Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Oli näyttelijä ihonväriltään mitä vaan, niin onko Quantum Break edes canonia - samaa universumia Alan Waken kanssa? Tästä tuntuu olevan näkemystä suuntaan tai toiseen. Puhutaan muun muassa vaihtoehtoisesta aikajanasta. Sagan saman hahmon lisäksi näyttelijä Shawn Ashmore esiintyy molemmissa peleissä, mutta on eri hahmo. Tämä omalla tavallaan sekä tukee että rikkoo yhteisen universumin pelien välillä. Tässä mystisessä tarinankerronnassa ja erikoisissa yhtymäkohdissa Remedy on äärimmäisen taitava.
Aikamatkustuksesta paljon pitävänä pidän erittäin paljon tuollaisesta vaihtoehtoisuudesta että tyyppi on ihan erilainen eri aikajanalla, oli se muutos sitten sukupuoli, ihonväri tai mitä tahansa. Voi olla että ainoa yhdistävä tekijä onkin enää nimi.

Mutta tässä hommassa siis jää epäselväksi (kai) että mistä on kyse. Tai ainakaan tässä keskustelussa ei ole tullut selväksi että miksi Malla ei ole mukana vaikka hän on easter eggissä, josta kuitenkin Sam päätyi suoraan sellaisenaan mukaan, kai.

Ymmärtäisin täysin lisenssi-, aikataulu- ja muut syyt mutta on se vähän tympeää jos on pitänyt vain ihonvärin takia vaihtaa näyttelijä.

Eikä minulla ole mitään minkäänlaisia ihmisiä vastaan ja olisin tästä samaa mieltä jos tummaihoinen easter egg -hahmo olisi yhtäkkiä valkoinen. Tosin siinä täytyisi taas miettiä uusiksi että mitkä syyt siihen muutoksen on plus se luultavasti aiheuttaisi nykyajassa paljon enemmän älämölöä.

Vielä alleviivatakseni: minusta on vain hyvä että kaikenlaisia vähemmistöjä on esillä viihteessä mutta jo olemassa olevien hahmojen muuttaminen ilman erityisiä syitä tai selityksiä ei ole asia, mitä itse lähtisin kauhean helposti tekemään.

Tuo aikamatkustussyy tai -teoria tosin kelpaisi minulle. Ainoa ongelma on ettei sitä ole mitenkään kai avattu.

Sagan ihonväri ei Alan Wake 2:sta pelatessa häirinnyt ollenkaan. Ehkä siksi, kun hahmo oli niin hyvin kirjoitettu. Tai ehkä en vain jaksanut välittää sellaisesta asiasta hyvää peliä pelatessa.
Ei minuakaan kenenkään ihonväri häiritse. Hahmojen muutokset saattaa häiritä ihmetyttää eikä nekään automaattisesti siis ole mikään ongelma. Tosin ei tämäkään ollut ennen kuin muut alkoivat keskustella asiasta ja aloin tätä miettimään.

Eikä tämä asia myöskään peliä pelatessa haittaisi pätkääkään. Tykkään vain pyöritellä asioita, joten siksi tässä tätä nyt pohdin. Pystyn kuitenkin täysin tämän "ongelman" unohtamaan koska se ei edes ole mikään käytännön ongelma peliä pelatessa. Unohtaminenkin on vähän väärin sanottu koska ei tuo edes mielessä pelatessa pyöri koska keskityn pelaamiseen.

Näin jälkikäteen ajateltuna voisihan se olla "loogisempaa", jos hahmo olisi valkoihoinen, mutta samaan aikaan tuntuu asialta jolla ei ollut väliä.
Loogista varmaankin mutta toisaalta Remedyn universumissa riittäisi selityksiä vaikka ja mille asioille, joten eipä tässä jää mietityttämään kuin ulkopelilliset syyt ja selitykset tai niiden puuttuminen. Eikä tuolla siis minullekaan väliä pelaamisen kannalta ole, vaan tässä vain mielenkiinnon kautta tulee tätä pohdittua.

Voi helvata kuinka typerää sekoilua... Castingia muutetaan alvariinsa jatko-osissa ja nyt kun se vaikuttaa ihonväriin niin se on jotenkin kauhistus? Ja edelleen, onhan toi linjassa Mr. Doorin kanssa... ?
Ainakin nuo linkkisi esimerkit on pyrkineet samankaltaisiin näyttelijöihin kuin alkuperäinenkin, joten ei mielestäni ole kyse samasta asiasta. Ja tärkeämpää noissakin on kysyä syytä vaihdolle: onko alkuperäinen näyttelijä varattu, liian vanha, maineensa pilannut, tms.?

Kyllähän nyt tietynlaiset "force majeuret" vaihdoissa ymmärtää. Samoin kuin vaikkapa tuotteen "virkistämiset" tai vastaavat, kuten Bondin säännöllinen vaihtuminen, jossa tosin pätee myös se että näyttelijät vanhenee.

Game of Thronesissa vaihtui yksi tai useampi hahmo ja ne häiritse lopulta aika vähän koska eivät olleet ihan päärooleissa. Tosin koska ohjelma oli muutenkin täynnä hahmoja, niin se soppa ei sitä kauheasti enempää sekoittanut. Ainakin sen yhden kohdalla piti hetken totutella ja muistutella että kyse on nyt samasta hahmosta.

Sitten taas joissain ohjelmissa/sarjoissa menee jo eri hahmot sekaisin jos ne on liian samanlaisia. Olikohan se joku Saw, jossa ei vaimon kanssa välillä pysytty perässä kun oli kaksi niin samanlaista hahmoa pyörimässä.

Eikä minulle tosiaankaan ihonväri ole mikään automaattinen ongelma. Varsinkaan jos lähdemateriaali ei asiaa mitenkään painota. Mutta joku raja ja järki pitää olla eikä vaikka jotain historiallista kamaa ole järkeä tehdä niin että siellä on ajalle väärää kuvastoa tarjolla, oli se sitten ihmisiä, tavaroita tai mitä tahansa.

Mutta tästä kaikesta tekstistä huolimatta en yleensä tuollaiseen edes kiinnitä huomiota. Esim. naiset WW2:ssa taistelemassa, joka oli ilmeisen paha virhe joiden mielestä Battlefieldissä, ei minua pahemmin kiinnostanut. Mielestäni peli oli muutenkin tarpeeksi kasuaaliviihdettä että tuollainen virhe ei kummemmin pelaamiseeni vaikuttanut. Enemmän minua siis kiinnostaa lähinnä pohita näitä kuin että nämä olisivat minkäänlainen ongelma minulle käytännön tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Quantum Breakin easter egg kyllä kuvastaa Alan Wake 2:n konseptia ja monia osia konseptivaiheesta on säilytetty. Kuitenkin easter eggissä esim. Alan on puukottanut oletetun Alex Caseyn selvästi kuoliaaksi, minkä lisäksi myös Barry on etsittyjen listalla. Kyse on siis ollut normaalista konseptoinnista ja fanien kiusoittelusta. Eihän peli ole ollut tuolloin millään lailla tuotannossa päinkään, joten todennäköisesti on otettu mukaan sellainen naisnäyttelijä, joka on läheltä saatu sen kummempia castingejä järjestämättä. Konseptina naisagentti on selvästi sittemmin säilytetty.

Mielestäni Saga oli hienosti kirjoitettu ja näytelty hahmo ja itselleni peli oli hyvin immersiivinen kokemus. Ikävää, jos jollakulla kokemus ei ole ollut yhtä hyvä.
 
Mielestäni Saga oli hienosti kirjoitettu ja näytelty hahmo ja itselleni peli oli hyvin immersiivinen kokemus.

Näin nimenomaan ja kuten aikanaan kirjoitin, niin mielestäni Sagan osuudet olivat jopa pelin parasta antia, varsinkin nimenomaan kirjoitukseltaan ja näyttely oli myös erinomaisella tasolla.

Enkä kyllä olisi uskonut, että vuonna 2024 kuulee värillisen olevan epäuskottava hahmo Yhdysvalloissa tapahtuvassa pelissä, siksi että hänellä on sukupuuta Pohjoismaissa. Mutta ehkä Helsingissä asuvana ja Yhdysvaltoja useampaan otteeseen kiertäneenä on hieman erilainen kokemus aiheesta kuin jollain muulla, ehkä vähän enemmän homogeenisessä ympäristössä kasvaneella ja siksi tämä Sagan sukupuu näyttäytyy lähinnä oivallisena ja Remedyn maailmaan erinomaisesti sopivana yksityiskohtana - yhtenä muiden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:
Enkä kyllä olisi uskonut, että vuonna 2024 kuulee värillisen olevan epäuskottava hahmo Yhdysvalloissa tapahtuvassa pelissä, siksi että hänellä on sukupuuta Pohjoismaissa.
Et luultavasti viittaa minun teksteihini mutta vastaan silti tähän kohtaan: tätä samaa ajattelin itsekin heti alussa että onpas pöljä kun kuitenkin tuo peli tapahtuu suuressa maailmassa mutta toisaalta, kuten jo kirjoitin, on siellä kuitenkin ihan asiallisia pointtejakin esitetty. Niiden kautta ainakin itse aloin tätä asiaa miettimään sitten vähän enemmänkin.

Itselleni ei siis sinänsä tuo esittämäsi asia ole mikään ongelma, sillä eihän hahmo itsessään ole epäuskottava. Siellä taustalla vain on se easter egg, jossa hahmo on ollut alunperin suomalaisen näyttelijän esittämä. Ja - ihonväristä riippumatta - tykkään kun on paikallista väriä (no heh heh) paikallisessa pelissä, joten Malla olisi sen vuoksi ollut mielenkiintoisempi valinta. Yhtä lailla se olisi voinut olla joku tummaihoinenkin suomalainen mutta nimenomaan siis niin että olisi ollut myös siinä easter eggissäkin alunperin.

Suosalonkin hahmosta tuli jonkinlainen ilmiö, joten jo senkin vuoksi olisi hienoa ja mielenkiintoista nähdä nimenomaan suomalaisia suomalaisessa pelissä. Enkä tarkoita pelkästään siis valkoihoisia vaan yleensä ottaen suomalaista porukkaa. Varsinkin kun näyttelijän valinnassa ei ilmeisesti ole ollut edes mitään nimekkyystekijää kuten Courtney Hopen kohdalla saattoi olla. Tosin siitäkin nimekkyydestä voi olla montaa mieltä. Itse pidin valinnasta jo sen takia että se oli niin yllättävä.

Mutta ehkä Helsingissä asuvana ja Yhdysvaltoja useampaan otteeseen kiertäneenä on hieman erilainen kokemus aiheesta kuin jollain muulla, ehkä vähän enemmän homogeenisessä ympäristössä kasvaneella ja siksi tämä Sagan sukupuu näyttäytyy lähinnä oivallisena ja Remedyn maailmaan erinomaisesti sopivana yksityiskohtana - yhtenä muiden joukossa.
Eipä tuossa mitään maailmankansalaista tarvitse olla ja takapajulassakin tuon kyllä voi tajuta olevan täysin uskottava skenaario. Harvassa lienee paikat suomessakin että pelkkää valkoihoista mahtuisi joukkoon.
 
Eipä tuossa mitään maailmankansalaista tarvitse olla ja takapajulassakin tuon kyllä voi tajuta olevan täysin uskottava skenaario.

Spekuloin vain mahdollisia syitä sille, että miksi värillisyys nostettiin tässä yhteydessä epäuskottavaksi. Mutta toki, vaikka jos en itse tuntisi värillisiä suomalaisia, joilla on sukupuuta Yhdysvaltoihin, niin tuskin siltikään pitäisin tätä epäuskottavana.

Keskustelun myöhemmät vaiheet easter eggeineen sitten asia erikseen, ensimmäisenä tässä nimenomaan otettiin kantaa epäuskottavaan sukupuuhun - ja siihen nämä minun vastaukseni viittaa.
 
Spekuloin vain mahdollisia syitä sille, että miksi värillisyys nostettiin tässä yhteydessä epäuskottavaksi. Mutta toki, vaikka jos en itse tuntisi värillisiä suomalaisia, joilla on sukupuuta Yhdysvaltoihin, niin tuskin siltikään pitäisin tätä epäuskottavana.

Keskustelun myöhemmät vaiheet easter eggeineen sitten asia erikseen, ensimmäisenä tässä nimenomaan otettiin kantaa epäuskottavaan sukupuuhun - ja siihen nämä minun vastaukseni viittaa.
Itseäni eivät hahmojen värillisyydet haittaa missään yhteydessä. Mutta race swapit jo aiemmin tietynlaisiksi määritellyille hahmoille haittaavat - tapahtuivat ne sitten suuntaan taikka toiseen, varsinkin jos syitä ei ole muita, kuin vaikkapa jonkun rotutasa-arvon korostaminen. Itse asiassa pidän ainakin itse näitä race swap-kuvioita nimenomaan itsessään rasistisina, koska niissä tilanteissa on nimenomaan siihen päädytty, ettei hahmon alkuperäinen ihonväri kelpaakaan enää. Tuohon on hyvin vaikeaa löytää asiallista perustelua, joka ei jossain määrin ainakin toisi rasismia esiin toimenpiteeseen liittyen.

Rasismiahan on aina se, että ei hyväksytä tai kelpuuteta jotakin nimenomaan ihonvärin tai etnisen taustan takia. Ja jos joku hölmö täällä kuvittelee todellakin, etten ole itsekin nimenomaan rasismin vastustaja, niin tiedoksi vaan, että oma isäni on USA:n puertoricolainen ja hyvin tumma piirteiltään. Itse en toki ole häneltä tummaa ihonväriä perinyt, vaan suomalaiselta blondilta äidiltäni on pigmentti tullut, mutta isältä sitten tumman ruskeat silmät ja tummat kiharat hiukset - siis silloin kun niitä hiuksia vielä oli… :D
 
Hölmösti toteutettuna vanhojen tarinoiden hahmojen ulkonäön ja sukupuolen vaihtamiset tuntuvat minustakin häiritseviltä, mutta tässä Alan Wakessahan siitä ei ollut kysymys. On ihan eri asia tehdä Lumikki ja seitsemän eri kokoista ja näköistä taikahemmoa kuin muuttaa pelin tarinaa ennen julkaisua. Tolkienin maailmaan sijoittuvassa sarjassa tummaihoiset haltiat ja hobitit ovat outoja, koska hahmojen ulkomuodosta on melko paljon aiempaa kuvausta. Jos 1800-luvun Venäjälle sijoittuvaan sarjaan on kirjoitettu useita tummaihoisia hahmoja, kyllähän se vähän ihmetyttää. Miksi sitten muuttaa tarinaa ennen julkaisua? Yleensä luovassa työssä syntyy erilaisia ideoita ja ne kehittyvät ajan kanssa. Ei taiteessa ole sellaista sääntöä, että alkuperäisessä suunnitelmassa täytyy pysyä. Tolkien muutti tarinoitaan koko ikänsä. Se, että viime vuosina on tehty hölmöjä juttuja diverisiteetin vuoksi ei tarkoita, että kaikkea muutosta vastaan pitää hyökätä ja keksiä asiasta salaliittoteorioita. Minusta on silti ihan ok, jos pitää vaikka seitsemän kääpiön tapausta idioottimaisena. Pidän sitä itsekin naurettavana. Yhtä hölmöä on kuitenkin ajatella, että ei ole luonnollista, loogista, uskottavaa tai todennäköistä, että ruotsalaistaustainen nainen saa lapsen tummaihoisen miehen kanssa ja että heidän lapsestaan tulee enemmän tai vähemmän tummaihoinen myös.
 
Jossain lähes 10 vuotta vanhassa pelissä esiintyneen pikkupätkän perusteella kyseessä on race swap? Epäilenpä, että olikohan Alan Waken toisen tulemisen konsepti ihan hirveän pitkällä kehityksessä tuossa kohtaa :p. Tai jos olikin, niin kai siinä on ajatus saanut ehtiä muuttuakin parisen kertaa sen suhteen, millainen peli on tulossa.

Eikö näistä voi valittaa vaikka Pieni Merenneito-ketjussa tai jotain? On niin hakemalla haettua.
 
Hölmösti toteutettuna vanhojen tarinoiden hahmojen ulkonäön ja sukupuolen vaihtamiset tuntuvat minustakin häiritseviltä, mutta tässä Alan Wakessahan siitä ei ollut kysymys. On ihan eri asia tehdä Lumikki ja seitsemän eri kokoista ja näköistä taikahemmoa kuin muuttaa pelin tarinaa ennen julkaisua. Tolkienin maailmaan sijoittuvassa sarjassa tummaihoiset haltiat ja hobitit ovat outoja, koska hahmojen ulkomuodosta on melko paljon aiempaa kuvausta. Jos 1800-luvun Venäjälle sijoittuvaan sarjaan on kirjoitettu useita tummaihoisia hahmoja, kyllähän se vähän ihmetyttää. Miksi sitten muuttaa tarinaa ennen julkaisua? Yleensä luovassa työssä syntyy erilaisia ideoita ja ne kehittyvät ajan kanssa. Ei taiteessa ole sellaista sääntöä, että alkuperäisessä suunnitelmassa täytyy pysyä. Tolkien muutti tarinoitaan koko ikänsä. Se, että viime vuosina on tehty hölmöjä juttuja diverisiteetin vuoksi ei tarkoita, että kaikkea muutosta vastaan pitää hyökätä ja keksiä asiasta salaliittoteorioita. Minusta on silti ihan ok, jos pitää vaikka seitsemän kääpiön tapausta idioottimaisena. Pidän sitä itsekin naurettavana. Yhtä hölmöä on kuitenkin ajatella, että ei ole luonnollista, loogista, uskottavaa tai todennäköistä, että ruotsalaistaustainen nainen saa lapsen tummaihoisen miehen kanssa ja että heidän lapsestaan tulee enemmän tai vähemmän tummaihoinen myös.
Suurimmaksi osaksi olen samaa mieltä kanssasi. Varsinkin viimeisen lauseen toteamuksestasi olen kaikilta osin samaa mieltä. Tuo asetelma ei itselleni koskaan ollut kuitenkaan ongelma Saga Andersonin hahmon ulkoiseen olemukseen sekä ihonväriin liittyen, vaan se ongelma oli se, että vaikka hahmo on alun perin ollut esillä vain eastereggin muodossa, niin se on kuitenkin kiistatta jo ollut olemassa ja hahmosta on siis ollut silloin jo kiistaton visio, että minkä näköinen hän on ja minkälaiset piirteet hänellä on. Hahmo on selkeästi nimetty ja on FBI:n agentti ja hänet nähdään samassa kuvassa Sam Laken esittämän hahmon kanssa, joka siis myöskin esiintyy Alan Wake 2-pelissä, ja kun pelin tekijöinä on samainen Remedy, joka on tehnyt Quantum Breakin ja ovat itse todenneet joissakin yhteyksissä, että heidän Alan Wakesta eteenpäin tekemänsä pelit tapahtuvat kaikki samassa universumissa Alan Waken kanssa, ja tarinoissa voi siis vähintäänkin pieniä easteregg tyyppisiä risteymiä ilmetä.

Itse vastustan aina race swap touhua ja muutenkin rotujen, tai muidenkaan identiteettitekijöiden vaihtamista jo aiemmin luoduilla hahmoille. Jo määritellyt hahmot ovat sellaisia, joita ei tulisi kokonaan muuttaa hahmon identiteettiin liittyvissä asioissa, koska hahmot on tarjottu yleisölle alunperin tietyillä identiteettitekijöillä ja ne on sellaisina omaksuttu yleisön toimesta. Jos identiteettiin kajotaan muuttamalla se aivan toisenlaiseksi kuin se siihen mennessä on ollut, kyseessä on mahdollisesti (ja todennäköisestikin) yleisöön kohdistuvaa manipulatiivista käyttäytymistä hahmon luojilta. Kyllä taiteellisessa vapaudessakin on rajansa, tai ainakin rajansa siinä mielessä milloin vaikkapa hahmoihin tehtävät muutokset ovat selkeästi manipulatiivisia ja sitä kautta taiteen uskottavuus ja mielenkiinto menetetäänkin monien keskuudessa, jotka pitivät aiemmin teoksista, joissa kyseinen hahmo/hahmot olivat toisenlaisen identiteetin pohjalle tehtyjä.

Myönnetään toki, että tämä Saga Andersonin tapaus on easteregg-kytköksensä takia sieltä kevyemmästä päästä, ja koska hahmo itsessään on ihan hyvä, niin ei tuo hahmo itseäni ainakaan ärsyttänyt pelissä ollenkaan. Siltikään en pidä näistä race swap-kuvioista lainkaan, koska ne ovat käytännössä lähes aina rasismiin perustuvia ratkaisuja, vaikka hönöpäissään joidenkin toimesta jopa väitetään niiden olevan jotenkin rasismin vastaisia ratkaisuja. Sitä ne eivät nimenomaan kuitenkaan ole, ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain lähes 10 vuotta vanhassa pelissä esiintyneen pikkupätkän perusteella kyseessä on race swap? Epäilenpä, että olikohan Alan Waken toisen tulemisen konsepti ihan hirveän pitkällä kehityksessä tuossa kohtaa :p. Tai jos olikin, niin kai siinä on ajatus saanut ehtiä muuttuakin parisen kertaa sen suhteen, millainen peli on tulossa.

Eikö näistä voi valittaa vaikka Pieni Merenneito-ketjussa tai jotain? On niin hakemalla haettua.
Nimenomaan ihme nillitystä jostain 10v vanhasta pelin sisällä olevasta videosta.

Ihan noinko jos olisin kirjailija ja olisin kirjoittanut kirjan 10v. sitten missä täysin ohimennen mainitsen naapurin Riitan. Ja sitten kymmenen vuoden päästä uudessa kirjassani se ei olekaan Riitta vaan Ameriikan Riitta ja on saanut hyvän rusketuksen pintaan.

Edelleen, ihme nillittäjiä, tämä koko woke systeemi on ihan perseestä - toki tiedustan maahanmuuttopolitiikan tärkeyden jne varsinkin kun Ruotsin mallia katsoo mutta tällä ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa.
Itse vastustan aina race swap touhua ja muutenkin rotujen, tai muidenkaan identiteettitekijöiden vaihtamista jo aiemmin luoduilla hahmoille. Jo määritellyt hahmot ovat sellaisia, joita ei tulisi kokonaan muuttaa hahmon identiteettiin liittyvissä asioissa, koska hahmot on tarjottu yleisölle alunperin tietyillä identiteettitekijöillä ja ne on sellaisina omaksuttu yleisön toimesta.
Niin vaan Pirkka Ja Aakekin muuttui kuin taikaiskusta Saamelaisiksi ja se oli ok kaikille tuolloin :D


Tämä Saga Anderson keskustelu on kuin armeijassa sanottiin; täynnä tyhjiä housuja
 
Viimeksi muokattu:
Nimenomaan ihme nillitystä jostain 10v vanhasta pelin sisällä olevasta videosta.

Ihan noinko jos olisin kirjailija ja olisin kirjoittanut kirjan 10v. sitten missä täysin ohimennen mainitsen naapurin Riitan. Ja sitten kymmenen vuoden päästä se ei olekaan Riitta vaan Ameriikan Riitta ja on saanut hyvän rusketuksen pintaan.

Edelleen, ihme nillittäjiä, tämä koko woke systeemi on ihan perseestä - toki tiedustan maahanmuuttopolitiikan tärkeyden jne varsinkin kun Ruotsin mallia katsoo mutta tällä ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa.

Niin vaan Pirkka Ja Aakekin muuttui kuin taikaiskusta Saamelaisiksi.


Tämä Saga Anderson keskustelu on kuin armeijassa sanottiin; täynnä tyhjiä housuja

Kalliala ja Petelius ovat koomikkoja. Koomikoiden keskuudessa on hyvinkin yleistä tehdä karikatyyreja vaikkapa tietyn ihmisryhmän piirteistä. Vastaavaa on jo pidempään tehty myös värillisten koomikoiden toimesta vaikkapa valkoihoisiin tai muiden etnisten taustojen ryhmiin kohdistuen. Huumorissa ainakin itse kestäen tällaisen oikein hyvin - tapahtui se minkä tahansa ihonväriin suuntaan. Nyt puhutaan kuitenkin aivan eri asiasta, kun puhutaan race swapista. Race swap kun on jo aiemmin tietynlaiseksi ihonväriltään määritellyn hahmon muuttamista erilaiseksi alkuperäisen hahmon etnisen taustan osalta. Näyttelemisessä on aivan eri asiasta kyse, koska näyttelijät esittävät lähes aina joka tapauksessa jotakuta muuta kuin itseään. Ja heidät on sitten maskeerattu myös tietyn ihonvärin omaavaksi tai jotkut muut tietyt etniset piirteet omaaviksi, jos eivät itse omaa esittämänsä hahmon tarkoitettuja etnisiä piirteitä.

Itse vastustan rasismia ja siksi vastustan nimenomaan ihmisten kohtelua eri tavalla sen perusteella mitä rotua ovat. Samasta syystä vastustan hyvinkin jyrkästi race swap-toimintaa, koska se on rasismia varsin ikävässä muodossa. Huumori on sitten vastaavasti tässäkin asiassa aika vaikea laji, koska on toki mahdollista loukkaantua tällaisista eri ihmisryhmistä tehdyistä vitseistä. Henkilökohtaisesti olen tätä huumoriakin tutkaillut sen pohjalta, että olen valmis kestämään kaikkiin ihmisryhmiin liittyvät karikatyyrit (myös niihin mihin itse selkeästi kuulun), kunhan niistä on selkeästi sellainen aito ylitsemenevä huumori ja karikatyyri havaittavissa, eikä kyse ole jonkin negatiivisen viestin välittämisestä kyseistä ryhmää kohtaan.

Itselleni ei kyllä koskaan tullut mieleenkään, että saamelaiset todellisuudessa olisivat noiden Peteliuksen ja Kallialan näyttelemien hahmojen kaltaisia, koska tiedostin sen jo silloin junnuna, että nuo on tarkoituksella vedetty yli ja luotu mielikuvitushahmot, joille sitten naureskellaan. Toki joidenkin saamelaisille ominaisten asioidenkin kautta, mutta en siis koskaan ajatellut edes silloin junnuna kyseisten herrojen ohjelmia katsoessani asiaa niin, että silloin viestittiin nimenomaan saamelaisten olevan ryhmänä juuri tuollaisia. Mutta kuten sanottu, huumori on aika hankala juttu, ja tähän voidaan aika eri tavoin suhtautua eri ihmisten toimesta. Joka tapauksessa en näe minkäänlaista vertailupohjaa tällä esimerkilläsi race swap-toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom