Meillä kaikilla on niitä merkittäviä kokemuksia eri viihdetuotteiden kanssa. Pelejä, elokuvia, TV-sarjoja, kirjoja jne. jotka jäävät mieleen ikuisesti tärkeinä elämyksinä ja joihin syntyy läheinen, jopa tunteellinen suhde. Usein nämä koetaan teini-iässä, toki myös myöhemminkin mahdollista, mutta etenkin teininä niille (omien kokemuksieni mukaan) on erityisen altis. Ensimmäinen Alan Wake oli minulle tällainen. Steamin achievement-tilastojen perusteella tarkastin, niin peli tuli pelattua läpi 16-vuotiaana ensimmäistä ja ainoaa kertaa. Sen jälkeen ei ole vain tullut pelattua, eikä edes jatko-osaan koskettua monista eri syistä johtuen vaikka Alan Wake olikin lähes tajunnanräjäyttävä kokemus silloin. Näin ollen vähän pelonsekaisin tunnelmin tuli hetken mielijohteesta otettua peli työn alle. Entä jos se ei olekaan niin hyvä kuin muistan? Entä jos se on ikääntynyt huonosti, eikä vedäkään mukaan (joo tiedän, että peli on remasteroitu mutta silti)? Entä jos pelimekaniikka alkaa vituttaa nopeasti ja homma jää kesken?
Paskanmarjat. Pelin tunnelmassa on jotain joka imee minut sisäänsä ihan eri tavalla kuin melkeinpä mikään muu peli, jota olen kokeillut (ainoa nopeasti muistuva esimerkki, joka vetää vertoja tunnelmassa minulle on Bloodborne). Tässä on jotain aivan erityistä magiaa, joka imee pelin maailmaan immersoitumaan ihan poikkeuksellisella tavalla. Rakastan pelin TV-sarjamaista rakennetta episodeineen, jotka loppuu mielenkiintoisiin ja hyviin biiseihin. Kaikki tässä vain yksinkertaisesti osuu kohdalleen. Tätä kirjoittaessa on vaikea edes pukea sanoiksi miksi mutta niin se vain on, että tämä tuli väännettyä ihan muna huurussa läpi kahdessa illassa lisäepisodeineen valvoen ihan liian pitkään. Tarinasta luulen ymmärtäneeni tällä kertaa huomattavasti enemmän kuin tyhmänä 16-vuotiaana ja se oli jopa parempi kuin muistin.
Vähän olin ennakkoon huolissani, että miten hyvin pelin taskulamppuaseilu jaksaa enää tätä nykyä kiinnostaa mutta pidin siitä yllättävän paljon. Jotain addiktoivaa tuossa taistelusysteemissä on vaikka onkin toki yksinkertainen. Jonkun verran kritiikkiä siitä olen lukenut ja ymmärrän sen hyvin mutta itse olisin jaksanut sitä vaikka kuinka pitkään. Itseään se kieltämättä toistaa mutta ei haittaa pätkän vertaa.
Sitten seuraavaksi tsekkaamaan mitä toinen osa pitää sisällään. Odotukset ovat katossa. Joskus silloin julkaisun aikoihin spoilaannuin kyllä siitä musikaalinumerosta mutta ei se mitään.