Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)
En minä sitä Cobretti, että tästä olisi open world pitänyt tehdä.
Niin, en tarkoittanut että sinä tarkoitit.
Lainasin kommenttiasi juuri siksi, että mainitsit taikasanan "potentiaali", sillä olen samaa mieltä siitä että sitä oli runsaasti, mutta osin se jätettiin käyttämättä.
Wake on niin arka aihe, että pientäkin kritiikkiä luetaan kuin piru raamattua (fanien ym puolesta), vaikka kyse ei ole mistään haukkumisesta tms. Kuten tuossa sanoin, niin mulle peli on "8/10" eli ts. hyvä peli. Enempää en itse pystyisi pelille antamaan, mutta erilaisia mielipiteitähän löytyy totta kai. Itse ajattelen suoraan, että viiden+ vuoden rupeaman jälkeen saan huoletta antaa myös kritiikkiä, sen verran itsekin peliä odotin (ja kyllä, hieman petyin myös, ei mahda mitään).
Osaksi puhun suoraan siitäkin (ehkäpä naivista) syystä, että jos Remedy näitä meidän kommentteja lukee ja pääsee joskus jatko-osan kimppuun, niin se voi miettiä mistä ihmiset pitivät ja mistä eivät.
Välistä tuntui, että tuo radio oli ainoa linkki siihen, että lähellä on oikeasti kylä ja siellä on oikeita (virtuaali-)ihmisiä. Itse en harmistunut räiskintä osuuksista koska pelattavuus oli hyvä ja homma hauskaa, mutta silti takaraivossa kolkutti ajatus siitä, että huvittaisi käydä kylässä tutustumassa siihen, mistä on pienet Bright Fallssit tehty.
Niin, tätä vähän itsekin haen. Ei kaupunkiin ja sen ihmisiin jollain tasolla "tutustuminen" tarkoita sitä, että pelin pitäisi olla open world (tuo autolla ajelu vaikutti kyllä eräänlaiselta "open world" -konseptin jäänteeltä, millä Remedy tunnetusti lähti projektissa liikkeelle). Kyllä tuohon olisi varmasti keinoja löytynyt, että esim. kaupungissa tai pelin keskellä josssain muualla voisi hieman enemmän hengähtää, tutkia ja "kokea" asioita. Vaikea on sanoa suoraan ja tarkasti mitä, missä ja milloin - mutta jotakin muuta kuin mitä pelissä nyt oli. Metsäosioita olisi ainakin pitänyt vähentää ja korvata ne muutamalla kohtauksella, jotka esim. tapahtuvat valoisassa kaupungissa tai aivan muualla kuin metsissä ja mökeissä. Potentiaalia olisi ollut.
Nyt vain alkaa hermostuttamaan, ettei MS halua jatko-osaa.. Olen vielä tosin optimistinen. Mutta ei sekään olisi maailmanloppu, jos Remedy tekisi välissä nyt jonkin muun pelin (esim. multiplatformin).. Sekä 360:lle että PS3:lle (nykyiset tuulet huomioon ottaen) kehittäminen varmasti hyödyttäisi yhtiötä tulevaisuutta ajatellen. Ja kuka tietää - ehkä joku ulkopuolinen julkaisija astuu kehiin jos MS ei. Mutta tod. näk. on varmaan se, että Waken mahd. jatko-osan julkaisee kuitenkin MS. JOS sellainen tulee..