Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Noniin. Täällä sitä taas kärsimättömänä odotetaan, kuten pari vuotta sitten, kun originaali Alan Wake oli saapumassa postista Boksin syövereihin. Voisi peli pikkuhiljaa saapua Market Placelle piristämään tätä aamua, joka sattui olemaan vapaa ja aurinkokin paistaa houkuttelevasti, vaikka pimeyttä tässä odotti.

Alan Wake ja lisäosat tuli muutamaan otteeseen tahkottua läpi. Itse emopeli heti julkaisun jälkeen ja Alan Wake-viikolla vielä kaikki kolme putkeen. Lisäosat toki hankailin saavutusten takia muutamaa päivää aiemmin useaan otteeseen, jotka yllättivät positiivisesti tunnelmallaan ja tutulla, turvallisella ja varsin erikoisella tarinallaan, joka jo itse emopelistä huokui.

Eniten tältä uudelta tuotokselta odotan kai itse tarinaa, jonka toivon olevan yhtä kovaa "huttua" kuin aiemminkin, mutta jos toimintaa on saatu lisättyä hyvällä maulla, niin ei sekään ole huono asia. Arcade-puoli onkin sitten vähän niin ja näin. Epäilen, että pienestä epäröinnistä huolimatta tulen luukuttamaan sitä reilusti, vaikka Horde ei olekkaan koskaan ollut mitään suurimpia suosikkejani missään peleissä.

Toivottavasti paketti tulee olemaan fanien mielestä hyvä, tai jopa parempi kuin ensimmäinen osa ja myös yltäisi parempaan myyntiin, kuin Alan Wake aikoinaan. Hinta on sen verta kohtuullinen, että paketin laadun ja hinnan luulisi kohtaavan helposti. Niinkin helposti, että toivottavasti myös 2012 toukokuussa on omistettu viikko Alan Waken pelaamiselle, johon osallistun taas varmasti mielelläni!

Ja asiaan täysin liittymätön kuva:

Näytä liitetiedosto 8701

Peli on nyt ladattavissa kauppapaikalta!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Toivottavasti paketti tulee olemaan fanien mielestä hyvä, tai jopa parempi kuin ensimmäinen osa ja myös yltäisi parempaan myyntiin, kuin Alan Wake aikoinaan.

Remedy rahoitti pelin kehityksen kokonaan itse (MS toimi vain julkaisijana), joten siinäkin mielessä toivotaan menestystä. Tuo action-painotteisuus ja camp-asenne tuntuu hieman jakavan arvostelijoita, mutta pelihän on spin-off. Hyvä vain, ettei Remedy ota itseään ja Wake-hahmoa kurttuotsaisen vakavasti.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Hyvät kansalaiset, med börjare. Siitä lataukseen niinko olis jo:
Alan Wake®'s American Nightmare - Xbox.com

Kannattaa ostaa omansa nopeasti, sillä olen kuullut että nämä viedään käsistä! Ei se Microsoftinkaan uppikaista rajaton ole, vaikka niin kuvitellaan.

--

GT StammyFi:n saa pyytää kaveriksi, jos Alanista diggailee ja haluaa vertailla Fight Till Dawn -tuloksia sitten aikanaan. Puhaltaa kummasti tuollaiseen arcade-tauhkailuun henkeä, jos jonkinlaista leaderboard-kisailua saa aikaan.

EDG236.h_wake2.live8_.jpg
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Tarinaa aloittelin tässä spelailemalla reilun tunnin ja kyllähän tuo vaikuttaa tutulta ja turvalliselta Alan Wakelta. Kovin tuntuu yksinkertaiselta tuo eteneminen. Ensin jutellaan vähän ja sitten käydään hakemassa parit tavarat, väännellään namiskoita ja naulataan pimeyden pirulaisia seinään. Minulle sopii tällainen tehtävä rakenne oikein mainiosti.

Horde mättöä en ole vielä testaillut lainkaan, mutta eiköhän senkin parissa ehdi viettää vielä tovin jos toisenkin tänä iltana.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Tuli eilen voitettua tuo Xbox Suomen Facebook-kisasta, niin pääsin aloittelemaan peliä jo hieman etuajassa.
Täytyy sanoa, että aika nopeasti oli ohi, mutta kyllä sen voisi vetää melkein heti perään uudestaan. Uudet aseet ja uudet viholliset tuovat mukavaa vaihtelua pelimekaniikkaan, joka tällä kertaa vie pääosan tarinalta.
Naulapyssy on huikea.
Osa radiokeskusteluista jäi kuulematta, koska en edes löytänyt kyseisiä radioita ja noin 10% manuscript sivuista meni ohi suun. Arcade moodia tuli testailtua, ja vaikuttaa yllättävän hyvältä.

Meikäläisen voi myös lisäillä kaveriksi samalla nimellä kun täällä, niin näkyy friends leaderboardeilla vähän enemmän nimiä. :)

Olen lukenut joistain arvosteluista marinaa ympäristöjen kierrättämisestä. Onhan se totta, että samoilla kulmilla tulee pyörittyä kerta jos toinenkin, mutta aina joku on erilaista. Itseäni ei ainakaan haitannut yhtään, sitä paitsi sehän oli koko juonen idea.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Ostinpa tämän heti kun näin kojelaudalla mainoksen ja nyt on rapsakka tunteroinen tyypätty.

Onhan tämä hemmetin hyvä, vaikka ennakkoon pelkäsinkin mainostettua toiminnan ja räiskeen lisäämistä, se kun oli omasta mielestäni huonoin osa alkuperäistä Wakea. Pelko kuitenkin osoittautui turhaksi, sillä uusilla torrakoilla kyllä kelpaa päästellä Takeneita manan majoille. Myös avoimemmista kentistä plussaa, siitä kai itkua riitti alkuperäisen suhteen. Sekin on hyvä, että Alan on ilmeisesti käynyt lenkillä kun jaksaa sprintata tällä kertaa yli kymmenen metriä.

Lisäksi full motion välipätkät ovat mahtavia! Ilkka kyllä vetää varsinkin Mr. Skccchhin roolin mainiosti. :p

Tulipahan hehkutusta, mutta kun alkuperäisestä näin paljon parannellaan niin pakkohan sitä on! Ehdottomasti 1200 mikkipisteen veroinen tekele. Pitää kyllä ostella myös PC:lle orkkisweikki ihan tukemismielessäkin kunhan rahatilanne sen sallii..

Niin ja lisätkää vaan kaverilistalle minutkin jos mielitte nähdä lisää porukkaa leaderboardsilla häntäpäässä. :p Toki muihinkin peleihin tulen kaveriksi!
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

^ Pakko kompata useampaakin kohtaa tuosta postauksesta.

Pari tuntia vain takana tarinamoodia, ja maistuu heti melkeinpä paremmalta kuin emopeli aikanaan. Avoimehko ympäristö heti alussa miellytti, etsiskelinkin kaikki mahdolliset manuscript-sivut ja tussarit ennen päätavoitteeseen menoa. :D Ja niitä aseitahan paukutetaan eteen erittäin kiitettävää tahtia, 5 tai 6 jo löytänyt ja Takeneita kaatuu kuin heinää. Ei kauaa tarvitse ysimilliseen turvautua.

Full motion -välivideoiden hienouden lisäksi pitää heti kärkeen mainita myös terävä kässäri, etenkin tuo Mr. Scratch vaikuttaa kerrassaan rakastettavalta ja hauskalta pahikselta. Ensimmäinen TV joka tuli vastaan pisti hymyilyttämään kivasti, odotan innolla jatkoa. Lisäksi Alanin ja sen Emma-tyttösen jutustelu oli mukavan nasevaa.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Olen heikko, joten tuli ostettua, vaikka piti odottaa hinnan laskemista. Eikä kaduta yhtään, että ostin, kun tuntuisi olevan sitä Remedy laatua taas kerran.

Nyt Remedyn väki Alan Wake 2:sen kimppuun ;)
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Mainiolta vaikuttaa!

Ehkä noin puolitoista tuntia takana ja niinkuin joku jo sanoikin, niin Ilkka vetää nuo välivideot kyllä hienosti - hyvin toimii myös dubbaus näissä. Toivottavasti joku elokuvaohjaaja/tuottaja on kova pelaaja tai AW-fani, tuntuu vaan vähän että kaverin lahjat menevät hukkaan Soneran mainoksissa tai pikku sivuosissa.

Ja oishan se hienoa olla kerrankin hipsteri; "Minä fanitin tuota jätkää jo ennen kuin siitä tuli hollywood-superstara..." :D

Pari kertaa kokeilin myös tuota Fight Till Dawnia, tuossa tulee vielä verisiä kilpailuja leaderboardin kärkisijasta!

Luvallanne laitan spoilereihin niiden Gamertagit, jotka ovat tässä ketjussa kavereita huhuilleet:
StammyFi
Rowdiey
MustaPastori
Raiperai
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Ilkka vetää nuo välivideot kyllä hienosti - hyvin toimii myös dubbaus näissä. Toivottavasti joku elokuvaohjaaja/tuottaja on kova pelaaja tai AW-fani, tuntuu vaan vähän että kaverin lahjat menevät hukkaan Soneran mainoksissa tai pikku sivuosissa.

Samaa mieltä.

Peli meni jo eilen läpi. En tiedä montako tuntia meni mutta lopussa oli sellainen fiilis, että pituutta oli juuri sopivasti. Harmittavasti tässä ei ole enää mitään statistiikkasivua. Olisi kiva tietää paljonko niitä Takeneita on kaatunut (saavutusta varten), mitä asettaa käyttää eniten jne jne. Pistän spoilereihin vähän enemmän mietteitä.

Epäilin ennakkoon aika paljon miten Alan Wake mahtaa sopia Arcade-peliksi. Nyt pelin läpäisseenä olen sitä mieltä, että tämä oli juuri oikea ratkaisu. En panisi pahakseni jos tämänkaltaista settiä tulisi enemmänkin. Hauska tuo idea, että tämä peli oli yksi jakso Night Springsiä. Pääsi jo unohtumaan pelin aikana mutta tuttu lopetus pisti hymyilyttämään. Samoin se Barryn herätys. On muuten tuolla kertojalla pirun hyvä ääni, oli mielestäni oikea ratkaisu jättää Alanin höpöttely vähemmälle ja vaihtaa se Night Springsin tyyppi tilalle. Siinä äänessä on jotain kiinnostavan mystistä.

Olin vähän huolestunut kun pelin edetessä selvisi, että näitä samoja maisemia kierretään yhä uudestaan. Onneksi homma meni joka kerta vähän helpommin. Tosin mulla kesti vähän kauemmin kun kolusin paikat perusteellisesti kässärisivuja etsien. Noidenkin sijoittelusta pitää nostaa hattua. Jo siellä ekassa mestassa pelkäsin, että sivuja löytyisi jostain ihan kentän laitamilta jonkun yksittäisen kiven takaa mutta ilahduin kun huomasin, että nuo oli sijoiteltu tosi fiksusti. Sivujen näkyminen kartalla oli myös kiva juttu. Plussaa siitäkin, että valikoista näki mikä sivu on jäänyt uupumaan ja mistä kentästä, mulla jäi nimittäin yksi sivu väliin ekalla pelikerralla.

Tarina oli aika mielenkiintoinen. Luulin, että tällä olisi paljon vähemmän kytköksiä ekaan peliin mutta TV- ja radiolähetyksissä viitattiin todella paljon ekan pelin tapahtumiin ja miten asiat etenivät sen jälkeen. Pelin vain läpijuosseella nämä saattoivat jäädä näkemättä ja kuulematta mutta minä metsästin nuo ihan innolla. Harvoin noissa on mitään mielenkiintoista mutta tämä oli poikkeus. Esim. Halo Anniversaryn terminaalit ovat mulle täyttä hepreaa. Ja tosiaan, Ilkka Villin näyttelylle nostan hattua. Mies oli paikoitellen todella häiriintyneen näköinen. Toivottavasti mies menestyy muissakin rooleissa. Vaikka sitten Alan Wake elokuvassa. :D

Arcade-moodia testailin parin ekan kentän perusteella ja hyvin tuokin toimi. Noissa parissa ekassa sai kyllä helpohkosti kolme tähteä, katsotaan meneekö loputkin yhtä vaivattomasti. Tuossa on kyllä välillä oikeasti hätää kärsimässä kun porukkaa tulee päälle aika paljonkin. Jotkut 5.1 luurit olisi varmaan kätevät, että kuulee mistä porukkaa hiipii kimppuun. Uusittu asevalikoima oli oikein toimiva. Vähän tuntuu hassulta, että kirjailija räiskii menemään kuin Max Payne konsanaan, mutta näin tuosta toiminnasta saatiin rutkasti mielenkiintoisempaa kuin ekassa osassa. Aseiden äänet olivat aika jees.

Hieno peli! 9/10! :)
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Hienoa jatkohan (tai no, spinnoffia) tämä oli Remedyn (lähes) mestariteokselle. Erittäin hyvin on säilytetty AW maailman elementit, ja tykkäsin tarinasta myös. Varsinkin niistä kohdista jotka syventävät ja selventävät ensimmäisen pelin tarinaa.

Ensimmäisen story moden läpipeluukerran jälkeen ei tule mieleen kuin kaksi, mutta sitäkin suurempaa miinusta:

-Aivan liian helppo vaikeusaste, eikä mahdollisuutta muuttaa sitä. Kuolin varmaan 2 kertaa koko läpipeluun aikana ja nekin lähinnä siksi kun aloin ottamaan taistelukohdat vähän huumorilla loppua kohden. Olisi ollut mukava joutua yrittämäään vaikeita kohtia useamman kerran. Mielestäni peli on hyvä vasta silloin ku sen saa pelaajan kiroilemaan =)

-Remedy pelille valitettavan ominainen antikliimaksinen loppu. Ei siis puhettakaan eeppisestä lopputaistelusta. Odotin että pääsen teistelmaan Mr Scratchiä vastaan, mutta sainkin vain katsoa videon missä pääpahis saa loppunsa. Ei näin.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Laku ei ihte kehtaa kuitenkaan mainostaa, niin tässä olisi Fight Till Dawn -gameplayta suomikommentaarilla:

[video=youtube;MPbcEY2Rw7M]http://www.youtube.com/watch?v=MPbcEY2Rw7M[/video]

Tämän jälkeen on aika pistää jalalla koreaksi ja luukuttaa Happy Songia (löytyypi myös iTunesista):

[video=youtube;Y-VN7YubqDk]http://www.youtube.com/watch?v=Y-VN7YubqDk[/video]

Olkaa kuitenkin varovaisia, jos päätätte bilettää keittiöveitsi kädessä kuin Mr.Scratch konsanaan.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Osaako joku sanoa mites pitkä tuo storymode suunnilleen on?
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Osaako joku sanoa mites pitkä tuo storymode suunnilleen on?

Itte taisin kaikenkaikkiaan 8tuntiin läpäistä pelin kun keräsin kaikki sivut, aseet, radio-ohjelmat ja tv-ohjelmat.

Eli siis juuri äsken meni peli läpi ja olihan se ihan kiva, mutta ei kuitenkaan yltänyt omasta mielestäni ensimmäisen osan + lisäreiden tasolle. Arcade-modea kokeilin ensimmäisen kentän verran, eli juoksin vain pakoon ja sohin taskulampulla vihollisia naamaan, että kilahtaisi ähky tilille. Pitänee syventyä tuohon vielä räiskyttelyn kera.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hintansa arvoinen arcadehassuttelu, jonka uudelleenpeluuarvo ei kyllä ole niin suuri, että jaksaisin ihan lähiviikkoina palata tarinan pariin.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Osaako joku sanoa mites pitkä tuo storymode suunnilleen on?

Kyllä siitä 4-5 tuntia irtoaa pelattavaa, jos etsii kaikki manuscriptit, eikä skippaa keskusteluja. Voi olla, että menee kauemminkin, kun katselee tv-ohjelmat ym..
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Aivan hemmetin hyvä välipala tämä faneille on.

Ei oikeastaan ole mitään mieltä lähteä vertaamaan tätä täyshintaiseen ja pituiseen nimikkeeseen, ja kyllä pelin halvemmat tuotantokustannukset ja lyhyempi tekoaika (mitä se oli, 8kk?) näkyvät selvästi. Samanlaista rakkaussuhdetta en varmasti saa Arizonan Night Springs -maustettuun aavikkoon luotua kuin North Pacificin metsiin, mutta hienoa tämä oli kokea. Sydän kirjaimellisesti sykähti joka kerta, kun vastassa oli Alice tai Barry -aiheista matskua ja manuscriptit olivatkin selvästi rakkaudella kirjoitettu.

Pelillisesti tämä oli kaksiteräinen miekka. Uudet aseet olivat tehokkuudessaan ja munakkuudessaan mannaa, mutta peli olikin sitten liian helppo. Ja tämä on aika paljon sanottu, sillä en ole mikään korkeiden vaikeustasojen ystävä. Noin muutoin, niin samaa napakkaa third person räiskettä tämä on, mitä jo alkuperäinenkin. Toimii kuin junan vessa.

Juonessa oli tämä Night Springs -jaksoista tuttu outouden fiilis, joka loi pelille melko erilaisen pohjavireen kuin orkkis pelissä. Tämä sopi hyvin pelin spinoff-luonteeseen, mutta toki toivon täysimittaisessa jatko-osassa palattavan taas normaaliin päiväjärjestykseen. Manuscripteistä ja radiosta löytyi sitten sitä toisenlaista henkeä, joten sitäkin saatiin.

Spoilermagustelua:

Oolraititen. En mene kaikista "faktoista" takuuseen, mutta tässä pohdintaa pohjaten manuscripteihin ja ties mihin.

Alan Wake kirjoitti uransa alkuvaiheilla Night Springsiä ja myös jakson, jossa Champion of Light taisteli Herald of Darknessia vastaan. Tämä American Nightmare ei ollut kuitenkaan se jakso, vaan Alanin ihan nyt kirjoittama, johon hän vain veti inspiraation tuosta vanhasta NS-jaksosta. Lopputeksteissä olin näkevinäni, että tämän NS-jakson nimi oli "Return", elikkä se teksti, jota Alan alkoi kirjoittaa mökissä vikan DLC:n lopussa.

Miksi Alan sitten kirjoitti tämän? Koko jakson idea oli taistelu Mr.Scratchia vastaan, sillä Mr.Scatch uhkasi Alicea, joten hänet piti saada päästettyä päiviltä. Ja kun kirjailijan on seurattava draaman kaarta, niin Mr.Sratchin oli pakko olla näennäisesti niskan päällä, vaikka koko homma olikin Alanin masinoima. Alan oli "the creator", jonka kirjoittaman pelin sääntöjä Scratchinkin oli seurattava.

Mistä Mr.Scratch (yksi dark presencen henkilöitymä, agentti) sitten tuli? Miten hän pääsi valloilleen ja tuli niin voimakkaaksi, että saattoi kulkea vapaasti oikean maailman ja Dark Placen välillä? Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Ekan pelin lopussa Alan oli menossa Dark Placeen ja Mr.Scratch käppäili siitä ohitse, Thomas Zanen sanoessa, että älä huoli hänestä; hän tapaa ystäväsi, kun olet poissa. Oliko Mr.Scratch siis alunperin Thomas Zanen vai Alanin kirjoittama? Ykköspelin tapahtumat olivat Alanin kirjoittama Departure, mutta toisaalta Zane tuntui tuntevan Scratchin, ei Alan.

Oli Scratch sitten Alanin tai Zanen luomus, milloin hänestä tuli paha?* Kävikö taas niin, että Scratch (kaksoisolento, joka korvaisi Alanin) oli ns. liian hyvää ollakseen totta, jolloin Dark Presence pystyi iskemään tuohon kirjailijan virheeseen ja twistaamaan lopputuloksen pahaksi. Oliko virhe Zanen vai Alanin? Oliko se vahinko vai jälleen osa draaman kaarta, joka oli pakko käydä läpi?

Lopputulema pelissä oli nähdäkseni se, että Alan on yhä Dark Placessa vankina. Nyt kuitenkin Scratch on kuollut, joten sinänsä Alice on turvassa ja Waken helpompi hengittää. Alan myös oppii koko ajan paremmaksi ja paremmaksi selviytymään Dark Placessa. Scratchin tapon lisäksi American Nightmaren lopussa Alan taisi saada viestitettyä Alicelle olevansa hengissä. Sehän oli niin, että ihmiset eivät helposti voi siirtyä Dark Placen ja normimaailman välillä, mutta radiosignaalit, unet ja sen sellaiset menevät helpommin läpi. Ehkä Alice uneksii American Nightmaren loppuvidin ja saa siitä lohtua, mikä lienee Wakelle tärkeää.

*Tässä siis oletan, että Mr.Scratch on Alanin tai Zanen luomus. Luultavasti Alanin, koska Departure. Ellei sitten taas mennä niin kauaksi, että onko Alan Zanen kirjoittama. Enireiska, veikkaan, että kaksoisolento oli tarkoitettu hyväksi. Alan tiesi menevänsä Dark Placeen, muttei halunnut Alicen ja Barryn olevan yksin. Sitten kävi Alan-universen perinteiset ja Dark Presence huomasi, että tässä herra kirjailija yrittää nyt suoraan jackpottia ja twistasi tarinan omiin tarpeisiinsa. Virhe joka korjattiin American Nightmaressa.

Jos Scratch oli Zanen, herää tietysti kysymyksiä lojaaliudesta, koska Scratch oli paha, vaikka Zane vakuutteli Alanille toista. Pelaako Zane sittenkään Alanin pussiin, jos hän on elossa ja Dark Placessa?
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

No niin, jospa sitten kirjoittelisi myös hieman story moden läpäisyn jälkeisiä fiiliksiä. Jo alku tempaisi mukaansa, eikä noin 6-7:n tunnin pelaamisen jälkeen tilanne muuttunut. Juoni piti hienosti otteessaan jatkuvasti, ja kerättävä tauhka säesti ja syvensi sitä aivan loistavasti rinnalla.
Oli jopa melko tunteisiin vetoavaa, kun Alice puhui Alanista radio-ohjelmassa, lopusta nyt puhumattakaan. Vaikka kyllä itsekin toivoin kliimaksina pääseväni kurittamaan Scratchia oikein kunnolla omakätisesti.
Rautalahdelle ja Lakelle pakko nostaa edelleen hattua aivan upeasta kässäristä. Mr. Scratch menee varmasti aika korkealle mietittäessä vuoden 2012 best villain -palkintoa, onnistuttu niin raivostuttava mutta samalla hauska ja mielenkiintoinen hahmo luomaan. Full Motion-cutscenet ja Ilkan upea näyttely niissä jaksoivat ihastuttaa myös loppuun asti.

Tuosta em. tauhkasta kaikki tarttui heti ensimmäisellä läpipeluulla mukaan, yhtä manuscriptia ja yhtä radio-ohjelmaa lukuun ottamatta, ja puuttuvatkin sai näpsäkästi noukittua jälkikäteen replay -osiossa. Ympäristöjen kierrätyskään ei sinänsä häirinnyt, koska pituutta oli just eikä melkein sopivasti, ja alueet kompakteja mutta silti tarpeeksi avoimia.

Mikään vaikea pelihän ei tosiaan ole kyseessä ainakaan Wake-veteraaneille, kuolin tasan kaksi kertaa ja nekin vahingot sattui ihan loppupuolella. Uudet vihollistyypit oli silti kiinnostavia, ja odotan mielenkiinnolla minkälaista mörköä seuraavaan painajaiseen keksitään. Uusista aseista SMG/Magnum ja Combat Shotgun muodostui suosikkikombokseni, Crossbow'ta käytin myös pitkään pimeyden läpäisyyn kykeneväisyyden takia. Tuo ratkaisu avata uusia aseita manuscriptit "valuuttana" oli hyvä, vaikka motivaatiota niiden keräämiseen olikin jo ennestään.

Jospa nyt lähtisi hakemaan haastetta ja ne muutamat cheevot arcade-moodista, hauskalta vaikuttaa. Niin juu, ja meikäläisen gamertagin saapi myös lisäillä listoilleen. :)
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Itsellä on story varmaan (about) 2/3 pelattu ja alun innostuksen jälkeen on hieman tullut puutumista mukaan. Alkuun olin innoissani tuollaisesta semi-open world rakenteesta ja "kauhuvibasta" - ja innoissani nouhosin ekaa kenttää läpi. Ei sille kuitenkaan mahda mitään, että myöhemmin on tylsää käydä samoja lokaatioita uudestaan läpi, varsinkin kun niissä lähinnä haetaan muutama esine, jutellaan samojen tyyppien kanssa (ilman dialogivalintaa, mikä tuntuu pöhköltä) ja listitään muutama (usein helpohko) vihu. Vihuissa on nyt hieman vaihtelua, mutta että
hämähäkkejä
, eikö nyt muuta tullut mieleen?

Vähän jopa hiertää, kun tavallaan on saatu hyvää avoimempaa maailmaa aikaan (mitä JUURI ekaan Wakeen kaipasin), mutta sitten siinä avoimessa maailmassa ei ole oikein mitään muuta kuin pari tyyppiä ja/tai "maalia". Onneksi noita tarinanpätkiä on ripoteltu mukaan (tulee nouhottua kenttiä kuitenkin - ilman niitä sitä vain juoksisi seuraavaan maaliin sen kummemmin mitään tutkimatta), muuten tämän juoksisi läpi varmasti turhan nopeasti läpi.

Peli on tietysti kehitetty reilusti alle vuodessa (aika lyhyt aika pelinkehittämisessä) ja on tavallaan ladattava "välipala" kakkosta odotellessa, joten siinä mielessä tietty on saatu lopulta aivan kelpo peli aikaan. Ei tätä ekaan Wakeen ole tarkoitustaan verrata (saati puhua "jatko-osasta" - sitä tämä ei todellakaan ole). JA onhan tässä tuo arcademode, mikä saattaa monelle olla se pelin ykkös osa-alue.

Tunnustan suoraan etten ole mikään varsinainen Wake-fani (arvostan peliä ja Remedyä kuitenkin), joten katson tätä ehkä hieman "kauempaa" kuin sarjan fanit. American Nightmare näyttää minusta ne samat vahvuudet ja heikkoudet mitä ekassa pelissäkin oli. Suuria mokia ei sinänsä ole (=tasalaatuista), fiilis on parhaimmillaan erittäin tunnelmallinen ja tarina on nasevasti kirjoitettu. Wake on hahmona sopivan erilainen ja toiminta sitä kautta myös (valo + gun). Grafiikka ei henkilöhahmojen kautta varsinaisesti loista, mutta yleiset valoefektit ja muut ovat komeaa kamaa (=kokonaisuus ratkaisee, eivät kasvoanimaatiot). Samalla kuitenkin pelissä on aika vähän oikeaa tekemistä, siinä ei ole tarpeeksi vaihtelua tekemisessä ja toiminta on edelleen monotonista (tajusin tavallaan, että tarvitaan muutakin kuin pelkkiä uusia vihuja - pitäisi olla erilaisia tapoja listiä niitä tai jotain ihan muuta).

Veikkaan kuitenkin, että American Nightmarella on tärkeä rooli Wake 2:n kehityksessä (oletan nyt, että se tulee joskus). Tiimi pääsi vielä kokeilemaan tiettyjä juttuja ja tyylejä, ja saa nyt pelaajilta tärkeää feedbackiä ekan Waken lisäksi. Itse miellän, että asteen "vapaampi" Wake 2 on se tie mihin Remedyn kannattaa lähteä - ei täysin open world, mutta vapaampi ja avoimempi kuten osin AN on. Ainakin tehtävärakenteeseen ja vihuihin/toimintaan pitäisi tehdä isompaa remonttia. Onko jopa niin, että Remedy hirttäytyy liikaa tuohon "light+gun" yhdistelmään, vaikka mukana voisi hyvinkin olla vihuja/tehtäviä joihin pätee aivan erilainen tyyli? Taivas on rajana vihujen ja kenttien suunnittelussa, varsinkin Waken tyylisessä maailmassa.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Itselleni taas American Nightmare todisti, että originellin pelin suhteen tehtiin aivan mahtavia ratkaisuja. American Nightmare toimi tällaisena ja erilaisena mainiosti, mutta kyllä kakkoskaudelta odotan ehdottomasti samaa episodirakennetta, tiukkaa pacingia ja huikeita cliffhangereita, mitä ensimmäinen tuotantokausi edusti. Hyvään tarinaan mahtuu kuitenkin myös suvantovaiheita, joten kyllä sitä haahuilua voi mukaan laittaa, mutta oikeisiin kohtiin. Koko peliä en lähtisi avoimelta pohjalta väsäämään, mutta luotan toki Remedyn näkemykseen.

Toiminta ja vihu/asearsenaali on toinen kysymys, kun lähdetään American Nightmarea peilaamaan mahdollista kakkoskautta vasten. Tässä oli rehti ja rosoinen meininki, mutta se olikin spinoffin juttu. Kun kakkosessa toivottavasti palataan hienovaraisempaan ja elegantimpaan menoon, niin en tiedä miten combat shotgunit ja uzit sopivat siihen. Ehkä paras kompromissi olisi, että tarina tehtäisiin tarinan ehdoilla ja sitten mukana tulisi paranneltu Fight Till Dawn, jossa toiminnalla herkuteltaisiin enemmän. Puzzleilua ja sen sellaista minä kakkoseen lisäisin; toiminta on täysin riittävällä tasolla tarinan ehtoihin.

Imotsku ja silleen.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Melko koukuttava pelimuoto tuo FTD. Saa taktikoida ja miettiä oikeasti tekemisiään mikäli haluaa huippupisteet, ja mappiin on pakko tutustua huolella. "Menenkö hakemaan sen aseen sieltä ja sieltä, milloin käyn panosluukulla täydennyskeikalla" jne. Kuumottavia tilanteita piisaa, vielä jos sattuu olemaan hyvät multiplierit päällä eikä missään nimessä haluaisi ottaa damagea. Ai että sitä fiilistä kun pääsee livahtamaan kunnon Taken-lauman keskeltä muutamalla refleksinomaisella väistöliikkeellä. Oppii väkisin seuraamaan myös Alanin pään kääntyilyä, josta tietää lähimmän vihun suunnan suurinpiirtein.

Pari kertaa peli sattui kaatumaan Ghost Townissa (ihan lopussa), kyllä riipaisi kun toinen niistä oli omalla mittapuullani melko täydellinen runi. :mad: Asentelin pelin uudestaan -> problem solved. Onko muille käynyt vastaavaa?
 
Ylös Bottom