihän tuossa ole mitään erikoista että eri asioita renderöidään eri resoluutiolla. Kaikki tämän sukupolven parhaimmannäköiset pelit saman lähteen mukaan käyttävät vastaavia tekniikoita.
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Vähän kyllä vituttaa kun 2010-vuoden pelejä pelataan 2000-luvun alun grafiikoilla. Pelissä on välillä 510x resoluutio, siis mitä helvettiä? Peli pyörii yleisesti ottaen n. 960x547 resolla joka väkisin skaalataan suuremmaksi.

Naurattaa vaan nykymeno tällä erää. Vaikka en konsolisotaa julista ja xboxin itsekkin omistan niin kyllä God of War 3 on vaan se oikea taidon näyte jota voidaan saada aikaan kun ostaan. Mikään tähän mennessä ilmestynyt peli PC mukaan lukien ei ole pystynyt parempaan ja hienompaan grafiikkaan vaikka zoomi käy joskus 300metrin päässä näyttäen reaaliajassa toimivat taistelut taustalla.

No tulee tämä kuitenkin hommattua.


http://pds16.egloos.com/pds/201004/17/09/a0037809_4bc91154770cb.jpg
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Vähän kyllä vituttaa kun 2010-vuoden pelejä pelataan 2000-luvun alun grafiikoilla.

Siinä vaiheessa kun alan pelaamaan pelejä pikselien takia niin joku voi tulla lyömään boxin halki Fiskarssin halkaisukirveellä. Toki jotkut saa kiksejä siitä, että laskevat jonkun antennin pikseleitä ja se heille suotakoon, pervoja on monenlaisia.

Jos AW:ta mainostettaisiin pelinä jonka tärkein anti on pixselien määrä, niin silloin ymmärtäisin kritiikin. Pelin juju on kuitenkin tarinassa ja jos se on samaa kastia jonkun MW2:n kanssa niin sitten revin pelihousut ja nousen barrikaadeille :D
 
Vastaus: Alan Wake [Hype]

En ole minäkään koskaan tajunnut näitä "zoomataan 500% niin nähdään pikselit" herutuksia. Kuka pelaa pelinsä jokin 500% zoomaus ominaisuus päällä? Liikkeessä ja toiminnan keskellä ketä kiinnostaa, mikäli joku pieni objekti ei ole sieltä skarpimmasta päästä. Mikä tahansa kuva näyttää karseelta, kun tarpeeks tsuumaillaan. Kokeilkaa vaikka..

Pelaan pelini juonen ja yleisen mukavuuden kannalta, en niiden pikselimäärien.

------

Päätin lopettaa tätä peliä koskevien hands-onien ja previkoiden lukemisen. Pikkasen liikaakin tullut kaiveltua jo tietoa tästä, mutta eiköhän tämä silti vielä pysty yllättämään. Nyt vaan odotellaan arvosteluja ja toivotaan, että Islanti lopettaa ryppyilyn, että spessu versio saapuu brittein saarilta edes suhteellisen ajoissa..
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom