Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Totta myös tuo. Jotenkin pitäisi saada houkuttelevaksi ostaa (ja pitää) lyhyemmätkin yksinpelit (kuten esim. riittävän houkutteleva tuleva dlc).

Otetaan klassiset retro-pelien keinot käyttöön ja tehdään peleistä niin p*rk*l**n vaikeita pelata läpi, ettei jenkit ennätä tahkoa pelejä alusta loppuun yhden viikonlopun (vuokrauskerta) aikana. ;)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kauas tähän peliin pitää varata aikaa läpi pelataakseen?
Vinkki: Käytä Etsi tästä ketjusta -toimintoa ja laita hakusanaksi tunti*. (Tähti perään, niin otetaan mukaan taivutuksetkin, eli esim. tuntia tai tuntiin.)

Tuolla lailla löytyi läpipeluuaikoja 10-12 tuntiin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kauas tähän peliin pitää varata aikaa läpi pelataakseen?

Tuolla lailla löytyi läpipeluuaikoja 10-12 tuntiin.

Tuo läpipeluuaika pitää melko hyvin paikkaansa, mutta jos ei muuten ole kiire kannattaa peli pelata siten, että pelaa yhden pelin kuudesta episodista illassa, niin ei iske puutuminen ihan niin pahasti. Jokainen episodikin kun vielä loppuu jonkinlaiseen cliffhangeriin, niin tulee hyvät TV-sarjafiilikset, kun joutui viikon odottamaan seuraavaa jaksoa nähdäkseen, miten homma jatkuu.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tuolla lailla löytyi läpipeluuaikoja 10-12 tuntiin.

Melko...LYHYT :eek: Toisaalta olihan esim. Heavenly Swordkin aikanaan sellainen 7-8 tunnin sessio, joten ei tuo nyt tavatonta ole. Tosin ihmetyttää, että kun peliä tehtiin 5 vuotta ja lopulta pelattavaa on "vain" 10-12 tuntia, niin...mihin se kaikki kehitysaika sitten on oikein mennyt?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tosin ihmetyttää, että kun peliä tehtiin 5 vuotta ja lopulta pelattavaa on "vain" 10-12 tuntia, niin...mihin se kaikki kehitysaika sitten on oikein mennyt?
Pitkä kehitysaika ei ole sama asia kuin pitkä peli. Itse asiassa niillä ei varmasti ole juuri minkäänlaista korrelaatiota keskenään.

Tuo 10-12 tuntia on varsin hyvä mitta pelille IMO, ja uudelleenpeluuarvoahan on jonkin verran esim. niiden piilotettujen käsikirjoitussivujen ja termospullojen muodossa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tuosta 5 vuoden kehitysajasta on aivan turha jauhaa, sillä Remedy on itsekin myöntänyt, että julkistivat pelin liian ajoissa (oliko kyse sitten julkaisijoiden herättelystä vai mistä). Kaikki pelistudiot tekevät ja kokeilevat erilaisia prototyyppejä ja konsepteja koko ajan ja peli voi olla "ollut kehitteillä" vaikka kuinka kauan olematta sitä kuitenkaan oikeasti. Alan Waken tapauksessa tuosta viidestä vuodesta vähintään kaksi tehtiin teknologiaa (eli ei Alan Wakea per ce vaan pelimoottoria) ja kokeiltiin eri konsepteja (mm. open world). Pelin kehittäminen lopullisessa muodossaan ei ole kestänyt viittä vuotta, mutta tämä on ihan laskutapasidonnainen juttu. Ja mutua.

EDIT. Tietysti jos tuo open world kohta oltaisiin skipattu, niin varmasti peli olisi tullut aiemmin kauppoihin. Sellaista se kuitenkin on se pelin tekeminen, kokeilemista.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Melko...LYHYT :eek: Toisaalta olihan esim. Heavenly Swordkin aikanaan sellainen 7-8 tunnin sessio, joten ei tuo nyt tavatonta ole. Tosin ihmetyttää, että kun peliä tehtiin 5 vuotta ja lopulta pelattavaa on "vain" 10-12 tuntia, niin...mihin se kaikki kehitysaika sitten on oikein mennyt?

Kai kommentoit samalla tavalla myös Heavy Rainia, sekin peli kestää vain 8-10 tuntia ja oli 4 vuotta kehityksessä. Kyllä musta tuntuu että suurin osa tarinavetoisista peleistä ei kestä kuin sen 10-15 tuntia, joten 12 tuntia ja kohtalainen uudelleenpeluuarvo + tulevat lisäepisodit on varsin hyvä kesto. Ainakin tälle pelille näillä näkymin ne lisäepisodit saadaan, toisin kuin eräille toisille nimikkeille ;-)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pitkä kehitysaika ei ole sama asia kuin pitkä peli. Itse asiassa niillä ei varmasti ole juuri minkäänlaista korrelaatiota keskenään.

Tuo 10-12 tuntia on varsin hyvä mitta pelille IMO, ja uudelleenpeluuarvoahan on jonkin verran esim. niiden piilotettujen käsikirjoitussivujen ja termospullojen muodossa.

Ei toki pitkä kehitysaika tarkoita suoraan pitkää peliä. Toki osa ajasta menee grafiikan tekemiseen, ääniin yms., mutta kyllä sitä aina ajattelee, että kun peli on pitkään kehityksessä, niin siihen tulisi myös paljon pelattavaa. Sitä kuitenkin aina ajattelee, että pelin tekijätiimi on jaettu moneen osaan: osa tekee grafiikkaa, osa ääniä, osa hio kontrolleja ja fysiikkaa, osa tekee "kenttiä" tai laajentaa pelimaailmaa.

Ja itse kyllä odotan nykypäivien peleiltä sellaista ~15 tunnin yksinpeliä. Ainakin siinä tapauksessa, että peli on pelkka yksinpeli ilman minkäänlaista nettimoninpeliä. Pelit ovat kuitenkin sen verran hinnakkaita, että tulee pelitunnille hintaa, jos pelin kesto on vain 10 tuntia, eikä siinä ole minkäänlaista moninpeliä. Kuluttajana sitä haluaa aina mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen.

Kanbela: Heavy Rain on mielestäni hieman eri tapaus siinä mielessä, että läpäistääkseen pelin täysin, täytyy se pelata läpi useamman kerran. Itselle tuli vastaan ihan erilaisia kohtauksia toisella läpipeluulla ensimmäiseen verrattuna. Toki sitä ei käy kieltäminen, että olisin kyllä toivonut Heavy Rainin olleen hieman pidempi. Huippupeli joka tapauksessa, kuten on varmaan Alan Wakekin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pelit ovat kuitenkin sen verran hinnakkaita, että tulee pelitunnille hintaa, jos pelin kesto on vain 10 tuntia, eikä siinä ole minkäänlaista moninpeliä. Kuluttajana sitä haluaa aina mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen.
Huono logiikka on huono.

Kovalchuk, pelit ovat parhaimmillaan hienoja kokemuksia, jotka muistaa lopun ikänsä. Jos yrität arvottaa pelejä pelkästään tuntimäärällä suhteessa hintaan, olet epäonnistunut ihmisenä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ja itse kyllä odotan nykypäivien peleiltä sellaista ~15 tunnin yksinpeliä.
Jota et taas saa kuin erittäin harvasta pelistä (joka ei ole roolipeli). Mikä tekee Alan Wakesta erityisen huonon (tiedän toki oikean vastauksen, mutta kysyn silti)?
Huippupeli joka tapauksessa, kuten on varmaan Alan Wakekin.

Meneekö tämä sinne "mielipiteet voi muuttua" -osastolle? Tämä olisikin toki mielenkiintoista, omata jopa kaksi mielipidettä pelistä itse peliin millään tavoin koskematta.
Kovalchuk sanoi:
Ikävää näin suomalaisittain ajateltuna, että Alan Wake näyttäisi jäävän ainakin alkuinnostuksen perusteella jonkinmoiseksi epäonnistumiseksi. Mutta toisaalta mitä voi odottaa peliltä, jota on tehty ja hypetetty 5 vuotta ja jonka piti alun perin olla avoimen maailman seikkailu, mutta josta lopulta tulikin "tavallinen putkijuoksu"?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ja itse kyllä odotan nykypäivien peleiltä sellaista ~15 tunnin yksinpeliä.

AIka kohtuuton odotus, mediaani juonellisten (toiminta)pelien kestolle on kuitenkin nykyään 10 tuntia tai jopa vähemmän. Mieluummin 8 tuntia huippua kuin tuplamäärä ihan kivaa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Huono logiikka on huono.

Kovalchuk, pelit ovat parhaimmillaan hienoja kokemuksia, jotka muistaa lopun ikänsä. Jos yrität arvottaa pelejä pelkästään tuntimäärällä suhteessa hintaan, olet epäonnistunut ihmisenä.

En toki arvota pelejä pelkästään keston mukaan, toki siihen on muitakin kriteerejä, itse asiassa paljonkin, joista tärkeimpänä on varmaan se pelin kiinnostavuus sinällään. Tosin se on pakko myöntää, että jos pidän käsissäni kahta eri peliä, jotka molemmat vaikuttavat kiinnostavilta ennakkoon, niin kyllä sitä tulee ajateltua, että "Taidan ottaa tämän, tässä on kuulemma aika kivanpituinen yksinpeli ja toimiva moninpelikin. Joo, tästä on hupia ja pelattavaa pidempään". Ei sille vaan voi mitään, että näin tulee ajateltua. Tosin sen toisenkin mielenkiintoisen yleensä hommaan alennusmyynneistä sitten.

En siis koe olevani epäonnistunut ihminen, vaikka otankin hyllystä mieluummin pelin, jonka yksinpelin jälkeen tahkoan moninpeliä vielä useamman kuukauden, kuin että ottaisin pelin, jota pelaan viikonlopun ja totean sen jälkeen "ai tässäkö tää nyt oli?".
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En siis koe olevani epäonnistunut ihminen, vaikka otankin hyllystä mieluummin pelin, jonka yksinpelin jälkeen tahkoan moninpeliä vielä useamman kuukauden, kuin että ottaisin pelin, jota pelaan viikonlopun ja totean sen jälkeen "ai tässäkö tää nyt oli?".
Moninpeleillekin on paikkansa ja sitten on näille, joita hakkaat viikonlopun ja sitten istut hikisenä tyhjyyteen tuijottaen puoli tuntia ja tapahtumat pyörivät mielessäsi vielä muutaman päivän jälkeenkin, vaikka yrität niitä karistaa. Molemmat maksavat oikeutetusti sen 60 euroa.

Mutta ei, et ole epäonnistunut ihmisenä. Se oli vain hulvaton loppukevennys.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Moninpeleillekin on paikkansa ja sitten on näille, joita hakkaat viikonlopun ja sitten istut hikisenä tyhjyyteen tuijottaen puoli tuntia ja tapahtumat pyörivät mielessäsi vielä muutaman päivän jälkeenkin, vaikka yrität niitä karistaa. Molemmat maksavat oikeutetusti sen 60 euroa.

Toisaalta on myös pelejä, jotka tekevät nuo molemmat asiat erittäin hyvin, eli sisältävät mielettömän koukuttavan yksinpelin ja hyvän moninpelin vielä lisäksi, joka pitää otteessaan vielä niiden kahden läpipeluun jälkeenkin. Esimerkki tällaisesta voisi olla vaikka vuoden 2009 paras peli Uncharted 2, joten ei ole aina tarve eritellä "juonipitoisia yksinpelejä" ja "moninpeliin painottuvia pelejä", vaan yksi peli voi olla molempia.

Mutta nyt aletaan olla jo melkoisen kaukana Alan Wakesta ja voin melkein kuulla, kuinka TT-2k repii jo pelihousujaan pohtiessaan, että pitäisikö tällekin asialle perustaa oma ketju ja mikä ketjulle nimeksi, joten eiköhän jätetä tämä sivu-urilla huitelu ja palata itse asiaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ja itse kyllä odotan nykypäivien peleiltä sellaista ~15 tunnin yksinpeliä. Ainakin siinä tapauksessa, että peli on pelkka yksinpeli ilman minkäänlaista nettimoninpeliä. Pelit ovat kuitenkin sen verran hinnakkaita, että tulee pelitunnille hintaa, jos pelin kesto on vain 10 tuntia, eikä siinä ole minkäänlaista moninpeliä. Kuluttajana sitä haluaa aina mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen.

Tämä aihe ansaitsisi oman triidinsä, mutta en nyt kehtaa ilman kunnon pohjustusta sellaista startata. Mielestäni tuollainen rahallisen arvon kiinnittäminen pelitunneille ei ole oikea tapa arvioida pelin antamaa vastinetta rahoille. Toki se toimii jossain määrin, mutta minulle tärkeämpää on se yleinen kokemus, jonka peli antaa. Otan mieluummin hyvin loppuun asti liukuvan pelin kuin loppumetreillä selvästi pitkitetyn seikkailun. Lopetus kuitenkin määrittelee pitkälti, millaiset fiilikset pelaajalle jälkikäteen jäävät, kun hän katsoo lopputekstejä ja käy läpi juuri päättynyttä kokemusta. Esimerkkinä Assassin's Creed II kesti arviolta 20 tuntia tai jotain sinnepäin. Peli oli hyvä, mutta lopetus tuntui pitkitetyltä, mikä puolestaan latisti merkittävästi kokemusta. Pelin pitäisi kiihdyttää, liitää lopetukseen, ei valua sinne kuin suomalainen kestävyysjuoksija.

Lisäksi pelinkehittäjien ohjenuorana (minun käsitykseni mukaan) on leikata, leikata ja vielä kerran leikata sisältöä. Se on aina hämmentävää nähdä, kuinka paljon sitä tavaraa lopulta päätyy sinne leikkuuhuoneen lattialle niin sanotusti. Tietenkin raudanlujalla suunnitelmalla kaikki voitaisiin tehdä alusta loppuun saakka juuri niin kuin suunniteltiin, mutta kuten todettua, pelien kehittäminen suuressa mittakaavassa on luova, tiimipohjainen prosessi. Nämä leikkaukset on parempi tehdä vielä aikaisin, koska sitä kivuliampaa on viskoa tavaraa menemään, mitä enemmän siihen on panostettu verta, hikeä ja resursseja.

Sori jos postaus on wanha, mutta en ehtinyt aivan finishoida faittia ennen ruokailua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jota et taas saa kuin erittäin harvasta pelistä (joka ei ole roolipeli).

Väärin. (lainaten tyyliäsi..) Tuohan on täysin pelityylistä, peligenrestä, vaikeustasosta, trophy-keräilystä ja tietenkin pelitaidoista kiinni.

Osalla on ilmeisesti se harhaluulo, että - a) on jotenkin kovempi pelaaja kun muut jos pelit saa nopeasti läpi - tai b) peli on huonompi jos se on lyhyempi.

Harvan pelin saan itse läpi alle 10h (jos nyt lonkalta muisti toimii). Mutta tyyli onkin tutkia, keräillä, edetä hitaasti ja ihmetellä maisemia. Jos ihan suoraan sanotaan, niin itselle peliajalla ei ole paljon väliä jos peli on hyvä (ja hei, osa vain toimii paremmin sellaisina tiiviinä kokonaisuuksina). Ja forumien "pelasin tämän x-tuntiin" ohitan nopeasti - lähes 0-informaatiota, koska pelaajat ovat erilaisia.

Itse missasin mistä näki Waken kokonaispeliajan. Mutta kyllä se varmaan yli 10h oli.

Tuo moninpeli-kortti on liioittelua. Eivät kaikki kuluttajat pelejä moninpelin takia osta, eikä se todellakaan Waken myyntiin kovin paljoa vaikuttanut (vai möikö joku Uncharted 2 tai Bioshock 2 yhtäkkiä enemmän moninpelin takia? En itse usko..). Waken myyntiin vaikutti monta pientä osatekijää, joiden spekulointiin voin palata myöhemmin kun kunnon myyntilukuja saadaan.

Ja jos ihan aikuisten oikeasti mietitään, niin millä resursseilla Remedy olisi Wakeen moninpelin pykännyt? Se olisi pitänyt ulkoistaa jo hyvissä ajoin, mikä olisi nostanut laskua entisestään.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Väärin. (lainaten tyyliäsi..) Tuohan on täysin pelityylistä, peligenrestä, vaikeustasosta, trophy-keräilystä ja tietenkin pelitaidoista kiinni.

Olen toki imarreltu, että olet katsonut hurmaavan tyylini olevan omaksumisen arvoinen, mutta ilmeisesti pieni harjoittelu on tarpeen. 'Väärin' ei voi sanoa, ellei toinen ole absoluuttisesti väärässä. Tässä tapauksessa kyse on myös sinun mukaasi tulkintaerosta, jolloin termin käyttö on epävalidia.

Itse puhuin ilmiselvästi pelin tarinallisesta kestosta, joka on erittäin harvoin ei-roolipeleissä 15 tuntia tai yli. Lisätekeminen on tietenkin asia erikseen.
 
Ylös Bottom