Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En minä sitä Cobretti, että tästä olisi open world pitänyt tehdä. Oikeastaan ajan takaa ihan samaa kuin sinä. Tuota tunnelman rakentamista, oikeaa rytmitystä ja ennenkaikkea lineaarisuutta joka on luotu muulla kuin metsänreunalla. Kuten siellä ...
... pöpilässä. Siellä olet suljettujen ovien takana koska sinun luullaan olevan hullu. Et pääse pois löytämällä avainta, vaan juonella on tähän parempi vastaus.

Twin Peaks tyylinen meininki kylässä yhdistettynä metsien kauhuihin on ihan toimiva yhdistelmä. Näiden kahden integraatioita pelaajan toimiin reagoivana kokonaisuutena oltaisiin kyllä voitu tarjoilla enemmän. Noista telkku jutuista joita latela mainitsi en niinkään pitänyt, mutta se radio lisäsi mukavasti tunnelmaa. Välistä tuntui, että tuo radio oli ainoa linkki siihen, että lähellä on oikeasti kylä ja siellä on oikeita (virtuaali-)ihmisiä. Itse en harmistunut räiskintä osuuksista koska pelattavuus oli hyvä ja homma hauskaa, mutta silti takaraivossa kolkutti ajatus siitä, että huvittaisi käydä kylässä tutustumassa siihen, mistä on pienet Bright Fallssit tehty.

Ja ei, en tarkoittanut tutustumisreissullani tarvetta open world -meiningille. En todellakaan kaipaisi sitä, että Alan pukisi päälleen roskakuskin vaatteet ja hoitelisi roski hommia päivisin. :D Lähinnä vaikkapa pelimaalimaan kirjoja Bright Fallsin historiasta ja kylän asukkaista, kylän asukkaiden reaktioita tapahtumiin ja pelaajan toimiin jne. Siis sellaista joka syventää kokemusta nimeltä Bright Falls.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Tuli pelattua The Writer yhdellä istumalla läpi ja hyvä oli. Nyt voinkin keskittyä sitten itse pääpelin läpi peluuseen hardilla, viimeinen luku jo menossa. Alan Wake on niin hyvä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En minä sitä Cobretti, että tästä olisi open world pitänyt tehdä.

Niin, en tarkoittanut että sinä tarkoitit. ;) Lainasin kommenttiasi juuri siksi, että mainitsit taikasanan "potentiaali", sillä olen samaa mieltä siitä että sitä oli runsaasti, mutta osin se jätettiin käyttämättä.

Wake on niin arka aihe, että pientäkin kritiikkiä luetaan kuin piru raamattua (fanien ym puolesta), vaikka kyse ei ole mistään haukkumisesta tms. Kuten tuossa sanoin, niin mulle peli on "8/10" eli ts. hyvä peli. Enempää en itse pystyisi pelille antamaan, mutta erilaisia mielipiteitähän löytyy totta kai. Itse ajattelen suoraan, että viiden+ vuoden rupeaman jälkeen saan huoletta antaa myös kritiikkiä, sen verran itsekin peliä odotin (ja kyllä, hieman petyin myös, ei mahda mitään).

Osaksi puhun suoraan siitäkin (ehkäpä naivista) syystä, että jos Remedy näitä meidän kommentteja lukee ja pääsee joskus jatko-osan kimppuun, niin se voi miettiä mistä ihmiset pitivät ja mistä eivät.

Välistä tuntui, että tuo radio oli ainoa linkki siihen, että lähellä on oikeasti kylä ja siellä on oikeita (virtuaali-)ihmisiä. Itse en harmistunut räiskintä osuuksista koska pelattavuus oli hyvä ja homma hauskaa, mutta silti takaraivossa kolkutti ajatus siitä, että huvittaisi käydä kylässä tutustumassa siihen, mistä on pienet Bright Fallssit tehty.

Niin, tätä vähän itsekin haen. Ei kaupunkiin ja sen ihmisiin jollain tasolla "tutustuminen" tarkoita sitä, että pelin pitäisi olla open world (tuo autolla ajelu vaikutti kyllä eräänlaiselta "open world" -konseptin jäänteeltä, millä Remedy tunnetusti lähti projektissa liikkeelle). Kyllä tuohon olisi varmasti keinoja löytynyt, että esim. kaupungissa tai pelin keskellä josssain muualla voisi hieman enemmän hengähtää, tutkia ja "kokea" asioita. Vaikea on sanoa suoraan ja tarkasti mitä, missä ja milloin - mutta jotakin muuta kuin mitä pelissä nyt oli. Metsäosioita olisi ainakin pitänyt vähentää ja korvata ne muutamalla kohtauksella, jotka esim. tapahtuvat valoisassa kaupungissa tai aivan muualla kuin metsissä ja mökeissä. Potentiaalia olisi ollut.

Nyt vain alkaa hermostuttamaan, ettei MS halua jatko-osaa.. Olen vielä tosin optimistinen. Mutta ei sekään olisi maailmanloppu, jos Remedy tekisi välissä nyt jonkin muun pelin (esim. multiplatformin).. Sekä 360:lle että PS3:lle (nykyiset tuulet huomioon ottaen) kehittäminen varmasti hyödyttäisi yhtiötä tulevaisuutta ajatellen. Ja kuka tietää - ehkä joku ulkopuolinen julkaisija astuu kehiin jos MS ei. Mutta tod. näk. on varmaan se, että Waken mahd. jatko-osan julkaisee kuitenkin MS. JOS sellainen tulee..
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

.

Nyt vain alkaa hermostuttamaan, ettei MS halua jatko-osaa.. Olen vielä tosin optimistinen. Mutta ei sekään olisi maailmanloppu, jos Remedy tekisi välissä nyt jonkin muun pelin (esim. multiplatformin).. Sekä 360:lle että PS3:lle (nykyiset tuulet huomioon ottaen) kehittäminen varmasti hyödyttäisi yhtiötä tulevaisuutta ajatellen. Ja kuka tietää - ehkä joku ulkopuolinen julkaisija astuu kehiin jos MS ei. Mutta tod. näk. on varmaan se, että Waken mahd. jatko-osan julkaisee kuitenkin MS. JOS sellainen tulee..

Itse uskon, että MS on jo näyttänyt vihreätä valoa ja remedy takoo jo jatko-osaa täyttä päätä.Writer myös vihjaa jatko-osaan.
Alan alkaa kirjoittaa jatko-osaa edelliselle tarinalleen. Lisäksi lopputekstit väittävät, että Alan Waken seikkailu pimeässä jatkuu.

Taisteluosuudet writerissa olivat puuduttavia ja sitä samaa kauraa. Sen sijaan
unien muuttuminen ja ympäristö tarjosivat viihdyttävän kokemuksen. Esim.paikat, joissa rakennus alkaa "kaatua" tai pyöriä, kun pelaaja astuu sisään olivat hienoja kohtauksia
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Itse uskon, että MS on jo näyttänyt vihreätä valoa ja remedy takoo jo jatko-osaa täyttä päätä.Writer myös vihjaa jatko-osaan.
Samaa päättelin itsekkin, kun The Writerin läpäisin. Remedy vaan yrittää pissattaa meitä hyväuskoisia faneja.:mad:
Tosin lopputekstit taisi olla samat kuin emopelin lopussa, josta johtui kyseinen teksti. (Space Oddity soi molemmissa)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Täällä ukko pisti The Writerin heti tulemaan, kun hän jaksoi herätä. Jotenkin tykkäsin tästä toisesta DLC:sta enemmän kuin ensimmäisestä, pääasiassa varmaan siksi, ettei tappelua ja ampumista ollut läheskään yhtä paljon (The Signalin kirottu
”sähkökenttä” loputtomine vihollisineen!)
ja tämä osa myös vaikutti pidemmältä.

The Writer oli lisäksi jotenkin kiehtovampi kuin The Signal, koska maailma oli niin sekaisin ja siksi niin mielenkiintoinen. Esimerkiksi
se pyörivä talo, missä mentiin vankiloiden, toimistojen, kodin jne läpi tarpeeksi nopeasti ennen kuin tippuu päälleen. Menee sekaisin, missä on katto ja missä ovet sijaitsevat.

Kuten itse pääpelissäkin, tässä on paljon mukana sellaista öhö-öhö-huumoria, joka viihdyttää ja pistää hymyn huulille, eikä ota peliä niin vakavasti, vaikka heti perään tuleekin 10 ukkoa kirveet kädessä. Myös TV:n sekopää Alan on kiva. Oli lisäksi hauskaa katsella jatkuvaa maisemien vaihtoa ja kentät oli minusta ketjutettu kätevästi ja hyvin oivaltaen yhteen. Esimerkiksi kun
majakasta tullaan katon kautta ulos ja päädytäänkin tulemaan alhaalta päin kaivosta mökin eteen.

Loppu oli oikein sopiva ja jään ehdottomasti odottamaan pelille jatkoa. Niin, ja olen myös täysin rakastunut pelin Main Themeen :eek:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Itse uskon, että MS on jo näyttänyt vihreätä valoa ja remedy takoo jo jatko-osaa täyttä päätä.

Niin, voihan olla että homma on jo käynnissä. Tuskin Remedy (mahdollisen) Wake 2 -diilin jälkeen huutaa sitä heti eri medioille.. Kaipa nuo hoidetaan yhdessä MS:n kanssa ja tullaan julkisuuteen vähän myöhemmin. Ehkä..

Sitä en tiedä, että miten paljon jatko-osaa voi lukea tuon vikan lisärin lopusta. Meinaan leffoissa ja peleissä on usein tapana jättää avoimia kysymyksiä ym. Eivät ne automaattisesti jatko-osaa sinänsä takaa.

Miten luotettava tämä vgchartz muuten on myyntilukujen suhteen? Miksi tuo listaa "20 viikkoa"?
Alan Wake (X360) Sales Data - VGChartz

ps. The Writeria ei kehuta Eurogamerissä:
http://www.eurogamer.net/articles/2010-10-12-alan-wake-the-writer-review

IGN antoi taas selkästi paremman:
http://xboxlive.ign.com/articles/112/1127375p1.html

Kotaku:
http://kotaku.com/5661920/review-alan-wake-the-writer

Joystiq:
http://www.joystiq.com/2010/10/11/alan-wake-the-writer-review/
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Alan Wake selvästi jakaa mielipiteitä, niin erilaisia arvosteluita nytkin on putkahtanut erinäisistä medioista. Jotkut pitävät, toiset eivät ja toiset taas pitävät kuin hullo puurosta. Kulttipelin aineksia selvästi.

Gaming Nexus - Alan Wake: The Writer - Review - by Cyril Lachel

Alan Wake's second (and presumably final) episode is going to mess with your head! With its creative level designs and moody atmosphere, this episode reminds me why I enjoyed the original game in the first place. Unfortunately it's short on answers and a little too convoluted for its own good!

http://digitalchumps.com/game-reviews/34-360/6329-alan-wake-the-writer.html

The Writer is a much more confident and focused piece of content than The Signal. Above all else, it solves the problem of creating a canonical piece of post-game content that's neither required nor unnecessary. Not quite essential, but hardly regrettable either.

Alan Wake: The Writer - Review | Reviews | Totally Gaming Network - Xbox 360, PlayStation 3 and Nintendo Wii News and Reviews

Remedy has a masterpiece with Alan Wake and with each new installment I enjoy the universe more and more. Hopefully this is a universe that I get to revisit for many years to come.

Oi, miksi opinnot painaa päälle ja menin vielä kaupan päälle ottamaan Mass Effectin alelaarista uusintakierrokselle...
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

The Writer läpi. Olihan tämä selkeesti parempi kuin edellinen lisäri, taistelua oli, mutta paljon vähemmän, ei alkanut puuduttaa yhtä pahasti. Ympäristö oli tässä muutenkin paljon mielenkintoisempi.

Varsinkin se pyörivä rakennus oli aika siisti paikka.

Huvittava yksityiskohta muuten kun:
keräili niitä Night Springs pelejä, niin kuului aika tuttu ääni, siis sen kun xboxin käynnistää. :D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Aivan jumalainen DLC tämä Wriitteri. Juuri tällaista bridge capping sisältöä olen toivonut muihin tarinavetoisiin peleihin, mutta vaikeahan niitä on tuottaa, kun jatko-osan olisi toimittava myös ilman DLC:tä. Wriitteri yhdessä Signaalin kanssa tuntuu osuneen täydelliseen balanssiin, sillä vaikka emopeli olikin täysi kokemus, niin nämä lisäosat toivat tarinaa hienovaraisesti eteenpäin lähinnä vastaten muutamiin emopelin lopun herättämiin kysymyksiin ja spekulaatioihin tuoden samalla muutamia lisää. Tarinoinnin lisäksi Wriitteri puristi viimeisetkin mehut AW:n gameplaysta irti ja pelintekijät olivat käyneet kunnolla luoviksi skenaarioiden ja tapahtumien kanssa. Kaiken kaikkiaan Wriitteri nousee omalla parhaiden lisäsisältöjen listallani sinne aivan kärkeen asti.

Jatko-osa ois kyllä pakko saada ja mieluiten nyt ja heti.

--

Tästä jatko-osan vinkkaamisesta vielä (mikä oli DLC:n kohokohtia, luonnollisesti):

Lopussa kun näkyy Returnin ensimmäinen sivu (ja teksti "Return by Alan Wake"), niin kuuluu vaimeana sama sihisevä ääni, joka kuuluu kun osoittaa pelissä sanoja, jotka sitten muuntuvat todeksi. Pikkunäppärää kikkailua Remedyltä ja saa kyllä fanin housut märiksi.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

En tiedä onko tätä laitettu aiemmin, mutta tuli vastaan juttu Waken äänisuunnittelusta (vaikka osin firman promoamiseen tarkoitettu):
Native Instruments Kontakt tiiviisti mukana Alan Wake soundtrackin synnyssä

..jatkoa tähän sen verran (huomasin plaza.fi/edome -sivuston kautta), että säveltäjä Petri Alanko on ehdolla "vuoden paras sävellys videopeleissä" -kategoriassa "Hollywood Music In Media Awards (HMMA)" -gaalassa:

"ORIGINAL SCORE - VIDEO GAME
*Garry Schyman - BioShock 2 (2K Marin) PS3/Xbox360/PC
*Jesper Kyd - Assassin's Creed: Brotherhood (Ubisoft) PS3/Xbox360/PC
*Jim Dooley - Epic Mickey (Disney Interactive) Wii
*Knut Avenstroup Haugen - Age of Conan: Rise of the Godslayer (Funcom) PC
*Martin O'Donnell & Michael Salvatori - Halo: Reach (Bungie Studios) Xbox360
*Petri Alanko - Alan Wake (Remedy Entertainment) Xbox360/PC
*Ramin Djawadi - Medal of Honor (EA)
*Cris Velasco, Mike Reagan, Gerard Marino, Ron Fish, Jeff Rona - God of War III (SCEA) PS3
*Tom Salta - Prince of Persia: The Forgotten Sands (Ubisoft) Wii/DS/PSP"

(lähde: Hollywood Music in Media Awards - Indie Musicians - Film Composer - TV Composer - Video Game Composer )

Aika hieno saavutus jo sinänsä päästä ehdokkaaksi.

Täällä miehen oma blogi:
http://www.peterlowland.com/blog/
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kuinka voikaan erota mielipiteet näin rajusti. Ei missään nimessä huono lisäepisodi, mutta tarina meni muutaman episodin jälkeen jo eitoivottuun suuntaan, ja lisäosat, ja etenkin signaali oli aika turhauttavaa menoa,
Zanen jatkuva manaaminen "follow the signal", oli jo yhtä turhauttavaa kuin Bioshock kakkosen "We are the family"- mantra. Käytän tätä vertailua aika pirusti, mut on niin huvittavaa.

Peliin sopi täydellisesti kaikki soikattavat sanat sun muu hömppä, ja olikin tämä Writeri ehkä "coolein" episodi. Etenkin se majakka-runni. Ei kai se nyt voi spoilata, ni jääköön tagit.. ;)

Kaikki ei todennäköisesti ihan auennut ylimmällä ajatustasolla, mut jotenkin mielenkiinto lopahti pelin edetessä. Ei nyt sentään ihan Lostit käynyt, mutta sinnepäin. Hieno peli kuitenkin hienossa ympäristössä, hienoissa tapahtumissa, kaikessa yksinkertaisuudessaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jos ei kyseessä ole AW2, niin melkein voisin syödä bokserini
Haluan olla paikalla jos arvaus osoittautuu vääräksi.

Olihan tämä tosin melko odotettavissa ilman Nostradamuksen lahjojakin. Itselle Alan Wake oli yksi parhaista peleistä miesmuistiin ja luultavasti ainoa ei-roolipeli, jota tyttöystävänikin jaksoi seurata. Innolla odotellaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Uusi aaa-titteli tekeillä boksille... Jos ei kyseessä ole AW2, niin melkein voisin syödä bokserini. Mahtava juttu.

Puhtaat vai likaiset? Jos likaiset niin montako päivää pidetyt? :D

Toivon tosiaan, että kyseessä on AW2, tosin Remedyltä kelpaisi jotain uuttakin. Ihan sama mitä tekevät kunhan tekevät yhtä hyvin kuin aiemmatkin laatupelit.
 
Puhtaat vai likaiset? Jos likaiset niin montako päivää pidetyt? :D

Toivon tosiaan, että kyseessä on AW2, tosin Remedyltä kelpaisi jotain uuttakin. Ihan sama mitä tekevät kunhan tekevät yhtä hyvin kuin aiemmatkin laatupelit.
Jos bokserit joudun syömään, niin valitsen kyllä marinaadittoman vaihtoehdon.

Mikä tahansa muukin peli Remedyltä olisi toki varmasti laatukamaa, mutta silti kova pettymys. Näihin fanittamiinsa peleihin uhraa aina sen verran omaa panostusta, että jatko-osatta jääminen tuntuisi pahalta, vaikka tilalle saisi herkkua.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

No niin. DLC-osia ei ole enää tulossa, ja tarvitaan uutta voimaa ja mahd. näkökulmaa jatko-osaan. Wake 2: Its-a-go!

( Jos nyt jotain pommia ei tipahda, että Remedy on kaikessa hiljaisuudessa sopinut jostain aivan uudesta pelistä.. Se ei tosin kuulosta todennäköiseltä. )
 
Ylös Bottom