Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Näkyy ne. Pelasin ekan chapterin läpi Nightmarella. Kävin mielestäni läpi joka nurkan ja kolon, mutta silti onnistuin ohittamaan yhden sivuista.

Itseasiassa siellä näkyy vain osa, ei kaikkia. Ilmeisesti sieltä löytyy uudelleen sellaiset sivut, jotka ovat jollakin tapaa tarinan kannalta merkittävämpiä. Näin käsitin, kun itse pelasin sen nightmarella läpi. Manuscriptit ovat muutenkin loppuen lopuksi helpoimpia kerättäviä, eikä niitä ole niin hyvin piilotettu ympäristöön. Itsellä eniten vaikeuksia tuotti löytää kaikki can pyramidit, joita on jokaisessa episodissa 2.

Pakko sanoa lyhyesti ja ytimekkäästi.

Lähes yhtä paha pettymys kuin Alone in the dark.

2/5, pisteet tulee yrittämisestä ja grafiikasta.

Alusta loppuun samaa tahkomista metsien läpi pattereita ja panoksia keräillen. Suurimmat puzzlet on, että vaihdatko haulikon kivääriin?

Tavallaan tulee aika huijattu olo. Itse odotin sellaista hitaasti etenevää Twin peaks meininkiä, mikä taas vaatisi vähän hiekkalaatikko ominaisuutta. Ei tosiaankaan mitään GTA:ta vaan ihan mielenkiinnosta olisin hienossa BF:ssä pyörinyt ja tutustunut kylän ihmisiin sillä tällainen peli puheitten mukaan luvattiin.

Viimeisessä epparissa päivä kohtaus nostatti fiiliksiä, mutta kun sekin kesti sen 5min ja taas lähdet lampulla kärventämään samoja hemmoja teki mieli heittaa ohjain seinään ja lähettää peli remedylle ja pyytää rahat takaisin sekä menetetyt 5 vuotta tämän pelin odottelun parissa!

Alusta loppuun samaa tahkomista metsien läpi pattereita ja panoksia keräillen. Suurimmat puzzlet on, että vaihdatko haulikon kivääriin?
Jaa, Limitedin mukana taisi tulla sitten ihan toinen painos Alan Wakesta mulle.

Ei tosiaankaan mitään GTA:ta vaan ihan mielenkiinnosta olisin hienossa BF:ssä pyörinyt ja tutustunut kylän ihmisiin sillä tällainen peli puheitten mukaan luvattiin.
Ei luvattu.

Tavallaan tulee aika huijattu olo. Itse odotin sellaista hitaasti etenevää Twin peaks meininkiä, mikä taas vaatisi vähän hiekkalaatikko ominaisuutta. Ei tosiaankaan mitään GTA:ta vaan ihan mielenkiinnosta olisin hienossa BF:ssä pyörinyt ja tutustunut kylän ihmisiin sillä tällainen peli puheitten mukaan luvattiin.

Tämän se reilusti ylisuuri hype valitettavasti yleensä aiheuttaa. Odotukset ovat korkealla, kun luvataan paljon heti kärkeen(toki projektin aikana kerrottiin, ettei ihan kaikkia lupauksia pystytä pitämään). Sitten kun peli on vielä suomalainen, niin se lisää täällä Suomessa meidän odotuksiamme.

Toivottavasti peli nyt kuitenkin menestyisi edes jollain tasolla, ettei Remedyn tarvitsisi lopettaa. Sen verran laadukkaita tuotoksia olleet esim. Max Paynet, että toivoisi Remedylle vielä jatkoa ja uusia projekteja.

Onko mulla täysin mennyt AW:n kohdalla hype ohi kun en omasta mielestäni pidä AW:n hypeä mitenkään ylisuurena vaan ehkä päinvastoin?

Pelin teknologiaa kyllä demottiin useasti ja näytettiin mihin se engine pystyy, mutta aika hiljaa se Remedy minusta oli. Kyllähän siellä välillä pelistä puhuttiin, mutta minusta se oli niin epämääräistä, että en ainakaan itse voinut uskoa sitä.

Kyllä omassakin lähipiirissä on näitä heikkomielisiä pelaajia ja nehän odotti kyllä AW:sta ihan toisenlaista mitä minä. Pelissähän on vielä potentiaalia olemaan hieman vapaampi, mutta se on asia erikseen sallitaanko se. Mutta jospa ne pelaajat oikeasti oppisivat olemaan odottamatta mitään niin tälläisiä suuria pettymyksiä ei tule. Jos haluaa parempaa niin siitä vaan itse pelejä tekemään.

3 kertaa pelin läpi vedin ja nyt kun se on lainassa muualla niin kyllä tässä mieli tekisi hakea se takaisin. Mutta pitänee käydä tähään hankkimassa tuo RDR niin saa vähän ajatukset muualle.

EDIT: Ja Remedy tuskin kaatuu AW:n heikkoihin myynteihin. MS varmasti maksoi pelin kaikki kehityskulut heti kun peli julkaistiin ja varmasti rahaakin tulee lisää. Mutta se mitä seuraavaksi Remedy tekee onkin mielenkiintoista. AW:n PC-versio? AW2 vai pelkkiä lisäepisodeja AW:n?

Onko mulla täysin mennyt AW:n kohdalla hype ohi kun en omasta mielestäni pidä AW:n hypeä mitenkään ylisuurena vaan ehkä päinvastoin?
Juurikin näin. Kehityksen aikana julkaistiin ehkä yksi traileri/joka toinen vuosi (Limitedin Bonus Discillä on kaikki julkaistut trailerit, joita on ehkä viiden vuoden ajalta jotain 6, 2009/2010-akselilla luonnollisesti leijonaosa), meininki oli jopa niin hiljaista, että useimmat uskoivat jossain vaiheessa koko projektin olevan kuopattu. Eikä MS panostanut Bright Fallsia lukuunottamatta mainontaan juuri ollenkaan.

Kyllä omassakin lähipiirissä on näitä heikkomielisiä pelaajia ja nehän odotti kyllä AW:sta ihan toisenlaista mitä minä. Pelissähän on vielä potentiaalia olemaan hieman vapaampi, mutta se on asia erikseen sallitaanko se. Mutta jospa ne pelaajat oikeasti oppisivat olemaan odottamatta mitään niin tälläisiä suuria pettymyksiä ei tule. Jos haluaa parempaa niin siitä vaan itse pelejä tekemään.
Minä kuulun niihin heikkomielisiin, ketkä odottivat Remedyn tuovan mulle kuun taivaalta, ja tsädäm! Tossa se könöttää mun pelihyllyssä.

EDIT: Ja Remedy tuskin kaatuu AW:n heikkoihin myynteihin. MS varmasti maksoi pelin kaikki kehityskulut heti kun peli julkaistiin ja varmasti rahaakin tulee lisää. Mutta se mitä seuraavaksi Remedy tekee onkin mielenkiintoista. AW:n PC-versio? AW2 vai pelkkiä lisäepisodeja AW:n?
Valitettavasti hommahan ei juurikaan mennyt näin, sillä MS hoiti vain ja ainoastaan pelin julkaisun, Remedyn pysyessä itsenäisenä ja IP:n oikeudet sillä. Täten kaikki kustannukset menivät Remedyn pussista, ja ainoat tulot ovat jaetut myyntitulot MS:n kanssa.

Ei tosiaankaan mitään GTA:ta vaan ihan mielenkiinnosta olisin hienossa BF:ssä pyörinyt ja tutustunut kylän ihmisiin sillä tällainen peli puheitten mukaan luvattiin.

Tämä oli mullekin ehdottomasti pahin pettymys ja kritiikin aihe pelissä: Lähes kaikki pelin hahmot Wakea ja ehkä koomista sidekickiä lukuunottamatta olivat ohuita kuin Embon vessapaperi. Ja mikä pahinta: Täysiä vastaantulijoita. Nimenomaan se "pyöriminen" ja kaupungin ihmisiin tutustuminen jäi nyt pois käytännössä kokonaan.

Monen mielestä tunnelmaa saatiin nyt lineaarisuudella enemmän ja se oli lopulta juurikin sen takia oikea ratkaisu, mutta se ei ainakaan poista omaa "entä jos" -fiilistä. Entä jos kaupunkiin ja sen tutkimiseen olisi kuitenkin panostettu enemmän?

Mutta ei Remedy mitään open world - kokemusta tainnut luvata heti sen jälkeen kun tiimi tuon konseptin kuoppasi. Siinä mielessä open world -maailmaa haikailevat (kuten osin myös minä) saavat siitä syyttää omia, epärealistisia odotuksiaan. Jos peli ei ole open world, niin se ei ole open world. Ei sitä silloin voi muihin open world - peleihin verrata.

Mutta ei Remedy mitään open world - kokemusta tainnut luvata heti sen jälkeen kun tiimi tuon konseptin kuoppasi. Siinä mielessä open world -maailmaa haikailevat (kuten osin myös minä) saavat siitä syyttää omia, epärealistisia odotuksiaan. Jos peli ei ole open world, niin se ei ole open world. Ei sitä silloin voi muihin open world - peleihin verrata.

Joo en sellaista iha tarkoittanutkaan, mutta jotain edes sellaista mitä oli Fahrenheitissa ja Heavy Rainissa.

Mun mielestä pelin tunnelmaa olisi kohottanut juurikin hiljaisilla hetkillä kierrellen enemmän päivänvalossa kaupungilla. Ei vapaasti vaan edes jonkin pisteestä A paikkaan B tehtävän muodossa jossa olisi ollut edes vähän vapautta.

Tämän se reilusti ylisuuri hype valitettavasti yleensä aiheuttaa. Odotukset ovat korkealla, kun luvataan paljon heti kärkeen(toki projektin aikana kerrottiin, ettei ihan kaikkia lupauksia pystytä pitämään). Sitten kun peli on vielä suomalainen, niin se lisää täällä Suomessa meidän odotuksiamme.

No en sanois suomalaisuuden siihen vaikkuttavan mitenkään.
Jos kyseessä on loistava teos niin ei hype sitä pilaa (=Mgs 4)

Ei peli ole kuraa, mutta ei se mitenkään legendaarinenkaan itselleni tule koskaan olemaan.

Peli läpi ja olihan tämä ihan hyvä kokemus.

Suurimmaksi osaksi tämä oli mettässä juoksemista fikkarin valossa vihollisia nitistäen. Niin
kuin monat muutkin, olisin kaivannut enemmän päiväkohtauksia peliin, tosin tuo öinen korpi toi kyllä paikoin hienoa tunnelmaa.
Peli oli juuri sopivan pitkä. Vielä pari lukua tuota samaa ja kyllästyminen olisi taattu, juonen takiahan, tämän jaksoi pelata läpi. joka oli loistava. Loppu toi mahtavan WTF fiiliksen.

Jotkut sanovat pelin olleen liian helppo. Tämän takia pelasin siis hardilla, joka tosin ainakin minulle oli aika vaikeakin. Vihollisia ei edes kannattanut juosta karkuun koska ne olivat selvästi Alania nopeempia ja parista iskusta olit jo kuollemaisillaan. Paljon tuli esim. kohtia, missä näin sen valokeilan/katulampun ja sinne juostessa viholline ehti tappaa vain pari metriä, ennen kuin olisin päässyt turvaan. Myös ne lentävät esineet aiheutivat välillä kovaakin ketutusta.
Tosin pelin yllätävästä vaikeudesta huolimatta, mihinkään kohtiin en pitkäksi aikaan jäänyt jumiin.

Ihan hyvä peli, johon kai vielä joskus tulen palaamaan, mutta tällä hetkellä ei ole minkäänlaista inspistä päästä takaisin Bright Fallsiin. Ehkä sitten myöhemmin syksyn pimeillä öillä..
Arvosanaksi antaisin 8.

No mitäs mieltä Jatsi on? Mulla ei toimi flässi tässä koneessa.

Alan Wake onnistuu luomaan tunnelman metsässä. Tais olla ainut positiivinen asia arvoselussa. Muuten oli sitten sitä perus lyttäämistä mitä on kaikissa Jatsin arvosteluissa.

Muuten oli sitten sitä perus lyttäämistä mitä on kaikissa Jatsin arvosteluissa.

Niin, tämähän tuo idea noissa on. Mutta oli kuitenkin melko vaisu kyllä noin muuten, vain muutama hyvä läppä, vaikka yleensä nämä ovatkin varsin nokkelia.

OT: Esimerkiksi Heavy Rainin ja Final Fantasyn "arvostelut" olivat paljon hauskempia, ehkä siksi, että niissä pääsi revittelemään kunnolla tuolla elokuva/peli-aiheella ja JRPG-stereotypiolla.

:eek:

DLC vai jotain parempaa? Viittauksia ainakin manuscript-sivuun sekä Aliceen.

Ei kaivoa?

Paha sanoa, oliko tuossa Ilcca Wild, mutta eittämättä todella hyvin oli saatu pelin kamerakulmat ja flare-efektit toimimaan reaalimaailmassa.

Jos tuo on vain ote uudesta Poets of the Fallin musiikkivideosta niin masennun. Tosin lähinnä siksi että vihaan kyseistä poppoota.

tuli tässä vastaan tällainena rtikkeli, jossa kerrotaan viisi syytä, miksei kannata myöntää olevansa pelaaja.
Alan Wakeen tämä liittyy siten, että tämä oli esimerkkinä tarinankerronnsta ollen poikkeuksellisen hyvän tarinan omaava peli ja jossa valaistukset ovat huippulaatua. Toiselta sivulta löytyy.
hauskaa luettavaa, varsnkin se kun kirjoittaja ihmetteli valitusta waken huonoudesta, joka johtyuikin ilmeisesti vain 576p-resosta.
http://www.cracked.com/article_18571_5-reasons-its-still-not-cool-to-admit-youre-gamer_p1.html

Viimeksi muokannut moderaattori:

Kyllästyin red dead redemptionin, joten päätinkin käydä gigantista nappaamaan mukaani Waken.
Eilen illalla pelasin ensimmäisen jakson läpi. Ihan aluksi peli ei osannut vakuuttaa, mutta siitä eteenpäin on ollut ihan mukavaa räimettä.

Jossain arvostelussa valitettiin siitä ,että vihollisten ilmestyessä kamera siirtyy hidastuskuvaan, joka zoomaa mörköön "olen täällä! olen täällää!", jolloin vihut eivät pääse yllättämään. Minusta tämä on kuitenkin tervetullutta, varsinkin kun möröt ilmestyvät raukkamaisesti pelaajan taakse.

Muutenkin peli on ollut sopivan jännittävä. Dead Space taas saa hermoni riekaleiksi enkä pysty pelaamaan eteenpäin:D. Jakson päätösmusiikki rauhoitti sopivasti mieltä ja fiilikset pelistä ovat tässä vaiheessa hyvät.

Muutenkin peli on ollut sopivan jännittävä. Dead Space taas saa hermoni riekaleiksi enkä pysty pelaamaan eteenpäin:D. Jakson päätösmusiikki rauhoitti sopivasti mieltä ja fiilikset pelistä ovat tässä vaiheessa hyvät.

Allekirjoitan tämän. Peli on hyvällä tavalla jännittävä, eikä syö hermoja kuten monet pelit jotka lasketaan samaan karsinaan Waken kanssa. Ja noi jaksojen välimusiikit, ovat täydellisiä taukoja jännittykseen ja tuovat ns. vessatauon, vaikka musiikkeja kiva onkin kuunnella :)

Monia vuosia tätä peliä odotti, ja nyt kun sen on pelannut, on vähän outo olo että tässäkö tämä nyt sitten oli. Tämä olikin vain PELI! hehe, mahtava peli olikin mutta aina omat odotukset pomppaavat jonnekin mihin yksikään peli ei ole vielä pystynyt. Kiitos pelistä Remedylle, hienoa työtä.

Ylös Bottom